Geen toegang tot bios na inschakelen TMP en secure boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazer
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-03-2022
Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord: Gigabyte Z370p D3 (bios flashed om i5-9600kf te kunnen draaien)
Processor: I5-9600KF (geen geïntegreerde videochip)
Geheugen: 16 GB DDR4 Corsair
Videokaart: 5700XT Gigabyte
Opslag: nVME2 1 TB en 2xSSD van Samsung, ieder 250 GB
Besturingssysteem: Windows 10 pro 64 bits

Mijn probleem en vraag:

Beste leden van het forum,

Een poging om ‘eens te kijken’ hoe Windows 11 eruit ziet, is miserabel mislukt. Wat is er gebeurd?
Om Windows 11 te kunnen draaien, werd er – in het scherm van Windows 10-update – gezegd dat mijn systeem niet compatibel was. Ik moest TMP en secure boot aanzetten. TMP was relatief eenvoudig. Een klik in de BIOS setting was zo gedaan. Geen vuiltje aan de lucht. Windows 10 startte ook gewoon nog op, want ik ging controleren of het wel TMP 2.0 was – en dat was het geval.
Geheel anders verliep het met Secure Boot. Ik heb cms in de bios op disabled gezet, waarna Secure Boot beschikbaar was als optie om aan te klikken (hiervoor was die optie helemaal niet zichtbaar). Ik heb toen Secure Boot geprobeerd op enabled te zetten. In eerste instantie lukte dat niet onder vermelding van ‘Secure Boot can be enabled when System in User Mode. Repeat operation after enrolling Platform Keys (PK)’.

Ergens in het menu kon ik platform keys aanklikken en op enter drukken, waardoor hij iets ging downloaden, leek het. Ik weet in elk geval niet goed wat ik hier aan het doen was, waardoor ik eigenlijk had moeten stoppen. Maar omdat deze simpele klik ervoor zorgde dat ik in ‘User Mode’ kwam - dat had ik gelezen op een ander forum - en daardoor Secure Boot kon aanzetten, dacht ik dat het een goede en logische stap was. Ik zette vervolgens Secure Boot ook daadwerkelijk op enabled en sloeg het geheel op en herstarte de computer vanuit het BIOS-scherm.
Toen startte de computer echter niet meer op. Althans, hij komt niet meer in het BIOS-scherm en niet in Windows. Het scherm blijft zwart, alsof het scherm in slaapmodus is. De computer maakt vijf korte piepjes, de ventilatoren en leds blijven draaien.
Via wat Googlen kwam ik erachter dat dit misschien een CPU-fout is. Ik vreesde voor het ergste, omdat de i5-9600kf processor oorspronkelijk niet wordt ondersteund door een Z370p d3. Dit moederbord heb ik echter in het verleden met succes geflashed toen ik nog een i3 in bezit had die wel volledig werd ondersteund door het moederbord. De i5-9600kf heeft het sindsdien in elk geval altijd goed gedaan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Tot nu. U zult begrijpen dat ik dus graag terug wil naar mijn oude bios-settings, maar het lukt me allemaal niet. Ik heb verschillende methoden gebruikt, zoals power knop voor een tijdje indrukken, al dan niet in combinatie met de reset knop, alsook de batterij van het moederbord verwijderd (voor langer dan een uur), alsook een jumper gezet op clear-cmos. Ook heb ik de videokaart eruit gehaald, eerst volledig, toen in de 8x pci gezet, en zowel 1 en/of 2 reepjes RAM weggehaald. Niets van dat alles werkte.
Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd om de bios te resetten naar de backup versie, is pin 1 met pin 6 van m_bios met elkaar in contact brengen op het moederbord, omdat ik niet zo goed weet welke pin de 1 is en welke de 6. Er schijnt een rood stipje te moeten zijn dat aangeeft welke pin nr. 1 is, maar ik kan het niet zien.
In alle gevallen hierboven genoemd, start de computer op met 5 korte piepjes. Het lijkt erop dat de reset maar niet wil lukken. En ik ga ervan uit dat de reset niet zó ver gaat dat hij het flashen ongedaan maakt en dát de reden is waarom mijn pc niet opstart (omdat z370p d3 van oorsprong niet compatibel zou zijn met de i5-9600kf). Dat is toch niet het geval? Want flashen is voor bios-versie en bios reset is voor de bios instellingen en laat de versie verder toch ongemoeid. Of zit ik daar fout?
Of is er misschien geen bios-backup standaard op dit moederbord? Ik zie namelijk niet op het moederbord b_bios, enkel m_bios. En bij specificaties van bijvoorbeeld tweakers of hardware.info zie ik ook niet DUAL bij bios staan, enkel UEFI. Bij andere moederborden zie ik wel DUAL/UEFI staan. Of heeft dat hier niets mee te maken?

Ik zit inmiddels een klein beetje met de handen in het haar; ik heb op het moment geen financiële ruimte om een nieuw moederbord te kopen dat direct compatibel is met mijn i5. Luiers zijn namelijk best duur en dat geldt ook voor brandstof.
Ik hoop van harte dat er iemand is die mij op weg kan helpen.

Heel veel dank voor het lezen (en meedenken)!

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 00:46

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik had dit laatst ook. Opgelost door de stappen in deze Reddit post van Pristine Hawk te volgen.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:00
Vanaf BIOS F12 is een 9600KF compatibel dus dat is het probleem niet.

Heb je de CMOS batterij al eens een minuutje af gehad? Wel eerst de voeding van de stroom af en de powerknop op de behuizing indrukken zodat de voeding geheel ontladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazer
Dank voor jullie reacties. De batterij heeft er meerdere keren voor langere tijd uit gelegen. Hij heeft vannacht ook eruit gelegen, ik zal zo eens kijken of dat verschil heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazer
Techno Overlord schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:50:
Ik had dit laatst ook. Opgelost door de stappen in deze Reddit post van Pristine Hawk te volgen.
Dank voor deze tip.

Ik kan echter in het geheel niet meer in de Bios. En de z370p d3 heeft geen qflash plus, slechts qflash.

Het resetten met behulp van cmos clear of de batterij heeft niet geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 00:46

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Vreemd. Ik kon ook niets meer. Bij aanzetten beeld zwart en fans die aanspringen. Na het verwijderen van de CMOS batterij en vervolgens nog de Clear CMOS jumper gekortsluit te hebben, startte mijn pc wel weer op direct naar de bios en kon ik de stappen uitvoeren die er stonden van Pristine Hawk. Ik heb echter wel een Z490 Ultra moederbord van Gigabyte.

[ Voor 7% gewijzigd door Techno Overlord op 08-03-2022 09:30 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02
Bij de CMOS reset ook voedings stekker verwijderd?
Alle SSD's verwijderen? (nVME/SATA).
GFX kaart heb je uiteraard wel nodig om te kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazer
Dank voor het meedenken, The Doman. Ik heb zojuist de gehele computer uit elkaar gehaald, alle stekkers incl. de voedingstekker naar de muur eruit gehaald. Het heeft helaas niet geholpen. Ik zal morgen kijken of ik ergens in een verhuisdoos nog een i3 apu heb om te kijken of ik op die manier toch in de bios kan.
Het lijkt er sterk op dat de moederbord terug is naar 'niet ondersteuning voor 9th gen' processor, ondanks dat ik het moederbord in het verleden heb geflashed... Wellicht omdat de back-up bios nog de oude versie was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:09
Kan je nog wel booten vanaf een USB stick?
Als dat kan zou je kunnen proberen of je op een reserve harddisk of gewone SSD een verse Windows 10 of 11 installatie kan doen.
Daarmee dan opstarten en wellicht kan je dan weer in het BIOS komen.

Ik had een soortgelijk probleem en kon niet meer booten van de NVME SSD. Nu een gewone SSD als bootdisk en geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazer
Dank Leader98 voor deze tip. Ik ga het eens proberen en zal laten weten of het is gelukt. Ik heb gelukkig 2 ssd's liggen naast mijn nvme. Nog even kijken of ik ergens een fatsoenlijke usb kan vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hazer
Niks hielp, althans, niets zolang mijn 9600kf erin zat. Ik heb mijn oude i3 8100 erin kunnen zetten en met behulp daarvan kon ik weer in de bios komen. Eenmaal daar heb ik tmp en secure boot uitgezet. Daarna startte mijn systeem weer op met 9600kf. Phew. Dank voor het meedenken iedereen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijsc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-04 10:22
Als je uefi (Secure boot) aan wilt hebben is mogelijk je nvidia kaart niet compatibel. Lost dit tooltje voor je op: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safetyman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 08:23
matthijsc schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:44:
Als je uefi (Secure boot) aan wilt hebben is mogelijk je nvidia kaart niet compatibel. Lost dit tooltje voor je op: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/
Beste MatthijsC, Na een recente monitor vervanging kon ook ik niet meer in mijn UEFI komen. Bij de vorige monitor (met DVI aansluiting) stonden in het moederbord (welk ik nog steeds heb) de TMP en Secure Boot reeds aan en deze instellingen gaven geen enkel probleem tijdens opstarten en Windows 11 Pro. MIjn nieuwe monitor heeft een DisplayPort aansluiting en daar ontstond wel een probleem. Ik zag dat ook aan een witte waarschuwingsLED op het Asus moederbord. Dankzij jouw link voor een Nvidia firmware update zijn alle problemen in één keer opgelost !
Heel hartelijk dank daarvoor
Pagina: 1