Vraag

• Gebruiker1984
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:48
Na flink ingelezen te hebben kom ik niet uit dit vraagstuk. Nu salderen wegvalt zijn mijn rekenvaardigheden te beperkt hiervoor. Ik ben van het gemak en wil weinig tweaken.

De situatie is simpel, ik heb gasloos moeten bouwen en heb een full electric woning met een warmtepomp voor verwarming en warm water en een airco voor koelen in de zomer.

Ik verbruik jaarlijks rond de 6500 kWh en wek tussen de 6000 en 7000 op, maar meestal netjes rond de 6500. Verbruik ligt dus hoog in de wintermaanden en opwek rond de zomermaanden. Zonder salderen is de verplichte gasloze woning financieel niet heel anders dan een woning aan het gas. Ik kan weinig sturen aan die grootverbruikers in de winter en stroom in de zomer gaat enkel extra na de airco, verder valt er weinig te winnen zonder elektrische auto. Overdag al zoveel mogelijk apparaten laten draaien als het uitkomt.

De afgelopen jaren zat ik bij Greenchoice, daar betaalde ik jaarlijks niets tot een paar tientjes vanwege het salderen. Contract loopt nu in september af en ik krijg een aantal aanbiedingen. Allemaal rond de 110 euro per maand, mijn verbruik stijgt dus van 0 euro naar 1300 euro per jaar.

Dat er betaald moet worden zonder salderen begrijp ik. Maar ik snap de rekensommetjes en nieuwe contracten verder niet. Als je weinig gedoe wilt, een fair prijs en niet alles moet monitoren. Welke aanbieder en welk contract is dan het beste voor deze situatie? Zonder enorme verrassingen bij de jaarrekening.

Hoor graag alle tips en als ik nog iets moet aanleveren idem!

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:57
Heb je uurdata van vorig jaar opgeslagen in een p1 monitor of slimmermeterportal?
Dan kun je berekenen met python/excel of via jeroen.nl wat je dynamisch contract zou hebben gekost.

• Gebruiker1984
jeroen3 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:36:
Heb je uurdata van vorig jaar opgeslagen in een p1 monitor of slimmermeterportal?
Dan kun je berekenen met python/excel of via jeroen.nl wat je dynamisch contract zou hebben gekost.
Nee ik heb amper data beschikbaar. Enkel per jaar, maand en dag via de monitor van greenchoice. Ik monitor zelf niets en heb de slimme verbruiksinzichten uitstaan.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:57
Ah oke, dan is het lastig vergelijken. Als je geen verrassingen wil kun je denk ik het beste voor een jaar of langer contract gaan. Dan koop je het risico af. Helaas is dat niet de goedkoopste optie.

Je zou wel verdere schattingen kunnen maken maar daar heb je echt data voor nodig voor eigen verbruik per uur van de dag.
Zeker als je enige smart-grid sturing hebt op je warmtepomp of zonnepanelen kun je mogelijk besparen met dynamsich, misschien zelfs al met je vaste contract?
Dan is het zelfs mogelijk om een thuisaccu financieel rendabel te maken.
Want met een thuisaccu kun je dat te dure vaste contract wat dempen.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
In het kort: Qua vaste contracten zit er niet veel verschil in op dit moment. Je krijgt bij alle contracten na 2027 vrijwel niets voor de stroom die je teruglevert aan het net. Of dat nog gaat veranderen als we eenmaal in 2027 zitten is nog de vraag.

Als je dus verder alle optimalisatie of een batterij buiten beschouwing laat moet je dus voor een contract gaan met het laagste stroomtarief. Hopelijk gaat het nu de goede kant op met de Iran situatie en dalen ook de stroomtarieven de komende maanden.

Ik weet niet welk aanbod je hebt gehad van Greenchoice maar het voordeligste bij Greenchoice is Univé 2 jaar met een stroomtarief van € 0,22814. Maar ja, daar zit je dan wel twee jaar aan vast.

• Gebruiker1984
Novax schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:00:
In het kort: Qua vaste contracten zit er niet veel verschil in op dit moment. Je krijgt bij alle contracten na 2027 vrijwel niets voor de stroom die je teruglevert aan het net. Of dat nog gaat veranderen als we eenmaal in 2027 zitten is nog de vraag.

Als je dus verder alle optimalisatie of een batterij buiten beschouwing laat moet je dus voor een contract gaan met het laagste stroomtarief. Hopelijk gaat het nu de goede kant op met de Iran situatie en dalen ook de stroomtarieven de komende maanden.

Ik weet niet welk aanbod je hebt gehad van Greenchoice maar het voordeligste bij Greenchoice is Univé 2 jaar met een stroomtarief van € 0,22814. Maar ja, daar zit je dan wel twee jaar aan vast.
Goedkoopste aanbod is 108 per maand met een tarief van:
  • Leveringskosten (normaal) Per kWh € 0,23373
  • Leveringskosten (dal) Per kWh € 0,24583
  • Terugleverkosten Per kWh € 0,13613
  • Terugleververgoeding Per kWh € 0,15000
Ik heb geen moeite met variabele tarieven zolang ik per jaar maar m’n bedrag ongeveer kan voorspellen met een marge van max 200 euro verschil.

Aangezien ik vooral in de winter verbruik, m’n warmtepomp verbruikt 4800 per jaar, waarvan het merendeel van oktober t/m maart en in de maanden april t/m september het meeste opwek met m’n panelen is het verbruik wel goed voorspelbaar. Een zwaardere winter verbruikt wat meer stroom en betere zonjaren wekken wat meer op. De rest is allemaal redelijk stabiel.

Zijn er gunstigere aanbieders en contractvormen die niet voor enorme verrassingen gaan zorgen?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:04
Gebruiker1984 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:33:
Zonder salderen is de verplichte gasloze woning financieel niet heel anders dan een woning aan het gas.
Jawel hoor, je bent alsnog (stukken) goedkoper uit. Want je hebt je directe verbruik van de zonnepanelen die je niet hoeft in te kopen. En de stroom die je wel inkoopt is goedkoper dan het gas wat je er anders voor in de plaats had moeten kopen.
(Reken je niet ineens arm. ;) )

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:04
Gebruiker1984 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:55:
Zijn er gunstigere aanbieders en contractvormen die niet voor enorme verrassingen gaan zorgen?
@Novax geeft al een ander aan.

Je kunt ervoor kiezen om nog even te wachten en de kat uit de boom te kijken.
Dan is het onder andere handig om deze topics in de gaten te houden: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic en Energieleveranciers aanbiedingentopic (eventueel ook nog Wat is nu de beste vooraf afgesproken terugleververgoeding? en Modelcontracten, tot 1 juli 2026)

Velen zitten in een vergelijkbare situatie, dus er wordt veel over gesproken en bekeken wat op dit moment gunstig is en wat voor dan gunstig lijkt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind 4800kWh per jaar voor een (vrijstaande) nieuwbouwwoning vrij fors. Dan verwacht ik >350m2 woonoppervlakte? Anders dan kun je wellicht nog wat aan de stooklijn aanpassen.

Verder heb ik ongeveer dezelfde cijfers (iets ouder huis met warmtepomp en dak vol pv panelen) en heb nu weer voor 3 jaar vastgezet voor 22ct.
Kan vast goedkoper tzt, maar ik heb liever zekerheid.

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2026 21:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Gebruiker1984
Sport_Life schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:40:
Ik vind 4800kWh per jaar voor een (vrijstaande) nieuwbouwwoning vrij fors. Dan verwacht ik >350m2 woonoppervlakte? Anders dan kun je wellicht nog wat aan de stooklijn aanpassen.

Verder heb ik ongeveer dezelfde cijfers (iets ouder huis met warmtepomp en dak vol pv panelen) en heb nu weer voor 3 jaar vastgezet voor 22ct.
Kan vast goedkoper tzt, maar ik heb liever zekerheid.
Houtskelet, vrijstaand en 190m2 uit 2019, is niet potdicht. Koelt dus sneller af bij koude nachten. 22 graden op de thermostaat continue en dames die heel lang en veel douchen.

3500 kWh voor verwarming en 1300 kWh voor warm water.

Waar heb je vastgezet?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:33
Gebruiker1984 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:47:
Houtskelet, vrijstaand en 190m2 uit 2019, is niet potdicht. Koelt dus sneller af bij koude nachten. 22 graden op de thermostaat continue en dames die heel lang en veel douchen.

3500 kWh voor verwarming en 1300 kWh voor warm water.
Dat verbruik voor verwarming kan toch niet goed zijn voor woning uit 2019? Mijn 200m2 vrijstaande woning verbruikt maar 1.200kWh voor verwarming. Gaat dat wel goed bij jou met de stooklijn of elektrische boosters oid?

Warm water is ook het dubbele maar dat is een keuze.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1