Vraag


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Kan iemand me helpen met het vinden van een mobiele airco van maximaal 200€. Ik zoek dus iets goedkoops wat goed koelt met een afvoer.

Mijn raam bestaat uit twee helften links en rechts. Ze gaan open naar de binnenkant en het zijn dus niet zo die vanonder of vanboven kantelen. Als één open is is de ander ook open (is één kozijn, twee ramen).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

https://www.amazon.com.be/-/nl/Tristar-Ac-5478-Draagbare-airconditioner-eenheidsmaat/dp/B0GMW3S3R2/

https://www.amazon.com.be/-/nl/Cecotec-airconditioner-afstandsbediening-led-display-raaminstallatieset/dp/B0BPZHKY25/

De twee hierboven al gevonden. De bovenste al eens tegengekomen of een gelijkwaardig model en die lijkt me wel goed. Die andere heeft meer reviews en is ook wat goedkoper maar sommige zeggen dat hij niet goed koelt. Ze zijn beide 7000 BTU does zouden hetzelfde koelingsvermogen moeten hebben. Kamer is ongeveer 20m² maar laten we maar 25m² zeggen voor de zekerheid.

Hulp aub!

Beste antwoord (via zfxwm5z1 op 25-06-2026 11:48)


  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

Ik heb het 9000BTU model van de Tristar (onder een andere naam) hier zelf in de woonkamer staan (~28m2 / ~69m3). Voor wat het is koelt die prima, maar het beestje is niet stil.

Houd er rekening mee dat (mobiele) airco's op dit moment niet aan te slepen zijn, zeker goedkope niet.

Ben je daarnaast al zo veel mogelijk bezig met het buitenhouden van de zon? Dus ramen aan de buitenkant afdekken, bij voorkeur met donker getint materiaal.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties


  • Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:11
Goed en goedkoop gaat niet samen. Er zijn al verschillende topics geweest over mobiele aircos, staat hier wat voor je tussen? Mobiele Airco - Huishoudelijke waren - GoT

  • ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-06 14:38
Ik heb het (houtje touwtje) opgelost met een houten plank (geklemd in het kozijn). en een gat erin gemaakt voor de airco afvoer. Je zou dus 1 grote plaat kunnen maken die in je hele kozijn past, (of 1 deel van het raam open, en klemmen tussen andere raam en kozijn.
In die plaat zaag je een gat (zo passen mogelijk voor zo min mogelijk verlies) voor de airco slang.

Mess with the best, die like the rest


Acties:
  • Beste antwoord

  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

Ik heb het 9000BTU model van de Tristar (onder een andere naam) hier zelf in de woonkamer staan (~28m2 / ~69m3). Voor wat het is koelt die prima, maar het beestje is niet stil.

Houd er rekening mee dat (mobiele) airco's op dit moment niet aan te slepen zijn, zeker goedkope niet.

Ben je daarnaast al zo veel mogelijk bezig met het buitenhouden van de zon? Dus ramen aan de buitenkant afdekken, bij voorkeur met donker getint materiaal.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
Je kan net zo goed je 200 euro in de sloot gooien, als je mee springt heb je er zelfs nog verkoeling van.

Een mobiele airco is nagenoeg altijd onbruikbaar en zinloos. Ze maken een bak herrie, warmte wordt afgevoerd via een slang die vervolgens de warmte weer afgeeft aan de ruimte en het allerbelangrijkste: hij voert lucht af naar buiten. Die lucht moet vervangen worden door andere lucht (onderdruk) en die lucht is gewoon warm. Per saldo geld weg en geen koeling.

Als je geen split unit kan plaatsen dan kan je beter een goede ventilator kopen. Veel goedkoper in aanschaf en gebruik en het heeft wel enig nut omdat bewegende lucht frisser aanvoelt en je er eventueel op koelere momenten een luchtstroom van buiten naar binnen mee kan creëren.

All your base are belong to us!


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Frontysco schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:28:
Goed en goedkoop gaat niet samen. Er zijn al verschillende topics geweest over mobiele aircos, staat hier wat voor je tussen? Mobiele Airco - Huishoudelijke waren - GoT
Ik heb maar 200€. Snap dat je hier geen topmodel voor zult hebben maar iets fatsoenlijk volstaat.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb maar 200€. Snap dat je hier geen topmodel voor zult hebben maar iets fatsoenlijk volstaat.
Al had je 200.000 euro. Voor geen geld krijg jij een mobiele airco die "fatsoenlijk volstaat". Ze bestaan namelijk niet.

(Tenzij je een mobiele split unit koopt, die bestaan ook. Zijn een stuk duurder, maar werken wel).

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 25-06-2026 10:54 ]

All your base are belong to us!


  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:40:
Per saldo geld weg en geen koeling.
Per saldo voeren ze meer warme lucht af dan dat ze introduceren, maar bijzonder efficient zijn ze inderdaad niet.

Valt flink te verbeteren door er een aanvoer slang op te modden, maar het komt niet in de buurt van een fatsoenlijke (mobiele) split unit nee.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Per saldo voeren ze meer warme lucht af dan dat ze introduceren, maar bijzonder efficient zijn ze inderdaad niet.
Dat klopt, maar dat is zo weinig dat je het niet serieus kunt nemen. Dat is geen eurocent waard. Zoals ik zei, koop dan een goede ventilator van dat geld.
Valt flink te verbeteren door er een slang op te modden, maar het komt niet in de buurt van een fatsoenlijke split unit nee.
Klopt, dat is wel een verbetering. Maar ook gelijk complex en het kan niet zomaar bij alle modellen. Dan kan je beter een (mobiele) split unit aanschaffen. Stukje duurder, maar dat werkt gewoon wel.

Altijd wel interessant om te zien, 2 dagen warm weer en heel Nederland koopt als een blind paard een mobiele unit voor liefst zo min mogelijk geld. Zit dan je tijd even uit nu en zorg dat er eind herfst begin winter een goede split unit wordt geplaatst voor een redelijke prijs.

All your base are belong to us!


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Al had je 200.000 euro. Voor geen geld krijg jij een mobiele airco die "fatsoenlijk volstaat". Ze bestaan namelijk niet.
Als je kijkt naar de beoordelingen van die ik al had gevonden zegt die ene van, buiten was het 38° en ik kon het makkelijk naar 25° krijgen. Zelf heb ik nog nooit een airco gehad maar heb dergelijke koelers wel al eens gezien en dat had wel degelijk een effect. Ja die professionele koelers is nog iets anders maar kan het gewoon niet betalen.

Is het echt niet mogelijk om slechts één kamer te koelen? Liefst zo laag mogelijk 21° of minder 🥶🥶

  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

21c ga je er niet mee redden, ik weet de woonkamer op het zuidwesten hier op zo'n 27c te houden, stijgt tot boven de 31c zonder ac.

Dat is wel met zonwering aan de buitenkant.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:37:
Ik heb het 9000BTU model van de Tristar (onder een andere naam) hier zelf in de woonkamer staan (~28m2 / ~69m3). Voor wat het is koelt die prima, maar het beestje is niet stil.

Houd er rekening mee dat (mobiele) airco's op dit moment niet aan te slepen zijn, zeker goedkope niet.
Hoeveel graden krijg je?
Ben je daarnaast al zo veel mogelijk bezig met het buitenhouden van de zon? Dus ramen aan de buitenkant afdekken, bij voorkeur met donker getint materiaal.
Ja maar helpt niet veel. Deze kamer is altijd of het warmste of het koudste (afhankelijk van het weer). Denk dat dat iets met de isolatie of bouwmateriaal is?

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Als je kijkt naar de beoordelingen van die ik al had gevonden zegt die ene van, buiten was het 38° en ik kon het makkelijk naar 25° krijgen. Zelf heb ik nog nooit een airco gehad maar heb dergelijke koelers wel al eens gezien en dat had wel degelijk een effect. Ja die professionele koelers is nog iets anders maar kan het gewoon niet betalen.

Is het echt niet mogelijk om slechts één kamer te koelen? Liefst zo laag mogelijk 21° of minder 🥶🥶
Gewoon kopen dan toch? Als de beoordelingen goed zijn, dan kan het niet mis gaan.

All your base are belong to us!


  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Dat klopt, maar dat is zo weinig dat je het niet serieus kunt nemen. Dat is geen eurocent waard. Zoals ik zei, koop dan een goede ventilator van dat geld.
Mwhoah, ik zou niet snel aanraden om (zeker nu op het piekmoment) een mobiele AC aan te schaffen, maar het scheelt hier voldoende om het tolereerbaar te houden. Dat word met enkel een ventilator niet behaald.
Altijd wel interessant om te zien, 2 dagen warm weer en heel Nederland koopt als een blind paard een mobiele unit voor liefst zo min mogelijk geld. Zit dan je tijd even uit nu en zorg dat er eind herfst begin winter een goede split unit wordt geplaatst voor een redelijke prijs.
2 dagen? Al een goede week, en het houd nog minstens een halve week aan. Niet heel vreemd dat mensen nu in alle paniek naar verkoeling zoeken. Jammer genoeg word daarbij inderdaad vooral naar matige oplossingen gegrepen.

Dat neemt echter niet weg dat lang niet iedereen de mogelijkheid heeft om een split unit aan te schaffen. Er zit nogal een schaal tussen 'koop maar een ventilator van 2 tientjes' en 'koop maar een installatie van 2 ruggen'. :>

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:06:
[...]

Gewoon kopen dan toch? Als de beoordelingen goed zijn, dan kan het niet mis gaan.
Ik heb familieleden die dit hebben en ze zeggen dat dit veel helpt en heb dat zelf ook al gevoeld en het koelt toch wel aanzienlijk. Mensen kopen dit toch niet voor niks?

Ik snap wat je bedoelt maar denk je niet dat je dit teveel vanuit een ingenieursstandpunt aan het bezien bent?

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:14:
[...]
2 dagen? Al een goede week, en het houd nog minstens een halve week aan. Niet heel vreemd dat mensen nu in alle paniek naar verkoeling zoeken. Jammer genoeg word daarbij inderdaad vooral naar matige oplossingen gegrepen.
Het is al een behoorlijk tijd bekend dat het warm ging worden, dat gebeurd sowieso elk jaar wel meerdere weken. Dat is een eigenschap van de zomer en dat mag toch voor niemand een verrassing zijn? Je gaat toch ook niet in de winter pas een verwarmingsketel aanschaffen als het 10 graden vriest? Een beetje vooruitdenken voorkomt een hoop paniek.
Dat neemt echter niet weg dat lang niet iedereen de mogelijkheid heeft om een split unit aan te schaffen. Er zit nogal een schaal tussen 'koop maar een ventilator van 2 tientjes' en 'koop maar een installatie van 2 ruggen'. :>
Klopt, je kan ook een mobiele split unit aanschaffen of een raamairco. Goedkoper en zonder specialistische kennis te plaatsen.

Maar inferieure oplossingen kosten op termijn misschien wel meer dan een split unit. Mobiele airco's maken veel lawaai, vreten relatief veel stroom en doen maar weinig. En met enkel de unit ben je er niet, een goede doorvoer naar buiten is essentieel en moet je ook nog regelen.

Uiteindelijk is het ook simpel, om het te vergelijken met een auto. Als je een auto wil en je hebt niet voldoende centen dan ga je toch ook geen auto kopen die 30 liter brandstof en 1 liter olie verbruikt per 100 kilometer ? Dan koop je niks en spaar je door tot je een fatsoenlijke kan kopen. Dat is met airco's ook, koop iets goeds of koop het niet. En als je het niet kan betalen is dat heel rot, maar ik kan ook geen Ferrari betalen.

All your base are belong to us!


  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

@zfxwm5z1 Het is onder de streep gewoon een matige oplossing, en over lange tijd ook nog eens een relatief dure. Als je het uit weet te houden zou ik iig deze week even afwachten en dan nog eens nadenken over de aankoop.

@Drardollan Comfort kost nu eenmaal geld. Kan dat comfort ook efficiënter? Absoluut, maar als daar het geld niet voor is houd het gewoon op. Mobiele split units zijn (nieuw) al een factor 2 tot 3 duurder dan het budget wat de TS heeft.

Niks zo duur als arm zijn. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 25-06-2026 11:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Ik heb familieleden die dit hebben en ze zeggen dat dit veel helpt en heb dat zelf ook al gevoeld en het koelt toch wel aanzienlijk. Mensen kopen dit toch niet voor niks?

Ik snap wat je bedoelt maar denk je niet dat je dit teveel vanuit een ingenieursstandpunt aan het bezien bent?
Ik baseer mij op simpele natuurkundige feiten. Op internet kan je hier ook voldoende informatie over vinden.

Ik zou ook zeggen dat iets goed werkt als ik er een klap geld aan uitgegeven heb. En de lucht die eruit komt voelt uiteraard koel, dus dan heb je al gauw het idee dat het werkt. De feiten zijn echter duidelijk en onweerlegbaar, het werkt maar zeer matig tegen een hoge prijs (in geld en geluid).

Als je het denkt beter te weten dan de feiten en zo ongeveer het hele internet, waarom dan vragen en twijfelen? Gewoon kopen en teleurgesteld worden dan toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 25-06-2026 11:28 ]

All your base are belong to us!


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Mwhoah, ik zou niet snel aanraden om (zeker nu op het piekmoment) een mobiele AC aan te schaffen, maar het scheelt hier voldoende om het tolereerbaar te houden. Dat word met enkel een ventilator niet behaald.
OK bedankt! Ik heb momenteel eentje geleend om te proberen in mijn kamer. Het lijkt wel te koelen maar nog niks speciaal. Staat dan wel nog geen uur aan.
2 dagen? Al een goede week, en het houd nog minstens een halve week aan. Niet heel vreemd dat mensen nu in alle paniek naar verkoeling zoeken. Jammer genoeg word daarbij inderdaad vooral naar matige oplossingen gegrepen.
Heb dit al lang uitgesteld uit morele redenen maar het wordt de norm.
Dat neemt echter niet weg dat lang niet iedereen de mogelijkheid heeft om een split unit aan te schaffen. Er zit nogal een schaal tussen 'koop maar een ventilator van 2 tientjes' en 'koop maar een installatie van 2 ruggen'. :>
Ik heb zo een ventilator maar helpt niet veel. Hij is ook aan het sterven dus daarom dacht ik van misschien toch tijd voor zo'n airco.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:25:
@Drardollan Comfort kost nu eenmaal geld. Kan dat comfort ook efficiënter? Absoluut, maar als daar het geld niet voor is houd het gewoon op. Mobiele split units zijn (nieuw) al een factor 2 tot 3 duurder dan het budget wat de TS heeft.

Niks zo duur als arm zijn. ;)
Klopt, comfort kost geld. En als je dat niet hebt, dan kan je het helaas niet kopen. Dat is gewoon beroerd en jammer. Maar om dan 200 euro weg te gooien terwijl je ook kan doorsparen tot je 600 euro hebt voor een op zijn minst goede oplossing, dan blijf je arm inderdaad.

Mobiele splits zijn duurder, maar werken wel. En ze zijn aanzienlijk goedkoper (en eenvoudiger te plaatsen) dan een echte split unit. Dat zou altijd mijn voorkeur hebben om te doen als een echte split unit geen optie is (wat om meerdere redenen zo kan zijn).

All your base are belong to us!


  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:11
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:27:
[...]
k baseer mij op simpele natuurkundige feiten. Op internet kan je hier ook voldoende informatie over vinden.
En laat die feiten dan eens zien? Je blijft het zo stellig roepen maar dat klopt gewoon niet.
Zijn ze onzuinig en niet optimaal (zacht uitgedrukt), ja.
Werken ze? Ook ja.

Bij mij genoeg om het verschil tussen ondraaglijk en draaglijk te maken, meetbaar op de thermometer. (En dan niet direct voor de unit maar verderop in de kamer)
En dat in een worst-case scenario, jaren 60 appartement, bovenste verdieping onder plat dak.

  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:30:
Maar om dan 200 euro weg te gooien terwijl je ook kan doorsparen tot je 600 euro hebt voor een op zijn minst goede oplossing, dan blijf je arm inderdaad.
@zfxwm5z1 ik wil dit stukje wel onderstrepen, zoals ik eerder al aangaf zou ik iig de laatste paar warme dagen nog proberen te overbruggen en dan even goed nadenken over betere oplossingen.

Zo'n ding van €200 levert wellicht kortstondig wat comfort op, maar is onder de streep gewoon een matige tot slechte oplossing.

Sowieso heb je zo'n goedkoop ding toch niet binnen voordat de hitte voorbij is. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
vassago schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:32:
[...]


En laat die feiten dan eens zien? Je blijft het zo stellig roepen maar dat klopt gewoon niet.
Zijn ze onzuinig en niet optimaal (zacht uitgedrukt), ja.
Werken ze? Ook ja.
De feiten heb ik al genoemd in post Drardollan in "Welke airco" om 10:40. En anders zou ik vooral even in het mobiele airco topic (Microkid in "Mobiele Airco") lezen, kijk vooral het eerste filmpje.

Maar houd vooral vol dat het werkt en een verstandige aanschaf is :)

All your base are belong to us!


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Airco in Nederland is duur. In het buitenland kosten ze geen drol: https://www.climamarket.nl/nl/giatsu-sakura-9

Gooi er nog max 500 tegenaan voor een monteur en toebehoren en je hebt een fatsoenlijke installatie.

De upgrade naar 3,5 kW is zelfs maar 15 euro duurder https://www.climamarket.nl/nl/giatsu-sakura-12 :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
Had je zeer nuttige post gemist, sorry.

Op alle mogelijke manieren een betere optie dan welke normale mobiele unit dan ook. Hoewel ze vaak op papier te beperkt zijn voor de ruimte (een caravan is nu eenmaal een stuk kleiner meestal) werken ze wel echt en zorgen ze wel echt voor koelere lucht. Als je ze lang genoeg aan laat staan dan krijg je hiermee ook in een wat grotere slaapkamer een prima temperatuur voor elkaar. Geen 21 graden binnen een uurtje, maar zolang je dat niet verwacht is het een prima keus.

All your base are belong to us!


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Het is al een behoorlijk tijd bekend dat het warm ging worden, dat gebeurd sowieso elk jaar wel meerdere weken. Dat is een eigenschap van de zomer en dat mag toch voor niemand een verrassing zijn? Je gaat toch ook niet in de winter pas een verwarmingsketel aanschaffen als het 10 graden vriest? Een beetje vooruitdenken voorkomt een hoop paniek.
Dit is niet meer normaal, in verband met wat je zegt. Klopt maar ik heb dit al lang uitgesteld. Nu is het 40° binnen dit is echt niet meer normaal.

Het is met aanzet dat ik het nu uiteindelijk beslist heb om het toch te doen.
Klopt, je kan ook een mobiele split unit aanschaffen of een raamairco. Goedkoper en zonder specialistische kennis te plaatsen.
Raamairco gaat hier niet lukken vrees ik. Die split units lijken te beginnen vanaf minstens 500€ (snap dat je bedoelt over termijn)
Maar inferieure oplossingen kosten op termijn misschien wel meer dan een split unit. Mobiele airco's maken veel lawaai, vreten relatief veel stroom en doen maar weinig. En met enkel de unit ben je er niet, een goede doorvoer naar buiten is essentieel en moet je ook nog regelen.
Snap dat dat eigenlijk voorzienlijker is maar als je niet veel hebt is soms je enige keuze om dan op uiteindelijk meer te betalen. In winkels heb je ook soms bulk korting maar dan loopt de bon op tot 200€ en dat kan ik gewoon niet.
Uiteindelijk is het ook simpel, om het te vergelijken met een auto. Als je een auto wil en je hebt niet voldoende centen dan ga je toch ook geen auto kopen die 30 liter brandstof en 1 liter olie verbruikt per 100 kilometer ? Dan koop je niks en spaar je door tot je een fatsoenlijke kan kopen. Dat is met airco's ook, koop iets goeds of koop het niet. En als je het niet kan betalen is dat heel rot, maar ik kan ook geen Ferrari betalen.
Ik zou persoonlijk nooit 2000€ uitgeven aan een airco, als ik een bedrijf had zou ik dat kunnen rechtvaardigen want dan komen mensen er heb je een vestiging enz.. Maar om nu een lening te gaan halen voor een airco gaat met ook wat te ver. Koop ik liever een aquarium met een diepvries voor ijs te maken.

  • Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-06 14:36
Ik ben enkele jaren geleden ook voor een goedkoop mobiel ding gegaan. waarom? goedkoop, snel in huis, en het was warm :).

kreeg die het koel? ja. kon je een film/serie kijken, of een voice chat joinen? nee.. maakt gewoon teveel lawaai, laat staan dat je kan slapen met zoiets.

dat ding heeft misschien 2 weken staan brommen in mijn PC kamer (denk iets van een 8m² a 10m²).

Toen heb ik van miserie een (zelfbouwset) split unit van +-700€ gekocht, en dat is tot nu toe de beste investering die ik gedaan heb. zoiets als dit: Qlima SC5225


kortom. een mobiele airco is weggegooid geld. als ik jou was zou ik nog even op je tanden bijten en doorsparen om iets degelijks te kopen.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
Glashelder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:39:
Airco in Nederland is duur. In het buitenland kosten ze geen drol: https://www.climamarket.nl/nl/giatsu-sakura-9

Gooi er nog max 500 tegenaan voor een monteur en toebehoren en je hebt een fatsoenlijke installatie.

De upgrade naar 3,5 kW is zelfs maar 15 euro duurder https://www.climamarket.nl/nl/giatsu-sakura-12 :+
Op dit moment ga je geen monteur vinden, zeker niet voor dat geld. Maar zelfs in rustige tijden is 500 waarschijnlijk niet toereikend als er ook nog wat geboord moet worden door buitenmuren heen en groepen/kabels aangelegd moeten worden. Dan zit je meer in de 750-1000 euro range.

Hoewel je over dit merk van alles kan zeggen is het wel een 100% betere oplossing dan een mobiele unit. Als je deze kan aanschaffen en ophangen voor onder de 1250 euro dan heb je een prima deal voor de komende paar jaar. Tegen de tijd dat je echt onderhoud en onderdelen nodig hebt zal je het haasje wel zijn, maar dan kan je hem vervangen voor eenzelfde unit of wellicht een iets bekender merk. Een groot deel van de kosten van een airco zijn de installatiekosten (zoals gezegd gat boren en kabels trekken), een nieuwe unit heeft dat over een paar jaar veel minder omdat een hoop werk dan al gedaan is. Kan je mooi nu een snelle klap maken en dan rustig sparen voor de "ultieme oplossing" over 5 jaar.

Ofwel, goede tip :)

All your base are belong to us!


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Drardollan als je alles uitbesteed, zeker. Maar het idee was om natuurlijk meer zelf te doen. Ik heb er inmiddels al een stuk of 10/15 zelf opgehangen dus die 500 euro is echt zo gek nog niet.

Maar inderdaad, een monteur vinden is met deze hitte wel een dingetje. Maar in paniek handelen is nooit goed, dus beter wachten tot de hittegolf voorbij is en het dan doen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:11
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:39:
[...]
De feiten heb ik al genoemd in post Drardollan in "Welke airco" om 10:40. En anders zou ik vooral even in het mobiele airco topic (Microkid in "Mobiele Airco") lezen, kijk vooral het eerste filmpje.
Jij zegt stellig dat ze niet werken, dat is niet zo en dat blijkt ook uit dat filmpje.
Wat je zegt is gewoon onwaar, daar gaat het mij om.

Of het verstandig is moet ieder voor zich weten, die paar eur. op een dag is het mij zeker waard.
En voor de kosten van een split unit kan het ding wel een paar weken/maanden draaien.

  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
@Drardollan ja, misschien nog beter voor een ticket naar Noorwegen of Alaska te kopen en in de wildernis te gaan leven. Is nog goedkoper. Heb je toevallig wat visgerei dat ik kan lenen?

[ Voor 6% gewijzigd door zfxwm5z1 op 25-06-2026 11:53 ]


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Dit is niet meer normaal, in verband met wat je zegt. Klopt maar ik heb dit al lang uitgesteld. Nu is het 40° binnen dit is echt niet meer normaal.
Je moet je niets laten aanpraten door mensen en de media. Er is niks geks aan dit soort temperaturen. In 2019, op 25 juli om precies te zijn, was het nog warmer. Toen hebben we, in NL, ook weken 30+ gehad.
Snap dat dat eigenlijk voorzienlijker is maar als je niet veel hebt is soms je enige keuze om dan op uiteindelijk meer te betalen. In winkels heb je ook soms bulk korting maar dan loopt de bon op tot 200€ en dat kan ik gewoon niet.

Ik zou persoonlijk nooit 2000€ uitgeven aan een airco, als ik een bedrijf had zou ik dat kunnen rechtvaardigen want dan komen mensen er heb je een vestiging enz.. Maar om nu een lening te gaan halen voor een airco gaat met ook wat te ver. Koop ik liever een aquarium met een diepvries voor ijs te maken.
Als je het niet kan betalen, dan kan je het niet kopen. Zo simpel is het. Dan kan je voor 200 euro een mobiele unit kopen die je in de komende jaren een veelvoud aan kosten en herrie gaat opleveren en niks oplost. Dan heb je uiteindelijk nog minder geld en kan je nog minder doen in je leven. Dan kan je dat aquarium en diepvries ook wel vergeten.

Als je liever geld uitgeeft aan een aquarium (wat ik dan weer nooit zou doen, maar wie ben ik) dan kan je geen geld uitgeven aan een fatsoenlijke airco. Elke euro kan je 1 keer uitgeven en beide zijn af te raden om er een lening voor aan te gaan.

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
Glashelder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:49:
@Drardollan als je alles uitbesteed, zeker. Maar het idee was om natuurlijk meer zelf te doen. Ik heb er inmiddels al een stuk of 10/15 zelf opgehangen dus die 500 euro is echt zo gek nog niet.

Maar inderdaad, een monteur vinden is met deze hitte wel een dingetje. Maar in paniek handelen is nooit goed, dus beter wachten tot de hittegolf voorbij is en het dan doen.
Ja, zo kan je elke doelpaal wel verzetten. Zelf doen is voor de meeste mensen geen optie, het boren door een muur heen vereist kennis en gereedschap. Kennis kan je wel vergaren, maar een diamantboor zal je toch echt moeten kopen. En daarna mag je hem niet aansluiten als je geen STEK monteur bent, maar stel dat je die regel overtreedt dan is het maar te hopen dat je het goed doet. En ook dan heb je het weer over kennis en gereedschap wat je nodig hebt.

Het is een beetje hetzelfde als in de IT bij mij. Ik kan voor mijzelf alles goedkoper en makkelijk fixen omdat ik de kennis en spullen toch in huis heb, ook voor mensen in mijn directe omgeving. Maar dat is niet helemaal eerlijk naar de rest van Nederland die geen IT'er is of in zijn omgeving heeft. Dat is niet te vergelijken.

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:53:
@Drardollan ja, misschien nog beter voor een ticket naar Noorwegen of Alaska te kopen en in de wildernis te gaan leven. Is nog goedkoper. Heb je toevallig wat visgerei dat ik kan lenen?
Ik zou met de fiets gaan, dat is goedkoper dan vliegen of met de trein. Krijg je gelijk wat lichaamsbeweging. Of misschien nog beter, ga zwemmend. Dat is ook nog eens lekker koel.

All your base are belong to us!


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Je moet je niets laten aanpraten door mensen en de media. Er is niks geks aan dit soort temperaturen. In 2019, op 25 juli om precies te zijn, was het nog warmer. Toen hebben we, in NL, ook weken 30+ gehad.
Ik snap het seizoensgebonden temperatuurwisselingen, en de aarde heeft natuurlijk perioden waar het warmen of kouder (ijstijd bijvoorbeeld is) maar dit is verre van natuurlijk. Als je kijkt naar bepaalde landen in Afrika of Indië zijn er gewoon hopen en rivieren vol met plastiek. De zee die zit ook vol! China dumpt gewoon hun chemisch afval in de zee.

Klimaatsverandering is echt geen scam hoor, de scam is dat wij dit alleen kunnen verhelpen en dat er iets aan gedaan wordt!
[...]

Als je het niet kan betalen, dan kan je het niet kopen. Zo simpel is het. Dan kan je voor 200 euro een mobiele unit kopen die je in de komende jaren een veelvoud aan kosten en herrie gaat opleveren en niks oplost. Dan heb je uiteindelijk nog minder geld en kan je nog minder doen in je leven. Dan kan je dat aquarium en diepvries ook wel vergeten.
Geluid kan ik tegen want ik ben dat gewoon. Zo luidt is het ook niet vergeleken met een ventilator.
Als je liever geld uitgeeft aan een aquarium (wat ik dan weer nooit zou doen, maar wie ben ik) dan kan je geen geld uitgeven aan een fatsoenlijke airco. Elke euro kan je 1 keer uitgeven en beide zijn af te raden om er een lening voor aan te gaan.
Dat lening stukje was sarcasme.

Geloof jij echt dat we enkel in een verwarmingsperiode zitten en dat er hier niks meer van aan is?

  • hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Op dit moment ga je geen monteur vinden, zeker niet voor dat geld. Maar zelfs in rustige tijden is 500 waarschijnlijk niet toereikend als er ook nog wat geboord moet worden door buitenmuren heen en groepen/kabels aangelegd moeten worden. Dan zit je meer in de 750-1000 euro range.

[knip]
Die €1000,- zal al een hele uitdaging gaan worden tegenwoordig, voor een fatsoenlijk apparaat en ook nog goed en netjes geïnstalleerd. Ook in de minder warme seizoenen.

Testing, one, two ...


  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:05:
Zo luidt is het ook niet vergeleken met een ventilator.
Dat is het zeer zeker wel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Dat is het zeer zeker wel.
Idd, kunnen een flinke bak herrie maken. Ik heb hier tijdelijk zo'n Eurom 180 beest in huis gehaald (voordat de hitte losging, dus nog aardig voordelig). Koelt geweldig goed moet ik zeggen, en dat laat ie ook wel horen ja. Maar die staat beneden, is niet geschikt als slaap oplossing.

Testing, one, two ...


  • Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 22:08

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Nog even als ervaringsdeskundige mijn 2 cents, om wat tegengeluid t.o.v. "HeT wErKt NiEt" te geven:

Allereerst: Ons huis is dramatisch qua isolatie. De buitenkant van onze BG (die begint op de 1e etage vanaf straatniveau, onderburen), is grotendeels steen maar ook deels hout. De 1e en 2e etage alleen hout. Isolatie is hopeloos en het wordt daardoor binnen gewoon bijna even warm als buiten.
Buiten structurele oplossingen die i.v.m. VvE perikelen op zich laten wachten, zijn wij op zoek gegaan naar tijdelijke oplossingen en kwamen we uit bij de mobiele airco's.

Wij hebben er inmiddels 3, de nieuwste sinds 2 dagen, 1 voor elke kinderkamer en nu ook 1 voor onze eigen slaapkamer. En ik kan gewoon ronduit overtuigd zeggen: het werkt. Alle kamers zijn gewoon veel koeler te krijgen met de mobiele airco dan zonder. Slapen is hierdoor gewoon goed te doen en zeker voor de kinderen is het heel fijn dat ze niet hun bed uit drijven.

Natuurlijk zijn er 100 argumenten te verzinnen dat het inefficiënt, luidruchting, duur en pleisters plakken is, maar het wérkt gewoon. Als dát simpelweg je doel is: gewoon doen.

Qua type airco maakt het allemaal weinig uit en zou ik puur voor de hoogste BTU-rating gaan, hoe hoger hoe makkelijker hij de ruimte gekoeld krijgt. Wij hebben 3 verschillende merken maar ze zijn allemaal even goed, ik merk echt amper verschil tussen de 3. Design is vrijwel allemaal hetzelfde principe en aansluiting e.d. is zowat gelijk.
Zorg wel voor zo'n afdichting rond het raam (met ristsluiting). Bij schuiframen nog beter te doen met zo'n inzet (die je er meestal bij krijgt) maar wij hebben kiep-/kantelramen en moeten het hiermee doen. Je merkt dat dit de warme lucht van buiten aardig tegenhoudt.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Dat is het zeer zeker wel.
Ik heb langs de weg gewoond voordat ze daar bomen plantte dus heb geleerd om zo'n geluiden te negeren.

Je hebt wel gelijk dat het een stuk luider is. Daarnet stond hij nog niet lang aan maar nu sinds hij echt aangeslaan is is het veel luider.

  • Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:13:
[...]

Daarnet stond hij nog niet lang aan maar nu sinds hij echt aangeslaan is is het veel luider.
Ok, dus je hebt er al 1 gekocht??

Wear Sunscreen!


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Angeloonie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:11:
Nog even als ervaringsdeskundige mijn 2 cents, om wat tegengeluid t.o.v. "HeT wErKt NiEt" te geven:

Allereerst: Ons huis is dramatisch qua isolatie. De buitenkant van onze BG (die begint op de 1e etage vanaf straatniveau, onderburen), is grotendeels steen maar ook deels hout. De 1e en 2e etage alleen hout. Isolatie is hopeloos en het wordt daardoor binnen gewoon bijna even warm als buiten.
Buiten structurele oplossingen die i.v.m. VvE perikelen op zich laten wachten, zijn wij op zoek gegaan naar tijdelijke oplossingen en kwamen we uit bij de mobiele airco's.
Hier is het hetzelfde muur is vol isolatie en veel hout is vaak nog erger binnen dan buiten zeker omdat er geen wind is daarom dus dat het tijd voor een airco is. We hebben ook veel gordijnen zo van die oude en krijg de indruk dat dat het nog erger maakt.

  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Humma Kavula schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Ok, dus je hebt er al 1 gekocht??
Nee ik leen effe een om te testen.

  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:18:
We hebben ook veel gordijnen zo van die oude en krijg de indruk dat dat het nog erger maakt.
Toenstraks had je nog zonwering, wat is het nu?
D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:37:
Ben je daarnaast al zo veel mogelijk bezig met het buitenhouden van de zon? Dus ramen aan de buitenkant afdekken, bij voorkeur met donker getint materiaal.
zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:02:
Ja maar helpt niet veel. Deze kamer is altijd of het warmste of het koudste (afhankelijk van het weer). Denk dat dat iets met de isolatie of bouwmateriaal is?
Zonwering is het 1e wat je op orde moet brengen voordat je op wat voor manier dan ook actief gaat koelen. Al zet je een douchestang met een oud laken in de dag aan de buitenkant.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 25-06-2026 12:22 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
D4NG3R schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:21:
[...]

Toenstraks had je nog zonwering, wat is het nu?

[...]


[...]


Zonwering is het 1e wat je op orde moet brengen voordat je op wat voor manier dan ook actief gaat koelen. Al zet je een douchestang met een oud laken in de dag aan de buitenkant.
Ik heb een doek gehangen buiten tegen de zon. Bedoel je een afdak? Wat ik nu doe helpt wel met de temperatuur maar dan is er ook minder wind.

Niet elke kamer is hetzelfde maar wat ik probeer te zeggen is dat we zo dikke oude gordijnen hebben (niet elke kamer heeft dezelfde die van mij vallen mee) dus dat zorgt ervoor dat er geen wind of lucht is en houdt het een beetje warmer.

  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Binnen zijn er oude lange gordijnen sommige erger dan andere niet zo die moderne dunne polyester die lucht doorlaten. Buiten heb ik een doek gehangen voor het raam voor de zon te verweren. Zoiets dus buiten maar dan ertegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOyCgpBGtc1IZVuSCwH64W7STUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X7tqoQLk9ERuYNpqxIBILnO5.avif?f=fotoalbum_large

  • zfxwm5z1
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 27-06 12:18
Het begint te werken. Ik update nog.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Ik snap het seizoensgebonden temperatuurwisselingen, en de aarde heeft natuurlijk perioden waar het warmen of kouder (ijstijd bijvoorbeeld is) maar dit is verre van natuurlijk. Als je kijkt naar bepaalde landen in Afrika of Indië zijn er gewoon hopen en rivieren vol met plastiek. De zee die zit ook vol! China dumpt gewoon hun chemisch afval in de zee.

Klimaatsverandering is echt geen scam hoor, de scam is dat wij dit alleen kunnen verhelpen en dat er iets aan gedaan wordt!


[...]

Geluid kan ik tegen want ik ben dat gewoon. Zo luidt is het ook niet vergeleken met een ventilator.


[...]

Dat lening stukje was sarcasme.

Geloof jij echt dat we enkel in een verwarmingsperiode zitten en dat er hier niks meer van aan is?
Ik heb nergens iets gezegd over klimaatverandering of iets in die geest. Ik heb enkel gezegd dat warme periode bij zomers horen. Ik laat de discussie over klimaatverandering graag aan mij voorbij gaan.

All your base are belong to us!


  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:40:
Een mobiele airco is nagenoeg altijd onbruikbaar en zinloos. Ze maken een bak herrie, warmte wordt afgevoerd via een slang die vervolgens de warmte weer afgeeft aan de ruimte en het allerbelangrijkste: hij voert lucht af naar buiten. Die lucht moet vervangen worden door andere lucht (onderdruk) en die lucht is gewoon warm. Per saldo geld weg en geen koeling.
Kortzichtig, in winter komt er koude lucht het huis binnen en reageert de thermostaat van de cv. Wij hebben beide systemen, split voor beneden en mobiel voor boven op onze slaapkamer, resultaat 22 graden tussen 18:00 en 08:00, kosten 48 cent per dag. Nadeel is dat je oordoppen moet gebruiken om te slapen. Wij doen dit al sinds 2001 en het werkt WEL voor 3 maanden. Ja split is beter, maar mobiel is goed te doen. ;)

Afvoerslang warm ? als de airco afslaat is die binnen een paar tellen ook weer normaal van temperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 25-06-2026 12:51 ]


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
hardware-lover schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Die €1000,- zal al een hele uitdaging gaan worden tegenwoordig, voor een fatsoenlijk apparaat en ook nog goed en netjes geïnstalleerd. Ook in de minder warme seizoenen.
Ik had het enkel over 1000 euro voor de installatie :)

Een fatsoenlijk apparaat van bijvoorbeeld LG kost ook al snel 1000 euro of meer, laten we het dan verder niet over nog betere merken als Daikon, Mitsubishi of Mitsubishi Heavy hebben.

Maar als je voor 350 een split unit kan kopen met het doel deze 3-5 jaar te gebruiken dan kan je best een aardige deal maken als je deze voor 900-1000 geïnstalleerd kan krijgen. Dan heb je 3-5 jaar om te sparen voor een wat beter bekend merk in die tijd.

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
Winkiller schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Kortzichtig, in winter komt er koude lucht het huis binnen en reageert de thermostaat van de cv. Wij hebben beide systemen, split voor beneden en mobiel voor boven op onze slaapkamer, resultaat 22 graden tussen 18:00 en 08:00, kosten 48 cent per dag. Nadeel is dat je oordoppen moet gebruiken om te slapen. Wij doen dit al sinds 2001 en het werkt WEL voor 3 maanden. Ja split is beter, maar mobiel is goed te doen. ;)
Verwarmen, zeker met een CV, werkt heel anders dan koelen. Die koude lucht heeft veel minder invloed.

All your base are belong to us!


  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:51:
[...]
Verwarmen, zeker met een CV, werkt heel anders dan koelen. Die koude lucht heeft veel minder invloed.
Als die erg droog is ja want dat warmt sneller op ;) je snapt het idee denk ik wel !!

  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44

JME

zeg maar Jamie

Afvoerslang isoleren. En dan meteen een aanvoerslang knutselen voor een soort van DHZ split airco. Plank in het raam en gáán. Moet je wel zin hebben om te zagen met dit weer..

Tips: Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

Afvoerslang isoleren ? nee hoor nergens voor nodig, vooral die dunne pvc slang van de bouwmarkt houd nauwelijks warmte vast en is snel afgekoeld bij afslaan mobiele airco.

[ Voor 13% gewijzigd door Winkiller op 25-06-2026 13:25 ]


  • JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44

JME

zeg maar Jamie

Het scheelt toch weer stralingswarmte. Ja, het is gewoon warmte die ook al in je kamer zat, maar waarom zou je niet proberen om daar zo min mogelijk van terug de kamer in te halen?

  • desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-06 20:54
zfxwm5z1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:53:
@Drardollan ja, misschien nog beter voor een ticket naar Noorwegen of Alaska te kopen en in de wildernis te gaan leven. Is nog goedkoper. Heb je toevallig wat visgerei dat ik kan lenen?
Emigreren naar Ijsland.

Ik ga ook maar eens informeren bij mijn woningbouwvereniging of ik een split airco mag laten plaatsen. Is binnen nu 27 graden hier.

[ Voor 17% gewijzigd door desalniettemin op 25-06-2026 14:24 ]


  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

JME schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:21:
Het scheelt toch weer stralingswarmte. Ja, het is gewoon warmte die ook al in je kamer zat, maar waarom zou je niet proberen om daar zo min mogelijk van terug de kamer in te halen?
Omdat de winst met deze soorten afvoer nihil is, op onze slaapkamer ongeveer 80cm slang. Daar lig ik niet wakker van, als de airco stopt met koelen is 30 sec. later de slang ook weer normaal. Sommige mensen hangen er een natte doek op, vooral niet doen, maakt je koelruimte vochtiger en weer warmer.

@desalniettemin Vooral doen, ik heb er ook toestemming voor gekregen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Winkiller op 25-06-2026 14:46 ]


  • Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:10
Aangezien dit een soort algemeen topic lijkt te worden en de vraag van OP al beantwoord is zal ik ook even mijn ervaring delen :P

Twee jaar terug met een vrij prijzige (€500) mobiele airco getest en dat viel tegen. Een hoop lawaai voor relatief weinig effect. Dit jaar een maand of drie geleden voor de drukte uit een mobiele split airco aangeschaft die flink prijziger is (€900, nu nog duurder zo te zien) die ik nu gebruik in mijn thuiskantoor:
https://www.evolarshop.nl/evolar-sap12chw-split-airco-met-wifi-int

De ervaring is.. redelijk. Het is een doffe ellende om het ding buiten te hangen uit een Velux dakraam, en dat dan vervolgens af te dichten met onzin en tape. De meegeleverde beugel is waardeloos en past nergens, dus zelf iets moeten fabrieken van een stuk hout en het is het allemaal nét niet. Ook zorgt 'ie voor vrij veel herrie en valt het effect mij tegen. Mijn raam is compleet afgedicht, de zon blijft buiten en m'n kantoordeur zit ook dicht - maar toch heeft 'ie moeite om het op 28 graden te houden met continue zo'n 400 watt aan verbruik. Granted, ik zit onder een plat dak wat zeker niet helpt; maar ik had iets meer verwacht dan een verschil van een graad of 5. Ik kan 'm nog wat kouder zetten en dan krijgt 'ie er een graad extra vanaf, met praktisch dubbel het verbruik.

Het kantoor is ook niet riant groot ofzo, het gaat om zo'n 3x5 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pDpOUXzt6AqCKq_vATJ4579rMI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r3B4BX5hjLUd7kXouo5zdKZq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzIXfjpVGuZA2lK_oxpqLFvdUAk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A6agMEzMA5TMTj0zDDv3D5rp.png?f=user_large

Volgend jaar maar eens kijken of ik 'n echte vaste split mag laten installeren waarvan de buitenunit misschien op het platte dak kan. Maar dat zal al snel €2-5k kosten als ik zo rondkijk.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:18
Angeloonie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:11:Zorg wel voor zo'n afdichting rond het raam (met ristsluiting). Bij schuiframen nog beter te doen met zo'n inzet (die je er meestal bij krijgt) maar wij hebben kiep-/kantelramen en moeten het hiermee doen. Je merkt dat dit de warme lucht van buiten aardig tegenhoudt.
Hoe kan het apparaat warme lucht van buiten tegenhouden als het warme lucht uit het huis blaast (onderdruk).?
Dan moet die lucht toch weer aangevuld worden toch?
Dus door kieren en gaten wordt er snikhete lucht van buiten weer naar binnen gezogen.
Die je dan weer moet gaan koelen omdat het warmer begint te worden binnen.
Naarmate de dag vordert wordt de uitgeblazen lucht warmer en warmer.
Zo ook de lucht die je weer naar binnen zuigt en moet je het apparaat op de hoogste stand zetten. Waardoor er nog meer hete lucht naar binnen komt.....
Met heel veel geluk, en een mobiele airco op elke kamer kun je de temperatuur misschien 2 á 3 graden naar beneden krijgen (t.o.v. de buitentemperatuur). Maar dan is het morgen alsnog 36 graden in je huis.
Mijns inziens ben je met zo'n mobiele airco gewoon energie aan het verspillen (of overtollige zonnestroom aan het affakkelen).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Kwam van de week de volgende oplossing tegen waar ik niet eerder van gehoord had. Voor wie geen split mag neerzetten van de VVE of woningbouw. Let op, het is 'sponsered' content. Helaas voor OP niet voor E. 200,--. https://www.bright.nl/nieuws/2089389/de-midea-portasplit-eindelijk-een-mobiele-airco-die-wel-werkt.html


Update: @Winkiller n.a.v. uw onderstaande bericht. Bedankt ik wist niet dat er al een forum van was. Dacht dat het net nieuw was. Ga me even inlezen uit interesse. Heb zelf een split staan naar volle tevredenheid.

[ Voor 30% gewijzigd door vdr01 op 25-06-2026 15:22 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69


  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

@Noxious

Het lijkt mij dat je te weinig koelvermogen hebt in je ruimte, en met een plat dak ben zeker extra zuur. Mijn slaapkamer (+/- 40m³) op het noorden heeft minstens een 12000 BTU mobiele airco nodig (onze is 12500 BTU = koelvermogen van ruim 3,6 kW) per nacht, kleiner werkt niet als ik het met de huidige temperaturen op 22 graden wil houden.

  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

vdr01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:12:
Kwam van de week de volgende oplossing tegen waar ik niet eerder van gehoord had. Voor wie geen split mag neerzetten van de VVE of woninbgbouw. Let op, het is 'sponsered' content. Helaas voor OP niet voor E. 200,--. https://www.bright.nl/nieuws/2089389/de-midea-portasplit-eindelijk-een-mobiele-airco-die-wel-werkt.html
Lees dit maar eens: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/85566842#85566842

  • Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:10
Winkiller schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:12:
@Noxious

Het lijkt mij dat je te weinig koelvermogen hebt in je ruimte, en met een plat dak ben zeker extra zuur. Mijn slaapkamer (+/- 40m³) op het noorden heeft minstens een 12000 BTU mobiele airco nodig (onze is 12500 BTU = koelvermogen van ruim 3,6 kW) per nacht, kleiner werkt niet als ik het met de huidige temperaturen op 22 graden wil houden.
Ja mogelijk idd; dit ding doet op papier ook 12000 BTU maar het is een wat ongelukkige ruimte en de isolatie valt tegen. Ik ga vanavond als ik het raam open durf te doen eens proberen dat nog wat te verbeteren :P

Als ik t.z.t. voor een vaste installatie ga dan zou het prettig zijn meteen meer ruimtes mee te pakken dan enkel mijn kantoor (bijv. ook het kantoor van m'n vrouw en de slaapkamer die een verdieping lager zit) maar dan loopt het wel flink op.

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:11
Yaksa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:03:
[...]
Met heel veel geluk, en een mobiele airco op elke kamer kun je de temperatuur misschien 2 á 3 graden naar beneden krijgen (t.o.v. de buitentemperatuur). Maar dan is het morgen alsnog 36 graden in je huis.
2 a 3 graden verschil met deze temperaturen is een enorm verschil kwa leefbaarheid.
Bij 35+C is elke graad minder er 1.

Als ik dit topic lees heb ik het idee dat de meeste mensen er nooit een mobiele airco gebruikt hebben en maar wat roepen laat staan bij 35+C in huis.

  • anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-06 15:53
Noxious schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:59:
Aangezien dit een soort algemeen topic lijkt te worden en de vraag van OP al beantwoord is zal ik ook even mijn ervaring delen :P

Twee jaar terug met een vrij prijzige (€500) mobiele airco getest en dat viel tegen. Een hoop lawaai voor relatief weinig effect. Dit jaar een maand of drie geleden voor de drukte uit een mobiele split airco aangeschaft die flink prijziger is (€900, nu nog duurder zo te zien) die ik nu gebruik in mijn thuiskantoor:
https://www.evolarshop.nl/evolar-sap12chw-split-airco-met-wifi-int

De ervaring is.. redelijk. Het is een doffe ellende om het ding buiten te hangen uit een Velux dakraam, en dat dan vervolgens af te dichten met onzin en tape. De meegeleverde beugel is waardeloos en past nergens, dus zelf iets moeten fabrieken van een stuk hout en het is het allemaal nét niet. Ook zorgt 'ie voor vrij veel herrie en valt het effect mij tegen. Mijn raam is compleet afgedicht, de zon blijft buiten en m'n kantoordeur zit ook dicht - maar toch heeft 'ie moeite om het op 28 graden te houden met continue zo'n 400 watt aan verbruik. Granted, ik zit onder een plat dak wat zeker niet helpt; maar ik had iets meer verwacht dan een verschil van een graad of 5. Ik kan 'm nog wat kouder zetten en dan krijgt 'ie er een graad extra vanaf, met praktisch dubbel het verbruik.

Het kantoor is ook niet riant groot ofzo, het gaat om zo'n 3x5 meter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgend jaar maar eens kijken of ik 'n echte vaste split mag laten installeren waarvan de buitenunit misschien op het platte dak kan. Maar dat zal al snel €2-5k kosten als ik zo rondkijk.
Ik heb 2 jaar geleden voor mijn technische ruimte (server en zaken als dat) voor een relatief kleine ruimte voor een daikin split 1500 euro betaald (wel zelfde firma als die de grote buiten unit en 5 binnen units gezet had.... dus kan! (Wel België)

  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

vdr01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:12:
Update: @Winkiller n.a.v. uw onderstaande bericht. Bedankt ik wist niet dat er al een forum van was. Dacht dat het net nieuw was. Ga me even inlezen maar begrijp inmiddels al dat er veel herrie uitkomt.
Er is nog meer: Midea PortaSplit vragen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2336372

[ Voor 32% gewijzigd door Winkiller op 25-06-2026 15:22 ]


  • Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:57
vassago schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:16:
[...]

2 a 3 graden verschil met deze temperaturen is een enorm verschil kwa leefbaarheid.
Bij 35+C is elke graad minder er 1.

Als ik dit topic lees heb ik het idee dat de meeste mensen er nooit een mobiele airco gebruikt hebben en maar wat roepen laat staan bij 35+C in huis.
Ik wel :) , ooit begonnen met een mobiele airco met slang (puinhoop). Daarna split mobiele airco, dat ging al een stuk beter maar je zit nog steeds met slangen en gedoe vanwege het buitengedeelte. Daarna boven een echte vaste splitunit en dat is perfect. Daarna beneden nog een vaste splitunit beneden erbij, hele huis nu een lekkere tempertuur. Je hoeft hem ook niet echt koud te zetten omdat de airco's ook ontvochtigen dus is al heel snel prettig, ik heb ze op 25 graden staan. Oja en in de winter gebruik ik ze als verwarming.

  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

Yaksa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:03:
[...]
Mijns inziens ben je met zo'n mobiele airco gewoon energie aan het verspillen (of overtollige zonnestroom aan het affakkelen).
Dat is een aanname, ik kan je vertellen dat het wel werkt als je geen mogelijkheden hebt voor een split installatie. Maar koop dan geen bouwmarkt ding voor een ruimte groter dan 25 m³ want dat werkt niet.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:18
vassago schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:16:
[...]2 a 3 graden verschil met deze temperaturen is een enorm verschil kwa leefbaarheid.
Bij 35+C is elke graad minder er 1.
Als ik dit topic lees heb ik het idee dat de meeste mensen er nooit een mobiele airco gebruikt hebben en maar wat roepen laat staan bij 35+C in huis.
Je kunt ook voor een paar tientjes wat witte lakens en een rol duct-tape halen bij de Action en die aan de buitenkant voor je beglazing hangen. Scheelt allicht 4 à 5 graden en aardig wat geld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:11
Voordat wij (in ons vorige huis) 2 single split airco's hebben laten plaatsen, gebruikten wij ook een mobiele airco.
Was ook geen hele dure, maar werkte wel.
Slang naar buiten en af en toe het bakje condenswater leegmaken, maar het werd wel een stuk koeler op onze slaapkamer en/of woonkamer (net waar dat ding stond).

Nee, het is niet te vergelijken met een vaste splitunit airco, maar als je budget het niet toelaat moet je iets he.
Beter iets wat een beetje werkt dan helemaal niks...
Zo vaak staat dat ding niet aan, dus die kan echt wel een paar jaar mee.
Kun je in die paar jaar mooi proberen te sparen voor een (vaste/mobiele) splitunit.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:18
Winkiller schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:26:
[...]Dat is een aanname, ik kan je vertellen dat het wel werkt als je geen mogelijkheden hebt voor een split installatie. Maar koop dan geen bouwmarkt ding voor een ruimte groter dan 25 m³ want dat werkt niet.
Natuurkunde is geen aanname.....
En TS heeft een budget van maximaal 200 euro, die van jou is waarschijnlijk duurder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:18
Rensjuh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:30:
Voordat wij (in ons vorige huis) 2 single split airco's hebben laten plaatsen, gebruikten wij ook een mobiele airco. Was ook geen hele dure, maar werkte wel.
Slang naar buiten en af en toe het bakje condenswater leegmaken, maar het werd wel een stuk koeler op onze slaapkamer en/of woonkamer (net waar dat ding stond).
Het lijkt koeler te worden, precies omdat het apparaat de luchtvochtigheid naar beneden brengt.
Heb je er wel eens een (goede) thermometer in de ruimte geplaatst waar dat ding stond?

[ Voor 21% gewijzigd door Yaksa op 25-06-2026 15:36 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

Yaksa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Natuurkunde is geen aanname.....
En TS heeft een budget van maximaal 200 euro, die van jou is waarschijnlijk duurder.
Mobiele airco werkt gewoon mits je er een koopt die de ruimte waarvoor hij bedoeld is kan koelen.
Voor 200 euro kan je weinig koelen, ik denk dat je dan een kat in de zak koopt.

  • JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:23

JJ White

Prutser Eerste Klas

Dit topic lijkt een beetje voorbij de vraag van TS te zijn gegaan.

Misschien wel relevant voor TS: Ik heb deze week een 30 jaar oude Delonghi 8000BTU mobiele airco omgebouwd van enkele slang naar dubbele slang voor een ouder familielid. Met een lijmpistool, tape en een ventilatiebuis die ik nog had liggen was de klus geklaard. Dit is redelijk gemakkelijk te doen bij de meeste mobiele airco's en lost meteen het grootste probleem op van het maken van onderdruk.

Ik heb de unit eerst een dag zelf uitgeprobeerd en hij deed het prima in mijn woonkamer van ~28m2. Het geluid houd je wel, maar daar moet je maar mee leven. Afhankelijk van het ontwerp word de airco zelfs een beetje stiller omdat je de inlaat afschermt. Anderen melden ook dat het koelvermogen een stuk hoger is, wat logisch is omdat je niet steeds opnieuw buitenlucht aan het afkoelen bent.

De aansluiting aan het raam is een beetje improviseren met gordijnen, handdoeken, karton, tape en dekens, maar voor zo een tijdelijke opstelling is altijd een oplossing te vinden. Het belangrijkste is dat je de lucht van buiten en binnen afsluit, en dat de aanzuig slang niet de hete lucht van de afvoer binnenkrijgt.

Hier staat een goede uitleg over hoe en waarom je een tweede slang aan je mobiele airco wil maken: https://www.woolie.co.uk/article/convert-ac-from-single-hose-to-dual-hose/

Voor een absolute budget airco oplossing zou ik dit 100% aanraden, zowel voor je comfort als je energierekening.

Plaatje voor de inspiratie (kan nog wat netter gemaakt worden, maar er zat haast achter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jW1XqfjNFus1qIzxaJA86wSXrkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edPGXQE5hLgMk9JX1bLKfJnh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JJ White op 26-06-2026 13:48 ]


  • Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

JJ White schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:40:
De aansluiting aan het raam is een beetje improviseren met gordijnen, handdoeken, tape en dekens, maar voor zo een tijdelijke opstelling is altijd een oplossing te vinden. Het belangrijkste is dat je de lucht van buiten en binnen afsluit, en dat de aanzuig slang niet de hete lucht van de afvoer binnenkrijgt.
Echt tweaken met airco's, mooi maar denk je ook aan de inbraak veiligheid als je weg gaat, ik laat mijn raam nooit open staan als ik weg ga :+

Voor wat het waard is, dit hadden wij voor dat we een Daikin Split hadden, werkte redelijk goed in de ruimte waar hij stond, bij dit weertype ongeveer 23/24 graden met een luchtvochtigheid van 50/60%..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6pUGfpjeRh-Rw--tHQsQTIECPg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H64wWFgczzoSjMQt6XErKywB.jpg?f=user_large

  • SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:55
JJ White schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:40:
Dit topic lijkt een beetje voorbij de vraag van TS te zijn gegaan.

Misschien wel relevant voor TS: Ik heb deze week een 30 jaar oude Delonghi 8000BTU mobiele airco omgebouwd van enkele slang naar dubbele slang voor een ouder familielid. Met een lijmpistool, tape en een ventilatiebuis die ik nog had liggen was de klus geklaard. Dit is redelijk gemakkelijk te doen bij de meeste mobiele airco's en lost meteen het grootste probleem op van het maken van onderdruk.

Ik heb de unit eerst een dag zelf uitgeprobeerd en hij deed het prima in mijn woonkamer van ~28m2. Het geluid houd je wel, maar daar moet je maar mee leven. Afhankelijk van het ontwerp word de airco zelfs een beetje stiller omdat je de inlaat afschermt. Anderen melden ook dat het koelvermogen een stuk hoger is, wat logisch is omdat je niet steeds opnieuw buitenlucht aan het afkoelen bent.

De aansluiting aan het raam is een beetje improviseren met gordijnen, handdoeken, karton, tape en dekens, maar voor zo een tijdelijke opstelling is altijd een oplossing te vinden. Het belangrijkste is dat je de lucht van buiten en binnen afsluit, en dat de aanzuig slang niet de hete lucht van de afvoer binnenkrijgt.

Hier staat een goede uitleg over hoe en waarom je een tweede slang aan je mobiele airco wil maken: https://www.woolie.co.uk/article/convert-ac-from-single-hose-to-dual-hose/

Voor een absolute budget airco oplossing zou ik dit 100% aanraden, zowel voor je comfort als je energierekening.

Plaatje voor de inspiratie:

[Afbeelding]
Dit is perfect. Ik heb een vrij nieuwe airco (15000BTU) en dit ook toegepast, scheelt best veel en is een stuk efficiënter en sneller met koelen. Voor die paar dagen per jaar wil ik geen hele unit aan de buitenkant van mijn huis hebben en is een mobiele airco met deze 'mod' perfect.

Zucht...


  • JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:23

JJ White

Prutser Eerste Klas

Winkiller schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:47:
[...]


Echt tweaken met airco's, mooi maar denk je ook aan de inbraak veiligheid als je weg gaat, ik laat mijn raam nooit open staan als ik weg ga :+

Voor wat het waard is, dit hadden wij voor dat we een Daikin Split hadden, werkte redelijk goed in de ruimte waar hij stond, bij dit weertype ongeveer 23/24 graden met een luchtvochtigheid van 50/60%..
[Afbeelding]
Of je je raam open laat ligt natuurlijk aan de locatie, ik kan me voorstellen dat veel mensen die een slaapkamer of appartement willen koelen geen probleem hebben om een raam open te laten staan. Anders haal je het weer weg als je vertrekt.
SgtElPotato schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Dit is perfect. Ik heb een vrij nieuwe airco (15000BTU) en dit ook toegepast, scheelt best veel en is een stuk efficiënter en sneller met koelen. Voor die paar dagen per jaar wil ik geen hele unit aan de buitenkant van mijn huis hebben en is een mobiele airco met deze 'mod' perfect.
Ik snap niet waarom het nog legaal is om een mobiele airco met 1 slang te verkopen als je kijkt hoe minimaal de kosten zijn om er een 2 slang model van te maken. Een beetje andere mal en een slang van een tientje. Dat deze dingen een energielabel A kunnen krijgen is schandalig.
edit:
Andere tip, vooral als je een tweedehandsje koopt, maak hem schoon! Mijn model had een filter bij de intake van de koude kant maar niet van de warme kant. Deze radiator zat dus helemaal vol met stof, wat waarschijnlijk meer weerstand veroorzaakte dan mijn geïmproviseerde slang.
edit:
Een handdoek over de uitlaatslang (in mindere maten ook de aanzuigslang) is ook goede isolatie zodat er minder warmte terug naar binnen straalt.

[ Voor 12% gewijzigd door JJ White op 25-06-2026 15:59 ]


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
vassago schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:16:
[...]

2 a 3 graden verschil met deze temperaturen is een enorm verschil kwa leefbaarheid.
Bij 35+C is elke graad minder er 1.
Als die ene graad je de herrie en kosten waard is, gewoon doen toch?
Als ik dit topic lees heb ik het idee dat de meeste mensen er nooit een mobiele airco gebruikt hebben en maar wat roepen laat staan bij 35+C in huis.
Ik heb er 1 gehad. Was een krijgertje en na 3 dagen heb ik dat ding op de stort gedumpt. Sinds enige tijd heb ik split units hangen en elke dag (zomer en winter) ben ik er blij mee. Gasverbruik in de winter 80% gedaald (en stroomverbruik natuurlijk gestegen, maar door de teruglevering en grilligheid van de zonnepanelen heb ik dat niet exact inzichtelijk) en deze weken heerlijk relaxed op de bank en vooral in bed gehad.

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
Yaksa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:30:
[...]

Je kunt ook voor een paar tientjes wat witte lakens en een rol duct-tape halen bij de Action en die aan de buitenkant voor je beglazing hangen. Scheelt allicht 4 à 5 graden en aardig wat geld.
In ieder geval zinniger besteed geld dan 200 euro aan een niet werkende, stroom slurpende, herrieschopper naast je bed.

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
Noxious schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:15:
[...]
Als ik t.z.t. voor een vaste installatie ga dan zou het prettig zijn meteen meer ruimtes mee te pakken dan enkel mijn kantoor (bijv. ook het kantoor van m'n vrouw en de slaapkamer die een verdieping lager zit) maar dan loopt het wel flink op.
Goede installateur zoeken die met je meedenkt.

Multi split kan een uitkomst zijn (1 buitenunit), maar wel beetje opletten dat je geen pendelende machine krijgt omdat de buitenunit overcapaciteit heeft als niet alle binnenunits aanstaan.

Ook is het soms een optie om bijvoorbeeld op 1 verdieping airco's te hangen en daarmee ook de verdieping eronder te koelen (koude lucht zakt, warmte lucht stijgt).

Maat van mij heeft het nog creatiever opgelost, die heeft een unit op de gang van de eerste verdieping laten ophangen. Door de airco naar links te laten blazen koelt hij zijn slaapkamer en naar rechts zijn kantoor. Midden een beetje van beiden. Het is iets minder krachtig dan een unit per ruimte, maar het werkt prima.

Het ligt helemaal aan de situatie of er dit soort opties zijn. Een goede installateur denkt met je mee en niet enkel aan factuurtjes schrijven voor verkochte units.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 25-06-2026 16:06 ]

All your base are belong to us!


  • SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:55
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:01:
[...]

In ieder geval zinniger besteed geld dan 200 euro aan een niet werkende, stroom slurpende, herrieschopper naast je bed.
Als je even terug leest zijn er prima oplossingen te bedenken hiervoor! En mooie mods te maken, voor die paar dagen per jaar.

Ik wil ook geen gare units aan mijn huis, ziet er niet uit. De dubbele slang mod is een prima oplossing en de efficientie gaat mega hard omhoog.

Zucht...


  • Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:11
Yaksa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:35:
[...]

Het lijkt koeler te worden, precies omdat het apparaat de luchtvochtigheid naar beneden brengt.
Heb je er wel eens een (goede) thermometer in de ruimte geplaatst waar dat ding stond?
Nee, maar waar gaat het om?
Dat het koeler voelt of dat de thermometer ook daadwerkelijk aangeeft dat het koeler is?

Is dit zo'n l*l-meet-wedstrijd?
Volgens de thermometer kan mijn airco de thermometer naar 22 brengen...
Het hele idee van een (mobiele) airco is toch dat het koeler voelt (/is)?
Als het koeler voelt, is toch bereikt wat er te bereiken valt?

Ja, de ene zal het vast wel koeler krijgen dan de ander, maar gaat het daar om?
De TS vraagt naar een mobiele airco die "fatsoenlijk" werkt voor €200,-
Heb je daar een MHI single split systeem voor, nee natuurlijk niet.
Kun je daar iets voor kopen waardoor het wat comfortabeler voelt?
Ja natuurlijk kan dat, je moet alleen niet verwachten dat je ballen bevriezen, maar volgens mij is dat ook helemaal niet waar TS op zit te wachten.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
SgtElPotato schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:23:
[...]

Als je even terug leest zijn er prima oplossingen te bedenken hiervoor! En mooie mods te maken, voor die paar dagen per jaar.

Ik wil ook geen gare units aan mijn huis, ziet er niet uit. De dubbele slang mod is een prima oplossing en de efficientie gaat mega hard omhoog.
Het is maar waar je je druk over maakt en hoeveel effort je erin stopt. Er zijn prima oplossingen voor die "gare units". Zonnepanelen zijn ook niet mooi, maar wel erg functioneel. En de vaatwasser blinkt ook niet uit in knapheid bij ons thuis.

Die mods zijn gewoon knutselwerkjes over het algemeen, prima hoor, maar als we het dan hebben over "er niet uit zien".....

Koop gewoon een mobiele split unit, beste van alle werelden.

All your base are belong to us!


  • Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:11
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Koop gewoon een mobiele split unit, beste van alle werelden.
Lekker makkelijk praten, TS geeft al meerdere keren aan een beperkt budget (€200,-) te hebben.
Daarmee koop je niet gewoon het beste van alle werelden en zul je het met minder moeten doen, bijvoorbeeld een simpele mobiele airco of die split unit voor een caravan.
Maar ja, dat vermogen is dan weer zo beperkt dat dat misschien ook niet werkt, maar TS is dan wel zijn(of haar) geld kwijt.

[ Voor 15% gewijzigd door Rensjuh op 25-06-2026 16:46 ]


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
Rensjuh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:46:
[...]


Lekker makkelijk praten, TS geeft al meerdere keren aan een beperkt budget (€200,-) te hebben.
Daarmee koop je niet gewoon het beste van alle werelden en zul je het met minder moeten doen, bijvoorbeeld een simpele mobiele airco of die split unit voor een caravan.
Maar ja, dat vermogen is dan weer zo beperkt dat dat misschien ook niet werkt, maar TS is dan wel zijn(of haar) geld kwijt.
Een split unit voor de caravan is een voorbeeld van mobiele split unit. En het beste van alle werelden is een unit die werkt voor een betaalbare prijs. En dat is het enige wat je moet kopen als TS zijnde, het heeft geen zin om een niet werkende en stroom slurpende mobiele airco te kopen en er zijn geen centen voor een echte split unit, dus moet je op zoek naar het beste van de werelden daarin.

Een reguliere mobiele unit is weggegooid geld voor TS, en aangezien TS blijkbaar geen geld heeft is dat gewoon de allerslechtste keuze die er is. Dan kan je beter even doorsparen tot je 1000 euro te besteden hebt, daar koop je een fatsoenlijke mobiele split unit voor. Die 3 dagen warmte die er nog aankomen zal TS ook nog wel redden.

Als je het geld niet hebt kan je geen luxe en comfort kopen, dat is rot en balen maar het is wel een feit. En TS koopt blijkbaar liever een aquarium dan een vriezer of een airco. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Ik zou zeggen koop eerst een vriezer (nuttig om te hebben, bespaard je op termijn geld) dan een airco en dan een aquarium. Maar wie ben ik?

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 25-06-2026 18:05 ]

All your base are belong to us!


  • hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:29
Nou vooral iemand die heel erg overtuigd is van zijn eigen gelijk.

Ik heb hier in huis en goede vaste split unit (omdat ik het kan betalen) en op zolder en mobiel ding van tig jaar oud omdat er geen plek is voor iets beters.

Maar hoe hard je ook roept dat het niet werkt, het is toch echt meetbaar koeler op de kamer met mobiele unit, en dan praat ik niet over één of twee graden. Maar tussen de vijf en de tien, afhankelijk hoe lang hij aan staat. Het is het verschil tussen niet kunnen slapen en (inderdaad in de herrie) 's ochtend uitgeslapen wakker worden.

En als ik goed lees hierboven zijn er genoeg mensen die er toch echt baad bij hebben.

Dus misschien moet je een beetje inbinden met het werkt niet, je spaart maar even door (lekker makkelijk praten als je dat zelf kunt), slaap maar door de hitte heen, etc.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:24
hfolkers schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:10:
[...]

Nou vooral iemand die heel erg overtuigd is van zijn eigen gelijk.

Ik heb hier in huis en goede vaste split unit (omdat ik het kan betalen) en op zolder en mobiel ding van tig jaar oud omdat er geen plek is voor iets beters.

Maar hoe hard je ook roept dat het niet werkt, het is toch echt meetbaar koeler op de kamer met mobiele unit, en dan praat ik niet over één of twee graden. Maar tussen de vijf en de tien, afhankelijk hoe lang hij aan staat. Het is het verschil tussen niet kunnen slapen en (inderdaad in de herrie) 's ochtend uitgeslapen wakker worden.

En als ik goed lees hierboven zijn er genoeg mensen die er toch echt baad bij hebben.

Dus misschien moet je een beetje inbinden met het werkt niet, je spaart maar even door (lekker makkelijk praten als je dat zelf kunt), slaap maar door de hitte heen, etc.
Als je blind bent voor de feiten en natuurkunde niet begrijpt, dan is het misschien beter om je persoonlijke aanvallen lekker op je vrienden te richten.

All your base are belong to us!


  • hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:29
Drardollan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 00:34:
[...]

Als je blind bent voor de feiten en natuurkunde niet begrijpt, dan is het misschien beter om je persoonlijke aanvallen lekker op je vrienden te richten.
Waar heb je last van? ik snap werkelijk niet waarom het allemaal zo aanvallend, stellig gesteld en betweterig moet.
Ervaringen van anderen tellen niet, jij hebt de feiten aan jou kant, de rest snapt het gewoon niet.
Sorry hoor, maar zo valt er niet te praten.

  • Vivec0
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-06 14:07
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:40:
Je kan net zo goed je 200 euro in de sloot gooien, als je mee springt heb je er zelfs nog verkoeling van.

Een mobiele airco is nagenoeg altijd onbruikbaar en zinloos. Ze maken een bak herrie, warmte wordt afgevoerd via een slang die vervolgens de warmte weer afgeeft aan de ruimte en het allerbelangrijkste: hij voert lucht af naar buiten. Die lucht moet vervangen worden door andere lucht (onderdruk) en die lucht is gewoon warm. Per saldo geld weg en geen koeling.

Als je geen split unit kan plaatsen dan kan je beter een goede ventilator kopen. Veel goedkoper in aanschaf en gebruik en het heeft wel enig nut omdat bewegende lucht frisser aanvoelt en je er eventueel op koelere momenten een luchtstroom van buiten naar binnen mee kan creëren.
Dit strookt totaal niet met mijn ervaring. Ik heb een mobiele airco die ZEER goed in staat is de ruimte te koelen waar hij in staat, als ik de slang naar buiten leg. Heeft ons flink wat nachten en werkdagen gered en gaat ondertussen al zo'n 10 jaar mee.

Dat gezegd hebbende, ik ben het met je eens dat een airco met binnen en buitenunit is vele malen beter op alle vlakken, behalve aanschafprijs en installatie.

  • vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:11
Drardollan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 00:34:
[...]
Als je blind bent voor de feiten en natuurkunde niet begrijpt, dan is het misschien beter om je persoonlijke aanvallen lekker op je vrienden te richten.
Er zijn hier meerdere mensen die zeggen dat de kamer merkbaar en meetbaar afkoelt met een mobiele airco. Ik heb het zelf daadwerkelijk gemeten, oftewel wetenschappelijk emperisch bevonden.
En dan zijn wij blind voor de feiten en de natuurkunde? :+

Als je meer koele lucht inblaast dan je warme lucht aan zuigt koelt het gewoon af, zo werkt natuurkunde nou eenmaal.

En zelfs al zou de kamer niet daadwerkelijk afkoelen maar het wel zo zou voelen is het doel ook bereikt.
Een ventilater helpt immers ook, laat staan 1 die koude lucht blaast.

  • Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 22:08

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Yaksa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Hoe kan het apparaat warme lucht van buiten tegenhouden als het warme lucht uit het huis blaast (onderdruk).?
Dan moet die lucht toch weer aangevuld worden toch?
Dus door kieren en gaten wordt er snikhete lucht van buiten weer naar binnen gezogen.
Die je dan weer moet gaan koelen omdat het warmer begint te worden binnen.
Naarmate de dag vordert wordt de uitgeblazen lucht warmer en warmer.
Zo ook de lucht die je weer naar binnen zuigt en moet je het apparaat op de hoogste stand zetten. Waardoor er nog meer hete lucht naar binnen komt.....
Met heel veel geluk, en een mobiele airco op elke kamer kun je de temperatuur misschien 2 á 3 graden naar beneden krijgen (t.o.v. de buitentemperatuur). Maar dan is het morgen alsnog 36 graden in je huis.
Mijns inziens ben je met zo'n mobiele airco gewoon energie aan het verspillen (of overtollige zonnestroom aan het affakkelen).
Wat ik al zei: uiteraard is het niet efficient, maar het werkt gewoon.

Terwijl de rest van het huis 30C (of warmer) was, sliepen wij vannacht in een kamer die op 21-22C bleef. Sterker nog, ik heb zelfs onder het (dunne) dekbed gelegen omdat het "fris" werd.

Echt ongelofelijk hoe sommigen hier vasthouden dat het nutteloos is, terwijl je gewoon kunt bewijzen dat het werkt, los van de genoemde nadelen als herrie en inefficientie. Ja er zijn betere oplossingen, Ja een goéde oplossing kost niet gigantisch veel meer (maar toch echt wel aardig wat meer), maar dat is niet overal een optie en ook op korte termijn al helemaal niet meer.

Punt is gewoon: ondanks alles werken ze en koelen ze de ruimte gewoon af. Feit.

[ Voor 15% gewijzigd door Angeloonie op 26-06-2026 09:30 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie


  • hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:29
vassago schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:33:
[...]
Als je meer koele lucht inblaast dan je warme lucht aan zuigt koelt het gewoon af, zo werkt natuurkunde nou eenmaal.
Dit, het probleem wat altijd aangehaald wordt is dat je warme lucht de kamer uit blaast terwijl het door de kieren weer terug komt.
Alleen de lucht die weg geblazen wordt is vele malen warmer dan de buitenlucht die terug komt, dus zelfs al zou je het door het open raam weg blazen, dan zou het nog effect hebben (wel heel weinig maar toch) Dat is de Nauurkunde, maar die snap ik blijkbaar niet volgens drardollan...

  • m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42
Hier ook een mobiele airco en nadat ik hem aanzet is het meestal binnen het uur een graad koeler en over het algemeen lukt het de ruimte (woonkamer van 30m2) een graad of 2 tot max 3 koeler te krijgen.

Efficient? Nope. Stil? Hell nope... Maar doel heiligt soms de middelen.

Wat betreft het geluid, ik heb nu een paar keer gelezen dat mensen de airco buiten zetten en juist het uitblazen van de gekoelde lucht afvangen en via een slang naar binnen leiden. (Ik heb nu een kap eromheen geknutseld met daarin een slang om juist het aanzuigen van lucht via buitenaf te krijgen maar de airco staat nog binnen).

Mensen hier daar ervaring mee? IK heb 2 balkons waar ik hem neer zou kunnen zetten en eigenlijk zie ik niet waarom dat niet perse zou werken (en dan heb ik ook niet dat continue geloei).

Los daarvan heb ik nu een paar ikea douchegordijnen (witte LUDDHAGTORN) buiten voro de ramen waar mogelijk. Ik lees dat het beter is donkere gordijnen te nemen, zou het zinnen hebben hier dan grijze voor te nemen?

Douchjegordijnen btw omdat ik deels wat geknutselde oplossingen moet hebben waardoor ik er niet teveel gewicht aan wil hebben hangen.

  • Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:05

Daniel36

Lurkin in the shadows

Toen onze zoon nog een ventje was, dus wel dik 15 jaar geleden, hadden wij er ook eentje.
Groot lomp lawaaiig dat idee.
Dat werkte best goed op zich, ik had een plaat hout met doorvoer in het raam gemaakt en dan werd het wel koeler in zijn slaapkamertje.
Alleen slapen met die herrie was geen doen, dus na een uurtje of twee was het alweer te warm.

Het koelmonster noemden we dat apparaat...
;)

  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

m0ridin schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:19:
Mensen hier daar ervaring mee? IK heb 2 balkons waar ik hem neer zou kunnen zetten en eigenlijk zie ik niet waarom dat niet perse zou werken (en dan heb ik ook niet dat continue geloei).
Ding buiten zetten en dan 2 slangen gebruiken om binnen de warme lucht aan te zuigen en de koele lucht terug te blazen kan prima ja. Genoeg projectjes gezien welke dat deden.
Ik lees dat het beter is donkere gordijnen te nemen, zou het zinnen hebben hier dan grijze voor te nemen?
Hoe veel meer het daadwerkelijk doet durf ik niet te zeggen, maar ja. Donker materiaal absorbeert meer licht (doek zelf word warmer) maar laat veel minder licht door.

Binnen wil je het juist andersom hebben, je wil niet dat de gordijnen opwarmen. Het licht wat al binnen is wil je op dat moment zo veel mogelijk terug naar buiten kaatsen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42
D4NG3R schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Ding buiten zetten en dan 2 slangen gebruiken om binnen de warme lucht aan te zuigen en de koele lucht terug te blazen kan prima ja. Genoeg projectjes gezien welke dat deden.

[...]

Hoe veel meer het daadwerkelijk doet durf ik niet te zeggen, maar ja. Donker materiaal absorbeert meer licht (doek zelf word warmer) maar laat veel minder licht door.

Binnen wil je het juist andersom hebben, je wil niet dat de gordijnen opwarmen. Het licht wat al binnen is wil je op dat moment zo veel mogelijk terug naar buiten kaatsen.
Thanks! En goed punt van het aanzuigen van die warme lucht van binnenuit weer... Dat is dan dubbel zo handig (ik dacht alleen aan het blazen van de kouden lucht naar binnen, maar die kap met een slang voor aaanzuigen heb ik sowieso al geklust).

Toch eens proberen dan maar, incl de donkerdere gordijntjes.

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:57
vassago schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:33:
Als je meer koele lucht inblaast dan je warme lucht aan zuigt koelt het gewoon af, zo werkt natuurkunde nou eenmaal.
En als je de airco 's nachts gebruikt voor de slaapkamer dan is de lucht die aangevuld wordt ook een stuk koeler; mogelijk zelfs koeler dan binnen dus draagt netto juist bij.

Het is dus heel erg situationeel; als je met een binnentemperatuur van 25 graden en een buitentemperatuur van 38 graden de mobiele airco aan zet kan het netto resultaat wel eens negatief zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:04

D4NG3R

kiwi

:)

m0ridin schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Thanks! En goed punt van het aanzuigen van die warme lucht van binnenuit weer... Dat is dan dubbel zo handig (ik dacht alleen aan het blazen van de kouden lucht naar binnen, maar die kap met een slang voor aaanzuigen heb ik sowieso al geklust).
Als je enkel de koude lucht naar binnen blaast, zit het beestje warme buitenlucht af te koelen. En druk je door overdruk de koelere binnenlucht naar buiten. :)

Exact het omgekeerde van wat een 'normale' opstelling (met een enkele slang) ook zo inefficient maakt; dan zit het beestje koele binnenlucht op te warmen, en door onderdruk warme buitenlucht naar binnen te halen. :+

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 26-06-2026 10:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken


  • m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42
D4NG3R schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Als je enkel de koude lucht naar binnen blaast, zit het beestje warme buitenlucht af te koelen. En druk je door overdruk de koelere binnenlucht naar buiten. :)

Exact het omgekeerde van wat een 'normale' opstelling (met een enkele slang) ook zo inefficient maakt; dan zit het beestje koele binnenlucht op te warmen, en door onderdruk warme buitenlucht naar binnen te halen. :+
Deels had ik die conclusie inderdaad getrokken, maar net niet helemaal ;)

Alsnog even kijken wat handig is want betekent dat ik ook weer nieuwe dingen moet klussen (ook qua deur/raam opening) en hoe ik dit handig zou kunnen oplossen en neerzetten.

Mooi projectje voor na deze hittegolf.

Donkere (douche)gordijnen zijn wel een goeie om meteen en makkelijk even te doen!
Pagina: 1 2 Laatste