Laten we dit topic terugbrengen naar waar het om begonnen is. De discussie over de voor- en nadelen van een mobiele airco is inmiddels wel uitgebreid gevoerd. Als er geen nieuwe, zinvolle bijdragen komen op de oorspronkelijke vraagstelling en we alleen maar in herhaling vallen, gaat dit topic op slot.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een split-unit te plaatsen of buitenzonwering aan te brengen. Ik heb zelf in een appartement gewoond waar dit simpelweg verboden was, terwijl het binnenshuis de hele zomer gemakkelijk 35 graden werd, zelfs op dagen dat het buiten maar 20 graden was. Binnenzonwering had ik al de hele dag dicht, maar tegen de tijd dat je dat doet is de warmte al lang door de HR++ beglazing gedrongen. Het appartement was ook nog eens goed geïsoleerd, met moderne zwarte kozijnen en uitsluitend franse balkonderuren op het zuiden, wat er allemaal niet bepaald aan hielp.
De mobiele airco zorgde er in ieder geval voor dat ik de woning terug kon koelen naar zo'n 27 graden. Met veel lawaai en flink wat stroomverbruik, dat wel, maar het scheelde een wereld van verschil. Dat het niet te vergelijken is met een vaste split-unit, dat geef ik meteen toe.
Wat betreft jouw situatie, @zfxwm5z1: 200 euro is sowieso een krap budget, zelfs voor een mobiele airco. Heb je al naar tweedehands exemplaren gekeken? Je kunt daar vaak een stuk betere kwaliteit vinden dan de twee modellen die je als nieuw linkt. Als een portable mini-split ook een optie is, is het de moeite waard om op Tweakers Aanbod of Marktplaats te kijken, al ben je wel wat laat in het seizoen om hier nog rustig naar te zoeken.
In onze huidige woning hebben we rolluiken én Daikin multi-split units laten installeren, en dat is uiteraard een heel andere ervaring, maar het heeft ook aardig wat gekost. De rolluiken maken al een groot verschil op zichzelf, maar ook daarmee zou het zonder airco nog steeds boven de 28 graden oplopen. Dat hebben we de eerste zomer hier aan den lijve ondervonden, omdat we eerst wilden zien hoe groot de warmtedruk in dit huis precies was voordat we verdere stappen zetten.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een split-unit te plaatsen of buitenzonwering aan te brengen. Ik heb zelf in een appartement gewoond waar dit simpelweg verboden was, terwijl het binnenshuis de hele zomer gemakkelijk 35 graden werd, zelfs op dagen dat het buiten maar 20 graden was. Binnenzonwering had ik al de hele dag dicht, maar tegen de tijd dat je dat doet is de warmte al lang door de HR++ beglazing gedrongen. Het appartement was ook nog eens goed geïsoleerd, met moderne zwarte kozijnen en uitsluitend franse balkonderuren op het zuiden, wat er allemaal niet bepaald aan hielp.
De mobiele airco zorgde er in ieder geval voor dat ik de woning terug kon koelen naar zo'n 27 graden. Met veel lawaai en flink wat stroomverbruik, dat wel, maar het scheelde een wereld van verschil. Dat het niet te vergelijken is met een vaste split-unit, dat geef ik meteen toe.
Wat betreft jouw situatie, @zfxwm5z1: 200 euro is sowieso een krap budget, zelfs voor een mobiele airco. Heb je al naar tweedehands exemplaren gekeken? Je kunt daar vaak een stuk betere kwaliteit vinden dan de twee modellen die je als nieuw linkt. Als een portable mini-split ook een optie is, is het de moeite waard om op Tweakers Aanbod of Marktplaats te kijken, al ben je wel wat laat in het seizoen om hier nog rustig naar te zoeken.
In onze huidige woning hebben we rolluiken én Daikin multi-split units laten installeren, en dat is uiteraard een heel andere ervaring, maar het heeft ook aardig wat gekost. De rolluiken maken al een groot verschil op zichzelf, maar ook daarmee zou het zonder airco nog steeds boven de 28 graden oplopen. Dat hebben we de eerste zomer hier aan den lijve ondervonden, omdat we eerst wilden zien hoe groot de warmtedruk in dit huis precies was voordat we verdere stappen zetten.
[ Voor 36% gewijzigd door BiG-GuY op 26-06-2026 11:50 ]