Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste
Acties:

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:55
paQ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:22:
[...]

Ja het is net een echte EMS 8)7

Ik wil geen party-pooper uithangen, maar je importeert nu enkele centen onder Epex day ahead bijv. Die worden vaak zat ook weer enkele centen onder diezelfde Epex day ahead weer verkocht. Het is gerommel in de marge de keren dat het wat beter uitpakt. Kun je er veel van wegstrepen tegen de keren dat je het gepland beter had kunnen doen.

edit:
Relativerend - het moet niet negatief overkomen:
Het werkt naar verwachting / zoals zou moeten.
Heb me destijds alleen niet gerealiseerd dat het eigenlijk financieel weinig tot niets uitmaakt op deze markt tov waar de rest van het land op opereert
Wat ben je sceptisch vandaag :) Als ik vannacht zonder batterij had geladen, had ik op EPEX toch kaal 15 cent betaald. Laad ik vanavond (buiten de spitsuren) tegen EPEX prijzen ben ik toch ook zo'n 15-17 cent kwijt. Dan is overdag inkopen voor 0 cent toch een vrij groot verschil vind ik zelf. Bovendien zijn mijn kWh van gisteren voor rond de 22-27 cent kaal verkocht...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:30:
[...]

Wat ben je sceptisch vandaag :) Als ik vannacht zonder batterij had geladen, had ik op EPEX toch kaal 15 cent betaald. Laad ik vanavond (buiten de spitsuren) tegen EPEX prijzen ben ik toch ook zo'n 15-17 cent kwijt. Dan is overdag inkopen voor 0 cent toch een vrij groot verschil vind ik zelf. Bovendien zijn mijn kWh van gisteren voor rond de 22-27 cent kaal verkocht...
Ik zie prima een Epex spread van 24 cent. Zoals al een maand of 5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5Iiv3J21vBgpH74W2S4jKQHd6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cHhgaF0ATy4PU6azjmNvlCRS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp4pPNgo_4AfV-sWLWO0zU1b-U0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jx22S7Ty8bRuDeT3rxryEXyQ.png?f=fotoalbum_large
De BE accu begint nu wat eerder, en zal naar verwachting ook wat eerder weer stijgen in tarieven. Er is doorgaans (niet cherry picken) hooguit wat verschuiving.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 17-09-2026 11:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:38
paQ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:22:
[...]

Ja het is net een echte EMS 8)7

Ik wil geen party-pooper uithangen, maar je importeert nu enkele centen onder Epex day ahead bijv. Die worden vaak zat ook weer enkele centen onder diezelfde Epex day ahead weer verkocht. Het is gerommel in de marge de keren dat het wat beter uitpakt. Kun je er veel van wegstrepen tegen de keren dat je het gepland beter had kunnen doen.

edit:
Relativerend - het moet niet negatief overkomen:
Het werkt naar verwachting / zoals zou moeten.
Heb me destijds alleen niet gerealiseerd dat het eigenlijk financieel weinig tot niets uitmaakt op deze markt tov waar de rest van het land op opereert
Ik kom - helaas - tot dezelfde conclusie, ware het niet dat het laden van de EV nu een veel grotere uitdaging is geworden. Als ik niet oppas trekt de EV ongezien de BE accu leeg en is al het overige verbruik (laden of huisverbruik) vervolgens tegen (een onvoordelig) onbalans tarief.

SAP is inmiddels aangevraagd om in ieder geval weer grip te hebben op de kosten voor het thuisladen van de EV.

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• paQ
  • Nu online
tweakurk schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:35:
[...]

Ik kom - helaas - tot dezelfde conclusie, ware het niet dat het laden van de EV nu een veel grotere uitdaging is geworden. Als ik niet oppas trekt de EV ongezien de BE accu leeg en is al het overige verbruik (laden of huisverbruik) vervolgens tegen (een onvoordelig) onbalans tarief.

SAP is inmiddels aangevraagd om in ieder geval weer grip te hebben op de kosten voor het thuisladen van de EV.
Dat. Zoom iets uit idd :)
En het zal echt wel verschillen per huishouden hoor. We zijn allemaal even uniek ... ( :S )

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:06
marana schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:03:
Ik heb eindelijk 8 september in mijn overzicht staan. En ik ben zwaar teleurgesteld. We waren op vakantie, dus het verbruik was ongeveer nul. Wel scheen de zon een beetje. Er is blijkbaar 13 kWh ingekocht, voor een gemiddelde prijs van 0,798 (all in). Waarom?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel raar, ik heb het zelfde profiel wat je hier hebt. Alleen dan dus voor export en dan dus met 59 euro opbrengst

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:55
paQ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:36:
[...]

Dat. Zoom iets uit idd :)
En het zal echt wel verschillen per huishouden hoor. We zijn allemaal even uniek ... ( :S )
Maar het ging mij meer over het feit dat er nu goedkoper wordt ingekocht, en dat je daarmee een grotere accu eerder terugverdiend als je veel kWh verbruikt.

Dat BE nu handelt op de onbalansmarkt was niet zozeer mijn punt. Afgelopen zomer was de EPEX markt ook voor mij veel lucratiever geweest omdat ik gepland veel meer had kunnen verkopen, en minder had hoeven af te schalen. Dus ja voor mij mag BE ook wel eens opschieten met die EPEX mogelijkheden... anders ben ik over een jaar ook richting zonneplan met mijn eigen aansturing.

• paQ
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:43:
[...]

Maar het ging mij meer over het feit dat er nu goedkoper wordt ingekocht, en dat je daarmee een grotere accu eerder terugverdiend als je veel kWh verbruikt.
Groter dan 48 kWh?

Ja dat ZOU in sommige gevallen zo kunnen zijn ja. Ik zie het bij mij iig nog niet terug. En ik ben volgens mij best een pittige verbruiker met 12MWh opwek en 13MWh verbruik.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
jeeedeee schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:18:
Dit gaat toch wel hard zo vandaag, gestart op 7% (bewust de auto bijgeladen) en daarmee de BE accu van 25% naar 7% gekregen vannacht. Ik gok dat als ik een extra module had genomen dat die ook wel vol was gekomen vandaag... Dat kan voor @Trackerfire toch een reden zijn om een extra module te nemen, omdat je dan overdag goedkoper kan kopen en in de avond in de auto kan stoppen. Ik ben wel benieuwd @Trackerfire of je straks je auto's wel weer thuis wil gaan laden als de saldering eraf is? Waarom installeer je thuis b.v. geen ERE paal? Hier de Peblar Business besteld, die binnenkort de Zappi gaat vervangen.

Op naar de 100% op goedkope prijzen/PV.
[Afbeelding]
Op dit moment staat mijn teller op 4.2 kWh solar opbrengst, @Trackerfire op 3.8kWh opbrengst. Mijn accu begon op 20% en is nu op 53% icm import wat bij een 3 module system zou dat nu 71% zijn. Ik ga even voor de makkelijkheid er van uit dat Trackfire ongeveer dezelfde overschot heeft als ik.

Mijn probleem is dat je overgelaten bent aan Balans energie, die naar mijn mening (nog) niet goed de accu gebruikt. Toegegeven: eind augustus had ik wel het gevoel dat ze meer de accu gebruiken. Ik heb 4 modules maar op een dag als vandaag komt er te weinig binnen via exports om mijn 4 modules ook maar in de buurt van vol te krijgen.

4 modules zijn eigenlijk perfect voor de solar installatie zoals tracker en ik die hebben, als je het zelf via EPEX extra gunstige import kan regelen, icm met een grootverbruiker als een EV. Als je het overlaat aan balans energie tot nu niet aanbevolen voor een perfecte dag waarbij er echt maximaal 37kWh er in kan stromen, voor die handvol keren per jaar hoef je daar niet voor te dimensioneren.

Dus:
  1. 2026 met saldering bij BE = 3 modules
  2. 2027+ na einde saldering bij BE = 3 modules vanwege (speculatie:) lager volume vanwege lagere spread.
  3. 2027+ na einde saldering op eigen EMS op day-ahead = 4 modules is te verantwoorden.

[ Voor 9% gewijzigd door KoningSlakkie op 17-09-2026 11:59 ]

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:22

Trackerfire

BTC HODLER

KoningSlakkie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:54:
[...]

Op dit moment staat mijn teller op 4.2 kWh solar opbrengst, @Trackerfire op 3.8kWh opbrengst. Mijn accu begon op 20% en is nu op 53% icm import wat bij een 3 module system zou dat nu 71% zijn. Ik ga even voor de makkelijkheid er van uit dat Trackfire ongeveer dezelfde overschot heeft als ik.

Mijn probleem is dat je overgelaten bent aan Balans energie, die naar mijn mening (nog) niet goed de accu gebruikt. Toegegeven: eind augustus had ik wel het gevoel dat ze meer de accu gebruiken. Ik heb 4 modules maar op een dag als vandaag komt er te weinig binnen via exports om mijn 4 modules ook maar in de buurt van vol te krijgen.

4 modules zijn eigenlijk perfect voor de solar installatie zoals tracker en ik die hebben, als je het zelf via EPEX extra gunstige import kan regelen, icm met een grootverbruiker als een EV. Als je het overlaat aan balans energie tot nu niet aanbevolen voor een perfecte dag waarbij er echt maximaal 37kWh er in kan stromen, voor die handvol keren per jaar hoef je daar niet voor te dimensioneren.

Dus:
  1. 2026 met saldering bij BE = 3 modules
  2. 2027+ na einde saldering bij BE = 3 modules vanwege (speculatie:) lager volume vanwege lagere spread.
  3. 2027+ na einde saldering op eigen EMS op day-ahead = 4 modules is te verantwoorden.
Ten eerste. Leuk/fijn dat je mij meeneemt in je bevindingen en real life situatie!!

Wat je hier schrijft is precies een beetje mijn afdronk van de afgelopen maanden meelurken in dit topic. Ik heb ook gekozen voor de extra module, maar dan moet hij wel goed aangestuurd worden uiteraard op onze situatie. Nu snap ik óók dat je de komende 2 jaar bent overgeleverd aan hun sturing en met 2 cent gegarandeerde opbrengst per kWh kan ik me voorstellen dat dit de komende 2 jaar dus niet altijd (volledig) ten gunste van ons komt. Maargoed. Daar krijg je dan ook het systeem tegen inkoopprijs voor. Ik weet echter tot op de dag van vandaag niet, of ik mijn order wil doorzetten. Installatie staat voor begin november.

@jeeedeee Voor wat betreft de laadpaal. Natuurlijk ook overwogen, alleen mijn ouders wonen twee huizen verderop. Dus die investering vond ik het tot nu toe niet waard omdat we het laden goed met elkaar kunnen afstemmen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Trackerfire op 17-09-2026 12:09 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• KoningSlakkie
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:45:
[...]

Groter dan 48 kWh?

Ja dat ZOU in sommige gevallen zo kunnen zijn ja. Ik zie het bij mij iig nog niet terug. En ik ben volgens mij best een pittige verbruiker met 12MWh opwek en 13MWh verbruik.
Deze discussie hebben we helemaal aan het begin gehad. PaQ heeft het nog steeds bij het juiste eind. Ik dacht dat ik met de zomer het nut van de 4 module kon bewijzen maar dat is niet het geval.

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:17
Speedy-Andre schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:43:
[...]

Onbalans geeft de app niet standaard weer, dat kan je instellen in een menu (blokje links boven).
maar ik bedoel het veranderd niets aan je import en export berekening die blijft nl gewoon die zelfde genoemde €1 nog wat ipv €de 48,= die het zou moeten zijn. maar hij laat inderdaad wel de onbalans prijzen zien. (hij doet er alleen niks mee)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• Dirkga
paQ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:48:
[...]

Die 4 cent transactie zou geen deel uitmaken in deze zin van de spread.
En eigenlijk EB zelfs ook niet.
voor zover ik begrijp geld de 70/30 regeling alleen voor opbrengsten uit de flex handel, de vraag is dan wat wordt met flexhandel bedoeld. (alle handel of alleen aFRR? ) ;)

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

8 September in de BalansStroom (mijnenergie app) is ook rommel. Er lijkt iets serieus mis met de data te zijn op verschillende plekken voor die dag. Data die getoond wordt is gewoon een template/bogus. De dag ervoor en erna wel in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBG_IvUKeRu8raYfUbUMvQKyssQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnrgwSYhkA1NMvWdr2ynvGep.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
Dirkga schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:17:
[...]

voor zover ik begrijp geld de 70/30 regeling alleen voor opbrengsten uit de flex handel, de vraag is dan wat wordt met flexhandel bedoeld. (alle handel of alleen aFRR? ) ;)
Per uitleg BE

Gekoppelde export aan import.
En dan refereer ik naar een maandelijkse settlement periode per ons contract flexdiensten.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
willem9503 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:44:
[...]

Kijk.. En dat is nou net hetgene dat de businesscase bepaalt (mits gemaakt).
Als dit duidelijk is kun je ook de rekensom gaan maken of vertrekken bij BE op z'n minst niet financieel te negatief uitpakt. Nog even los van niet voldoen aan overeenkomst door BE, slechte communicatie en alles dat meetbaar te maken is.
Hangt ervanaf wat je bedoelt met "financieel niet te negatief". Bedoel je dan het rendement tov day-ahead, of het feit dat je potentieel een rechtzaak kunt gaan hebben over het feit dat je gaat ontbinden op grond van niet nakomen overeenkomst, terwijl BE je voorschot niet teruggeeft/de boeteclausule aan slaat?

Het antwoord op het eerste is tot nu toe "nee".Een EMS dat draait op Day-Ahead is nu nog ahead op basis van de data afgelopen jaar, al lijkt de stijging nu toch wel grotendeels gestopt te zijn. Dat is dan wel op basis van dat Balans 100% aan jou toe kent. Het tweede is wat lastiger, en vooral afhankelijk denk ik van wie waar moeite in wil steken. E.g. of je wacht tot na de jaarafrekening, of ervoor.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:31
scoobs schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:25:
[...]

Hangt ervanaf wat je bedoelt met "financieel niet te negatief". Bedoel je dan het rendement tov day-ahead, of het feit dat je potentieel een rechtzaak kunt gaan hebben over het feit dat je gaat ontbinden op grond van niet nakomen overeenkomst, terwijl BE je voorschot niet teruggeeft/de boeteclausule aan slaat?
Het interessant is natuurlijk dat je voorschotten gaan naar de leverancier met wie je een dynamisch energiecontract hebt, namelijk Balans Stroom. En dat het contract over de batterij en de EMS (en de boeteclausule voor voortijdige afkoop) is met een andere partij, namelijk Balans Energie. Ben benieuwd in welke mate ze dat gescheiden houden in het geval van een conflict.

[ Voor 3% gewijzigd door QuarkuS op 17-09-2026 12:28 ]

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

• KoningSlakkie
  • Nu online
Trackerfire schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:06:
[...]

Ten eerste. Leuk/fijn dat je mij meeneemt in je bevindingen en real life situatie!!

Wat je hier schrijft is precies een beetje mijn afdronk van de afgelopen maanden meelurken in dit topic. Ik heb ook gekozen voor de extra module, maar dan moet hij wel goed aangestuurd worden uiteraard op onze situatie. Nu snap ik óók dat je de komende 2 jaar bent overgeleverd aan hun sturing en met 2 cent gegarandeerde opbrengst per kWh kan ik me voorstellen dat dit de komende 2 jaar dus niet altijd (volledig) ten gunste van ons komt. Maargoed. Daar krijg je dan ook het systeem tegen inkoopprijs voor. Ik weet echter tot op de dag van vandaag niet, of ik mijn order wil doorzetten. Installatie staat voor begin november.
Ik denk dat een thuisaccu echt wel voordelen heeft en kan besparen, zeker volgend jaar. Wel is het auto laden (als je het goed wilt doen) is nu erg complex vanwege de onbalansmarkt. En home assistant is bijna een eis. Maar zoals ik het vaker roep het is geen no-brainer en erg situatie afhankelijk. Er zijn natuurlijk betere investeringen die je zou kunnen doen, maar een thuisaccu kan deels een bescherming bieden tegen volatiliteit op de energiemarkt vanwege wereldwijde politieke instabiliteit :X

Ik ben even niet bekend met de huidige prijzen op de markt qua thuisaccu's. Maar ik heb nog steeds het gevoel: als een thuisaccu van BE niet interessant is dan betwijfel ik of een duurdere thuisaccu van een andere partij interessanter gaat. De 70/30 split zou nog wel een probleempje kunnen zijn. Een vriend heeft een offerte voor 255 EURO/kWh voor een Alpha ESS 18.6kWh en Balans zit nu op 145 EUR/kWh, beide excl. BTW.

Maar die 4e module... dat lijkt overkill te zijn. Maar ik ben niet 100% rationeel en ik kies vaker dingen uit principe. Als ik terug in de tijd kon dan zou ik het weer doen inclusief mijn 4e module :P

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dirkga schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:15:
[...]

maar ik bedoel het veranderd niets aan je import en export berekening die blijft nl gewoon die zelfde genoemde €1 nog wat ipv €de 48,= die het zou moeten zijn. maar hij laat inderdaad wel de onbalans prijzen zien. (hij doet er alleen niks mee)
Het ging mij er om dat de data er kennelijk wel is, hoe dat dan vervolgens wel/niet wordt verwerkt is een ander verhaal maar je hebt iets van inzicht in de prijzen (tenzij dat ook niet klopt). De reparatie van missende dagen is duidelijk niet bij iedereen goed gegaan, ik had die dagen wel en het lijkt niet veranderd te zijn (de totalen per dag).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mijn maximale opbrengst per dag is meer dan 80kWh met 14,7kWp, maar dit wek ik redelijk laat in de dag op. Wat ik merk is dat er dan al terug geleverd gaat worden. PV levert dan nog 7000W en gaat meteen als export het net op.

De dagen dat ik meer dan de accu vol krijg met PV was op 2 handen te tellen. En de dagen daarvan voor rotprijzen is nihil (grr 6 april).

Hier dus ook maar 3 modules. En er komt waarschijnlijk nog meer winter panelen aan op NNO voor de ochtenden.

Edit: export voor 12 cent kaal.... Jammer, hopelijk wordt de prijs nog beter dit kwartier

[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 17-09-2026 12:38 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• scoobs
  • Nu online
Voor diegene die zich afvragen of een 4e module zin heeft: Het antwoord is min of meer "nee".

Ik heb hiervoor wat sims gedaan afgelopen jaar met een aantal best-case scenario's:

-Meer opwek dan wat nu regelmatig in de accu's past; 20kwp in totaal, goed voor dagen tot 130kwh als er niet afgeschakeld zou worden wegens negatieve prijzen. In 2027 is dit cruciaal, want de winst zit vanaf dan vooral in achterlijke hoeveelheden PV opslaan.

-Weinig verbruik, dus heel veel ruimte nodig om op te slaan.

-Op basis van day-ahead, deze markt heeft veel meer rendement van langere golven dan de vluchtige onbalansmarkt, waar meer vermogen vaak voor meer rendement zorgt dan meer opslagcapaciteit.

Als ik de lente en zomer van dit jaar- de goede helft van het jaar voor dit soort zaken - pak qua prijzen en opbrengst, en daarna het EMS laat doen alsof er geen saldering meer is - cruciaal, omdat het geheel anders te werk gaat - dan kom ik uit op op pak em beet 75 euro verschil op 1700 euro nettowinst voor een 4e accu. Drie extra accu's was 133 euro extra winst. En dat is onder de meest gunstige omstandigheden die je kunt hebben; heel veel PV, langetermijnsgolven tov kortetermijn, en weinig verbruik overdag wat de accu leeghaalt.

Ik had graag voor de lol ook wat extra accu's gehad, want mooi, maar ik kan er gewoon geen business case van maken. De afschrijving is groter dan de besparing.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 17-09-2026 13:24 ]

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:08
KoningSlakkie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:29:
[...]

Ik denk dat een thuisaccu echt wel voordelen heeft en kan besparen, zeker volgend jaar. Wel is het auto laden (als je het goed wilt doen) is nu erg complex vanwege de onbalansmarkt. En home assistant is bijna een eis. Maar zoals ik het vaker roep het is geen no-brainer en erg situatie afhankelijk. Er zijn natuurlijk betere investeringen die je zou kunnen doen, maar een thuisaccu kan deels een bescherming bieden tegen volatiliteit op de energiemarkt vanwege wereldwijde politieke instabiliteit :X

Ik ben even niet bekend met de huidige prijzen op de markt qua thuisaccu's. Maar ik heb nog steeds het gevoel: als een thuisaccu van BE niet interessant is dan betwijfel ik of een duurdere thuisaccu van een andere partij interessanter gaat. De 70/30 split zou nog wel een probleempje kunnen zijn. Een vriend heeft een offerte voor 255 EURO/kWh voor een Alpha ESS 18.6kWh en Balans zit nu op 145 EUR/kWh, beide excl. BTW.

Maar die 4e module... dat lijkt overkill te zijn. Maar ik ben niet 100% rationeel en ik kies vaker dingen uit principe. Als ik terug in de tijd kon dan zou ik het weer doen inclusief mijn 4e module :P
Ik ben ook erg blij met de vierde module. De meerwaarde zit voor mij vooral in het feit dat de batterij met drie modules in de zomer doorgaans al rond 14.00 uur vol zat. Met de vierde module gebeurt dit pas rond 16.00 uur, waarna de energieprijzen vaak weer licht positief worden. Daarnaast kunnen negatieve prijspieken nu beter worden opgevangen.

Door de integratie met home assistant kan ik met mijn pas geinstalleerde airco's automatisch affakkelen indien nodig.

Mijn vierde module wordt dus wel degelijk goed benut. Ik bereik bijna iedere dag een SOC van minimaal 85%. Ik denk dat de voorspellingen van Balans Energie hierin een belangrijke rol spelen. In combinatie met de zonnepanelen die rechtstreeks op de Deye zijn aangesloten, werkt dit bij mij behoorlijk goed.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:19
deejeebv schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:25:
[...]

Ik heb ook de resultaten van 8-9 nu in het portaal staan, er klopt volgens mij niets van. Ik heb daarover een mail aan BalansEnergie gestuurd.
[Afbeelding]
Voorbeeld, van 18:00-18:15 2 kWh (dat komt overeen met mijn eigen meting) Dat zou met €5,102 toch ruim 10€ op moeten leveren, maar er staat maar €0,29.
Ah ja zover had ik nog niet gekeken vanochtend. Maar daar klopt bij mij inderdaad ook niets van.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zVxZ9pwr/Scherm-afbeelding-2026-09-17-om-12-48-05.png

Ik ga ook even mailen

• KoningSlakkie
  • Nu online
Stel ik neem een SAP. Vervolgens wil ik schakelen tussen balans energie op PAP en andere energie leverancier op SAP. Zijn er op afstand schakelbare 1-0-2 werkschakelaars ervoor?

[ Voor 8% gewijzigd door KoningSlakkie op 17-09-2026 12:52 ]

• paQ
  • Nu online
Tasteless schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:40:
[...]

Ik ben ook erg blij met de vierde module. De meerwaarde zit voor mij vooral in het feit dat de batterij met drie modules in de zomer doorgaans al rond 14.00 uur vol zat. Met de vierde module gebeurt dit pas rond 16.00 uur, waarna de energieprijzen vaak weer licht positief worden. Daarnaast kunnen negatieve prijspieken nu beter worden opgevangen.

Door de integratie met home assistant kan ik met mijn pas geinstalleerde airco's automatisch affakkelen indien nodig.

Mijn vierde module wordt dus wel degelijk goed benut. Ik bereik bijna iedere dag een SOC van minimaal 85%. Ik denk dat de voorspellingen van Balans Energie hierin een belangrijke rol spelen. In combinatie met de zonnepanelen die rechtstreeks op de Deye zijn aangesloten, werkt dit bij mij behoorlijk goed.
hence: 2026 ;)

Dat effect wat je beschrijft is vanaf januari zowat vervlogen.
het zit in de lijn van discussie rond een grotere duurdere PV omvormer nemen omdat je anders x dagen per jaar wat afgetopt vermogen zou missen.
De extra 'gemiste' opbrengsten dekken alleen de kosten voor de duurdere omvormer niet.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 17-09-2026 12:53 ]

• paQ
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:52:
Stel ik neem een SAP. Vervolgens wil ik schakelen tussen balans energie op PAP en andere energie leverancier op SAP. Zijn er op afstand schakelbare 1-0-2 werkschakelaars ervoor?
HEEEL veel naar gekeken en geprutst. Je moet een trefzekere omschakeling kunnen maken.
Wil je dat perse in je installatie-groepenkast doen, dan met bijv 2 ABB contactors 40A, met elke een hulp contact NC. Een van die contacten dan op afstand met een wifi signaal droogcontact schakelen.

Ruimte 8P samen.
0,5+3+0,5+3+1

Let wel: dit is een directe en absolute omschakeling.
Absoluut niet onder last doen!, en bovendien je EV lader aan de GRID zijde hangen dan.
De N van de LOAD is niet uitwisselbaar met SAP/PAP grid zijdig.
Veiliger is een Schneider contactorset met mechanische interlock, maar die past niet in een reguliere installatiekast zoals wij die in onze meterkasten gebruiken. Die zijn bovendien uitbreidbaar met een vertrager. Super nice, kun je zo aan de voorkant erop prikken.
De hulpcontacten schakelen op een ABB contactor is wat enigszins in de buurt komt omdat de hulpcontacten ook de contactor mechanisch sluiten.

Eitherway, geen van die oplossingen heeft een O.
Zijn er wel, maar dan denk ik dat het vanaf zo'n 900 euro wordt na veel googlen. (Advies verkoop 1700+ )
Of gemotoriseerd chinesium. Ca 130 EUR.

[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 17-09-2026 13:03 ]

• Dirkga
paQ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:55:
[...]

HEEEL veel naar gekeken en geprutst. Je moet een trefzekere omschakeling kunnen maken.
Wil je dat perse in je installatie-groepenkast doen, dan met bijv 2 ABB contactors 40A, met elke een hulp contact NC. Een van die contacten dan op afstand met een wifi signaal droogcontact schakelen.

Ruimte 8P samen.
0,5+3+0,5+3+1

Absoluut niet onder last doen!, en bovendien je EV lader aan de GRID zijde hangen dan.
Als ik zo zie wat je allemaal nodig hebt om veilig te schakelen vraag ik me af of een tweede laadpaal op de PAP naast de laadpaal op de SAP niet de voordeligste en veiligste wijze is? ;)

• paQ
  • Nu online
Dirkga schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:00:
[...]

Als ik zo zie wat je allemaal nodig hebt om veilig te schakelen vraag ik me af of een tweede laadpaal op de PAP naast de laadpaal op de SAP niet de voordeligste en veiligste wijze is? ;)
Waarom zou je willen schakelen?

Ik ben daar zoveel mee bezig geweest omdat ik dacht dat ik dat wilde...
..... Ik wil het helemaal niet blijkt 8)7

Dus wat zit er nu in?

een I O II omschakelaar van 40 euro ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRVVmoXXjuMr8GkBriK-wt52KeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NyydN2gYnz2QnVzu1KGFjZGW.png?f=fotoalbum_large

Daar zie je trouwens ook zo'n contactor zitten, die gebruik ik. nu om te schakelen tussen 1F en 3F. Grappig, maar benut ik helemaal nooit. Wellicht volgend jaar als ik PV overschot wil af kunnen romen.

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 17-09-2026 13:09 ]

• scoobs
  • Nu online
Hoezo, is het niet handig om uit de accu te tanken ipv op Day Ahead? :+

• marana
Sportmind schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:43:
[...]

Dit is wel raar, ik heb het zelfde profiel wat je hier hebt. Alleen dan dus voor export en dan dus met 59 euro opbrengst
Ik kom ook grofweg op iets van 55 euro opbrengst bij mij als ik heel snel hoofdreken met de aFRR kWhs en prijzen.

• paQ
  • Nu online
scoobs schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:05:
Hoezo, is het niet handig om uit de accu te tanken ipv op Day Ahead? :+
:+

• marana
Tasteless schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:40:
[...]

Met mijn oost-west-panelen ben ik vaak pas tegen 16u vol, op de dagen dat ik vol raak (maximaal een stuk of 10), als de day-aheadprijzen al bijna weer oplopen iedere dag.
Voor mijn situatie zie ik dan ook geen nu voor een vierde module. Voordeel is ook dat we flexibel kunnen zijn met het laden van onze EV's, we rijden maar zelden 2 dagen achter elkaar veel kilometers met dezelfde auto.

• KoningSlakkie
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:55:
[...]

Ruimte 8P samen.
0,5+3+0,5+3+1

Veiliger is een Schneider contactorset met mechanische interlock, maar die past niet in een reguliere installatiekast zoals wij die in onze meterkasten gebruiken. Die zijn bovendien uitbreidbaar met een vertrager. Super nice, kun je zo aan de voorkant erop prikken.
De hulpcontacten schakelen op een ABB contactor is wat enigszins in de buurt komt omdat de hulpcontacten ook de contactor mechanisch sluiten.

Eitherway, geen van die oplossingen heeft een O.
Zijn er wel, maar dan denk ik dat het vanaf zo'n 900 euro wordt na veel googlen. (Advies verkoop 1700+ )
Of gemotoriseerd chinesium. Ca 130 EUR.
Ja dat is waar ik bang voor was. Een handmatige werkschakelaar in de meterkast haalt de WAF-factor omlaag en is daardoor nog minder interessant. Een draadloze gemotoriseerde schakelaar was ook niet veeel beter beter geweest. EV-laden met een day-ahead planner is al complex genoeg.

Erg bedankt voor het delen van je research, ik wist dat jij al aardig wat opties had bekeken.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:37
KoningSlakkie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:21:
[...]

Ja dat is waar ik bang voor was. Een handmatige werkschakelaar in de meterkast haalt de WAF-factor omlaag en is daardoor nog minder interessant. Een draadloze gemotoriseerde schakelaar was ook niet veeel beter beter geweest. EV-laden met een day-ahead planner is al complex genoeg.

Erg bedankt voor het delen van je research, ik wist dat jij al aardig wat opties had bekeken.
Als je praat over WAF factor, zou ik sowieso een handmatige schakelaar laten. Als dat hier verkeerd zou gaan door de vrouw, dan heb ik het gedaan :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wife acceptance factor factor?

Gebruik dan geen afkorting :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Nu online
APK keuring

• KoningSlakkie
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:31:

offtopic:
Deze discussie weer, ik blijft gewoon WAF-factor zeggen zoals ik ook APK keuring, led lamp, gps systeem, pin nummer, AC of DC stroom.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:37
Speedy-Andre schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:31:

Schrijf je dan ook geen kWh? :o

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:08
paQ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:53:
[...]

hence: 2026 ;)

Dat effect wat je beschrijft is vanaf januari zowat vervlogen.
het zit in de lijn van discussie rond een grotere duurdere PV omvormer nemen omdat je anders x dagen per jaar wat afgetopt vermogen zou missen.
De extra 'gemiste' opbrengsten dekken alleen de kosten voor de duurdere omvormer niet.
Waarom zou dit effect vanaf januari 2027 vrijwel verdwenen zijn? Door het stoppen van de salderingsregeling wordt het volgens mij juist interessanter om meer eigen zonnestroom op te slaan in plaats van tegen een relatief lage vergoeding terug te leveren en later inclusief energiebelasting en btw weer in te kopen.

Bovendien wordt de vierde module bij mij niet uitsluitend gebruikt om zomerse PV-pieken op te vangen. Balans Energie gebruikt de capaciteit ook voor handelsmomenten en negatieve prijzen. Dat is wezenlijk anders dan een grotere PV-omvormer die alleen op enkele piekmomenten aftopping voorkomt. Dat de extra capaciteit in de winter door minder PV minder vaak nodig is, begrijp ik, maar dat is een seizoenseffect en niet specifiek een gevolg van 2027.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die klopt tenminste nog, mits op de juiste wijze gebruikt (wat ook lastig blijkt te zijn :+ ).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:24:
[...]

Als je praat over WAF factor, zou ik sowieso een handmatige schakelaar laten. Als dat hier verkeerd zou gaan door de vrouw, dan heb ik het gedaan :+
Alsof andere gezinsleden überhaupt weten waarom ze moeten schakelen.

Ev laden moet gewoon plug en play. Alles wat meer is is lastig.

• scoobs
  • Nu online
Tasteless schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:39:
[...]

Waarom zou dit effect vanaf januari 2027 vrijwel verdwenen zijn? Door het stoppen van de salderingsregeling wordt het volgens mij juist interessanter om meer eigen zonnestroom op te slaan in plaats van tegen een relatief lage vergoeding terug te leveren en later inclusief energiebelasting en btw weer in te kopen.
Er is een hoge autocorrelatie tussen goede en slechte dagen. (goede dagen volgen elkaar op, slechte dagen volgen elkaar op.) De extra periodes die je kunt overbruggen met 96kwh aan accu tov 48kwh aan accu uit zon zijn maar heel beperkt. Dat is grofweg rond de periode waarin PV langzaam meer begint op te wekken dan je verbruikt, en erna wanneer het minder opwekt dan je verbruikt. Voor sommigen is dat in april en augustus, voor weer anderen februari en november.

Ik kan je wel de gehele rekenmethode delen, maar het weggaan van de saldering maakt het een stuk ongunstiger voor de omvormer om naast PV die zijn werk doet, ook nog eens extra vanaf het net te importeren als het goedkoop is. Wat ik zag was dat een extra in de meest gunstige situaties ongeveer 75 euro opleverde post salderen, tov ongeveer 150 euro tijdens salderen. (Op een omgeving die al behoorlijk gunstig was.)

• Alaksandus
  • Laatst online: 14:22

Alaksandus

Vae puto deus fio

9 november komen ze bij ons de accu installeren en ik lees al een tijdje mee. Zo zijn er in het verleden installaties geweest waar nogal eens problemen/zorgen bij waren. Dit ging over de manier waarop de accu's aangesloten waren en te "lichte" busbars met bijhorende kleine ogen.

Als ik het goed heb sluiten ze de accu's momenteel kruislings aan, maar installeren ze ook al betere busbars en ogen? In de posts zie ik nu nog dat mensen dit zelf aan het vervangen zijn. Maar beter als het bij nieuwe installaties beter wordt gedaan.

Als een god in Nijmegen.

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:47:
[...]

Alsof andere gezinsleden überhaupt weten waarom ze moeten schakelen.

Ev laden moet gewoon plug en play. Alles wat meer is is lastig.
absoluut. Als iemand met de auto weg is geweest om wat te halen of brengen, komt terug, prikt kabel erin, niet bij en over nadenken verder.
Automation op basis van de tarieven doet de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_x6arasre_4_0wuE6PtU32BXxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zRIi0XGeuPSaJ1UwllV8iaK6.png?f=fotoalbum_large

Tarief voor morgen werd bekend, stuk goedkoper, dus gestopt > morgen verder.

Staat de EV overdag veel aan de lader >>> Epex Day ahead.
Altijd 's avonds / dure momenten, dan aan je accu zou ik zeggen; Een sap voegt dan ook niet perse wat toe, tenzij je daar een mooi flatrate op kunt afsluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 17-09-2026 14:24 ]

• paQ
  • Nu online
Alaksandus schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:01:
9 november komen ze bij ons de accu installeren en ik lees al een tijdje mee. Zo zijn er in het verleden installaties geweest waar nogal eens problemen/zorgen bij waren. Dit ging over de manier waarop de accu's aangesloten waren en te "lichte" busbars met bijhorende kleine ogen.

Als ik het goed heb sluiten ze de accu's momenteel kruislings aan, maar installeren ze ook al betere busbars en ogen? In de posts zie ik nu nog dat mensen dit zelf aan het vervangen zijn. Maar beter als het bij nieuwe installaties beter wordt gedaan.
Als je zelf een busbar in huis hebt sluiten ze dat ook voor je aan.
Heel misschien dat je dan twee interlinks zelf zou moeten betalen.

Alles van 240+A volstaat.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:11
scoobs schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:37:
Voor diegene die zich afvragen of een 4e module zin heeft: Het antwoord is min of meer "nee".

Ik heb hiervoor wat sims gedaan afgelopen jaar met een aantal best-case scenario's:

-Meer opwek dan wat nu regelmatig in de accu's past; 20kwp in totaal, goed voor dagen tot 130kwh als er niet afgeschakeld zou worden wegens negatieve prijzen. In 2027 is dit cruciaal, want de winst zit vanaf dan vooral in achterlijke hoeveelheden PV opslaan.

-Weinig verbruik, dus heel veel ruimte nodig om op te slaan.

-Op basis van day-ahead, deze markt heeft veel meer rendement van langere golven dan de vluchtige onbalansmarkt, waar meer vermogen vaak voor meer rendement zorgt dan meer opslagcapaciteit.

Als ik de lente en zomer van dit jaar- de goede helft van het jaar voor dit soort zaken - pak qua prijzen en opbrengst, en daarna het EMS laat doen alsof er geen saldering meer is - cruciaal, omdat het geheel anders te werk gaat - dan kom ik uit op op pak em beet 75 euro verschil op 1700 euro nettowinst voor een 4e accu. Drie extra accu's was 133 euro extra winst. En dat is onder de meest gunstige omstandigheden die je kunt hebben; heel veel PV, langetermijnsgolven tov kortetermijn, en weinig verbruik overdag wat de accu leeghaalt.

Ik had graag voor de lol ook wat extra accu's gehad, want mooi, maar ik kan er gewoon geen business case van maken. De afschrijving is groter dan de besparing.
Is het dan ook te stellen dat je beter extra panelen bij kunt leggen tot pak hem beet 120kwh ipv het bedrag te steken in een extra module? Om zo langer het verbruik met PV te kunnen afdekken?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:11:
[...]

Is het dan ook te stellen dat je beter extra panelen bij kunt leggen tot pak hem beet 120kwh ipv het bedrag te steken in een extra module? Om zo langer het verbruik met PV te kunnen afdekken?
Die doen in de winter dan iig ook nog iets, maar zijn juist in de zomer weer overkill. (en andersom)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:03:
[...]

Als je zelf een busbar in huis hebt sluiten ze dat ook voor je aan.
Heel misschien dat je dan twee interlinks zelf zou moeten betalen.

Alles van 240+A volstaat.
Geef dan goed aan, want ze hebben niet zomaar 2 extra kabels mee.

• paQ
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:26:
[...]

Geef dan goed aan, want ze hebben niet zomaar 2 extra kabels mee.
goed punt!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:11:
[...]

in de winter is met ev en warmtepomp elke kWh van pv een winst. Helaas moet je ze in de zomer dan op sommige momenten afschakelen. En potentieel mis je de momenten dat er diep negatieve import tarieven zijn. Maar die situatie was dit jaar op 1 hand te tellen.
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".