Pc loopt vast of beeldscherm gaat uit

Pagina: 1
Acties:

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-07 20:58
Hoi, ik heb best wel een lange tijd dat mijn pc uitvalt;

- Of het loopt vast of beeldscherm gaat uit en is er geen signaal meer. Elke keer moet ik hem weer opnieuw starten. Dit heb ik bij het spelen van Hearthstone, league of legends maar ook soms als ik op internet surf.

Heb mijn GPU drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd, Power limit van de GPU op 90% gezet, maar niks helpt. Wellicht dat iemand hier wel weet wat er aan de hand is.

De PSU is een seasonic platinum van 650 watt (denk ik). Verder worden de componenten niet heel warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DN4LEmOnNdDgHhrli9X8baiz8ko=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0IsJ5R9FUSp8zYoVLyW7KPtu.png?f=user_large

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:52
wat staat er in event viewer aan meldingen daarover,daar kan je wel veel uithalen

• UltraInstinct
freaky35 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:32:
wat staat er in event viewer aan meldingen daarover,daar kan je wel veel uithalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pW1hDho3lmwxB9sKW48pcyB7p9A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mpL11yJISfvFQZtcBO3lcYdO.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94oq1A_1M87xU-EzAGCfENWsWG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dr3UE6YAoNsw1gBXE8ubNL7y.png?f=fotoalbum_large

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-07 22:15
Ik verdenk de PSU, hoe oud is deze?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• UltraInstinct
Yaksa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:10:
Ik verdenk de PSU, hoe oud is deze?
Ik weet het echt niet meer... denk 3-5 jaar

• Yaksa
Tsja, met 3 jaar zou een PSU niet de oorzaak mogen zijn.
Bij 5 jaar en ouder zouden er problemen kunnen optreden, is ook afhankelijk hoe intensief de PSU belast is in die tijd.
En of er veel stof in zit, dat verminderd de koeling en bij een warme PSU kunnen de interne onderdelen slechter worden / sneller slijten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• UltraInstinct
Yaksa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:27:
Tsja, met 3 jaar zou een PSU niet de oorzaak mogen zijn.
Bij 5 jaar en ouder zouden er problemen kunnen optreden, is ook afhankelijk hoe intensief de PSU belast is in die tijd.
En of er veel stof in zit, dat verminderd de koeling en bij een warme PSU kunnen de interne onderdelen slechter worden / sneller slijten.
Nee er zit niet veel stof in. Recent nog schoongemaakt.

• Yaksa
En het vaak uitvallen is na het schoonmaken begonnen?
Probeer anders een recente PSU te regelen.
Wat ook vreemd is dat in je screenshot een RTX4080 met maar 4Gb geheugen staat, bij mijn weten zijn deze kaarten altijd met 16Gb geleverd.

• UltraInstinct
Yaksa schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:40:
En het vaak uitvallen is na het schoonmaken begonnen?
Probeer anders een recente PSU te regelen.
Wat ook vreemd is dat in je screenshot een RTX4080 met maar 4Gb geheugen staat, bij mijn weten zijn deze kaarten altijd met 16Gb geleverd.
Goed dat je dat hebt gezien. Op de orginele doos van de GPU staat 16 gb. Snap niet waarom er 4 gb in specy staat weergegeven

• Yaksa
UltraInstinct schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:53:
[...]Goed dat je dat hebt gezien. Op de orginele doos van de GPU staat 16 gb. Snap niet waarom er 4 gb in specy staat weergegeven
Het kan zijn dat de GPU niet goed in het slot zit.
Even (voorzichtig) er uit halen en opnieuw plaatsen en dan kijken of je wel de volle 16Gb ziet.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:42

Nemesizz

Untouchable

Is gewoon een bug/beperking van Speccy, heeft verder niks met je GPU te maken.

Speccy kan al jaren niet meer dan 4GB detecteren bij GPU's, dit is al sinds... tja, er meer dan 4GB op GPU's kwam.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:46
Oudere Seasonic voedingen wilde nog wel eens problemen hebben met powerspikes van moderne videokaarten. Welke Seasonic voeding is het precies? Wanneer zijn de problemen precies begonnen? Heb je deze combinatie van voeding en videokaart altijd gehad of tussendoor de videokaart geupgrade en dat daarna de problemen zijn begonnen?

• Yaksa
Nemesizz schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:22:
Is gewoon een bug/beperking van Speccy, heeft verder niks met je GPU te maken.
Speccy kan al jaren niet meer dan 4GB detecteren bij GPU's, dit is al sinds... tja, er meer dan 4GB op GPU's kwam.
Die kende ik nog niet, maar goed, is ook al heel lang geleden dat ik W10 gebruikte.

• UltraInstinct
Miyazono schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:35:
Oudere Seasonic voedingen wilde nog wel eens problemen hebben met powerspikes van moderne videokaarten. Welke Seasonic voeding is het precies? Wanneer zijn de problemen precies begonnen? Heb je deze combinatie van voeding en videokaart altijd gehad of tussendoor de videokaart geupgrade en dat daarna de problemen zijn begonnen?

Seasonic Focus Plus 650 Platinum

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:17
Windows 10 ? Not supported
Chipset drivers bijgewerkt?
BIOS bijgewerkt naar laatste versie?

Kan je EXACTE modellen geven van het geheugen? Staat deze op de QVL lijst van je moederbord?
Heb je XMP/EXPO ingesteld? Zo ja, haal dat er eens af.

Temperaturen ook gemeten tijdens het gamen?

[ Voor 8% gewijzigd door Wylana op 08-06-2026 22:34 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• UltraInstinct
Wylana schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:33:
Windows 10 ? Not supported
Chipset drivers bijgewerkt?
BIOS bijgewerkt naar laatste versie?

Kan je EXACTE modellen geven van het geheugen? Staat deze op de QVL lijst van je moederbord?
Heb je XMP/EXPO ingesteld? Zo ja, haal dat er eens af.

Temperaturen ook gemeten tijdens het gamen?
Ik kan mijn PC niet upgraden naar windows 11 omdat ik geen 'veilig booten' modus aan heb staan. Het lukt me niet om die optie aan te zetten.

XMP ingeschakeld maar had er nooit problemen mee. Zal dat even proberen en naar windows 11 zien te upgraden.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:55
UltraInstinct schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:59:
Hoi, ik heb best wel een lange tijd dat mijn pc uitvalt;
Ik dacht al dit topic komt me bekend voor.
PC loopt nu telkens vast
Dus nog steeds hetzelfde probleem.
UltraInstinct schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:55:
Ik kan mijn PC niet upgraden naar windows 11 omdat ik geen 'veilig booten' modus aan heb staan. Het lukt me niet om die optie aan te zetten.
Veilig booten/secure boot hoeft niet aan te staan, maar wel aanwezig/beschikbaar.
Of draait het systeem in MBR/legacy/CSM mode?
Eventueel kan je dat helemaal nog omzeilen natuurlijk.
Maar dan nog zou het vastlopen ook niet onder W10 moeten voorkomen.

[ Voor 50% gewijzigd door The_Doman op 08-06-2026 23:08 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:17
The_Doman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:04:
[...]

Ik dacht al dit topic komt me bekend voor.
PC loopt nu telkens vast
Dus nog steeds hetzelfde probleem.

[...]

Veilig booten/secure boot hoeft niet aan te staan, maar wel aanwezig/beschikbaar.
Of draait het systeem in MBR/legacy/CSM mode?
Eventueel kan je dat helemaal nog omzeilen natuurlijk.
Maar dan nog zou het vastlopen ook niet onder W10 moeten voorkomen.
Grappig dat in het vorige topic ik ook al vroeg aan de TS om hetzelfde als nu. 8)7

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• The_Doman
Ik zou dan proberen of je het vastlopen kan reproduceren met stress tools zoals bijvoorbeeld Prime95 voor CPU/geheugen.
En voor de GPU testen met een tool zoals Furmark
Google: use prime stress test
Google: Furmark

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:53
Dat is idd een probleemgeval. Voedingen uit de Focus Plus serie hebben last van shut down icm inmiddels vele videokaarten. Dat was al het geval met de GTX 1080 Ti. Ze kunnen slecht overweg met de powerspikes.

• UltraInstinct
Uszka schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:30:
[...]

Dat is idd een probleemgeval. Voedingen uit de Focus Plus serie hebben last van shut down icm inmiddels vele videokaarten. Dat was al het geval met de GTX 1080 Ti. Ze kunnen slecht overweg met de powerspikes.
Wat kan ik het beste kopen? Ik las altijd dat seasonic goed was en had volgens mij voor dit iets van 150 euro betaald..

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
Een 650 voeding is niet genoeg voor die 4080 icm. een 5800X3D. Die kaart kan pieken hebben van boven de 380W. Zoals meerderen al zeggen, is dat problematisch voor die voeding.

Goedkoopste optie is een vervangende unit aan te schaffen en te kijken of dat helpt. De uitvoering: Chieftec Vega 850 watt is al een goed begin. Een iets betere zou de uitvoering: Montech Century II 850W al zijn.

Wat je ook kunt doen is de bon opzoeken en contact opnemen met Seasonic en kijken of zij hem kunnen vervangen onder garantie (10 jaar), gezien het probleem bekend is en aan de voeding ligt.

[ Voor 14% gewijzigd door Apart op 08-06-2026 23:34 ]

https://ko-fi.com/apart

• UltraInstinct
Apart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:33:
Een 650 voeding is niet genoeg voor die 4080 icm. een 5800X3D. Die kaart kan pieken hebben van boven de 380W. Zoals meerderen al zeggen, is dat problematisch voor die voeding.

Goedkoopste optie is een vervangende unit aan te schaffen en te kijken of dat helpt. De uitvoering: Chieftec Vega 850 watt is al een goed begin. Een iets betere zou de uitvoering: Montech Century II 850W al zijn.

Wat je ook kunt doen is de bon opzoeken en contact opnemen met Seasonic en kijken of zij hem kunnen vervangen onder garantie (10 jaar), gezien het probleem bekend is en aan de voeding ligt.
Ik heb net beter gekeken naar mijn aankopen bij webshop X

Seasonic Focus PX-850 - VoedingATX12V - 80 Plus Platinum - 850 Watt - 100-240 Vol in 2022 gekocht.

Heeft de PX versie ook daar last van?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:53
UltraInstinct schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Ik heb net beter gekeken naar mijn aankopen bij webshop X

Seasonic Focus PX-850 - VoedingATX12V - 80 Plus Platinum - 850 Watt - 100-240 Vol in 2022 gekocht.

Heeft de PX versie ook daar last van?
Nee, het gaat alleen om Focus Plus voedingen uit 2017 en 2018.

850w zou helemaal goed moeten gaan.

Om een probleem met de voeding uit te sluiten zou je moeten testen met een andere goede voeding.

Op welke bios versie draait het moederbord?

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 09-06-2026 07:49 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
12VHPWR Kabel en 12VHPWR connector van videokaart en voeding gecontroleerd?

https://ko-fi.com/apart

• UltraInstinct
Uszka schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:41:
[...]

Nee, het gaat alleen om Focus Plus voedingen uit 2017 en 2018.

850w zou helemaal goed moeten gaan.

Om een probleem met de voeding uit te sluiten zou je moeten testen met een andere goede voeding.

Op welke bios versie draait het moederbord?
F67, ene laatste versie zie ik.

Ik ga proberen eerst up to daten naar windows 11 en dan nieuwe bios. Alleen moet ik even kijken hoe ik veilig opstarten optie aan kan zetten anders kan ik niet updaten naar windows 11..

• UltraInstinct
Als ik via USB windows 11 wil installeren krijg ik nu een 'Stuurprogramma installeren om hardware weer te geven'. Moederbord is een B450 Aorus elite rev. 1x.

Weet echt niet welke drivers ik moet hebben. Heeft iemand een idee? https://www.gigabyte.com/nl/Motherboard/B450-AORUS-ELITE-rev-1x/support

AMD AHCI Driver (Preinstall driver, press F6 during heb dit op m'n usb gezet maar die ziet de ook niet.

• The_Doman
UltraInstinct schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:53:
Als ik via USB windows 11 wil installeren krijg ik nu een 'Stuurprogramma installeren om hardware weer te geven'. Moederbord is een B450 Aorus elite rev. 1x.
Je krijgt deze melding doordat er geen SSD wordt herkend neem ik aan?
Zet dan RAID/RST optie uit in de bios naar Standaard/AHCI mode.
Dan heb je daarvoor geen extra drivers nodig.

Samsung 9100 pro upgrade z790-i
The_Doman schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:03:
Met zowel RAID als RST mode uit zou de SSD standaard door Windows installatie herkend moeten worden.
Anders heb je inderdaad de RST/RAID drivers nodig.
Windows 11 installatie - harde schijf niet zichtbaar (Dell Optiplex)
Als de SSD helemaal niet wordt gezien in bios kom je natuurlijk niet verder.

Bij nieuwe systemen staat het ook wel onder de benaming Intel VMD/Volume Management Device

Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup

• UltraInstinct
Het is me eindelijk gelukt. Ik heb nu Windows 11 erop met alle drivers. Morgen ga ik mijn PC opnieuw schoonmaken en alle kabels controleren + thermal paste. Mocht die weer vastlopen dan moet ik verder kijken..

• UltraInstinct
Heb dus Windows 11 en die nieuwste bios geinstalleerd. Daarnaast alle windows updates en de nieuwe Nvidia drivers. Helaas is mijn pc net weer opnieuw opgestart. Scherm gaat uit en dan start mijn pc zich opnieuw op.

Heb ook alle kabels geprobeerd. Weet iemand wellicht wat ik nog kan proberen? Ik hoor het graag

code 41, kernel power. Dat is dus het gevolg als ik naar mijn logboek kijk.

Kan het aan mijn voeding liggen van 850 watt? wellicht dat de cpu en gpu meer dan 850 watt gebruiken?

Overigens is mijn pc opnieuw gestart toen ik niks zat te doen/beetje aan het surfen was op het internet. Zat niet te gamen.

[ Voor 33% gewijzigd door UltraInstinct op 10-06-2026 16:01 ]

• lekkerliegen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

lekkerliegen

Think about it

Ik zou Linux proberen..

maar waarschijnlijk heb je te weinig of te oud geheugen

Power supply kan ook

[ Voor 12% gewijzigd door lekkerliegen op 05-07-2026 12:20 ]

Explore everything - Maak je er niet zo druk om

Pagina: 1