PC loopt nu telkens vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:25
Hoi allemaal,

Mijn computer loopt nu elke dag vast als ik op internet surf of game (zoals hearthstone).
Vaak loopt het vast of restart hij zichzelf.
Ik heb alle GPU drivers gewist en een clean install gedaan, maar helaas is het probleem niet verholpen.
Alle pc onderdelen zijn qua temp normaal. GPU vaak op 50-60 graden.

Weet iemand wellicht wat er aan de hand kan zijn? Qua besturingssysteem heb ik windows 10.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6jY_sk0saoXTz7PyEN14AGeWKY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lzmtfzq7G3DKqCV5iFXCavZZ.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:40
The usual suspect al geprobeerd om op 1 ram module te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:11

watercoolertje

Untertitel

Wat zeggen je (error) logs van windows? DIe heeft vaak wel iets te melden voordat een PC crashed (en daarna vaak ook nog een melding), dat zou iets meer kunnen verhelderen.

En inderdaad 1 ram proberen zoals @flaskk zegt, en als die dan nog crashed die even wisselen met de 2de zodat je ze beide alleen hebt getest. Als ze in beide gevallen crashen dan is het wss niet de ram want dan zouden ze beide defect zijn.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
flaskk schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:09:
The usual suspect al geprobeerd om op 1 ram module te draaien?
Zal het straks uittesten. Thx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
watercoolertje schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:12:
Wat zeggen je (error) logs van windows? DIe heeft vaak wel iets te melden voordat een PC crashed (en daarna vaak ook nog een melding), dat zou iets meer kunnen verhelderen.

En inderdaad 1 ram proberen zoals @flaskk zegt, en als die dan nog crashed die even wisselen met de 2de zodat je ze beide alleen hebt getest. Als ze in beide gevallen crashen dan is het wss niet de ram want dan zouden ze beide defect zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAN_0ZRMVceV8_RDyxjrzgfA3WE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAv0E8nm2uWWT9BlkMHtUcR5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Neem toch aan na dik 8 jaar lid op Tweakers en bijna 1000 posts, dat dit screenshot vrij nutteloos is om je verder te helpen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:41
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Wat is de RAM configuratie. 2x8GB of 4x8GB?

Wat is het merk en type van de voeding?

Check de gezondheidsstatus van de ssd's met Crystal Disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayson2008
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-09 10:23
Check ook even of je XMP/DOCP profiel voor je RAM in de BIOS actief staat. Soms draait geheugen standaard op een lagere of juist instabiele setting, wat random crashes kan veroorzaken. Zet ‘m handmatig op de juiste snelheid/timings volgens de specs van je modules. Eventueel kun je ook wat extra spanning geven aan de RAM of SOC voltage, dat helpt bij Ryzen systemen soms net dat beetje stabiliteit. Zeker het proberen waard voordat je onderdelen gaat wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:31
Begin eens met het standaard riedeltje.

Drivers up2date?
Chipset, geluid, Windows, LAN, audio, BIOS, Video, etc.

Logs in Event Manager nalopen zoals @MAX3400 al melde. En dan door alle categorieën lopen en filteren op kritieke melding.

Heb je een map c:\Windows\Minidump en staan daar files in.
Zo ja, Lees deze logs uit met minidump analyser en kijk wat de logs aangeven waarop de machine mogelijk vastloopt en crasht.

Laat het systeem eens draaien op een enkele ram stick en op default snelheid.

Zorg dat je geen over clocks ingesteld hebt.

Report hier terug wat je bevindingen zijn.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zie een 970 staan.
heb je de samsung software er ook op?
er waren batches waarbij de ssd readonly was geworden.
Waardoor er dus constant vastlopers bij schrijfacties waren.

Ik zelf kreeg geleidelijk het probleem, en het kosten mij wel even wat tijd om er achtertekomen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1