Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samsung 9100 pro upgrade z790-i

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarcM023
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:42
Goedeavond, ik heb sinds vandaag de 9100 pro 2tb omdat ik ruimte nodig had. Zoals gewend werkt het natuurlijk niet zoals gehoopt en geeft hij de ssd niet weer in de bios/schijf beheer. Hij is geplaatst in het m2_2 slot en in de m2_1 zit de bestaande kaart met Windows en de rest van me data. Het moederbord is een Asus strix z790-i. Als ik de kaarten andersom plaats vind hij ze beide niet en als ik me bestaande ssd plaats in de m2_2 slot ook niet. Ik heb overal op internet gezocht en bij deze link heeft iemand hetzelfde probleem https://rog-forum.asus.co...-5-0-problem/td-p/1119894. Heeft iemand dezelfde problemen gehad en hier toevallig een oplossing voor of is het wachten tot er iets van een update komt van het moederbord? . Dit is de eerste keer dat ik wat plaats dus mocht er info missen dan hoor ik het wel!

Groetjes, Marc

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarschijnlijk is het een PCIe bifurcation probleem, ik heb geen tijd om de lane-layout van dat board op te zoeken, maar tenzij je via de PCH aansluit (zonde van de 9100pro...) zul je je GPU terug moeten zetten naar 8 lanes: er komen immers maar 20 bruikbare lanes van je CPU, waarvan 4 naar M2_1 gaan, en de overige 16 naar de GPU (als je een GPU hebt). Er zijn ook een paar lanes voor de PCH, maar daar kan je niks mee doen. Je zult dus óf je trage SSD naar de PCH moeten migreren (voor Windows niet erg, en als je een UEFI/GPT installatie hebt maakt dat ook niet uit), waar vaak M2_3, M2_4, etc is aangesloten, of je zult 8 lanes van je GPU moeten opofferen om M2_2 te ontsluiten, mijn X870 board moet ik Bifurcation in 8X/4x/4x aanzetten.

• MarcM023
Er zit een inno3d geforce rtx 4070 ti super twin x2 gpu in. Voor de rest hoor ik het al dat dit geen klus voor mij is, geen idee hoe ik dat allemaal moet doen . Heb ik ook andere opties zoals bijv de 9100 pro terug sturen en dan een 990 pro nemen en die dan vervangen voor me oude ssd en een nieuwe Windows erop zetten zodat ik toch meer ruimte heb? Of zou er een bedrijf zijn die het allemaal voor elkaar krijgt? Bedankt voor de reactie!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb even de website bekeken van het board zelf, en zo te lezen zit er een "storage mode" op die de GPU op 8 lanes zet. Met een 4070ti zul je daar niet veel van werken, en zal je nieuwe SSD gewoon werken.

Ik weet niet wát voor SSD je nu hebt, maar vergeet niet dat je ook S-ATA poorten hebt, en veel games/applicaties niet zo veel nadeel ondervinden van SATA drives.

• MarcM023
Cruciaal p3 plus m. 2 2280 1 tb heb ik erin zitten nu. Ik zou dus daarvoor een adapter voor een sata slot kunnen kopen en hem daarin doen en dan de 9100 pro in de m2_1 slot? Ik las net inderdaad ook dat de prestatieverschillen niet merkbaar zijn op 8x. Mocht het lukken om de gpu daarop te krijgen en ik dan de 9100 pro in de m2_2 doe naast de oude ssd zou het dan ook moeten werken?

• MarcM023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egW322OpW9BDBH2O6f_6QrYl6V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQxzPs2QjG31sOTVuagDe4WS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu wel voor elkaar gekregen dat die hem weer geeft in de bios nu hij in slot m2_1 zit. Nu zie ik alleen de oude ssd met Windows niet in slot m2_2 dat betekent dat de gpu nog niet op x8 staat?

• MarcM023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQERgXWYHCEoHu4j8GOR4mSMToE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3NRuv613mjxRpI6fic4YJSk.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dat je hier ook nog wat aan hebt?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Zet XMP aan, mooi stukje performance winst.
2. Het zit WAARSCHIJNLIJK onder Advanced > PCI Express of PCI subsystem settings.

Soms zit het ook onder Advanced > Onboard Devices Configuration > PCIe Bandwidth Bifurcation Configuration.

Daar zie je dingen als Auto (slot op 16x), GPU with M.2 storage (GPU op 8x, NVMe slot krijgt 4 lanes), en meer.

• MarcM023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi_ni1A2-kfDkG-uvTQa-lrd35A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cs6457BbZK6KwfPjWTv39Eq5.jpg?f=fotoalbum_large

Hij stond op auto en heb hem op x16 geprobeerd maar zonder resultaat. Geeft nog steeds alleen de m2_1 port weer. Ik denk dat ik de oude schijf maar op een sata port doe en dan de nieuwe in de m2_1 als dat werkt. En anders misschien gewoon de oude ssd eruit en dan een nieuwe Windows erop zetten.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Zet hem juist niet op x16, maar op wat ik zei; x8/storage.

• MarcM023
Hij kan alleen op x16 of op auto

• MarcM023
Zou een bios update zin hebben ? Misschien dat de instelling dan erbij staat van x8/storage .

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:11
Op je screenshot zie ik versie 1203. Die is uit 2023, van voor alle updates voor de degradatieproblemen met de 13e/14e generatie (zoals jouw 14600K, hoewel i7/i9 erger zijn). Dat lijkt me al voldoende reden om te updaten.

• MarcM023
Als ik vanmiddag thuis ben is dat het eerste wat ik ga doen .

• MarcM023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHUomWj2kSlVKvXse53O2bwUsk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMbkRkbyCvnb4mUJyqWtc41K.jpg?f=fotoalbum_large

Bios update gedaan naar de nieuwste versie maar dat heeft voor de rest geen effect gehad op de problemen . Besloten om een nieuwe versie van windows op een usb te zetten en de oude ssd eruit te halen en alleen de 9100 pro te plaatsen en daarop een nieuwe windows te zetten . Nu wil ik Windows instaleren maar zie ik dus de hele 9100 pro weer niet bij de installatie . Is er nog iets wat ik daaraan kan doen ? Bedankt weer :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdVHTZvag8SMjndNkrjGMsy2sTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KC4Wqy39aoqRdtqKHaViwxb.jpg?f=fotoalbum_large

• MarcM023
Heb een test gedaan met gpu-z en die geeft aan dat de gpu gewoon op x8 draait . Dan had het toch allemaal gewoon moeten werken ?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:07
dat zal met de pcie lanes te maken hebben,blijkbaar is je ssd config zo nu dat je gpu naar x 8 gaat

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:24
Waarom staat Intel Rapid Storage Technology aan?
Volgens mij is dat een software RAID functie waar je een driver voor nodig hebt om Windows daarop te kunnen installeren.
Misschien dat uitzetten of de RST driver installeren tijdens Windows installatie.

• MarcM023
De intel rapid heb ik uit gezet . Heb nu ook twee andere gen4 kaarten besteld om te proberen waaronder een 990 pro . De enige ssd die werkt en die hij herkend is de oude ssd gen4 van 1tb die er al in zat in de m2_1 slot de rest herkend hij ook niet op de 9100 pro na alleen daar kan ik niks mee doen blijkbaar . In de m2_2 slot herkend hij geen van de 4 kaarten ook niet de oude ssd kaart , je zou bijna denken dat de slot kapot is. Het zou toch gewoon iets simpels moeten zijn waardoor hij wel werkt zou je denken 🫠 wat is de reden waarom alleen de oude ssd werkt in de computer en een ander niet ? De 990 pro is toch gewoon hetzelfde type waar je zonder problemen windows op zou moeten kunnen instaleren . Heb voor de rest alles gedaan en alle instellingen geprobeerd . Gpu staat ook gewoon op 8x zodat het word verdeeld de lanes .De moed zakt me aardig in de schoenen 😅

• Hell-Slave
MarcM023 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:19:
De intel rapid heb ik uit gezet . Heb nu ook twee andere gen4 kaarten besteld om te proberen waaronder een 990 pro . De enige ssd die werkt en die hij herkend is de oude ssd gen4 van 1tb die er al in zat in de m2_1 slot de rest herkend hij ook niet op de 9100 pro na alleen daar kan ik niks mee doen blijkbaar . In de m2_2 slot herkend hij geen van de 4 kaarten ook niet de oude ssd kaart , je zou bijna denken dat de slot kapot is. Het zou toch gewoon iets simpels moeten zijn waardoor hij wel werkt zou je denken 🫠 wat is de reden waarom alleen de oude ssd werkt in de computer en een ander niet ? De 990 pro is toch gewoon hetzelfde type waar je zonder problemen windows op zou moeten kunnen instaleren . Heb voor de rest alles gedaan en alle instellingen geprobeerd . Gpu staat ook gewoon op 8x zodat het word verdeeld de lanes .De moed zakt me aardig in de schoenen 😅
Kan je Windows nu wel installeren?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:29
MarcM023 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:19:
De intel rapid heb ik uit gezet . Heb nu ook twee andere gen4 kaarten besteld om te proberen waaronder een 990 pro . De enige ssd die werkt en die hij herkend is de oude ssd gen4 van 1tb die er al in zat in de m2_1 slot de rest herkend hij ook niet op de 9100 pro na alleen daar kan ik niks mee doen blijkbaar.
Met zowel RAID als RST mode uit zou de SSD standaard door Windows installatie herkend moeten worden.
Anders heb je inderdaad de RST/RAID drivers nodig.
Windows 11 installatie - harde schijf niet zichtbaar
Als de SSD helemaal niet wordt gezien in bios kom je natuurlijk niet verder.

Bij nieuwe systemen staat het ook wel onder de benaming Intel VMD/Volume Management Device

Acer Nitro AN515-58 geen HDD in W11 setup
Double-X-L schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:53:
Ahhhh kep t gevonden als je bij dit model, per bios tab, control+S doet geeft t een paar bios extra opties. 1 daarvan was Intel VMD enabled, die disabled en nu gaat ie prima.

Blijf ik alsnog benieuwd naar de oorzaak en reden waarom Intel VMD enabled wordt op een laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 20-11-2025 17:09 ]

• MarcM023
Je bent een engel hell-slave . Uitgezet en nu is die windows aan het instaleren . Hopelijk heb je ook nog een oplossing dat slot m2_2 werkt voor me oude ssd ? ^^ . Zo niet , bedankt !!

• Hell-Slave
MarcM023 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:15:
Je bent een engel hell-slave . Uitgezet en nu is die windows aan het instaleren . Hopelijk heb je ook nog een oplossing dat slot m2_2 werkt voor me oude ssd ? ^^ . Zo niet , bedankt !!
Waar ik bang voor ben is dat je pcie lanes te kort komt, ik heb de manual doorgenomen maar Asus is niet erg duidelijk. (Geen werkingsdiagram)
Gen 5 zou ook gewoon moeten werken in gen 4.
Is een SATA SSD geen oplossing?

• MarcM023
Ik heb gister een adapter besteld van een m2 nvme naar sata om daar de oude op te doen dus ik hoop dat ik daar mee gered ben . Hartstikke bedankt voor alle hulp die ik hier gekregen heb op mijn eerste post en ik hoop dat het hier bij blijft !! 😁

• Hell-Slave
MarcM023 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:41:
Ik heb gister een adapter besteld van een m2 nvme naar sata om daar de oude op te doen dus ik hoop dat ik daar mee gered ben . Hartstikke bedankt voor alle hulp die ik hier gekregen heb op mijn eerste post en ik hoop dat het hier bij blijft !! 😁
Om welke adapter gaat het?

• MarcM023

• MarcM023
Haha super , nogmaals bedankt !! Scheelt me een zoveelste avond met hoofdpijn naar bed 🤣
Pagina: 1