Stille mainstream / game PC +/- 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:06
Korte inleiding
Op het moment van schrijven heb ik helemaal geen pc. Na de ontvangst van een zeer degelijke zakelijke laptop was de noodzaak voor een privé systeem niet zo hoog. Voor ontspanning speel ik wel een spelletje op de PlayStation of af en toe een game op de werklaptop. Sinds ik echter Steam ontdekt heb, zeker in combinatie met de humblebundles en indiegames, merk ik dat ik steeds vaker achter de laptop zit. Tijd dus voor een eigen systeem.

Mijn laatste zelf samengestelde pc stamt uit het Core2Duo tijdperk. Destijds heb ik zelf een systeem samengesteld met een Intel E8400. Ergo ik ben er al weer even uit. Ondertussen heb ik heel wat topics verslonden en diverse game builds bekeken op dit forum en dus is het tijd om mijn eigen systeem voor de leeuwen te gooien. Graag zou ik van jullie op en aanmerkingen ontvangen over het door mij samengestelde systeem. Alvast op voorhand… bedankt!

• Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het hoofddoel van de PC is gamen. Ik speel echter niet veel 'high-speed-games' maar voornamelijk strategie en simulatie spellen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld games zoals Cities: Skylines, Rollercoaster Tycoon, Tropico, Besiege. Maar ook games als The Long Dark en soms een potje Borderlands 2 vind ik heerlijk om te doen.

• Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn eerste lijstje had ik zonder prijs gesteld. Daarbij kwam ik uiteindelijk zelf uit op 3k+. Inclusief randapparatuur leek me dat toch nog steeds vrij fors. Daarom heb ik met mezelf afgesproken dat het systeem (exclusief rand apparatuur ) ongeveer tot de 1500 euro mag kosten. Assemblage doe ik zelf want dat vind ik veel te leuk. Software neem ik ook niet mee i.v.m. MSDN licentie.

• Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige dat ik zelf heb is een toetsenbord (Logitech Illuminated) en een muis (Logitech M570 Trackball)
Zoals beschreven speel ik voornamelijk 'rustige' games dus voorlopig voldoet deze combinatie prima. Met de tijd kan ik zelf nog altijd kijken naar een ander toetsenbord of muis.

• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet systeem exclusief randapparatuur. Advies over een scherm is uiteraard van harte welkom maar deze laat ik wel buiten het eerder genoemde budget.

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua processor: Intel.
Voor de rest geen merk voorkeuren, al heb ik mijn systeem wel samengesteld met voornamelijk Asus materiaal. Om een of andere reden neig ik toch sneller naar dit merk maar dat is totaal niet gegrond dus schiet maar af indien onderbouwd.

• Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De belangrijkste wens en eigenlijk bijna eis is dat het systeem zo stil mogelijk moet zijn. Ik vind het heerlijk om rustig te kunnen gamen daarom zet ik in de meeste games vaak standaard de muziek uit. Het laatste dat ik daarbij dus wil hebben is een zoemend systeem. De componenten uit de lijst zijn dus voornamelijk hierop uitgezocht (de videokaart is stil in idle evenals de voeding en er zijn geen HDDs alleen SSDs) dus het zou fijn zijn als men hier rekening mee probeert te houden.

Daarnaast heb ik de kast het liefst zo strak mogelijk zonder teveel toeters en bellen. Hoe strakker hoe beter!

Qua scherm zou ik heel graag een 21:9 verhouding willen. Nogmaals dit scherm staat niet in het budget (en dus ook niet in onderstaande lijst) maar hierover mag men absoluut advies geven. Zelf zat ik te kijken naar de LG 34 UM95-P (pricewatch: LG 34UM95-P Zwart) Mocht men hier ander advies over hebben. Ik verneem het graag.

• Ga je overklokken?
In eerste instantie niet. Maar ik wil deze optie wel open houden. Vandaar dat ik toch een K processor prefereer. Dan kan ik in de toekomst altijd nog overklokken, hiermee is hopelijk het systeem dan ook wat meer futurepoof.

• Mijn eigen voorzet
Zoals omschreven heb ik zelf al wat uitzoek werk verricht. Voor wat betreft de videokaart. Ik ben mij bewust van de 'gebreken'. Hierover is nogal wat discussie maar ik zou het tof vinden als deze discussie niet wordt voortgezet in dit topic. Uiteraard is het prima om een advies te geven over een andere kaart maar de 970 discussie is mij wel bekend.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 237,95€ 237,95
1Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger€ 156,95€ 156,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,-€ 359,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,-€ 92,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 52,95€ 52,95
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 131,95€ 131,95
1Corsair RM750€ 117,70€ 117,70
1Samsung 840 EVO 500GB€ 207,33€ 207,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.355,83

*sowieso

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zich een leuke set, alleen is overklokken niet meer wat het geweest is. Je noemt futureproofheid, maar eer je i5 niet meer toereikend is ga je daar door overklokken niet ineens magisch wél de nieuwste games weer mee kunnen spelen. Ik zou het nog eens serieus heroverwegen. Kan je al met al makkelijk 100+ euro schelen.

Verder is je voeding zéér ruim. Deze set gebruikt stock maximaal 250W. Een mooie 450watter is dus al meer dan genoeg.

SSD zou eventueel goedkoper kunnen met een MX100, maar dat is een detail.

Dan je scherm. Heb je 21:9 wel eens in de winkel gezien? Dat is erg breed. Verkijk je er niet op. Waarom geen gangbaar 16:9 model?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

overklokken betekent ook dat je pc meer gaat zoemen, weet niet of je dat wel wil.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

je geeft aan een strakke PC te willen vandaar de keuze voor de Define mini, niet de define R5 -> http://tweakers.net/product/412451/fractal-design-define-r5/ omdat de mini van enigszins normaal formaat is. De R5 is weer een ruime slag groter.
Geen window, omdat dit strakker is, en meer geluid dempt.

Dit is de samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5€ 128,95€ 128,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 75,95€ 75,95
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 115,95€ 115,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 74,75€ 74,75
1Crucial MX100 512GB€ 182,95€ 182,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,40

iets ander moederbord, uATX prima ding.
Andere koeler, schappelijkere prijs, stil model.
Goedkoper RAM, ook 16GB, kwaliteit hierin heeft geen verschil.
Overklok mogelijkheden opengehouden.
-512GB Crucial SSD ipv Samsung, is veiliger, en heeft minder degradatie problemen, betere interne chips (MLC ipv TLC) en uit mijn eigen ervaringen zijn de crucial SSD's allemaal sneller dan mijn 840 evo, voornamelijk op de langere duur.
-2TB extra toegevoegd, kan eruit indien niet nodig.

Monitor opties:
21:9 = duur behalve : pricewatch: LG 25UM65-P Zwart is wel wat aan de kleine kant.

Curved monitor: pricewatch: Dell U3415W Curved Monitor

16:9
pricewatch: Dell U2515H Zwart
pricewatch: Samsung U28D590D Zilver

Lijstje met 21:9 monitors, met de populairste bovenaan: http://tweakers.net/categ...AdFlijpJVtJKxsYWBUmxtbS0A

我的名字是Mirno

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Overklokking qua gaming heeft maar 1 fps slechter of beter.
Ga gewoon voor een I5 4460 met een H bordje!
Voor de rest mooie setup!

Review QNAP TS-230 NAS

• DonJunior
br00ky schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 09:56:
Op zich een leuke set, alleen is overklokken niet meer wat het geweest is. Je noemt futureproofheid, maar eer je i5 niet meer toereikend is ga je daar door overklokken niet ineens magisch wél de nieuwste games weer mee kunnen spelen. Ik zou het nog eens serieus heroverwegen. Kan je al met al makkelijk 100+ euro schelen.

Verder is je voeding zéér ruim. Deze set gebruikt stock maximaal 250W. Een mooie 450watter is dus al meer dan genoeg.

SSD zou eventueel goedkoper kunnen met een MX100, maar dat is een detail.

Dan je scherm. Heb je 21:9 wel eens in de winkel gezien? Dat is erg breed. Verkijk je er niet op. Waarom geen gangbaar 16:9 model?
Goede punten kaart je aan. Qua voeding had ik al het vermoeden dat ik wat hoog zat. Maar ik dacht .. misschien ooit met in het achterhoofd een uitbreiding op de videokaart (of vervanging voor een beter model) Maar inderdaad, zelfs dan is het waarschijnlijk nog wat aan de forse kant.

Uiteraard heb ik al wat 21:9 monitors bekeken. *I like it* O+
Madrox schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:13:
overklokken betekent ook dat je pc meer gaat zoemen, weet niet of je dat wel wil.
Daar heb je misschien wel een heel goed punt te pakken daar had ik eigenlijk nog niet zo over nagedacht.
mirno schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 11:31:
Hallo,

je geeft aan een strakke PC te willen vandaar de keuze voor de Define mini, niet de define R5 -> http://tweakers.net/product/412451/fractal-design-define-r5/ omdat de mini van enigszins normaal formaat is. De R5 is weer een ruime slag groter.
Geen window, omdat dit strakker is, en meer geluid dempt.

Dit is de samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5€ 128,95€ 128,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 75,95€ 75,95
1Fractal Design Define Mini€ 79,-€ 79,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 115,95€ 115,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 74,75€ 74,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,40

iets ander moederbord, uATX prima ding.
Andere koeler, schappelijkere prijs, stil model.
Goedkoper RAM, ook 16GB, kwaliteit hierin heeft geen verschil.
Overklok mogelijkheden opengehouden.
-512GB Crucial SSD ipv Samsung, is veiliger, en heeft minder degradatie problemen, betere interne chips (MLC ipv TLC) en uit mijn eigen ervaringen zijn de crucial SSD's allemaal sneller dan mijn 840 evo, voornamelijk op de langere duur.
-2TB extra toegevoegd, kan eruit indien niet nodig.

Monitor opties:
21:9 = duur behalve : pricewatch: LG 25UM65-P Zwart is wel wat aan de kleine kant.

Curved monitor: pricewatch: Dell U3415W Curved Monitor

16:9
pricewatch: Dell U2515H Zwart
pricewatch: Samsung U28D590D Zilver

Lijstje met 21:9 monitors, met de populairste bovenaan: http://tweakers.net/categ...AdFlijpJVtJKxsYWBUmxtbS0A
Dank voor je input. Het formaat van de kast maakt me niet zo uit. Heb wat tijd gestoken om een strakke stille kast uit te zoeken dus daar zal ik niet snel van afwijken tenzij men echt met een punt komt waardoor de kast niet goed zou zijn.
Een van mijn toch wel belangrijke eisen is stilte. De voeding die je hebt gekozen heeft een actieve fan en ook zit er een Seagate HDD in. Als ik me ergens aan dood erger is het de herrie van ratelende en zoemende hardeschijven. Dat gaat hem dus niet worden. 512 GB in SSD vorm is voorlopig meer dan genoeg. Mocht ik meer nodig hebben kan ik altijd nog uitbreiden (heb sowieso voor foto's en video's een NAS staan dus daar gaat de pc niet voor worden gebruikt)
Sowieso zie ik in de BBG deze voeding vaak voorbij komen, ondank dat er maar een enkele review van is die nog niet eens heel positief uitvalt. Dan begrijp ik eigenlijk niet zo goed waarom deze zo vaak voorbij komt. Is het de prijs/prestatie verhouding of?

*sowieso

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

De 550W variant van die voeding is erg goed, dit is de 450W, die coil whining heeft die ene gebruiken waarschijnlijk pech mee.

HDD heb je een punt, ook handig dat je een NAS hebt, kan je die HDD weglaten.
Als je de PC met stroombesparende functies gebruikt, dus je underklokt hem o.a. een beetje. Dan kan deze op standaard instellingen zelfs wel op fanless draaien als deze niets doet. Zodra de temps >55 komen kan je instellen dat de fans licht gaan draaien. Wat vaak nog steeds onhoorbaar is.

Als je percé een super stille voeding wilt kan dat, die zijn er zelfs (semi)-fanless

我的名字是Mirno

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb met het Ranger bord zo kunnen instellen dat de fans (alle casefans) uit staan tot de 50 graden van de cpu. Dan springen ze aan (dat hoor je wel uiteraard). Hierdoor word je pc een stuk stiller. Daarnaast is die Asus videokaart passief tot 60 (toch?) graden. Een stille koeler erop en je hebt een pc die in idle onhoorbaar is! Voor meer dan 3 case fans moet je met splitters gaan werken, maar werkt nog steeds goed. Daarnaast zijn de looks van dat bord beter dan elk ander moederbord rond de 150 euro IMO. Als je voor een window gaat, is een voeding met zwarte kabels (of extensions) wel wat netter ipv die disco kleuren. Dat is en blijft zonde van zo'n dure/goede voeding IMO.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ranger bord vind ik ook de mooiste. Met windows zou ik ook zeker voor die gaan.
De meest stiller zijn de Fractal Define R4/5 en de kleinere variant de define mini, deze zijn er met windows maar zonder windows zit er geluidsdempend materiaal op waardoor die in theorie weer iets stiller zou moeten zijn. Bij een dichte behuizing maken de looks wat minder uit.

Alle borden kan je geloof ik de temperatuur bij instellen, dus dat moet wel goed komen, denk dat je systeem wel semi-fanless te krijgen is.

Over de voeding, wat wil je zelf, de G-450 lijkt jou niets? Wellicht de G-550 wel? zal ook stiller zijn doordat deze op minder % load zou moeten werken.

我的名字是Mirno

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

RoG borden zijn wel redelijk overpriced. Dezelfde opties om fans te regelen zitten ook gewoon op normale Asus-borden die wel een redelijk normale prijs hebben voor wat ze bieden. Geldt ook voor de andere software.

Er bestaat ook ander rood/zwart, bijvoorbeeld bij elke andere moederbordfabrikant ;)

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• DonJunior
Top, ik zoek nog even verder naar de voeding en het moederbord. Die van Seasonic vallen bijna allemaal af want die hebben allemaal een actieve fan ipv passieve fan (niet geheel passief is gewenst immers als het echt heet wordt is het wel fijn dat ie gewoon kan koelen.)

*sowieso

• DonJunior
Okee, ik heb nog even wat gezocht en bij elkaar geklikt en ik ben er uit.
Ik blijf toch bij de K versie voor eventuele overclock. Als Tweaker krijg ik het niet over mijn hart om toch niet de mogelijkheid te hebben tot (wil gewoon alle opties open houden :$)

Uiteindelijk kom ik dan toch terug op de i5-4690K inclusief het Asus Maximus VII Ranger moederbord.

Maar.. daarover heb ik nog wel een vraagje..
Bij het moederbord, op de Asus website (http://www.asus.com/Mothe...II_RANGER/specifications/) staat dat DDR3-2400 mogelijk is. Er staat wel achter (O.C.)
Nu vond ik bijvoorbeeld de "Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16" (pricewatch: Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16)
Welke maar 10 euro duurder is dan het geheugen uit de originele buidl (welke overigens ook genoemd staat met O.C. achter het type.

Maar kan ik dit geheugen op het moederbord plaatsen in het oog op de eventuele overclock. Zeg maar als ik niets aan de instellingen verander. Klokt het geheugen dan standaard terug of ben ik verplicht om minimaal de 1,65V in te stellen op het moederbod voordat ik de boel opstart (ook geen probleem natuurlijk maar ik vroeg het me even af)

Verneem het graag.

*sowieso

• pwillemske
  • Niet online
DonJunior schreef op zondag 08 maart 2015 @ 09:40:
Okee, ik heb nog even wat gezocht en bij elkaar geklikt en ik ben er uit.
Ik blijf toch bij de K versie voor eventuele overclock. Als Tweaker krijg ik het niet over mijn hart om toch niet de mogelijkheid te hebben tot (wil gewoon alle opties open houden :$)

Uiteindelijk kom ik dan toch terug op de i5-4690K inclusief het Asus Maximus VII Ranger moederbord.

Maar.. daarover heb ik nog wel een vraagje..
Bij het moederbord, op de Asus website (http://www.asus.com/Mothe...II_RANGER/specifications/) staat dat DDR3-2400 mogelijk is. Er staat wel achter (O.C.)
Nu vond ik bijvoorbeeld de "Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16" (pricewatch: Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16)
Welke maar 10 euro duurder is dan het geheugen uit de originele buidl (welke overigens ook genoemd staat met O.C. achter het type.

Maar kan ik dit geheugen op het moederbord plaatsen in het oog op de eventuele overclock. Zeg maar als ik niets aan de instellingen verander. Klokt het geheugen dan standaard terug of ben ik verplicht om minimaal de 1,65V in te stellen op het moederbod voordat ik de boel opstart (ook geen probleem natuurlijk maar ik vroeg het me even af)

Verneem het graag.
Ik heb even gekeken in de bios (ik heb crucial cheap geheugen :( ) en je kunt bijna letterlijk alles aanpassen...je krijgt in ieder geval geen spijt van dat mobo ;) . Het kan heel goed overklokken als ik andere zie (zelf nog geen ervaring) en is heel stevig gebouwd. En het ziet er nog eens super uit :9 .

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• DonJunior
Haha top dat je even wilde kijken.!!
Qua uiterlijk maakt het me niet zoveel uit. Wil sowieso een gesloten behuizing. Daarbij, met een 34" 21:9 monitor zal al de aandacht wel naar de monitor gaan i.p.v. naar de behuizing. ;)

*sowieso

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Het Z97 Gaming 5 moederbord van Gigabyte is veel beter in overklokken dan de RoG ranger, die echt te duur is voor wat hij bied. Dan is een Z97-Pro van Asus al stukken beter (maar eigenlijk nog steeds te duur).

Het is ook niet alsof de Asus BIOS echt stukken beter is dan die van andere fabrikanten, enkel die van ASRock schijnt wat minder te zijn. Maar zowel die van MSI en Gigabyte zijn prima.

Als je overklokken open houd moet je het ook wel echt doen (en goed doen), en dan is een 4690K met die Gigabyte Gaming 5 waar ik de eigenlijke naam van vergeten ben echt de beste keuze.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• pwillemske
  • Niet online
.ScorpionSquad schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:17:
Het Z97 Gaming 5 moederbord van Gigabyte is veel beter in overklokken dan de RoG ranger, die echt te duur is voor wat hij bied. Dan is een Z97-Pro van Asus al stukken beter (maar eigenlijk nog steeds te duur).

Het is ook niet alsof de Asus BIOS echt stukken beter is dan die van andere fabrikanten, enkel die van ASRock schijnt wat minder te zijn. Maar zowel die van MSI en Gigabyte zijn prima.

Als je overklokken open houd moet je het ook wel echt doen (en goed doen), en dan is een 4690K met die Gigabyte Gaming 5 waar ik de eigenlijke naam van vergeten ben echt de beste keuze.
Wat is er nou slecht aan dat ROG bord?! Jullie zijn met zn alle tegen Asus ROG...en waarom zou de Gigabyte beter overklokken?? Dezelfde hoeveelheid phases hoor...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

.ScorpionSquad schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:17:

Toch is asus qua fan control echt unmatched. Fancurves instellen tot in detail, net zoals bij afterburner.

http://www.overclock.net/...n-control-anymore-z87-z97

Daar kan gigabyte nog wat van leren.

Mocht je dit zelf willen regelen met een externe controller, dan zit er weinig verschil meer in.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
pwillemske schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:21:
[...]
Dezelfde hoeveelheid phases hoor...
Welke beter is laat ik hier in het midden, maar nee hoor.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 08-03-2015 10:34 ]

• pwillemske
  • Niet online
br00ky schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:34:
[...]

Welke beter is laat ik hier in het midden, maar nee hoor.
:|
De Ranger heeft weer meer chokes...moeilijk vergelijken...
Voordeel van de Ranger is gewoon de beter uitgewerkte bios en alle andere software die je erbij krijgt. Voor ieder dingetje krijg je wel software bij. Daarnaast ziet het bord er IMO gewoon strakker uit. Ik vind de Gigabyte wat rommeliger op de foto's :X

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
pwillemske schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:39:
[...]

:|
De Ranger heeft weer meer evenveel chokes
Het is nog vroeg zullen we maar zeggen ;).

• pwillemske
  • Niet online
br00ky schreef op zondag 08 maart 2015 @ 10:43:
[...]

Het is nog vroeg zullen we maar zeggen ;).
Ja inderdaad! Ik keek bij de z97mx gaming 5 |:( |:( |:(
Het is aan TS of hij meer software wil om alles te regelen (en een beter design :P ) of een "simpeler" bord die heel misschien wat beter overklokt (volgens mij moet je wel je best gaan doen wil je het verschil gaan merken...).

[ Voor 34% gewijzigd door pwillemske op 08-03-2015 10:47 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• DonJunior
Wow, hele discussie ineens hahaha. Voor wat betreft overclocken. Het zal niet in de extremen gaan. Hoor veel positiefs over de Asus ROG met name vanwege de fancontroller. Dit is toch zeker een belangrijk punt als ik de pc zo stil mogelijk wens te krijgen.
Anyway. Fijn dat er ook alternatieven aangeboden worden. Al liggen de prijzen allemaal niet zo ver uit elkaar.

Overigens lees ik niet veel goeds over de Killer NIC die op het Gigabyte moederbordje zit. Hoe dan ook, prijs technisch maken die paar euro's me echt niets uit. Heb een vrij fors budget (met eventueel wat uitloop) dus dat komt allemaal wel goed.

Toch bedankt voor de discussie heren, hierdoor heb ik nog wel een en ander naast elkaar gezet.
De ASus ROG blijft voor mij persoonlijk de beste keuze.

*sowieso

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Zoals ik al zei, dan liever een Z97-Pro waar echt wat extra's op zit in plaats van een bord met de uitrusting van een bord van 110 euro en een mooie BIOS. De Z97-Pro heeft dezelfde BIOS (maar dan een ander kleurtje), dezelfde software, maar meer features zoals een displayportuitgang op het moederbord, mogelijkheid tot SATA-express mocht die standaard toch nog wat worden, en verrruilt een USB2.0 poort met een USB3.0 poort.

Daarbij denk ik dat je echt nog eens goed na moet denken over overklokken, in jouw geval, door je keuze voor dit moederbord, kost dit toch al snel 120 euro extra. Geld wat je mijn inziens beter in je zak kan houden. Overigens ga je, als voor een ander moederbord gaat, een andere kast dan de define mini moeten pakken.

• DonJunior
.ScorpionSquad schreef op zondag 08 maart 2015 @ 11:27:
Zoals ik al zei, dan liever een Z97-Pro waar echt wat extra's op zit in plaats van een bord met de uitrusting van een bord van 110 euro en een mooie BIOS. De Z97-Pro heeft dezelfde BIOS (maar dan een ander kleurtje), dezelfde software, maar meer features zoals een displayportuitgang op het moederbord, mogelijkheid tot SATA-express mocht die standaard toch nog wat worden, en verrruilt een USB2.0 poort met een USB3.0 poort.

Daarbij denk ik dat je echt nog eens goed na moet denken over overklokken, in jouw geval, door je keuze voor dit moederbord, kost dit toch al snel 120 euro extra. Geld wat je mijn inziens beter in je zak kan houden. Overigens ga je, als voor een ander moederbord gaat, een andere kast dan de define mini moeten pakken.
Als kast heb ik een Define R4 (die mini was door een medetweaker aangedragen)

Heb de borden eens naast elkaar gezet: (zie: http://tweakers.net/price...;422592;384004/categorie/)
Maar kan me nu niet echt bedenken waarom ik 20 euro meer zou moeten uitgeven. Immers ik gebruik een videokaart dus lijkt me dat de extra displayport op het moederbord niet uit maakt, toch?

Mag ik vragen hoe je aan die 120 euro komt. Als ik namelijk dezelfde processor selecteer maar zonder unlocked multiplier (i5-4690) kom ik uit op een 20 euro verschil met de K varian. Dan moet er ergens nog 100 euro van het moederbord vanaf?

De Z-97 Pro Gamer is overigens wel weer iets goedkoper dan de RoG Ranger maar dat scheelt ook maar weinig. Is dat misschien dan een beter alternatief?

Overigens is de SSD vervangen voor een MX100 van Crucial (met dank aan eerdere tips in dit topic). Deze is inderdaad iets goedkoper en nagenoeg hetzelfde qua specs.

*sowieso

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
DonJunior schreef op zondag 08 maart 2015 @ 12:22:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan die 120 euro komt. Als ik namelijk dezelfde processor selecteer maar zonder unlocked multiplier (i5-4690) kom ik uit op een 20 euro verschil met de K varian. Dan moet er ergens nog 100 euro van het moederbord vanaf?
4690K -> 4460 = 60 euro
RoG bord -> Sniper = 80 euro
CPU koeler -> Gelid = 30 euro

Verschillen in prijs. Op basis van een standaard niet overklokbare set.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 08-03-2015 12:30 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:45
DonJunior schreef op zondag 08 maart 2015 @ 12:22:
[...]

Als kast heb ik een Define R4 (die mini was door een medetweaker aangedragen)
Pak een R2 XL. Heb er 2, zijn stiller dan de R4/R5 en groter is altijd beter, toch? :7

pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl

Inventaris - Koop mijn meuk!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
chaoscontrol schreef op zondag 08 maart 2015 @ 12:33:
[...]

Pak een R2 XL. Heb er 2, zijn stiller dan de R4/R5 en groter is altijd beter, toch? :7

pricewatch: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
Waarom onnodige ruimte kopen?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:45
jorisvdelsen schreef op zondag 08 maart 2015 @ 12:44:
[...]

Waarom onnodige ruimte kopen?
Tsja, waarom heb ik een groot huis.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• pwillemske
  • Niet online
chaoscontrol schreef op zondag 08 maart 2015 @ 12:46:
[...]

Tsja, waarom heb ik een groot huis.
Je beseft toch wel dat een leefruimte iets heel anders is als een computerkast. 8)7 Tenzij je kabouters in je computerkast wil stoppen zou ik een wat kleinere case kopen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Gewoon een R5 nemen, prachtig ding, de XL2 is een tikje oud, hopelijk brengen ze snel de XL3.

Overklokken zou ik zelf niet snel aanraden, zeker als stilte belangrijk is. En uiteraard een True Spirit 140 nemen, veel stiller ga je ze niet vinden.

People as things, that’s where it starts.

• DonJunior
Niet ruzie maken... Heb net even de maximale hoogte opgemeten waar de kast goed onder het bureau zal passen. Dan kom ik uit op +/- 50cm. De XL gaat dan helaas niet lukken. Overigens vind ik het wel een erg mooie kast. De R5 gaat het worden.

*sowieso

• DonJunior
Na veel wikken en wegen.. tips en adviezen kom ik tot de volgende lijst.
De CPU toch maar niet overclockbaar daar ik dat hoogstwaarschijnlijk niet ga doen. De mogelijkheid is leuk, maar zoals aangegeven is de winst zeer waarschijnlijk nihil. Dus dan maar een H97 bordje en een non-K CPU. De kleuren heb ik een klein beetje op elkeer afgestemd (rood geheugen, zwart-rood moederbord) voor de leuk. Maakt opzich niet zoveel uit maar ach.

Qua kast verschuif ik van de Fractal Design R4 naar de R5. De R5 vind ik net wat mooier afgewerkt.

Qua voeding heb ik diverse andere passieve fan ontwerpen overwogen maar de 550W, 650W en 750W van Corsair komen toch elke keer als (voor mij) positief naar boven. Qua prijs ontlopen elkaar deze helemaal niets. Dus ik dacht.. meer is beter. Dan maar 750W in de kast. (of zijn hier toch de meningen nog over verdeeld?)

Eigenlijk ben ik nu best content. Nog eventuele tip verneem ik graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 223,95€ 223,95
1Asus H97-Pro Gamer€ 124,80€ 124,80
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,90€ 104,90
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16€ 133,-€ 133,-
1Corsair RM750€ 117,70€ 117,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.299,25

*sowieso

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom dan de keus voor een 4690 en geen 4590 of zelfs 4460?
Waarom dat relatief dure bord? H97 bordjes beginnen rond de 80 euro, daar zitten echt wel rood-zwarte moederbord bij (al zie je daar niks van in je dichte case).
Je voeding kan makkelijk 300W minder. Je setup gebruikt immers stock maximaal rond de 270W, dus waarom de overdimensionering? Een pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W bijv. is een héél stille voeding voor een pak minder geld.
Je cpu koeler is vrij stevige overkill in een niet-overklokbare set.

[ Voor 29% gewijzigd door br00ky op 08-03-2015 15:08 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En die koeler is ook niet heel speciaal als het aankomt op stilte of koeling, beetje vergelijkbaar met een mugen. Als je al een dikke koeler wilt, zou ik de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power nemen welke zeer stil is, ook als je je cpu naar de 100% load trapt zal je hem denk ik niet of nauwelijks horen in een R5.

• DonJunior
@br00ky CPU: 4460 mindere proc met wat negatieve reviews. de 4690 staat echt vast,
Voeding: heb ik uitgelegd. Qua prijzen lopen ze elkaar amper in de weg en deze zijn passief gekoeld.

@brooky & @VasZaitsev: CPU koeler: Overkill, misschien, maar heb vooral gekeken naar de geluidsdruk en diverse reviews gelezen, waaronder deze: reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest, Hier twijfel ik tussen de Scythe Mugen en de BQ Dark Rock. Uiteindelijk toch gekozen voor de Dark Rock, zowel estetisch als ook ietsje stiller nog.

Een tientje meer of minder hier en daar.. daar lig ik niet wakker van en daar zal ik ook zeker mijn keuze niet op aanpassen. Tenzij het spul echt veel verschil gaat maken. Mijn budget voor de PC alleen is 1500 euro. Met 1299,25 zit ik daar al prima onder dus dat is helemaal top.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJunior op 08-03-2015 15:21 ]

*sowieso

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-11 21:19

PDZ

📍Damwâld

Voor gamen maakt het verschil tussen de 4460 en de 4690 geen fuck uit. Ik vraag me ook af welke negatieve reviews je bedoelt.

[ Voor 26% gewijzigd door PDZ op 08-03-2015 15:37 ]

De tiid hâldt gjin skoft.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
DonJunior schreef op zondag 08 maart 2015 @ 15:20:
Voeding: heb ik uitgelegd. Qua prijzen lopen ze elkaar amper in de weg en deze zijn passief gekoeld.

Een tientje meer of minder hier en daar.. daar lig ik niet wakker van en daar zal ik ook zeker mijn keuze niet op aanpassen.
Is een pricewatch: Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless dan geen idee? Als bonus meteen platinum efficiëntie en over het gehele bereik passief.

• DonJunior
PDZ schreef op zondag 08 maart 2015 @ 15:34:
Voor gamen maakt het verschil tussen de 4460 en de 4690 geen fuck uit. Ik vraag me ook af welke negatieve reviews je bedoelt.
Waarom zo grof? Je kan je punt ook normaal maken niet? Wat is het probleem?
Ik heb gewoon een rijtje processoren naast elkaar gelegd en bij de 4460 stond er een review bij dat deze processor wat moeite heeft met de nieuwste games. Als ik toekomst gericht ga kijken wil ik niet een proc die nu al een beetje moeite heeft. Laat mij dan gewoon de 4690 aanschaffen. Daar hoef jij toch niet wakker van te liggen. Ik vraag om tips en adviezen. Men geeft mij de tip van de 4460. Ik heb er naar gekeken en ben geswitcht van 4690K naar 4690 ipv 4460 omdat deze specificaties mij net iets beter aanstaan. Dus, bedankt voor de tips (waar dit topic immers voor bedoeld is) maar ik hoef ze niet perse op te volgen wel.

@br00ky: Die Seasonic is precies even duur? Wat gebeurd er als die voeding te heet wordt? Ik heb snel even wat informatie opgezocht. Maar je bent zelf verantwoordelijk voor eventuele oververhitting. Dus je moet het zelf goed genoeg monitoren en voor voldoende airflow zorgen. Ik ben nog niet overtuigd.

*sowieso

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Een 4460 verschilt met een 4690 ja. In de kloksnelheid (een beetje), en in de prijs (flink wat). Ingame durf ik te wedden dat je een PC met 4460 en 4690 niet uit elkaar kan houden. Dus waarom dan extra uitgeven? Een paar tientjes maken niet uit, maar je kan dat op zijn minst beter herdistribueren. Ook weet ik niet wat je hier eigenlijk doet als je die laatste paar 10tjes je niets uitmaken.

Ook ga je voor esthethiek (te begrijpen) in een dichte kast voor de stilte (Slim! Heel goed te begrijpen!). Maar samen ontgaat het nut me echt, waarom dan niet gewoon het beste voor je geld halen? OF anders toch maar een kast met window?

Wij hebben je volgens mij ook al uitgelegd waarom je de RM-serie moet vermijden. Voor hetzelfde geld zijn er voedingen met een betere kwaliteit qua interne componenten. Zoals de bovengenoemde Seasonic (dat is echt een topding). Dit is ook wel een aardig ding van Super Flower.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
DonJunior schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:14:
[...]
@br00ky: Die Seasonic is precies even duur? Wat gebeurd er als die voeding te heet wordt? Ik heb snel even wat informatie opgezocht. Maar je bent zelf verantwoordelijk voor eventuele oververhitting. Dus je moet het zelf goed genoeg monitoren en voor voldoende airflow zorgen. Ik ben nog niet overtuigd.
Ik gaf die tip omdat je geluidsproductie blijkbaar belangrijker vindt dan het budget, wat prima te verdedigen is :). Dus vandaar een volledig passief model.

Daarnaast zit er prima beveiliging in die voeding mocht de boel toch te warm worden. Goed monitoren van een voeding kan ook niet softwarematig, dus dat gaat hem sowieso niet worden.

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-11 21:19

PDZ

📍Damwâld

Die review heb ik ook gelezen, ik vraag me af waar de schrijver van die review zulke onzin vandaan haalt. Wat de 4460 niet kan zal de 4690 ook niet kunnen. En over wat grof betreft, het was alleen om zeer duidelijk aan te geven dat het niets uitmaakt qua prestaties in games. Dat heeft naar mijn mening niets met problemen te maken. Gewoon de 4460 nemen, die is goedkoper en je zult er even veel plezier van hebben.

De tiid hâldt gjin skoft.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Over die Seasonic dient dan gewoon nog het volgende gezegd te worden: Maximaal 400W vermogen te leveren, en is daar nog 90% efficiënt. Dat resulteert in zo''n 440W uit het stopcontact en dan moet er dus maximaal 40W passief gedissipeerd worden, iets wat prima mogelijk is met goede heatsinks en een goede kast (die je hebt). Seasonic test die dingen vanzelfsprekend tot in den treure in hotboxes e.d. Pas bij hun 660W versie met dit design hebben ze een passieve fan gemonteerd. Dat zegt denk ik genoeg.

Daarbij ben je echt ontzettend knap als je een Seasonic door zijn beveiliging heen kan trekken en hem daadwerkelijk stuk kan krijgen, op zo'n manier dat die je PC ook nog eens kan beschadigen.

• DonJunior
.ScorpionSquad schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:16:
[..]
Ook weet ik niet wat je hier eigenlijk doet als je die laatste paar 10tjes je niets uitmaken.
[..]
Nou sorry hoor, ik wilde gewoon een lijstje presenteren met daarbij de vraag "Jongens gaat dit samenwerken of gaat dit elkaar in de weg zitten. Met het idee dat ik zeker weet een goede build te hebben gedaan. Vervolgens krijg ik voldoende tips waar ik zeker wat mee heb gedaan (CPU, geheugen en moederbord geswitcht) dus de reden dat ik ben is voor mij wel duidelijk en men heeft me ook prima geholpen.
[b].ScorpionSquad schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:16:
[..]
Wij hebben je volgens mij ook al uitgelegd waarom je de RM-serie moet vermijden. Voor hetzelfde geld zijn er voedingen met een betere kwaliteit qua interne componenten. [..]
Euh ik heb net even terug gelezen maar nergens in dit topic komt deze informatie naar voren.
Ik wil best een andere voeding maar dan moet het wel stil zijn en liefst passief gekoeld. Het idee dat er helemaal geen fan in zit vind ik stiekem een beetje eng. Heb liever een fan die passief is en pas aangaat als het warm wordt.. dan weet ik zeker dat alles gecontroleerd blijft in de kast. Dus dat is toch niet heel vreemd dat ik dan voor deze voeding kies. Ik ben het met jullie eens dat de voeding overbemeten is. Maar als ik kijk voor andere passief gekoelde voedingen die rond de 500 W zitten dan kom ik niet veel goedkoper uit.

*sowieso

• DonJunior
PDZ schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:21:
Die review heb ik ook gelezen, ik vraag me af waar de schrijver van die review zulke onzin vandaan haalt. Wat de 4460 niet kan zal de 4690 ook niet kunnen. En over wat grof betreft, het was alleen om zeer duidelijk aan te geven dat het niets uitmaakt qua prestaties in games. Dat heeft naar mijn mening niets met problemen te maken. Gewoon de 4460 nemen, die is goedkoper en je zult er even veel plezier van hebben.
Kijk, dat is duidelijk taal en daar kan ik wat mee! Dankjewel!

*sowieso

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
DonJunior schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:26:
[...]

Euh ik heb net even terug gelezen maar nergens in dit topic komt deze informatie naar voren.
Ik wil best een andere voeding maar dan moet het wel stil zijn en liefst passief gekoeld. Het idee dat er helemaal geen fan in zit vind ik stiekem een beetje eng. Heb liever een fan die passief is en pas aangaat als het warm wordt.. dan weet ik zeker dat alles gecontroleerd blijft in de kast.
Dat is met een passief gekoelde voeding natuurlijk ook het geval, anders krijg je al snel problemen ;). Vraag is echter hoe nuttig het één en ander werkelijk gaat zijn. Eer een normale, niet passieve voeding hoorbaar gaat zijn hoor je je GPU ook echt wel blazen. Hetzelfde geldt voor je CPU koeler die idle ook al ~30dB produceert. Hoeveel nut heeft een (semi)passieve voeding dan nog?

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Dan leg ik dat even kort uit: In de RM-serie zitten matige condensatoren, en matige condensatoren willen nog wel eens plop doen onder belasting, volkomen onaangekondigd. Dat kan een zeer sterke ontlading tot gevolg hebben die tere hardware zoals (vul hier ongeveer elk onderdeel van je PC in) niet leuk vindt. Kan soms je hele PC meenemen in zijn graf.

Dan is semi-passief en gold wel mooi, maar ik koop sinds ik een keer een springende voeding heb meegemaakt (gelukkig niet mijn eigen PC maar een schoolding) nooit meer een voeding die niet 100% in orde is vanbinnen.

• DonJunior
br00ky schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:29:
[...]

Dat is met een passief gekoelde voeding natuurlijk ook het geval, anders krijg je al snel problemen ;). Vraag is echter hoe nuttig het één en ander werkelijk gaat zijn. Eer een normale, niet passieve voeding hoorbaar gaat zijn hoor je je GPU ook echt wel blazen. Hetzelfde geldt voor je CPU koeler die idle ook al ~30dB produceert. Hoeveel nut heeft een (semi)passieve voeding dan nog?
Point taken.. Misschien maak ik me er ook wel te druk om en werkt een regulier voeding ook al prima. Maar ben gewoon bang dat ik hier dadelijk een bak neer ga zetten die constant loopt te zoemen. Daar voel ik gewoon weinig voor. Vandaar dat ik zoveel mogelijk passief wil kiezen en de case fans middels een controller wil laten werken (zit standaard al in de case dus vandaar)

*sowieso

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het laatste wat ik hier in mijn Fractal Mini hoor is de Seasonic S12II terwijl dat model niet eens bekend staat om zijn stilte. Is een ding van 5 tientjes. Ik zeg niet dat je die moet nemen, het ontwerp is inmiddels al vrij oud, maar het is ter illustratie. Een pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W is dan ook al een prima, zeer stille PSU.

• pwillemske
  • Niet online
Nou, ik heb hier een m12ii evo 620W en die hoor ik NOOIT. Ik heb een keer alle fans uitgezet (behalve die van de voeding) en mijn hdd maakte meer lawaai...en dat in een niet geluidsdichte (hoe noem je dat??) kast. Ik denk dat je je druk maakt over het lawaai, maar geloof me, een goede voeding met wat overcapaciteit hoor je NIET.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• DonJunior
Duidelijk verhaal. Nogmaals dank heren.
Is dit beter dan de Corsair dan? pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W

Dan zit ik niet te overdreven hoog maar heb ik nog wel wat extra voeding, mocht ik ooit van videokaart veranderen ofzo.

*sowieso

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:50
pwillemske schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:39:
Ik denk dat je je druk maakt over het lawaai, maar geloof me, een goede voeding met wat overcapaciteit hoor je NIET.
Tenzij je een XFX neemt :P

• pwillemske
  • Niet online
Ik zei GOEDE voeding :9

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je de 4690 non-k overweegt zou ik de Xeon nemen, die heeft 8 threads en is slechts 10 euro duurder.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 234,99€ 234,99
1ASRock Fatal1ty H97 Performance€ 102,50€ 102,50
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16€ 132,50€ 132,50
1Fractal Design Integra M 550W€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.192,74

ander moederbord, mooi rood en wat gunstiger geprijsd.
Een compactere kast. < (gaat niet passen icm met dit mobo)
Een psu die goed combineert met zwart/rood.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
DonJunior schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:42:
Duidelijk verhaal. Nogmaals dank heren.
Is dit beter dan de Corsair dan? pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W

Dan zit ik niet te overdreven hoog maar heb ik nog wel wat extra voeding, mocht ik ooit van videokaart veranderen ofzo.
In principe worden videokaarten steeds zuiniger. Eerlijk gezegd is deze voeding wel erg duur, zeker in vergelijking met de 400W versie. Daarnaast zitten er her en der wat CapXon condensatoren in. Waarom geen S12G of Cooler Master V-serie?
XFX maakt anders ook prima voedingen op basis van Seasonic, dus...

• pwillemske
  • Niet online
br00ky schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:48:
[...]

In principe worden videokaarten steeds zuiniger. Eerlijk gezegd is deze voeding wel erg duur, zeker in vergelijking met de 400W versie. Daarnaast zitten er her en der wat CapXon condensatoren in. Waarom geen S12G?

[...]

XFX maakt anders ook prima voedingen op basis van Seasonic, dus...
I was just kidding :-(

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• jorisvdelsen
  • Laatst online: 15-07 20:54
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door jorisvdelsen op 08-03-2015 16:50 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Madrox schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:48:
Als je de 4690 non-k overweegt zou ik de Xeon nemen, die heeft 8 threads en is slechts 10 euro duurder.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 234,99€ 234,99
1ASRock Fatal1ty H97 Performance€ 102,50€ 102,50
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16€ 132,50€ 132,50
1Fractal Design Integra M 550W€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.192,74

ander moederbord, mooi rood en wat gunstiger geprijsd.
Een compactere kast. < (gaat niet passen icm met dit mobo)
Een psu die goed combineert met zwart/rood.
ATX mobo in micro-ATX kast? Ga je zagen?

• DonJunior
br00ky schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:48:
[...]

In principe worden videokaarten steeds zuiniger. Eerlijk gezegd is deze voeding wel erg duur, zeker in vergelijking met de 400W versie. Daarnaast zitten er her en der wat CapXon condensatoren in. Waarom geen S12G?
Dat van de videokaarten is waar. De S12G heb ik even opgezocht. Deze is niet modulair.

Joh ik ga gewoon voor de RM met passieve fan maar zal switchen van de RM750 naar de RM550 en als mijn huis affikt (dat zal wel loslopen) dan meld ik me weer.

Nogmaals. Duizend maal dank heren!! _/-\o_

*sowieso

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Laatste stuiptrekking van mij, pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular of pricewatch: Seasonic G-series 450 watt? Al is er haast geen kast te krijgen waar je de kabels niet beter kwijt kan dan in een Fractal. Je propt alle kabels achter je moederbordtray en klaar.

[ Voor 29% gewijzigd door br00ky op 08-03-2015 16:58 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waarom in hemelsnaam een bleh voeding nemen als een goede voeding even duur en even stil is? Zonde om een RM in je pc te gooien.

• pwillemske
  • Niet online
DonJunior schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:53:
[...]

Dat van de videokaarten is waar. De S12G heb ik even opgezocht. Deze is niet modulair.

Joh ik ga gewoon voor de RM met passieve fan maar zal switchen van de RM750 naar de RM550 en als mijn huis affikt (dat zal wel loslopen) dan meld ik me weer.

Nogmaals. Duizend maal dank heren!! _/-\o_
De RM550 is juist slechter...aan de RM750 en 850 hebben ze juist dingen verbeterd. (heb eventjes geen bron, helaas, maar ik heb het gelezen op een betrouwbare site). Maar waarom modulair??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mitsumark
Modulair is vaker een nadeel dan een voordeel.
Inderdaad nooit de RM550 pakken: Voeding advies en informatie topic - Deel 30

• DonJunior
Okee okee :D hahaha

Op advies toch nog maar een keer gekeken. Stilte blijft toch key.. deze dan?
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 CM 500W

Die komt in het verhaal van @mitsumark (de link naar het forum) wel goed naar voren, toch?

*sowieso

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zeker een prima ding, alleen ietsje te duur, maar goed, dat hindert volgens mij niet hier.

• DonJunior
br00ky schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:03:
Zeker een prima ding, alleen ietsje te duur, maar goed, dat hindert volgens mij niet hier.
Hij is al twintig euro goedkoper dan de vorige.. dus het gaat de goede kant op ;)

Heb nog wel de laatste twijfels over de CPU.. heb nu de 4460 in mn lijstje staan. Maar de 4690 kriebelt wel. Geen idee waarom. Denk een cijfertjes kwestie ofzo. Maar jullie zijn allemaal erg overtuigd van de 4460 en dat deze ook net zo goed is of?

*sowieso

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel dat ding helemaal prima is, neem anders de 4590. Gulden middenweg. Maakt allemaal niks uit, maar kan je jezelf niks verwijten.

• pwillemske
  • Niet online
Als je de 4460 meh vind, dan is er nog een tussenstap, de 4590.

Brooky was me voor :(

[ Voor 17% gewijzigd door pwillemske op 08-03-2015 17:08 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het verschil tussen de desktop i5's ga je simpelweg niet merken, alleen is je e-peen natuurlijk wel iets langer bij een 4690 dan bij een 4460

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Games leunen over het algemeen (er zijn uitzonderingen) op een sterkere gpu, de verschillen tussen een 4460 en 4690 doen er dan minder toe. Beide kunnen prima mee komen. Waarom heb ik zelf dan toch een 4690? Omdat ik in de zomer van de 2014 er eentje via de V&A voor 150 euro op de kop kon tikken, ongebruikt. Ik was van plan een 4460 voor 150 euro te halen nieuw, tot ik een blik wierp op de V&A. Tig maanden later ben ik best tevreden. (die idiote prijsstijging ook met dank aan een zwakke euro/sterke dollar :X) Dus tja.. als je het er voor over hebt en er beter bij voelt gewoon doen hoor. Het zijn uiteindelijk jouw centen die je besteed ;)

• DonJunior
Geldt dat ook voor simulaties als Cities Skylines. Kan me voorstellen dat bij hele hoge aantallen de CPU het wel zwaarder krijgt niet? Of denk ik dan te simpel :P

De reden overigens dat geld niet echt een rol speelt meer is dat het budget al bij elkaar is (de 1500 euro) .. ik hier voor gespaard heb en nu rond de 1250 euro zit qua wenslijst. Ergo, ruimte zat dus als dat voor 20 of 30 euro extra betekend dat ik een component kan kiezen welke iets beter is... waarom niet?

*sowieso

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verschil zal wellicht 1 fps zijn ofzo.

Ik snap dat je meer wilt uitgeven aan iets wat beter is, zou ik ook doen als ik de poen had, echter, een hogere i5 is niet echt beter dan een lagere.

• mitsumark
CPU kan wel verschil maken, maar de verschillen tussen de 4460, 4590 en 4690 zijn gewoon erg klein.
http://tweakers.net/price...;385718;385717/categorie/

Prijs/GHz is de 4460 het beste.
De 4590 heeft wel een aardig hogere turbo, maar dat is 'alleen' nuttig als je maar 1 thread gebruikt, bij volle belasting is die nauwelijks sneller dan de 4460.
De 4690 is over de gehele linie iets sneller, maar dan praat je over 10% sneller dan de 4460 voor toch wel een fors hogere prijs.

Het punt is: De 4460 is in 95% van de gevallen al geen bottleneck, dus iedere euro die je meer uitgeeft vertaalt zich niet in hogere prestaties.

[ Voor 75% gewijzigd door mitsumark op 08-03-2015 17:20 ]

• DonJunior
Duideljk verhaal. De 4460 it is!

Dan ben ik er doorheen nu! Top. Komende week eens even de boel bij elkaar gaan sprokkelen dan.

*sowieso

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

.ScorpionSquad schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:50:
[...]

ATX mobo in micro-ATX kast? Ga je zagen?
Ehm, dat meld ik toch al ?

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Ik las en quote (hoe werkt dat werkwoord?) het voordat je het had verbeterd.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

.ScorpionSquad schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:08:
Ik las en quote (hoe werkt dat werkwoord?) het voordat je het had verbeterd.
Citeerde ;) Kwoot is zo Eng[els]

• DonJunior
Omdat ik jullie gevraagd heb om mee te helpen te kijken naar mijn build, vind ik het ook wel zo chique om jullie te bedanken voor jullie input. Dus bij deze allen nog hartelijk dank. Hier is het eindresultaat.
Ik ben er heel erg tevreden mee. De computer is muisstil en draait lekker soepel. Top dus!!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2979196/Tweakers/PC/IMG_20150310_144153.jpg

Overigens past het geheugen maar net. Uitbreiding zit er in ieder geval niet meer in.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2979196/Tweakers/PC/IMG_20150310_163625.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2979196/Tweakers/PC/IMG_20150310_163639.jpg

Alles netjes ingebouwd..
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2979196/Tweakers/PC/IMG-20150310-WA0031.jpg

En het resultaat na een middagje klussen en avondje installeren..

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2979196/Tweakers/PC/IMG-20150311-WA0003.jpeg

Overigens .. dat beeldscherm. Dat was een rib uit mijn lijf maar deze is echt elke euro dubbel en dwars waard. Wat een ervaring is dat! 8)

*sowieso

• Kapteynn
  • Laatst online: 10:29

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Welk scherm is dat als ik vragen mag ? De LS27D590CS ? Zo ja is de 1080p niet iets te weinig voor 27"?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:55
Je kan wel je ram uitbreiden hoor. Je moet alleen low profiel gebruiken. En die zal je niet zo snel is de zwart/rood kleur stelling hebben.

• DonJunior
Kapteynn schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:15:
Welk scherm is dat als ik vragen mag ? De LS27D590CS ? Zo ja is de 1080p niet iets te weinig voor 27"?
Samsung S34E790C Curved: pricewatch: Samsung S34E790C Zwart

Is 34" met een resolutie van 3440x1440.

*sowieso

• Kapteynn
  • Laatst online: 10:29

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

DonJunior schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:34:
[...]

Samsung S34E790C Curved: pricewatch: Samsung S34E790C Zwart

Is 34" met een resolutie van 3440x1440.
Mooi apparaat! Dacht al dat moet wel groter dan 27" zijn :+ Maar dat wordt met toch even te veel voor een monitor :P Veel plezier met je nieuwe build iig!

• DonJunior
De uiteindelijke build is overigens als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1Asus H97-Pro Gamer€ 124,70€ 124,70
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 100,95€ 100,95
1Samsung S34E790C Zwart€ 959,-€ 959,-
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/16€ 134,80€ 134,80
1be quiet! Dark Power Pro 10 550W€ 126,51€ 126,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.220,81

Nu alleen nog op zoek naar een nieuwe degelijke speaker set.. :/

[ Voor 199% gewijzigd door DonJunior op 12-03-2015 09:02 ]

*sowieso

• loki504
DonJunior schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:57:

Nu alleen nog op zoek naar een nieuwe degelijke speaker set.. :/
pricewatch: Logitech Z906

al kan ik begrijpen dat het boven je budget is:P

• DonJunior
loki504 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:10:
[...]

pricewatch: Logitech Z906

al kan ik begrijpen dat het boven je budget is:P
Ik zat eigenlijk meer te kijken naar het volgende:
2x http://www.bax-shop.nl/dj...ve-studiomonitor-per-stuk
met:
1x http://www.bax-shop.nl/us...t-2i4-usb-audio-interface

Heb nu een Logitech Z4 setje. Die klonk altijd prima.. totdat ik laatst bij iemand was die een KRK setje had staan O+

*sowieso

• loki504
ooh je zoekt in die kwaliteit:P ja daar kunnen de logitech koekblikjes niet teven op:P.

• DonJunior
Vraagje aan de medetweakers: Klopt het dat ik op dit bord geen 2e videokaart kan steken?
Loop nu namelijk tegen 'issues' aan met Project Cars en twijfel om een 2e 970 aan te schaffen. Of kan ik beter een 980(ti) kiezen en de huidige 970 dan maar weg doen (wel zuur al zo snel)

*sowieso

• mitsumark
Je moederbord ondersteunt inderdaad geen SLI.
Je kunt natuurlijk ook de settings iets lager zetten.

Of een dual gpu kaart zoals de 295X, die is iets sneller dan de 980ti en titan x, maar verbruikt ook wat meer.

[ Voor 36% gewijzigd door mitsumark op 03-06-2015 14:40 ]

• DonJunior
Dankje voor je reactie.

*sowieso

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:25
Ik zou wachten op een (non-reference) 980 TI model of een AMD R9 Fury X. Beiden momenteel nog niet verkrijgbaar dus daar zal je nog even op moeten wachten. Een goede vergelijking tussen de twee zou dan de doorslag moeten geven.

De GTX 980 (non 'ti') gaat je niet heel veel prestatiewinst opleveren. Als je zoals de gemiddelde gamer bent denk ik niet dat je zin hebt om veel moeite te gaan steken in crossfire (en SLI) setups perfect werkend te krijgen.. de 295X valt dan dus ook af (de 295X is een Crossfire setup op één PCB). Bij veel games schaalt dat niet lekker en is het zelfs soms beter om er één uit te schakelen. Als je meerdere spellen speelt ga je er bijna gegarandeerd bij één van die spellen last van krijgen.

In de tussentijd zou ik dan tijd steken in de juiste settings verlagen die de load heel erg verlagen maar visueel amper verschil uitmaken. Daar zijn spel specifiek guides voor te vinden. Komt er meestal op neer dat je shadows, msaa, aa en andere troep van ultra naar high/medium verlaagt en de rest gewoon hetzelfde kan laten. Het verschil zal je echt amper zien.
Pagina: 1