WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Gaten inbouwspots plafond niet goed rond

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Gewoon prutswerk, zelfs een kleuter met 2 linkerhanden maakt het nog stukken beter. En lulverhaal dat je altijd kartels hebt (dit is nog geeneens in de buurt van een rond gat), hij had de spots erbij moeten pakken en dan gezien hebben dat hij anders te werk had moeten gaan.

Niet accepteren dit!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:57
Het lijkt erop dat er te grote gaten zijn geboord. Het ‘kartelen’ lijkt mij gewoon het werk van de stukadoor, het overtollige gips smeert dan wat uit rondom de rand. Eigenlijk zouden de kartels er juist afgehaald moeten worden, om je ronde gat te krijgen. Maar dan is het gat te groot.

Het gat zelf ziet er prima rond uit. Op de tweede foto zie je de ronde rand zitten.

Het zijn ook wel erg dunne randjes bij de spot. Zeker uitdagend, zelfs als je wel de juiste diameter boort. Maar hier is echt iets fout gegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Raling op 02-06-2026 22:40 ]

• fvdp89
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:15
Ik lees op internet dat het bij grote gaten zoals deze wel normaal is dat je pas opnieuw een gat maakt nadat het stucwerk helemaal is opgedroogd. Dus dichtmaken en laten weer open boren. Het lijkt er op dat dat dus rommelig is gegaan, maar is het dan normaal dat de stukadoor weer terug komt? Of krijg je dit niet als je maar goed genoeg boort?

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:38
Edit..

[ Voor 95% gewijzigd door Inverted_World op 02-06-2026 22:45 ]

• fvdp89
Inverted_World schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:43:
Bij ons waren de gaten door iemand anders gedaan dan het stucwerk. Maar de stukadoors zorgden ervoor ervoor dat er geen kartelige randen achterbleven. Dit ziet er niet goed uit iig. Echt prutswerk dus. 100% fout aannemer.
Maar dan lieten de stukadoors dus gaten open? Ik lees her en der dat het niet vreemd is om bij grotere gaten de boel wel eerst dicht te smeren omdat je anders een helling krijg in het stucwerk.

ik heb ook sterk het gevoel dat dit niet normaal is maar wil absoluut zeker zijn voor ik de discussie in ga wat ik had kunnen verwachten (en dus kan eisen).

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:38
fvdp89 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Maar dan lieten de stukadoors dus gaten open? Ik lees her en der dat het niet vreemd is om bij grotere gaten de boel wel eerst dicht te smeren omdat je anders een helling krijg in het stucwerk.

ik heb ook sterk het gevoel dat dit niet normaal is maar wil absoluut zeker zijn voor ik de discussie in ga wat ik had kunnen verwachten (en dus kan eisen).
Ik had mn bericht gewijzigd omdat wij verzonken spots hebben en ik niet meer exact kan herinneren in hoeverre dat anders gemonteerd wordt dan dit soort spots.

Wat ik wel weet was dat de gaten in eerste instantie veel minder kartelig waren dan dit, en de schilder dit gemakkelijk netjes kon krijgen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38
De gipsplaat heeft wel gewoon ronde gaten. Het stucwerk is over de rand van het gat gegaan, wat nauwelijks te voorkomen is.

Alleen, zo kun je er idd geen spot in plaatsen.

Ik ben wel met de schilder eens dat het niet voor de hand ligt dat dit zijn probleem zou moeten zijn. (Want de schilder is vast niet ook electricien.)

Maar, is dit niet precies waar je een aannemer voor hebt? Die moet met zijn mensen maar regelen wie wat moet oplossen, toch?

Dit is verder namelijk een non-probleem, behalve dat het tijd kost om te fixen, en daar hebben mensen geen zin in. Men kan een ronde vijl pakken, en dat extra stucwerk vliegt er af. (Opnieuw met de gatenboor is moeizaam, want je hebt geen center. En er brokkelt snel teveel af). Gaat er een stukje teveel mee, dan is dat wel irritant want moet je het weer recht smeren. Dat is, zolang je begint met een verder glad oppervlak, niet moeilijk (als in, lukt mij zelf ook wel). Maar dan moet het weer drogen en kun je de spot dus niet meteen plaatsen. En moet je nog een keer terugkomen, en dat kost tijd, geld, zin, moeilijk. Wie daarvoor opdraait, daarin zit de discussie.

Uiteraard hoor jij niet langs de geïnstalleerde spots in een zwart gat te kijken, dat staat buiten kijf.

[ Voor 45% gewijzigd door Wilke op 02-06-2026 23:02 ]

• fvdp89
Ja het probleem ontstaat omdat wij zelf de schilder hebben aangedragen omdat we daar al eerder mee gewerkt hebben en hem goed vinden. En dus werkt niet iedereen voor dezelfde persoon en krijg je frictie…

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38
Ah right, dat is een recept voor problemen idd, al is het soms lastig anders te regelen.

Maar ik begrijp jouw schilder dan wel ja. Alleen moet jij daar dan mee terug naar de aannemer: dit oplossen is geen schilderwerk. Een krasje of putje even aansmeren misschien nog net, maar niet dit.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die gaten in de gipsplaat zijn zo te zien mooi rond, maar gewoon te groot voor dat lampje. Het stucwerk verkleind het gat enigszins maar dat is niet hoe je het wil hebben.
Ik neem even aan dat de aannemer verantwoordelijk is voor het boren van die gaten? Die zijn m.i. gewoon te groot en die moet maar gaan regelen dat dit netjes een kleiner én rond gat wordt. De schilder speelt hier volgens mij geen rol in. Die heeft dat te grote gat niet geboord, toch?

Alles kan stuk.

• fvdp89
remco_k schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:06:
Die gaten in de gipsplaat zijn zo te zien mooi rond, maar gewoon te groot voor dat lampje. Het stucwerk verkleind het gat enigszins maar dat is niet hoe je het wil hebben.
Ik neem even aan dat de aannemer verantwoordelijk is voor het boren van die gaten? Die zijn m.i. gewoon te groot en die moet maar gaan regelen dat dit netjes een kleiner én rond gat wordt. De schilder speelt hier volgens mij geen rol in. Die heeft dat te grote gat niet geboord, toch?
Klopt, aannemer heeft die gemaakt. Wel heel gek als ze te groot zijn want ze hebben de exact maten van ons gekregen maar misschien heb je gelijk. Ik ga dat meenemen want ik snap ook niet hoe het kan als de gaten goed geboord zijn.

• remco_k
  • Laatst online: 22:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het kan natuurlijk zijn dat je de verkeerde maten door hebt gegeven. Ik zou dat vooraf zeker even dubbelchecken én of de gaten inderdaad de door jouw gevraagde maten zijn.

Daarna met die info naar de aannemer gaan, dan ben je goed voorbereid en weet je ook waar de fout ligt.

Alles kan stuk.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gaten hadden 86-89mm moeten zijn. Wellicht per ongeluk die buitendiameter van 94mm doorgegeven?

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-06-2026 23:22 ]

• denvansanten
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:11
De aannemer lijkt hier fout te zitten. Probleem is niet zo makkelijk mooi op te lossen. Ik zou eens kijken naar metalen opvul ringen voor inbouwspots. Denk de eenvoudigste nette oplossing

• fvdp89
Thanks allemaal voor het meedenken!

We hebben zeker de goede maten doorgegeven, we hebben namelijk de handleiding gegeven en omcirkeld welke het moeten zijn. Die 86-89mm herken ik ook.

Ik ga ze proberen op te meten en dan de discussie aan. Als ze inderdaad te groot zijn is het in ieder geval eenvoudig wiens schuld dit is.

• Cyclone82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 18:14
Ik zou de diameter van de gezaagde gaten opmeten en de spots zelf opmeten met een schuifmaat. Dan kijken in de handleiding wat die aangeeft. Of de handleiding klopt niet, of de aannemer heeft een te grote gatenboor gebruikt. Uiteindelijk is de vraag of de aannemer het kan oplossen voor je...dat is het uitgangspunt en het belangrijkste. Succes!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:11
De gaten zijn te groot dat is duidelijk. De aannemer heeft de gaten te groot geboord en de stukadoor heeft de gaten slordig afgewerkt.
Er zijn 2 oplossingen:
De gaten dichtmaken met een rond stukje gipsplaat, glad stucen en opnieuw boren in de juiste diameter.
Spotjes ruilen voor spotjes met een grotere diameter of een grotere rand wat het eenvoudigst is.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
Ik zie 2 dingen:

1.gat lijkt te groot

2. Vroeger boorde ik ook altijd de gaten voor het stucen. Dat gaf dan klodders stuc in de gaten en die brokkelde weer af waardoor de randen soms lelijk uitkwamen en brokkelde. Sindsdien schrijf ik de coördinaten op en boor na het stucen (maar of dat voor een aannemer die productie draait realistische is weet ik niet)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 22:26
Heel simpel na te gaan dit lijkt me. Als er in de handleiding van de spots staat het gat moet diameter x hebben en de aannemer heeft dit gedaan dan is het niet de schuld van de aannemer. De gekartelde randen komen door de stucadoor, die zijn te lui om tijdens het stucen met de vinger langs de gaten af te gaan en het overschot aan stuc weg te vegen. Dit moet je nu wegsnijden maar loop je wel het risico dat er een stukje stucwerk te ver afbreekt.

Normaal hebben spots een veel bredere rand. Allemaal weer leuk en aardig dit minimalistische gebeuren maar als ik bij jullie de aannemer was dan zou ik hier ook geen verantwoordelijkheid voor nemen mits het gat de goeie diameter had. Je hebt echt nul speling om de rand netjes weg te werken. Ik zou zeggen spots lekker de container in en fatsoenlijke inbouwspots kopen.

Vroeger hadden producten randjes, rubbertjes , sierlijsten etc om overgangen weg te werken. Tegenwoordig met al dat minimalistische gebeuren is dat niet meer maar mensen verwachten wel dat er nergens een overgangetje, scheurtje door werking van materialen etc. te zien is. Dat gaat gewoonweg niet samen en daar ontstaan steeds meer discussies door tussen aannemers en particulieren.

[ Voor 18% gewijzigd door epicrates86 op 03-06-2026 07:48 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:40

Theo

moederbord

Dit is heel simpel; het gat moet een diameter hebben tussen de 86 en 89 mm. Meet dit na. Is het meer dan 90 mm? Spreek de aannemer hierop aan daar hij een boor/zaagfout gemaakt heeft.

De kartels/rafels zijn stucresten. Je kan ze zelf weghalen. Snij wel eerst even met een scherp mesje een ' afbreekrandje' zodat je niet je nette plafond stuk maakt wanneer je een klein hoekje weg haalt. Je kunt ook een freesboortje in een accuboor doen en daarmee de hoekjes wegfrezen/schuren ipv te gaan breken.

@epicrates86 Die dunne randen hoeven geen enkel probleem te zijn; die dikke randen zijn juist vooral voor de DHZ'er te krijgen om hun eigen gepruts af te dekken :P Van een pro kun je verwachten dat deze netjes genoeg kan werken (en hier het goede gereedschap voor heeft) dat je een spot met een dun randje kunt gebruiken.

Nu met WP, PV, EV en PC

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:54
Buiten dat deze gaten te groot zijn is het meteen voor iedereen een goede tip om inbouwspots na het stuccen te boren.
Dat stelt niets voor, gewoon van te voren de locaties opmeten en ergens opschrijven/foto maken.

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06 07:48
epicrates86 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:39:

Normaal hebben spots een veel bredere rand. Allemaal weer leuk en aardig dit minimalistische gebeuren maar als ik bij jullie de aannemer was dan zou ik hier ook geen verantwoordelijkheid voor nemen mits het gat de goeie diameter had. Je hebt echt nul speling om de rand netjes weg te werken. Ik zou zeggen spots lekker de container in en fatsoenlijke inbouwspots kopen.

Vroeger hadden producten randjes, rubbertjes , sierlijsten etc om overgangen weg te werken. Tegenwoordig met al dat minimalistische gebeuren is dat niet meer maar mensen verwachten wel dat er nergens een overgangetje, scheurtje door werking van materialen etc. te zien is. Dat gaat gewoonweg niet samen en daar ontstaan steeds meer discussies door tussen aannemers en particulieren.
Dit stoort mij ook enorm tegenwoordig. Ontwerpers maken dingen met een chirurgische precisie waarbij geen enkele rekening gehouden wordt met de echte wereld waar een beetje speling nodig is. Laatst moest ik ook iets monteren van 2*2m groot en er was letterlijk 1mm speling voor de boorgaten. Terwijl dat helemaal niet nodig was, er zouden sleuven in plaats van ronde gaatjes gemaakt kunnen worden en dan was het monteren kinderspel.

Ontwerpers zijn wat dat betreft echt compleet doorgeslagen en leggen dit probleem lekker bij de klusjesman neer die het gezeik over zicht heen krijgt.

Ja, dit gat had netter gekund. Maar deze spotjes hadden ook gewoon een flens kunnen hebben van een cm ofzo. Dit slaat natuurlijk nergens op.

• Don Santoro
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:47
Aannemer hier...de gaten zijn te duidelijk te groot geboord. Ik boor sowieso altijd pas na het stuccen en schilderen, dan krijg je een mooier resultaat. Nu om op te lossen kun je 2 dingen doen. Voorzichtig tot aan de rand dicht smeren en schilderen. Of een groter stuk gipsplaat om de gaten vervangen en na stucen en schilderen de nieuwe gaten boren.

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06 07:48
Don Santoro schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:11:
Aannemer hier...de gaten zijn te duidelijk te groot geboord. Ik boor sowieso altijd pas na het stuccen en schilderen, dan krijg je een mooier resultaat. Nu om op te lossen kun je 2 dingen doen. Voorzichtig tot aan de rand dicht smeren en schilderen. Of een groter stuk gipsplaat om de gaten vervangen en na stucen en schilderen de nieuwe gaten boren.
Beetje acrylaat kit erlangs zou ook mijn eerste ingeving zijn :P

• centen
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 08:28
Wij hadden hetzelfde bij onze Nieuwbouwwoning, aannemer heeft dit opgelost in samenspraak met de stukadoor, deze kan dit prima bijwerken en naadloos laten aansluiten

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:08

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

De schilder en stucadoor valt niets te verwijten. Of degene die de gaten geboord heeft iets valt te verwijten betwijfel ik. Normaal gesproken kom je wel weg met grotere gaten omdat de rand van de de meeste inbouwspots breed genoeg is om dit op te vangen. In dit geval is dat niet zo door de geringe rand van de spots. Prachtige spotjes trouwens!

De vraag is: is dit ook gecommuniceerd richting de aannemer zo van "let op: het gaat om spotjes met dunne rand dus te groot gat kan niet". Als dat niet gedaan is kan ik mij voorstellen dat de aannemer dacht "dat loopt wel los straks want de rand van de spot verbloemt het iets te grote gat wel.

• fvdp89
Shadow_Agent schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:01:
De schilder en stucadoor valt niets te verwijten. Of degene die de gaten geboord heeft iets valt te verwijten betwijfel ik. Normaal gesproken kom je wel weg met grotere gaten omdat de rand van de de meeste inbouwspots breed genoeg is om dit op te vangen. In dit geval is dat niet zo door de geringe rand van de spots. Prachtige spotjes trouwens!

De vraag is: is dit ook gecommuniceerd richting de aannemer zo van "let op: het gaat om spotjes met dunne rand dus te groot gat kan niet". Als dat niet gedaan is kan ik mij voorstellen dat de aannemer dacht "dat loopt wel los straks want de rand van de spot verbloemt het iets te grote gat wel.
Ik weet niet meer precies wat ik wel en niet gezegd heb, maar vrienden van ons hebben toevallig dezelfde en daar wilde de aannemer de spots echt in handen hebben voor het boren. Misschien door schade en schande wijs geworden. De spots lagen ruim op tijd al in het huis, dus dat had hij gewoon kunnen vragen natuurlijk. De vraag is dan wie daarin proactiever moet zijn. Mijn idee is “ik doe dit niet vaak en jij wel, dus ik verwacht dat jij me hierin begeleid”, maar wellicht is dat naïef.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-06 17:23
fvdp89 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Ik weet niet meer precies wat ik wel en niet gezegd heb, maar vrienden van ons hebben toevallig dezelfde en daar wilde de aannemer de spots echt in handen hebben voor het boren. Misschien door schade en schande wijs geworden. De spots lagen ruim op tijd al in het huis, dus dat had hij gewoon kunnen vragen natuurlijk. De vraag is dan wie daarin proactiever moet zijn. Mijn idee is “ik doe dit niet vaak en jij wel, dus ik verwacht dat jij me hierin begeleid”, maar wellicht is dat naïef.
Het gat is duidelijke te groot. De rafelige rand is stucwerk en dat kun je met een stanleymesje zo wegsnijden maar dan wordt het probleem alleen maar groter.

Ik verwacht dat de aannemer niet precies de juiste maat boor had en de dichtstbijzijnde heeft gepakt. Normaal gaat dat goed omdat de rand wat dikker is maar hier kan dat niet.

• Lee_Tech
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 12:12
Ik heb toevallig ervaring met deze spots. Het zijn vreselijk spots om er netjes in te maken.

Waren bij de offerte dit type spots al duidelijk? Dit typ spots inbouwen is namelijk een stuk meer werk voor de installateur/aannemer om het netjes afwerken en inbouwen.

Enige juiste manier:
Plafondplaten erop
Gaten erin maken
Spots erin maken en aanvullen met stucwerk
Spots er weer uit om te schilderen
Spots er weer in maken
Laatste stukken bijwerken.

Dit is de enige manier hoe ik ze netjes erin heb weten te krijgen.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@fvdp89 ik herken je dilemma ;) Stel jij hebt gezegd: "ik heb inbouwspot en de gaten moeten 85mm worden in diameter" en de aannemer heeft een 90mm gatenzaag dan kan ik mij voorstellen dat hij denkt. Geen probleem, de rand is breed genoeg. Door die erg dunne rand loop je echter direct tegen een probleem aan. Vergis je niet dat een millimeter in diameter nogal grote gevolgen heeft voor uiteindelijke grootte van het gat. Of jij dan dit beter had moeten aangeven of de aannemer beter meot uitvragen blijft een kwestie van discussie denk ik. Beide hebben een rol hierin lijkt mij.

Hoe dan ook: balen natuurlijk! Gat volledig dichtsmeren en opnieuw boren met een exacte maat lijkt mij de enige oplossing eigenlijk

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Lee_Tech schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:23:
Enige juiste manier:
Plafondplaten erop
Gaten erin maken
Spots er weer in maken
Volgens mij is de juiste manier:
Plafondplaten erop
Stucen
Schilderen
goede maat gaten boren
Spots erin

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:38
Enige juiste manier alles opnieuw stucen? Dat is wel heel rigoureus.

Inbouwspots kopen die een iets grotere buitendiameter hebben, opgelost.

Zo even een voorbeeld;

Inbouwspot diameter 10 cm wit diep GU10 - Ledspot-planet

Kwestie van passen.

Ikzelf ben ook precies hier tegenaan gelopen nadat er gestuuct was over de geboorde gaten heen. Het is dan lastig om de gaten weer perfect rond te krijgen.

Dat zag er ook zo uit nadat ik de inbouwspots monteerde.

Wat ik heb gedaan is een andere inbouwspot gezocht met een zelfde zaagmaat, maar iets grotere buitendiameter. Zit er perfect strak in.

[ Voor 34% gewijzigd door Bas. op 03-06-2026 09:46 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Wat voor gatenboor is hier gebruikt? Een decoupeerzaag oid?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:53:
Wat voor gatenboor is hier gebruikt? Een decoupeerzaag oid?
Wat is dit voor een ongefundeerde opmerking? Er is gewoon een normale gatenzaag gebruikt. De stukadoor is geen stuccen en dan krijg je dat de stuc deels over het gat komt waardoor het lijkt alsof de randen rafelig zijn. Die zijn echter precies rond.

Zomaar wat roepen kan iedereen...

• flaskk
  • Laatst online: 22:20
WTF is hier gebeurd, aannemer had geen goede gatenboor bij zich? lijkt wel dat ie met een multitool aan het werk is geweest...
edit:
@Shadow_Agent hier ook natijd zelf geboord met een nieuwe gatenboor en de rondjes zijn perfect rond, dit was wel vrij vlak na het stuccen....

[ Voor 39% gewijzigd door flaskk op 03-06-2026 10:09 ]

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:02

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

@flaskk en @99ruud99 Die gaten zijn gewoon rond; dat gerafelde komt van het stucwerk.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:37
Sommige reacties hier... _O-

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Shadow_Agent schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Wat is dit voor een ongefundeerde opmerking? Er is gewoon een normale gatenzaag gebruikt. De stukadoor is geen stuccen en dan krijg je dat de stuc deels over het gat komt waardoor het lijkt alsof de randen rafelig zijn. Die zijn echter precies rond.

Zomaar wat roepen kan iedereen...
Het eerste gat heeft dan wel behoorlijk blok naar linksonder dat los zou zijn gekomen - maar wel erg netjes is los gekomen, alleen buiten de verwachte cirkel. Dit kreeg ik toen ik het probeerde met een decoupeerzaag (was minder nauw, omdat ik rand had van 1.5 cm, dus ziet niemand), omdat ik geen gatenzaag had.

Bij rafelrand verwacht je kleine brokjes die afbreken, niet mooi in lijn met de richting, en vaak ook niet perfect naar boven (dus dat je schuine rafels krijgt).

• flaskk
  • Laatst online: 22:20
mydogisgone schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:10:
@flaskk en @99ruud99 Die gaten zijn gewoon rond; dat gerafelde komt van het stucwerk.
Maar dan zijn de gaten te goot? je ziet namelijk geen gips plaat over het stucwerk komen?

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

flaskk schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:17:
[...]

Maar dan zijn de gaten te goot? je ziet namelijk geen gips plaat over het stucwerk komen?
Ja daar lijkt het wel op als je naar de spots kijkt en het gat als ze er in zitten.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:05

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vraag me wel af hoe je deze gaten netjes en stevig "dichtsmeert" Dat kan toch niet alleen met gips zonder drager erachter?

Zeker als je op dezelfde plek een kleiner gat wil gaan boren en die spots toch een stevige rand nodig hebben ivm in/uit halen.

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06 11:51
Shadow_Agent schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:01:
En daar gaat het dan mis, "dat loopt wel los straks". Een aanname, te makkelijk denken. Het is niet aan de klant om hier rekening mee te houden, maar aan de professional.

12x JA Solar 370Wp op Zuid / Enphase IQ8+ | 16 kWh NKON ESS Pro / 3x Victron MP II 5000VA | 3x LG split airco | Ravelli RV80 | Home Assistant

• Reptile209
  • Laatst online: 22:49

Reptile209

- gers -

Voor de mensen die roepen "eerst gipsplaat en stucen, dan pas boren": dan heb je natuurlijk wel een grote(re) kans dat je de draden raakt bij het boren van de gaten, of dat de draden net niet meer goed te bereiken zijn om de spots op aan te sluiten. Dus ook dat is niet ideaal. Ik weet niet anders (DHZ-er) dat je eerst de gaten boort op de juiste plek, dan stuct en dan de spots plaatst.
Maar worst-case moet je (de aannemer) nu inderdaad een groter (vierkant) gat zagen, dat met een stuk gipsplaat (met gat voor de spot) dichtmaken en de reparatie weer netjes opnieuw stucen.

Zo scherp als een voetbal!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@fvdp89 Zijn er geen inbouwspots met een grotere/dikkere rand verkrijgbaar?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Falcon schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:05:
Natuurlijk zijn die er wel. Maar dat lijkt me de aller-allerlaatste oplossing. Als TS graag deze spots wil, dan kan dat prima. Het is alleen even gedoe wie dat gaat regelen en hoe.
Je gaat toch ook niet naar de garage om je nieuwe witte Renault op te halen en dan accepteren dat het een blauwe Peugeot geworden is "omdat dat makkelijker was"? ;)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Reptile209 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Natuurlijk zijn die er wel. Maar dat lijkt me de aller-allerlaatste oplossing. Als TS graag deze spots wil, dan kan dat prima. Het is alleen even gedoe wie dat gaat regelen en hoe.
Je gaat toch ook niet naar de garage om je nieuwe witte Renault op te halen en dan accepteren dat het een blauwe Peugeot geworden is "omdat dat makkelijker was"? ;)
Het zijn maar spotjes, geen auto.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Falcon schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:05:
Ja natuurlijk wel, alleen waarom zou je dit überhaupt voorstellen? Simpel 'probleem' dit:

- Aannemer was op de hoogte van de juiste maat (handleiding spots in bezit).
- Er was toegang tot de feitelijk spots, ze waren al in huis.
- Gaten te groot geboord dus, als ze de goede maat hadden gehad kon het stucwerk gewoon worden weggesneden en had het alsnog mooi gepast.

Kortom, niet secuur genoeg gewerkt door de aannemer. Oplossing zou bij hem moeten wegkomen. En niet even je spots van €100 het stuk gaan omruilen. Stucadoor en schilder hebben er in principe ook niks mee van doen, tenzij het met een simpele handeling alsnog op te lossen was. En dat is het niet.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

LoneGunman schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:17:
[...]

Ja natuurlijk wel, alleen waarom zou je dit überhaupt voorstellen? Simpel 'probleem' dit:

- Gaten te groot geboord dus, als ze de goede maat hadden gehad kon het stucwerk gewoon worden weggesneden en had het alsnog mooi gepast.

Kortom, niet secuur genoeg gewerkt door de aannemer. Oplossing zou bij hem moeten wegkomen. En niet even je spots van €100 het stuk gaan omruilen. Stucadoor en schilder hebben er in principe ook niks mee van doen, tenzij het met een simpele handeling alsnog op te lossen was. En dat is het niet.
Lol.. ik maak wel wat los blijkbaar. :P

Bij een grotere verbouwing gaat het vaak om flink wat kosten en vooral energie in communicatie/planning/frustratie. Soms is dan een pragmatische oplossing met extra kosten prima, omdat je dan je focus en energie weer kan leggen op de belangrijkere zaken/mijlpalen.

Heeft de aannemer al gereageerd @fvdp89? Dan kan waarschijnlijk je topic gesloten worden, omdat hij het gaat repareren.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 03-06-2026 11:46 ]

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:53
Je hebt 2 opties:

Optie1:
2 repen gips van +-70mm gips door het huidige gat, deze vast schroeven.
Stucadoor terug laten komen.
Gaten opnieuw boren kan voor of na de stucadoor.
Ik verwacht dat je dit altijd blijft zien.

Optie 2:
Opzoek gaan naar een spot welke past in de huidige sparing.

(Ik zou voor optie 2 gaan)

De gekozen spotjes zijn in de praktijk een ramp, het randje is gewoon te klein om dit goed te maken.
Als je dit 100% wilt maken moet je spots kopen met stucframes en de frames mee laten stucen.
Maar daar hoort ook een bijpassend prijs kaartje aan (zowel kwa arbeid als voor het spotje).

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:34
[...]

Helaas, als TS niet heel duidelijk verteld heeft wat het mogelijke probleem is is de aannemer niets te verwijten, normaal wordt de inbouwmaat vermeld. als de fabrikant al 4 mm speling opgeeft daarin welke maar moet de aannemer dan pakken. als hij te klein boort zeurt TS over een te klein gaat, als (daarnaast hebben gatenzagen vaste maten. de TS had de spots MOETEN tonen en niet vertrouwen of doorgeven als hij de aannemer wil lastig vallen ermee. niet zeuren, beetje aansmeren, kitten of grotere spots erin en door.

• Bas.
  • Laatst online: 15:38
[...]

Met een beetje zoekwerk vind je een inbouwspot die nét iets groter is. Dan zie je er niks meer van. Daarmee is de keuze toch snel gemaakt?

Als je zelf spots hebt uitgezocht, maat doorgeeft en monteert, is het gewoon aan jouwzelf om het op te lossen. Anders had TS het totaalplaatje incl inbouw van spots aan de aannemer moeten uitbesteden.

Daarnaast; stuken en daarna gaten boren; breekt dadelijk een stuk stucwerk af, is wéér iemand de pisang. (Maar uiteraard niet TS) De keuze om eerst gaten te boren en daar overheen stuken, snap ik.

Soms pakt iets net iets anders uit dan je van te voren voor ogen hebt, zeker met een grote verbouwing. Als het werk zelf netjes is; dan had ik het wel geweten.

[ Voor 5% gewijzigd door Bas. op 03-06-2026 13:08 ]

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:43
Bvanham schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Helaas, als TS niet heel duidelijk verteld heeft wat het mogelijke probleem is is de aannemer niets te verwijten, normaal wordt de inbouwmaat vermeld. als de fabrikant al 4 mm speling opgeeft daarin welke maar moet de aannemer dan pakken. als hij te klein boort zeurt TS over een te klein gaat, als (daarnaast hebben gatenzagen vaste maten. de TS had de spots MOETEN tonen en niet vertrouwen of doorgeven als hij de aannemer wil lastig vallen ermee. niet zeuren, beetje aansmeren, kitten of grotere spots erin en door.
Zo ver ik weet gaan gaten zagen per mm om hoog of om laag, het is aan de aannemer om te zorgen voor de juiste maat, zeker als ts vooraf documentie verstrekt heeft van de spots. Hier zijn geen excuses voor.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:10
Gaten zijn te groot. De schilder heeft hier niets mee te maken. Tenzij de aangeleverde documentatie niet klopt moet de aannemer dit gewoon oplossen. Foutjes gebeuren.

Roomba E5 te koop

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:29

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het gaat om een randje van ten hoogste 5mm op enkele plekken. Laten we het niet moeilijker maken dan het is. Dat smeer je gewoon af met wat stuc-pasta. Een ingetapet plankje eronder klemmen (met stempel of houten balkje) om te voorkomen dat het naar beneden valt. Vlak schuren, rollertje erover, lampje terug en klaar. De klemmen van de spots zitten kennelijk prima op de gipsplaat, dus er komt geen kracht op het bijgewerkte deel.

Ik neem aan dat dit voor een aannemer werkelijk geen enkele moeite is.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• naftebakje
  • Laatst online: 18:22
fvdp89 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Als "onwetende consument" mag je er van uit gaan dat een "professional" weet wat hij doet, en zaken uitvoert "volgens de regels van de kunst".

Hier heeft de aannemer zijn uiterste best gedaan om de gaten zo oneffen mogelijk te maken, dit is écht niet ok. Opdracht was "gaten maken voor deze inbouwspots", de professional beweert dat hij dit kan, dus zal deze dit moeten in orde brengen (of betalen om iemand die wél capabel is dit uit te laten voeren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23
Bvanham schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Natuurlijk wel, die spotjes hebben gewoon een dunne rand, maar zullen zowel in een gat van 86mm passen, maar ook een gat van 89mm zal dan wegvallen onder de rand.
Idealiter neem je dan gewoon een boor van 86, zodat wanneer het gat per ongeluk iets groter wordt (een boor boort eigenlijk nooit kleiner) is er niks aan de hand.
Als de aannemer vervolgens een gat boort van 90+ is het gat gewoon te groot, en ligt het niet aan TS dat hij te weinig heeft lopen drammen met de lampjes.

Als je zo gaat redeneren zou iedere klant eerst een bouwkundige opleiding moeten volgen om de aannemer die je inhuurt te wijzen op mogelijke problemen door de keuzes die je maakt.
Je moet toch gewoon een handleiding aan je aannemer kunnen geven met de opdracht "Deze hoort bij mijn spotjes, en ik wil ze daar en daar hebben"
Als de aannemer vervolgens de gaten volgens handleiding maakt is het goed, doet hij dit niet is het fout simpeler wordt het niet.

Waar ik het meest benieuwd naar ben, zijn de spotjes ook daadwerkelijk de juiste maat?
Kan mij ook voorstellen dat het kan gebeuren dat de verkeerde handleiding in het verkeerde doosje terecht komt op een of andere manier.
@fvdp89 houd er eens een rolmaat langs om te kijken of je niet per ongeluk de verkeerde spots hebt?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:22
Wat je eigenlijk had moeten gebruiken is een stucring. Alleen dan krijg je dit type spot strak in je plafond weggewerkt.

Wat je nu nog zou kunnen gebruiken is een opvulring. Haalt wel het effect van je strakke spot weg, maar dat doen de gaten nu ook al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1lgZQjP-3Ip_7JYk-wXEWCmm6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4ENXtK5f2myMgoqQDOI4MWS.jpg?f=fotoalbum_large

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• Bvanham
Linux gebruiker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Zo ver ik weet gaan gaten zagen per mm om hoog of om laag, het is aan de aannemer om te zorgen voor de juiste maat, zeker als ts vooraf documentie verstrekt heeft van de spots. Hier zijn geen excuses voor.
Prima excuses genoeg. Als TS zegt de spots te hebben liggen, deze niet zelf vertoond maar enkel de maat doorgeeft met een marge van 5 mm dan hoef je niet van een aannemer te verwachtten dat hij dit netter afwerkt dan gebruikelijk. Communicatie is king hier. TS heeft het daar laten liggen en is zelf verantwoordelijk

• Linux gebruiker
Bvanham schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:13:
[...]

Prima excuses genoeg. Als TS zegt de spots te hebben liggen, deze niet zelf vertoond maar enkel de maat doorgeeft met een marge van 5 mm
Waar lees jij dat TS enkel de maat heeft doorgegeven met een marge van 5mm. In de berichten van TS lees ik oa dit; Ze moesten natuurlijk de juiste diameter weten dus hebben ze handleiding gekregen en de spots waren ook al in het huis maar hebben ze niet gepakt denk ik.

Klopt, aannemer heeft die gemaakt. Wel heel gek als ze te groot zijn want ze hebben de exact maten van ons gekregen

We hebben zeker de goede maten doorgegeven, we hebben namelijk de handleiding gegeven en omcirkeld welke het moeten zijn. Die 86-89mm herken ik ook.

• mapamdp
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04-06 17:58
Prutswerk.. je had net zo goed de gaten er met een hamer en beitel (of zelfs zonder beitel) er in kunnen slaan...

• epicrates86
Lee_Tech schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:23:
Ik heb toevallig ervaring met deze spots. Het zijn vreselijk spots om er netjes in te maken.

Waren bij de offerte dit type spots al duidelijk? Dit typ spots inbouwen is namelijk een stuk meer werk voor de installateur/aannemer om het netjes afwerken en inbouwen.

Enige juiste manier:
Plafondplaten erop
Gaten erin maken
Spots er weer in maken

Dit is de enige manier hoe ik ze netjes erin heb weten te krijgen.
Oftewel grof gezegd weer van die minimalistische troep die niet fatsoenlijk te installeren is. Ik ben ook aannemer en zou dit gewoonweg niet accepteren en niet installeren. Je mag als aannemer best eisen dat een klant spullen regelt die fatsoenlijk te plaatsen zijn. Mooi andere spots regelen die wel fatsoenlijk te plaatsen zijn.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:08
useruser schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:06:
[...]

Dit stoort mij ook enorm tegenwoordig. Ontwerpers maken dingen met een chirurgische precisie waarbij geen enkele rekening gehouden wordt met de echte wereld waar een beetje speling nodig is. Laatst moest ik ook iets monteren van 2*2m groot en er was letterlijk 1mm speling voor de boorgaten. Terwijl dat helemaal niet nodig was, er zouden sleuven in plaats van ronde gaatjes gemaakt kunnen worden en dan was het monteren kinderspel.

Ontwerpers zijn wat dat betreft echt compleet doorgeslagen en leggen dit probleem lekker bij de klusjesman neer die het gezeik over zicht heen krijgt.

Ja, dit gat had netter gekund. Maar deze spotjes hadden ook gewoon een flens kunnen hebben van een cm ofzo. Dit slaat natuurlijk nergens op.
Een zichzelf respecterende vakman zou juist uitdaging moeten zien in het maken van een net gat voor deze spotjes. Ja, dat kost tijd en moeite. Het is aan de vakman om dat door te berekenen aan zijn klant.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:24
mapamdp schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:51:
Prutswerk.. je had net zo goed de gaten er met een hamer en beitel (of zelfs zonder beitel) er in kunnen slaan...
Lees anders eerst even alle posts hier. Dan zie je 1) dat je ongelijk hebt (de gaten zijn mooi rond geboord) en 2) dat dit ook al 10 keer eerder gemeld is hier ;)

Er zijn inmiddels zat oplossingen gegeven. Ik ben benieuwd wat TS kiest en hoe het eindresultaat eruit ziet :)

• Joris748
epicrates86 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:58:
[...]

Oftewel grof gezegd weer van die minimalistische troep die niet fatsoenlijk te installeren is. Ik ben ook aannemer en zou dit gewoonweg niet accepteren en niet installeren. Je mag als aannemer best eisen dat een klant spullen regelt die fatsoenlijk te plaatsen zijn. Mooi andere spots regelen die wel fatsoenlijk te plaatsen zijn.
Ik had in mijn vorige huis spots die ingestuct moesten worden. De stukadoor vond het een mooie uitdaging, al heeft hij er wel extra uren voor moeten maken. Die uren heb ik netjes betaald en het resultaat was fantastisch.

Ik vind je benadering bijzonder. Zeg dan gewoon dat je niet zo nauwkeurig wilt of kunt werken, in plaats van het product af te kraken. Dat is een zwaktebod.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• epicrates86
Joris748 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:00:
[...]

Een zichzelf respecterende vakman zou juist uitdaging moeten zien in het maken van een net gat voor deze spotjes. Ja, dat kost tijd en moeite. Het is aan de vakman om dat door te berekenen aan zijn klant.
Lekker makkelijk praten. Dan heb je zo te lezen nog nooit als aannemer gewerkt. Mensen komen normaliter pas met spullen aanzetten als de offerte allang is gemaakt en bevestigd. Dan kun je niet zomaar naderhand zeggen het plaatsen van deze spotjes kost €400 extra. Dat accepteert niemand.

Gatzagen koop je niet per millimeter, die koop je in een vaste maat range. Dus als de dichtsbijzijnde gatzaag bijvoorbeeld al 3 milimeter groter was en de klant gaf aan er is een speling van 5mm terwijl dit er niet is dan zie ik dit wel fout gaan. Normaal plaats je het plafond met elektra en gipsplaten, dan boor je de gaten erin en wordt er gestuct. Een nette stucadoor haalt het teveel aan gips weg in het gat zodat je een mooi rond gat hebt. Dan schilder je en kun je de spot installeren.

Een andere aannemer heeft hier al aangegeven ervaring te hebben met deze spots en geeft aan dat ze niet fatsoenlijk te plaatsen zijn. Dat kan ook te maken hebben met het bevestigingssysteem waardoor de spot niet strak in het gat zit en wat kan zakken. Als er dan nul speling is omdat er nagenoeg geen rand is dan gaat het fout. Lekker makkelijk dus om de aannemer de schuld te geven. Maar ze verkopen tegenwoordig zoveel troep dat wil je niet weten, en iedereen verwacht maar dat je als aannemer alles spik en span kunt installeren. Badkamers en waterdichte cabines spannen helemaal de kroon. Je wilt niet weten wat voor een troep ze daarin verkopen. En particulieren die weten dat niet want in de winkel is volgens de verkoper alles zogenaamd fantastisch en goed te installeren. Terwijl ze er nul ervaring mee hebben. Maar als aannemer moet je maar zien het fatsoenlijk geïnstalleerd te krijgen.

Daarom mogen aannemers best zaken weigeren. Je moet immers garantie geven op je werk. Maar dan moet het ook wel fatsoenlijk te verwerken zijn.

Oplossing hier is simpel, gewoon andere spots bestellen die wel fatsoenlijk te plaatsen zijn. Als je het netjes vraagt dan wil de aannemer dit waarschijnlijk ook wel gratis als service doen.

Nauwkeurig werken en producten moeten plaatsen die niet fatsoenlijk zijn, zijn twee totaal verschillende dingen. Je hebt zo te lezen bijna geen ervaring met verbouwingen. Spots die mee gestuct moeten worden dat stelt niets voor, daar loop je nul risico mee dat het fout gaat. Die zitten er ook letterlijk per stuk binnen een paar minuten in. En qua stucen is het geen extra handeling dus heel vreemd dat je hiervoor extra hebt moeten betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door epicrates86 op 03-06-2026 18:22 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rmr1 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:58:
Wat je eigenlijk had moeten gebruiken is een stucring. Alleen dan krijg je dit type spot strak in je plafond weggewerkt.

Wat je nu nog zou kunnen gebruiken is een opvulring. Haalt wel het effect van je strakke spot weg, maar dat doen de gaten nu ook al.

[Afbeelding]
Als je met de 3d printer aan de slag gaat kun je een perfecte vulring maken (wel een materiaal gebruiken dat niet smelt bij lage temperaturen).
Die vulring maak je in 2 stukken zodat hij op het plafond ligt en aan de onderkant maak je een klein hoogte verschil. Daarna met montage kit de ring fixeren en de onderkant smeer je af met stucpasta. In je print kun je rekening houden met extra grip voor de stucpasta. Waarschijnlijk moet je 2x vullen ivm wat krimp. Daarna schilderen.

• Joris748
epicrates86 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:18:
[...]

Lekker makkelijk praten. Dan heb je zo te lezen nog nooit als aannemer gewerkt. Mensen komen normaliter pas met spullen aanzetten als de offerte allang is gemaakt en bevestigd. Dan kun je niet zomaar naderhand zeggen het plaatsen van deze spotjes kost €400 extra. Dat accepteert niemand.

Gatzagen koop je niet per millimeter, die koop je in een vaste maat range. Dus als de dichtsbijzijnde gatzaag bijvoorbeeld al 3 milimeter groter was en de klant gaf aan er is een speling van 5mm terwijl dit er niet is dan zie ik dit wel fout gaan. Normaal plaats je het plafond met elektra en gipsplaten, dan boor je de gaten erin en wordt er gestuct. Een nette stucadoor haalt het teveel aan gips weg in het gat zodat je een mooi rond gat hebt. Dan schilder je en kun je de spot installeren.

Een andere aannemer heeft hier al aangegeven ervaring te hebben met deze spots en geeft aan dat ze niet fatsoenlijk te plaatsen zijn. Dat kan ook te maken hebben met het bevestigingssysteem waardoor de spot niet strak in het gat zit en wat kan zakken. Als er dan nul speling is omdat er nagenoeg geen rand is dan gaat het fout. Lekker makkelijk dus om de aannemer de schuld te geven. Maar ze verkopen tegenwoordig zoveel troep dat wil je niet weten, en iedereen verwacht maar dat je als aannemer alles spik en span kunt installeren. Badkamers en waterdichte cabines spannen helemaal de kroon. Je wilt niet weten wat voor een troep ze daarin verkopen. En particulieren die weten dat niet want in de winkel is volgens de verkoper alles zogenaamd fantastisch en goed te installeren. Terwijl ze er nul ervaring mee hebben. Maar als aannemer moet je maar zien het fatsoenlijk geïnstalleerd te krijgen.

Daarom mogen aannemers best zaken weigeren. Je moet immers garantie geven op je werk. Maar dan moet het ook wel fatsoenlijk te verwerken zijn.

Oplossing hier is simpel, gewoon andere spots bestellen die wel fatsoenlijk te plaatsen zijn. Als je het netjes vraagt dan wil de aannemer dit waarschijnlijk ook wel gratis als service doen.
Nee, idd ik ben geen aannemer. Is dat relevant? Ik heb wel een compleet woonhuis laten bouwen, waarbij ik zelf met aannemer, elektricien, installateur en dergelijke overlegd heb. Die gaven bij mijn wensen gewoon aan wat ze zo konden doen, wat mogelijk was als meerwerk en wat niet kon. Ook nadat de offerte was geaccepteerd.
Mijn installateur heeft bijvoorbeeld heel duidelijk aangegeven via welke leverancier we de spullen moesten bestellen (zodat hij niet tegen verrassingen aanloopt bij de badkamer). Sterker nog, hij is zelf meegegaan om ons ook te kunnen adviseren.

Het is normaal om als aannemer duidelijk aan te geven wat mogelijk is, omdat je, zoals je zelf zegt, ook garantie moet geven. Het is dan aan jou om te communiceren met de klant.

"Beste klant, deze spotjes kan ik niet voor je voorbereiden/monteren. Omdat <vul reden in>."
"Beste kant, dit zijn geen standaard spotjes. Ik kan ze wel voor je monteren, maar daarvoor reken ik een meerprijs van 400 EUR. Omdat <vul reden in>."

Maar zeg niet toe om de spotjes te monteren om vervolgens broddelwerk te leveren. En dat is wat hier gebeurt is.

• Bvanham
Linux gebruiker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Waar lees jij dat TS enkel de maat heeft doorgegeven met een marge van 5mm. In de berichten van TS lees ik oa dit; Ze moesten natuurlijk de juiste diameter weten dus hebben ze handleiding gekregen en de spots waren ook al in het huis maar hebben ze niet gepakt denk ik.

Klopt, aannemer heeft die gemaakt. Wel heel gek als ze te groot zijn want ze hebben de exact maten van ons gekregen

Ts spreekt zichzelf tegen

reactie 03-06 6:04 heel stellig dat hij alles heeft doorgegeven

03-06 9:07 weet hij niet meer precies wat en bevestigt dat hij niet meer actie ondernomen heeft en maar verwacht dat de aannemer proactief is zonder zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Ik krijg dan altijd het gevoel dat TS probeert er meer uit te halen dan er in zit en vooral probeert een zondebok te geven voor eigen gebrek aan communicatie. Verder zijn alle oplossingen al gegeven.

• TheGhostInc
  • Niet online
Wel humor om te lezen hoe de aannemers in de wedstrijd zitten.

De aannemer moest gaten boren van een bepaalde maat. That's it.
Maar nu ligt het aan de spotjes, de boren en aan de klanten. Maar de aannemer heeft niks fout gedaan 7(8)7

Daarom laat ik een aannemer ook nooit lang alleen. Voor je het weet is hij/zij zelf gaan 'nadenken' en heeft een 'oplossing' bedacht. En ben je daarna uren zoet om het recht te breien.

• TheGhostInc
  • Niet online
Bvanham schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:39:
[...]

Ts spreekt zichzelf tegen

reactie 03-06 6:04 heel stellig dat hij alles heeft doorgegeven

03-06 9:07 weet hij niet meer precies wat en bevestigt dat hij niet meer actie ondernomen heeft en maar verwacht dat de aannemer proactief is zonder zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Ik krijg dan altijd het gevoel dat TS probeert er meer uit te halen dan er in zit en vooral probeert een zondebok te geven voor eigen gebrek aan communicatie. Verder zijn alle oplossingen al gegeven.
Dus de aannemer heeft maar een willekeurige gatenboor uit de bus gepakt? Dat is toch net zo dom als een te grootte te pakken?

Iedereen met enig inzicht pakt de spotjes of handleiding erbij om te zien welke maat hij moet hebben. Er is geen standaard maat meer sinds de LED spotjes in elke maat geleverd worden.

• epicrates86
TheGhostInc schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:40:
Wel humor om te lezen hoe de aannemers in de wedstrijd zitten.

De aannemer moest gaten boren van een bepaalde maat. That's it.
Maar nu ligt het aan de spotjes, de boren en aan de klanten. Maar de aannemer heeft niks fout gedaan 7(8)7

Daarom laat ik een aannemer ook nooit lang alleen. Voor je het weet is hij/zij zelf gaan 'nadenken' en heeft een 'oplossing' bedacht. En ben je daarna uren zoet om het recht te breien.
Dat is wel een hele simplistische ondoordachte conclusie. Hoe weet u dat het alleen een kwestie is van alleen een gat op de juiste maat boren? Dat concludeert u op basis van niets aangezien u deze spots nooit zelf geplaatst heeft.

Feit is dat er een andere aannemer gereageerd heeft die ervaring met deze spots heeft en duidelijk aangeeft dat deze niet zomaar te installeren zijn zoals gebruikelijk is. De klant heeft deze spots zelf gekocht en heeft aangegeven aan de aannemer het is die boormaat met een speling van 5mm en is dus zelf verantwoordelijk. Als de communicatie niet goed is gebeurd en die aannemer heeft pas na het stucen kunnen zien dat het afwijkende spots zijn dan is dat hem niet aan te rekenen.

• fvdp89
Ik lees een hoop tegenstrijdige signalen, wat op zich prima is. Mijn kijk en wat ik gezegd heb:

- Ik heb de handleiding van de spots gegeven. Hier staan afbeeldingen en zaagmaten en inbouwdieptes in. Op basis hiervan hebben ze volgens mij goede ronde gaten geboord. Ik heb nooit gesproken over marge van een paar millimeter.

- De spots waren fysiek aanwezig maar de aannemer heeft daar nooit om gevraagd, ik heb het ook nooit aangeboden.

- De stukadoor heeft alles dichtgesmeerd. Op veel andere plekken in het huis waren zij heel slordig en hebben we flink moeten laten corrigeren.

- De gaten die in het stucwerk zijn gemaakt zijn volgens mij weer door de aannemer zelf gemaakt, niet door de stukadoor.

- Bij het plaatsen van de spots door de elektricien werd duidelijk hoe slecht veel gaten zijn. De elektricien liep ook te mopperen.

- Ik ga straks meten hoe groot de achterliggende gaten zijn.

- Ik heb al vaak meegemaakt dit project dat ingewikkelde dingen duurder werden. Geen probleem als dat vooraf gezegd wordt. Waar ik niet voor wil betalen is fouten die volgens mij niet mijn schuld zijn.

• Joris748
epicrates86 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:56:
[...]

Dat is wel een hele simplistische ondoordachte conclusie. Hoe weet u dat het alleen een kwestie is van alleen een gat op de juiste maat boren? Dat concludeert u op basis van niets aangezien u deze spots nooit zelf geplaatst heeft.

Feit is dat er een andere aannemer gereageerd heeft die ervaring met deze spots heeft en duidelijk aangeeft dat deze niet zomaar te installeren zijn zoals gebruikelijk is. De klant heeft deze spots zelf gekocht en heeft aangegeven aan de aannemer het is die boormaat met een speling van 5mm en is dus zelf verantwoordelijk. Als de communicatie niet goed is gebeurd en die aannemer heeft pas na het stucen kunnen zien dat het afwijkende spots zijn dan is dat hem niet aan te rekenen.
TS geeft aan dat hij de handleiding aan de aannemer heeft gegeven voor het bepalen van de boormaat, daarmee zou de aannemer voldoende geïnformeerd moeten zijn.

Als ik de foto's zie lijkt het dat de gaten de juiste diameter hebben, maar dat de randen heel slecht afgewerkt zijn. Waar het hier mis lijkt te zijn gegaan is dat de stukadoor alles dichtgesmeerd heeft en dat het daardoor heel lastig was om de randen van de gaten strak te krijgen. Mijn conclusie zou zijn dat de stukadoor niet op de hoogte was van de eisen.

Werd de stukadoor door de aannemer of door TS aangestuurd?

• djluc
  • Laatst online: 00:05
Gewoon eerst de gaten in de gipsplaten meten dan weet je toch waar het zit. Er over discussiëren zonder die maat is alleen maar speculeren. Als de maat overeenkomt met de maat uit de handleiding weet je in elk geval waar het probleem niet zit.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Rijdende Rechter kom er maar in! })

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:23
[...]

Nauwkeurig werken en producten moeten plaatsen die niet fatsoenlijk zijn, zijn twee totaal verschillende dingen. Je hebt zo te lezen bijna geen ervaring met verbouwingen. Spots die mee gestuct moeten worden dat stelt niets voor, daar loop je nul risico mee dat het fout gaat. Die zitten er ook letterlijk per stuk binnen een paar minuten in. En qua stucen is het geen extra handeling dus heel vreemd dat je hiervoor extra hebt moeten betalen.
De aannemer had gewoon op voorhand moeten zeggen dat de spotjes niet fatsoenlijk in te bouwen zijn, of dat er een meerprijs aan hangt. Dat is helemaal niet gek en dat accepteert ieder fatsoenlijk mens als je het uitlegt waarom dit zo is.

Dan had ts de spotjes nog kunnen retourneren bv, nu kan de ts niks meer.

Aan de kant van ts had die als hij wist dat t lastige spotjes waren dit ook wel wat explicieter kunnen melden aan de aannemer, dat het maken van de gaten precies komt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Linux gebruiker
[...]

Gatzagen koop je niet per millimeter, die koop je in een vaste maat range. Dus als de dichtsbijzijnde gatzaag bijvoorbeeld al 3 milimeter groter was en de klant gaf aan er is een speling van 5mm terwijl dit er niet is dan zie ik dit wel fout gaan.
Als je wil kun je gaten zagen in nagenoeg elke maat kopen, zie https://www.zaagbladenxl.nl/gatenzaag.html https://www.wovar.be/gatzagen-voor-metaal/

• MarkSdS
  • Registratie: Februari 2018
Kun je ook een afbeelding van de specs/tekening van die spotjes plaatsen?

Ben wel benieuwd naar hoe specifiek die boormaat wordt gemaakt daarin.

• fvdp89
Op basis van wat ik kan zien en meten lijkt het erop dat

- Het onderliggende plafond wat wisselend is maar de gaten daarin overwegend de goede maat zijn, in ieder geval met mijn nauwkeurigheid.

- het stucwerk lijkt ruw of lomp opengehaald te zijn waardoor bij sommige gaten het gat eigenlijk nog te klein is of er juist nog stukjes zitten.

- het ruwe weghalen van het stucwerk heeft er soms voor gezorgd dat aan meerdere kanten iets is weg gesprongen waardoor het gat nu te groot is.

Wie is er volgens jullie normaliter verantwoordelijk voor het netjes openmaken van die gaten? Stukadoor, elektricien. aannemer of schilder?

Nogmaals: de schilder vindt het geen punt om hier en daar wat af te werken, maar niet bij elk gat op grote schaal.

• Raling
fvdp89 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:01:
- Ik heb de handleiding van de spots gegeven. Hier staan afbeeldingen en zaagmaten en inbouwdieptes in. Op basis hiervan hebben ze volgens mij goede ronde gaten geboord. Ik heb nooit gesproken over marge van een paar millimeter.
Die marge staat in de handleiding: 86-89mm. Dat is dus 3mm marge.

Als de gaten de juiste maat hadden, dan hadden we deze discussie niet gehad.
- De spots waren fysiek aanwezig maar de aannemer heeft daar nooit om gevraagd, ik heb het ook nooit aangeboden.
Wist de aannemer dat ze aanwezig waren?
- De stukadoor heeft alles dichtgesmeerd. Op veel andere plekken in het huis waren zij heel slordig en hebben we flink moeten laten corrigeren.
De ‘kartels’ is rest gips. Heeft de stukadoor inderdaad gedaan, en een hele nette stukadoor had zoals eerder genoemd z’n vinger even rond het gat gedaan om het weer mooi rond te maken. Slordigheid heeft hier weinig mee van doen. Had de stukadoor geweten dat het zulke spots waren, had die misschien wel z’n vinger er doorheen gehaald.
Maar als iedus had gedaan, dan was direct duidelijk dat de gaten veel te groot zijn, en hadden ze waarschijnlijk helemaal niet gepast. Nu zou het eventueel nog bij te werken zijn.

Wist de stukadoor van de spotjes hoe ze eruit zagen en dat ze al in huis waren?
Een hele goede stukadoor had daar wellicht zelf om gevraagd. Dan was het misschien voor het stucen aan al duidelijk geworden.
- Bij het plaatsen van de spots door de elektricien werd duidelijk hoe slecht veel gaten zijn. De elektricien liep ook te mopperen.
Ze zijn de verkeerde maat. Niet heel gek dat ie moppert.

Je hebt spotjes van 100eu per stuk. Ik zou er zelf dan toch echt wel meer bovenop hebben gezeten. Even een testfit doen tussen boren en stucen in. Ook omdat ik hyped up zou zijn en tussendoor al het resultaat wil checken. Maar dat ben ik, ik snap het ook als je op een professional zou vertrouwen.

• coob
  • Laatst online: 04-06 05:36
Een gatenzaag 86mm is een standaard maat van Starret bijvoorbeeld en het stelt geen ruk voor om een paar gaten daarmee te zagen.

Aannemer heeft gewoon lomp werk geleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGsPVV5uoHdb0pjNb4hASHM-q0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H09rNgVPL7YOil0lbhcoQUBw.jpg?f=fotoalbum_large

• Raling
fvdp89 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:46:
Op basis van wat ik kan zien en meten lijkt het erop dat

- Het onderliggende plafond wat wisselend is maar de gaten daarin overwegend de goede maat zijn, in ieder geval met mijn nauwkeurigheid.
Wat heb je gemeten? Wat is de diameter van het ronde deel van het onderste gat op de eerste foto? Hoeveel mm was die?
- het stucwerk lijkt ruw of lomp opengehaald te zijn waardoor bij sommige gaten het gat eigenlijk nog te klein is of er juist nog stukjes zitten.
Kan ook natuurlijk. De buitenste maat van de spot is 94mm. Dat zou 5mm speling geven bij de grootst mogelijke boordiameter. Dan moet je wel heel erg lomp gips weghalen om ervoor te zorgen dat er zoveel van de gipsplaat afbrokkelt.
- het ruwe weghalen van het stucwerk heeft er soms voor gezorgd dat aan meerdere kanten iets is weg gesprongen waardoor het gat nu te groot is.
Is het gips van de gipsplaat weggesprongen of het gips van de stukadoor?

• fvdp89
Ik heb gemeten bij een aantal gaten waar wel een spotje in zit en waar die onregelmatigheden alsnog te zien zijn. Er is een spot die bijna rondom ruimte heeft, daar lijkt stucwerk aan alle kanten weggesprongen te zijn want het gat in het plafond is een fractie kleiner (en dus correct).

De extreem rommelige gaten zijn eigenlijk niet te meten en daar ga ik denk ik ook minder discussie over krijgen: die zijn gewoon niet af nu.

Of de stukadoor wist dat hij secuur moest zijn weet ik niet want ik heb geen direct contact met ze gehad afgezien van wat discussie over stukken die slecht of helemaal niet gedaan waren. Ik heb ook geen contract met hen, ik betaal de aannemer voor stucwerk.

Ik had er inderdaad dichter op kunnen zitten, dat realiseer ik me ook. Het liefst hoor ik morgen gewoon hoe het opgelost kan worden, wat dat dan moet kosten en ga dan daar de discussie over aan. Nu zit iedereen nog naar elkaar te wijzen en gebeurt er dus niks en dat is het slechtste scenario…

• djluc
  • Laatst online: 00:05
Als de stucadoor onder je aannemer valt is dat simpeler qua discussie natuurlijk.

• Raling
fvdp89 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:52:
Ik heb gemeten bij een aantal gaten waar wel een spotje in zit en waar die onregelmatigheden alsnog te zien zijn. Er is een spot die bijna rondom ruimte heeft, daar lijkt stucwerk aan alle kanten weggesprongen te zijn want het gat in het plafond is een fractie kleiner (en dus correct).
Maar wat is dan de diameter van die binnenste ronde cirkel van het onderste gat op de eerste foto?
In dat gat is makkelijk te meten welke diameter boor er gebruikt is. Dan weet je het zeker of er een verkeerde maat boor is gebruikt, of dat een lompe Harrie je stucwerk heeft vernaggeld, en dus bij wie je moet zijn.

Ik heb je foto’s nog even weer een keer beter bekeken en verder ingezoomd. Rondom een paar spots zijn inderdaad grote stukken gips weggesprongen/afgebrokkeld, maar bijvoorbeeld op de derde foto zijn aan de rechter- en bovenkant ook stukken ‘kartel’ te zien dit niet afgebroken lijken te zijn.
Als het gat de juiste diameter was geboord, dan hadden die randen ook afgebrokkeld/weggesprongen MOETEN zijn, omdat het overtollige gips weggehaald had moeten worden. Dat zijn ze niet. En de weggesprongen stukken springen ook alleen maar zo makkelijk weg omdat er geen gipsplaat achter zit.
Dus is en blijft mijn conclusie (vanachter de andere kant van het beeldscherm) dat de verkeerde diameter boor is gebruikt.
De extreem rommelige gaten zijn eigenlijk niet te meten en daar ga ik denk ik ook minder discussie over krijgen: die zijn gewoon niet af nu.
Jawel, ook daar zal een binnenste (wel) ronde geboorde cirkel in zichtbaar zijn. Tenzij er echt beesten aan het werk zijn geweest en de gipsplaat zelf ook gesloopt is inclusief de papieren onder- en bovenkant. En dat zou weer te zien moeten zijn aan de binnenzijde van het gat.

In de gipsplaat is een rond gat geboord. Daar is gips in gesmeerd, wat voor kartels zorg. Dat overtollige moet weggehaald, en dan kan er wat afbrokkelen. Maar op de foto’s lijkt er niet “wat afgebrokkeld”, ik krijg het idee dat als ik er een zaklamp op schijn ik de balklaag zou kunnen zien.
Of de stukadoor wist dat hij secuur moest zijn weet ik niet want ik heb geen direct contact met ze gehad afgezien van wat discussie over stukken die slecht of helemaal niet gedaan waren. Ik heb ook geen contract met hen, ik betaal de aannemer voor stucwerk.
Maar wist de aannemer dat de spots al binnen waren en dat ie een dry fit had kunnen doen?
Ik had er inderdaad dichter op kunnen zitten, dat realiseer ik me ook. Het liefst hoor ik morgen gewoon hoe het opgelost kan worden, wat dat dan moet kosten en ga dan daar de discussie over aan. Nu zit iedereen nog naar elkaar te wijzen en gebeurt er dus niks en dat is het slechtste scenario…
Ik kom met al mijn vragen misschien wat drammerig over, maar ik probeer je er echt mee te helpen in de zoektocht naar wie je moet wijzen.
In zo’n situatie en discussie zou ik dat namelijk zelf erg graag weten, en er nu dus bovenop zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Raling op 03-06-2026 22:45 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
Nu is hij helder.

Stucadoren en schoon werken is gewoon niet of nauwelijks mogelijk. Het heet ook niet voor niets stucloper, dat hebben ze uitgevonden om te voorkomen dat de bende nog groter werd.
Elk open gat zal direct vol gaan zitten met stuc, of het nu een WCD is of een gat voor een doorvoer. Alles krijgt van die randen stuc of gaat zelfs helemaal vol zitten. Je kunt je inbouwdozen de hele verbouwing open houden, maar voor de stucadoor moeten ze afdekkapjes krijgen. En die heb je met RFID tags erin om ze terug te kunnen vinden.

Praktisch elke stucadoor zal vertellen dat je het stucwerk even moet laten uitharden, maar ook dat je alle WCD's, gaten en andere randen moet vrijmaken zo lang de stuc nog niet (helemaal) is uitgehard/uitgedroogd.
Bijvoorbeeld bij WCD's kun je dan met een kleine schroevendraaier de nog zachte stuc wegkrabben totdat je het dekseltje kunt verwijderen. Krijg je super strakke gaten en de kans op uitbreken is vrij klein. Mocht er toch een rafelrand ontstaan kun je die direct bijwerken met wat stucpasta.

In jouw geval is de aannemer (en dat is zijn verantwoordelijkheid) gewoon vergeten de gaten de dag erna even te fatsoeneren. Even de klonten eruit halen/breken, met iets hards een rondje langs de rand van het gat om uitstulpingen te verwijderen. Omdat de stuc dan zacht is gaat dat dan makkelijk, je kunt dan gewoon de overtollige stuc wegschrapen.
De stucadoor vragen om het gat vrij te maken kan ook, alleen hou je het risico dat er ergens een klodder of hobbel blijft zitten en als de stucadoor bij het vrijmaken toch iets terugduwt, dan heb je een hobbeltje in je plafond, waardoor je lampje weer niet 100% vlak valt. Het veiligste is om het achteraf bij te werken, voordat het volledig is uitgehard. En zelfs al zou de stucadoor het doen, dan nog wil je nog even de gaten nalopen.

In dit geval, omdat de passing zo ontzettend nauw komt, dan pak je zo'n lampje er bij, haalt de veren/beugeltjes aan de zijkant eraf en past/checkt elk gat even als je het overtollige stucwerk aan het weghalen bent. Want als je erachter komt dat er iets niet lekker zit bij het monteren, dan ben je de sigaar. Want dan is het plafond al uitgehard en geschilderd en wordt het gepruts.

Maar goed, dit zou het verschil moeten zijn tussen een aannemer inhuren, die dit soort kleine klusjes oppakt/problemen tackled en gewoon de verschillende werkzaamheden los laten doen.
Precies dit soort situaties voorkomen geeft de aannemer waarde.

• fvdp89
TheGhostInc schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Nu is hij helder.

Stucadoren en schoon werken is gewoon niet of nauwelijks mogelijk. Het heet ook niet voor niets stucloper, dat hebben ze uitgevonden om te voorkomen dat de bende nog groter werd.
Elk open gat zal direct vol gaan zitten met stuc, of het nu een WCD is of een gat voor een doorvoer. Alles krijgt van die randen stuc of gaat zelfs helemaal vol zitten. Je kunt je inbouwdozen de hele verbouwing open houden, maar voor de stucadoor moeten ze afdekkapjes krijgen. En die heb je met RFID tags erin om ze terug te kunnen vinden.

Praktisch elke stucadoor zal vertellen dat je het stucwerk even moet laten uitharden, maar ook dat je alle WCD's, gaten en andere randen moet vrijmaken zo lang de stuc nog niet (helemaal) is uitgehard/uitgedroogd.
Bijvoorbeeld bij WCD's kun je dan met een kleine schroevendraaier de nog zachte stuc wegkrabben totdat je het dekseltje kunt verwijderen. Krijg je super strakke gaten en de kans op uitbreken is vrij klein. Mocht er toch een rafelrand ontstaan kun je die direct bijwerken met wat stucpasta.

In jouw geval is de aannemer (en dat is zijn verantwoordelijkheid) gewoon vergeten de gaten de dag erna even te fatsoeneren. Even de klonten eruit halen/breken, met iets hards een rondje langs de rand van het gat om uitstulpingen te verwijderen. Omdat de stuc dan zacht is gaat dat dan makkelijk, je kunt dan gewoon de overtollige stuc wegschrapen.
De stucadoor vragen om het gat vrij te maken kan ook, alleen hou je het risico dat er ergens een klodder of hobbel blijft zitten en als de stucadoor bij het vrijmaken toch iets terugduwt, dan heb je een hobbeltje in je plafond, waardoor je lampje weer niet 100% vlak valt. Het veiligste is om het achteraf bij te werken, voordat het volledig is uitgehard. En zelfs al zou de stucadoor het doen, dan nog wil je nog even de gaten nalopen.

In dit geval, omdat de passing zo ontzettend nauw komt, dan pak je zo'n lampje er bij, haalt de veren/beugeltjes aan de zijkant eraf en past/checkt elk gat even als je het overtollige stucwerk aan het weghalen bent. Want als je erachter komt dat er iets niet lekker zit bij het monteren, dan ben je de sigaar. Want dan is het plafond al uitgehard en geschilderd en wordt het gepruts.

Maar goed, dit zou het verschil moeten zijn tussen een aannemer inhuren, die dit soort kleine klusjes oppakt/problemen tackled en gewoon de verschillende werkzaamheden los laten doen.
Ik durf wel bijna met zekerheid te stellen dat het proces dat jij schetst niet gevolgd is ten aanzien van het openmaken. Volgens mij is het eerst helemaal uitgehard en daarna pas opengemaakt.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@fvdp89 Heeft de aannemer nu al gereageerd en wat vindt jij van de alternatieven die worden geopperd?

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:17
Gatzagen koop je niet per millimeter, die koop je in een vaste maat range. Dus als de dichtsbijzijnde gatzaag bijvoorbeeld al 3 milimeter groter was en de klant gaf aan er is een speling van 5mm terwijl dit er niet is dan zie ik dit wel fout gaan.
De klant heeft aangegeven dat het gat 86-89 mm mag zijn. Er is nergens volgens TS niet gesproken over speling. Die speling verzin jij er als aannemer nu bij. De aannemer heeft zelfs de installatie-tekening van de spot gekregen.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Begin topic meld je dat de schilder door jezelf is aangedragen.

Ja het probleem ontstaat omdat wij zelf de schilder hebben aangedragen omdat we daar al eerder mee gewerkt hebben en hem goed vinden. En dus werkt niet iedereen voor dezelfde persoon en krijg je frictie…

Ik snap het ff niet meer…

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:33

FreakNL

Well do ya punk?

Irritant he, dat je overal bovenop moet zitten.

Ik heb dat met de verbouwing van de zolder ook gehad. Kijk, dat muurtje wat opgetrokken werd en het grote werk qua gipsplaten, dat ging wel goed..

Maar bij de elektra heb ik toch echt zelf moeten sturen/nadenken en ook de schuifdeur / barndeur was een drama, daar heb ik zelf actief dingen op Amazon moeten bestellen om het goed te krijgen (geleiders op de grond)

Bij de spotjes heb ik eerst een gat laten boren in een stuk restmateriaal om zeker te zijn dat het gat okay was. Dat gezegd hebbende, ik heb wel spots met een wat grotere rand (https://www.ledisons.nl/s...Ui6cRi61D3sIaAln3EALw_wcB)

• Reptile209

Reptile209

- gers -

PeepPeepPeep schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:27:
[...]

Begin topic meld je dat de schilder door jezelf is aangedragen.

Ik snap het ff niet meer…
Schilder =/= stucadoor ;)

• mapamdp
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04-06 17:58
BBBrt schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:09:
[...]

Lees anders eerst even alle posts hier. Dan zie je 1) dat je ongelijk hebt (de gaten zijn mooi rond geboord) en 2) dat dit ook al 10 keer eerder gemeld is hier ;)

Er zijn inmiddels zat oplossingen gegeven. Ik ben benieuwd wat TS kiest en hoe het eindresultaat eruit ziet :)
Ik heb vorige zomer in 2 ruimtes het hele plafond laten vervangen en gaten voor grote spots laten inbouwen.. de gaten waren mooi rond, in tegenstelling tot dit gepruts.. dus het maakt niet uit wat anderen zeggen wanneer ik het met eigen ogen gezien heb.. niet? Seeing is better than believing

• naftebakje
  • Laatst online: 18:22
Ik snap écht niet dat er zijn die TS beschuldigen. De opdracht aan de aannemer was duidelijk: dit is de handleiding, zorg dat er geschikte gaten in het plafond zitten. Stucwerk zat ook bij de aannemer (wellicht in onderaanneming, maar dat maakt niet uit, aannemer blijft verantwoordelijk). Aannemers die hierop beweren dat het aan de spots ligt, tsja, als je niet in staat bent een rond gat te maken van de juiste maat kan je maar beter een andere job gaan kiezen.

@fvdp89 De aannemer is verantwoordelijk en moet dit goed oplossen. Als het nodig is kan je hem in gebreke stellen (ook als er al betaald werd), en eisen dat hij ofwel dit netjes oplost, ofwel flink betaalt om iemand anders dit netjes te laten oplossen. Zo'n ingebrekestelling brengt zo'n zaken erg snel in beweging, maar zorg wel dat je de correcte bewoordingen gebruikt (als je rechtsbijstand hebt: die helpen je graag, want met een briefje op te stellen is het 99.9% zeker vlot opgelost).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Bvanham
TS heeft volgens mij al aangegeven dat de gaten de goede grootte hadden dus klaar.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:45
Ik heb nog nergens gelezen dat de gaten 86mm zijn. Als ze 89mm zijn heb je nog 2mm speling. Zelfs met 86mm heb je wel veel geluk nodig om alles netjes geplaatst te krijgen. Er kan altijd wel een stukje stucwerk teveel afbreken.

Engineering

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:33

FreakNL

Well do ya punk?

TheGhostInc schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Nu is hij helder.

Ik snap niet zo goed wat je met deze post wilt…

Of het gat is te groot of het gat is goed..

Dat er stucwerk rondom zit? Daar hebben ze een stanleymes voor uitgevonden….

• fvdp89
Ok, na een goed gesprek met de aannemer over nog wat meer zaken, plus de foto's die hier ook gepost zijn (en dan met name de gaten waar nog geen spot in zit) lijkt hij nu wel te erkennen dat het echt niet netjes is zo. Morgen gaat hij met de schilder in gesprek hoe ze het het beste kunnen oplossen. Ik ben benieuwd of hij bereid is de kosten gewoon te dragen of dat hij nog lastig gaat doen. Maar gister zag ik met wat strijklicht ook een aantal andere flinke onvolkomenheden in het stucwerk, dus daar zit ook nog wel wat wisselgeld...

Ik zal laten weten als er definitief duidelijkheid komt!

• TheGhostInc
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:44:
Ik snap niet zo goed wat je met deze post wilt…
Keuvelen over verbouwen.
FreakNL schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:44:
Of het gat is te groot of het gat is goed..

Dat er stucwerk rondom zit? Daar hebben ze een stanleymes voor uitgevonden….
Blijkbaar is er ook een variant mogelijk waarbij de maat aardig klopt maar de rand dusdanig ruw is/word dat het niet goed genoeg is. En dat krijg je als je met een Stanley mes de uitgeharde stuc probeert bij te werken.

De aannemer had dit gewoon direct moeten doen na het stuccen en daarna nog even moeten passen met een lampje.

@fvdp89 fijn dat het wordt opgelost.

• SpaTieBaLk
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
fvdp89 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:15:
Ok, na een goed gesprek met de aannemer over nog wat meer zaken, plus de foto's die hier ook gepost zijn (en dan met name de gaten waar nog geen spot in zit) lijkt hij nu wel te erkennen dat het echt niet netjes is zo. Morgen gaat hij met de schilder in gesprek hoe ze het het beste kunnen oplossen. Ik ben benieuwd of hij bereid is de kosten gewoon te dragen of dat hij nog lastig gaat doen. Maar gister zag ik met wat strijklicht ook een aantal andere flinke onvolkomenheden in het stucwerk, dus daar zit ook nog wel wat wisselgeld...

Ik zal laten weten als er definitief duidelijkheid komt!
Wat is het nu? Schilder of stukadoor? Of is dit dezelfde persoon?
Pagina: 1 2 Laatste