fvdp89 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:52:
Ik heb gemeten bij een aantal gaten waar wel een spotje in zit en waar die onregelmatigheden alsnog te zien zijn. Er is een spot die bijna rondom ruimte heeft, daar lijkt stucwerk aan alle kanten weggesprongen te zijn want het gat in het plafond is een fractie kleiner (en dus correct).
Maar wat is dan de diameter van die binnenste ronde cirkel van het onderste gat op de eerste foto?
In dat gat is makkelijk te meten welke diameter boor er gebruikt is. Dan weet je het zeker of er een verkeerde maat boor is gebruikt, of dat een lompe Harrie je stucwerk heeft vernaggeld, en dus bij wie je moet zijn.
Ik heb je foto’s nog even weer een keer beter bekeken en verder ingezoomd. Rondom een paar spots zijn inderdaad grote stukken gips weggesprongen/afgebrokkeld, maar bijvoorbeeld op de derde foto zijn aan de rechter- en bovenkant ook stukken ‘kartel’ te zien dit niet afgebroken lijken te zijn.
Als het gat de juiste diameter was geboord, dan hadden die randen ook afgebrokkeld/weggesprongen MOETEN zijn, omdat het overtollige gips weggehaald had moeten worden. Dat zijn ze niet. En de weggesprongen stukken springen ook alleen maar zo makkelijk weg omdat er geen gipsplaat achter zit.
Dus is en blijft mijn conclusie (vanachter de andere kant van het beeldscherm) dat de verkeerde diameter boor is gebruikt.
De extreem rommelige gaten zijn eigenlijk niet te meten en daar ga ik denk ik ook minder discussie over krijgen: die zijn gewoon niet af nu.
Jawel, ook daar zal een binnenste (wel) ronde geboorde cirkel in zichtbaar zijn. Tenzij er echt beesten aan het werk zijn geweest en de gipsplaat zelf ook gesloopt is inclusief de papieren onder- en bovenkant. En dat zou weer te zien moeten zijn aan de binnenzijde van het gat.
In de gipsplaat is een rond gat geboord. Daar is gips in gesmeerd, wat voor kartels zorg. Dat overtollige moet weggehaald, en dan kan er wat afbrokkelen. Maar op de foto’s lijkt er niet “wat afgebrokkeld”, ik krijg het idee dat als ik er een zaklamp op schijn ik de balklaag zou kunnen zien.
Of de stukadoor wist dat hij secuur moest zijn weet ik niet want ik heb geen direct contact met ze gehad afgezien van wat discussie over stukken die slecht of helemaal niet gedaan waren. Ik heb ook geen contract met hen, ik betaal de aannemer voor stucwerk.
Maar wist de aannemer dat de spots al binnen waren en dat ie een dry fit had kunnen doen?
Ik had er inderdaad dichter op kunnen zitten, dat realiseer ik me ook. Het liefst hoor ik morgen gewoon hoe het opgelost kan worden, wat dat dan moet kosten en ga dan daar de discussie over aan. Nu zit iedereen nog naar elkaar te wijzen en gebeurt er dus niks en dat is het slechtste scenario…
Ik kom met al mijn vragen misschien wat drammerig over, maar ik probeer je er echt mee te helpen in de zoektocht naar wie je moet wijzen.
In zo’n situatie en discussie zou ik dat namelijk zelf erg graag weten, en er nu dus bovenop zitten.
[
Voor 13% gewijzigd door
Raling op 03-06-2026 22:45
]