WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Gaten inbouwspots plafond niet goed rond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fvdp89
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:04
Wij zijn ons huis aan het verbouwen en krijgen daarbij veel nieuwe spots in het plafond. Een deel zijn vrij fancy, Deep Adjust van Wever en Ducre (https://www.weverducre.com/nl/producten/p/deep-adjust-1.0~17134): grote gaten en een dun randje. Nu is er onenigheid tussen de schilder en de aannemer over de kartelige randen bij de gaten: de schilder kan best her en der wat bijwerken maar vindt dit te groot en rommelig.

ik weet niet wat normaal is, en of wij misschien heel ingewikkelde spots hebben gekozen met hun dunne rand? Of had de aannemer dat gewoon kunnen regelen en zijn ze slordig geweest? Vrienden van ons zeggen dat laatste, maar ik probeer even breed meningen op te halen. En als dit niet normaal is, wat hadden ze dan anders moeten doen?

Hieronder paar foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWGaQ3EVC70wkoxeOgYdOPg6CbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hg4U95KxEhKxilKs3mSKzgKk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA4IICH7KK3VuXV2oeZJ8P4x96Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60etFDVrJtAKim0Da5bwgdNn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLy9A-9peJTfUtmOGyw_UWrz_-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UJtcm2ZOooJj1CDpfws0ikg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEtDwaiuHWnEHhQLa_Wpt4xCbEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcJLESWGqlfl3tjVr4UKnyYP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rp7CB2pBwJxUX8KVB3Ijy9aZElw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4EfrxK6lv0I4jcuYcR7aTL9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door fvdp89 op 02-06-2026 22:24 ]

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je plaatjes doen het niet.
Maar zonder deze te hebben gezien: met juist gebruik van goed gereedschap moet je natuurlijk ronde gaten zonder kartels kunnen krijgen. Klinkt dus als gepruts door de aannemer.
Maar welke opdracht heeft deze gekregen?

[ Voor 83% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-06-2026 22:24 ]

• fvdp89
Opdracht was dat deze spots erin moesten komen, zo simpel is het. Ze moesten natuurlijk de juiste diameter weten dus hebben ze handleiding gekregen en de spots waren ook al in het huis maar hebben ze niet gepakt denk ik. Nu zeggen ze dat je altijd kartels hebt en dat je die niet ziet met een wat dikkere rand en dat het bijzonder is dat de rand zo dun is oid.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:29

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Gewoon prutswerk, zelfs een kleuter met 2 linkerhanden maakt het nog stukken beter. En lulverhaal dat je altijd kartels hebt (dit is nog geeneens in de buurt van een rond gat), hij had de spots erbij moeten pakken en dan gezien hebben dat hij anders te werk had moeten gaan.

Niet accepteren dit!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Het lijkt erop dat er te grote gaten zijn geboord. Het ‘kartelen’ lijkt mij gewoon het werk van de stukadoor, het overtollige gips smeert dan wat uit rondom de rand. Eigenlijk zouden de kartels er juist afgehaald moeten worden, om je ronde gat te krijgen. Maar dan is het gat te groot.

Het gat zelf ziet er prima rond uit. Op de tweede foto zie je de ronde rand zitten.

Het zijn ook wel erg dunne randjes bij de spot. Zeker uitdagend, zelfs als je wel de juiste diameter boort. Maar hier is echt iets fout gegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Raling op 02-06-2026 22:40 ]

• fvdp89
Ik lees op internet dat het bij grote gaten zoals deze wel normaal is dat je pas opnieuw een gat maakt nadat het stucwerk helemaal is opgedroogd. Dus dichtmaken en laten weer open boren. Het lijkt er op dat dat dus rommelig is gegaan, maar is het dan normaal dat de stukadoor weer terug komt? Of krijg je dit niet als je maar goed genoeg boort?

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:30
Edit..

[ Voor 95% gewijzigd door Inverted_World op 02-06-2026 22:45 ]

• fvdp89
Inverted_World schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:43:
Bij ons waren de gaten door iemand anders gedaan dan het stucwerk. Maar de stukadoors zorgden ervoor ervoor dat er geen kartelige randen achterbleven. Dit ziet er niet goed uit iig. Echt prutswerk dus. 100% fout aannemer.
Maar dan lieten de stukadoors dus gaten open? Ik lees her en der dat het niet vreemd is om bij grotere gaten de boel wel eerst dicht te smeren omdat je anders een helling krijg in het stucwerk.

ik heb ook sterk het gevoel dat dit niet normaal is maar wil absoluut zeker zijn voor ik de discussie in ga wat ik had kunnen verwachten (en dus kan eisen).

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:30
fvdp89 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Maar dan lieten de stukadoors dus gaten open? Ik lees her en der dat het niet vreemd is om bij grotere gaten de boel wel eerst dicht te smeren omdat je anders een helling krijg in het stucwerk.

ik heb ook sterk het gevoel dat dit niet normaal is maar wil absoluut zeker zijn voor ik de discussie in ga wat ik had kunnen verwachten (en dus kan eisen).
Ik had mn bericht gewijzigd omdat wij verzonken spots hebben en ik niet meer exact kan herinneren in hoeverre dat anders gemonteerd wordt dan dit soort spots.

Wat ik wel weet was dat de gaten in eerste instantie veel minder kartelig waren dan dit, en de schilder dit gemakkelijk netjes kon krijgen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:24
De gipsplaat heeft wel gewoon ronde gaten. Het stucwerk is over de rand van het gat gegaan, wat nauwelijks te voorkomen is.

Alleen, zo kun je er idd geen spot in plaatsen.

Ik ben wel met de schilder eens dat het niet voor de hand ligt dat dit zijn probleem zou moeten zijn. (Want de schilder is vast niet ook electricien.)

Maar, is dit niet precies waar je een aannemer voor hebt? Die moet met zijn mensen maar regelen wie wat moet oplossen, toch?

Dit is verder namelijk een non-probleem, behalve dat het tijd kost om te fixen, en daar hebben mensen geen zin in. Men kan een ronde vijl pakken, en dat extra stucwerk vliegt er af. (Opnieuw met de gatenboor is moeizaam, want je hebt geen center. En er brokkelt snel teveel af). Gaat er een stukje teveel mee, dan is dat wel irritant want moet je het weer recht smeren. Dat is, zolang je begint met een verder glad oppervlak, niet moeilijk (als in, lukt mij zelf ook wel). Maar dan moet het weer drogen en kun je de spot dus niet meteen plaatsen. En moet je nog een keer terugkomen, en dat kost tijd, geld, zin, moeilijk. Wie daarvoor opdraait, daarin zit de discussie.

Uiteraard hoor jij niet langs de geïnstalleerde spots in een zwart gat te kijken, dat staat buiten kijf.

[ Voor 45% gewijzigd door Wilke op 02-06-2026 23:02 ]

• fvdp89
Ja het probleem ontstaat omdat wij zelf de schilder hebben aangedragen omdat we daar al eerder mee gewerkt hebben en hem goed vinden. En dus werkt niet iedereen voor dezelfde persoon en krijg je frictie…

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:24
Ah right, dat is een recept voor problemen idd, al is het soms lastig anders te regelen.

Maar ik begrijp jouw schilder dan wel ja. Alleen moet jij daar dan mee terug naar de aannemer: dit oplossen is geen schilderwerk. Een krasje of putje even aansmeren misschien nog net, maar niet dit.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die gaten in de gipsplaat zijn zo te zien mooi rond, maar gewoon te groot voor dat lampje. Het stucwerk verkleind het gat enigszins maar dat is niet hoe je het wil hebben.
Ik neem even aan dat de aannemer verantwoordelijk is voor het boren van die gaten? Die zijn m.i. gewoon te groot en die moet maar gaan regelen dat dit netjes een kleiner én rond gat wordt. De schilder speelt hier volgens mij geen rol in. Die heeft dat te grote gat niet geboord, toch?

Alles kan stuk.

• fvdp89
remco_k schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:06:
Die gaten in de gipsplaat zijn zo te zien mooi rond, maar gewoon te groot voor dat lampje. Het stucwerk verkleind het gat enigszins maar dat is niet hoe je het wil hebben.
Ik neem even aan dat de aannemer verantwoordelijk is voor het boren van die gaten? Die zijn m.i. gewoon te groot en die moet maar gaan regelen dat dit netjes een kleiner én rond gat wordt. De schilder speelt hier volgens mij geen rol in. Die heeft dat te grote gat niet geboord, toch?
Klopt, aannemer heeft die gemaakt. Wel heel gek als ze te groot zijn want ze hebben de exact maten van ons gekregen maar misschien heb je gelijk. Ik ga dat meenemen want ik snap ook niet hoe het kan als de gaten goed geboord zijn.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het kan natuurlijk zijn dat je de verkeerde maten door hebt gegeven. Ik zou dat vooraf zeker even dubbelchecken én of de gaten inderdaad de door jouw gevraagde maten zijn.

Daarna met die info naar de aannemer gaan, dan ben je goed voorbereid en weet je ook waar de fout ligt.

Alles kan stuk.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Gaten hadden 86-89mm moeten zijn. Wellicht per ongeluk die buitendiameter van 94mm doorgegeven?

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-06-2026 23:22 ]

• denvansanten
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05:53
De aannemer lijkt hier fout te zitten. Probleem is niet zo makkelijk mooi op te lossen. Ik zou eens kijken naar metalen opvul ringen voor inbouwspots. Denk de eenvoudigste nette oplossing

• fvdp89
Thanks allemaal voor het meedenken!

We hebben zeker de goede maten doorgegeven, we hebben namelijk de handleiding gegeven en omcirkeld welke het moeten zijn. Die 86-89mm herken ik ook.

Ik ga ze proberen op te meten en dan de discussie aan. Als ze inderdaad te groot zijn is het in ieder geval eenvoudig wiens schuld dit is.

• Cyclone82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:26
Ik zou de diameter van de gezaagde gaten opmeten en de spots zelf opmeten met een schuifmaat. Dan kijken in de handleiding wat die aangeeft. Of de handleiding klopt niet, of de aannemer heeft een te grote gatenboor gebruikt. Uiteindelijk is de vraag of de aannemer het kan oplossen voor je...dat is het uitgangspunt en het belangrijkste. Succes!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:49
De gaten zijn te groot dat is duidelijk. De aannemer heeft de gaten te groot geboord en de stukadoor heeft de gaten slordig afgewerkt.
Er zijn 2 oplossingen:
De gaten dichtmaken met een rond stukje gipsplaat, glad stucen en opnieuw boren in de juiste diameter.
Spotjes ruilen voor spotjes met een grotere diameter of een grotere rand wat het eenvoudigst is.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:29
Ik zie 2 dingen:

1.gat lijkt te groot

2. Vroeger boorde ik ook altijd de gaten voor het stucen. Dat gaf dan klodders stuc in de gaten en die brokkelde weer af waardoor de randen soms lelijk uitkwamen en brokkelde. Sindsdien schrijf ik de coördinaten op en boor na het stucen (maar of dat voor een aannemer die productie draait realistische is weet ik niet)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 07:48
Heel simpel na te gaan dit lijkt me. Als er in de handleiding van de spots staat het gat moet diameter x hebben en de aannemer heeft dit gedaan dan is het niet de schuld van de aannemer. De gekartelde randen komen door de stucadoor, die zijn te lui om tijdens het stucen met de vinger langs de gaten af te gaan en het overschot aan stuc weg te vegen. Dit moet je nu wegsnijden maar loop je wel het risico dat er een stukje stucwerk te ver afbreekt.

Normaal hebben spots een veel bredere rand. Allemaal weer leuk en aardig dit minimalistische gebeuren maar als ik bij jullie de aannemer was dan zou ik hier ook geen verantwoordelijkheid voor nemen mits het gat de goeie diameter had. Je hebt echt nul speling om de rand netjes weg te werken. Ik zou zeggen spots lekker de container in en fatsoenlijke inbouwspots kopen.

Vroeger hadden producten randjes, rubbertjes , sierlijsten etc om overgangen weg te werken. Tegenwoordig met al dat minimalistische gebeuren is dat niet meer maar mensen verwachten wel dat er nergens een overgangetje, scheurtje door werking van materialen etc. te zien is. Dat gaat gewoonweg niet samen en daar ontstaan steeds meer discussies door tussen aannemers en particulieren.

[ Voor 18% gewijzigd door epicrates86 op 03-06-2026 07:48 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Dit is heel simpel; het gat moet een diameter hebben tussen de 86 en 89 mm. Meet dit na. Is het meer dan 90 mm? Spreek de aannemer hierop aan daar hij een boor/zaagfout gemaakt heeft.

De kartels/rafels zijn stucresten. Je kan ze zelf weghalen. Snij wel eerst even met een scherp mesje een ' afbreekrandje' zodat je niet je nette plafond stuk maakt wanneer je een klein hoekje weg haalt. Je kunt ook een freesboortje in een accuboor doen en daarmee de hoekjes wegfrezen/schuren ipv te gaan breken.

@epicrates86 Die dunne randen hoeven geen enkel probleem te zijn; die dikke randen zijn juist vooral voor de DHZ'er te krijgen om hun eigen gepruts af te dekken :P Van een pro kun je verwachten dat deze netjes genoeg kan werken (en hier het goede gereedschap voor heeft) dat je een spot met een dun randje kunt gebruiken.

Nu met WP, PV, EV en PC

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Buiten dat deze gaten te groot zijn is het meteen voor iedereen een goede tip om inbouwspots na het stuccen te boren.
Dat stelt niets voor, gewoon van te voren de locaties opmeten en ergens opschrijven/foto maken.
Pagina: 1