Het grote HYXI Halo plugin thuisbatterij topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• bbogaerts
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-10 10:46
Heady schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:20:
[...]

Wij hebben sinds kort ook de ondersteuning hiervoor gebouwed (beta), helaas is dat niet mogelijk via de api maar wel mogelijk via de Modbus door behulp van een RS485 converter.
De support voor modbus zal vrij snel mergen naar de main branch, tevens zijn wij en gesprek met HyxiPower om ook dit aan te sturen via de API.
Waar is dit te vinden?

• Goochie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:08

Goochie

Als in goochelaar

Sinds een week een Hyxi Halo 9kWh in huis. Het systeem draait prima, alleen een vraagje waar ik niet helemaal uitkom. De modus staat op AI en hij ontlaad tot 15 procent, ondanks dat de SOC instelling op 10 procent staat. Als ik de werkmodus op TOU zet, ontlaad de accu wel verder tot die 10 procent. Het lijkt alsof de AI modus dit moedwillig doet? Misschien ter bescherming van de batterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dv2zFXCR3hqDzxk4R3CNDlkxZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kb5qxunBoo6rS1g6hE3JymOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw7kBLGLfuzE8YcJhtFFGzmW3jE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCOFzKl4cnX8jgVZTpdwVzQl.jpg?f=fotoalbum_large

10 ton staal...verticaal!!!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:12
GitHub, zie z'n post historie

Bereken je warmteverlies

• robert.van
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 02-10 05:30
Stralendgroen.nl is super met service. Ervaring mee.

• Heady
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:45
https://github.com/Veldkornet/ha-hyxi-cloud/

Hou de releases in de gaten met wanneer wij dit aankondigen dat het uit beta is gekomen, indien je een HALO hebt en je wilt graag ons hierin helpen kan je de beta 1.7.0-beta.8 versie downloaden.
Zoals aangegeven het is op dit moment nog in beta, wij leunen zeer op mensen die deze device hebben omdat wij zelf de device niet ownen.

De verwachting is ook binnen een korte termijn deze integration aan te bieden via de officiele home assistant integrations, waardoor straks ook niet meer noodzakelijk is om via HCAS te installeren.

[ Voor 0% gewijzigd door Heady op 21-09-2026 08:46 . Reden: verkeerde beta release opgegeven. ]

• Henk Meijerink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-09 12:19
Ik heb op dit moment de HYXI Halo, basis versie 3 kW. Gebruik de Chint P1 meter. Heb 10 zonnepanelen 330 Wp met een SolarEdge omvormer. Heb een dynamisch energiecontract (alleen stroom) bij Frank Energie.

Overweeg om een extra batterij(en) aan te schaffen.

Voor ik dat doe heb ik echter wat vragen:
  1. Op dit moment ingesteld op AI-gestuurd, is dat de beste optie?
  2. Kan ik het systeem ook zo instellen dat het alleen geladen wordt met “overtollig” stroom van de zonnepanelen?
  3. Heb mijn installatie ook aangemeld bij Frank Energie, echter (nog) niet in de HYXI app ingesteld. Is het verstandig om dat wel te doen en wat is het eventuele voordeel van aansturing door Frank?
  4. Ik zie nu in de HYXI app niet wat de opbrengst is van mijn zonnepanelen (alleen in de SolarEdge app) en HYXI houdt daar geen rekening mee. Is het verstandig/mogelijk om een meter te plaatsen in de AC-levering van de SolarEdge omvormer en te koppelen aan de HYXI app? Wordt daar dan in de HYXI app rekening mee gehouden?
  5. Ben nu ingesteld op AI-gestuurd en zie dat de prijzen voor inkoop en verkoop in de app gelijk zijn. Er wordt bijv. 's nachts ingekocht om in de morgen te gebruiken als de prijzen hoger zijn. Echter, vanaf 01-01-2027 stopt de salderingsregeling en is de verkooprijs straks een stuk lager (ca. 10 cent) dan de inkoopprijs. Wordt daar door de AI rekening mee gehouden, of moet ik dat ergens instellen?
Hopelijk kan iemand mij hier duidelijkheid over verschaffen!

• PolderMuis
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 05:08
Henk Meijerink schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:29:
Ik heb op dit moment de HYXI Halo, basis versie 3 kW. Gebruik de Chint P1 meter. Heb 10 zonnepanelen 330 Wp met een SolarEdge omvormer. Heb een dynamisch energiecontract (alleen stroom) bij Frank Energie.

Overweeg om een extra batterij(en) aan te schaffen.

Voor ik dat doe heb ik echter wat vragen:
  1. Op dit moment ingesteld op AI-gestuurd, is dat de beste optie?
  2. Kan ik het systeem ook zo instellen dat het alleen geladen wordt met “overtollig” stroom van de zonnepanelen?
  3. Heb mijn installatie ook aangemeld bij Frank Energie, echter (nog) niet in de HYXI app ingesteld. Is het verstandig om dat wel te doen en wat is het eventuele voordeel van aansturing door Frank?
  4. Ik zie nu in de HYXI app niet wat de opbrengst is van mijn zonnepanelen (alleen in de SolarEdge app) en HYXI houdt daar geen rekening mee. Is het verstandig/mogelijk om een meter te plaatsen in de AC-levering van de SolarEdge omvormer en te koppelen aan de HYXI app? Wordt daar dan in de HYXI app rekening mee gehouden?
  5. Ben nu ingesteld op AI-gestuurd en zie dat de prijzen voor inkoop en verkoop in de app gelijk zijn. Er wordt bijv. 's nachts ingekocht om in de morgen te gebruiken als de prijzen hoger zijn. Echter, vanaf 01-01-2027 stopt de salderingsregeling en is de verkooprijs straks een stuk lager (ca. 10 cent) dan de inkoopprijs. Wordt daar door de AI rekening mee gehouden, of moet ik dat ergens instellen?
Hopelijk kan iemand mij hier duidelijkheid over verschaffen!
Ik gebruik zelf ook een Halo, dus ik deel graag hoe ik deze punten begrijp. Misschien heb je er iets aan.

1. Is AI Mode de beste instelling?

Dat hangt vooral af van wat je wilt bereiken.

Als je vooral wilt profiteren van dynamische energieprijzen, dus laden wanneer de stroom goedkoop is en de batterij gebruiken wanneer de stroom duurder is, dan is AI Mode een goede keuze.

Als je juist zoveel mogelijk van je eigen zonnestroom wilt gebruiken en zo min mogelijk wilt terugleveren aan het net, dan kun je beter Self-use Mode gebruiken.

Als je de batterij later door Frank Energie wilt laten aansturen, dan zou ik Frank als primaire regeling gebruiken en niet tegelijk Frank en HYXI AI laten sturen.

2. Kan de batterij alleen worden geladen met overtollige zonnestroom?

Ja, dat kan met Self-use Mode.

De P1-meter weet niet exact hoeveel je SolarEdge opwekt, maar hij ziet wel of je op dat moment stroom van het net afneemt of juist teruglevert.

3. Is het verstandig om HYXI ook bij Frank Energie te koppelen?

Nadat je de HYXI-batterij bij Frank Energie hebt geregistreerd en gekoppeld, schakelt de HYXI App automatisch over naar VPP Mode.

Vanaf dat moment wordt het laden en ontladen aangestuurd volgens de strategie van Frank Energie en hoef je AI Mode niet meer handmatig te gebruiken.

4. Waarom zie ik de opbrengst van mijn SolarEdge niet in de HYXI App?

Dat komt doordat de P1-meter nu vooral het netto vermogen op het aansluitpunt meet. Hij ziet dus hoeveel stroom je van het net afneemt of teruglevert, maar niet hoeveel je SolarEdge precies opwekt.

Als je in de HYXI App ook de PV-opwekking, het huishoudelijk verbruik en het netvermogen afzonderlijk wilt zien, zou ik eerder een dual-CT meter gebruiken:

één CT op het netaansluitpunt;

één CT op de AC-uitgang van de SolarEdge-omvormer.

Op die manier kan HYXI zowel het netvermogen als de opbrengst van de externe PV-installatie meten, waardoor ook het huishoudelijk verbruik beter kan worden weergegeven.

Als je alleen wilt dat de Halo overtollige zonnestroom gebruikt om te laden, dan is de huidige P1-meter overigens al voldoende.

5. Wat gebeurt er als de salderingsregeling in 2027 stopt en de inkoop- en verkoopprijs verschillend zijn?

Daar hoef je je niet al te veel zorgen over te maken, want in de HYXI App kun je de inkoopprijs en verkoopprijs afzonderlijk instellen.

Als je bijvoorbeeld later €0,30/kWh betaalt voor afname, maar slechts €0,10/kWh ontvangt voor teruglevering, kun je die prijzen apart in de App instellen.

De AI kan vervolgens rekening houden met het verschil tussen de inkoop- en verkoopprijs bij het optimaliseren van het laad- en ontlaadgedrag.

Dus na het stoppen van de salderingsregeling hoef je vooral de actuele tarieven uit je energiecontract correct in te stellen.

Als je batterij tegen die tijd door Frank Energie wordt aangestuurd, dan zal vooral de strategie van Frank bepalend zijn voor het laden en ontladen.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32
Kleine toevoeging, de AI modus houd ook rekening met de zon opbrengst. Hij probeert afhankelijk van de weer voorspelling de opbrengst te voorspellen en bepaalt dan of er nog extra goedkoop ingekocht moet worden. Heeft een paar dagen de tijd nodig om in te leren.

• robert.van
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 02-10 05:30
Wie heeft een dynamisch contract bij Frank?

Hoe werkt dat? Ik heb 9 kw systeem.

Wat scheelt het?.

Kunje ook bij ander terecht of werkt de software niet.?

• PolderMuis
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 05:08
robert.van schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:53:
Wie heeft een dynamisch contract bij Frank?

Hoe werkt dat? Ik heb 9 kw systeem.

Wat scheelt het?.

Kunje ook bij ander terecht of werkt de software niet.?
Ik weet dat HYXI ook geïntegreerd is met NextEnergy.

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:21
Hoe werkt het als je 3 1-fase HYXI Halo aansluit naast elkaar in de meterkast. Hardware matig zou dit moeten kunnen net als andere systemen via de P1 voor de sturing, ik vraag mij af hoe het werkt via de VPP. Krijg je dan 1 grote "virtuele batterij / Omvormer?" of blijven het 3 aparte systemen? Dit omdat ik in een netcongestie gebied woon en dan via Frank Energie of Nextenergy (en nog andere) een leuke vergoeding kan krijgen via de Netbeheerder.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:32
De persoon achter de video hiero :w

Ik verwacht heel eerlijk dat dit ding onder de kap gewoon identiek is. Zou te controleren zijn met een firmware pull en registers naast elkaar leggen, maar ik heb geen Hyxi staan.

Ik heb mij echt dagenlang gestoord aan het missen van documentatie, van alle mosbus registers tot aan hoe/wat/waarom de BMS deed wat hij deed wanneer U3/L3 melding geldt..

--

Ik heb ook een hoop extra bevindingen mochten mensen geinteresseerd zijn, de installer app werkt namelijk ook, je kan - met wat gehannes - installer tools unlocken in de app (die overigens niet allemaal werken), maar het is nogal simpel beveiligd allemaal. ;(

--

Voor wie modbus zelf wilt doen: https://jaysdesk.com/nl/energie/aeg-solarcube-modbus-registers
Ik verwacht dat de meeste registers overeen zullen komen, misschien niet 100% identiek, maar modbus is gewoon volledig aanstuurbaar.

--

Update: 03-10

Hyxi en AEG hebben zich er inmiddels wel mee bemoeid. Originele video is offline, met een update erachteraan. De geschreven versie blijft wel.

[ Voor 37% gewijzigd door Silent Hunter op 03-10-2026 18:39 ]

16 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - www.jaysdesk.com

• stefaang
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 08-10 18:46
Heeft nog iemand hetzelfde probleem na de update van vandaag 8 oktober 2026.

Dus wanneer in de TOU-Modus , de SOC van de Aangepaste modus op 100 % zet , Back-upmodus ook op 100 % en het zelfverbruik op 15 % en de TOU-Modus wordt op zelfverbruik gezet dan werkt de zelfverbruik modus niet.

• stefaang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bZTv4WxACFcD_--8034aLWJKbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7HmJ6o2lUAIPQiosXc2etEP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit bedoel ik .

• stefaang
Nog andere problemen om op te lossen. Nog veel fouten in de software.

Ik heb drie fase en heb 2 batterij torens( 9kw en 12 kw ). De 2 torens werken mekaar tegen . Dus wanneer de een oplaadt , ontlaadt de andere.

Wanneer je nu de parallelle besturing activeerd , dus om 2 batterij torens te koppelen 1 master en een slave , dan houden ze de digitale meter niet rond de nul in de zelfgebruik modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v43KH-Ilw6jKwWSWunn31rlEZ3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LAqcQx2QPitIdBFFTvwe7Ks.jpg?f=fotoalbum_large

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:28
stefaang schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:16:

Dus wanneer in de TOU-Modus , de SOC van de Aangepaste modus op 100 % zet , Back-upmodus ook op 100 % en het zelfverbruik op 15 % en de TOU-Modus wordt op zelfverbruik gezet dan werkt de zelfverbruik modus niet.
Ik maak er geen gebruik van maar als dit te reproduceren is zou ik dit bij Hyxi zelf ook melden.

Ik heb een (mogelijk) hardnekkig probleem ontdekt in de connectie tussen het hoofdstation en de aanvullende accu. De aansluiting tussen die twee (vrouwtje-mannetje) kan allerlei random (netstroom) foutmeldingen geven als ze niet helemaal lekker uitgelijnd zijn. Resulterend in de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsT_plB9xhPwyoO1VsdobVnUrdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zajJ1KNSN2xj7gcKv8z0jkL8.png?f=fotoalbum_large

Bijzondere melding want het heeft niets te maken met temperatuurproblemen. Het loont dan om de hoofdaccu en aanvullende accu los te koppelen, de hoofdaccu te resetten aan te zetten, te testen, uit te zetten, opnieuw te koppelen en dan weer aan te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Griffin2k op 09-10-2026 07:50 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:32
stefaang schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:16:

Backup modus op 100% is dat bedoelt als dat je 100% van de batterij reserveert voor backup?
Pagina: 1 2 3 Laatste