Hallo allemaal,
Ik ben van plan om volgende week de knoop door te hakken en een HYXi 12 kWh thuisbatterij te bestellen. Deze komt in de schuur te staan op een dedicated groep.
In de schuur hangt nog een oude (overbodige) onderverdeling / groepenkast waar de voedingskabel (2,5 mm²) vanuit huis op binnenkomt. Deze kabel is in de meterkast in huis keurig beveiligd achter een aardlekschakelaar en een 16A installatieautomaat. Mijn idee is om deze oude kast te hergebruiken en de HYXi direct aan te sluiten op de hoofdschakelaar van deze onderverdeling, waarbij deze hoofdschakelaar dan dienst gaat doen als werkschakelaar.
Nu loop ik tegen twee dingen aan: rondom de stroomaansluiting én rondom het netwerk.
1. Het stroomdilemma (Stekker vs. Vaste aansluiting / WCD):- De HYXi wordt geleverd inclusief een aangegoten stekker. Het liefst knip ik deze er niet af om de originele staat / garantie te behouden.
- Mijn eerste ingeving was om achter die hoofdschakelaar (als werkschakelaar) alsnog een wandcontactdoos (WCD) te plaatsen waar de stekker van de HYXi in kan.
- Echter, ik lees in reviews (o.a. bij Review EnergieNerds) dat het sterk wordt afgeraden om een aparte WCD te gebruiken vanwege thermische belasting: bij langdurig vollast ontladen of laden (3 kW / ~13A door de 2,5 mm² kabel) kunnen stopcontacten en stekkers flink warm worden met risico op smeltende componenten.
- Daarom twijfel ik of ik de stekker er toch af moet knippen om hem direct vast te monteren (bijvoorbeeld met Wago-klemmen in een lasdoos of rechtstreeks op de schroefklemmen achter de hoofdschakelaar/werkschakelaar).
2. Het netwerkdilemma (Verbinding over ca. 20 meter):
De afstand van de meterkast naar de schuur waar de HYXi komt te staan is een stukje overbruggen (ongeveer 20 meter). Ik heb gelukkig wel bekabeld internet beschikbaar in de schuur.
- Kan de HYXi rechtstreeks bekabeld op het netwerk worden aangesloten (via een LAN/Ethernet-module of poort)?
- Zo nee, werkt dit betrouwbaar via wifi over die afstand, of moet ik specifiek extra wifi-bereik in de schuur creëren?
Mijn vragen aan jullie:- Hoe zien jullie de stroomaansluiting i.c.m. het hergebruiken van zo'n oude onderverdeling en de hoofdschakelaar als werkschakelaar?
- Is een WCD achter die hoofdschakelaar echt een zwakke / te warme schakel bij langdurig vollast ontladen of valt dat mee met degelijk materiaal?
- Hoe hebben jullie de HYXi aangesloten (met behoud van de stekker of juist vast gemonteerd), en hoe houdt die verbinding zich tijdens langdurig volledig (ont)laden?
- Wat is de slimste manier om de HYXi betrouwbaar online te krijgen op die 20 meter afstand (bekabeld vs. wifi)?
Alvast bedankt voor jullie expertise en ervaringen!