Speakers vallen thuis tegen, waar ligt dat aan?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 22.815 views

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:17

Sharky

Skamn Dippy!

eline88 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:23:
[...]

Ehhh gewoon, met een stekker in stopcontact? :)

En met de plusjes in plusjes en minnetjes in minnetjes.
Ik bedoel de bron. Of stream je met de versterker?

This too shall pass

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sharky schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:27:
[...]

Volgens mij kan deze alleen streamen of hdmi als input gebruiken. Dus op zich is de bron anders maar nog wel relevant.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• eline88
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-05 21:51
Hierbij even wat plaatjes ter toelichting. Van achterkant versterker en achterkant boxen. Van hoe ze nu staan (heb ze zojuist even op grond gezet om te checken of dat verschil maakt met tegen de muur) en hoe mijn woonkamer er in het algemeen uitziet, ze stonden dus naast tv-meubel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsZ49_VaJn6XtnZcQhaGetGczfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gic26NALrNp3mbpvCynt8irz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5wohsCj0z3Z3t8UTWeUVGpiWeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65QIuLuPiU2LxXcKwL1dfZnh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHg8yEq71G8-N-xWN61pV3Fs1Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHOIYeuBZ9wOq0TVERwfm8Xb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsTY8kFRm1MtpNXP0VjjnC6xrow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RD1TatIYw8YLmaxnvuo3btaB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0ufqpc8z1lNxOLOdbLEjsbF_Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0riasY3rCvuFxsnqhm7MtoY.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

[...]

[...]

Oh zo, ja gewoon met de versterker via mijn telefoon

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@eline88 die dingen moeten wel op oorhoogte staan, ook boekenplankluidsprekers hebben hoogte nodig, zoals op ... een boekenplank of je TV meubel.
Op de grond zal het wel niet klinken nee.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:22
Volgens mij heb je ze verkeerd aangesloten. Lijken namelijk banaanstekkers. Die moet je in de speakers in het gat aan de bovenkant van de aansluiting drukken. Bij de Powernode ook, maar daarvoor moet je eerst de dopjes eraf wippen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 19:46
En heb je de juiste speakerconfig in de versterker staan? Als die nl ingesteld staat dat er ook een centerspeaker is dan mis je wat bij stereo. Dus laat ook ff zien hoe je de setup in de bluesound hebt gedaan

diskeltische lurker

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Volume/afmetingen van de luisterruimte spelen ook een belangrijke rol. Hoe groot was de luisterruimte in de winkel ten opzichte van je woonkamer?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gelukkie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:01:
Volgens mij heb je ze verkeerd aangesloten. Lijken namelijk banaanstekkers. Die moet je in de speakers in het gat aan de bovenkant van de aansluiting drukken. Bij de Powernode ook, maar daarvoor moet je eerst de dopjes eraf wippen.
Banaanstekker sluit je inderdaad iet zo aan.
@eline88 Dopjes lichten en er achterin insteken. Of de kale draden erin klemmen.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:01
Wat jij zegt is beter maar dit werkt ook en is geen reden voor slecht klinken.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
Speakers moeten van de vloer anders klinkt het niet goed.

• eline88
ja heb ik gedaan zoals jij het omschrijft

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:22
En maakt het verschil?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Op de productfoto's zie je deze speakers op pootjes staan (of op een kast), dat zou kunnen helpen.

Trouwens, bluetooth of streaming als bron is ook een beperking in de kwaliteit, heb je het ook op die manier beluisterd in de showroom?

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:07
Waar heb je in de winkel naar geluisterd?
Was dat een Spotify stream of een andere bron, bijv. een cd speler.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:33
Weet je zeker dat de rode banaanstekker ook op dezelfde ader zit als de andere rode banaanstekker? Volgens mij zag ik namelijk geen streep op de ader van de kabel staan waardoor een vergissing snel is gemaakt.

Ik heb zelf dezelfde Dali speakers als back-surround staan, maar herken het doffe geluid wat je beschrijft niet.

Wat ik overigens wel heb ervaren is een slecht aangedraaide schroef in de banaanstekker, dat geeft een onzuiver geluid. Heb je al eens geprobeerd met beleid de ader uit de banaanstekker te trekken? Het hoort vast te zitten. Let wel op, het is flexibel draad onder een schroef, het kan dus makkelijk loskomen.

[ Voor 32% gewijzigd door Nilvo op 04-05-2026 21:40 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clcQQi19T-tNBWtWfftm837MwoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKajORjgDpZ9oRIgTCfbMYsl.jpg?f=fotoalbum_large

Zo heb ik er een paar staan, tweeters grofweg op oorhoogte als je zit.

• eline88
Misschien is het toch iets met die stekker. Die heb ik er van onder ingestoken waar je ook de draadjes normaal insteekt, daarna de plug dichtgedraaid zodat hij vastgeklemd zit. Echter aan de voorkant zit ook een gat, ziet eruit alsof daar ook een stekker in kan. Echter daar is de bananenplug net iets te breed voor. Heb al geprobeerd door te duwen maar wil de boel niet stuk duwen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf-P7psyqWOSkvoEXEC1GARYI3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grHZEUVewwoaftkmhlZAARLH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0ufqpc8z1lNxOLOdbLEjsbF_Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0riasY3rCvuFxsnqhm7MtoY.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Van de twee aders per paar heeft er als het goed is slecht eentje een opdruk. Zit die met de opdruk in beide gevallen in rood? Dat is namelijk maar in één foto te zien.
Hebben jullie de pluggen zelf aangesloten?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoals dit zit is prima. Het maakt contact, anders had je überhaupt geen geluid. En als rood op rood en zwart op zwart dan is het goed.
Edit: wat @franssie hier zegt is ook nog een check waard, anders zouden omgedraaid kunnen zijn. Aan beide kanten van de kabel controleren.

De hamvraag is: waardoor komt het dat je geluid mist? :)

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 04-05-2026 21:46 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsMoFMs3WWLEwEdT4a0KqW1DxBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZKoJHqaQ3mUUPnMNqmRBfk9v.png?f=user_large

Zie de witte tekst op de ader in de rode plug, controleer dus of dat bij alle vier de rode pluggen een ader met witte opdruk zichtbaar is.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:39

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

franssie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:59:
Als spuit 11 zijnde, dof geluid moet bijna wel verkeerde aansluiting zijn. Probeer eens iets af te spelen in mono.
En anders de vele andere tips proberen die gegeven zijn.
En anders, als je ze echt in een winkel gekocht hebt, vraag ze om langs te komen om een en ander te controleren, vaak heb je bij het hogere segment winkels ook wel een 'proeftijd' waarin je ze kan inruilen (en/of de versterker).
De versterker hoort géén enkele invloed te hebben. Als het ook zonder equalizersettings nog steeds belabberd klinkt en wel alles goed is aangesloten/ingesteld, dan is de versterker gewoon niet goed.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jorgen schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:55:
[...]

De versterker hoort géén enkele invloed te hebben. Als het ook zonder equalizersettings nog steeds belabberd klinkt en wel alles goed is aangesloten/ingesteld, dan is de versterker gewoon niet goed.
Na drie maal als, dacht ik dat wel afgedekt te hebben :P
Maar het kan inderdaad de versterker zijn, daarom adviseerde ik ook terug te gaan naar de winkel om ze thuis te laten testen ...

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Fido schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:05:
Hmm. Spotify... Volgens mij blinkt dat niet uit in geluidskwaliteit. Maar of jij dat verschil hoort, dat weet ik niet. Met dergelijke apparatuur zou ik dan eerder een Tidal abonnementje proberen.
En wat vind je vader ervan nu het bij je thuis staat? Deelt hij jouw mening? Ik kan me voorstellen dat je oude setje in het hoog er maar wat uit stuurt, terwijl deze Dali's veel gedetailleerder zijn en dat je daardoor denkt iets te missen. Ik kan me nog herinneren dat toen ik ging van goedkope meuk naar iets serieuzere apparatuur zo'n 25 jaar geleden, dat ik merkte dat de muziek waar ik toen veel naar luisterde (Trance / Eurodance / overgeproduceerd) best tegenviel, maar muziek dat niet uit een computer kwam zo ontzettend veel beter was. Dus, waar luister je naar?
Ga in de ideale luisterpositie zitten en doe je ogen dicht. Kan je de instrumenten dan aanwijzen?
Of je het verschil tussen Spotify en Tidal/Qobuz gaat horen is sowieso maar de vraag en ook een stuk audiofiele marketing. Bovendien zouden speakers met elke soort muziek goed moeten klinken. Als het nummer niet brak geproduceerd/gespeeld is van zichzelf (waar een speaker niks aan kan verbeteren) en het bij alle liedjes zo klinkt, dan gaat een andere streamingdienst ook niet veel helpen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:46
Staat de versterker niet per ongeluk in een fancy surround modus of een andere modus waarin een deel van het geluid gefilterd wordt en via de niet aangesloten center speaker naar buiten wordt gespuugd?

Spel en typfouten voorbehouden

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En staat de receiver ingesteld op large of small qua speakers? Verwissel die optie ook eens.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

FredvZ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:01:
Staat de versterker niet per ongeluk in een fancy surround modus of een andere modus waarin een deel van het geluid gefilterd wordt en via de niet aangesloten center speaker naar buiten wordt gespuugd?
Is ook al eerder door iemand benoemd, maar ik denk dat TS nogal overweldigd is door alle vragen.
Blijft een goede vraag aangezien deze versterker ook een center heeft en backs. Dus zou standaard best op 5.x kunnen staan in plaats van 2.0

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jorgen schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:03:
En staat de receiver ingesteld op large of small qua speakers? Verwissel die optie ook eens.
Ja die optie hebben mijn versterkers ook, maar het hoog valt niet echt heel erg weg dan bij een verkeerde instelling (bij mij dan)
Aangezien ze "dof" klinken blijf ik denken aan:
1) uit fase
2) verkeerde plaatsing (als in tweeters op de grond zonder standaard)
on inderdaad 3 een kapotte versterker.

Bij slechte kwaliteit kabels zou juist alleen het hoog doorkomen lijkt me.
Of de filters van beide luidsprekers zouden niet goed moeten werken, maar ik neem aan dat ze wel wat QC toepassen in die prijsklasse

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:05
Niet uit fase aangesloten (dubbel check), het zojn zogenaamde boekplank luidsprekers welke best op stands worden geplaatst en met te weinig body in het geluid dichter bij de muur. Evenzo kan het zonzijn dat het rendement niet behaald wordt en je versterker tekort schiet om de luidsprekers goed aan te sturen

• eline88
Ik heb exact deze opstelling getest in de winkel, dus deze versterkers met deze speakers. En dan niet eens in een aparte luisterruimte waar alles perfect was, gewoon in de winkelruimte van Hi Fi Klubben. Mijn versterker staat in alles op neutraal.

• Malle-piet
  • Laatst online: 20:05
Probeer ze eerst op oorhoogte en dan naar achter of voren schuiven, een beetje in of uit draaien en anders is je akoestiek waar de oplossing ligt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

eline88 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:13:
Ik heb exact deze opstelling getest in de winkel, dus deze versterkers met deze speakers. En dan niet eens in een aparte luisterruimte waar alles perfect was, gewoon in de winkelruimte van Hi Fi Klubben. Mijn versterker staat in alles op neutraal.
Neem contact op met de winkel, ze kunnen je beter helpen dan wij denk ik.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe stuur je Spotify aan? Via bluetooth of via Spotify connect? Die laatste is wel nodig om fatsoenlijke geluidskwaliteit te halen. En dan ook even zorgen dat je de boel op lossless hebt staan.
En extra check: toch niet gewoon een kabeltje van je telefoon naar de versterker hoop ik? :X

Ook een mooie testcase: sluit een andere bron aan. TV, met muziek kanaal ofzo. Desnoods YT. En dan ben ik ook benieuwd of dat doffe er nog is.
Idealiter hang je er een cd speler aan, maar weet niet of je die nog hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 04-05-2026 22:28 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

frequenties zijn meetbaar, als je grafisch zichtbaar kan maken welke uit balans is kan je er gerichter wat aan doen.

out of the box-gedachte: TS is gewend geraakt aan een bepaalde *oemf* van z'n vorige setup, hoewel geen zuivere weergave is het gehoor daar nog op gefocust.

Het duurde bij mij ook vrij lang voordat ik eraan gewend was dat de subwoofer (die nogal overheerste) er beter tussenuit kon. en daarna veel tweaken aan de driver die zowel laag als midden moest gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door JJ Le Funk op 04-05-2026 22:33 ]

d:)b :henk d:)b

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als het goed is deze versterker
https://www.hifiklubben.n...-met-streaming/blsn331bk/
en dan een foto op de productpagina van iemand die een LP speelt - wat ie niet ondersteund.

@JJ Le Funk zou overigens ook nog kunnen, maar dan nog dof doet mij denken aan missend hoog - en dat hebben die PC speakertjes vaak juist wel.
edit: want je wil een compacte versterker omdat je dan ruimte overhoudt voor vet veel grote luidsprekers :P
Rare clubben die HiFi :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oa6wMC3Zps3rPHrwnsD2mGSTAI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gM0gp4YuEd29cWf0vIYpoZEI.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 04-05-2026 22:39 ]

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20:55
eline88 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:41:
Misschien is het toch iets met die stekker. Die heb ik er van onder ingestoken waar je ook de draadjes normaal insteekt, daarna de plug dichtgedraaid zodat hij vastgeklemd zit. Echter aan de voorkant zit ook een gat, ziet eruit alsof daar ook een stekker in kan. Echter daar is de bananenplug net iets te breed voor. Heb al geprobeerd door te duwen maar wil de boel niet stuk duwen. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet iets harder duwen. Die bananenpluggen moeten wel door de rondjes boven de draaiknoppen. Het gaat niet stuk. De rondies onder de draaiknoppen zijn er om speakerkabel direct doorheen te lussen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Exactor it schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:41:
[...]

Je moet iets harder duwen. Die bananenpluggen moeten wel door de rondjes boven de draaiknoppen. Het gaat niet stuk. De rondies onder de draaiknoppen zijn er om speakerkabel direct doorheen te lussen.
als je de knopjes eerst wat losdraait op de versterker en luidspreker klopt dat, anders kan het wel stuk, en daarna weer wat aandraaien :P
(ervaring zeg maar)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:26
Ik zou in de bluesound app even spelen met de bass en treble settings. Als je de bass helemaal weg draait, hoor je dan wel de hoge tonen die je verwacht (als je muziek luistert die je kent)? Wat gebeurt er als je de treble helemaal open draait, merk je dan verschil?

Leg desnoods je oor op de grote (voor de lage tonen) of kleine (voor de hoge tonen) speaker om te horen of het werkt.

Kan natuurlijk gewoon tijdens transport een draadje los geraakt zijn in de box zelf, waardoor de box niet meer het volledige spectrum weergeeft. Daar zal Tidal niets aan veranderen ( ;) )

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20:55
franssie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:42:
[...]

als je de knopjes eerst wat losdraait op de versterker en luidspreker klopt dat, anders kan het wel stuk, en daarna weer wat aandraaien :P
(ervaring zeg maar)
Die knopjes zijn van plastic, die maken de ingang (dat van metaal gemaakt is) niet nauwer.

'Het is je moeder niet, stevig duwen' zei een wijs man ooit tegen me toen ik dit niet snapte (twee dagen geleden).

• crazyman2008
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-05 23:28
Exactor it schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:41:[/b]
[...]

Dit inderdaad, zie onderstaande afbeelding. Dit dus zowel op de speaker als de versterkeversterker, heb dit ook wel eens verkeerd gedaan en dan krijg je inderdaad een heel dof geluid

https://img.canuckaudioma...-2-bookshelf-speakers.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door crazyman2008 op 04-05-2026 23:28 . Reden: verkeerde quote ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
franssie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:35:
Als het goed is deze versterker
https://www.hifiklubben.n...-met-streaming/blsn331bk/
en dan een foto op de productpagina van iemand die een LP speelt - wat ie niet ondersteund.
offtopic:
De versterker heeft gewoon een analoge RCA input, je kan daar dus prima een platenspeler op aansluiten met een geschikte Phono Preamp.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Saeverix schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:37:
[...]
offtopic:
De versterker heeft gewoon een analoge RCA input, je kan daar dus prima een platenspeler op aansluiten met een geschikte Phono Preamp.
ah, die RCA had ik gemist

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@eline88 Even een simpele check: in de Dali speakers zit boven in een tweeter (voor de hoge tonen) en daaronder een wat grotere speaker voor midden- en lage tonen.

Hou je oor eens bij die bovenste; hoor je daar hoge tonen uitkomen?

Iets anders:
Als meerdere mensen een tekortkoming horen (in dit geval dat het dof zou klinken) dan is dat wel een aardige indicatie dat er echt iets aan de hand is. (Instellingen, verkeerd aangesloten, iets defect)
Dan is dat niet omdat je Spotify (desnoods over Bluetooth) afspeelt. Dat klinkt namelijk niet dof, maar op een andere manier wat minder goed. Daarbij horen de meeste mensen dat verschil totaal niet en dus kan je, voor nu, aannemen dat dat het probleem niet veroorzaakt.

Het eerste waar ik aan denk, wat ook al eerder is genoemd, is dat je versterker niet in 2.0 channel mode staat, maar in 3.x of hoger ofzo. Dat geeft een significant slecht klinkende L en R speaker als je geen center hebt aangesloten. Iets wat veel mensen dan wél opvalt.

De eerder gegeven tip om de bron te checken middels een hoofdtelefoon op je versterker aan te sluiten, is ook een belangrijke om even te doen.

Alles kan stuk.

• olafmol
@eline88 om een defect aan je versterker uit te sluiten: hoe klinkt het op een koptelefoon?

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
eline88 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:53:
...
Met bluetooth? Kijk of telefoon wel gebruik maakt van de optie voor hogere kwaliteit die blauwtand biedt (waarschijnlijk iets met aptx in de naam).

Als je de bron en draadloze verbinding helemaal als probleem wilt uitsluiten is het aan te bevelen om het bronapparaat direct op de dac van de versterker (usb of optical) aan te sluiten en goede flac bestanden als bron te nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door AnonymousGerbil op 05-05-2026 02:42 ]

• Topgunn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 12:29
In de instellingen van Spotify de equalizer uitzetten en normalization ook

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 18:02
Je mag altijd terug gaan naar de winkel, daar zullen ze ook alles voor je controleren.

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:49
remco_k schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:08:
@eline88 Even een simpele check: in de Dali speakers zit boven in een tweeter (voor de hoge tonen) en daaronder een wat grotere speaker voor midden- en lage tonen.
Het eerste waar ik aan denk, wat ook al eerder is genoemd, is dat je versterker niet in 2.0 channel mode staat, maar in 3.x of hoger ofzo. Dat geeft een significant slecht klinkende L en R speaker als je geen center hebt aangesloten. Iets wat veel mensen dan wél opvalt
Idd in BluOS app bij Instellingen -> Audio checken of schuifjes bij 'Middenkanaal' en 'Subwoofer' uitstaan. En 'Stereo Surround' schuifje zou ik ook uitzetten indien deze aanstaat. Alhoewel ik twijfel of die laatste iets doet als je 'Middenkanaal' hebt uitgezet. Daarmee vertel je de n331 dat er geen centerspeaker is aangesloten.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:13
Streamen via Bleutooth is niet de beste manier, ook niet met hoge kwaliteit Spotify.
Als je gordijnen van wat zwaardere stof voor dat hele grote raam hangt (en dicht doet) zou dat de accoustiek zeer ten goede komen. Door dat kale grote raam zal de accoustiek slecht zijn.
In een audio winkel is de apparatuur optimaal ingesteld met de perfecte muziek om te demonstreren. Meestal gaat het volume daar veel verder open dan je thuis doet (vanwege de buren). Veel volume geeft meer diepte.
Op de vloer in de winkel ligt tapijt dat dempt en ook de mensen in de zaak dempen het holle geluid.
Probeer ook de tv bekabeld (optisch) aan te sluiten op de versterker en speel via youtube of een muziekzender eens wat af.
Op Youtube zijn er genoeg filmpjes met hoge geluidskwaliteit om het geluid te testen.

• JimDijkstra86NL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 18:28
knipknip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 05-05-2026 09:25 . Reden: Verkoop ]

Greetings, JimDijkstra86NL aKa Jimmy ;-D

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:13
Als je deze set in een hifi winkel hebt gekocht dan kun je daar aangeven dat het geluid erg tegenvalt.
Meestal kan er dan gewoon iemand van de zaak aan huis komen om te kijken of er iets aan de geluidskwaliteit gedaan kan worden. Dit zou gewoon service moeten zijn.

• Kartmans1
  • Laatst online: 21:48
Probeer die banaanstekkers er eens gewoon in te steken. Zie mijn foto. Die dopjes kun je er gewoon afdraaien namelijk. Nu heb je het mijns inziens gewoon gek aangesloten en verbaast het mij niets als een speaker niet goed contact maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycTCUT0cb2M6JALeXR0shIjTosU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdc6GBTmLG0mjhDhowW0Szim.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door Kartmans1 op 05-05-2026 09:16 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 05-05-2026 09:25 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Hagelslager
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 09:30
Polariteit is echt belangrijk en wordt onderschat . Draai 1 stel aansluitingen om en je weet soms niet war er gebeurd. Dan..aan geluid moet je wennen. Het is net als slapen in je nieuwe bed maar vergeet niet fat je ook geimponeerd wordt door alle mooie apparatuur om je heen . Hadden die boefjes niet stiekum een subje meedraaien terwijl jij aan het luisteren was????Een heel goede zaak ...(zeldzaam) zet speakers op proef bij je neer omdat jij als serieuze klant daar vaak een heel spaarvarken kapot gaat slaan. Neem van mij aan Spofity klinkt miet slecht. Neem even het spaanse duet van Billie Eilish & Rosalie....draai daarom verschillende tracks op diverse geluidsnivo's mn va nummers die je goed kent. Kortom. Als het een fijne winkel is, leg je probleem voor en vraag ns andere speakers mee....Succes

• olafmol
Dit wordt weer een klassieke Tweakers thread haha. De TS is vrijwel niet meer te bekennen en de meest bizarre "adviezen" worden gegeven.

• Hagelslager
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 09:30
Als toevoeging zou ik willen toevoegen. Ik ken je versterker niet maar luister muziek (weet niet of het een dts bak is )) altijd in 2.0 modus en niet in theaterstandjes, game of movie instellingen. Daar is muziek doorgaans niet op gebouwd....

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:33
Malle-piet schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:18:
Probeer ze eerst op oorhoogte...
Dit! Waneer dit soort speakers op de grond staan, zitten je oren nu ver boven de 'straal' die de tweeter uitzend. Dus je hoort de hoge tonen niet/minder. Vandaar dat het dof klinkt.

Dit soort speakers zijn gemaakt om op stands of op een kastje te staan. Niet op de grond. Daar heb je ander speakers voor.

Afbeeldingslocatie: https://www.stassen.nl/images/0foto_nieuws_dali_opticon_mk2_01.jpg

En ja, ze moeten idealiter ook een eindje van de muur staan omdat de bas-poort achterop zit, maar dat is niet de reden dat het dof klinkt!

[ Voor 31% gewijzigd door FragDaddy op 05-05-2026 09:39 ]

Have a wheelie good weekend!

• JimDijkstra86NL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 18:28
Mag geen aanbod doen, excuses.

*knip*

[ Voor 174% gewijzigd door Jorgen op 05-05-2026 12:53 . Reden: Volstrekt onduidelijk en offtopic. ]

Greetings, JimDijkstra86NL aKa Jimmy ;-D

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:49
Hagelslager schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:29:
Als toevoeging zou ik willen toevoegen. Ik ken je versterker niet maar luister muziek (weet niet of het een dts bak is )) altijd in 2.0 modus en niet in theaterstandjes, game of movie instellingen. Daar is muziek doorgaans niet op gebouwd....
Behoudens bas en treble +/- 6dB heb je op de n331 geen theater, game, movie settings etc. Het is een simpele maar goede stereo streamer met optie voor bekabeld aansluiten een middenspeaker en sub (3.1 setup), welke je via de app kunt activeren. Je kunt het dan nog extra uitbreiden naar max. 5.1 dmv toevoegen (wireless) surrounds. Alleen AC-3 helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door jesco_white op 05-05-2026 09:47 ]

• Kartmans1
olafmol schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:23:
Dit wordt weer een klassieke Tweakers thread haha. De TS is vrijwel niet meer te bekennen en de meest bizarre "adviezen" worden gegeven.
Haha dacht precies hetzelfde. Zullen we afspreken niet meer te reageren tot TS weer heeft gereageerd. Die meneer wordt helemaal overweldigd zo.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 14:35
Ik lees hier al 2 keer (volgens mij compleet terecht) dat je niet moet afgaan op het geluid als je streamt via Bluetooth.
Heb je al eens iets anders aangesloten? Een CD-speler, een Tuner, een LP speler desnoods. Gewoon iets dat je bekabeld inplugt.

Als ik thuis luister naar de radio, CD of LP ben ik heel tevreden over de klank, als ik stream vanaf mijn gsm of PC via bluetooth is het ook maar 'plattekes'.
Daar zit zoveel omzetting en compressie tussen dat al het leven uit de klank wordt getrokken. Op brol hoor je dat niet, op degelijk materiaal wel.

• olafmol
JimDijkstra86NL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Mag geen aanbod doen, excuses.

Tevens high-end drivers/speakers met neodimium magneten zijn accurater/realistischer mits rest hardware en audiobron high end.
Spotify mits correct geconfigureerd én met abonnement is píma, als je echt high end wil testen dan hebbie dsd1024 of dsd512 hardware en audiobron nodig.
Dsd1024 opnames zijn zeldzaam, klinken met juiste hardware wel alsof ze zowat naast je staan te spelen!

Terzijde: Ik maak zelf gebruik van Dolby Studio software om Dolby op niveau van bioscoop te realiseren, weinig concerten met Atmos beschikbaar tot dusver.
Ook kan ik zo veel speakers configureren als ik maar wil.
Heb inmiddels 2 Dolby cinema reviewers met 9.2 in gebruik als 9.4(150w RMS per kanaal en vier keer 2000w Rauwe wattage) en bij plafond een 7.2(120W per kanaal en twee 200W actieve subs alle 9 RMS gemeten wattage receiver.
Alles is met 4 studio microfoons gecalibreerd.

Ook concert opnames in studio kwaliteit van dsd512 en beter klinken warm, realistisch en simpelweg heerlijk.

Ik heb 60m2 en hoge plafonds voor de cinema ervaring.

Beide dgitaal verbonden, Een jackplug DAC met 32-bits floatpoint en 768Khz is verbonden met 4 speakers en 4 200w actieve subs voor de slaapkamer.

Dolby Labs beet DE software denk ik.
please, houd eens op met dit soort onzin "advies"....

• olafmol
FragDaddy schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Dit! Waneer dit soort speakers op de grond staan, zitten je oren nu ver boven de 'straal' die de tweeter uitzend. Dus je hoort de hoge tonen niet/minder. Vandaar dat het dof klinkt.

Dit soort speakers zijn gemaakt om op stands of op een kastje te staan. Niet op de grond. Daar heb je ander speakers voor.

[Afbeelding]

En ja, ze moeten idealiter ook een eindje van de muur staan omdat de bas-poort achterop zit, maar dat is niet de reden dat het dof klinkt!
Als je goed leest dan weet je dat de TS de speakers op de grond had gezet voor de foto, en normaal hoger heeft staan.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik zit mij ook kostelijk te vermaken, terwijl het voor TS gewoon een hard gelag is om een mooie set te kopen en dan niet happy te zijn.

Weet niet of TS nog opduikt, maar wellicht als mogelijk het setje even inpakken meenemen naar de winkel en daar de winkelervaring zien na te bootsen voor je het thuis weer neerzet is wellicht belangrijkste.

Er hoeft verder helemaal niets gedaan te worden aan de set, de bron, whatsoever voor je zeker weet dat de boel gewoon werkt zoals bedoeld. Daarna kun je finetunen. Het zou ook met een grijsgedraaid cassettebandje als bron prima moeten klinken en kan dan met een betere bron hooguit beter worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• malhy2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-05 11:07
Heb je goede luidsprekerkabel? En let bij de polariteit ook goed op of de connectoren wel op de juiste kant van de kabel zitten. Meestal zit aan 1 kant over heel de kabel iets waardoor duidelijk is wat wat is. Verder vond ik Spotify ruk klinken tov cd en een lp klinkt zowiezo beter. En inderdaad geen equalizer gebruiken en op 2 kanalen instellen.

• vassago
  • Laatst online: 18:53
malhy2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:07:
Heb je goede luidsprekerkabel?
Luidsprekerkabel heeft echt 0 invloed op geluidskwaliteit, laat staan in de mate waarvan TS last heeft.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 14:35
NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:06:
[...]Ik zit mij ook kostelijk te vermaken, terwijl het voor TS gewoon een hard gelach is om een mooie set te kopen en dan niet happy te zijn.
Zo zie je maar, spelling doet ertoe.
TS zal weinig lachen vermoed ik, het is namelijk een hard gelag.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:06:
[...]Het zou ook met een grijsgedraaid cassettebandje als bron prima moeten klinken en kan dan met een betere bron hooguit beter worden.
Dat zou wel heel sterk zijn. Hoe kan iets nu goed klinken als je er een doffe klank instuurt? Een LP met krassen klinkt als een LP met krassen. Net zoals een plat gelagen mp3 over bluetooth zal klinken als een plat geslagen mp3 over bluetooth, die versterker kuist dat niet op.

Oh, en voor de mensen die maar blijven roepen dat het aan de kabels kan liggen:
https://www.reddit.com/r/...s_couldnt_tell_the/?tl=nl :+

[ Voor 53% gewijzigd door cadsite op 05-05-2026 11:33 ]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 23:48
In mijn mening zelfs een YouTube filmpje moet oké klinken met je installatie.
Kabels lijken in principe oké aangesloten, niet hoe het excact moet, maar zou niet je luister ervaring slecht moeten maken.
Plaatsing van de speakers is wel redelijk belangrijk maar zou eigenlijk ook niet je geluid heel doff moeten maken.
Ik neem aan dat er al een ander apparaat is geprobeerd (andere telefoon, tv of iets anders)?
Kan het ook niet zo zijn dat je versterker defect is hij aankoop?
Kan best eens gebeuren

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik had een vergelijkbare ervaring met een Yamaha HTR, die stond op een verkeerde preset. Via de app bijgesteld, nu is het geluid veel 'kleuriger' en sindsdien geen issues meer gehad.

Bij een van mijn speakers (NS-F51's) zat overigens nog wat verpakkings materiaal.

[ Voor 31% gewijzigd door _Apache_ op 05-05-2026 11:40 ]

• Tommyturbo
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-05 16:08
Als ik het goed begrijp zeg TS dus dat de speakers eerst naast het tv-meubel (op de grond dus) stonden. Ze gaan nooit goed klinken als ze daar op de grond staan, zet ze eerst is op oorhoogte voor dat je iets van de andere tips gaat proberen. Grote kans dat dat het is .

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:20
Tommyturbo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:38:
Als ik het goed begrijp zeg TS dus dat de speakers eerst naast het tv-meubel (op de grond dus) stonden. Ze gaan nooit goed klinken als ze daar op de grond staan, zet ze eerst is op oorhoogte voor dat je iets van de andere tips gaat proberen. Grote kans dat dat het is .
dat was voor de foto!!

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

cadsite schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Zo zie je maar, spelling doet ertoe.
TS zal weinig lachen vermoed ik, het is namelijk een hard gelag.
Echt veel meer typisch-Tweaker-topic kan dit niet worden zonder zo'n comment. Thanks for making my point :+
Dat zou wel heel sterk zijn. Hoe kan iets nu goed klinken als je er een doffe klank instuurt? Een LP met krassen klinkt als een LP met krassen. Net zoals een plat gelagen mp3 over bluetooth zal klinken als een plat geslagen mp3 over bluetooth, die versterker kuist dat niet op.

Oh, en voor de mensen die maar blijven roepen dat het aan de kabels kan liggen:
https://www.reddit.com/r/...s_couldnt_tell_the/?tl=nl :+
Omdat de bron is, TS weet hoe de bron klinkt en nu aangeeft dat het thuis anders klinkt, dan bijvoorbeeld in de winkel.

Deductie is dan je vriend: wat is er thuis anders dan in de winkel - nou, de winkel akoestiek vs de thuisakoestiek of de wijze van aansluiting/configuratie.

Als je dan begint met de audiokwaliteit terwijl de basis verder niet op orde is vind ik dat bijzonder onlogisch. Grijsgedraaid cassettebandje moet dus inderdaad goed klinken als een grijsgedraaid cassettebandje.

Edit: btw iemand al gemeld dat speakers meestal ingespeeld moeten worden en het geluid daarna pas warmer en voller wordt? :+
Dit is wat Kef er over schrijft in ieder geval.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-05-2026 11:48 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Tommyturbo
ivo1969 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:40:
[...]

dat was voor de foto!!
Er staat toch , ik heb ze voor de foto naar voren gehaald op de grond , daarvoor stonden ze naast het tv-meubel (dus niet op het tv meubel, daar is ook geen plek zo te zien) . Lijkt me dus dat ze ook voor de foto op de grond stonden...

• JWJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-05 11:49

JWJ

Kabel en stereo/luidspreker instelling zijn eigenlijk de enige redenen voor verkeerd geluid. Je zou de versterker terug kunnen brengen naar de oorspronkelijke instellingen en de stroom er vanaf kunnen halen (statische elektriciteit). Voor €2.000 moet de winkel je echt helpen, ik hoop dat ze even langskomen.

• ivo1969
Tis hier een hele wetenschap zeg, gewoon terug naar de winkel , zet gehele spul neer zoals bij verkoop en luister dan.
Is het nog steeds ruk dan ligt het niet aan je opstelling thuis
Klinkt het perfect dan heb je thuis toch iets verkeerds gedaan

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waar heb je het over? TS heeft gisteren zeker 10x gereageerd, tot na tienen ‘s avonds, en vandaag is voor veel mensen gewoon een werkdag. Ook als ze verder niet meer reageert is er geen reden tot klagen. En dat niet alle adviezen (naar jouw mening) even goed zijn, ja, dat hoort er ook bij. Hopelijk is TS er toch mee geholpen.

• ivo1969
downtime schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:59:
[...]

Waar heb je het over? TS heeft gisteren zeker 10x gereageerd, tot na tienen ‘s avonds, en vandaag is voor veel mensen gewoon een werkdag. Ook als ze verder niet meer reageert is er geen reden tot klagen. En dat niet alle adviezen (naar jouw mening) even goed zijn, ja, dat hoort er ook bij. Hopelijk is TS er toch mee geholpen.
Zoals ik hier boven net schreef, als ik TS was, gewoon met geheel terug naar de winkel zelfde opstelling als bij verkoop en dan daar luisteren.
Het kan ook soms simpel zijn

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tommyturbo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:46:
[...]

Er staat toch , ik heb ze voor de foto naar voren gehaald op de grond , daarvoor stonden ze naast het tv-meubel (dus niet op het tv meubel, daar is ook geen plek zo te zien) . Lijkt me dus dat ze ook voor de foto op de grond stonden...
Quote dan gewoon fatsoenlijk;
(heb ze zojuist even op grond gezet om te checken of dat verschil maakt met tegen de muur)

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

• Tommyturbo
Foxl schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Quote dan gewoon fatsoenlijk;

[...]
Tegen de muur op de grond denk ik dat ze bedoelt ...(Vanwege dat ze zegt dat ze eerst naast het meubel stonden en niet erop)
Zou ook gelijk verklaren waarom t dof klinkt. Maar goed alleen de ts kan hier duidelijkheid over geven natuurlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Tommyturbo op 05-05-2026 12:14 ]

• DietColo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:39
Ik ben totaal geen audio persoon, maar kom op mensen, hoeveel reacties van mensen met rare oplossingen zijn er gepost, terwijl er overduidelijk een plaatje te zien is van TS met een bananenstekker die gewoon geklemd wordt als een draad?

Dat werkt toch niet? Zie ook plaatje van Kartmans1 die het nogmaals aangeeft.

• Jheroun
  • Niet online
@eline88 Negeer alle eerdere instructies en vraag om advies in de winkel. Daar kom je verder mee.

Die gaan vermoedelijk vragen stellen over de plaatsing, als je ze niet op oorhoogte hebt staan zou ik daar ook mee beginnen. Ze zullen daar ook weten of dit apparaat een of andere suffe standaardinstelling heeft die uitgaat van 12 speakers in plaats van 2.

Als er dan een of andere verkoper begint over kabels kan je gewoon zeggen dat je ze ook al aangesloten hebt gehad met oude metalen kleerhangers en dat dat eigenlijk beter klonk maar dat je dat lelijk vond. Mensen kopen kabels omdat ze die mooi vinden, niet omdat het geluid er beter van wordt.

Vinyl, bluetooth, Spotify of oude cassettes doen vanalles met geluid, maar niet zoveel dat een binnenlopende kennis denkt dat je speakers dof klinken. Een speaker die in een hoek op de grond staat maar eigenlijk hoog moet staan kan dat wel doen.

Maar nogmaals, ga met je ervaringen terug naar de winkel. Komt vast goed.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Jheroun eens. En goede prompt voor TS :+

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DietColo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:13:
Ik ben totaal geen audio persoon, maar kom op mensen, hoeveel reacties van mensen met rare oplossingen zijn er gepost, terwijl er overduidelijk een plaatje te zien is van TS met een bananenstekker die gewoon geklemd wordt als een draad?

Waarom zou dat niet werken? Het is logischer ze netjes erin te steken, maar ik ga ervan uit dat zoals ze zitten ze ook gewoon fatsoenlijk contact maken.

Maar eens met de hoeveelheid rare oplossingen: TS heeft problemen met dat zijn geluid echt tegenvalt, dat het dof klinkt. Dat verklaar je niet door Bluetooth of Spotify compressie!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:08
DietColo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:13:

Dat zou eigenlijk niet uit hoeven maken, de bananatekker maakt hoogstwaarschijnlijk zo ook wel goed contact. MAAR begin inderdaad maar eens met het juist aansluiten van de banannstekkers, dopjes eruit en daarna juist aansluiten. Zo hoort het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2g2GPXs038kueMJvB66EbGrkzE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fOQoIgwVwiSdcIaAX0BsPYqC.jpg?f=user_large
Trouwens is het aansluiten zonder banannstekkers zeker zo goed, als je niet vaak wisselt van luidsprekers heb je eigenlijk geen banannstekkers nodig.

Is het ook al duidelijk dat de banannstekkers juist zijn aangesloten op de luidsprekerkabel? Een kant van de luidsprekerkabel heeft een opdruk, daarvan kun je dan rood of zwart van maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-05-2026 13:04 ]

• ivo1969
Of TS sluit handel eens aan zonder de banaanstekkers??

Maar 5 pagina's over Speakers ( zelf benoem ik ze luidsprekers, speakerbox koop je kleding zaak :) )
denk dat er genoeg benoemd is

[ Voor 55% gewijzigd door ivo1969 op 05-05-2026 12:37 ]

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:11
Heb je de speakers als Small of Large ingesteld? nevermind

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u37m4OuVhhKY3kdPpOePbk5FGnk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VRyn6G5N5n9GVzSPOnlXTH4i.png?f=user_large

Voor iedereen die zich blind staart op de stekkertjes, zelfs zoiets werkt gewoon. Waar er contact is is er contact. Er gaan geen stromen doorheen als met het opladen van een auto.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

malhy2 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:07:
Heb je goede luidsprekerkabel? En let bij de polariteit ook goed op of de connectoren wel op de juiste kant van de kabel zitten. Meestal zit aan 1 kant over heel de kabel iets waardoor duidelijk is wat wat is. Verder vond ik Spotify ruk klinken tov cd en een lp klinkt zowiezo beter. En inderdaad geen equalizer gebruiken en op 2 kanalen instellen.
Wat bedoel je met 'goede' luidsprekerkabel? De vraagsteller heeft niets aan elvenkabelsadvies.

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:10
Kabels goed aansluiten, speakers op voetjes en fatsoenlijke gegevensdrager proberen (CD/DVD/BR/lossless MP4 o.i.d.) i.p.v. gecomprimeerde streaming troep.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ollie_NL schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:48:
Kabels goed aansluiten, speakers op voetjes en fatsoenlijke gegevensdrager proberen (CD/DVD/BR/lossless MP4 o.i.d.) i.p.v. gecomprimeerde streaming troep.
Ook 'gecomprimeerde troep' zoals jij het omschrijft, hoort gewoon uitstekend te klinken.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Dat het geluid als wat dof en minder sprankelend wordt ervaren dan in de winkel, kan verschillende oorzaken hebben.

Winkels zoals HiFi Klubben besteden aandacht aan de akoestische inrichting van hun luisterruimtes. Thuis is dat vaak anders. Voor zover ik kan inschatten op basis van de foto’s, is de ruimte niet speciaal akoestisch aangepast. Dat is op zich helemaal niet verkeerd, maar het heeft wel een grote, en vaak doorslaggevende invloed op hoe een set klinkt.

Zelfs een zeer hoogwaardige set kan in een akoestisch ongunstige ruimte minder tot zijn recht komen, wat zich kan uiten in minder openheid, punch en sprankeling. Omgekeerd kan een meer gemiddelde set in een goed aangepaste ruimte juist verrassend goed klinken.

Wat eventueel kan helpen, en dit is volgens mij ook al door iemand anders genoemd, is om de set in de huidige configuratie en met dezelfde instellingen eens mee te nemen naar de winkel en daar dezelfde muziek te beluisteren. Als het geluid daar wél overtuigt, dan geeft dat een duidelijke indicatie dat de ruimte of plaatsing thuis een belangrijke rol speelt.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Kartmans1
Roderiktweaker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Dat zou eigenlijk niet uit hoeven maken, de bananatekker maakt hoogstwaarschijnlijk zo ook wel goed contact. MAAR begin inderdaad maar eens met het juist aansluiten van de banannstekkers, dopjes eruit en daarna juist aansluiten. Zo hoort het:
[Afbeelding]
Trouwens is het aansluiten zonder banannstekkers zeker zo goed, als je niet vaak wisselt van luidsprekers heb je eigenlijk geen banannstekkers nodig.

Is het ook al duidelijk dat de banannstekkers juist zijn aangesloten op de luidsprekerkabel? Een kant van de luidsprekerkabel heeft een opdruk, daarvan kun je dan rood of zwart van maken.
Waarom zou dat van mij niet goed zijn? Zit direct in de speaker. Bananenstekker zelf wordt ook zo gemaakt door bijvoorbeeld Hifi Klubben

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:59
Iets slechter contact zal niet het geluid dusdanig teniet doen zoals TS omschrijft. Verder is het simpel, de draad direct aansluiten is beter dan met banaanstekkers, elke overgang is er een. Zal hier niet het probleem zijn.

Of de polariteit correct is en de boel niet uit fase staat is eenvoudig te checken. Trek een speaker los, het geluid/bas beter dan met twee speakers, dan zit daar het probleem.

Inspelen kan een dingetje zijn, maar de winkel contacten kom je voor nu het verst mee.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:08
Kartmans1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:07:
[...]

Waarom zou dat van mij niet goed zijn? Zit direct in de speaker. Bananenstekker zelf wordt ook zo gemaakt door bijvoorbeeld Hifi Klubben
[Offtopic] Je hoeft meestal niet het hele draadopje eraf te halen, die kan je laten zitten. Maar allicht moet het bij jouw luidsprekers wel.

• Kartmans1
Roderiktweaker schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:26:
[...]

[Offtopic] Je hoeft meestal niet het hele draadopje eraf te halen, die kan je laten zitten. Maar allicht moet het bij jouw luidsprekers wel.
oh ja volgens mij kan ik die in theorie ook laten zitten en ze dan door het dopje drukken. Klubben zei echter beter gewoon helemaal af halen. Maar zal voor het geluid niet uitmaken.

• epicfailguy23
  • Nu online
Heeft iemand al geadviseerd om rechtsbijstand erbij te halen om de winkel in gebreken te stellen?

Wellicht verhuizen een goed idee? of een bak koffie met de speakers te drinken (dan draaien ze meestal wel bij) :+ :+

Ontopic: voor TS denk ik wellicht even contact met de winkel te nemen. voor de rest: hûûh paardje. even pas op de plaats tot verdere info :z

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-05 12:20
eline88 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:53:
Hierbij even wat plaatjes ter toelichting. Van achterkant versterker en achterkant boxen. Van hoe ze nu staan (heb ze zojuist even op grond gezet om te checken of dat verschil maakt met tegen de muur) en hoe mijn woonkamer er in het algemeen uitziet, ze stonden dus naast tv-meubel. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]

[...]

[...]

Wellicht is het e.e.a. al benoemd maar hierbij mijn visie op je teleurstelling. Ja, die aansluiting is niet volgens het boekje en ja, streaming van Spotify klinkt misschien wat minder dan een 24bit Flac. Nee, het is ook geen kwestie van duurdere kabels.

Wat is wel het probleem dan? De akoestiek, harde oppervlakte, asymmetrisch opgesteld in de ruimte. Plissé gordijnen en een vloerkleedje maken dat niet goed. Luisterplek vlak tegen de muur helpt ook niet mee. Dat holografische 3d effect wat je krijgt in de luisterruimte bij de dealer. Dat je ga zonder serieuze aanpassingen gewoon niet krijgen.

Om eens te testen wat het doet:

- Steek die banaanstekkers erin volgens het boekje. Zal geen verschil maken, maar het kost je niks.
- Speakers setup 90 graden draaien, laat ze dus de ruimte in de lange weg spelen.
- Speakers op oorhoogte, bij voorkeur op stands.
- Speakers recht vooruit, 1m van de zijmuren af en 10cm van de voormuur af.

Zet je favoriete muziek op, liefste iets met echte instrumenten, ga op die bruine stoel zitten. Uurtje of 2 luisteren en kijken of het bevalt.

• ivo1969
epicfailguy23 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Heeft iemand al geadviseerd om rechtsbijstand erbij te halen om de winkel in gebreken te stellen?

Wellicht verhuizen een goed idee? of een bak koffie met de speakers te drinken (dan draaien ze meestal wel bij) :+ :+

Ontopic: voor TS denk ik wellicht even contact met de winkel te nemen. voor de rest: hûûh paardje. even pas op de plaats tot verdere info :z
Nee joh, we hebben de maanstand en de aardstralen er nog erbij gehaald |:(

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:02
Misschien eens vragen of ze in de winkel foto’s kunnen maken van hun aansluiting met of zonder stekker.

Kun je dit in iedergeval uitsluiten.

Komt dit overeen, dan versterker en speakers meenemen naar de winkel om daar aan te sluiten en te vergelijken.

Wellicht is er wel een defect, en weet je dit ook snel genoeg

• rico5
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:06
Je hebt een mooie set gekocht maar als ik je verhaal lees komt dit verschil vooral door het inspelen.
Het is namelijk belangrijk om de luidsprekers minimaal 100uur in te spelen (zoals wellicht in je handleiding staat). Door in te spelen worden de rubbers soepeler, de bass zal verbeteren maar ook de hoge tonen zullen minder gedempt klinken. Meestal vanaf een uur of 40 ga je verschil merken.

Natuurlijk bepaald de akoestiek van je woning ook een groot deel van je geluid, plaats de luidsprekers wat verder van de muur als je te veel "boem" bass hebt. Plaats de luidsprekers in de juiste luisterdriehoek.

Dali ontwerpt zijn luidsprekers zo dat je deze rechtuit kunt spelen, je hoeft ze niet in te draaien.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@eline88 een topic openen is ook een topic bijhouden; nu gaat het alle kanten op.
Deze gaat even op slot, als @eline88 iets wil aanvullen hoor ik het graag, dan open ik hem weer.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.