Speakers vallen thuis tegen, waar ligt dat aan?

Pagina: 1
Acties:

• eline88
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:17
Beste allen,

Ik heb voor het eerst in mijn leven eens geinvesteerd in speakers. Tot nu toe deed ik het op een setje DELL-speakertjes met subwoofers dat van ducttape aan elkaar hing en ik gratis kreeg bij mijn PC, 18 jaar geleden.

Ik kocht:
Speakers: 2 x Dali OPTICON2MK2 D Oak speaker
Versterker: BLUESOUND POWERNODE N331Black
Totaal 2.000 euro. Precies deze combi ook geprobeerd in de winkel, samen met mijn vader geluisterd die best audiofiel is en hij vond het gewoon goed klinken.

Echter: eenmaal thuis vind ik het geluid nogal tegenvallen. Ook een vriendin die laatst kwam luisteren zei: is dit het nou? Het geluid klinkt wat dof, opgesloten, niet helder. Meer als een goedkopere speaker. Waar ligt dit aan?
Ben ik te kritisch omdat ik voor het eerst in mijn leven veel geld uitgeef aan een installatie en dus teveel verwacht?
Is de opstelling verkeerd? Speakers staan redelijk dicht tegen de muur. Kan ze nog wel iets naar voren halen maar niet teveel want dan is de luisterafstand te klein (smalle woonkamer) plus maakt dat echt zoveel verschil? Woonkamer is ongeveer 3 bij 6 meter.
Of what else?

Wat ik tot nu toe heb gedaan is in elk geval de Spotify kwaliteit op maximaal zetten, dat lijkt al iets te helpen maar nog niet veel.

Alvast bedankt!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dat kan van alles zijn... De ruimte, ramen, vloerbedekking, gordijnen, meubels en noem het maar op.
In speciale winkels wordt alles perfect opgesteld, vaak zonder allerlei objecten erbij, dat scheelt nogal.

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik ken die versterker niet. Heb zelf een receiver van Marantz en die heeft een calibratiemic waarmee roomcorrection kan worden gedaan. De EQ wordt zo afgesteld op je kamer.
Dat maakte voor mij een wereld van verschil. Veel meer en beter laag. Echt van “meh” naar “wow!”.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In de handleiding staat wel het eea over plaatsing:

https://cdn.brandfolder.i...MK2_quick_start_guide.pdf

Het lijkt erop dat de vrije ruimte aan de achterzijde niet zo belangrijk is, maar aan de zijkanten willen ze minimaal 75 cm vrije ruimte hebben.

Toevallig de speakers wel goed in fase staan tov elkaar? + en - aansluiting op beide speakers gelijk aangesloten?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DonILLY
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:40
Tja .... kan inderdaad van alles zijn. Begin eens met te checken of je de boxen goed hebt aangesloten. haal de boxen eens wat van de muur af. Kan je nog wat instellen op de verstreker zelf? @Question Mark was me net voor.

[ Voor 8% gewijzigd door DonILLY op 04-05-2026 11:49 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:17

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

eline88 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:36:
Beste allen,

Ik heb voor het eerst in mijn leven eens geinvesteerd in speakers. Tot nu toe deed ik het op een setje DELL-speakertjes met subwoofers dat van ducttape aan elkaar hing en ik gratis kreeg bij mijn PC, 18 jaar geleden.

Ik kocht:
Speakers: 2 x Dali OPTICON2MK2 D Oak speaker
Versterker: BLUESOUND POWERNODE N331Black
Totaal 2.000 euro. Precies deze combi ook geprobeerd in de winkel, samen met mijn vader geluisterd die best audiofiel is en hij vond het gewoon goed klinken.

Echter: eenmaal thuis vind ik het geluid nogal tegenvallen. Ook een vriendin die laatst kwam luisteren zei: is dit het nou? Het geluid klinkt wat dof, opgesloten, niet helder. Meer als een goedkopere speaker. Waar ligt dit aan?
Ben ik te kritisch omdat ik voor het eerst in mijn leven veel geld uitgeef aan een installatie en dus teveel verwacht?
Is de opstelling verkeerd? Speakers staan redelijk dicht tegen de muur. Kan ze nog wel iets naar voren halen maar niet teveel want dan is de luisterafstand te klein (smalle woonkamer) plus maakt dat echt zoveel verschil? Woonkamer is ongeveer 3 bij 6 meter.
Of what else?

Wat ik tot nu toe heb gedaan is in elk geval de Spotify kwaliteit op maximaal zetten, dat lijkt al iets te helpen maar nog niet veel.

Alvast bedankt!
Of iemand audiofiel is, of een ander het juist wel/niet merkt zegt meestal heel weinig ;)
Het kan een kwestie zijn van verkeerd aansluiten, totaal andere akoestiek in huis tov de winkel, equalizersettings, roomcorrection, een verkeerde instelling op je versterker, enz. Zelfs psychoakoestiek (je hebt veel geld uitgegeven dus moet het wel mooi zijn - of je hebt veel geld uitgegeven, dus nu ben je extra kritisch) kan een rol spelen.

Wat in elk geval niet helpt is het kopen van andere/duurdere kabels.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:17
Misschien te voor de hand liggend, maar heb je rekening gehouden met de polariteit tijdens het aansluiten van je speakers? Dus de + van je versterker op de - van je speaker en andersom.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:43
Mocht het goed zijn aangesloten en de speakers nog nergens echt vast staan: verplaats de speakers een een stuk naar voren, en luister opnieuw. Klinkt het dan beter?

Je kan ook nog van zitpositie wisselen om te kijken of het dan beter klinkt. Kan ook zijn dat je ze nog wat meer uit elkaar wil zetten (hoe dicht staat links en rechts nu bij elkaar vandaan?).

In theorie scheelt inspelen ook nog wel wat. Maar dat zal geen gigantisch verschil geven. Anders even fotootje posten van je kamer. Dan kunnen we beter meekijken.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:32

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Geen enorme echo in de ruimte? Veel harde materialen waardoor er nauwelijks demping is?

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:16
Heb je de geluidsbron al gechecked? Hoe klinkt het als je een koptelefoon in de versterker stopt en daarop luistert?

Haal de speakers verder weg van de muur, minstens een halve meter. Check ook of er geen dop of prop in de speaker rear port (dat gat voor bas) zit. Check ook je bluesound en spotify settings, bv subwoofer en EQ settings allemaal uit/neutraal. En inderdaad fase checken, alle + en - van de kabeltjes moeten overal hetzelfde en goed zitten.

[ Voor 59% gewijzigd door olafmol op 04-05-2026 14:13 ]

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:04

ResuCigam

BOFH

kaassouflé schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:38:
Misschien te voor de hand liggend, maar heb je rekening gehouden met de polariteit tijdens het aansluiten van je speakers? Dus de + van je versterker op de - van je speaker en andersom.
Bovenstaande klopt niet: Je moet voor beide luidsprekers de + van je versterker verbinden met de + van je speakers. Als dit bij 1 van de speakers omgekeerd zit kan het geluid een stuk minder klinken.

We do what we must because we can.

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:06
Zou best kunnen dat je een aantal room modes nu aanslaat omdat de speaker een 'vlakke' frequentie response heeft in plaats van een grote dip rond 100 tot 300 Hz (zoals normaal is bij consumenten speakers). Dit zorgt voor een heel wollig geluid omdat bepaalde lage frequenties tot wel 10/20dB luider zijn en ook nog eens langer blijven klinken als een soort galm. Je kan dit misschien zelfs horen als je naar verschillende plekken loopt in je kamer terwijl je let op detail in het lage frequent.
Een andere test die je snel kan doen is een frequentie sweep via een tone generator zoals deze; https://www.szynalski.com/tone-generator/. Tik gewoon langzaam van 50 naar 200hz op een redelijk volume en kijk of je kan merken dat er een groot verschil is.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:35
Ik zie dat een bekende winkel ze ook als set aanbiedt, dus deze combinatie zal vaker zo verkocht worden. Wat zeiden ze in de winkel waar het eventueel aan kan liggen?

Zoals je het omschrijft lijkt het meer op verkeerd aangesloten dan objecten die in de weg staan... dat zal ook invloed hebben, maar niet zo groot zoals jij nu omschrijft.

Life is what happens while you're busy making other plans

• maDDog83
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:53
Als je de basisregels aanhoud zou dit zeker meer dan prima moeten klinken.
Ik zou zelf, al is het maar als testopstelling even het volgende doen...

- Check de bekabeling, rood op rood, zwart op zwart, duh ;) )
- Haal ze ten minste 30 cm. van de muur af en draai ze lichtjes naar de luisterpositie. Maak een soort evenwijdige driehoek tussen de speakers en je luisterpositie.
- Als het kan zelf ook niet strak tegen de achterwand aan gaan zitten.

Nu zou de muziek al wat meer moeten gaan zweven / transparanter gaan klinken.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Als spuit 11 zijnde, dof geluid moet bijna wel verkeerde aansluiting zijn. Probeer eens iets af te spelen in mono.
En anders de vele andere tips proberen die gegeven zijn.
En anders, als je ze echt in een winkel gekocht hebt, vraag ze om langs te komen om een en ander te controleren, vaak heb je bij het hogere segment winkels ook wel een 'proeftijd' waarin je ze kan inruilen (en/of de versterker).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:45

Sharky

Skamn Dippy!

Hoe is de versterker aangesloten? Als je geluidsbron per ongeluk verkeerd staat ingesteld kan het ook erg slecht klinken.

This too shall pass

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Sharky schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:03:
Hoe is de versterker aangesloten? Als je geluidsbron per ongeluk verkeerd staat ingesteld kan het ook erg slecht klinken.
Dat is wel een goede, ik zie op https://www.hifiklubben.n...-met-streaming/blsn331bk/ dat het eigenlijk een media/HDMI streamer is met ingebouwde versterker. Dan is de bron (streaming, PC, TV?), manier van aansluiten en codecs etc ook wel een punt van aandacht.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:51
Een foto zegt meer dan duizend woorden, oftewel laat eens zien hoe het opgesteld staat en welke materialen de kamer uit bestaat. Eventueel ook de luisterplek op de foto.

Verder:

- EQ, DSP, e.d. uit. Doe eventueel een herstelling naar fabrieksinstellingen.

- De kwaliteit aanpassen van spotify gaat een slechte akoestiek niet oplossen.

Speakers dichter tegen de voormuur (de muur achter de speakers) kan prima werken. Hiermee krijg je ook een boost in het laag, wat voor deze kleine speakers gunstig kan zijn.

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:17
ResuCigam schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Bovenstaande klopt niet: Je moet voor beide luidsprekers de + van je versterker verbinden met de + van je speakers. Als dit bij 1 van de speakers omgekeerd zit kan het geluid een stuk minder klinken.
Bedoelde meer of OP het op die manier had aangesloten. Excuses voor de onduidelijkheid.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bij deze prijsklasse aan speakers is het - als het goed is aangesloten natuurlijk - de akoestiek van de ruimte typisch het zwakke punt.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

maDDog83 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:49:
en draai ze lichtjes naar de luisterpositie.
En volgens de installatiehandleiding is dat bij deze speakers dus niet de bedoeling. Er staat expliciet in dat de speakers recht naar voren moeten worden geplaatst. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZBHa4F9XUMmgjeS5FlbUz_3V-o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G3Nl4mz7DzEhBjCq9mzqd00t.png?f=user_large

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• greentea
Opgesteld in een ruimte met links & rechts dezelfde afstand tot de muren, met muren van hetzelfde materiaal. zou ik altijd beginnen met recht naar voren. Echter, bij een asymmetrische opstelling, kan indraaien vaak een beter resultaat geven.

• maDDog83
  • Registratie: Maart 2017
Question Mark schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:38:
[...]

En volgens de installatiehandleiding is dat bij deze speakers dus niet de bedoeling. Er staat expliciet in dat de speakers recht naar voren moeten worden geplaatst. :)

[Afbeelding]
Kak, dan is dit weer typisch zo’n gevalletje van: “tenzij anders in de handleiding staat aangegeven.” 🫣

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:01
Het advies was en is nog altijd, voor de aankoop eerst thuis op proef luisteren, dan pas kopen en er zijn nog HfFI winkels waar dat kan. Ik had ooit de kans luidsprekers thuis te testen, akoestiek kan soms alles om zeep helpen en vooral moderne woningen en inrichting. Gibo of gipswanden zijn drama evenals kale laminaat vloeren, oplossingen zijn gordijnen en vloerkleden, maar gips Gibo is niets mee te doen helaas. Ik beluisterde bij iemand een stel IMF TL luidsprekers en klonken daar fenomenaal, thuisgekomen en opgesteld bleef daar niets van over, mijn huidige Impuls 74 is een speaker die bijna overal wel lekker klinkt, maar TL en gipswanden zijn geen vrienden.

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05

Fido

C:\> park

Hmm. Spotify... Volgens mij blinkt dat niet uit in geluidskwaliteit. Maar of jij dat verschil hoort, dat weet ik niet. Met dergelijke apparatuur zou ik dan eerder een Tidal abonnementje proberen.
En wat vind je vader ervan nu het bij je thuis staat? Deelt hij jouw mening? Ik kan me voorstellen dat je oude setje in het hoog er maar wat uit stuurt, terwijl deze Dali's veel gedetailleerder zijn en dat je daardoor denkt iets te missen. Ik kan me nog herinneren dat toen ik ging van goedkope meuk naar iets serieuzere apparatuur zo'n 25 jaar geleden, dat ik merkte dat de muziek waar ik toen veel naar luisterde (Trance / Eurodance / overgeproduceerd) best tegenviel, maar muziek dat niet uit een computer kwam zo ontzettend veel beter was. Dus, waar luister je naar?
Ga in de ideale luisterpositie zitten en doe je ogen dicht. Kan je de instrumenten dan aanwijzen?

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:12
Bij mijn Dali's (oberon 3) hebben ze wel echt een minimale volume waarna ze pas echt open gaan. Als ik ze laag zet dan klinken ze ook echt plat.

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:21
Nieuwe speakers moeten ook even inspelen worden meen ik. Maar als ze nu al dof klinken, denk ik niet dat na een tijdje inspelen ze ineens niet meer dof gaan klinken :P

Benieuwd naar wat je ondertussen al hebt geprobeerd met de adviezen die hier zijn gegeven

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• greentea
@Shinoki Dat heeft niks met je apparatuur te maken. Des te meer met het gehoor en de zogeheten Fletcher-Munson curve. Op lage volumes zijn we minder gevoelig voor lage tonen.

@Fido Spotify vs Tidal vs MP3 vs CD, ja er zit overal verschil tussen. Maar geen verschillen die een complete teleurstelling in de audioset verklaren.

@Malle-piet Wat een kul. Ook in een woning gebouwd met moderne materialen kan je een prima akoestiek creëren.

@Jasphur Speakers inspelen is een mythe. Welke verder besproken kan worden in het elven topic.

Tot zo ver mijn rant.
Pagina: 1