Nieuwe 'zakelijke' laptop van rond de €1000?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-04 16:30
Ik zoek een vervanging voor mijn huidige laptop, want deze werkt niet meer zo goed... (Je zou het kunnen zien als een vervolg op Zakelijke laptop van €1000-1500 gezocht.)

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is dus ter vervanging van mijn MSI laptop uitvoering: MSI GL72 6QD-213NL, en tevens een upgrade. Mag wel na 9 jaar.
Ik gebruik de laptop voornamelijk om mee te internetten en te mailen. Beetje (simpele) foto- en videobewerking.
Niet om te gamen, niks echt 'zwaars' denk ik.

Wat is je budget?
Rond de €1000, goedkoper is leuker, maar mag tot €1500 als het dan echt beter is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja!
Ik wil daarom ook een degelijke en robuuste computer en was in het verleden gecharmeerd van Dell (had een Dell Vostro). Vandaar ook het 'zakelijk' in de titel.
De huidige laptop, MSI, is meer een game laptop. Is ook iets minder goed gebleven, om het zo te zeggen, maar op zich wel erg tevreden mee geweest. Ik doe (nu nog altijd) ongeveer een uur met de accu en op zich vind ik dat prima, maar langer is natuurlijk beter.
Ik zit graag buiten met de laptop. In de zon, dus ik hoop daar wel een geschikt scherm voor te vinden. Het huidige is daar eigenlijk niet zo prettig in.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor alle merken, maar heb dus goede ervaringen nu met Dell en MSI.

Overig
Ik wil graag een groot scherm, maar heb al ontdekt dat 16" haast het maximum is (Dell heeft wel 18", maar die vind ik te duur).
Ik heb graag een numpad.

Wat heb ik gevonden
Ik heb de BBG bekeken en kom dat op de uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15IRH10 (83K100HCMH).
Ook gelezen over ARM, uitvoering: ASUS Zenbook A14 UX3407QA-QD220W en uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15Q8X10 (83N3003WMH).
En als gaming laptop de uitvoering: ASUS TUF Gaming A16 FA608UM-RV014W, de uitvoering: MSI Katana 15 HX B14WFK-046NL en de uitvoering: Lenovo LOQ 15AHP10 (83JG0062MH).
En ik heb op de site van Dell eea bekeken, kom oa op de types DC16255, DC16256, DB16250 en AC16250.
Maar ik heb werkelijk geen idee waar ik nu op moet letten.
Zo heb ik echt geen flauw benul welke processor nou goed, beter, het beste geschikt voor mij is. Dat ARM, Qualcomm Snapdragon? Of de AMD Ryzen? En is de AMD Ryzen 250 van Dell minder dan de 260 bij Asus en Lenovo? Of moet ik 'gewoon' een Intel Core hebben? En dan de 5, i5, i7, 7, Ultra 7? En wat is dan bv weer het verschil tussen Intel Core Ultra 7 258V en Intel Core Ultra 7 256V.
En dan lees ik ook nog over AI en Copilot en dergelijk. Op zich hoef ik dat niet (liever niet), maar ik zie dat het er bij zit (moet) als ik bij Dell bepaalde keuzes maak (meer geheugen).

Wat wel?
Ik denk te weten dat ik beter uit ben met een IPS scherm, mat/anti-schittering, dan een glanzend oled scherm.
Ook denk ik met 16GB en 512GB voldoende geheugen te hebben, maar als iets meer niet heel veel duurder is, wil ik daar natuurlijk voor gaan.

Voorkeur
Op dit moment lijkt me deze configuratie wel wat:
Dell DC16255
€ 780
Scherm: 16”, 16:10, IPS anti-schittering
Numpad
Processor: AMD Ryzen 7 250
GPU: AMD Radeon
Geheugen: 16 GB, 512 GB SSD
Maar dat is omdat ik denk dat AMD Ryzen 7 250 beter is dan de Intel Core i5-13420H van de uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15IRH10 (83K100HCMH) (uit de BBG). Maar ik weet dus niet of dat zo is en waarom.

Help
Ik heb vooral hulp nodig bij hoe het zit met de processor. Ik denk dat ik dan daarmee uiteindelijk de keuze binnen Dell maak.
Maar dat is dan weer, omdat ik geen handige configurator voor MSI, Lenovo of Asus heb gevonden...
(Al vind ik die dan nog wel, zodra ik weet hoe ik naar processors moet kijken.)

Tot slot
Ik maak niet makkelijk een keuze. En ik heb een beetje tijd. Maar ik vanaf donderdag ongeveer een maand afwezig en daarna wil ik wel snel een beslissing maken en een nieuwe laptop kopen.
Vooral om alvast advies te krijgen over die processoren, wilde ik dit topic wel nu al plaatsen.

Alvast bedankt

Alle reacties

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Voor internetten en mailen zijn alle actuele laptops geschikt. Het klinkt niet alsof je met oude x86-only software werkt, dan is een Snapdragon zeker ook een optie. Is de acculooptijd belangrijk? Buiten in de zon is wel een issue, daarvoor heb je echt een helder scherm nodig, dus daar zou ik extra op letten.

Qua toetsenbord ben ik gecharmeerd van de Lenovo ThinkPads en ThinkBooks (cursor toetsen van volledige grootte), als dat belangrijk is voor je zou ik daar zeker ook naar kijken.

Die Dell heeft een 300 nits scherm, ik denk niet dat je daar buiten in de zon vrolijk van wordt. Ik zou ook geen geweldige acculooptijd verwachten.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

512GB is anno 2026 wel bijzonder weinig imo...
Wordt overal wat vanaf gesnoept, Windows vreet al een hele berg ook, ik zou sowieso voor 1TB gaan.

Dat terzijde, kijk ook eens naar de Asus Expertbooks, te verkrijgen in veel configuraties en kunnen tegen een stootje.

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit