WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Krachtige stille laptop, geschikt voor buitengebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:10
Wat ga je met je laptop doen?
Softwareontwikkeling. Visual Studio, VS Code, Docker.

Wat is je budget?
Richtprijs 2000 -2500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet veel, maar ik wil er wel buiten mee kunnen werken. Dus hoge helderheid en mat scherm. Hoeft niet rugged te zijn. Accu zou mooi zijn als hij een uur of 3 mee gaat, langer zit ik meestal niet zonder stroom.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt niet zoveel uit, maar geen Apple. Overige wensen:
  • >= 16"
  • >= 800cd/m2
  • >= 32GB RAM
  • <= 2,5kg
  • Stil
  • Querty toetsenbord
In de pricewatch met diverse filters gespeeld, maar ik kom er niet uit. Er is altijd wel iets op aan te merken. Snel genoeg zijn ze allemaal denk ik wel. Het moeilijkste vind ik het scherm en geluidsproductie. Dit zijn dingen die niet zo makkelijk uit de specificaties zijn op te maken. Gaminglaptops zouden onder hoge load meer geluid maken. Maar hoeveel last heb ik daarvan als ik vaker met lage load werk? Zijn ze dan wel stil? En wat betreft de zichtbaarheid buiten: SDR, HDR, mat, glanzend, antireflectiecoating. En er is volgens mij ook niet een winkel die diverse van die laptops in huis heeft die ik even buiten naast elkaar mag zetten. Er zijn ook maar weinig reviews te vinden over onderstaande exacte modellen. Varianten hebben vaak weer een minder scherm.

Hebben jullie nog ideën?

Zelf heb ik gevonden:

uitvoering: HP Omen Transcend 16-u0390nd
+ Goed scherm voor buiten
- Ouder model
- Niet zo stil

uitvoering: Samsung Galaxy Book6 Pro NP960XJG-KG4NL
+ Draagbaar
+ Stil
+ Op papier hoge helderheid, hoe goed werkt Vision Booster?
- OLED scherm, glans?
- Max helderheid alleen piekhelderheid bij HDR content

uitvoering: Lenovo Yoga Pro 9 16IAH10 (83L0007DMH)
+ Krachtig!
+ Helder scherm
- Glanzend scherm
- Kan niet laden via USB-C
- Duur

uitvoering: HP EliteBook 8 G1i 16" (AD3T7ET)
+ Goedkoper
+ Mat scherm
+ Op papier helder scherm, maar in de praktijk? Lees ergens dat het privacyscreen weer de helft van de helderheid wegneemt.
- Lagere resolutie scherm, zou dit erg zijn?

Alle reacties

• -Paul-
Ik neig nu naar de Lenovo. Zou een matte screen protector helpen zonder teveel helderheid te verliezen? Zit er dan nog verschil in merken screen protector?

Zoiets: https://www.amazon.nl/-/en/BROTECT-Anti-reflective-Protective-Anti-Glare-Protector/dp/B0FH7BHL2V/

[ Voor 41% gewijzigd door -Paul- op 02-05-2026 14:01 ]

• -Paul-
Naar aanleiding van de review van vandaag twijfel ik nu toch weer of de Samsung Book6 Pro voor mij niet beter is. Hier wordt een Vision Booster beschreven die in omgeving met fel licht de helderheid tot maar liefst 1008cd/m² kan opschroeven. Dat is meer dan alle andere laptops!

Maar in hoeverre zijn deze gemeten waarden representatief voor de bruikbaarheid buiten in de praktijk? Als ik kijk naar andere reviews van Vision Booster lijkt het geen gamechanger te zijn. Hoe zou het zich verhouden tot de 1000cd/m2 van de Lenovo? Heeft er iemand praktijkervaring?

De Samsung is goedkoper dan de Lenovo, stiller, lichter en kan laden via USB-C. Als de bruikbaarheid buiten in de buurt komt van die van de Lenovo dan zou de Samsung mijn voorkeur hebben.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04

franssie

Save the albatross

-Paul- schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:19:
<>
De Samsung is goedkoper dan de Lenovo, stiller, lichter en kan laden via USB-C. Als de bruikbaarheid buiten in de buurt komt van die van de Lenovo dan zou de Samsung mijn voorkeur hebben.
Ik heb beide niet, maar om de redenen die zij aanhaalt zo ik voor de samsung gaan. Maar ook die is niet ontspiegeld (kan het tenminste niet vinden) en buiten heb ik vaak meer last van spiegelingen dan direct zonlicht.
Wat gebruik je nu?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• -Paul-
Ik heb nu een uitvoering: LG Gram 17Z90P-G.AA75N (Windows 10 Home)
Dit was voor mij een perfecte laptop, op het buitengebruik na. Nu begint hij ook wat traag te worden.

Ik denk dat alle genoemde laptops sowieso een verbetering zijn.

Wat betreft het spiegelen van het scherm heb ik enige hoop dat een matte screen protector dat wat kan verbeteren. Ik hoop alleen dat dat niet teveel ten koste gaat van de helderheid.

[ Voor 21% gewijzigd door -Paul- op 04-05-2026 15:37 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat denk ik dan ook, dat het een verbetering is. Het liefst zou je het scherm natuurlijk ook even in het echt willen zien dan de opties om te vergelijken. In winkels zijn er meestal wel genoeg felle lampen om te kijken hoe de reflectie is.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• -Paul-
Zelf testen zou mooi zijn. Beide laptops zijn echter niet bij veel winkels te koop en ik zie al helemaal geen winkelvoorraad. Ik zou ze allebei kunnen bestellen en thuis testen, maar dat vind ik ook een hoop gedoe met risico op problemen bij terugsturen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Geen ervaring met screenprotectors, maar ik type dit nu buiten op een https://www.hp.com/nl-nl/...0nd-a2qz7ea-abh#techSpecs met ontspiegeld scherm en dat werkt enorm fijn. Maar die is 13"3 en geen 16"+
Scherm wel bijna voluit, maar zie geen reflecties van de ramen achter mij (zit wel in de schaduw, de ramen achter mij niet).

edit: en die is dus 400 Nits (=CD/m2) - mijn Apple Neo is 500 Nits maar werkt vergelijkbaar vwb leesbaarheid maar spiegelt al een dolle.
Ik prefereer dus toch een ontspiegeld scherm buiten.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 04-05-2026 16:03 . Reden: juiste link laptop ]

• Martijnhijink
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 17:05
Ik heb heel goede ervaring met een lenovo legion gaminglaptop met een IGP en een Graka. als je workload laag is kun je op de IGP minstens 6 uur zonder prik en als het moet heb je gewoon een dikke videokaart bij de hand. superstil op IGP.
Pagina: 1