* Eindelijk een keuze gemaakt!
Het verhaal hieronder is van 2014. Ik heb nog altijd geen nieuwe laptop gekocht, maar het wordt nu (maart 2017) langzaam noodzaak. Ik krijg iets te vaak een blauw scherm...
De eisen zijn eigenlijk niet verandert. Onderaan in een nieuwe post zal ik vertellen waar ik nu naar aan het kijken ben.
Ik ben op zoek naar een nieuwe zakelijke laptop.
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is ter vervanging van mijn huidige laptop, een Dell Vostro 1710.
De laptop is in principe voor privé, maar wel ter vervanging van een laptop die al een desktop vervangen heeft. Ik ben met de vorige laptop erg gecharmeerd geraakt van een zakelijke laptop, vanwege de meerdere zelf te kiezen features, de bredere mogelijkheden en ook de robuustheid van de laptop.
Ik zal er niet op gamen (of telt Candy-Crush mbv BlueStacks?).
Wel video en foto's mee bewerken. En wellicht ook aansluiten aan TV of scherm om films te bekijken.
(Vergelijkbaar met 'Bomen/Bos verhaal, laptop voor werk, graag advies'.)
Wat is je budget?
Met BTW zo tussen de 1000 en 1500 Euro. Vandaar ook dat ik wel de vraag hier (LAA) stel, want in de BBG gaat het tot 900 Euro en voor een goede zakelijke laptop vind ik dat net wat weinig. (Anders dan 'Bomen/Bos verhaal, laptop voor werk, graag advies'.)
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zal behoorlijk met de laptop sjouwen. Ook er buiten mee kunnen werken. Dus robuustheid vind ik wel belangrijk (en persoonlijk vind ik een rugged uiterlijk wel mooi en bereid daar ietsje extra voor te betalen, ook al heb ik dat niet echt nodig.) Accu is belangrijk, maar ik ben nu ook gewend om de laptop aan de kabel te hebben hangen, dus is niet het allerbelangrijkste. En gewicht is niet zo van belang.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik wilde eerst voor een Dell gaan, een Latitude of zelfs een Precision (M6800), maar die laatste lijkt me nogal overdreven voor mij. Nav van wat ik hier zoal gelezen heb (in meerdere topics en in de BBG en GoT) wordt het voor mij een Dell of een Lenovo.
Ik kwam op die Precision onder andere vanwege de schermgrootte. Ik heb nu een 17" scherm en ben daar uitermate tevreden mee, maar alleen de Precision heeft nog zulke afmetingen van het scherm. Ik twijfel nu dan ook of ik dat nog wel nodig heb, een 15,4” zal ook wel voldoen.
Een van de redenen waarom ik toen met de Vostro op die maat uitkwam was dat ik graag een numpad wilde hebben en dat zat alleen bij de 17”. Ik zou nog altijd graag een numpad willen, maar als daardoor het geheel zoveel duurder wordt is dat ook geen harde eis meer.
Vanwege dat ik er buiten mee wil werken is een mat of non-glare scherm belangrijk. (IPS?)
En na wat nazoeken het liefst een SSD.
Oh, en ik heb nog niet gewerkt met Windows 8, en ik denk dat ik liever Windows 7 heb (werk nu met Vista), maar als hier enthousiaste gebruikers van Windows 8 mij kunnen overtuigen, dan is ook dit geen eis meer.
Wensen samengevat:
* Desktop vervanger (vervanger Vostro 1710)
* Dell of Lenovo
* Numpad
* Mat/non-glare scherm
* Groot scherm (min 15”?)
* Niet Windows 8
* SSD
Naar mijn idee zijn de wensen dus redelijk vergelijkbaar met de vraag uit 'Bomen/Bos verhaal, laptop voor werk, graag advies', alleen in een lagere prijsklasse, en aangezien deze post:
lijkt mij dat goed mogelijk.ChojinZ schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 09:00:
Met de zaken die jij op de laptop wil gaan doen zou ik het budget verlagen. Je hebt namelijk helemaal geen laptop van 2000 euro nodig voor Office, casual gaming en wat videobewerking. Denk dat je rond de 1200 euro ook wel een laptop kan vinden die dat allemaal goed kan.
Mocht ik tegenstrijdige dingen vragen of als ergens meer uitleg voor nodig is, laat maar weten, dan vul ik het aan, zodat jullie mij kunnen helpen in een goede beslissing.
Alvast bedankt!
Eerste reactie:
Thomasx4 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:17:Ik zou zelf gewoon even op de Lenovo en Dell website gaan kijken wat ze te bieden hebben, een groot deel van de 15" laptops heeft een numpad dus dan kan je een beetje gaan configureren. Qua scherm is mat/non-glare niet alles, IPS trouwens ook niet. De helderheid moet toereikend zijn om buiten mee te kunnen werken, dus ik raad je aan om daar op te letten (in bijvoorbeeld reviews van laptops die je op het oog hebt). Je kan beter een wat slechter maar helder TN paneel hebben dan een vrij donker IPS paneel. Aangezien een helder scherm je accu zo leegslurpt moet je ook letten op een grote accu.
Ik vind W8 trouwens prima, een paar aanpassingen en het is bijna hetzelfde als W7, het ziet er in mijn ogen alleen wat gelikter uit. Zou gewoon een laptop met W8 kopen en als het niet bevalt kan je altijd downgraden naar W7.
[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 15-03-2017 20:01 . Reden: nieuwe reactie ]