@
woutervh
Hallo,
We zitten nu in Calafell, Spanje met de PV5 en een Adria Action391 LH.
Je was nieuwsgierig hoe het in de praktijk gaat? In een woord; geweldig!
Vanuit Vries naar Sint Geertruid, onder Maastricht. Verbruik rond de 24 a 25 kWh .
De eerste stop was bij lokkend. 200 km gereden en nog 23% over!
Daarna wat korte stukken: Charleville de Mézières, troyes, Tonnerre, st Martin D Ardèche, Argeles sur Mer en vandaag naar Vendrell Platja.
In Zuid-Frankrijk laagste score:24,5 kWh gemiddeld tijdens de rit. Plannen is fantastisch: de route wordt uitgestippeld , dat kan overigens wel beter, we zijn over een landweg gestuurd naar Margraten (ereveld) gestuurd maar over snelwegen gaat het prima. De benodigde laadtations worden keurig aangegeven, je ziet de hoeveelheid laadstations, de capaciteit, bezettingsgraad etc. Dus erg goed. Heb voor alle zekerheid wel veel buitenlandse laad apps meegenomen!
Paar keer bij de Lidl geladen in Frankrijk: super via de eigen app van Lidl. 26 cent per kWh……….!!!!!
Veel apps bieden de eerste keer korting aan. Wel moet je voor al die apps je creditcard gegevens invoeren. Ook als je je registreert plug en charge. Dus als je alles heb ingevuld in de app is het enkel de stekker erin steken en laadprocedure start automatisch!
Met caravan was het wel een aantal keren afkoppelen. Veel “drive throug” plekken zijn er nog niet. Wel een paar keer zo kunnen parkeren dat ik zo weer weg kon. En als er een speciale laadpaal voor auto en caravan is gaat er een dikke Duitser staan met enorme armen en tatoos. Dus…..
Het valt ons reuze mee. Ik was in eerste instantie uitgegaan van 150 km. 200 is makkelijk te doen en dan heb je nog iets over ook.
Auto geeft keurig aan dat het laden bij optie 1 betekent dat je aankomt met 30 procent (oid) bij optie 2 met 25 en met optie 3 een keer 18 of 20 procent . Als voorbeeld natuurlijk.
Al die info maakt zorgeloos rijden mogelijk.
Let wel: laden bij 20 % en max laden bij 80% . Dus je effectieve lading is maar 60%. Die 200 kilometer is haalbaar vanaf 100 % lading… Heb paar keer iets meer geladen (85 of90) maar dan heb je meer tijd nodig.
Ook wel opmerkelijk: systeem focust zich niet alleen op laadstations langs de snelwegen. We zijn erafgestuurd, tolpoortje, rotonde, snelweg hotel en daar een aantal laadpalen die allemaal beschikbaar waren dus terrein opdraaien en vijf parkeerplaatsen bezet houden :-) en laden maar.
Onderweg geen pv5 gespot.
Op elke camping en bij elk laadpunt veel vragen over de combinatie…
100% elektrisch? Kan dat, waar ga je heen? Lukt dat? Hoe zwaar is de caravan, mag ik even binnen kijken…. We hebben vaak ons verhaal moeten vertellen. Erg leuk allemaal !
Wat ben ik vergeten? Geen idee. Vragen? Ik hoor t wel!
Groeten uit Spanje.