De oogjes-waarschuwing heb ik afgeplakt (de camera) met zwarte ducttape. Niet te doen anders. En uiteraard de 1 km te snel en beep beep beep-waarschuwing, elke keer bij vertrek met de volumeknop 5 tellen ingedrukt houden, gemute. Andere wat ik doe bij elk vertrek: Drive mode op Eco, stuurtje op het stuur aan.zdDog66 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:24:
Update was nu wel beschikbaar; "wat is er nieuw" moet je blijkbaar voor de update bekijken, daarna geen melding meer
Van wat ik zag: de 360gr camera heeft nu ook dynamische streepjes? (of was het me niet eerder opgevallen?)
De DAW (ogen naar voren) is nog net zo irritant, rest moet ik nog ervaren
mocht iemand nog een setje velgen zoeken met all-weathers.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m2407751919-kia-pv5-lichtmetalen-velgenset-16-inch
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/banden-en-velgen/m2407751919-kia-pv5-lichtmetalen-velgenset-16-inch
Thanks for the tips ;)ietsje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:00:
[...]
De oogjes-waarschuwing heb ik afgeplakt (de camera) met zwarte ducttape. Niet te doen anders. En uiteraard de 1 km te snel en beep beep beep-waarschuwing, elke keer bij vertrek met de volumeknop 5 tellen ingedrukt houden, gemute. Andere wat ik doe bij elk vertrek: Drive mode op Eco, stuurtje op het stuur aan.
Waar zit die camera?
Ben aan het kijken geweest maar was me niet gelukt so far.
Vreemde gewaarwording gisteren.
Na het laden bij Fastnet in Flevoland kon ik niet starten.
12v accu leeg!!
Kia gebeld,die zouden iemand sturen,duurde ca 1,5 uur.
Na ca 15 min weer geprobeerd,alles werkte weer.
Kia afgebeld,morgen langs de dealer voor controle.
Benieuwd wat hun bevindingen zijn.
12v accu leeg!!
ik ook, want dit klinkt als het bekende ( kia-hyundai) probleem met een vrij essentieel onderdeel. Dan laad het je 12 v accu niet meer op, en dan zegt de computer-met-wielen-no.Hemaworstje schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:51:
Vreemde gewaarwording gisteren.
12v accu leeg!!
En voor als je een 3d printer hebt.
https://makerworld.com/en/models/2995228-kia-pv5-attention-camera-cover#profileId-3362261
- Spes consilium non est -
Ik moest nog eens kijken,maar had het goed gezien.
KPN rijdt nu ook met de KIA PV5 Cargo.
Wordt nog druk bij de laadpalen vermoedt ik.

KPN rijdt nu ook met de KIA PV5 Cargo.
Wordt nog druk bij de laadpalen vermoedt ik.
[ Voor 56% gewijzigd door Hemaworstje op 02-07-2026 19:21 ]
HOERA....
De trekhaak zit eronder en uitgeprobeerd met een Adria Action 391 LH caravan.
Zoals eerder aangegeven: op woe. de 17e juni naar de dealer....mouwen opgestroopt, begint nu echt vervelend te worden en strepen te zetten door onze plannen. Duurt nu bijna 3 maand, Ik wil graag escaleren naar een ander niveau (klinkt goed...). etc.
Ondertussen kijkt de juffrouw op haar scherm. Er zijn gisteren trekhaken binnengekomen zegt ze....
make my day...!!!
Ook voor de PV5 Passenger???? Snelle check door een collega en het antwoord was ja!
Monteren?....Wat dacht u van a.s. maandag (22e juni), kunt u dan? Wat een vraag, natuurlijk kan ik. We zitten weliswaar op camping de Potten bij Sneek, maar hier rij ik graag voor naar Assen!
Hulde voor deze dealer!
Na een stormachtig weekend en aan de tentstokken hangen maandag de trekhaak laten monteren.
Woensdag reden we terug met de caravan erachter. De auto gaf aan: 412 km. Caravan gekoppeld en de auto gaf aan: 350 km. Naar huis was, via Groningen, 100 kilometer. Bij aankomst thuis gaf de auto aan dat we nog 137 km konden rijden.
Het rijden ging als een blok: alles zeer stabiel en inhalen geen probleem.
De eerste ervaringen zijn goed! Straks nog een korte vakantie in Sloten en medio augustus de grote trip (frankrijk en Spanje).
Wordt vervolgd...
Zoals eerder aangegeven: op woe. de 17e juni naar de dealer....mouwen opgestroopt, begint nu echt vervelend te worden en strepen te zetten door onze plannen. Duurt nu bijna 3 maand, Ik wil graag escaleren naar een ander niveau (klinkt goed...). etc.
Ondertussen kijkt de juffrouw op haar scherm. Er zijn gisteren trekhaken binnengekomen zegt ze....
make my day...!!!
Ook voor de PV5 Passenger???? Snelle check door een collega en het antwoord was ja!
Monteren?....Wat dacht u van a.s. maandag (22e juni), kunt u dan? Wat een vraag, natuurlijk kan ik. We zitten weliswaar op camping de Potten bij Sneek, maar hier rij ik graag voor naar Assen!
Hulde voor deze dealer!
Na een stormachtig weekend en aan de tentstokken hangen maandag de trekhaak laten monteren.
Woensdag reden we terug met de caravan erachter. De auto gaf aan: 412 km. Caravan gekoppeld en de auto gaf aan: 350 km. Naar huis was, via Groningen, 100 kilometer. Bij aankomst thuis gaf de auto aan dat we nog 137 km konden rijden.
De eerste ervaringen zijn goed! Straks nog een korte vakantie in Sloten en medio augustus de grote trip (frankrijk en Spanje).
Wordt vervolgd...
De KIA staat bij de dealer ivm een "lekstroom".
Dat was de oorzaak van de lege 12volt accu.
Vandaag hopelijk klaar.
Louwman Kia heeft de PV5 geleverd en deden moeilijk over de kosten blijkbaar,KIA is
niet helemaal duidelijk over dat soort zaken volgens een persoon bij de dealer.
Afin,lokale dealer heeft mijn vertrouwen en gaan hem fixen.
Zijn daar ook wat vriendelijker dan Louwman is mijn ondervinding.
Wordt vervolgd.
Dat was de oorzaak van de lege 12volt accu.
Vandaag hopelijk klaar.
Louwman Kia heeft de PV5 geleverd en deden moeilijk over de kosten blijkbaar,KIA is
niet helemaal duidelijk over dat soort zaken volgens een persoon bij de dealer.
Afin,lokale dealer heeft mijn vertrouwen en gaan hem fixen.
Zijn daar ook wat vriendelijker dan Louwman is mijn ondervinding.
Wordt vervolgd.
De ene Louwman vestiging is de andere niet is mijn ervaring.
Anyhow ga vooral naar de dealer die je goed behandeld en waar je een goed gevoel bij hebt.
Anyhow ga vooral naar de dealer die je goed behandeld en waar je een goed gevoel bij hebt.
PV5 lijkt weer in orde.
De boord computer heeft een reset gehad.
Er zijn wat software update's gedaan,en een nieuwe PTC heater besteld,daar is een terug roep actie over begreep ik.
Carplay lijkt nu soepeler te werken,hopelijk blijft dat zo.
Edit,carplay blijft een dingetje.
Dan wel,dan niet werken.
Jammer.
Over drie weken wordt de heater gemonteerd is de afspraak.
Uiteindelijk netjes geholpen,door een KIA medewerker naar huis gebracht toen de PV5 daar nog even moest staan, en later weer opgehaald.
Service tot de voordeur,erg fijn.
Auto Content,bedankt.
De boord computer heeft een reset gehad.
Er zijn wat software update's gedaan,en een nieuwe PTC heater besteld,daar is een terug roep actie over begreep ik.
Carplay lijkt nu soepeler te werken,hopelijk blijft dat zo.
Edit,carplay blijft een dingetje.
Dan wel,dan niet werken.
Jammer.
Over drie weken wordt de heater gemonteerd is de afspraak.
Uiteindelijk netjes geholpen,door een KIA medewerker naar huis gebracht toen de PV5 daar nog even moest staan, en later weer opgehaald.
Service tot de voordeur,erg fijn.
Auto Content,bedankt.
[ Voor 7% gewijzigd door Hemaworstje op 03-07-2026 16:23 ]
Ik zet het gewoon uit in het menu voordat ik ga rijden, evenals de snelheidswaarschuwing, dan is hij helemaal stil.ietsje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:00:
[...]
De oogjes-waarschuwing heb ik afgeplakt (de camera) met zwarte ducttape. Niet te doen anders. En uiteraard de 1 km te snel en beep beep beep-waarschuwing, elke keer bij vertrek met de volumeknop 5 tellen ingedrukt houden, gemute. Andere wat ik doe bij elk vertrek: Drive mode op Eco, stuurtje op het stuur aan.
2 knopjes omzetten, wel zo simpel.
Snelheidswaarschuwing gaat uit wanneer je de volumeknop 10(ish) seconden ingedrukt houd.Mievje schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:27:
[...]
Ik zet het gewoon uit in het menu voordat ik ga rijden, evenals de snelheidswaarschuwing, dan is hij helemaal stil.
Ja dat is, alleen geeft hij bij mij dan nog het signaal dat de max snelheid wijzigt, rete irritant.Krystman schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:16:
[...]
Snelheidswaarschuwing gaat uit wanneer je de volumeknop 10(ish) seconden ingedrukt houd.
Zaterdag onze PV5 opgehaald. Het is en Elite Executive uit Duitsland. Met warmtepomp. in Nederland leveren ze de optie met warmtepomp niet in de Passenger versie. Alleen als optie op de Cargo.
Mooie auto. Gelijk de ramen laten tinten dat scheelt inkijk. En op Marktplaats een extra setje LM velgen tbv de winterset.
Fijne auto rijd heel comfortabel. Alleen voor mij zelf als Tesla rijder een beetje te veel knopjes.
Mooie auto. Gelijk de ramen laten tinten dat scheelt inkijk. En op Marktplaats een extra setje LM velgen tbv de winterset.
Fijne auto rijd heel comfortabel. Alleen voor mij zelf als Tesla rijder een beetje te veel knopjes.
Mooi man.
Kun je foto's maken van de warmtepomp en hier plaatsen?
Ben benieuwd hoe er dat uitziet.
Geniet van je Kia.
Geniet van je Kia.
De nieuwe prijslijst (Juni 2026, met de MY27 modellen denk ik) laat ook de 7-zitter versie zien. Er is wel een warmtepomp op die versie te bestellen. Mysterieuze beslissingen van Kia wederom.t-force schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:57:
Zaterdag onze PV5 opgehaald. Het is en Elite Executive uit Duitsland. Met warmtepomp. in Nederland leveren ze de optie met warmtepomp niet in de Passenger versie. Alleen als optie op de Cargo.
Ik begreep van een dealer dat er inderdaad ingezet gaat worden op warmtepompen ipv V2X..
Alleen de Nederlandse importeur heeft het vinkje niet aangevinkt met deze optie. alle buurlanden wel.. Waarom precies is de vraag.. wellicht iets om scherper te concurreren op prijs met als verkoopargument dat voor het Nederlandse klimaat een warmtepomp weinig toegevoegde waarde heeft. Enfin. Goed dat ze het gaan aanpassen.
Alleen de Nederlandse importeur heeft het vinkje niet aangevinkt met deze optie. alle buurlanden wel.. Waarom precies is de vraag.. wellicht iets om scherper te concurreren op prijs met als verkoopargument dat voor het Nederlandse klimaat een warmtepomp weinig toegevoegde waarde heeft. Enfin. Goed dat ze het gaan aanpassen.
laatste keer dat ik keek naar Duitse prijslijsten was mijn elite exec 5k goedkoper...dus waar zit dat verschil?
PV5 Passenger Elite Executive trekhaak, div. trim
bij mijn weten zit dat diep geintergreerd in het motorgedeelte. Daarom is het ook niet achteraf te plaatsen.Hemaworstje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:04:
Mooi man.
Geniet van je Kia.
Kunnen jullie even meedenken. Ik zou graag een rolstoelbus willen laten maken van een PV5 L2 H1, dan kan hij in parkeergarage. De bedoeling is dan achteroprijplaat en op de 2e rij de rolstoel in het midden. Nu zit het in de hoogte een Passenger heeft op de 2e rij stoelen, deze kun je eruit halen maar dan blijft de binnenhoogte steken op 141 cm terwijl ik 147 cm minimaal moet hebben. Of kun je de binnenhoogte van 152 halen als stoelen eruit gaan? De cargo is 152 cm maar heeft geen achterklep. Hierdoor heb je de deursluiters aan de bovenkant van de instap die zeker een paar cm zijn en aan de binnen bovenkant zitten voor de stevigheid van die dwarsbalken die ook een paar cm zijn. Om een elektrische rolstoel vast te zetten moet er een vloer opkomen waar vastzetpunten in zijn. Weten jullie of het allemaal haalbaar is? Er zijn al wel verschillende rolstoelbussen gemaakt maar allemaal te lage binnenhoogte. De h2 kan niet in de garage. Hopelijk hebben jullie oplossingen!
[ Voor 10% gewijzigd door Benken op 12-07-2026 18:01 ]
Ik heb even gemeten bij onze passenger, achteringang is 110 cm, zijdeur is 133 cm.Benken schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:56:
Kunnen jullie even meedenken. Ik zou graag een rolstoelbus willen laten maken van een PV5 L2 H1, dan kan hij in parkeergarage. De bedoeling is dan achteroprijplaat en op de 2e rij de rolstoel in het midden. Nu zit het in de hoogte een Passenger heeft op de 2e rij stoelen, deze kun je eruit halen maar dan blijft de binnenhoogte steken op 141 cm terwijl ik 147 cm minimaal moet hebben. Of kun je de binnenhoogte van 152 halen als stoelen eruit gaan? De cargo is 152 cm maar heeft geen achterklep. Hierdoor heb je de deursluiters aan de bovenkant van de instap die zeker een paar cm zijn en aan de binnen bovenkant zitten voor de stevigheid van die dwarsbalken die ook een paar cm zijn. Om een elektrische rolstoel vast te zetten moet er een vloer opkomen waar vastzetpunten in zijn. Weten jullie of het allemaal haalbaar is? Er zijn al wel verschillende rolstoelbussen gemaakt maar allemaal te lage binnenhoogte. De h2 kan niet in de garage. Hopelijk hebben jullie oplossingen!
[Afbeelding]
Eenmaal binnen ongeveer 140 cm, ik heb er wel een nieuwe vloer ingelegd, deze is met isolatie een paar centimeter.
Wordt lastig denk ik.
Er komt een rolstoelbus aan van KIA,of hij is er misschien al.
Kijk daar eens naar voor oplossingen,kan misschien helpen.
Succes.
https://theevreport.com/kia-pv5-wav-side-entry-debuts-in-europe
Kijk daar eens naar voor oplossingen,kan misschien helpen.
Succes.
https://theevreport.com/kia-pv5-wav-side-entry-debuts-in-europe
Gefeliciteerd! Wel een vraag: Deden de rijhulpsystemen het bij jou of maakt je dat niet uit? Kia schakelt deze namelijk uit als je een aanhanger trekt heb ik nu gemerkt, en ik ben NOT amusedDutchmanII schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:36:
HOERA....
make my day...!!!
Hulde voor deze dealer!
Wordt vervolgd...
Ik ben ook benieuwd. Hopelijk zorgt deze ervoor dat de rijhulpsystemen in de auto wél werken als je een aanhanger trekt. Kia vindt het "veiliger" om deze uit te zettenHemaworstje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:58:
Er is nieuwe software beschikbaar volgens da KIA app.
Ga er later naar kijken,ben wel benieuwd naar de update.
;)
[Afbeelding]
Waar in het menu dan? Want ik heb van alles uitgezet (geluidswaarschuwingen voor snelheid inderdaad door de volumeknop 4 sec. ingedrukt te houden), maar de geluiden vanwege het oog dat volgens de Kia niet voldoende op de weg gericht is, die blijven. Misschien heb ik het niet kunnen vinden maar door het afplakken blijft het in elk geval stil nu. Het oogje staat er na afplakken permanent en je krijgt bij wegrijden een waarschuwing dat het niet beschikbaar is.Mievje schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:27:
[...]
Ik zet het gewoon uit in het menu voordat ik ga rijden, evenals de snelheidswaarschuwing, dan is hij helemaal stil.
[ Voor 13% gewijzigd door ietsje op 13-07-2026 22:22 ]
Wij rijden normaal, Nederlandse snelheid 100 km/h, airco niet te koud als het erg heet is (bv 25 graden), maar onze range komt niet boven de 350 km. Wel veel op de snelweg maar ook vaak hangend achter vrachtwagens. Met caravan (een kleintje van 850 kg): Minder dan 200. Ik heb het idee dat dit bij anderen veel beter is?
Verder: Terugroepactie vanwege een afwijkende motorkap. Iemand van jullie ook? Wij in elk geval wel.
Ga dan direct ook klagen bij de dealer over het uitzetten van de rijhulpsystemen door Kia, zomaar, wanneer het ze uitkomt, maar in elk geval bij het trekken van een caravan of een fietsendrager. https://www.rdw.nl/uw-voertuig-en-uw-gegevens/informatie-over-uw-voertuig/terugroepacties-opzoeken
Verder: Terugroepactie vanwege een afwijkende motorkap. Iemand van jullie ook? Wij in elk geval wel.
Ga dan direct ook klagen bij de dealer over het uitzetten van de rijhulpsystemen door Kia, zomaar, wanneer het ze uitkomt, maar in elk geval bij het trekken van een caravan of een fietsendrager. https://www.rdw.nl/uw-voertuig-en-uw-gegevens/informatie-over-uw-voertuig/terugroepacties-opzoeken
Het hulpsysteem om te sturen staat volkomen terecht uit als er een aanhanger achter zit. Een auto met aanhanger kan gaan slingeren, afhankelijk van een hoop parameters. Al die combinaties van parameters kunnen niet getest worden of gemeten, en daarom kiezen ze er voor het aan de berijder over te laten. Dat is ook niet altijd zonder risico, elke dag schaart er wel ergens een aanhanger, maar dan ligt de schuldvraag in elk geval niet bij de autofabrikant.
Ze hebben wel wat gezegd over de motorkap vorige week bij de dealer,was me even ontschoten.ietsje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:15:
Wij rijden normaal, Nederlandse snelheid 100 km/h, airco niet te koud als het erg heet is (bv 25 graden), maar onze range komt niet boven de 350 km. Wel veel op de snelweg maar ook vaak hangend achter vrachtwagens. Met caravan (een kleintje van 850 kg): Minder dan 200. Ik heb het idee dat dit bij anderen veel beter is?
Ze gaan bij mij op de 23e een accu heater vervangen,lijkt ook een terug roep ding te zijn als ik de monteur goed begrepen heb.
Wat ik ook zag dat er een terugroep actie is voor de gordel,die zijn blijkbaar niet goed vastgezet.
Bizar.
Ja dat is inderdaad de uitleg van Kia, maar ik vind het echt véél onveiliger. Even opzij kijken en je rijdt al bijna uit je baan, zéker met een aanhanger. Ik heb vele kilometers gereden door heel Europa met onze Ioniq 5 en caravan mét de rijhulpsystemen (het stuurtje) gewoon aan en dat was ook wat ik verwachtte toen ik deze Kia kocht. Het is veel méér nodig als je wél een aanhanger hebt. Het rijdt vele malen meer stabieler en voorkomt dat er geschaard wordt.sbijlsma schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:01:
Het hulpsysteem om te sturen staat volkomen terecht uit als er een aanhanger achter zit. Een auto met aanhanger kan gaan slingeren, afhankelijk van een hoop parameters. Al die combinaties van parameters kunnen niet getest worden of gemeten, en daarom kiezen ze er voor het aan de berijder over te laten. Dat is ook niet altijd zonder risico, elke dag schaart er wel ergens een aanhanger, maar dan ligt de schuldvraag in elk geval niet bij de autofabrikant.
Ik denk dat dit komt doordat zo veel mensen klagen over de rijhulpsystemen überhaupt, terwijl je ze gewoon uit kan zetten als je dat wil. Maar daardoor kan ik ze nu dus niet meer aanzetten!!
[ Voor 8% gewijzigd door ietsje op 13-07-2026 23:15 ]
Vanochtend met een aanhanger gereden,en idd,die systemen stonden uit.ietsje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:59:
[...]
Ik ben ook benieuwd. Hopelijk zorgt deze ervoor dat de rijhulpsystemen in de auto wél werken als je een aanhanger trekt. Kia vindt het "veiliger" om deze uit te zettenLekker handig met zo'n lompe combinatie, had na een kwartier al pijn in mijn nek van het bijsturen steeds.(Ik zet normaal het stuurtje aan op het stuur, dat rijdt heerlijk ontspannen!) Het zet zelfs de dode hoekwaarschuwingen uit. Zo van kijk maar wat je doet met je caravan. Gebeurt zelfs al bij een fietsendrager begreep ik! De Kia Niro deed dit ook al las ik. En ik maar denken dat deze net zo veilig en betrouwbaar was als een Hyundai Ioniq 5, daar faalde de systemen nooit. Mede een reden om voor deze auto te kiezen. Ik voel me besodemieterd, echt. Dit maakt het wat mij betreft veel gevaarlijker. Hij rijdt niet zo soepel, vast en zeker als een auto zonder deze systemen, hij rijdt zonder rijbaanassistentie maar mét aanhanger, als een elektrische fiets waarvan de accu dood is.:(
Reed niet zo prettig,hoefde niet ver gelukkig.
Heb het nog niet geprobeerd na de update.
Carplay is nog steeds een bitch.
Dan wel,dan niet,slechte zaak .
Wij hebben de melding van de update nog niet gehad, ben benieuwd of het iets verbeterd heeft v.w.b. de rijhulpsystemen bij een aanhanger!Hemaworstje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:14:
[...]
Vanochtend met een aanhanger gereden,en idd,die systemen stonden uit.
Reed niet zo prettig,hoefde niet ver gelukkig.
Heb het nog niet geprobeerd na de update.
Carplay is nog steeds een bitch.
Dan wel,dan niet,slechte zaak .
Hiervoor had ik een VW transporter,lane assist stond altijd aan.ietsje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:14:
[...]
Ja dat is inderdaad de uitleg van Kia, maar ik vind het echt véél onveiliger. Even opzij kijken en je rijdt al bijna uit je baan, zéker met een aanhanger. Ik heb vele kilometers gereden door heel Europa met onze Ioniq 5 en caravan mét de rijhulpsystemen (het stuurtje) gewoon aan en dat was ook wat ik verwachtte toen ik deze Kia kocht. Het is veel méér nodig als je wél een aanhanger hebt. Het rijdt vele malen meer stabieler en voorkomt dat er geschaard wordt.
Ik denk dat dit komt doordat zo veel mensen klagen over de rijhulpsystemen überhaupt, terwijl je ze gewoon uit kan zetten als je dat wil. Maar daardoor kan ik ze nu dus niet meer aanzetten!!
Rijden met aanhanger was super fijn,dat is nu wel anders.
Lekker als je met een sleurhut naar Spanje wil.
Ja precies, en wij zijn inderdaad Spanje-gangers. Stel je die hele rit voor zonder rijhulpsysteemHemaworstje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:17:
[...]
Hiervoor had ik een VW transporter,lane assist stond altijd aan.
Rijden met aanhanger was super fijn,dat is nu wel anders.
Lekker als je met een sleurhut naar Spanje wil.
Wat ik me afvraag of dit alleen bij de passenger versies is,of ook bij de cargo's.ietsje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:19:
[...]
Ja precies, en wij zijn inderdaad Spanje-gangers. Stel je die hele rit voor zonder rijhulpsysteem
Zal morgen eens rondvragen.
Hoe het precies bij een KIA geïntegreerd is heb ik nog niet ontdekt maar bij een Tesla is de warmtepomp een combinatie van wel 20 onderdelen die op verschillende plekken in de aandrijflijn en accu zijn verwerkt. Voor geïnteresseerden: YouTube: Understanding Tesla's Heat Pump SystemHemaworstje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:04:
Mooi man.
Geniet van je Kia.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Net terwijl ik m liet staan om boodschappen te doen uitgevoerd. Iets met dashboardlampjes en iets met 'een betere laad ervaring'. Verliep vlekkeloos.Hemaworstje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:58:
Er is nieuwe software beschikbaar volgens da KIA app.
Ga er later naar kijken,ben wel benieuwd naar de update.
;)
[Afbeelding]
Wat is dit met de terugroep actie, is dat officieel? en waar vind ik dat ? Dank!
https://terugroepregister.rdw.nl/nl/Wat is dit met de terugroep actie, is dat officieel? en waar vind ik dat ? Dank!
Hier staan er drie voor de PV5, we zijn in Nederland niet zo van de verplichte terugroepacties. Kia stuurt een brief blijkbaar.
Mijn dealer (Zeeuw en Zeeuw) wist nog van niks vorige week.
Dat zegt wel iets over jouw dealer.Krystman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:57:
[...]
[...]
https://terugroepregister.rdw.nl/nl/
Hier staan er drie voor de PV5, we zijn in Nederland niet zo van de verplichte terugroepacties. Kia stuurt een brief blijkbaar.
Mijn dealer (Zeeuw en Zeeuw) wist nog van niks vorige week.
Tijdens een bezoek aan Kia Content hier werd ik gelijk ingepland.
Tot nog toe dik tevreden over ze.
Louwman had bij levering al steken laten vallen,en kom nog steeds wat dingen
van ze tegen.Jammer.
Wat de gordels betreft,niks ernstigs blijkbaar,meer een voorzorg ding.
De schokbreker vindt ik wel een isseu.
Bij de RDW kun je op je kenteken zoeken en kijken of er iets dringends is.
Verschillende leveringen vanaf de Kia fabriek kunnen verschillende problemen
hebben,maw,sommige serie nr's zijn wel of niet de klos.
[ Voor 14% gewijzigd door Hemaworstje op 14-07-2026 17:24 ]
Hoe was je ervaring met de Kia in Duitsland bestellen? Ben benieuwd of daar een Elite Executive met warmtepomp en elektrische schuifdeuren met trekhaak te bestellen is. In Nederland ga je dan kennelijk over het maximale gewicht heen.t-force schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:57:
het rare is dat wanneer je via de algemene kant zoekt op Kia/ PV5 dan zijn er 3 terugroepacties, voer ik echter mijn kenteken in en onderaan deze open dan zijn er geen terugroepacties gevonden...?Hemaworstje schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:16:
Weet iemand op basis van welke kenmerken de PV5 besluit dat het tijd is voor een PAUZE?? Ik zit er soms niet 5 minuten in en krijg dan al dat bericht....zie ik er zo slaperig uit?
weer iets gevonden: Hey Google, stream Led Zeppelin via Spotify....OK ik stream LZ via Spotify (werkt)
weer iets gevonden: Hey Google, stream Led Zeppelin via Spotify....OK ik stream LZ via Spotify (werkt)
Android Auto – Grote lijst met "Hey Google"-commando's (ChatGPT)
Deze lijst is getest op Android Auto met Google Assistant/Gemini. Niet ieder commando werkt op iedere telefoon, auto of app, maar het merendeel zou moeten werken.
🗺️ Navigatie
🎵 Spotify / YouTube Music
🎙️ Podcasts
📞 Bellen
💬 Signal / SMS
📅 Agenda
⏰ Herinneringen
🌤️ Weer
📰 Informatie
🏠 Google Home
🔋 Handige EV-commando's
🤖 Gemini (nieuwere Android Auto-versies)
Gemini begrijpt vaak gewone spreektaal. Bijvoorbeeld:
💡 Minder bekende tips
Deze lijst is getest op Android Auto met Google Assistant/Gemini. Niet ieder commando werkt op iedere telefoon, auto of app, maar het merendeel zou moeten werken.
🗺️ Navigatie
- Navigeer naar huis.
- Breng me naar mijn werk.
- Navigeer naar [plaats].
- Breng me naar [adres].
- Zoek een laadstation.
- Zoek een snellader.
- Zoek een tankstation.
- Zoek een parkeerplaats.
- Zoek een supermarkt.
- Zoek een restaurant.
- Zoek een koffiebar.
- Zoek een hotel.
- Waar is de dichtstbijzijnde tony chocolonely te koop?
- Waar is de dichtstbijzijnde IKEA?
- Breng me naar de dichtstbijzijnde ANWB.
- Vermijd snelwegen.
- Vermijd tolwegen.
- Vermijd veerponten.
- Hoe laat kom ik aan?
- Hoeveel kilometer is het nog?
- Is er file?
- Zoek een alternatieve route.
- Voeg een tussenstop toe.
- Annuleer de route.
🎵 Spotify / YouTube Music
- Speel Led Zeppelin op Spotify.
- Speel Pink Floyd.
- Speel Hotel California.
- Speel rockmuziek.
- Speel jazz.
- Speel blues.
- Speel klassieke muziek.
- Speel jaren 80 muziek.
- Speel mijn favorieten.
- Speel mijn Discover Weekly.
- Speel mijn Release Radar.
- Speel mijn workout playlist.
- Shuffle mijn playlist.
- Volgende nummer.
- Vorige nummer.
- Pauzeer.
- Hervat.
- Herhaal dit nummer.
- Shuffle aan.
- Shuffle uit.
- Volume harder.
- Volume zachter.
- Mute.
🎙️ Podcasts
- Speel de nieuwste aflevering van ...
- Speel mijn podcasts.
- Ga 30 seconden vooruit.
- Ga één minuut terug.
- Volgende aflevering.
- Pauzeer podcast.
- Hervat podcast.
📞 Bellen
- Bel Jan.
- Bel mobiel van Peter.
- Bel kantoor.
- Bel mama.
- Bel papa.
- Bel het dichtstbijzijnde hotel.
- Bel de dichtstbijzijnde garage.
💬 Signal / SMS
- Stuur een Signal naar Jan.
- Stuur een bericht naar Lisa.
- Lees mijn berichten.
- Beantwoord met: Ik ben over tien minuten thuis.
- Stuur een sms naar...
- Stuur een bericht naar mijn vrouw.
- Lees nieuwe berichten.
📅 Agenda
- Wat staat er vandaag op mijn agenda?
- Wanneer is mijn volgende afspraak?
- Hoe laat moet ik vertrekken?
- Waar is mijn volgende afspraak?
⏰ Herinneringen
- Herinner me eraan om melk te kopen.
- Herinner me eraan om te tanken.

- Herinner me eraan om Jan te bellen.
- Herinner me hieraan als ik thuis ben.
- Voeg koffie toe aan mijn boodschappenlijst.
🌤️ Weer
- Hoe wordt het weer vandaag?
- Regent het morgen?
- Hoe warm wordt het?
- Wat is de weersverwachting in Groningen?
- Wordt het glad vannacht?
📰 Informatie
- Wat is het laatste nieuws?
- Vertel het sportnieuws.
- Wat zijn de beurskoersen?
- Hoe laat is het in New York?
- Hoe hoog is de Mount Everest?
- Hoeveel inwoners heeft Parijs?
🏠 Google Home
- Doe de woonkamerlamp aan.
- Doe alle lampen uit.
- Zet de thermostaat op 20 graden.
- Open de garagedeur.
- Doe de voordeur op slot.
- Zet de tuinverlichting aan.
🔋 Handige EV-commando's
- Zoek een laadstation.
- Zoek een snellader.
- Zoek een Fastned.
- Zoek een Ionity.
- Zoek een Allego-lader.
- Zoek een laadstation onderweg.
- Navigeer naar de dichtstbijzijnde laadpaal.
🤖 Gemini (nieuwere Android Auto-versies)
Gemini begrijpt vaak gewone spreektaal. Bijvoorbeeld:
- Ik wil onderweg ergens lekker Italiaans eten.
- Zoek een restaurant met goede beoordelingen.
- Zoek een laadstation waar ik koffie kan drinken.
- Stuur mijn vrouw dat ik een kwartier later ben.
- Speel rustige muziek voor een lange autorit.
- Zoek een mooie route naar huis.
- Zoek een supermarkt die nog open is.
- Waar kan ik onderweg goed lunchen?
- Zoek een hotel met gratis parkeren.
💡 Minder bekende tips
- Je hoeft niet precies deze zinnen te gebruiken; Google begrijpt vaak natuurlijke taal.
- Noem bij muziek altijd de app als je meerdere muziekapps hebt (bijvoorbeeld "... op Spotify").
- Je kunt ook zeggen: "Speel iets vergelijkbaars."
- Tijdens navigatie kun je vragen: "Hoe druk is het verderop?"
- Of: "Zijn er flitsers?" (werkt afhankelijk van de navigatie-app).
[ Voor 4% gewijzigd door zdDog66 op 14-07-2026 21:16 ]
Ik kan zeggen dat vanuit België dit geen probleem was met een passenger e e. Trekhaak is na invoeren gemonteerd.Sjoerd-b schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:53:
[...]
Hoe was je ervaring met de Kia in Duitsland bestellen? Ben benieuwd of daar een Elite Executive met warmtepomp en elektrische schuifdeuren met trekhaak te bestellen is. In Nederland ga je dan kennelijk over het maximale gewicht heen.
Denk dat het vooral de zeven zitter betreft, gezien het extra gewicht van de 3e zitrij, warmtepomp en 22 KW lader. In de Duitse prijslijst zijn er wat meer opties te selecteren.MaartenT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 03:03:
[...]
Ik kan zeggen dat vanuit België dit geen probleem was met een passenger e e. Trekhaak is na invoeren gemonteerd.
Als je niet het stuurtje aanzet op je stuur (en je dus geen rijbaanbegeleiding c/q bijsturing krijgt), geeft hij dit signaal al als hij naar jouw smaak te dicht tegen de streep aanrijdt. Of dankzij wind wat lijkt te slingeren. De ellende is dat het stuurtje soms niet werkt, en ik élk geval niet als je aan aanhanger of fietsendrager erop hebt. Hoe dan ook, wanneer ik kan, zet ik altijd het stuurtje aan, dan voorkom je dit koffiepauze gedoe.zdDog66 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:57:
Weet iemand op basis van welke kenmerken de PV5 besluit dat het tijd is voor een PAUZE?? Ik zit er soms niet 5 minuten in en krijg dan al dat bericht....zie ik er zo slaperig uit?
Ik heb de dealer en Kia wel laten weten dat ik het schandalig vind dat Kia vóór mij beslist dat ik mét caravan ineens geen rijbaanbegeleiding meer kan gebruiken. Ik rij al sinds 2018 mét rijbaanbegeleiding (én caravan met Ioniq 5), en nu, met zo'n zware combinatie, rij ik (ter vergelijking) op een veel te zware elektrische fiets waar de accu van dood is gevallen. Alseg ze geen rijbaanbegeleiding meer willen aanbieden moeten ze het eruit halen en er betere stuurbekrachtiging voor in de plaats zetten. Maar niet dit.
Voertuiginstellingen---bestuurdershulp--snelheidslimiet----uit aanvinken.ietsje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:09:
[...]
Waar in het menu dan? Want ik heb van alles uitgezet (geluidswaarschuwingen voor snelheid inderdaad door de volumeknop 4 sec. ingedrukt te houden), maar de geluiden vanwege het oog dat volgens de Kia niet voldoende op de weg gericht is, die blijven. Misschien heb ik het niet kunnen vinden maar door het afplakken blijft het in elk geval stil nu. Het oogje staat er na afplakken permanent en je krijgt bij wegrijden een waarschuwing dat het niet beschikbaar is.
Voertuiginstellingen--bestuurdershulp--DAW----waarschuwing attentie voorwaarts uitzetten.
Geloof me, je wordt hier heel blij van, tenminste ik wel.
(Volumeknop hoef je niet meer in te drukken)
Heel blij omdat je dit voor elke rit weer opnieuw mag doen?Mievje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:55:
[...]
Voertuiginstellingen---bestuurdershulp--snelheidslimiet----uit aanvinken.
Voertuiginstellingen--bestuurdershulp--DAW----waarschuwing attentie voorwaarts uitzetten.
Geloof me, je wordt hier heel blij van, tenminste ik wel.
(Volumeknop hoef je niet meer in te drukken)
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Als je het gewend bent, gaat het bijna automatisch 😉CEdS schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:30:
[...]
Heel blij omdat je dit voor elke rit weer opnieuw mag doen?
Ruim een jaar hebben wij nu een Inster, deze heeft dezelfde menu's als de PV5, ik moet je eerlijk zeggen dat ik er niet aan wen. Jammer dat Kia/Hyundai niet kiest voor de éénknopsuitschakeling á la Renault.Mievje schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:49:
[...]
Als je het gewend bent, gaat het bijna automatisch 😉
De PV5 blijft overigens wel lonken, wij willen een camper en ik denk dat de PV5 een aantrekkelijk basismodel heeft.
ha bedankt, toch maar even de lokale 020 ( Veneman ) kia dealer gemailed. Dit soort zaken vallen onder je garantie dus lijkt mij dat je het zeker moet melden. Benieuwd wat ze ermee doen.Hemaworstje schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:16:
[...]
Dat zegt wel iets over jouw dealer.
Tijdens een bezoek aan Kia Content hier werd ik gelijk ingepland.
Tot nog toe dik tevreden over ze.
Louwman had bij levering al steken laten vallen,en kom nog steeds wat dingen
van ze tegen.Jammer.
Wat de gordels betreft,niks ernstigs blijkbaar,meer een voorzorg ding.
De schokbreker vindt ik wel een isseu.
[Afbeelding]
Vandaag 182Km heen en terug (364 tot.) gereden op en neer A28 en kort A12, SOC 99% begonnen (486Km) 17% over (73Km), 21-23C en WK3-4. zou i.p. iets minder dan 437 echte Kilometers hebben opgeleverd. Lading: 2 personen rond 80Kg.
:strip_exif()/f/image/DjRCg9ZCQa7Cl1vn06deUfrk.jpg?f=fotoalbum_large)