Het grote Kia PV5 topic

Pagina: 1
Acties:

• ietsje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 22:59
Voor iedereen die een elektrische Kia PV5 rijdt of overweegt te gaan rijden, cargo of passenger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAO6dbvTjBPML44UeXfyZWvbSEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2Fk5BGWCukXyg2pgSw9zthK.png?f=fotoalbum_large

• ietsje
Technische info over de PV5, vragen en oplossingen uiteraard welkom hier, maar ik wil aftrappen met deze:

Er zijn verschillende manieren om deze auto in te richten als camper, zie hiervoor ook dit forum: https://www.kiaevforums.c...did-to-the-kia-pv5.16340/
https://campal.co.uk/campal-kia-pv5/
YouTube: World’s First Kia PV5 Rear Pop‑Top! Built with Skyline Roofs
of
https://www.campersite.nl...or-elektrische-camperbus/
Uit Korea zelf komen ook de nodige ideeën:
YouTube: PV5용 차박키트. 트랜스포머 차박키트. 기아의 아웃도어 패키지보다 100배는 좋다. 기아는 반성하라~! ㅋㅋ

Veel activiteit in Engeland dus al, maar nog erg weinig in Nederland, België of Duitsland. Of zijn er hier al mensen mee bezig?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik zag er vandaag toevallig eentje staan...
Moest toch even m'n hoofd omdraaien om te kijken wat het nou precies voor model was.

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• MOOM
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 05-04 18:49
Het is inderdaad een bijzondere auto.
Echter na een testrit was ik vrijwel onmiddellijk overtuigd.
De auto rijdt goed en lijkt technologisch goed ontwikkeld te zijn.
Zo heeft de auto Android Automotive, hetgeen beter lijkt te werken dan Android Auto.
Zelf heb ik de PV5 Passenger besteld (full option).
Zijn er mensen die meer ervaring hebben inzake praktijkverbruik, kinderziektes en andere zaken?

• ietsje
@MOOM heeft hij ook een donkere modus? Wij waren ook verkocht na 1 testrit, hij is besteld :) Plus-Passenger versie (vanwege de V2L en warmtepomp)

[ Voor 61% gewijzigd door ietsje op 05-04-2026 19:14 ]

• ietsje
Vers van de pers: Combe Valley Campers bezig met een camperinbouw van een PV5 Cargo YouTube: How to Convert an EV Van into a Camper | PV5 Strip‑Out & Bulkhead Re...

• Mievje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:56
We hebben sinds half februari een pv5 passenger elite executive en ben er nu een campeerbusje van aan het maken.
De auto rijdt super, we rijden al 10 jaar elektrisch, dus range is iets waar we mee om kunnen gaan.
De dubbele bodem achterin heb ik er uit gesloopt, en de bus voorzien van een houten vloer.
1 stoel van de tweede zitrij is er ook uit, dus het is nu een 4 zitter.
We hebben een bed (190x140) en de keuken wordt aan gewerkt.
Ook zit er al een luifel op wat wel even puzzelen was omdat er nog luifel adapters beschikbaar zijn voor de pv5.
Ik ken het busje ondertussen vrij aardig, dus als iemand vragen heeft...

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:41
Ah daar is het topic dan toch.

In februari een elite executive besteld. De Kia dealer is echter niet zo scheutig met informatie dus hij kan of nog niet in elkaar geknutseld zijn of ergens bij Zuid Afrika ronddobberen of in Rotterdam staan.......

Kijk ook eens hier voor info over de fabriek in Pyeongtaek:
YouTube: Kia PBVs: How It’s Made — Exclusive AutoLand Hwaseong Brand & Factor...

Op het Duitse PV5 forum wordt er ook al van alles bedacht ( zie bijv het "PV5 die Dunkelkammer") topic over het ontbreken van de kofferbak verlichting in de huidige versie.
https://www.pv5forum.de/ ( gebruik van een addblocker aangeraden)

Ook wordt er al geknutseld aan add gear dingetjes want dat is nog niet zo hip in Europa ofzo.

Wij hebben hem vooral gekocht omdat we net wat ruimte missen in onze C4 Grand spacetourer.

- Spes consilium non est -

• ietsje
Mievje schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:59:
We hebben sinds half februari een pv5 passenger elite executive en ben er nu een campeerbusje van aan het maken.
De auto rijdt super, we rijden al 10 jaar elektrisch, dus range is iets waar we mee om kunnen gaan.
De dubbele bodem achterin heb ik er uit gesloopt, en de bus voorzien van een houten vloer.
1 stoel van de tweede zitrij is er ook uit, dus het is nu een 4 zitter.
We hebben een bed (190x140) en de keuken wordt aan gewerkt.
Ook zit er al een luifel op wat wel even puzzelen was omdat er nog luifel adapters beschikbaar zijn voor de pv5.
Ik ken het busje ondertussen vrij aardig, dus als iemand vragen heeft...
Tof! Als je een keer foto's wil maken van wat je ervan gemaakt hebt? Wij zijn niet zo handig, dus wij hebben een bestelling geplaatst bij Campal Camper conversions... Hoe sloop je die stoel eruit dan... en ik ben ook erg benieuwd hoe je keuken er dan straks uitziet. Is het je bedoeling om er een hefdak op te zettten er zo een echte camper (voor RDW en belastingdienst) van te maken? (btw heet je "Mievje" omdat je begon met een i-Miev? Wij ook namelijk :))

Oh ja, vraagje: We willen graag een peesrail eraan vast kunnen maken, voor een voortent. Enig idee wie dat erop kan maken?

[ Voor 8% gewijzigd door ietsje op 10-04-2026 22:44 ]

• ietsje
Krystman schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:01:
Ah daar is het topic dan toch.

In februari een elite executive besteld. De Kia dealer is echter niet zo scheutig met informatie dus hij kan of nog niet in elkaar geknutseld zijn of ergens bij Zuid Afrika ronddobberen of in Rotterdam staan.......

Kijk ook eens hier voor info over de fabriek in Pyeongtaek:
YouTube: Kia PBVs: How It’s Made — Exclusive AutoLand Hwaseong Brand & Factor...

Op het Duitse PV5 forum wordt er ook al van alles bedacht ( zie bijv het "PV5 die Dunkelkammer") topic over het ontbreken van de kofferbak verlichting in de huidige versie.
https://www.pv5forum.de/ ( gebruik van een addblocker aangeraden)

Ook wordt er al geknutseld aan add gear dingetjes want dat is nog niet zo hip in Europa ofzo.

Wij hebben hem vooral gekocht omdat we net wat ruimte missen in onze C4 Grand spacetourer.
voor die donkere kofferbak heb ik al een klein ledlampje bij Ali gekocht, dat USB oplaadbaar is, opplakbaar en met een magneetje te bevestigen.

Superbedankt voor het Duitse forum, daar staat inderdaad al veel! Ik heb me geregisteerd :)

[ Voor 3% gewijzigd door ietsje op 11-04-2026 20:06 ]

• stv-visuals
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-04 04:19
ik heb deze bijgeplaatst:

https://www.action.com/nl...stverlichting-met-sensor/
want het originele lampje in de bus is erg karig.

• ietsje
stv-visuals schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 03:53:
ik heb deze bijgeplaatst:

https://www.action.com/nl...stverlichting-met-sensor/
want het originele lampje in de bus is erg karig.
nice! is de sensorfunctie ook uit te zetten? bij 'stealth camping' zou ik niet graag willen dat een beweging het licht aanmaakt...

• Mievje
ietsje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:41:
[...]

Tof! Als je een keer foto's wil maken van wat je ervan gemaakt hebt? Wij zijn niet zo handig, dus wij hebben een bestelling geplaatst bij Campal Camper conversions... Hoe sloop je die stoel eruit dan... en ik ben ook erg benieuwd hoe je keuken er dan straks uitziet. Is het je bedoeling om er een hefdak op te zettten er zo een echte camper (voor RDW en belastingdienst) van te maken? (btw heet je "Mievje" omdat je begon met een i-Miev? Wij ook namelijk :))

Oh ja, vraagje: We willen graag een peesrail eraan vast kunnen maken, voor een voortent. Enig idee wie dat erop kan maken?
Klopt, eerste was een I-miev, gewacht totdat Fastned genoeg stationnetjes had gebouwd om heel Nederland door te kunnen :)
Foto's volgen in een later stadium.
Het wordt voorlopig geen camper voor de belastingdienst, die gaan er niet mee kamperen, wij wel 8)
Stoel verwijderen, stekkers los, plastics verwijderen, bouten los draaien. (Grote dopsleutel nodig, zitten heel vast)
Peesrail heb ik eerst ook aan gedacht, maar ik denk dat een cassetteluifel toch een stuk handiger is.
Misschien kun je bij een camperbouwer terecht hiervoor.
We hebben het eerste kampeer weekend achter de rug, alles werkte, niet door het bed gezakt :) , alleen nog geen warm water, dat komt nog.

• ietsje
Mievje schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:40:
[...]
We hebben het eerste kampeer weekend achter de rug, alles werkte, niet door het bed gezakt :) , alleen nog geen warm water, dat komt nog.
Nice, erg benieuwd hoe en waar je dat warm water ga regelen! Ook voor douche dan?

• ietsje
Wow, Sussex Campervans heeft er echt iets moois van gemaakt: YouTube: Kia PV5 Electric Camper – Kia Kingfisher by Sussex Campervans ⚡ Full...

• Mievje
ietsje schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:42:
[...]

Nice, erg benieuwd hoe en waar je dat warm water ga regelen! Ook voor douche dan?
Warmwater met een 3.5kW doorstroomverwarmer.
Het grote voordeel van de PV5 is de aanwezige 230V 16A aansluiting.
Verwacht geen grote hoeveelheden kokend heet water, maar gewoon een straaltje warm water.
Ik zit alleen nog te knoeien met een kraan waar niet genoeg water doorheen wil.(Water is ook niet helemaal mijn ding)
Buitendouche staat ook op de planning, maar first things first,.
Pfff , best een hoop werk allemaal.

• Mievje
Ja, ziet er gelikt uit, kost ook wel wat.
Nadeel van deze indeling is dat je een wat smal bed hebt.

• ietsje
Mievje schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:07:
[...]

Ja, ziet er gelikt uit, kost ook wel wat.
Nadeel van deze indeling is dat je een wat smal bed hebt.
Dat is helemaal waar, duur én een smal bed. Maar dan kan je wel op half-tarief rijden. DENK ik tenminste, ik hoorde van outback (ID Buzz bouwers) dat Engelse conversies bij ons vaak niet worden goedgekeurd, vraag me dan wel af waar 'm dat in zit want dit is toch een echte camper zoals zij hem gebouwd hebben...

Sowieso veel leuker ook als je hem zelf naar eigen smaak kan maken. Stoer!!

• zdDog66
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-05 21:37
1) Weet iemand ook of er een overzicht is van alle voice commands? De meegeleverde "handleiding¨ infotainment systeem is nl. weinig doordacht. Of mag ik er van uit gaan dat het PV5 systeem niet anders is dan die van andere KIAś? ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

2) En bij toepassingen zoals spraak naar tekst voor bv Signal (android automotive) geeft ie aan iets als "voor deze toepassing zijn aanvullende toestemmingen nodig, zie ...als het veilig is¨, maar ik krijg het niet voor elkaar

3) Ik mis ArrowClassicRock in de DAB lijst, die kun je vernieuwen maar dat gaat zo snel dat ik het niet vertrouw...ideeën?

Ooit DigiSavvy, ingehaald door de tijd beetje DigiBeet

[ Voor 147% gewijzigd door zdDog66 op 26-04-2026 12:11 ]

PV5 Passenger Elite Executive trekhaak, div. trim

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sinds 3 april heb ik een KIA PV5 Elite Executive,tot nog toe dik tevreden,mijn 1e EV na 25jaar VW diesels.
Trekhaak en sidebars laten plaatsen,gisteren de ramen laten tinten.
Nog maar 1007km gereden ivm drukte met andere zaken.

Carplay werkt soms wel,soms niet,schijnt aan de iPhone 17pro te liggen volgens berichten elders.

Radio luister ik weinig of niet,ik ga nog wel een V2L aanschaffen.
Opladen doe ik op de zaak met 3 fase kabel,ca 11kw/u.
Van de week bij Circle K gaan laden om te zien hoe dit werkt.
110kw kwam er binnen,dat schiet wel op,ook ander kostenplaatje.

Bedankt voor dit topic,bij de dealer zijn ze van veel dingen niet op de hoogte.
Oa wisten ze niet of er RSPA2 aan kwam voor dit model.
Op Youtube vond ik een filmpje waar het wel op de passenger versie zat,althans
gedemonstreerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbEwtAc9dkg-VntakZzOleOxJcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CIb0EimDZ4cuapkrgGpEI97.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Hemaworstje op 27-04-2026 00:09 ]

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 12:26
sinds februari een Pv5 cargo elite 71.2 khw in t bezit.
eerste ev, dus heel veel uitzoeken met laden, laadpalen in buurt, zelf laden, laadpassen, en wat je bereik is.

Komende vanaf een diesel is dit alsof je in een Mercedes van 80K stapt :) belachelijk veel opties.
one pedal drive en dan max regenereren is in Amsterdam helemaal geweldig, in de stad verbruik je relatief gezien tussen de 13 en 16 kwh per 100 km.
Snelweg is ander verhaal, waarbij je plots rekening moet gaan houden met koude nachten en tegenwind.

Verder uitstekende bak. lage laadvloer, nog geen software updates gehad ( satnavkaart is googlemaps based, dus dat update zichzelf) , elke cent waard iig.

• zdDog66
Heeft de PV5 Passenger Elite Executive de mogelijkheid om de zijspiegels automatisch naar beneden te draaien zodra je in R rijdt?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:21
Nice dat hier een topic over is. Rij nu een Fiat e-Ulysse L3 7 zitter en zou graag wat meer kunnen trekken dan de max van 1000kg nu. Weet iemand concreet wanneer de 7 zits PV5 komt? Zie online alleen een vage medio 2026.

• Mievje
zdDog66 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:59:
Heeft de PV5 Passenger Elite Executive de mogelijkheid om de zijspiegels automatisch naar beneden te draaien zodra je in R rijdt?
Nee, is ook niet nodig, spiegels zijn groot, en uitstekende cameras rondom.
Ik heb het in ieder geval nog niet gemist.

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:17
Mievje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:26:
[...]

Weet je dat zeker? Bij Kia werkt dat namelijk door de knop voor het verstellen van je spiegels op links of rechts te zetten. Geen idee hoe dat in de PV5 is geregeld maar in de EV6 en EV9 werkt het wel op die manier.

• zdDog66
Mievje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:26:
[...]

Dat vermoeden had ik al, maar ik dacht...het is een KIA, dus...¨

Thanks

• DIKKEHENK
zdDog66 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:59:
Hmm, heb de elite zonder exec., maar dat zou best een handige optie met inparkeren zijn trouwens.. Heb t nog niet geprobeerd. Eens kijken vanavond.

Edit : nee, dat ziet er niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door DIKKEHENK op 09-05-2026 17:42 ]

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-05 20:53
Dacht wel dat er hier op het forum over de PV5 geschreven zou worden :D

Ik ben nog niet in de markt voor een nieuwe auto, en blijf nog wel even doordieselen met mijn XC70 uit 2012. Maar de Kia PV5 is de eerste auto die sinds lang nog eens mijn oprechte interesse heeft. In die mate dus dat ik dit topic heb opgezocht.

Ben voor nu wel benieuwd naar ervaringen met:

- trekken van een aanhanger

- de (beperkte?) range; met zo'n busje wil je toch ook kunnen kilometervreten voor reisjes? Heb zelf natuurlijk nog geen EV-ervaring.

- dubbele cabinevariant, ivm fiscaal gunstige inschrijving in België

8)

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:20
Welke 71 kwh passenger versies hebben de warmtepomp? Ik zie het nergens staan in de prijslijst:

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/utility/price-list/Kia-Netherlands-PV5-Passenger-prijslijst.pdf

• Hemaworstje
  • Niet online
Daar ben ik ook mee bezig geweest om te zoeken,erg onduidelijk.
In de UK worden ze aangeboden omdat het daar kouder wordt als in NL las ik ergens,maw
ik vermoed dat NL ze niet heeft en dat het hier gewone verwarming elementen betreft oid.

Ik kon geen warmtepomp vinden onder mijn motorkap.

Blijkbaar zit er dan een unit met dikke zwarte slangen ergens.

;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGf4rYyM0v8opxx5cl5MzzEfnMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rtYGBUi2U4QqrHkB2xUVPjZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIokAqtNFM_0yFuIAxchgFclQRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IqWsiBG3jut3ojkuSbySFA8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tyAsz2W3EsxfeMe-AApTsKGzug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVUEGzq0LvrpbPIWRZql4Sa7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hemaworstje op 09-05-2026 11:14 ]

• DIKKEHENK
wdvill schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:26:
busje wil je toch ook kunnen kilometervreten voor reisjes? Heb zelf natuurlijk nog geen EV-ervaring.
Ook mijn eerste EV, bereik is een dingetje. Het is een variabele wat nogal afhankelijk is van diverse factoren.

En daar moet je dus rekening mee gaan houden. effe aftanken bij de pomp is verleden tijd. Plannen, temperatuur, wind tegen of niet..allemaal factoren die relevant zijn.

Tot nu toe doe ik 17/18 kwh per 100 km..dus je haalt de 400 km wel met een 71 kwh. maar sec snelweg is niet goed voor bereik. dan zit ik op 20/1 kwh /100 km. dus haal je 300/325 km

• DIKKEHENK
Hemaworstje schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:13:
Daar ben ik ook mee bezig geweest om te zoeken,erg onduidelijk.
Die heb je als optie, of die heb je niet? Standaard zit het dacht ik in geen enkele variant , het is altijd een optie. Het zit blijkbaar nogal verweven met het motorgedeelte.

Voor een personenversie zou ik t wel erbij nemen iig. Voor een cargo is het geen punt, je trekt een jas extra aan :)

[ Voor 6% gewijzigd door DIKKEHENK op 09-05-2026 18:49 ]

• Krystman
Op de prijslijst van de cargo van April '26 staat ie tegenwoordig als optie (a € 1512,-)

In Engeland is het ene optie voor de passenger. In de NL prijslijst staat ie nergens.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

DIKKEHENK schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Ook mijn eerste EV, bereik is een dingetje. Het is een variabele wat nogal afhankelijk is van diverse factoren.

En daar moet je dus rekening mee gaan houden. effe aftanken bij de pomp is verleden tijd. Plannen, temperatuur, wind tegen of niet..allemaal factoren die relevant zijn.

Tot nu toe doe ik 17/18 kwh per 100 km..dus je haalt de 400 km wel met een 71 kwh. maar sec snelweg is niet goed voor bereik. dan zit ik op 20/1 kwh /100 km. dus haal je 300/325 km
17-18kWh/100km is wel erg netjes; 20 op de snelweg ook. Mijn oog was ook gevallen op een PV5 passenger, maar voorlopig kan ik enkel de ID.Buzz LWB kiezen bij mijn werkgever.
De PV5 lijkt me interessant, maar het is nog afwachten of die op onze keuzelijst gaat komen.

De PV5 is dus wel een stuk zuiniger dan zo'n Buzz, hij is 10cm smaller en een pak lichter.

• DIKKEHENK
Harrie schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:14:
[...]

17-18kWh/100km is wel erg netjes; 20 op de snelweg ook. Mijn oog was ook gevallen op een PV5 passenger, maar voorlopig kan ik enkel de ID.Buzz LWB kiezen bij mijn werkgever.
De PV5 lijkt me interessant, maar het is nog afwachten of die op onze keuzelijst gaat komen.

De PV5 is dus wel een stuk zuiniger dan zo'n Buzz, hij is 10cm smaller en een pak lichter.
en je kunt nog wel lager in de stad, vooral dat 1 pedal drive met max regeneratie is perfect. Dan doe je soms zelfs tusen de 12 en 15 kwh/100 km, stad.

Heb ook gekeken naar de Buzz, de dealers waren erg kien om ze eind van t jaar te lozen tegen ' een scherpe aanbieding' . Ding is alleen dat de catalogusprijs van een buzz zo 15 K hoger kan zijn, en dat is weer rete ongunstig met bv fiscale bijtelling. Buzz is ook een klap zwaarder en ik wilde geen gesloten VW only software & kaarten ed. De Pv5 gebruikt android auto, met google maps, dus dat update zichzelf constant.

Want feitelijk rij je een telefoon op wielen :)

• Krystman
DIKKEHENK schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:50:
[...]

Die heb je als optie, of die heb je niet? Standaard zit het dacht ik in geen enkele variant , het is altijd een optie. Het zit blijkbaar nogal verweven met het motorgedeelte.

Voor een personenversie zou ik t wel erbij nemen iig. Voor een cargo is het geen punt, je trekt een jas extra aan :)
Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Nederland.

De warmtepomp is enkel beschikbaar als optie op de PV5 Chassis Cabine en de Kia PV5 Cargo vanaf de Plus uitvoering.

Vertrouwende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
KIA vind blijkbaar dat wij die niet nodig hebben in Nederland.

Hier trouwens nog een aantal antwoorden op veel gestelde vragen: (im deutsch)
YouTube: Q & A - Kia antwortet auf Eure Fragen zum PV5 Passenger und Cargo - Infos 2026 kein Test oder Review

Met veel "op het moment niet gepland" of "waarschijnlijk in de volgende uitvoering"

[ Voor 22% gewijzigd door Krystman op 10-05-2026 14:45 ]

• ietsje
wdvill schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:26:
Dacht wel dat er hier op het forum over de PV5 geschreven zou worden :D

Ik ben nog niet in de markt voor een nieuwe auto, en blijf nog wel even doordieselen met mijn XC70 uit 2012. Maar de Kia PV5 is de eerste auto die sinds lang nog eens mijn oprechte interesse heeft. In die mate dus dat ik dit topic heb opgezocht.

Ben voor nu wel benieuwd naar ervaringen met:

- trekken van een aanhanger

- de (beperkte?) range; met zo'n busje wil je toch ook kunnen kilometervreten voor reisjes? Heb zelf natuurlijk nog geen EV-ervaring.

- dubbele cabinevariant, ivm fiscaal gunstige inschrijving in België

8)
Ik heb nu een Ioniq 5 die ik rij met kleine hefdakcaravan, de Ioniq verliest daarop hooguit een derde van haar range, ik verwacht eigenlijk dat dat met de PV5 naar verhouding nog minder verlies zal zijn naar verhouding omdat de caravan lager en smaller is dan de bus. Uiteraard heeft de PV5 een lagere range én laadsnelheid, maar na 200 km rijden is het heel gezond om even een kwartiertje de benen te strekken, wc bezoek, koffie... Wij hebben het op onze reis naar Spanje niet voor elkaar gekregen om maar tót 80% te laden, zo snel gingen die 18 minuten voorbij (de Ioniq laadt altijd 18 minuten of minder tot 80%, ook als je nog bijna vol bent). Iedere keer als we terug kwamen van toilet of shop zat hij toch alweer bijna op 100%. Je went eraan en het is slim om een abonnement af te sluiten bij Ionity of Fastned bv. Als je een aanhanger trekt: Fastned heeft meestal dóórladers, hoef je niet ontkoppelen!

• ietsje
Krystman schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:43:
[...]

[...]

KIA vind blijkbaar dat wij die niet nodig hebben in Nederland.
geen warmtepomp, wat ongelooflijk dom dat ik daar niet op gelet heb. Elke versie heeft wél batterijverwarming en bij de Ioniq 5 was dat één pakket: Warmtepomp én batterijverwarming. Dat is 10 procent verlies méér in de winter dan bij een auto mét warmtepomp :/ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQGmfPP-7hr9KVMSUtFsf7qLv_A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/z4gTILFjDd7HqQxoFHyqqNo3.png?f=user_large

• ietsje
Hemaworstje schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:31:
Sinds 3 april heb ik een KIA PV5 Elite Executive,tot nog toe dik tevreden,mijn 1e EV na 25jaar VW diesels.
Trekhaak en sidebars laten plaatsen,gisteren de ramen laten tinten.
Nog maar 1007km gereden ivm drukte met andere zaken.

Carplay werkt soms wel,soms niet,schijnt aan de iPhone 17pro te liggen volgens berichten elders.

Radio luister ik weinig of niet,ik ga nog wel een V2L aanschaffen.
Opladen doe ik op de zaak met 3 fase kabel,ca 11kw/u.
Van de week bij Circle K gaan laden om te zien hoe dit werkt.
110kw kwam er binnen,dat schiet wel op,ook ander kostenplaatje.

Bedankt voor dit topic,bij de dealer zijn ze van veel dingen niet op de hoogte.
Oa wisten ze niet of er RSPA2 aan kwam voor dit model.
Op Youtube vond ik een filmpje waar het wel op de passenger versie zat,althans
gedemonstreerd.[Afbeelding]
Hi, mag ik vragen waar de sidebars helpt laten plaatsen, en waar de ramen hebt laten tinten?

Tweede vraag: Heb je de trekhaak elders eronder laten zetten? (en mag hij dan evengoed hetzelfde gewicht trekken volgens opgave?) Want wij krijgen de PV5 deze week geleverd zónder de bestelde en betaalde trekhaak omdat er een wereldwijd trekhakenprobleem zou zijn bij Kia. Zijn er hier meer mensen die een trekhaak besteld hebben en hem ook gekregen hebben (of niet) bij aflevering? Klagen bij de dealer zal ook weinig zin hebben, iemand enig idee waar ik het beste hierover kan klagen? Ik heb ons vorige elektrisch busje juist verkocht omdat déze een trekhaak en een fatsoenlijk trekgewicht heeft, voor het trekken van onze kleine caravan. Nu kunnen we er niet mee op vakantie! :(

• ietsje
1 ding wel voor de nieuwe EV bezitters: Besef wel dat je nu "het perfecte weer" hebt om te rijden... je echte verbruik weet je pas als je ook de fikse winters of loeihete zomers (met airco en verwarming aan) hebt meegemaakt, dus niet te vroeg juichen over dat superlage verbruik nu...

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 09:14
Hi iedereen,

Ik rij sinds een maand ongeveer de PV5 Cargo Long Range essential. Super auto, haal altijd wel de 400KM op een volle accu en rijdt echt super. Ik heb me wel een beetje verkeken op want ik graag toch als extra opties had gewild en vroeg mij af of er mensen hier zijn met ervaring.

-Is het mogelijk om zelf aftermarket V2L 230v WCD te maken in de auto? Is toch wel handig om accu gereedschap op te laden. Het is ook niet 100% duidelijk of mijn uitvoering V2L heeft op de laadpoort of niet. Maar dit is niet echt praktisch ongeacht wel of niet.
-Ik zie op verschillende website aftermarket trekhaken staan. Maar verder eigenlijk weinig informatie. Waar moet de kabelboom heen gebracht worden?

Heeft ook iemand een idee of de auto via een zaptec go 2 V2G kan? Ik weet dat dit in nederland nog niet mogelijk is omdat zaptec nog moet wachten op goedkeuring, maar kan ook nergens een lijst met ondersteunde autos vinden.

• Hemaworstje
  • Niet online
ietsje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Hi, mag ik vragen waar de sidebars helpt laten plaatsen, en waar de ramen hebt laten tinten?

Tweede vraag: Heb je de trekhaak elders eronder laten zetten? (en mag hij dan evengoed hetzelfde gewicht trekken volgens opgave?) Want wij krijgen de PV5 deze week geleverd zónder de bestelde en betaalde trekhaak omdat er een wereldwijd trekhakenprobleem zou zijn bij Kia. Zijn er hier meer mensen die een trekhaak besteld hebben en hem ook gekregen hebben (of niet) bij aflevering? Klagen bij de dealer zal ook weinig zin hebben, iemand enig idee waar ik het beste hierover kan klagen? Ik heb ons vorige elektrisch busje juist verkocht omdat déze een trekhaak en een fatsoenlijk trekgewicht heeft, voor het trekken van onze kleine caravan. Nu kunnen we er niet mee op vakantie! :(
Hi.
Sidebars bij de dealer,evenals de trekhaak,bij levering zat eea er onder.
Het tinten bij iemand die dat parttime doet,kwam op ca € 240,- .
Zijkanten 15% en achterklep op 5% folie,op advies van de plakker.
Ik ben daar al meerdere keren goed geholpen,vakwerk door een nette gast.

Volgens opgaaf mag ik 1500kg trekken.
Tot nog toe 1x gedaan met flinke gesloten aanhanger,wel een korte rit.
Hij had er geen moeite mee hoewel de aanhanger niet vol was,maar gaf wel een
kortere actie radius aan op het dashboard,wat begrijpelijk is natuurlijk.

:)

• Hemaworstje
  • Niet online
lever schreef op zondag 10 mei 2026 @ 18:36:
Hi iedereen,

Ik rij sinds een maand ongeveer de PV5 Cargo Long Range essential. Super auto, haal altijd wel de 400KM op een volle accu en rijdt echt super. Ik heb me wel een beetje verkeken op want ik graag toch als extra opties had gewild en vroeg mij af of er mensen hier zijn met ervaring.

-Is het mogelijk om zelf aftermarket V2L 230v WCD te maken in de auto? Is toch wel handig om accu gereedschap op te laden. Het is ook niet 100% duidelijk of mijn uitvoering V2L heeft op de laadpoort of niet. Maar dit is niet echt praktisch ongeacht wel of niet.
-Ik zie op verschillende website aftermarket trekhaken staan. Maar verder eigenlijk weinig informatie. Waar moet de kabelboom heen gebracht worden?

Heeft ook iemand een idee of de auto via een zaptec go 2 V2G kan? Ik weet dat dit in nederland nog niet mogelijk is omdat zaptec nog moet wachten op goedkeuring, maar kan ook nergens een lijst met ondersteunde autos vinden.
Volgens KIA is de PV5 voorbereid voor een trekhaak,of dit een kabelboom is weet ik niet.
Bij een Cargo versie zit de trekhaak voor de deuren,maw,die kunnen niet open hoor ik van
een collega.

Op MP heb ik een Kia V2L adapter gescoord voor € 75.-,en die werkt op de Passenger Executive.
Amazone verkoopt ze ook voor ca € 40.- maar ik wilde daar mijn handen niet aan branden mocht
er wat fout gaan.
Bij KIA zelf kosten ze meer dan € 300.-,veel geld vond ik.
Er zit ook een WCD tussen mijn voorstoelen,nog niet gebruikt,makkelijk op vakantie
denk ik voor een koelbox oid.

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:20
Iemand de PV5 al gebruikt als camper?

• zdDog66
Wanneer ik een SMS wil laten voorlezen krijg ik de volgende gesproken boodschap:

"Om je daarbij te helpen moet je eerst persoonlijke resultaten in deze auto toestaan. Als het veilig is kun je de wijziging doorvoeren in de instellingen van de Assistent".

Ik zoek mij suf maar ik vind nergens die instelling...iemand enig idee?

• Hemaworstje
  • Niet online
Afgelopen weken wat aanpassingen gedaan,oa een rail aan de zijkant in de kofferbak.
De Addgear bevestiging is niet al te sterk,derhalve wat aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUqJAo2XWGmGSL7q4l9G9_odnHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2edj7UrLHLQUMSG2EWLdYuH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfWaN4oYZVDrZVjC_6NHII0B6Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbCaPepYgZA1qjoN1fR0kqGU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJjQAwbzZL49QjA3sc_P-T2vGPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NN6LEhDNK89L8rQjbnAMiATx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btP772KgD6pXSi9thIFzDBx6_GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKLQA76ZuPR2VcAAGr5BcQEf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DxOXEl-fGEjVoDNoyPIYdIXeMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Stn06Z0I2NhGiHrcyvdb4xnW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_nvJEHzr7sFaDKO93lSyNxn5wQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t19h7X90Wx0ERgY3GLAIEmDL.jpg?f=fotoalbum_large

• Hemaworstje
  • Niet online
De instapbak heb ik voorzien van antisliptape om de lak wat langer mooi te houden.
Rolletje tape kost ca €20.-, voor 5mtr.
Bij een vorige auto ook gebruikt,goede ervaring met het materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbQNLbC7Lo-hQIHnvZ8c_mSK0Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDPECiPFxnJM2Cjk2A1L2PZU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwk9CBoKRI7rNRakODH2YgAKqjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXDuiF1PivhEEO7T0mEMuj8F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei-tlawV-oOonYo4ir9MYLjOsNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beHS7ge9o8uWtu670U0AgcHb.jpg?f=fotoalbum_large

• Hemaworstje
  • Niet online
Ik had bij KIA de vraag gesteld of de RSPA2 functie beschikbaar zou komen.
Deze functie geeft je de mogelijkheid om uit of in een smal parkeervak te rijden.
Mijn garage is niet zo breed en het zou fijn zijn als die functie er op zit of komt.
De KIA hier niet speciaal voor gekocht maar volgens mijn informatie voldoet de auto
aan de minimale eisen om het te activeren.
Ze weten het ook niet blijkbaar,dus even afwachten dan maar.

;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adSTfcQFVIAhg6W2Llq7P7NABXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5RHteGo3JykUOpVy8ycwlfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3XRyU7UraEb_YK-O24TeKaOGYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrmYTFOQ9U2PKFghajsUByAs.jpg?f=fotoalbum_large

Beste ,

Er is een reactie geplaatst op uw vraag:

Beste heer.

Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Nederland. 

Wij begrijpen dat het verwarrend kan zijn wanneer deze functie online zichtbaar is, maar momenteel nog niet beschikbaar blijkt voor je voertuig. Op dit moment wordt RSPA2 helaas nog niet ondersteund op de uitvoering van de Kia PV5 via de Kia Connect Store.

Hoewel je voertuig mogelijk beschikt over een deel van de benodigde hardware, is de functie softwarematig nog niet vrijgegeven voor dit model. Op dit moment hebben wij ook nog geen officiële informatie ontvangen over een eventuele toekomstige beschikbaarheid. 

Vertrouwende erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Hemaworstje op 13-05-2026 12:04 ]

• DutchmanII
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-05 15:05
Hoi,
Ik las dat er meer mensen wachten op een trekhaak.
Wij hebben onze PV5 passenger op 9 april opgehaald (erg blij mee) maar idd ook zonder trekhaak.
Mogelijk dat we deze week iets meer horen.
Op het duitse KIA PV5 forum zie ik dezelfde problemen....

gr. Kees

• zdDog66
zdDog66 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:11:
Wanneer ik een SMS wil laten voorlezen krijg ik de volgende gesproken boodschap:

"Om je daarbij te helpen moet je eerst persoonlijke resultaten in deze auto toestaan. Als het veilig is kun je de wijziging doorvoeren in de instellingen van de Assistent".

Ik zoek mij suf maar ik vind nergens die instelling...iemand enig idee?
Bump, iemand voor elkaar gekregen SMS te laten voorlezen? (Android Auto/Samsung S24+)

• MaartenT
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14-05 17:22
Maandag gebeld geworden. Montageafspraak voor trekhaak kan gemaakt worden.

[ Voor 10% gewijzigd door MaartenT op 13-05-2026 18:40 ]

• MaartenT
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14-05 17:22
Bard1982 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:00:
Iemand de PV5 al gebruikt als camper?
Nog niet.
deze vind ik wel leuk om in de gaten te houden.
https://www.vantrack.camp/pv5

Persoonlijk hebben we hem niet in nederland gekocht vanwege het niet kunnen krijgen van een warmte pomp. van de dealer in nederland heb ik gehoord dat ze toch gaan kijken later dit jaar om toch meerdere modellen met een warmtepomp uit te gaan voeren in Nederland.

• Hemaworstje
  • Niet online

[ Voor 98% gewijzigd door Hemaworstje op 13-05-2026 20:46 ]

• Hemaworstje
  • Niet online
zdDog66 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:39:
[...]

Bump, iemand voor elkaar gekregen SMS te laten voorlezen? (Android Auto/Samsung S24+)
Geen idee waar of hoe je moet zoeken.

Carplay is ook een drama
Werkt wel,werkt niet.
Eea al 3x gereset,geen sjoege.
Blijkbaar alleen icm een iPhone 17Pro.
Ik hoop eigenlijk op een software update in de KIA die dit soort dingen
oplost,is erg vervelend soms.

Iemand anders hier ook last van?

• zdDog66
Hoewel ik zeer tevreden ben met de PV5 heb ik ook wel wat verbeterpunten:

1) KIA zelf: geen Addgear beschikbaar (toch maar 3D printen dan?) / geen RVS instaplijsten

2) Dealers: met zulke + prijzen t.o.v. AliExpress prijs je jezelf wel uit de markt op accessoires

3) Infotainment: het niet vasthouden van instellingen op profiel/ gedetecteerde sleutel, met name de ogen naar voren (DWA) en Drive Mode

4) De snelheidswaarschuwing boven de max snelheid zou een offset moeten hebben; op GPS is je snelheid op het display 3-4Kmh trager, veel ongeduldige bumperklevers; desnoods met een disclaimer zodat je ook werkelijk 100Kmh rijdt als dat op je display staat en waarschuwing offset van +5 of+10Kmh; dan is deze functie bruikbaar, nu niet

5) Where TF is de 'akkoord op persoonlijke resultaten' te vinden??

Ook wat voicecommands gebruikt die goed werken:

"Achterruitverwarming AAN/UIT" zet ook de verwarming aan van de zijspiegels

"Ventilatie LAAG/HOOG"

"Stoel[verwarming/verkoeling] AAN/UIT"

Pagina: 1