En voor de vraag wat is het punt :
ik heb het liefst zo onbewerkt mogelijke voeding.
wat niet hetzelfde is als "ik wil nooit iets lekkers"
ja frisdrank is bewerkt.
maar er is een verschil tussen : 1 stap van natuurlijk :
-pers olie uit diverse aromatische bestandsdelen (of pers sap uit bepaalde vruchten)
-pak water
-schraap suiker uit suikerriet, of pak een pot honing.
voeg dit alles samen
= frisdrank
en chemische processen die het een veel verder bewerkt product maken.
tot slot : je lichaam is gemaakt om suiker aan te kunnen, dat is een natuurlijk product.
het klopt "niet in deze idiote hoeveelheden" maar dat heb je zelf in de hand, zolang ze het niet overal stiekem instoppen nietwaar?
je lichaam is niet gemaakt om iets te doen met die zoetstoffen.
je kunt me dan zeggen "ja maar er is een dosis waaronder het niet schadelijk is"
dan vraag ik jou is het in enige dosis GEZOND? nee.
ik suiker in enige dosis gezond? JA.. alleen teveel is te weinig.
waarom zou ik een voedingsstof in mijn voedsel willen die in geen enkele dosis gezond is en er bewust aan word toegevoegd?
het is een ding om je "niet meteen druk te maken als je er per ongeluk iets van binnenkrijgt" iets compleets anders om het maar bewust toe te gaan voegen.
->
en ja ik vertrouw die cijfers niet geheel, ik zie ze nog wel bijgesteld worden, in de nabije toekomst, ga jij dan pas je voeding veranderen?
daarnaast als je doel is mensen te laten wennen aan minder zoet.. dan zijn zoetstoffen ook een slecht idee, je verlangen naar suiker word 10 voudig versterkt als je zoetstoffen binnenkrijgt.. en de zoetsmaak triggerd vaak intenser.. de dips en verlangens die zoetstoffen oproepen (en verslaving in stand hoouden) zijn ook
bij zoetstoffen aanwezig.
-
in die zin zijn zoetstoffen net zo'n fiasco als vapes, die een hele nieuwe generatie verslaafd maken.
maar bovenal "stop met voedselsmokkelen"
als een consument normale niet light frisdrank koopt verwacht de consument geen zoetstof, dus hoort het er ook niet in te zitten.
zelfs als dat achterop in de ingrediënten staat is dat gewoon bedrog.
maargoed DAT soort bedrog geld wel in meer zaken helaas.
[
Voor 7% gewijzigd door
DutchGamer1982 op 02-04-2026 14:20
]