Zoetstoffen in producten

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 11.286 views

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:44
overigens kan ik zeggen fristdank, en dan met name cola, werkt op mij altijd laxerend ook die met suiker.
ik moet geen cola drinken als ik de afgelopen 12 uur niks gegeten heb of ik het loopt er aan de andere kant in dezelfde vloeibaarheid binnen 30 minuten weer uit.
-
iets wat ik niet heb als ik gewoon water, thee, vruchtensap, melk of koffie drink.

de hooftpijn als je -per ongeluk- zoetstoffen binnenkrijgt herken ik. dat heb ik ook, maar wederom, hoeveelheid en soort maakt uit. ik heb zelfs als ik bij iemand logeer en dan opeens hoofdpijn krijg 100% dat wat ze me te drinken gaven zoetstoffen bevatte.

overigens krijg ik HELE ERGE hoofdpijn als ik -teveel- chocomel en ja dan specefiek dat merk drink.
ik weet niet welke stof erin dat doet.. 1 glas is ok, 2 vaak ook.. maar een halve liter ofzo (3+ glazen binnen een tijdstonde van pak en beet 12 uur... migrane KOPPIJN..
en dat heeft dus niks met zoetstof te maken, wat dat zit daar niet eens in.

de smaak (een soort droogheid, ten opzichte van de romigheid van normale suiker) is ook duidelijk herkenbaar. maar niet voor alle soorten, even sterk.. sommige zoetstoffen kunnen ze er wel degelijk ongemerkt instoppen. (waardoor ik me belazerd voel)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49

Dido

heforshe

DutchGamer1982 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:02:
aspertaam en acesulfaat K zijn wat mij betreft gewoon giftstoffen.
-> en ja elke giftstof heeft een "toegestane hoeveelheid" in voeding, water, lucht etc.. zo ook deze gifstoffen.
maar natuurlijk betekend zo'n limiet niet "het is gezond onder die grens" en is minder of niet nog altijd beter.
Tuurlijk joh...
Water ga je ook dood aan als je er zes liter van drinkt, du sdaar zit overduidleijk ook een limiet aan.
Volgens jouw redenatie van "minder of niet is altijd beter" is het dus ontzettend gezond om helemaal geen water te drinken (of via je voeding binnen te krijgen!!!!). Veel succes ermee.

Die limieten betekenen "als je een redelijk eind over die limiet gaat loop je kans op problemen." Maar ook "zolang je onder die limiet blijft is er geen enkele reden om aan te nemen dat er schadelijke effecten optredenen, behoudens heel persoonlijke situaties als allergieën en dat soort zaken".

Met andere woorden, onder de grens is het gewoon gezond. Niet als in "je wordt er gezonder van" maar in de zin van "je wordt er alleen maar ziek van als je jezelf dusdanig bang maakt dat er er psychosomatische klachten van krijgt".

Net zoals die mensen die op vakantie altijd aan de diarree gaan en het lokale water de schuld geven, terwijl de kans groter is dat het puur de zenuwen zijn die ze zich maken waardoor hun darmen ontrgeeld raken.
daarnaast als je ziet in hoeveel producten het gestopt word, en de kruiswerking met andere zoetstoffen gaat nemen.. dan kan de schadelijke dosis wel eens veel eerder bereikt worden.
Ja, joh, gooi er nog even een zooi zelfverzonnen doemscenario's in. Je bent alleen jezelf maar bang aan het maken zonder enige rationele onderbouwing.
En het zal me eerlijk gezegd een zorg zijn als jij je er fijn bij voelt om met dat soort idiote angst te leven, maar ga dan niet anderen bang lopen maken met je zelfverzonnen (of van feesboek geripte) waanbeelden.
suiker in lichte mate is gezond, het word pas een probleem bij teveel en te geconcentreerd.
Suiker was nooit een probleem totdat we erachter kwamen hoe we het goedkoop chemisch konden raffineren. Vanaf dat moment werd het overal ingestopt, want tot die tijd was het een peperduur luxeproduct dat alleen de allerrijksten zich in enige mate konden veroorloven. Dat is onder andere zichtbaar in opgegraven skeletten: opeens begint tandbederf een dingetje te worden, en in de Victoriaanse tijd begonnen veel mensen opeens uit hun mond te stinken op nieuwe manieren.

Gelukkig kunnen we tegenwoordig dingen lekker zoet maken zonder dat we er geraffineerde suiker aan toe hoeven te voegen. Vergis je niet, geraffineerde suiker is alleen maar een standaard ingredient omdat het al zo lang gemaakt wordt. Als je het vandaag zou uitvinden zou het nevernooit worden toegestaan als additief aan voedingsmiddelen. Het is verslavend, kankerverwekkend, draagt bij aan obesitas en diabetes. Dat is een heel indrukwekkend lijstje van redenen om het te weren.

Volgens jouw logica is kraanwater levensgevaarlijk, want moderne waterzuivering maakt gebruik van allerlei enge biochemische en chemische processen. Het ouderwetse natuurlijke slootwater zou veel gezonder moeten zijn... als je natuurlijk nog water wilt drinken, want daar zit dus een limiet aan waarboven het ongezond wordt ;)
zoetstoffen zijn nooit gezond ook niet in kleine mate.
Volgens jou en een verzameling feesboek-wappies.
Er is geen enkele rationele onderbouwing van je bewering, sterker nog, gezien uitgebreide de wetenschappelijk onderbouwing van het tegendeel (die je gewoon glashard negeert zoals die feesboekwappies ook doen!) loop je gewoon willens en wetens te liegen. Tegen jezelf en tegen anderen.

Het doodsimpele feit dat jij niet begrijpt hoe de wetenschap werkt is geen excuus om die wetenschap maar niet te vertrouwen, en al helemaal niet om ana te nemen dat jouw gebrek aan onderwijs en denkvermogen betekent dat jouw zelfverzonnen angsten realistisch zijn, hoe echt je angsten ook voelen.

Wat betekent mijn avatar?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ho maar, als we het hier over Corona en allerlei maatregelen gaan hebben dan is dit topic te klein. Als je daarover wil discussieren is AWM de betere plek, maar dan dien je ook aan de voorwaarden te voldoen.

Het topic kan hiermee wel dicht, het lijkt nu gewoon een klaagzang/rant te worden.

Wauw, een sig!

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.