RobinHood schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:14:
[...]
Ja, en wat mij betreft geef jij mij 100 euro als vergoeding aan iedereen die op jou reageert, maakt alleen niet dat dat de realiteit is
Weet je, op zich heb je ergens echt wel een punt: juist door overal suiker/zoetstoffen in te stouwen eten we er meer van, terwijl obesitas echt wel een probleem is. Zeg ik als iemand die ook flink mag afvallen. Dáár mag echt wel naar gekeken worden. Zeker suiker, want dat is een behoorlijk onzichtbare calorieënbom die in veel "gezonde" zaken zit.
Maar het dogmatische "zoetstof is gif want het is niet natuurlijk" is gewoon onzin, en zorgt ervoor dat je jezelf direct wegzet als een soort wappie. En dat is zonde.
helaas geen 100 euro voor jou;)
-en ja obesitas is een probleem. maar om dan maar te zeggen "oh dan stoppen we overal maar zoetstof in, dat zijn iig geen calorieën" lijkt me de verkeerde weg.
gewoon "maak gewoon alles niet zo idioot zoet" lijkt me een veel betere.
**het is minimaal bewezen dat je hersenen nog steeds die suikerpiek krijgen bij proeven het zoet van zoetstof, maar omdat er vervolgens geen energie op volgt, je neiging meer te eten (en dan liefst koolhydraten).. versterkt.
dus je light product kan daarmee juist calorietoename in de hand gaan werken.. (natuurlijk dit effect van meer consumeren is een zegen voor de verkopers van junkfood die het daarom JUIST willen)
**verder zijn er wel degelijk links gelegd tussen (hoge) inname van aspartaam en acesulfaat K, en talrijke ziektes, en ja voor elk pro onderzoek kun je ook weer een anti onderzoek inwerpen. maar in zulke gevallen geld : bij twijfel, niet doen.
-> wat me een verstandigere regel lijkt dan "zolang je niet kunt bewijzen dat het slecht is, mag het blijven worden toegevoegd"
-zeker in een wereld waar veel onderzoek gewoon "gekocht" word door belanghebbenden met veel meer geld dan de gewone consument.
zoetstof toevoegen... plaats ik daarmee op de lijn van maagverkleiningen, liposuctie en ozempic, ja die KUNNEN werken om de obesitas te bestrijden, maar zijn op zichzelf schade toebrengende en ingrijpende zaken en zou zeker niet iets moeten zijn wat je als 1e oplossing aan het gehele publiek moet willen aanbieden.
ik zou eerder het zoeken in bvb snoepautomaten en snackpunten op scholen, stations e.d. verbieden en vervangen voor gezondere alternatieven -> het aantal verleidingsmomenten per dag terugbrengen
+
"als een gemiddelde consument niet zou verwachten dat hier (zoveel) suiker inzit.. mag het er ook niet inzitten.
+
een koers net als bij chips op mensen geleidelijk te laten wennen aan minder zoet..
uiteindelijk als we gewoon allemaal normaal onze 4-6 dagelijkse bruine boterhammen eten, met gewone boter, en hartig beleg. (kaas of vlees, of een gekookt eitje)
en gewoon ons agv eten avonds.. zelf gekookt.
dan kan dat ene glaasje echte cola zo af en toe echt zoveel kwaad niet.
matiging is de kunst.
dat onze samenleving VEEL te veel verleidingsmomenten heeft, en onze biologie nog gewend is aan schaarste en daarom als het zoet krijgt MEER wil, en we dus slecht onze impulsen kunnen beheersen.. is des te meer reden om het soort marketing en plaatsing van deze verleidingen van slechte voeding veel meer aan banden te leggen.
en dan ook in productsamenstellingen :
**dat ook ik me genept voel als ik denk iets gezonds te kopen en er een idiote hoeveelheid suiker inzit
en dat zelfs bij slechte producten als cola ik denk 150gram suiker in een fles van 1.5 liter? (en ik vaak cola 1 deel op 3 of 2 delen water meng omdat ik het al te zoet vind, al mis ik dan wel smaak..
150 gram? dat moet toch ook met 20 of 30 gram kunnen, desnoods met wat extra vanille of kaneel voor de smaak?
ik blijf van mening dat zoetstoffen niet gezond zijn.
zal het je meteen doodziek maken? waarschijnlijk niet.
net als een enkele keer comazuipen, of een enkele sigaar roken ws ook niet meteen je zal nekken.
maar ik wantrouw de motieven om deze stoffen opeens zoveel meer als vroeger toe te voegen.
dat motief is meestal geld, niet gezondheid.
net als dat oorspronkelijk light producten opeens allemaal vet gingen vervangen voor suiker (wat me ook niet de bedoeling lijkt)
een gezond wantrouwen + "er is een normaal beter alternatief, gewoon normaal eten en niet hele flessen weg klokken lijkt me altijd nog beter dan even ongezond blijven eten maar suiker voor zoetstof omwisselen.
maakt deze achterdocht waarbij ik liever kies voor minder suiker, dan suiker omwisselen voor zoetstof me een wappie (of een wappie light.. wellicht.
mijn oma heeft ook altijd gewoon gezond gegeten, en vaak verteld hoe in haar leven dan weer die voedingstof taboe was, dan weer die andere.. maar dat gewoon normaal gebalanceerd eten.. met zeer schaarse snack inname.. altijd door de waan en kennis van de dag heen het beste blijkt.
[
Voor 19% gewijzigd door
DutchGamer1982 op 07-04-2026 15:45
]