• MB54
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:44
Nou, dan wil ik in dit verband wijzen op een hier nog niet genoemde zoetstof: glycyrrhizinezuur (zoethout).
Ik was dol op zoethout thee. 10 kopjes per dag of zo. Blijkt mijn bloeddruk na enkele maanden opzienbarend te zijn gestegen. Ben er dus voorzichtig mee!

Zoethout is een natuurlijke, krachtige zoetstof die tot 50 keer zoeter is dan suiker, dankzij de stof glycyrrhizine. Het bevat weinig calorieën, is niet schadelijk voor het gebit en wordt gebruikt in thee, drop en als smaakmaker. Let op: Overmatig gebruik kan de bloeddruk verhogen.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dabbel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:39:
Als ik meer dan 2 glazen cola zero drink, moet ik 100% naar de wc.
Ik zou me eerder zorgen maken als ik na meer dan 2 glazen drinken niet naar de wc hoef :X

• Gurd
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:32
Metro2002 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:39:
Ook Frankrijk heeft een tijd geleden onderzoek gedaan naar o.a. zoetstoffen en daar kwam naar boven dat het risico op kanker met 13% toeneemt
Dat kwam helemaal niet uit dat onderzoek naar boven. Er kwam uit naar boven dat er een mogelijke correlatie kan zijn tussen zoetstoffen en risicofactoren om kanker te krijgen. Niet dat je een hogere kans hebt op kanker als je zoetstoffen nuttigt.

https://journals.plos.org...1371/journal.pmed.1003950
https://clinicaltrials.gov/study/NCT03335644#study-overview

tl;dr: In de loop van 8 jaar hielden ze het dieet van mensen bij en hoeveel mensen aan het eind kanker hadden. Er was een statistisch relevante correlatie tussen zoetstoffen gebruik en wie kanker kreeg. De oorzaak kan van alles zijn. Bijvoorbeeld, heb je morbide overgewicht heb je een grote kans op kanker en grotere kans dat een diëtiste heeft aangeraden dat je suikervrije producten moet gebruiken.

Correlatie is namelijk niet causatie, of zoals het bekende voorbeeld gaat:
Er is een correlatie tussen het eten van een ijsje en verdrinken. Statistisch verdrinken er namelijk meer mensen als de ijsverkoop stijgt en statistisch hebben de meeste mensen die verdrinken in de tijd daarvoor een ijsje gegeten. Moeten we dan maar geen ijsjes gaan eten?

Nee, want wat er daadwerkelijk gebeurd is dat als het warm weer is meer mensen een ijsje gaan eten en meer mensen het water opzoeken. Er is geen rechtstreeks verband, al er is een sterke correlatie
Over smaak valt overigens te twisten. Ik kan geen slok suikerhoudende cola. Ik vindt het maar vies en plakkerig. Maar beter van, want ik ben diabetes patient. :+

• DrOetker
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13

DrOetker

Meer dan alleen pizza ;D

Metalfreak schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:50:
[...]

Als ik het zo zie is de First Choice cola regular nog gewoon met suiker en zonder zoetstoffen. Volgens mij heeft de Lidl met hun huismerk Freeway ook nog gewoon een regular cola met normale suiker.
Ik zelf krijg last van mijn maag van zoetstoffen, zoals meer mensen dat hebben, maar ik ben wel een cola fan.

Deze twee zijn inderdaad de betaalbare cola's zonder zoetstoffen :)
First choice is bij de Plus te koop.

Cherry cola van de Jumbo heeft ook nog suiker, maar dat Cerry Cola moet je wel van houden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DrOetker op 02-04-2026 21:13 ]

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"

Pagina: 1 2 Laatste