• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:04

Raphaelo

boeiend!!

Wozmro schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:05:
Ik verkies toch relatief proper drinkwater dan schaliegas.
Daar kan je vast een compensatie voor krijgen, net zoals de Groningers.

originele signatures zijn top!

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:04

Raphaelo

boeiend!!

Wozmro schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:05:
Ik verkies toch relatief proper drinkwater dan schaliegas.
Per ongeluk dubbel.

[ Voor 10% gewijzigd door Raphaelo op 31-03-2026 09:31 ]

originele signatures zijn top!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De vullingsgraad van de ondergrondse gasvoorraden in Nederland is momenteel 4.3%*.
bijna een 1% gezakt sinds eergisteren... ben benieuwd wat er gebeurd als die op 0% uitkomt 8)7

Weinig wind en zon helpt ook niet mee:
https://energy-charts.inf...tems=10111111101010100001

edit:
Blijkbaar komt het gas voor de gascentrales rechtstreeks uit Noorwegen en Engeland, maar goed... mocht daar iets mee gebeuren dan is het doei elektriciteit :X

[ Voor 45% gewijzigd door ArcticWolf op 02-04-2026 11:45 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23-04 18:14
ArcticWolf schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Hoor nog steeds heel veel om mij heen "de overheid laat het niet zover komen" of de "overheid grijpt wel in om dat te voorkomen" of nog extremer "ze kunnen me wat, ik moet naar m'n werk"... we moeten het eerst meemaken voordat een groot deel van NL eindelijk bij de realiteit stil blijft staan }:O
Tot nu toe heeft de overheid altijd redelijk succesvol ingegrepen bij diverse crises. Zelfs de impact van Covid was in Nederland lang niet zo groot als in veel andere landen o.a. door maatregelen van de overheid.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sorry maar Covid is een lachertje vergeleken bij wat er gebeurt als dit misgaat.
En "maatregelen van de overheid" impliceert dat er uberhaupt wat te regelen valt. Volgens mij is het hier gewoon "op = op"

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:05
Er zal niet gewacht worden tot op=op.

Er kan veel:
- rantsoeneren en verbruik sturen op allerhande manieren.
- steenkoolcentrales terug meer oppoken.
- zon en wind versneld op gridforming laten ombouwen.
- meer opslag.

Weinig leuk aan, maar als het moet kan er veel. En als iedereen in hetzelfde Schuitje zit en er niemand zich oneerlijk benadeeld voelt dan kan er zelfs heel erg veel.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Klopt, was vandaag nog een item op BNR, wat een pre-covid onderzoek werd aangehaald in de dienstverlening dacht ik. De vraag was, hoe lang duurt het om de processen zo in te richten dat iedereen kan thuiswerken. Antwoord gemiddeld 17 maanden.
Praktijk, één week.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 19:51
R_Zwart schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:15:
Tot nu toe heeft de overheid altijd redelijk succesvol ingegrepen bij diverse crises.
Het wordt langzaamaan duidelijk dat het aan de markt overlaten niet werkt voor een basisbehoefte als gas. Een van de redenen dat we de winter ingingen met een krappe voorraad is dat de prijs in november dermate laag was dat energieleveranciers daar geen brood in zagen:
https://www.nu.nl/economi...mt-door-goedkoop-gas.html

En nu nog geen half jaar later is de prijs dermate hoog ze er weer geen handel in zien, bang dat de prijs omlaag gaat en er verlies mee gaan leiden:
https://www.nu.nl/economi...door-hoge-gasprijzen.html

En nu zitten wij met de gevolgen, een vrijwel lege opslag en wij draaien op voor de hoge gasprijs, direct of indirect (electriciteit). Wat mij betreft zetten we de commerciele partijen buiten spel en gaan zelf zorgen voor de gasvoorraad. Al zal ook dat wel via commerciele partijen verlopen maar dan bepalen wij zelf wanneer en hoeveel.

Als het om zuurstof zou gaan, zouden we ook niet de speelbal van commerciele partijen willen worden. Verdienmodel prima maar niet met levenbehoeften. Maar zou de VVD dat ook een goed plan vinden?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Wozmro
Voorspellen is voor elke partij moeilijk, privé of overheid, het zal altijd teveel of te weinig zijn, bijna nooit er boenk op of dat is een toevalstreffer waar je toch geen langetermijnconclusies kan uit trekken.

Die gasopslag is ook maar een deel van het verhaal. Daar is niet genoeg plaats in om een volledige winter mee te overbruggen. De rest dek je dan deels af met langetermijncontracten, en dan nog een deel op korte termijn. Kwestie van risicomanagement.

Maar als bijvoorbeeld Qatar dan Force mayeur inroept, wat ook hun goed recht is in oorlogsomstandigheden. Dan heb je plots niet veel meer aan contracten. Overheid of privé maakt daarin geen verschil.

Dan moet je gaan denken aan: bepaalde niet noodzakelijke fabrieken, pretparken, festivals, tropische zwembaden, treinritten,... Tijdelijk gaan sluiten. Er zal altijd gekozen worden voor de minst slechte optie.

Eigen gas zal ook heel erg duur zijn want er zal verkocht worden aan de meest biedende.

Idem voor bijvoorbeeld hout en pellets, ik was deze week nog bij een handelaar. Die prijzen zijn net zo goed met 70% gestegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wozmro op 02-04-2026 15:38 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• ArcticWolf
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:18:
Er zal niet gewacht worden tot op=op.

Er kan veel:
- rantsoeneren en verbruik sturen op allerhande manieren.
- steenkoolcentrales terug meer oppoken.
- zon en wind versneld op gridforming laten ombouwen.
- meer opslag.

Weinig leuk aan, maar als het moet kan er veel. En als iedereen in hetzelfde Schuitje zit en er niemand zich oneerlijk benadeeld voelt dan kan er zelfs heel erg veel.
Gas rantsoeneren wordt een lastige, ga je dan de energiecentrales boven het particuliere gasverbruik prioriteren? En als die mensen dan elektrisch gaan stoken valt het elektrische net om...

Nederland heeft niet meer dan 3,3GW aan kolencentrales over... dus linksom of rechtsom is dat het limiet voor de komende jaren (mochten we daar weer prio aan geven), Duitsland heeft interessant genoeg wel weer wat kolencentrales gereactiveerd maar in NL zijn de meeste al ontmanteld. Maar verder blijf ik het bijzonder vinden dat inderdaad de kolencentrales niet 24/7 staan te stoken om zoveel mogelijk gas te besparen. Afgelopen dagen is er bijna continu 7GW geproduceerd door de gascentrales terwijl kolen 1GW onder het maximum zat... (maar goed ken ook niet alle in en outs).

Wind zit al aan het HS net, dat hoeft niet verder omgebouwd te worden. Zon is leuk, maar in de winter is er geen overschot aan zon dus dan is er ook geen netcongestie.

Meer opslag... waar wil je het gas vandaan halen? De andere EU landen om ons heen gaan heel gauw hun gaskraan dicht draaien als zij zelf dreigen met een te kort. Nu zijn de landen om ons heen nog enigszins coulant met de gastransporten onderling, als er echt tekorten ontstaan niet meer natuurlijk.

https://www.nu.nl/economi...door-hoge-gasprijzen.html

Dit vind ik ook weer echt een facepalm:
Die lage vulgraad komt vooral doordat het gebruik van de gasbergingen in Norg, Grijpskerk en Alkmaar dit jaar overgaat van GasTerra naar Energie Beheer Nederland (EBN). Al ver voor de huidige onrust op de gasmarkt was afgesproken dat GasTerra deze bergingen dit jaar leeg zou opleveren.
:F

Dus omdat het contractueel is afgesproken zijn die 3 opslagen bewust niet aangevuld.

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 02-04-2026 15:49 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
ArcticWolf schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:45:
[...]

Gas rantsoeneren wordt een lastige, ga je dan de energiecentrales boven het particuliere gasverbruik prioriteren? En als die mensen dan elektrisch gaan stoken valt het elektrische net om...

Nederland heeft niet meer dan 3,3GW aan kolencentrales over... dus linksom of rechtsom is dat het limiet voor de komende jaren (mochten we daar weer prio aan geven), Duitsland heeft interessant genoeg wel weer wat kolencentrales gereactiveerd maar in NL zijn de meeste al ontmanteld. Maar verder blijf ik het bijzonder vinden dat inderdaad de kolencentrales niet 24/7 staan te stoken om zoveel mogelijk gas te besparen. Afgelopen dagen is er bijna continu 7GW geproduceerd door de gascentrales terwijl kolen 1GW onder het maximum zat... (maar goed ken ook niet alle in en outs).

Wind zit al aan het HS net, dat hoeft niet verder omgebouwd te worden. Zon is leuk, maar in de winter is er geen overschot aan zon dus dan is er ook geen netcongestie.

Meer opslag... waar wil je het gas vandaan halen? De andere EU landen om ons heen gaan heel gauw hun gaskraan dicht draaien als zij zelf dreigen met een te kort. Nu zijn de landen om ons heen nog enigszins coulant met de gastransporten onderling, als er echt tekorten ontstaan niet meer natuurlijk.
rantsoeneren kun je ook doen door te zeggen dat bepaalde industrie nog maar 2 of 3 dagen in de week operationeel mag zijn ipv 7 dagen om maar iets te noemen.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-04 19:51
Wozmro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:34:
Voorspellen is voor elke partij moeilijk, privé of overheid, het zal altijd teveel of te weinig zijn, bijna nooit er boenk op of dat is een toevalstreffer waar je toch geen langetermijnconclusies kan uit trekken.
Nou ja, de winter ingaan met een kwart vd opslag onbenut omdat de gasprijs te laag is, dat is toch wel kras. Met iets minder focus op financieel gewin en meer op praktische belangen, zou de opslag tot de nok toe zijn gevuld. Nu was het the bare minimum en eigenlijk haalden ze dat ook net niet.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• ArcticWolf
  • Niet online
squashedraven schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:49:
[...]

rantsoeneren kun je ook doen door te zeggen dat bepaalde industrie nog maar 2 of 3 dagen in de week operationeel mag zijn ipv 7 dagen om maar iets te noemen.
Industrie is al omlaag gegaan:
https://ned.nl/nl/datapor.../gas/totale-gasconsumptie

Energiecentrales juist omhoog... particulier/MKB is ieder jaar iets lager.

• Wozmro
We moeten niet focussen op wat er allemaal niet kan (bij de bakker ga ik ook niet beginnen opsommen wat ik allemaal niet wil).

Uiteindelijk zal de energieprijs leidend zijn en zullen er van daaruit oplossingen bedacht worden om daarmee om te gaan.

• ArcticWolf
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:52:
We moeten niet focussen op wat er allemaal niet kan (bij de bakker ga ik ook niet beginnen opsommen wat ik allemaal niet wil).

Uiteindelijk zal de energieprijs leidend zijn en zullen er van daaruit oplossingen bedacht worden om daarmee om te gaan.
De overheid heeft op dit moment maar 1 oplossing achter de hand en dat is de bedrijven geforceerd gas te laten kopen en dat de overheid het verschil bij legt (ook bij verlies), maar daarvoor wordt het dus erg duur. Snap dat de overheid daar vooralsnog niet voor kiest.

Dit is wel het nadeel van bijna volledig geprivatiseerde markt... maar goed, ik ben zelf technisch adviseur voor een andere overheidsinstantie en het "beleid" maakt het veelal onmogelijk om dingen (goed en snel) voor elkaar te krijgen zonder de markt erbij te betrekken (ook bij nood). Het is soms erg vermoeiend om doorheen te komen, snap dat je niet zomaar beleid verandert, maar op dit moment ben ik van mening dat het wel erg extreem is.

Ik heb zelf nog wel wat ideeën voor de korte en lange termijn, maar ze gaan niet naar mij luisteren :+ denk dat we ons het beste zelf goed kunnen voorbereiden op stroom en gas tekorten.

[ Voor 32% gewijzigd door ArcticWolf op 02-04-2026 16:00 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

R_Zwart schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:15:
[...]

Tot nu toe heeft de overheid altijd redelijk succesvol ingegrepen bij diverse crises. Zelfs de impact van Covid was in Nederland lang niet zo groot als in veel andere landen o.a. door maatregelen van de overheid.
Maar net als bij Corona zie ik nu dezelfde twee problemen. Veel mensen zijn niet mentaal weerbaar genoeg om met beperkingen om te kunnen gaan, en de armste mensen vangen de hardste klappen. Aan beiden zouden we veel meer aandacht moeten besteden gezien toekomstscenario’s (vooral m.b.t. klimaatontwrichting en de gevolgen daarvan op tal van terreinen, maar ook m.b.t. mogelijke maatschappelijke ontwrichting wegens vijandige staten/actoren).

[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 02-04-2026 16:27 ]

It’s the economy, stupid!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet hoe nauwkeurig/recent e.e.a. is maar op https://ned.nl/nl/gasopslagen-nederland is de vullingsgraad met 0,2% omhoog gegaan (y)

• ArcticWolf
  • Niet online
usr-local-dick schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:40:
[...]

Ik weet niet hoe nauwkeurig/recent e.e.a. is maar op https://ned.nl/nl/gasopslagen-nederland is de vullingsgraad met 0,2% omhoog gegaan (y)
Het was 4,3% toen 4,6% en nu weer 4,5% maar verwacht dit weekend sowieso een afname omdat de handel stil ligt (Goede vrijdag / Paasweekend), tenzij er gisteren nog wat contracten verhandeld zijn voor de aankomende dagen (lijkt mij sterk).

Dit is wel goed nieuws:
https://www.reuters.com/b...strait-hormuz-2026-04-03/
Two very large crude carriers and one LNG tanker operated by Oman Shipping Management also exited the Gulf on Thursday, according to MarineTraffic and LSEG data.
Japan's Mitsui O.S.K. Lines said ​on Friday that the LNG ​tanker, Sohar LNG, which ⁠it co-owns, had crossed the Strait, making it the first Japan-linked vessel and the first LNG carrier to do so since the conflict began.
Another Mitsui-owned LPG tanker, Green Sanvi, left the Gulf via Iran's territorial waters earlier on Friday, according to the shipping data.

The ⁠India-flagged ship ​signalled its destination as "India ship India crew".

Also, Panama-flagged Danisa, a very ​large gas carrier, left the Gulf via the same route, heading to China, the data showed.
Er zijn weer schepen onderweg in ieder geval.

[ Voor 49% gewijzigd door ArcticWolf op 03-04-2026 20:01 ]

Pagina: 1 2 Laatste