Beste thuisbatterij oplossing voor max. 5K?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wildcard83
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-03 08:53
Goedemorgen!

Ik heb 14 zonnepanelen op een Growatt 5000W omvormer op 1-fase. Mijn netaansluiting is momenteel ook 1-fase, maar de meterkast is al omgebouwd, en over twee weken komt Liander de aansluiting om zetten naar 3x25A.

In de toekomst zou ik een elektrische auto willen, inclusief thuislader, en dan wil ik daar een 15KW batterij bij hebben.

Nu is het advies van een vriend van me een volledig nieuwe sigenergy 3 fase installatie te laten plaatsen, inclusief nieuwe PV omvormer op 3 fase, waarbij de batterij dan DC gekoppeld wordt aan de nieuwe 3 fase hybride omvormer. Dit is een prachtoplossing, kost echter wel 12K of meer. Dat gaat hem niet worden.

Nu twijfel ik zelf tussen een growatt apx 15kwh systeem op 1 fase, dat hybride aangesloten wordt op mijn bestaande omvormer. Dat zou ongeveer 5K kosten. Nadeel is dat de batterij op 1 fase teruglevert, met een maximum aan afgifte van die 5000 watt. Daarnaast moet de batterij dan op de tweede verdieping komen, ipv de garage.

Een andere oplossing is 3 growatt aura 5000 plug in batterijen, eentje op elke fase. Dan heb ik ook 15kwh, en ze zijn mooi verdeeld over de drie fases. Ik las dat ik ze ook kan monitoren in de shine app van growatt, en als ik ze eigen groepen geef, kunnen ze 2300 watt per batterij laden en ontladen, dus in totaal 7000 watt tegelijk. Kosten hiervan lijken momenteel zo'n 4,5K inclusief electricien voor drie eigen groepen. Ze zouden in de garage komen, vrij dicht bij de meterkast. Maar, als de zonnepanelen stroom op 1 fase leveren, kunnen deze batterijen verdeeld over de drie fasen, dan wel allemaal opgeladen worden door de zonnestroom? En mis ik nog andere minpunten van deze opstelling?

Ik zou het heel fijn vinden als iemand mij de voor of nadelen van deze systemen kan uitleggen, en sta ook open voor een derde optie, waar ik nog niet aan gedacht heb. :-)

Heel erg bedankt alvast!

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
Met welk doel wil je de accu gaan gebruiken?

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat wil je met de batterij; milieu, autarkie, geld verdienen, of...?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Wildcard83
Morgen!

Ik wil zoveel mogelijk van mijn eigen zonnestroom gaan gebruiken, en ik wil de batterij in de winter kunnen laden op het tijdstip dat de tarieven het laagst zijn.

Ik ga niet handelen met de in en verkoop van stroom. Helemaal van het net af is ook onmogelijk, dus dat is ook geen doel.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wildcard83 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:14:
En mis ik nog andere minpunten van deze opstelling?
Het grootste voordeel van je batterijen koppelen aan je zonnepanelen is dat je 1 omvormer hebt die dan vaak ook in eiland bedrijf kan draaien. Dus met een extra kast in je meterkast heb je dan ook direct noodstroom. Maar in een 3F situatie moet je dan eigenlijk ook een 3F omvormer pakken.
Maar ook alle laad strategieën komen in 1 apparaat samen.

Je koopt zo'n set voor 10+ jaar, het zou jammer zijn dat je over een paar jaar hier een topic aanmaakt omdat je in je buurt veel uitval hebt gehad of toch nu een andere keuze had willen maken.
Ook zal half Nederland electrisch rijden tegen die tijd en zullen nieuwe auto's EV's zijn. De meeste auto's laden 3F, dus een 3F systeem (ook qua PV) is dan meestal handiger.

Ps. Technisch zijn er oplossingen mogelijk met losse batterijen en zonnepanelen met losse omvormers, maar dan wordt het steeds complexer. 1 apparaat die alles regelt vind ik dan veel handiger.

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:35

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:35
Voor meer vermogen neem je een 4,8 kWH naast een 9,6 kWh set voor € 4.000 :

https://www.ah.nl/product...aeg-thuisbatterij-4-8-kwh

https://www.ah.nl/product...aeg-thuisbatterij-9-6-kwh

• Wildcard83
Die AEG plugin batterijen zijn een beetje dezelfde oplossing als die growatt plugin batterijen, alleen nog iets goedkoper zo te zien, omdat er maar 1 omvormer op zo'n set van drie batterijen zit. Verder matcht het wel redelijk.

De oplossing van alles naar drie fase ombouwen is de beste, met 1 omvormer in het systeem. Daar ga ik niet tegenin. Maar ook de duurste, en dat houdt me wel een beetje tegen, moet ik bekennen. Vandaar de zoektocht naar de beste oplossingen die minder veel geld kosten.

• JT

JT

VETAK y0

Wildcard83 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:25:
Morgen!

Ik wil zoveel mogelijk van mijn eigen zonnestroom gaan gebruiken, en ik wil de batterij in de winter kunnen laden op het tijdstip dat de tarieven het laagst zijn.

Ik ga niet handelen met de in en verkoop van stroom. Helemaal van het net af is ook onmogelijk, dus dat is ook geen doel.
Ik zit al een tijdje te azen op een accusysteem. Maar als ik kijk naar de afgelopen winter dan zijn de prijzen zo vlak buiten een paar piekuren per dag in de ochtend en avond dat het de moeite helemaal niet waard is. Je moet sowieso rekening houden met een stukje verlies door efficiency en ook nog afschrijven. Je komt zomaar uit op een kostprijs van 4 tot 6 cent per geladen en geleverde kwh mits je het voordelig regelt. Ga je voor een Enphasesysteem, een accu van Tibber van Northvolt en dergelijke dan is je kostprijs nog veel hoger. Daarnaast heb je weinig zon in de winter. Je accu zal in de winter gewoon weinig te doen hebben als je hem niet met verlies wil laten werken. Op zich niet erg natuurlijk, minder cycles betekent minder slijtage dus gaat die ook langer mee. Maar dat je er even rekening mee houdt.

Overigens is 5000w laden/ontladen met 15kw niet perse heel slecht. Ideaal voor de levensduur is om onder 0,5c te blijven, dat is bija 15kwh 7,5kw. Daar zit je met 5kw wel iets onder maar op zich is het nog prima te doen...

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 08-03-2026 16:29 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

...maar 14kwh laden en ontladen met 2400w is niet echt optimaal. Dan kun je weinig profiteren van pieken en dalen. De echte pieken en dalen duren vaak 2-3 uur. Dan heb je de accu net iets meer dan de helft vol/leeg.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij moet je 3 van die dingen kopen voor 14kWh
edit: gecorrigeerd

[ Voor 20% gewijzigd door joopv op 08-03-2026 19:55 ]

• JT

JT

VETAK y0

joopv schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:03:
Volgens mij moet je 3 van die dingen kopen voor 14kWh
Nee hoor, je hebt voor dat geld de 14kwh-versie maar met slechts 2400w omvormervermogen. Je hebt dan een hoofdaccu met 5kw en een omvormer en dan 2 add-onaccu's zonder omvormer. Je kunt ook kiezen voor 3 modules van 5kw met omvormer, dan is het 4500 euro.

Ecodan warmtepomp

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wildcard83 Misschien eerst nog een beetje simuleren?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb 3 marstek venus E op iedere fase een en daarmee kan ik 7500 watt op het net zetten.

Met nodered code van Bob en in home assistant (modbus tcp/ip yaml)
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoHi2oPzG8iu1P_Hzie3RquDpp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEUixcMK3vA0UaQWW5AXJwRQ.jpg?f=fotoalbum_large

3600 euro voor 15 kWh (met code marstek25 van thuisbatterij.nl iets goedkoper)
Weinig complex aan.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2026 18:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-03 11:37
Of als je een beetje wil Tweakeren kun je batteryemulator eens eens proberen.
Lang niet zo makkelijk als een kant-en-klare oplossing maar wel lekker uitdagend:

https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki

Goedkope EV met ondersteunde battery van marktplaats plukken (of bij een autodemontage halen), ESP bordje programmeren, wat kabels, zekeringen en gaan! Veel capaciteit voor niet al te veel geld.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
JT schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:08:
[...]

Nee hoor, je hebt voor dat geld de 14kwh-versie maar met slechts 2400w omvormervermogen. Je hebt dan een hoofdaccu met 5kw en een omvormer en dan 2 add-onaccu's zonder omvormer. Je kunt ook kiezen voor 3 modules van 5kw met omvormer, dan is het 4500 euro.
I stand corrected.

Het bedrijf AEG bestaat niet meer... dus niet denken dat je Deutsche Grundlichkeit koopt, want je krijgt een product uit China van een bedrijf wat alleen de rechten op de merknaam gekocht heeft.

• Wildcard83
Ok, dus ontladen met meer dan de helft van de accucapaciteit is een slecht idee? Dat wist ik niet, bedankt! Maar wat is dan het grote nadeel van een 1 fase omvormer en batterij in een 3 fase systeem?

Tja, volgens mij zijn alle merken Chinees qua batterijen, ongeacht of ze Europees klinken of niet. Alleen Sessy is een NL product, zover ik weet.

Maar zit er nog kwaliteitsverschil tussen al die Chinese batterijen? AEG, Growatt, Marstek, Sigenergy, alles komt toch uit China...

En qua kosten per kwh... Vattenfall heeft nu al de optie om s nachts goedkopere stroom te krijgen, zelfs met vaste tarieven. En de prijzen tussen vier en negen s middags naar de avond schieten waarschijnlijk omhoog over een tijdje. Dat moet wel geld opleveren om dan te kunnen laden wanneer je wil, in de winter. Lijkt nu in ieder geval zo, als je de berichten leest.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:00
Wildcard83 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:50:
Ok, dus ontladen met meer dan de helft van de accucapaciteit is een slecht idee? Dat wist ik niet, bedankt! Maar wat is dan het grote nadeel van een 1 fase omvormer en batterij in een 3 fase systeem?
...
Het hoeft geen probleem te zijn, maar in jouw geval heb je een 5kW omvormer op 1 fase. 5kW wil zeggen circa 21 a 22 Ampère. Bij 1x35 kan daar prima een 25A zekering achter (dat zal.je nu hebben denk ik?) Maar bij 3x25 ben je dan niet meer selectief qua afzekering. Je hebt zelfs kans dat een installateur dan perse een 16A zekering wil plaatsen op je bestaande omvormer, die klapt er dan in mei-juni-juli geregeld uit. Ik zou zelf dan een 20A zekering plaatsen, in de hoop dat die dan net niet tript en wel zorgt dat de hoofdzekering ook niet tript. Dan 1 fase batteriij(en) niet op dezelfde fase zetten.

Het wordt een stuk eenvoudiger als je een 3 fase zonnepanelen omvormer zou hebben. Maar om nu een werkende omvormer in te gaan ruilen., is niet bevorderlijk voor de terugverdientijd die sowieso al erg mager is. Ik zit in soortgelijke situatie (3 fase kast. 1 fase omvormer) maar ga nog 1 of 2 jaar de kat uit de boom te kijken voordat ik batterijen koop.

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:31
Hoe handig ben je? Ik heb een 64kwh + 20kw Solis S6 zelfbouw in elkaar geklust voor minder dan 5k aan componenten. Het is maar net wat je er mee wilt doen, hoe handig je zelf bent en een nieuwe hobby zoekt. Voor mij gaat het om terugleveren van (extreem) pv-overschot tijdens de piekuren. Als je voordeliger kunt bouwen dan de industriële packs blijft dat een goede investering. Als het enkel voor eigenverbruik achter de meter gaat mag het per kWh natuurlijk iets meer kosten maar ik zou wel proberen onder de 250e/kWh te blijven. Veel kant en klaar systeem zijn imho per kWh nog steeds te duur. Koop bij een hoge kWh prijs igv niet een te groot systeem. Het aantal cycles per jaar(=rendement) gaat dan nl hard naar beneden. Bedenk goed dat je voorbij de meter concurreert met packs die op mwh schaal worden gebouwd met alle voordelen vandien. De spread in de winter is al een stuk minder interessant dan een paar jaar terug en die trend gaat niet veranderen. Meeste mensen komen voor het verhogen van eigenverbruik al een heel eind met 5-10kwh.

[ Voor 11% gewijzigd door WriteBrothers22 op 09-03-2026 08:51 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:42
Wildcard83 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:25:
Houdt dan het geld in je zak. Je verdient het op passief regelen niet terug...

Misschien een stekkeraccuutje van een paar kWh die je sluipverbruik red...

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 09-03-2026 08:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20

paQ

jurjen_g schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Het wordt een stuk eenvoudiger als je een 3 fase zonnepanelen omvormer zou hebben. Maar om nu een werkende omvormer in te gaan ruilen., is niet bevorderlijk voor de terugverdientijd die sowieso al erg mager is. Ik zit in soortgelijke situatie (3 fase kast. 1 fase omvormer) maar ga nog 1 of 2 jaar de kat uit de boom te kijken voordat ik batterijen koop.
Of vervang het voor een all in one systeem. Sluit je daar de strings op aan.
Maar zelfs dan denk ik dat terugverdienen superlastig wordt zonder een duidelijke use-case.
Wellicht als je overdag met je EV nooit thuis bent, en altijd in het donker wil laden. 32kWh in de garage, en het elke avond overpompen met de nodige verliezen. Dan heb je het in enkele jaren wel terug denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 09-03-2026 10:06 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wildcard83
jurjen_g schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:07:
[...]

Het hoeft geen probleem te zijn, maar in jouw geval heb je een 5kW omvormer op 1 fase. 5kW wil zeggen circa 21 a 22 Ampère. Bij 1x35 kan daar prima een 25A zekering achter (dat zal.je nu hebben denk ik?) Maar bij 3x25 ben je dan niet meer selectief qua afzekering. Je hebt zelfs kans dat een installateur dan perse een 16A zekering wil plaatsen op je bestaande omvormer, die klapt er dan in mei-juni-juli geregeld uit. Ik zou zelf dan een 20A zekering plaatsen, in de hoop dat die dan net niet tript en wel zorgt dat de hoofdzekering ook niet tript. Dan 1 fase batteriij(en) niet op dezelfde fase zetten.
Hier had ik niet bij stil gestaan! Ik ben geen elektra expert, ik ging er een beetje vanuit dat mijn 1fase systeem ook goed zou werken met de driefase aansluiting...

Er zit inderdaad een 25 ampere zekering op die omvormer aansluiting, zoals je al raadde.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:21

de Peer

under peer review

Wildcard83 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Hier had ik niet bij stil gestaan! Ik ben geen elektra expert, ik ging er een beetje vanuit dat mijn 1fase systeem ook goed zou werken met de driefase aansluiting...
Dat doet het ook gewoon, alleen sommige mensen vinden dat 25A zekering achter 3 x 25A hoofdzekering niet mag, of niet aan te raden is. En inderdaad installateurs zullen terughoudend zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 10-03-2026 08:52 ]

• Wildcard83
Ik zie meerdere mensen zeggen dat je het niet terug kunt verdienen... Dat is de reden dat ik op zoek ben naar een oplossing van rond de 5K.

Als ik een elektrische auto ga rijden volgend jaar, (private lease), dan betaal ik ongeveer 120 euro per maand aan stroom, als ik hem enkel thuis oplaad. Met een thuisbatterij van 15kw kan ik die auto ongeveer de helft van het jaar opladen zonnestroom. (Moet die wel elke dag aan de lader, niet eerst leegrijden)

Daarvan uitgaande bespaar ik 60 euro per maand gemiddeld, dus 720 per jaar. Geeft een terugverdientijd van 7 jaar voor die 5K. Misschien is dat iets te optimistisch gerekend, maar de rest van mijn stroom die ik zelf kan gebruiken, minder terugleverkosten, etc, heb ik nog niet meegerekend.

Een compleet nieuw systeem van 12K van Sigenergy duurt meer dan 15 jaar om terug te verdienen, dat schiet dus niet op. Lijkt mij.

• de Peer

de Peer

under peer review

Wildcard83 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:52:
Ik zie meerdere mensen zeggen dat je het niet terug kunt verdienen... Dat is de reden dat ik op zoek ben naar een oplossing van rond de 5K.
ook die ga je niet binnen 10 jaar terug verdienen. Thuisaccu's moet je niet voor het geld doen.

Juist als je een EV hebt kan het ook lastiger worden qua terugverdienen, je moet er namelijk naar streven zoveel mogelijk je EV direct (zonder thuisaccu) op te laden, en dat concurreert weer met de tvt van je thuisaccu.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 10-03-2026 08:54 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:57
wat de Peer zegt klopt vaak, thuisaccu's zijn moeilijk/niet rond te rekenen in de meeste situaties. Ik zou in elk geval nu je geld in je portemonnee houden @Wildcard83 en gewoon lekker een tijdje gaan meten/simuleren. Dan heb je beter inzicht.

Je zult vooral duidelijk moeten krijgen via welke wegen je geld (denkt) te verdienen en accepteren dat het hoogst onzeker is hoe het echt uitkomt. Als je die 5k prima kunt missen en het een leuke hobby vindt, dan is de wereld van thuisaccu's zeker leuk. Wil je besparen, dan niet.

de mechanismes om geld te verdienen zijn ongeveer:
1. op goedkope momenten inkopen en dan op dure momenten zelf verbruiken. Je moet zelf even berekenen hoeveel stroom je nodig hebt in de dure uren maar meestal gaat dit om max enkele kWhs (verbruik tussen 1700-2100). Stel het is 3 kWh/dag en je kunt dit 150 dagen per jaar doen dan gaat het om 450 kWh goedkopere stroom. Alleen je hebt al 15-20% laadverlies. Stel het verschil in inkoopprijs is 10 cent/kWh(wat fors positief is) dan bespaar je zo'n 7 cent*450 = 35 euro per jaar hiermee! Woei! (/s niet echt dus)

2. eigen zonnestroom gebruiken: dit levert zeker een besparing op na afschaffen saldering maar alles staat of valt met je nachtverbruik, hoeveel kWh heb jij nodig als de onder is. Stel dat dit 10 kWh/dag is (veel) en je bespaart er 20 cent/kWh mee dan zit je nog maar op 2 euro per dag. Doe dit 150 dagen per jaar en je hebt 150 euro te pakken.

succes met 5k rondrekenen op 35 + 150 = 185 euro/jaar

Maar je idee van goedkope uren inkopen in de winter en op dure gebruiken is dus 100% afhankelijk van ontwikkeling van de stroomprijs. Afgelopen winter had je er weinig tot niks aan verdiend zoals @JT al omschreef.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Wildcard83

Kijk eens bij NKON: 12KW hybride omvormer:
https://www.nkon.nl/deye-sun-12k-sg05lp3-eu-sm2-3-fase-hybride-lv-omvormer.html 1800 euro

Batterij 16 Kwh:
https://www.nkon.nl/felicity-fla48314-eu-16kwh.html 1600 euro.

Totaal dus 3400 euro.

PS: de meeste winst zit in de eerste aantal Kwh's die je installeert, alles boven zeg, 5 Kwh zal minder renderen.
Verder zal je auto ook veel invloed hebben, want daar kan je overdag mooi stroom in dumpen.

[ Voor 20% gewijzigd door chrisborst op 10-03-2026 09:33 ]

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:13
Fr33z schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:01:
wat de Peer zegt klopt vaak, thuisaccu's zijn moeilijk/niet rond te rekenen in de meeste situaties. Ik zou in elk geval nu je geld in je portemonnee houden @Wildcard83 en gewoon lekker een tijdje gaan meten/simuleren. Dan heb je beter inzicht.

Je zult vooral duidelijk moeten krijgen via welke wegen je geld (denkt) te verdienen en accepteren dat het hoogst onzeker is hoe het echt uitkomt. Als je die 5k prima kunt missen en het een leuke hobby vindt, dan is de wereld van thuisaccu's zeker leuk. Wil je besparen, dan niet.

de mechanismes om geld te verdienen zijn ongeveer:
1. op goedkope momenten inkopen en dan op dure momenten zelf verbruiken. Je moet zelf even berekenen hoeveel stroom je nodig hebt in de dure uren maar meestal gaat dit om max enkele kWhs (verbruik tussen 1700-2100). Stel het is 3 kWh/dag en je kunt dit 150 dagen per jaar doen dan gaat het om 450 kWh goedkopere stroom. Alleen je hebt al 15-20% laadverlies. Stel het verschil in inkoopprijs is 10 cent/kWh(wat fors positief is) dan bespaar je zo'n 7 cent*450 = 35 euro per jaar hiermee! Woei! (/s niet echt dus)

2. eigen zonnestroom gebruiken: dit levert zeker een besparing op na afschaffen saldering maar alles staat of valt met je nachtverbruik, hoeveel kWh heb jij nodig als de onder is. Stel dat dit 10 kWh/dag is (veel) en je bespaart er 20 cent/kWh mee dan zit je nog maar op 2 euro per dag. Doe dit 150 dagen per jaar en je hebt 150 euro te pakken.

succes met 5k rondrekenen op 35 + 150 = 185 euro/jaar

Maar je idee van goedkope uren inkopen in de winter en op dure gebruiken is dus 100% afhankelijk van ontwikkeling van de stroomprijs. Afgelopen winter had je er weinig tot niks aan verdiend zoals @JT al omschreef.
Ikzelf ben ook zoekende, vind het ook lastig om de berekening rond te krijgen.
Op de goedkope momenten laden, moet je een systeem hebben die binnen x aantal uur flink wat kwh kan opslurpen om te profiteren. En inderdaad de omvorm-verliezen nier vergeten. Dat houdt ook in dat je al > 20% minder wil betalen voor een vastbtebstellen tarief om het op te slaan dan dat je rechtstreeks uit het net verbruikt.
Ik denk zelf dat de winst mogelijk een combi is (vooral na 2028) die bestaat; 70% eigen opwek, 15% goekdoop inkopen en 15% peak shaving (belsgische huishoudens hebben daar al mee van doen vanwege de piek-tarieven).
Dynamisch handellen, denk dat dat uitgefaseerd of niet interresant word omdat iedereen dat wil/kan gaan doen en er geen winst meer te behalen valt na 2027.

Maar goed mijn keuze zou zijn gevallen op 3x marstek plug en pray, op elke fase één. Voornamelijk voor de kosten á15kwh voor €3300,-, netto 11kwh?, voornamelijk voor de opslag van zonne-stroom om de nacht door te komen N.O.M. mochten regels een ander systeem gunstiger blijken, staan de marstek net zo snel op marktplaats.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
squareware schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Op de goedkope momenten laden, moet je een systeem hebben die binnen x aantal uur flink wat kwh kan opslurpen om te profiteren. En inderdaad de omvorm-verliezen nier vergeten. Dat houdt ook in dat je al > 20% minder wil betalen voor een vastbtebstellen tarief om het op te slaan dan dat je rechtstreeks uit het net verbruikt.
Ik denk zelf dat de winst mogelijk een combi is (vooral na 2028) die bestaat; 70% eigen opwek, 15% goekdoop inkopen en 15% peak shaving (belsgische huishoudens hebben daar al mee van doen vanwege de piek-tarieven).
Dynamisch handellen, denk dat dat uitgefaseerd of niet interresant word omdat iedereen dat wil/kan gaan doen en er geen winst meer te behalen valt na 2027.

Maar goed mijn keuze zou zijn gevallen op 3x marstek plug en pray, op elke fase één. Voornamelijk voor de kosten á15kwh voor €3300,-, netto 11kwh?, voornamelijk voor de opslag van zonne-stroom om de nacht door te komen N.O.M. mochten regels een ander systeem gunstiger blijken, staan de marstek net zo snel op marktplaats.
Er zit 4,5 kWh bruikbare energie in de marstek.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:20

paQ

chrisborst schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:02:
@Wildcard83

Kijk eens bij NKON: 12KW hybride omvormer:
https://www.nkon.nl/deye-sun-12k-sg05lp3-eu-sm2-3-fase-hybride-lv-omvormer.html 1800 euro

Batterij 16 Kwh:
https://www.nkon.nl/felicity-fla48314-eu-16kwh.html 1600 euro.

Totaal dus 3400 euro.

PS: de meeste winst zit in de eerste aantal Kwh's die je installeert, alles boven zeg, 5 Kwh zal minder renderen.
Verder zal je auto ook veel invloed hebben, want daar kan je overdag mooi stroom in dumpen.
Het dubbele kan voor iets minder dan dat bedrag ook nog wel.
Maar zelfs dan moet je vooraf wel een use-case duidelijk hebben, alhoewel je hem op Deye co-pilot zou kunnen laten draaien dan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blitzah
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:44
Genoeg resultaten gezien dat de batterijen op stekker 25-30% verlies hebben. Je hebt misschien ook nog kosten voor extra groepen

Batterijen zonder stekker hebben vaak wel 10-15% verlies, nadeel installateur en alle aanpassingen maakt het allemaal weer zo duur.

Heb zelf soms het idee. Het geld wat je ermee bespaart na het terugverdienen van de batterij, kun je beter weer in een potje leggen om daarmee over 10-20jaar weer een nieuwe batterij te kopen🤡 ligt natuurlijk dan ook weer aan je batterijconditie en de levensduur van zo n batterij.

Misschien kan het handiger zijn om zonnepanelen bij te leggen? Afhankelijk van de situatie.

Vraag me ook af wat de prijzen van zonnepanelen weer gaat doen in nederland. Geen salderen dus je benut niet de volledige opbrengst van je panelen. Dus waarom zou je dan ‘ dure’ zonnepanelen kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door blitzah op 10-03-2026 21:08 ]

• Fr33z
blitzah schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:04:
Genoeg resultaten gezien dat de batterijen op stekker 25-30% verlies hebben. Je hebt misschien ook nog kosten voor extra groepen

Batterijen zonder stekker hebben vaak wel 10-15% verlies, nadeel installateur en alle aanpassingen maakt het allemaal weer zo duur.

Heb zelf soms het idee. Het geld wat je ermee bespaart na het terugverdienen van de batterij, kun je beter weer in een potje leggen om daarmee over 10-20jaar weer een nieuwe batterij te kopen🤡 ligt natuurlijk dan ook weer aan je batterijconditie en de levensduur van zo n batterij.

Misschien kan het handiger zijn om zonnepanelen bij te leggen? Afhankelijk van de situatie.

Vraag me ook af wat de prijzen van zonnepanelen weer gaat doen in nederland. Geen salderen dus je benut niet de volledige opbrengst van je panelen. Dus waarom zou je dan ‘ dure’ zonnepanelen kopen.
Panelen gaan niks doen want die zijn al goedkoper dan goedkoop. Een nieuw paneel kost incl. transport uit china tot je voordeur 70 euro per paneel :-0 dat is BIZAR goedkoop.

Panelen op je huis kosten meer dan dat want arbeid kost een bepaalde hoeveelheid euros per uur. Dus verwacht daar geen grote sprongen qua prijs.

• Fr33z
squareware schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:57:
[...]

Maar daarmee is de berekening toch tzelfde? Ook 3000 euro is veel geld om uit te geven aan de onzekerheid van het misschien terugverdienen van een batterij.

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Panelen gaan niks doen want die zijn al goedkoper dan goedkoop. Een nieuw paneel kost incl. transport uit china tot je voordeur 70 euro per paneel :-0 dat is BIZAR goedkoop.
Ik ben momenteel mijn dak aan het vol leggen met 73 panelen van 460Wp. Die kosten slechts 60 euro per stuk zelfs.
Pagina: 1