Dat lijkt me ideaal voor WordAMDLegion schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:33:
[...]
Neo is 48% sneller gemiddeld dan M1 en zelfs M1 Max in office taken
offtopic:
raar dat een universiteit Microsoft vereist ipv een open standaard of pdf
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
franssie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:51:offtopic:
offtopic:
Dat kan o.a. te maken hebben met de tools die ze gebruiken om op plagiaat controleren.
Dat kan o.a. te maken hebben met de tools die ze gebruiken om op plagiaat controleren.
Ik heb uiteindelijk toch besloten een MacBook Air m5 te kopen.... na een L'Oreal momentje: cause i'm worth it....MS78 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:58:
[...]
Nee 15" is zeker geen vereiste.
Ik heb de pricewatch bekeken en 899 voor m4 is echt wel nice. Dat is wel de betere machine voor 200 extra en dan krijg ik ook nog eens een lader erbij
Ik skip dit topic en ga in MacBook air topic verder
Mijn zoon van 12 gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. We hebben nu wat informatie gekregen van "The Rental Company", die geven aan dat eea aan specs moet voldoen;Mog schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:43:
Wat een gaaf instapmodel. Ik zie dit wel populair worden op scholen. Wellicht niet in Nederland om dat het middelbaar onderwijs hier vastgeroest lijkt te zitten in verplichte crappy Windows notebooks.
- WiFi (minimaal 802.11n-standaard WiFi 4...)
- accuduur minimaal 8 uur
- schermgrootte minimaal 9,7 inch en maximaal 14 inch
- toetsenbord
- gewicht "niet te zwaar"
- beschermhoes
Ze geven 2 opties icm "uiteraard kunt u ook zelf een keuze maken bij een andere aanbieder", een;
Lenovo - Notebook Yoga G5 (617 euro)
Dell Pro 14 U300E (809 euro)
Alle software draait in de Cloud en er wordt gewerkt met O365. Bij browsers wordt Safari ook gewoon genoemd.
Daaruit leid ik af, dat een MacBook Neo ook zeer interessant kan zijn, mede omdat bij navraag veel mensen spijt hebben van de voorgestelde hardware vanuit bovenstaande club.
Er vanuitgaande dat een Neo gewoon 4 jaar mee kan/gaat, zouden jullie dan wel/niet voor deze optie gaan ipv een Windows tablet/laptop? Ik verwacht hier zelf veel minder werk mee/aan te hebben ikv bagger binnen halen als kind, maar hij moet wel zonder issues kunnen werken. Aangezien alles in de Cloud draait, voorzie ik geen issues?
Mijn boefje is liev!
Ik denk dat je zoon heel blij zal zijn met je als je voor een MacBook (Neo) gaat.JB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:07:
[...]
Mijn zoon van 12 gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. We hebben nu wat informatie gekregen van "The Rental Company", die geven aan dat eea aan specs moet voldoen;
- toetsenbord
- beschermhoes
Ze geven 2 opties icm "uiteraard kunt u ook zelf een keuze maken bij een andere aanbieder", een;
Alle software draait in de Cloud en er wordt gewerkt met O365. Bij browsers wordt Safari ook gewoon genoemd.
Daaruit leid ik af, dat een MacBook Neo ook zeer interessant kan zijn, mede omdat bij navraag veel mensen spijt hebben van de voorgestelde hardware vanuit bovenstaande club.
Er vanuitgaande dat een Neo gewoon 4 jaar mee kan/gaat, zouden jullie dan wel/niet voor deze optie gaan ipv een Windows tablet/laptop? Ik verwacht hier zelf veel minder werk mee/aan te hebben ikv bagger binnen halen als kind, maar hij moet wel zonder issues kunnen werken. Aangezien alles in de Cloud draait, voorzie ik geen issues?
The devil is in the details.
Lastige aan dit soort dingen vind ik altijd de compatibiliteit. Al die leraren, ondersteuners en andere kinderen zullen hoogstwaarschijnlijk meer affiniteit met Windows hebben dan met macOS.JB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:07:
[...]
Mijn zoon van 12 gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. We hebben nu wat informatie gekregen van "The Rental Company", die geven aan dat eea aan specs moet voldoen;
- toetsenbord
- beschermhoes
Zo’n Lenovo of Dell is misschien niet het meest sexy of robuust in vergelijking met de Neo, maar wel wat ‘de rest’ ook heeft.
Of anders gezegd: valt er veel winst te halen door een Neo te kopen in plaats van dat wat wordt aangeraden?
Have you tried turning it off and on again?
Ik vind het zelf wel een prettig idee, want zo'n MacBook geeft mij waarschijnlijk een stuk minder werk (dus die winst zie ik vooral), maar het moet natuurlijk wel goed werken met die Cloud omgeving. Niet dat je straks een zogenaamde "Citrix Reciever" moet installeren, maar dat het niet werkt op MacOS.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:12:
[...]
Lastige aan dit soort dingen vind ik altijd de compatibiliteit. Al die leraren, ondersteuners en andere kinderen zullen hoogstwaarschijnlijk meer affiniteit met Windows hebben dan met macOS.
Zo’n Lenovo of Dell is misschien niet het meest sexy of robuust in vergelijking met de Neo, maar wel wat ‘de rest’ ook heeft.
Of anders gezegd: valt er veel winst te halen door een Neo te kopen in plaats van dat wat wordt aangeraden?
Verder wordt er niet echt iets aangeraden, ze praten over BYOD en specs. Daarbij geven ze zelf 2 opties.
Omdat alles "buiten Windows om" lijkt te werken, verwacht ik geen issues? Mijn zoon kent geen Windows, want dat hebben we thuis ook niet. Huidige school is icm Chromebooks.
Verder vond ik het prijstechnisch interessant, want je hebt voor mijn gevoel meer laptop voor dat geld, maar ik ben niet thuis in de huidige Windows hardware, dus dan zou ik die 2 smaakjes beter moeten bekijken.
[ Voor 4% gewijzigd door JB op 15-05-2026 21:17 ]
Mijn boefje is liev!
Je hebt helemaal gelijk, vooral die voordelen, en alles wat in de cloud is; werkt net zo goed op MacOS.JB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:16:
[...]
Ik vind het zelf wel een prettig idee, want zo'n MacBook geeft mij waarschijnlijk een stuk minder werk (dus die winst zie ik vooral), maar het moet natuurlijk wel goed werken met die Cloud omgeving. Niet dat je straks een zogenaamde "Citrix Reciever" moet installeren, maar dat het niet werkt op MacOS.
Verder wordt er niet echt iets aangeraden, ze praten over BYOD en specs. Daarbij geven ze zelf 2 opties.
Omdat alles "buiten Windows om" lijkt te werken, verwacht ik geen issues? Mijn zoon kent geen Windows, want dat hebben we thuis ook niet. Huidige school is icm Chromebooks.
Verder vond ik het prijstechnisch interessant, want je hebt voor mijn gevoel meer laptop voor dat geld, maar ik ben niet thuis in de huidige Windows hardware, dus dan zou ik die 2 smaakjes beter moeten bekijken.
De enkele site die vreemd doet, kan je ook openen op de MacBook Neo met Google Chrome, of FireFox, etc. als dit nodig is.
Hele goede beslissing
Niets mis mee hoor, een Neo zal prima werken zolang er niet toch stiekem een Windows-specifieke applicatie of toepassing nodig is. Als je daar zeker genoeg van bent, dan klinkt het allemaal heel logisch.JB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:16:
[...]
Ik vind het zelf wel een prettig idee, want zo'n MacBook geeft mij waarschijnlijk een stuk minder werk (dus die winst zie ik vooral), maar het moet natuurlijk wel goed werken met die Cloud omgeving. Niet dat je straks een zogenaamde "Citrix Reciever" moet installeren, maar dat het niet werkt op MacOS.
Have you tried turning it off and on again?
Ja dat denk ik dus ook, want er staat ook "Software; Welke software? In principe is het niet de bedoeling dat leerlingen software aanschaffen om daarmee aan de slag te gaan in de les. Alle hulpmiddelen die ingezet worden met behulp van de laptop staan in de cloud. Dit houdt in dat ze benaderbaar zijn op ieder device dat verbonden is met internet en dat beschikt over een browser. Een browser is een programma waarmee je op internet kunt surfen, zoals Google Chrome, of Safari"RoRoNL schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:20:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, vooral die voordelen, en alles wat in de cloud is; werkt net zo goed op MacOS.
De enkele site die vreemd doet, kan je ook openen op de MacBook Neo met Google Chrome, of FireFox, etc. als dit nodig is.
Hele goede beslissing
Mijn boefje is liev!
Ja daar lijkt het wel op. Zie hierbovenGr4mpyC3t schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:24:
[...]
Niets mis mee hoor, een Neo zal prima werken zolang er niet toch stiekem een Windows-specifieke applicatie of toepassing nodig is. Als je daar zeker genoeg van bent, dan klinkt het allemaal heel logisch.
Mijn boefje is liev!
Ik zou, zeker komende vanaf Chrome, ook voor MacOs kiezen. En om de reden dat je er zelf wellicht in het begin wat meer tijd aan kwijt bent, mar je puber in wording niet alle meuk die ie kan vinden op een windows bak kan installeren
Dat gezegd hebbende zou Linux ook een overweging kunnen zijn, maar MacOS is wel toegankelijker dus een Neo lijkt mij prima.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tegenwoordig zijn er in onderwijsland weinig redenen meer om niet voor een Neo te gaan:
- met edukorting is €699 goedkoper dan menig laptop
- behuizing is veruit het best wat in deze prijscategorie te krijgen is qua degelijkheid
- eigenlijk alle onderwijssoftware draait in de cloud dus je bent platformonafhankelijk
- bescherming / beheer vindt allang niet meer plaats op device (OS) niveau, maar de wifi zelf wordt beschermd.
- behuizing is veruit het best wat in deze prijscategorie te krijgen is qua degelijkheid
- eigenlijk alle onderwijssoftware draait in de cloud dus je bent platformonafhankelijk
- bescherming / beheer vindt allang niet meer plaats op device (OS) niveau, maar de wifi zelf wordt beschermd.
599,-DeNachtwacht schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:37:
Tegenwoordig zijn er in onderwijsland weinig redenen meer om niet voor een Neo te gaan:
Moet ik nou serieus dan gaan reageren dat dat klopt, maar dat er ook nog een duurdere versie is die met de edu korting 699 kost?
Bij mijn dochter op school werd ook ten zeerste Windows geadviseerd, maar uiteindelijk is het inderdaad (tot nu toe) allemaal webgebaseerd. Ze heeft ook een klasgenote met een Macbook en die had tot nu toe geen problemen, behalve dat de Dell laders niet in haar laptop passen uiteraard.JB schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:07:
[...]Er vanuitgaande dat een Neo gewoon 4 jaar mee kan/gaat, zouden jullie dan wel/niet voor deze optie gaan ipv een Windows tablet/laptop? Ik verwacht hier zelf veel minder werk mee/aan te hebben ikv bagger binnen halen als kind, maar hij moet wel zonder issues kunnen werken. Aangezien alles in de Cloud draait, voorzie ik geen issues?
Kijkend naar wat ik met mijn Neo doe zie ik niet waarom deze niet geschikt zou moeten zijn voor de middelbare school, behalve dat de systeembeheerder er niet mee overweg kan.
The Rent Company pusht uiteraard Windows omdat dat is wat ze aanbieden. De huur per maand klinkt aantrekkelijk, maar over vier of vijf jaar ben je ook aardig wat kwijt voor een vaak erg basis (8GB / 256 GB) configuratie. Ik heb daarom voor mijn dochter een andere Dell (zodat ze wel dezelfde laders als de klasgenoten kan gebruiken) met meer RAM en opslag aangeschaft.
[ Voor 7% gewijzigd door TobyW op 16-05-2026 12:54 ]
Let op:
Kijk eerst of je post niet beter past in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires
Kijk eerst of je post niet beter past in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires