Nee die kan ik ook nergens vinden, ik heb dit ook maar aan support gevraagd...Hopelijk voegen ze dit toe aan de app. Verder geeft support aan dat er binnenkort een firmware update komt mbt. de MQTT dus hopelijk helpt dat met een betere integratie in HA.stephan11 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:00:
Weet iemand in de jackery app de kreet "Anti-Reverse Current" te vinden👎
Als ik off-grid draai met PV productie op de noodstroomuitgang (micro-omvormers). Wat gebeurd er dan op het moment dat ik meer dan 2500W netto PV produceer? Doet de SolarVault dan aan frequentie shifting om de micro-omvormers af te remmen of schiet hij in storing? Het zelfde op het moment dat de accu volledig opgeladen is en er ook PV productie is. Als de SolarVault zou afschakelen is de noodstoomuitgang ook onbruikbaar.
Mooi dat je reactie heb gekregen, het argument dat zelfconsumptie mode een deel van het probleem zou zijn klopt niet, tatrief mode doet dit ook. Het is gewoon een fout in de jackery👎3p0x schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:16:
[...]
Nee die kan ik ook nergens vinden, ik heb dit ook maar aan support gevraagd...Hopelijk voegen ze dit toe aan de app. Verder geeft support aan dat er binnenkort een firmware update komt mbt. de MQTT dus hopelijk helpt dat met een betere integratie in HA.
Getest, hij regeld netjes pv vermogen bij tussen 0 en 100%. Je kan dus zolang je de batterij niet volledig leeg trekt tot dat de installatie stuk gaat hierme volledig off grid gaan👍Brokencore schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:28:
Als ik off-grid draai met PV productie op de noodstroomuitgang (micro-omvormers). Wat gebeurd er dan op het moment dat ik meer dan 2500W netto PV produceer? Doet de SolarVault dan aan frequentie shifting om de micro-omvormers af te remmen of schiet hij in storing? Het zelfde op het moment dat de accu volledig opgeladen is en er ook PV productie is. Als de SolarVault zou afschakelen is de noodstoomuitgang ook onbruikbaar.
Gisteren moest ik nood gedwongen een tijdje off grid, omdat ik de meterkast ging aanpassen + extra bijplaatsen. Jackery SV Accu was 30% en de vriezer kon ik mooi op de accu aansluiten.
Voor de Frtizbox router en ONT had ik nog een UPS, die het wel 1 uur vol hield.
Toch wel handig die AC poort
Voor de Frtizbox router en ONT had ik nog een UPS, die het wel 1 uur vol hield.
Toch wel handig die AC poort
Ik heb hetzelfde probleem. Eerst was al dat de Jackery P1 meter constant offline ging, dus maar de Homewizard P1 aangeschaft. Zojuist onderstaande mail aan Jackery gestuurd:doyc schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:55:
Hallo iedereen,
Inmiddels is mijn unit binnen en opgezet. Zit voor nu aangesloten op een ongeaard stopcontact begrensd op 800W in combinatie met een Homewizzard p1 meter. Het idee was de "Self consumption" modus ervoor zou zorgen dat ik geen stroom verbruik van het net. Echter bij het ontladen ook al is mijn verbruik stabiel rond de 400W en later rond 200W fluctueert de batterij enorm veel. Soms gaat hij 800Watt leveren wat er voor zorgt ik begin terug te leveren aan het net. Dan compenseert hij daarna en begint soms zelfs op te laden. Dit zorgt ervoor dat gemiddeld het stroom verbruik wel in sommige grafieken 0 lijkt maar ik alsnog veel gebruik maak van het net. Ik vermoed dat deze combinatie met P1 meter het probleem is en de batterij enorm overschiet bij elke meting. Iemand met dezelfde setup of problemen? En hoe zou ik Jackery kunnen benaderen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels een andere P1-meter aangeschaft om te zien wat voor verschil dat maakt. Kort samengevat: de Solarvault-unit vertoont erg vreemd gedrag.
Als ik kijk naar de activiteit over de hele dag en nacht zie ik dat de Solarvault continu aan het laden en ontladen is, maar op totaal onlogische momenten. Overdag, wanneer het PV-systeem stroom levert, begint de Solarvault juist te ontladen en wordt alle overtollige energie teruggeleverd aan het net. Dit start met een lager Wattage, loopt geleidelijk op en neemt daarna weer af. ’s Nachts, wanneer er geen overschot is, begint het systeem de batterij juist op te laden terwijl het zou moeten ontladen. Daarbij schommelt het systeem ook nog eens tussen laden en ontladen. Hierdoor neem ik continu onnodig stroom af van het net en lever ik stroom terug terwijl de batterij dat niet zou moeten doen.
Ik ben ook blij dat ik de HomeWizard P1 heb aangeschaft, omdat ik via de app inzicht krijg in het daadwerkelijke verbruik. Dit komt echter vaak niet overeen met wat de Jackery-app laat zien. De voorbeelden zijn talrijk, maar grofweg komt de informatie slechts in 10–20% van de gevallen overeen, wat behoorlijk zorgwekkend is. Daarnaast geeft de Jackery-app regelmatig aan dat de P1-meter offline of niet verbonden is en schakelt dan het laden/ontladen uit, terwijl de HomeWizard-app tegelijkertijd laat zien dat de P1-meter gewoon verbonden is en data levert. Opvallend is dat wanneer de Jackery-app de P1-meter als losgekoppeld toont, dit niet altijd betekent dat het laden of ontladen stopt; soms blijft het vermogen gewoon gelijk. Ook komt het voor dat het systeem aangeeft dat er geen laad-/ontlaadactiviteit is, terwijl het batterijniveau juist stijgt.
Afhankelijk van het totale gevraagde vermogen—ervan uitgaande dat dit onder de 2.500W ligt (het systeem zit op een aparte groep)—zou ik verwachten dat het systeem continu het vermogen balanceert: opladen bij overschot en ontladen wanneer de vraag hoger is dan wat het PV-systeem levert. Uiteindelijk zou de “Total Power”-grafiek zo dicht mogelijk bij 0W moeten blijven.
Vandaag heb ik dit handmatig gedaan via de custom mode. Ik heb in de HomeWizard-app het verbruik bekeken en daarop de laad-/ontlaadwaarde van de Solarvault aangepast. Dat werkte prima en is ook niet ingewikkeld. Maar zodra ik overschakel naar de AI Smart-modus of Self-consumption, begint hetzelfde probleem weer
En paar plaatjes ter illustratie.
Nog een kleine toevoeging. Komende maandag krijg ik een 3 fase aansluiting en dus ook een nieuwe meter. Eerst dacht ik dat het mogelijk aan de leeftijd van mijn slimme meter lag, maar met de homewizard is nu wel duidelijk dat de P1 meter prima werkt op deze meter
/f/image/AvR8W4q2tXTazFo5eF5s6fHB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZbAdrzBmqdQu9Y2FOFcTtyd1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door RobD! op 30-04-2026 21:41 ]
Ook ik heb hetzelfde probleem zoals door RobD beschreven.
Reuze benieuwd naar de reactie van Jackery
Reuze benieuwd naar de reactie van Jackery
Wat voor slimme meters hebben jullie? Toevallig oudere, kan dat de reden vd problemen zijn? Maw een tragere verversingssnelheid.
[ Voor 16% gewijzigd door thoomie op 30-04-2026 23:21 ]
Ik vermoed dat dit vooral is bij de oudere slimme meters. In ieder geval in mijn situatie. 1x per 10 seconden data werkt gewoon niet optimaalthoomie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:19:
Wat voor slimme meters hebben jullie? Toevallig oudere, kan dat de reden vd problemen zijn? Maw een tragere verversingssnelheid.