Bij mij werkte de P1 meter pas nadat ik voeding via usbc had aangesloten. Mijn 4.2 dsrm geeft niet genoeg power naar de p1 meter. Dat was bij mij de fix. De Jackery P1 draait nu perfect in de zelfverbruik modus.RobbieV70 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:13:
ik krijg de jackery P1 meter niet aan de slimme meter gekoppeld. Het ding blijft blauw/groen knipperen hetgeen een fout in de slimme meter zou aangeven. 2 andere P1 meter die gelijktijdig zijn aangesloten doen het gewoon.
Iemand advies?
dank voor je reactie, ik ga dat proberen. al blijf ik het raar vinden dat de andere P1 meters het wel doen.
Hier heeft het 3 dagen gedraaid… dochter had stroom nodig en heeft een Deco van het mesh netwerk eruit getrokken… sinds het opnieuw opstarten van het netwerk is de Homewizard P1 meter onvindbaar.
Apple apparaten kregen daarna allemaal een vreemd ip adres (APIPA).
Die problemen zijn opgelost maar de HW P1 meter blijft onvindbaar.
Hoop dat de HW p1 splitter snel binnen komt dan ga ik de Jackery P1 meter proberen.
Apple apparaten kregen daarna allemaal een vreemd ip adres (APIPA).
Die problemen zijn opgelost maar de HW P1 meter blijft onvindbaar.
Hoop dat de HW p1 splitter snel binnen komt dan ga ik de Jackery P1 meter proberen.
[ Voor 11% gewijzigd door wloldski op 22-04-2026 14:17 ]
forum026 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:13:
@Roog1317 die schroefjes zitten in een zakje bij de hoofdmodule. In het zakje zitten 4 schroeven. 2 met ringetjes (die in hoofdmodule moeten, 2 andere die de 2 beugels verbinden.
Heb je de beugels van batterij goed gemonteerd? Aan 1 kant zitten 2 gaatjes naast elkaar. Deze zijde moet aan de batterij zitten (dus niet aan de kant van de muur)
Op basis van de foto van Stoja: ik had de steuntjes aan de batterijpakketten gemonteerd in het linkergaatje van de twee ipv in het rechter zoals op de foto. Overigens was dat ook hoe het in de handleiding stond, dus ik heb me daar een beetje op blind gestaard. Nu dan nog achter de ontbrekende schroefjes aan!
Ik zou zeggen dat als zowel WiFi als bedraad aan staan, dat het voor problemen KAN zorgen. (Rare MAC flaps/loops). Maar kan je WiFi ook uitschakelen ? Misschien even de manual erbij pakken.Stoja schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:44:
@fagao de accu is bedraad aangesloten maar ook wifi staat aan… kan dat het probleem zijn? Ik had gister ook een 3e accu bijgeplaatst en die is vanmorgen naar 1.2 gegaan..( op de rode pijl drukken) misschien was dat het. Vannacht maar weer afwachten.
Dat upgraden naar 1.2 gaat bij mij dus fout. Ik vermoed dat dit komt doordat ik dus geen bedrade verbinding heb.
Een andere observatie is dat nu ik de Home Assistant plugin even heb uitgeschakeld, ik veel minder "gaten" in de grafiek zie in de Jackery App. Daarnaast lijkten de laad/ontlaad waarden nu ook veel beter te kloppen.
Dit leert mij dat de webserver API + MQTT koppeling nog niet helemaal stabiel is aan de iot.jackery kant.
Dit kan ook verklaren dat de WiFi verbinding bij veel mensen niet lekker werkt. Ik denk dat het een combi is van packetloss/retries die niet goed gaan. Aangezien je bij een vaste Ethernet daar minder last van hebt, zal alles dus beter werken.
(Dit is mijn vermoeden, kan het niet 100% hard maken). Ik zal zelf ook eens een bedrade verbinding gaan maken dit weekend en kijken of dat beter werkt.
Bij mij was de oplossing door de Jackery bedraad aan te sluiten op het netwerk. Verbinding met de HW P1 meter blijft nu wel goed.amolenk schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:43:
Ik heb helaas nog geen succes met het koppelen van mijn SolarVault Pro Max aan een HomeWizard P1 meter (Jackery P1 nog niet ontvangen).
Wat ik al heb uitgesloten:
- API access staat aan op de HomeWizard P1
- Mijn iPhone kan gewoon verbinding maken met de P1 via de HomeWizard app
- Vanaf mijn laptop zie ik de P1 netjes via mDNS/Bonjour
- _hwenergy._tcp
- _homewizard._tcp
- De P1 adverteert zich dus correct op het netwerk
- Ook de lokale API van de P1 is bereikbaar vanaf laptop/telefoon
- Alle apparaten zitten inmiddels gewoon op mijn normale thuisnetwerk
- P1 meter heeft laatste firmware versie (6.0305)
- SolarVault heeft firmware 1.1 (ook laatste volgens de app)
Conclusie tot nu toe: het lijkt er sterk op dat het netwerk zelf niet het probleem is, maar dat de Jackery/SolarVault om wat voor reden dan ook de HomeWizard P1 niet oppikt. Iemand nog enig idee wat ik over het hoofd zie?
Deze tekst niet lezen !
Bij mij ging het upgraden naar 1.2 ook mis. Met ethernet verbinding gelukt.
Mijn P1 heb ik ook werkende. Ondanks dat het lampje knipperde had hij toch nog extra voeding via usb nodig. Zal aan m’n meterkast liggen.
Mijn P1 heb ik ook werkende. Ondanks dat het lampje knipperde had hij toch nog extra voeding via usb nodig. Zal aan m’n meterkast liggen.
fagao schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:55:
[...]
Ik zou zeggen dat als zowel WiFi als bedraad aan staan, dat het voor problemen KAN zorgen. (Rare MAC flaps/loops). Maar kan je WiFi ook uitschakelen ? Misschien even de manual erbij pakken.
Dat upgraden naar 1.2 gaat bij mij dus fout. Ik vermoed dat dit komt doordat ik dus geen bedrade verbinding heb.
Een andere observatie is dat nu ik de Home Assistant plugin even heb uitgeschakeld, ik veel minder "gaten" in de grafiek zie in de Jackery App. Daarnaast lijkten de laad/ontlaad waarden nu ook veel beter te kloppen.
Dit leert mij dat de webserver API + MQTT koppeling nog niet helemaal stabiel is aan de iot.jackery kant.
Dit kan ook verklaren dat de WiFi verbinding bij veel mensen niet lekker werkt. Ik denk dat het een combi is van packetloss/retries die niet goed gaan. Aangezien je bij een vaste Ethernet daar minder last van hebt, zal alles dus beter werken.
(Dit is mijn vermoeden, kan het niet 100% hard maken). Ik zal zelf ook eens een bedrade verbinding gaan maken dit weekend en kijken of dat beter werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Laumeos op 22-04-2026 18:19 ]
Als je DSRM 5.0 of hoger hebt dan heb je geen externe voeding nodig.JJDM schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:19:
[...]
Bij mij werkte de P1 meter pas nadat ik voeding via usbc had aangesloten. Mijn 4.2 dsrm geeft niet genoeg power naar de p1 meter. Dat was bij mij de fix. De Jackery P1 draait nu perfect in de zelfverbruik modus.
Ik zag dat de Homey energy dongle ook ondersteuning heeft maar Jackery kan hem niet vinden, iemand enig idee? (Zelfde wifi / subnet)
De Jackery p1 werkt hier maar ik wil graag 1 omgeving voor alles.
[ Voor 6% gewijzigd door marcovit op 22-04-2026 18:23 ]
Heb je de Homey Energy Dongle in een Cloud account staan, of in een account met Homey Pro? Dat eerste werkt vaak wel (ook bij EcoFlow) en dat 2e vaak niet.marcovit schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:22:
[...]
Als je DSRM 5.0 of hoger hebt dan heb je geen externe voeding nodig.
Ik zag dat de Homey energy dongle ook ondersteuning heeft maar Jackery kan hem niet vinden, iemand enig idee? (Zelfde wifi / subnet)
De Jackery p1 werkt hier maar ik wil graag 1 omgeving voor alles.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Lokaal via een Homey pro 2023. Waarom zouden ze anders aangeven dat het op hetzelfde netwerk moet zittenTaro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:36:
[...]
Heb je de Homey Energy Dongle in een Cloud account staan, of in een account met Homey Pro? Dat eerste werkt vaak wel (ook bij EcoFlow) en dat 2e vaak niet.
Dat heeft hier voor bijv. EcoFlow niet gewerkt, ik had een cloud account nodig zonder Homey Pro erin. Dus daarvoor een 2e Homey account aangemaakt.
Dat staat volledig los van elkaar.Waarom zouden ze anders aangeven dat het op hetzelfde netwerk moet zitten
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
De Jackery werkt hier weer, heb de P1 meter van Jackery aangesloten, moest ondanks dsrm5.0 gewoon aan de externe voeding. De P1 werkt prima en heb nu ook geen “gaten” meer in mijn grafieken, zou het bereik met die antenne eraan een stuk beter zijn?
Heb een Energy plug van HW op de Solarvault geplaatst.
De batterij was leeg, ik vind een stand-by verbruik van 35watt dan toch vrij fors.
Later de energiebesparingsinstelljng aangezet en dan is het nog maar 4watt.
:strip_exif()/f/image/EjDTiNdka1QKTEJxVGBfDlJK.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb een Energy plug van HW op de Solarvault geplaatst.
De batterij was leeg, ik vind een stand-by verbruik van 35watt dan toch vrij fors.
Later de energiebesparingsinstelljng aangezet en dan is het nog maar 4watt.
:strip_exif()/f/image/EjDTiNdka1QKTEJxVGBfDlJK.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar hebben jullie je batterij zoal geplaatst? Ik heb gekozen voor de technische ruimte op zolder (waar oa de wasmachine en de WTW staan). Ik had hier voldoende ruimte en een vrije groep. Toch zie ik veel over plaatsing buiten of in de schuur. Ik zou de hele tuin dan open moeten breken om een groep aan te leggen, dat schiet ook niet op. Dus ik ben benieuwd of ik nu zo’n beetje de enige ben die dat apparaat binnen heeft gezet 😃
@fagao vannacht keurig zonder “ gaten” in de grafiek ontladen naar 10% Systeem gister opnieuw gestart via de app. daarna geen probleem meer. Had een extra accu bijgeplaatst en dan blijkt een herstart de oplossing..
Wifi staat ook nog aan, naast ethernet.
Wifi staat ook nog aan, naast ethernet.
Ik heb hem ook gewoon binnen staan hoor, op de eerste verdieping, in een voormalige slaapkamer(kinderen al de deur uit), deze kamer is nu onze administratie ruimte met een kast, printer, bureau met pc en een brandmelder. De accu staat nog niet op een eigen groep, misschien later wel, accu is nu bekabeld met internet. Op de foto staat hij nog op de wifi.Roog1317 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:25:
Waar hebben jullie je batterij zoal geplaatst? Ik heb gekozen voor de technische ruimte op zolder (waar oa de wasmachine en de WTW staan). Ik had hier voldoende ruimte en een vrije groep. Toch zie ik veel over plaatsing buiten of in de schuur. Ik zou de hele tuin dan open moeten breken om een groep aan te leggen, dat schiet ook niet op. Dus ik ben benieuwd of ik nu zo’n beetje de enige ben die dat apparaat binnen heeft gezet 😃
Opgelost
[ Voor 94% gewijzigd door Laumeos op 23-04-2026 10:57 ]
Nee laden met zonnestroom is altijd 2500w kwamen we al eerder achter. Dit kan ook veilig, ook als de batterij niet op een eigen groep staatLaumeos schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:24:
Eindelijk de P1 kunnen instellen en op zelfverrijking kunnen instellen. Nu is hij met 2500w aan het opladen, terwijl de limiet is ingesteld op 800. Nog iemand dit probleem gehad en een oplossing gevonden?
Zelfde situatie hier, maar dan heb ik er ook nog de bodemwarmtepomp staan en het bijhorende watervat.Roog1317 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:25:
Heeft iemand het invoeren van de dynamische stroomprijs al goed gekregen?
Ik heb zelf een contract bij Oxxio en geprobeerd in de app dit aan tegeven maar dit lijkt helemaal niet te werken. Er wordt 1 prijs opgehaald voor de hele dag, en de volgende dag probeert die dit nog een keer te doen maar dat lukt niet.
Ik heb zelf een contract bij Oxxio en geprobeerd in de app dit aan tegeven maar dit lijkt helemaal niet te werken. Er wordt 1 prijs opgehaald voor de hele dag, en de volgende dag probeert die dit nog een keer te doen maar dat lukt niet.
Dynamische stroomprijs bij Frank werkt goed bij het invoeren. Krijg een grafiek met de prijs van de huidige dag.
Ik heb zelf de jackery P1 meter geprobeerd. Maar deze blijft groen en blauw knipperen ook met extra voeding. Mijn meterkast is wel DSRM5.0 maar hij kan hem niet uitlezen. Hij wordt wel netjes herkent in de jackery app maar alles staat continu op 0w. Dus de batterij doet dan ook niks.
Dus maar even mijn homewizard p1 geprobeerd. Geen succes met vinden in de jackery app. Tot ik de solarvault batterij via ethernet aan mijn switch hing en de p1, ondanks groen licht, extra voeding gaf. Nu vinden ze elkaar en werkt de batterij op zelfverbruik best aardig.
Ik ga jackery even vragen wat eventueel een oplossing zou kunnen zijn voor hun eigen meter die maar blijft knipperen dat hij de meter niet kan uitlezen. Of iemand moet hier een idee over hebben? Deze geeft als ik het goed heb vaker een update dan de homewizard via local API of zie ik dat verkeerd?
Ik heb zelf de jackery P1 meter geprobeerd. Maar deze blijft groen en blauw knipperen ook met extra voeding. Mijn meterkast is wel DSRM5.0 maar hij kan hem niet uitlezen. Hij wordt wel netjes herkent in de jackery app maar alles staat continu op 0w. Dus de batterij doet dan ook niks.
Dus maar even mijn homewizard p1 geprobeerd. Geen succes met vinden in de jackery app. Tot ik de solarvault batterij via ethernet aan mijn switch hing en de p1, ondanks groen licht, extra voeding gaf. Nu vinden ze elkaar en werkt de batterij op zelfverbruik best aardig.
Ik ga jackery even vragen wat eventueel een oplossing zou kunnen zijn voor hun eigen meter die maar blijft knipperen dat hij de meter niet kan uitlezen. Of iemand moet hier een idee over hebben? Deze geeft als ik het goed heb vaker een update dan de homewizard via local API of zie ik dat verkeerd?
Je moet de Jackery P1 ook via systeem toevoegen (slimme apparaten)KingPidgeon schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:36:
Dynamische stroomprijs bij Frank werkt goed bij het invoeren. Krijg een grafiek met de prijs van de huidige dag.
Ja dat heb ik gedaan. En in de app daar zie je 0w op de meter bij deze p1 meter terwijl er stroom wordt opgewekt. Dus hij connect netjes, alleen niet met de meter.
.plan: Testpanel: zes testers gezocht voor de SolarVault 3 Pro Max AC-thuisba...
Interessant voor wie nog aan het wachten was op reviews. Zo kan je zelf aan de slag en tegen 634 eur voor de basis unit kan je niet heel erg mis gaan.Zo doe je mee met het Jackery-testpanel en maak je kans om de SolarVault 3 Pro Max AC te reviewen
Tweakers Partners en Jackery geven leden uit de Tweakers-community de mogelijkheid een review te schrijven over de SolarVault 3 Pro Max AC. Daarvoor zoeken we zes testers. De tweakers die de thuisbatterij willen testen, krijgen de mogelijkheid om hem na afloop over te nemen tegen een fikse korting van 50 procent op de aanschafprijs van 1269 euro; ze betalen er dan dus 634,50 euro voor. Testers die de thuisbatterij niet willen overnemen, krijgen als bedankje voor hun tijd en moeite de Jackery Explorer 100 Plus opgestuurd.
Vanochtend keek ik in de App en nu is mijn batterij wel geupgrade naar firmware versie 1.2 (Zonder dat ik iets had gedaan).Nou ja, misschien dat er iets aan de kant van Jackery IOT is gefixed 
Verder nog wel steeds soms gaten in de grafiek bij het ontladen. Dus blijkbaar geeft die inverter meer storing op de WiFi tijdens het ontlaad proces...
Verder nog wel steeds soms gaten in de grafiek bij het ontladen. Dus blijkbaar geeft die inverter meer storing op de WiFi tijdens het ontlaad proces...
Ik heb (via wifi) een gat bij juist het opladen.fagao schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:19:
De laad percentage is apart genoeg wel gerapporteerd.
Heb jij een 5.0 slimme meter, of 4.2? Zo helder ziet bij mij de grafiek er niet uit.. veel gaten en nog steeds af en toe vreemde schommelingen, ondanks dat nu de Lan kabel aangesloten is.marcovit schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:49:
[...]
Ik heb (via wifi) een gat bij juist het opladen.
De laad percentage is apart genoeg wel gerapporteerd.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/jl3J3OrhuQBWPHDc7tQ198gy.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo na een week de bestelling binnen. Alles 1x verzonden. 2 dozen 2 dagen terug ontvangen. AC unit en de laatste batterij zojuist. Pallet zending was beter geweest. Verzenddozen geen pijlen aanwezig dat het juiste richting moet staan. Ook niet dat om een accu verpakking gaat. Op de fabrieks verpakking (de foto) is dit wel te zien.
Hopelijk schijnt morgen de zon om de resultaten is te zien.
[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 23-04-2026 21:21 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe
Is het mogelijk met de SV3 pro max met pv direct aangesloten om ervoor te zorgen (in de app) dat wanneer de accu vol is de pv geblokkeerd wordt richting het net? (om geen teruglever kosten te maken)
[ Voor 26% gewijzigd door sk0o op 24-04-2026 11:52 ]
Ik heb de knoop ook doorgehakt. Een SV3 pro max besteld met 2 extra batterijen. Veel en vaak getwijfeld tussen deze en Zendure, vooral vw homeassistant integratie die er nog niet is. Doorslag was 4000W PV, gezien ik nog 8 panelen kan plaatsen en dit rechtstreeks op de SV3 kan. Daarnaast is ethernet een mooie bijkomstigheid. De eigen groep is inmiddels klaar. Laat maar komen!
Mijn HW P1 meter werkt inmiddels. Ik kreeg gisteren pakket 2 binnen met een extra batterij. Toen ik die aangesloten had kon ik de 1.2 firmware installeren (eerste gaf de app de melding dat 1.1 de meest recente was). Na installatie van de 1.2 firmware vond de app de P1 meter direct.
5.0. Vannacht had hij wel meer gaten bij het ontladen.JJDM schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:03:
[...]
Heb jij een 5.0 slimme meter, of 4.2? Zo helder ziet bij mij de grafiek er niet uit.. veel gaten en nog steeds af en toe vreemde schommelingen, ondanks dat nu de Lan kabel aangesloten is.
Dat lijkt mij een communicatie issue. Met Wifi of Ethernet aangesloten? Zou sowieso even een supportmelding bij Jackery maken zodat ze er in kunnen duiken.marcovit schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:31:
[...]
5.0. Vannacht had hij wel meer gaten bij het ontladen.
[Afbeelding]
Vandaag de hele schuur omgebouwd en nu de Jackery via ethernet aangesloten
Kon nergens vinden waar ik de wifi kon uitzette , dus heb ik een fout ww opgegeven
Kon nergens vinden waar ik de wifi kon uitzette , dus heb ik een fout ww opgegeven
@fagao ben benieuwd hoe de SV werkt alleen op ethernet. Hier nog steeds gaten in laad- en ontlaad grafiek. Ontlaadt wel goed tot 11% vanmorgen. Vandaag opnieuw mail gestuurd naar Jackery. Ook start de accu in de morgen niet met opladen als er ruim voldoende zonnestroom is. Na een restart wel… is toch iets in de communicatie denk ik.
Je kunt dit via de app doen. Bij mij draait die nu alleen op Lan.fagao schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:45:
Vandaag de hele schuur omgebouwd en nu de Jackery via ethernet aangesloten
Na aansluiten op Etherner nog steeds gaten in de grafiek. Her zou heel goed kunnen liggen aan het Jackery plaftform in de cloud. Kan mij goed voorstellen dat dit voor hun ook allemaal nieuwe software en systemen zijn. Laten we hopen dat ze de issues snel tackelenStoja schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:30:
@fagao ben benieuwd hoe de SV werkt alleen op ethernet. Hier nog steeds gaten in laad- en ontlaad grafiek. Ontlaadt wel goed tot 11% vanmorgen. Vandaag opnieuw mail gestuurd naar Jackery. Ook start de accu in de morgen niet met opladen als er ruim voldoende zonnestroom is. Na een restart wel… is toch iets in de communicatie denk ik.
Hoe dan precies? Ik zie hier geen optie voor in de appJJDM schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:08:
[...]
Je kunt dit via de app doen. Bij mij draait die nu alleen op Lan.
Hopelijk komt er ook een fix als die op de WiFi draait dat die gewoon zowel Ethernet als WiFi totaal geen WiFi uitzend. Jackery is met mijn WiFi verbonden, waarom zend die in godsnaam zelf nog WiFi uit....
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe
Bij een gat lijkt Jackery ook geen stroom meer te leveren als ik Homey zou uitlees.fagao schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:18:
[...]
Na aansluiten op Etherner nog steeds gaten in de grafiek. Her zou heel goed kunnen liggen aan het Jackery plaftform in de cloud. Kan mij goed voorstellen dat dit voor hun ook allemaal nieuwe software en systemen zijn. Laten we hopen dat ze de issues snel tackelen
Jackery krijgt zijn data via zijn eigen P1 via Wifi. (AI mode)
:strip_exif()/f/image/B2Akbf4bY8FL7xElrt4TbNRK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door marcovit op 25-04-2026 11:48 ]
Als je het vinkje uitzet bij ‘volg de meter’ werkt het allemaal wel volgens jouw schemaBergamo schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:35:
Ik heb in de app gekozen voor de stroomverbruiksmodus "aangepaste Modus". Dus laden en ontladen binnen vaste kaders. Zie de printscreen. Helaas reageert het systeem hier niet op. Ik heb de indruk dat de Jackery nu werkt op "nul op de meter". Dit past uiteraard niet bij mijn dynamisch contract. Daarbinnen wil ik vooral gebruik maken van de laagste tarieven. Iemand al ervaring met de stroomverbruiksmodus?[Afbeelding]
Had hetzelfde probleem. Na aansluiten voeding via usb was dit verholpen. Blijkbaar gaf mijn p1-poort niet voldoende spanning voor de Jackery P1RobbieV70 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:13:
ik krijg de jackery P1 meter niet aan de slimme meter gekoppeld. Het ding blijft blauw/groen knipperen hetgeen een fout in de slimme meter zou aangeven. 2 andere P1 meter die gelijktijdig zijn aangesloten doen het gewoon.
Iemand advies?
Ik heb mijn systeem draaien: 15kwh solarvault pro max met 3 strings van ieder 800wp in zelf consumptie modus. Alles werkt en reageert na behoren, nu ik de panelen heb aangesloten is er voor mij een probleem naar vooren gekomen die ik nergens anders benoemd wordt. Als de batterij vol is stoppen ook de zonnepanelen met leveren....hoe kan ik er voor zorgen dat de panelen blijven leveren?
Op de unit staan de panelen op batterij priority
-na reboot wordt er 1400w via pv het net op gezet, na een minuut gaat dit naar 38watt... vreemd, en ik heb 3 verschillende metingen die dit bevestigd.:strip_exif()/f/image/lHXRtmgBL81QRUSnyhEJ4oNb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BgH51iMGvrYr0VDQHUUjHmeK.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem doet zich nu ook voor bij bereiken max vullen 70% vandaag verhogen van 70 naar 75% en de pv gaat van 140w naar 1400w....irritant dit.
Probleem gevonden en aan jackery voorgelegd. Probleem ontstaat als mijn andere pv installatie gaat terug leveren, de jackery laat maximaal 2500watt terugleveren van mijn HUIS toe, mijn andere pv installatie doet ongeveer max 3500watt, dan doet de jackery 0 watt, waardeloos, 3 fase meting voor nu op 1 fase gezet zodat er in ieder geval teruggeleverd wordt, de batterij functie werkt hierdoor niet echt meer......👎
-na reboot wordt er 1400w via pv het net op gezet, na een minuut gaat dit naar 38watt... vreemd, en ik heb 3 verschillende metingen die dit bevestigd.
:strip_exif()/f/image/lHXRtmgBL81QRUSnyhEJ4oNb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BgH51iMGvrYr0VDQHUUjHmeK.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem doet zich nu ook voor bij bereiken max vullen 70% vandaag verhogen van 70 naar 75% en de pv gaat van 140w naar 1400w....irritant dit.
Probleem gevonden en aan jackery voorgelegd. Probleem ontstaat als mijn andere pv installatie gaat terug leveren, de jackery laat maximaal 2500watt terugleveren van mijn HUIS toe, mijn andere pv installatie doet ongeveer max 3500watt, dan doet de jackery 0 watt, waardeloos, 3 fase meting voor nu op 1 fase gezet zodat er in ieder geval teruggeleverd wordt, de batterij functie werkt hierdoor niet echt meer......👎
[ Voor 78% gewijzigd door stephan11 op 26-04-2026 15:31 ]
weet je zeker dat ze niks terugleveren? als je bv kijkt op je slimme meter? of app. Ik zie beide leveren aan het net, accu is vol en heb minimaal huisverbruik dus overschot.stephan11 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:04:
Ik heb mijn systeem draaien: 15kwh solarvault pro max met 3 strings van ieder 800wp in zelf consumptie modus. Alles werkt en reageert na behoren, nu ik de panelen heb aangesloten is er voor mij een probleem naar vooren gekomen die ik nergens anders benoemd wordt. Als de batterij vol is stoppen ook de zonnepanelen met leveren....hoe kan ik er voor zorgen dat de panelen blijven leveren?
no comment
Ja zeker, ik weet wat de panelen deden toen ze nog op losse omvormers zaten, alles klopte tot dat de battery vol zat,Martinus schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:15:
[...]
weet je zeker dat ze niks terugleveren? als je bv kijkt op je slimme meter? of app. Ik zie beide leveren aan het net, accu is vol en heb minimaal huisverbruik dus overschot.
Unit van het net gekoppeld, stofzuiger aangesloten op backup ac en de panelen doen nu 800w offgrid, denk dat het nu uitgevoerde vullen tot 100% eens in de 3 maanden het probleem is. Accu is vol, uitdaging is nu om die accu wat leeg te krijgen om dit te testenMartinus schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:15:
[...]
weet je zeker dat ze niks terugleveren? als je bv kijkt op je slimme meter? of app. Ik zie beide leveren aan het net, accu is vol en heb minimaal huisverbruik dus overschot.
hang er een 2000watt straalkachel of föne aan?stephan11 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:55:
[...]
Unit van het net gekoppeld, stofzuiger aangesloten op backup ac en de panelen doen nu 800w offgrid, denk dat het nu uitgevoerde vullen tot 100% eens in de 3 maanden het probleem is. Accu is vol, uitdaging is nu om die accu wat leeg te krijgen om dit te testen
no comment
Oven,airfryer en airco aan, bij 98% alles weer bijgezet. Probleem opgelost, unit heeft bufferruimte nodig om schommelingen op te vangen, bij 100% volle batterij heeft hij dit niet.Martinus schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:25:
[...]
hang er een 2000watt straalkachel of föne aan?
[ Voor 58% gewijzigd door stephan11 op 25-04-2026 15:40 ]
hahaha mooi, nja als maar opgelost isstephan11 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:36:
[...]
Oven,airfryer en airco aan, bij 98% alles weer bijgezet. Probleem opgelost, unit heeft bufferruimte nodig om schommelingen op te vangen, bij 100% volle batterij heeft hij dit niet.
no comment
Ik dacht ik probeer het nogmaals en het werkt!Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:08:
[...]
Dat heeft hier voor bijv. EcoFlow niet gewerkt, ik had een cloud account nodig zonder Homey Pro erin. Dus daarvoor een 2e Homey account nodig
Zelfde opstelling, geen cloud account, lokaal account.
Hallo mensen, ik heb sinds vorige week dus een hele set gekocht bij Jackery.
Ik heb de SolarVault 3 Pro met 1800Wp (4 x 450 watt) gekocht. ik heb tevens voor in de meterkast een Aardlekautomaat gekocht van ABB de DS201 B16 zodat ik een apart stopcontact buiten kan aanleggen, en dat ik buiten de huidige aardlek's en groepen werk in de meterkast.
De accu's komen buiten in mijn achtertuin te staan tegen de gevel, waar ik een kast omheen ga bouwen van betonplex, of een kastje met keralit (Heb ik namelijk nog een hele zooi van liggen) waarom in de achtertuin ? daar is in de ochtend alleen 2 / 3 uurtjes zon en aan de voorzijde woning zou de accu dan in de zomer van 13:00 tot zonsondergang in de zon staan, dat vond ik toch achteraf een minder goed idee.
In eerste instantie heb ik de set besteld omdat ik de 4 panelen op de veranda aan de voorzijde van de woning wilde plaatsen, alleen toch besloten om ze bovenop het platte dak te gaan plaatsen van de woning. hiervoor wil ik van die 20 graden betonsteunen gaan bestellen met van die rubber pads om het dak te beschermen (Dak is vorig jaar opnieuw gedaan)
So far so good, nu heb ik van jackery die verlengkabels erbij gekregen, die zijn dus allemaal zwart ipv rood en zwart. door de connectoren kan je hier natuurlijk wel onderscheid in maken maar ik wil dus de kabels vanaf het dak langs de gevel naar de accu brengen in beide een eigen goot. nu heb ik al het e.e.a in chatgpt gevraagd en dit is het stuk waar ik een beetje in de war raak. als ik naar het wegwerken van de pv kabels zoek, dan vind ik overal. je moet + en - gescheiden van elkaar plaatsen met 5-8 cm ertussen (Dus ik zou dan 2 goten plaatsen langs de gevel. Overigens wil ik voor de gevel dan van die airco goten gebruiken in ral 7016 zodat alles netjes gelijk is aan de kozijnen e.d. zie ook de uitleg hoe ik het zou willen plaatsen (Als er commentaar is graag, ik sta overal voor open !)
Ik zou dan de rechte goot vanuit de kast -> tot aan de daktrim maken, hierop een 90 graden bocht of evt. die flex buis om de "Knik" te maken. en dan op het dak heb je een stukje wat schuin loopt zeg maar TT\ ___ daar kan die flex buis natuurlijk mooi langslopen en dan aan het einde van de buis over op zo een gaas kabelgoot naar de panelen / en of de kabels netjes monteren aan de betonnen steunen.
Wel natuurlijk dat de kabels goed vast komen te zitten en de connectoren allemaal niet op het dak liggen of met harde wind / storm de boel wegwaait of kapot.
Wat wil ik ervoor gebruiken:
:strip_exif()/f/image/MvoSZKdPLyyywc9hvB9Coy00.png?f=user_large)
/f/image/iVEe5Jsip4t7WNnrc7Z2CdTI.png?f=fotoalbum_large)
Na alles een beetje te hebben voorgelegd over wat ik gelezen had qua het aanleggen van die pv kabels komt ChatGPT met deze oplossing. ik vraag me nu dan wel af, wie heeft er gelijk
Gezien met oog op de toekomst wil ik namelijk nog 4 panelen bij plaatsen, maar de reeds geleverde kabels kan je dan pas t.h.v. de accu panelen samenvoegen (Parallel) met een Y kabel, zo staat dit ook op de afbeeldingen bij Jackery. zou je de Y splitter eerder gebruiken zouden er dikkere kabels gebruikt moeten worden ivm het vermogen wat door de kabel gaat. de Y splitter is namelijk 6 mm2.
ikzelf zou dus gaan voor de + en - apart van elkaar, beide door een eigen goot, dus 2 goten naar het dak en op het dak ook 2 gescheiden bundels, zoals ik het overal lees.
voorbeeld van hoe ik ongeveer de goten het dak op zou willen hebben :
:strip_exif()/f/image/P2HpCNPsQzTic3eNoH832Bui.jpg?f=fotoalbum_large)
De meeste info die ik hier lees, is bijv. over de Pro Max AC en reeds bestaande pv installaties
dus graag wat feedback tips waar op te letten.
Dit is bijv. het antwoord uit chatgpt
/f/image/Ys0cGpAXNxGFuN6SpUnmcr1c.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de SolarVault 3 Pro met 1800Wp (4 x 450 watt) gekocht. ik heb tevens voor in de meterkast een Aardlekautomaat gekocht van ABB de DS201 B16 zodat ik een apart stopcontact buiten kan aanleggen, en dat ik buiten de huidige aardlek's en groepen werk in de meterkast.
De accu's komen buiten in mijn achtertuin te staan tegen de gevel, waar ik een kast omheen ga bouwen van betonplex, of een kastje met keralit (Heb ik namelijk nog een hele zooi van liggen) waarom in de achtertuin ? daar is in de ochtend alleen 2 / 3 uurtjes zon en aan de voorzijde woning zou de accu dan in de zomer van 13:00 tot zonsondergang in de zon staan, dat vond ik toch achteraf een minder goed idee.
In eerste instantie heb ik de set besteld omdat ik de 4 panelen op de veranda aan de voorzijde van de woning wilde plaatsen, alleen toch besloten om ze bovenop het platte dak te gaan plaatsen van de woning. hiervoor wil ik van die 20 graden betonsteunen gaan bestellen met van die rubber pads om het dak te beschermen (Dak is vorig jaar opnieuw gedaan)
So far so good, nu heb ik van jackery die verlengkabels erbij gekregen, die zijn dus allemaal zwart ipv rood en zwart. door de connectoren kan je hier natuurlijk wel onderscheid in maken maar ik wil dus de kabels vanaf het dak langs de gevel naar de accu brengen in beide een eigen goot. nu heb ik al het e.e.a in chatgpt gevraagd en dit is het stuk waar ik een beetje in de war raak. als ik naar het wegwerken van de pv kabels zoek, dan vind ik overal. je moet + en - gescheiden van elkaar plaatsen met 5-8 cm ertussen (Dus ik zou dan 2 goten plaatsen langs de gevel. Overigens wil ik voor de gevel dan van die airco goten gebruiken in ral 7016 zodat alles netjes gelijk is aan de kozijnen e.d. zie ook de uitleg hoe ik het zou willen plaatsen (Als er commentaar is graag, ik sta overal voor open !)
Ik zou dan de rechte goot vanuit de kast -> tot aan de daktrim maken, hierop een 90 graden bocht of evt. die flex buis om de "Knik" te maken. en dan op het dak heb je een stukje wat schuin loopt zeg maar TT\ ___ daar kan die flex buis natuurlijk mooi langslopen en dan aan het einde van de buis over op zo een gaas kabelgoot naar de panelen / en of de kabels netjes monteren aan de betonnen steunen.
Wel natuurlijk dat de kabels goed vast komen te zitten en de connectoren allemaal niet op het dak liggen of met harde wind / storm de boel wegwaait of kapot.
Wat wil ik ervoor gebruiken:
:strip_exif()/f/image/MvoSZKdPLyyywc9hvB9Coy00.png?f=user_large)
/f/image/iVEe5Jsip4t7WNnrc7Z2CdTI.png?f=fotoalbum_large)
Na alles een beetje te hebben voorgelegd over wat ik gelezen had qua het aanleggen van die pv kabels komt ChatGPT met deze oplossing. ik vraag me nu dan wel af, wie heeft er gelijk
Gezien met oog op de toekomst wil ik namelijk nog 4 panelen bij plaatsen, maar de reeds geleverde kabels kan je dan pas t.h.v. de accu panelen samenvoegen (Parallel) met een Y kabel, zo staat dit ook op de afbeeldingen bij Jackery. zou je de Y splitter eerder gebruiken zouden er dikkere kabels gebruikt moeten worden ivm het vermogen wat door de kabel gaat. de Y splitter is namelijk 6 mm2.
ikzelf zou dus gaan voor de + en - apart van elkaar, beide door een eigen goot, dus 2 goten naar het dak en op het dak ook 2 gescheiden bundels, zoals ik het overal lees.
voorbeeld van hoe ik ongeveer de goten het dak op zou willen hebben :
:strip_exif()/f/image/P2HpCNPsQzTic3eNoH832Bui.jpg?f=fotoalbum_large)
De meeste info die ik hier lees, is bijv. over de Pro Max AC en reeds bestaande pv installaties
Dit is bijv. het antwoord uit chatgpt
en dit uit copilotOptie A (prima)
8 kabels in 1 ruime goot → kan
Optie B (netter / beter)
splitsen:
bijv. 2 goten van 4 kabels
👉 Voordelen:
minder warmte
overzichtelijker
makkelijker trekken
🔥 Belangrijk detail
👉 Houd per string:
+ en − bij elkaar (als set)
Dus niet:
alle + links en − rechts
Maar:
per paar bundelen
🧠 Kleine tip
👉 Leg ze als “paar”:
+ en − tegen elkaar aan
eventueel met tie-wraps bij elkaar houden
🏁 Kort antwoord
✅ Ja, + en − mogen samen in één goot
✅ Zelfs beter dan gescheiden
⚡ Voor DC van zonnepanelen (jouw setup)
👉 + en − moeten samen liggen
zelfde kabelgoot ✅
liefst direct naast elkaar ✅
zelfde route ✅
Waarom:
stroom loopt heen en terug
magnetische velden heffen elkaar op
minder storing en minder verliezen
👉 Dit is de standaard werkwijze in PV-installaties.
wat voorbeeldjes die ik via google heb gevonden waarvan ik dan denk, dit mag dan toch niet ?Het is niet de bedoeling dat DC-kabels (plus en min) van zonnepanelen strak in één bundel bij elkaar worden vastgebonden. Het wordt sterk aangeraden om de kabels juist gescheiden (minimaal 5 tot 10 cm uit elkaar) te houden en apart vast te zetten onder de zonnepanelen.
Waarom DC-kabels niet samenbinden?
Risico op vlambogen (brandgevaar): Als de isolatie van beide kabels beschadigd raakt, kunnen ze bij een te hechte bundel sneller een "vlamboog" (elektrische kortsluiting door de lucht) veroorzaken. Een vlamboog dooft niet vanzelf en kan leiden tot extreme hitte en brand.
Inductielussen: Het is niet de bedoeling dat de kabels te ver uit elkaar liggen, maar te strak samenbinden kan inductielussen veroorzaken, wat kan leiden tot storingen op apparatuur.
Schuren en slijtage: Kabels moeten netjes worden vastgemaakt met UV-bestendige kabelbinders of clips, zodat ze niet los op het dak liggen of schuren langs de montagestructuren.
Richtlijnen voor de juiste kabelbeheer (Cable Management):
Houd plus en min apart: Zorg voor een kleine afstand tussen de positieve en negatieve kabels.
Gebruik UV-bestendige materialen: Gebruik kwalitatieve kabelclips of tie-wraps die bestand zijn tegen zon en regen.
Voorkom loshangende kabels: Zorg dat kabels niet op het dak liggen, zodat ze niet in water blijven liggen of door de wind beschadigd raken.
Niet in dezelfde buis: Voer de draden nooit samen door één buis als ze al aangesloten zijn op de panelen.
/f/image/Ys0cGpAXNxGFuN6SpUnmcr1c.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Alexxie op 26-04-2026 02:13 ]
De unit werkt met 4 pv aansluitingen van max 60vdc. Je hoeft niet bang te zijn voor vlambogen.
@Alexxie Wat je ook kunt doen is 1 goot met in het midden een scheidingswandje kiezen of er iets voor 3D-printen als je daar ervaring mee hebt. Belangrijkste is dat ze in de goot als er iets misgaat geen kortsluiting kunnen veroorzaken of vlambogen geven, dus daarom kleur bij kleur.
"Vroeger" deed men ze inderdaad allemaal gewoon in dezelfde goot, tegenwoordig scheidt men ze doorgaans. Is best practice en zou ik ook zeker adviseren. Als je het later uitbreidt of je verkoopt je huis, dan wil je op een goed ingeslagen weg voortborduren ipv dan zaken opnieuw gaan leggen. Dus direct goed en netjes doen als het kan.
"Vroeger" deed men ze inderdaad allemaal gewoon in dezelfde goot, tegenwoordig scheidt men ze doorgaans. Is best practice en zou ik ook zeker adviseren. Als je het later uitbreidt of je verkoopt je huis, dan wil je op een goed ingeslagen weg voortborduren ipv dan zaken opnieuw gaan leggen. Dus direct goed en netjes doen als het kan.
Ja daar zat ik ook aan te denken maar ik vind die airco leidinggoten wel mooi qua opbouw en erg stevig. ik kan wel eens gaan kijken of ik iets kan verzinnen om die goot bijv. in het midden te scheiden, maar zoals ik zei ik vind het ook niet erg om 2 goten naast elkaar te fabriceren.Taro schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:49:
@Alexxie Wat je ook kunt doen is 1 goot met in het midden een scheidingswandje kiezen of er iets voor 3D-printen als je daar ervaring mee hebt. Belangrijkste is dat ze in de goot als er iets misgaat geen kortsluiting kunnen veroorzaken of vlambogen geven, dus daarom kleur bij kleur.
Het probleem is weer teruggekomen, doet het zelfde bij bereiken setpoint vullen tot 70%. Erg irritant ditstephan11 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:04:
-na reboot wordt er 1400w via pv het net op gezet, na een minuut gaat dit naar 38watt... vreemd, en ik heb 3 verschillende metingen die dit bevestigd.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op zefconsumptie mode stopt het vullen van de battery bij max setpoint, omdat ik meer zonnepanelen heb wordt er buiten om deze installatie al teruggeleverd. Dus daardoor worden de pv panelen tot bijna 0 dicht geknepen, waardeloos. Hier is geen optie voor om de panelen vrij te geven, kunnen de panelen van de unit af en terug op losse omvormers denk ik, wacht nog op antwoord van jackerystephan11 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:50:
[...]
Het probleem is weer teruggekomen, doet het zelfde bij bereiken setpoint vullen tot 70%. Erg irritant dit
Ben achter het probleem de 3 fase meter meterkast totaal geregistreerd output vermogen wordt op max 2500w gehouden, daar ik met mijn andere installaties al meer doet stopt de pv van de jackerys....grrrrrrr o zo stupid.stephan11 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:50:
[...]
Het probleem is weer teruggekomen, doet het zelfde bij bereiken setpoint vullen tot 70%. Erg irritant dit
FF een vraag: ook nav een plaatje van Jackery zelf.
Stel ik sluit hem aan op de wcd van de wasmachine, dat is een eigen groep, en vervolgens sluit ik de wsmachine aan op de wcd van de jackery. Is dat een goed idee? om zo wel gebruik te maken van de 2500watt output? Heb vanacht voor het eerst de accu en vaatwasser aan gehad, maar ja das niet genoeg qua power.
en dan vraag op de vraag: welke stroom pakt die dan als de acuu 100% is, stroom genoeg van het dak komt en ik de wasmachine aanzet?
ps: ook ik heb wifi issues, echt irritant. nb op 3 meter van een powerrouter, is echt sw dunkt me.
Nu bekabeld aangesloten, wel mooi 3 dagen stats kwijt (ja nerd alert
)
Stel ik sluit hem aan op de wcd van de wasmachine, dat is een eigen groep, en vervolgens sluit ik de wsmachine aan op de wcd van de jackery. Is dat een goed idee? om zo wel gebruik te maken van de 2500watt output? Heb vanacht voor het eerst de accu en vaatwasser aan gehad, maar ja das niet genoeg qua power.
en dan vraag op de vraag: welke stroom pakt die dan als de acuu 100% is, stroom genoeg van het dak komt en ik de wasmachine aanzet?
ps: ook ik heb wifi issues, echt irritant. nb op 3 meter van een powerrouter, is echt sw dunkt me.
Nu bekabeld aangesloten, wel mooi 3 dagen stats kwijt (ja nerd alert
[ Voor 30% gewijzigd door Martinus op 26-04-2026 13:47 . Reden: extra vraag: ]
no comment
Vandaag de knoop doorgehakt, geen zin meer om rond te kijken, vergelijken en te wachten. De SolarVault 3 Pro Max AC . nu vroeg ik me af, als de P1 meter die in de actie zit nu erg laat komt, wat heb ik dan aan de accu in de tussentijd? Heb geen dynamisch contract (nog) dus gaat nu nog om opslag eigen zonnestroom overschot.
@iruoy Vorige week vrijdag de boel besteld. Maandag was de boel verzonden, dinsdag 2 accus ontvangen, donderdag de andere 2. Geen idee waarom het niet bijelkaar zat en er nog een dag tussen zat.
Gisteren ineens weer de bezorger voor de deur met de p1 meter en base plate. Dat die apart verzonden werd klopt. Maar geen enkele mail gehad dat die verzonden waren.
Ik had al een P1 meter van Homewizard. Dus ik kon direct aan de slag. Maar in weekje heb je dus de boel compleet.
Gisteren ineens weer de bezorger voor de deur met de p1 meter en base plate. Dat die apart verzonden werd klopt. Maar geen enkele mail gehad dat die verzonden waren.
Ik had al een P1 meter van Homewizard. Dus ik kon direct aan de slag. Maar in weekje heb je dus de boel compleet.
Nee, geen goede optie. Exact deze vraag is eerder gesteld en heb die toen ook beantwoord. Zoek heel even terug. Je moet af van de gedachte dat je stroom direct aan een apparaat moet leveren. Die kan prima eerst je huis door vanuit accu naar apparaat. Noodstroom is voor noodstroom, niet voor permanente aansluiting. Je omzeilt daarmee de beveiliging die je meterkast je biedt.Martinus schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:41:
FF een vraag: ook nav een plaatje van Jackery zelf.
Nu bekabeld aangesloten, wel mooi 3 dagen stats kwijt (ja nerd alert)
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 26-04-2026 23:21 ]
Dus echt even op mn handen blijven zitten totdat de postbode alles gebracht heeft, anders dan uitpakken en neerzetten.RobbyTown schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:58:
@iruoy Vorige week vrijdag de boel besteld. Maandag was de boel verzonden, dinsdag 2 accus ontvangen, donderdag de andere 2. Geen idee waarom het niet bijelkaar zat en er nog een dag tussen zat.
Je kan in de tussentijd zelf een schema van laden/ontladen instellen. (Dus als er zon is laat je hem laden en je laat hem ontladen zodra de zon (bijna) onder is.iruoy schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:49:
Vandaag de knoop doorgehakt, geen zin meer om rond te kijken, vergelijken en te wachten. De SolarVault 3 Pro Max AC . nu vroeg ik me af, als de P1 meter die in de actie zit nu erg laat komt, wat heb ik dan aan de accu in de tussentijd? Heb geen dynamisch contract (nog) dus gaat nu nog om opslag eigen zonnestroom overschot.
Ik mag hopen dat dit een UI foutje was.stephan11 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:21:
Het laden van de batterij kan blijkbaar sneller dan 2500watt[Afbeelding]
Er kan max maar 3680 watt door de groep heen.
Wat ik me wel afvraag is waarom mijn statistieken leeg blijven (power generation, revenue en c02). Misschien omdat hij de zonnepanelen niet ziet? (Max AC versie)
[ Voor 14% gewijzigd door marcovit op 27-04-2026 11:56 ]
2000w van pannelen en 2500w van mijn andere pv installatie doet 2500w belasting op deze groep.marcovit schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:54:
[...]
Ik mag hopen dat dit een UI foutje was.
Er kan max maar 3680 watt door de groep heen.
Wat ik me wel afvraag is waarom mijn statistieken leeg blijven (power generation, revenue en c02). Misschien omdat hij de zonnepanelen niet ziet? (Max AC versie)
Ik heb nu ruim een week mijn Solar Vault 3 Pro Max AC draaien, maar hij lijkt nog steeds mijn zonnepanelen ( Solaredge SE3000H , 16 panelen, max 4,86 kWp ) niet te herkennen, en ook de vakjes voor Stroomopwekking, Opbrengst en Co2-reductie staan nog steeds op nul.
Alles is aangesloten op een eigen groep, met Homewizard P1 meter en Jackery Smart P1 meter.
De elektrakast is 3 fasen ( ivm EV Easee Charge Up laadpaal icm Equalizer ). Veranderen van stroomverbruiksmodus maakt geen verschil.
Alles is aangesloten op een eigen groep, met Homewizard P1 meter en Jackery Smart P1 meter.
De elektrakast is 3 fasen ( ivm EV Easee Charge Up laadpaal icm Equalizer ). Veranderen van stroomverbruiksmodus maakt geen verschil.
Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3
De vakjes voor stroomopwekking werken allen als je de niet -AC variant hebt en je zonnepanelen op de DC ingang hebt aangeslotenReinhard schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:02:
Ik heb nu ruim een week mijn Solar Vault 3 Pro Max AC draaien, maar hij lijkt nog steeds mijn zonnepanelen ( Solaredge SE3000H , 16 panelen, max 4,86 kWp ) niet te herkennen, en ook de vakjes voor Stroomopwekking, Opbrengst en Co2-reductie staan nog steeds op nul.
[Afbeelding]
Aha! Ik vermoedde al wel dat de zonnepanelen wel iets deden, want in mijn Home Wizard app zie ik wel dat er een hoop opgewekte zonnestroom naar de batterij lijkt te gaan. Dank voor de info!fagao schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:10:
[...]
De vakjes voor stroomopwekking werken allen als je de niet -AC variant hebt en je zonnepanelen op de DC ingang hebt aangesloten
Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3
Begrijp ik het nu goed dat je een installatie rechtstreeks op de accu hebt aangesloten, die 2000w levert en daarnaast over de meterkast nog 2500w binnenhaalt. Deze laatste kan dus van andere panelen komen of van het net met lage tarieven?stephan11 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:21:
Het laden van de batterij kan blijkbaar sneller dan 2500watt[Afbeelding]
Nee, dat komt van mijn overige 4500wp installaties die op dat moment meer dan 2500watt terugleveren naar het net, in dit geval wordt de meeste teruglevering door mijn batterij opgegeten tot zijn buik vol zit👍Laapo schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:12:
[...]
Begrijp ik het nu goed dat je een installatie rechtstreeks op de accu hebt aangesloten, die 2000w levert en daarnaast over de meterkast nog 2500w binnenhaalt. Deze laatste kan dus van andere panelen komen of van het net met lage tarieven?
Had 2500w dan niet de limiet moeten wezen? Komt bij mij niet hoger als 2362w op meerdere dagen met productie tot zo'n 3400w.stephan11 schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:08:
[...]
Nee, dat komt van mijn overige 4500wp installaties die op dat moment meer dan 2500watt terugleveren naar het net, in dit geval wordt de meeste teruglevering door mijn batterij opgegeten tot zijn buik vol zit👍
Even ter check, wat voor SV3 heb jij. De AC variant of de PV variant? Lijkt me dat AC logischerwijs gemaximeerd is op ±2500 wanneer je geen gebruik maakt van de noodstroom om een extra omvormer aan te sluiten (al weet ik dat niet zeker, misschien dan totaal ook wel 2500w). De PV variant, zoals @stephan11 heeft, kan laden op AC en PV.Laapo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:53:
[...]
Had 2500w dan niet de limiet moeten wezen? Komt bij mij niet hoger als 2362w op meerdere dagen met productie tot zo'n 3400w.
Pv versie de max pro zonder de ac met 4 x 800wp overige installaties zijn totaal ongeveer 4500wp totaalthoomie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:14:
[...]
Even ter check, wat voor SV3 heb jij. De AC variant of de PV variant? Lijkt me dat AC logischerwijs gemaximeerd is op ±2500 wanneer je geen gebruik maakt van de noodstroom om een extra omvormer aan te sluiten (al weet ik dat niet zeker, misschien dan totaal ook wel 2500w). De PV variant, zoals @stephan11 heeft, kan laden op AC en PV.
Plaatje klopt echt en hoort zo blijkaar te werkenLaapo schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:53:
[...]
Had 2500w dan niet de limiet moeten wezen? Komt bij mij niet hoger als 2362w op meerdere dagen met productie tot zo'n 3400w.
Ik loopt tegen hetzelfde probleem als meerdere al gemeld hebben, zodra de accu vol is en m'n andere PV installatie flink aan het terugleveren is stopt de Jackery met terugleveren... Heeft iemand dit al bij Jackery neergelegd?
Ja, net bericht teruggekregen met een oplossing,
Om ervoor te zorgen dat de panelen maximaal aan het net leveren wanneer de batterij vol is, dient u het volgende te controleren in de Jackery App:
Ga naar Instellingen -> Energiemanagement.
Controleer de instelling "Anti-Reverse Current" (of "Nulleinspeisung"). Als deze is ingeschakeld, wordt de opbrengst beperkt tot uw eigen verbruik.
Schakel deze functie uit of pas het Einspeiselimit (voedingslimiet) aan naar het gewenste wattage (bijv. 2500W) om de overtollige energie naar het elektriciteitsnet te sturen.
Om ervoor te zorgen dat de panelen maximaal aan het net leveren wanneer de batterij vol is, dient u het volgende te controleren in de Jackery App:
Controleer de instelling "Anti-Reverse Current" (of "Nulleinspeisung"). Als deze is ingeschakeld, wordt de opbrengst beperkt tot uw eigen verbruik.
Schakel deze functie uit of pas het Einspeiselimit (voedingslimiet) aan naar het gewenste wattage (bijv. 2500W) om de overtollige energie naar het elektriciteitsnet te sturen.
Om ervoor te zorgen dat de panelen maximaal aan het net leveren wanneer de batterij vol is, dient u het volgende te controleren in de Jackery App:3p0x schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:34:
Ik loopt tegen hetzelfde probleem als meerdere al gemeld hebben, zodra de accu vol is en m'n andere PV installatie flink aan het terugleveren is stopt de Jackery met terugleveren... Heeft iemand dit al bij Jackery neergelegd?
Zelf nog niet getest, vermoed dat dit met de jackery home app gedaan moet worden....zie deze opties niet met mijn app
[ Voor 6% gewijzigd door stephan11 op 28-04-2026 13:24 ]
Dat klinkt wel logisch maar volgens mij is heb je de niet home versie van de app nodig voor de SV3, vanavond maar eens kijken of ik de SV3 kan toevoegen in de home app. In verschillende reviews etc zie ik dat ze de niet-home versie van de app gebruiken iig... (en staat ook in de handleiding)stephan11 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:22:
[...]
Zelf nog niet getest, vermoed dat dit met de jackery home app gedaan moet worden....zie deze opties niet met mijn app
Goed meer een dpd gerelateerd probleem. 1 hoofdunit, 2 batterijen. Zonder aankondiging stond DPD voor de deur, niet thuis,naar depot. Volgende dag uitlevering via drie verschillende ritten. Nu 3 pakketen bij 3 verschillende dpd shops verspreid door de stad
De AC, ik snap 'm een deel komt dus via de direct aangesloten PV binnen.thoomie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:14:
[...]
Even ter check, wat voor SV3 heb jij. De AC variant of de PV variant? Lijkt me dat AC logischerwijs gemaximeerd is op ±2500 wanneer je geen gebruik maakt van de noodstroom om een extra omvormer aan te sluiten (al weet ik dat niet zeker, misschien dan totaal ook wel 2500w). De PV variant, zoals @stephan11 heeft, kan laden op AC en PV.
Niet de home app dus..., kan die instellingen nergens vinden....👎3p0x schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:39:
[...]
Dat klinkt wel logisch maar volgens mij is heb je de niet home versie van de app nodig voor de SV3, vanavond maar eens kijken of ik de SV3 kan toevoegen in de home app. In verschillende reviews etc zie ik dat ze de niet-home versie van de app gebruiken iig... (en staat ook in de handleiding)
[ Voor 5% gewijzigd door stephan11 op 28-04-2026 19:35 ]
Over de wegvallende WiFi. Er lijkt een verband te zijn als de accu (bijna) vol is.
Gisteren zat de accu rond 12 uur vol vandaag rond half 12. Zie ik een de Jackery app.
Met PRTG ping ik de Jackery precies alleen rond die tijd valt de WiFi weg of het is wel heel toevallig...
Gisteren zat de accu rond 12 uur vol vandaag rond half 12. Zie ik een de Jackery app.
Met PRTG ping ik de Jackery precies alleen rond die tijd valt de WiFi weg of het is wel heel toevallig...
[ Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 28-04-2026 16:28 ]
Mijn order is ook binnen! Althans, alleen de twee accu’s. De regelunit staat op status onbekend. Ga er toch maar een berichtje richting de helpdesk aan wagen.
Heeft iemand de SV3 aangesloten via een shelly pro 3em? Houd de SV3 icm met de shelly wel netjes ~0 op de meter?
De jackery p1 uitlezer werkt helaas niet met mijn slimme meter en de homewizard p1 uitlezer heeft een vertraging van ~8 seconden. Hierdoor loopt de jackery continue achter de feiten aan. (‘S nachts opladen omdat hij denkt dat er wordt teruggeleverd, wat hij daarvoor zelf aan het doen is).
Mijn slimme meter is een overgangsmodel van dsmr 4.2 en 5.0. En geeft via de p1 beperkt data door ondanks er SMR 5.0 op de meter staat.
De jackery p1 uitlezer werkt helaas niet met mijn slimme meter en de homewizard p1 uitlezer heeft een vertraging van ~8 seconden. Hierdoor loopt de jackery continue achter de feiten aan. (‘S nachts opladen omdat hij denkt dat er wordt teruggeleverd, wat hij daarvoor zelf aan het doen is).
Mijn slimme meter is een overgangsmodel van dsmr 4.2 en 5.0. En geeft via de p1 beperkt data door ondanks er SMR 5.0 op de meter staat.
Bij mij via wifi netwerk, plaatje is weer van iammeter. Ik heb een dubbele meting omdat iammeter veel beter logt..ander hoodstukKnarfX schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:20:
Heeft iemand de SV3 aangesloten via een shelly pro 3em? Houd de SV3 icm met de shelly wel netjes ~0 op de meter?
Mijn vraag is dan of dit aan de WiFi ligt of dat er iets in het management systeem van de Jackery stuk gaat. Vannacht had ik het issue dat mijn SV3 de connectie met de P1 meter kwijt was, terwijl ik hem wel kon uitlezen. Na wat rommelen met de settings werkte alles weer (Self consumption switch to manual en weer terug).RobbyTown schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:28:
Over de wegvallende WiFi. Er lijkt een verband te zijn als de accu (bijna) vol is.
[Afbeelding]
Ik zal ook eens een Smokeping draaien intern om te zien wat er gebeurd op een bekabelde verbinding.
Hier gekozen voor een Shelly meter, jackery staat in de garage, 15 meter van mijn asus router, jackery geeft geen aan dat signaal goed is, niet 100%. Ik ervaar geen een van de genoemde problemen.fagao schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:59:
[...]
Mijn vraag is dan of dit aan de WiFi ligt of dat er iets in het management systeem van de Jackery stuk gaat. Vannacht had ik het issue dat mijn SV3 de connectie met de P1 meter kwijt was, terwijl ik hem wel kon uitlezen. Na wat rommelen met de settings werkte alles weer (Self consumption switch to manual en weer terug).
Ik zal ook eens een Smokeping draaien intern om te zien wat er gebeurd op een bekabelde verbinding.
Nog even een update van mijn kant: mijn Jackery is met een kleine optische beschadiging aangekomen een poos terug. Een lichte deuk. Voor mij net te weinig om 'm terug te sturen, maar ook weer net teveel om er zomaar aan voorbij te gaan.
Gelukkig vanuit Jackery erkenning zonder enig gedoe dat dit niet achteraf heeft plaatsgevonden en hebben ze aangeboden dit op te lossen.
Terugsturen ter vervanging of reparatie vond ik geen hele wenselijke oplossing, veel gedoe en verlies voor alle partijen. Vanuit Jackery is een andere tegemoetkoming voorgesteld waar ik wel blij mee ben in de vorm van een kleine korting op de oorspronkelijke aanschafprijs.
De verzendkosten heen en weer zouden al boven dit bedrag uit komen maar ik ben blij met de directe erkenning en bereidwilligheid om dit op te lossen.
Nog steeds heel tevreden dus, en ik kan nu eindelijk de boel vast aansluiten. Ik waag er misschien nog een poging op om de deuk eruit te trekken. Dat deed ik bij mijn eerste auto ook met wisselend succes, haha.
Gelukkig vanuit Jackery erkenning zonder enig gedoe dat dit niet achteraf heeft plaatsgevonden en hebben ze aangeboden dit op te lossen.
Terugsturen ter vervanging of reparatie vond ik geen hele wenselijke oplossing, veel gedoe en verlies voor alle partijen. Vanuit Jackery is een andere tegemoetkoming voorgesteld waar ik wel blij mee ben in de vorm van een kleine korting op de oorspronkelijke aanschafprijs.
De verzendkosten heen en weer zouden al boven dit bedrag uit komen maar ik ben blij met de directe erkenning en bereidwilligheid om dit op te lossen.
Nog steeds heel tevreden dus, en ik kan nu eindelijk de boel vast aansluiten. Ik waag er misschien nog een poging op om de deuk eruit te trekken. Dat deed ik bij mijn eerste auto ook met wisselend succes, haha.
Ik heb mijn drie pakketten op 3 locaties inmiddels ook opgehaald. Nu alleen nog wachten op de base. En p1, maar die heb ik niet nodig gezien ik al een HW p1 heb.
Herkenbaar, ik heb hetzelfde. Na onderzoek en wat testen is mijn conclusie ook dat dit het geval is bij de oudere slimme meters die slechts 1x per 10-12 seconden data doorgeven. Hierdoor erg veel pendel gedrag en overbodig opladen.KnarfX schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:20:
Stedin geeft bij mij aan dat voor eind 2028 alle meters met 4.0 of 4.2 dsrm eruit gaan voor nieuwe 5.x omdat het 2G netwerk stopt. Dus tussen nu en 1.5 jaar wisselen ze gratis om voor een nieuwe meter. Eerder aanvragen kan ook, dan kost het 64 netto. Ik ga denk ik dat doen, dan heb je wel goede p1 data en sturing...
Aan de volheid van de accu ligt het niet. Had hem op 100% staan. Naar 90% max vullen gezet. Nu was de accu rond half 11 vol omdat die 10% minder laden nodig had. Ook dan is even de WiFi weg.fagao schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:59:
[...]
Mijn vraag is dan of dit aan de WiFi ligt of dat er iets in het management systeem van de Jackery stuk gaat. Vannacht had ik het issue dat mijn SV3 de connectie met de P1 meter kwijt was, terwijl ik hem wel kon uitlezen. Na wat rommelen met de settings werkte alles weer (Self consumption switch to manual en weer terug).
Als de accu vol/bijna vol is gebeurd er dus iets in elk geval in combinatie met de wifi iets. Zeer benieuwd als dit ook bij de kabel is ik kijk uit naar je resultaten.
Weet iemand in de jackery app de kreet "Anti-Reverse Current" te vinden👎
Komen de gaten in de meeting door de automatische standby stand? Ik heb hem nu uit en tot nu toe geen problemen met gaten in de meeting.
Helaas, ik heb deze uit staan en de hele nacht heeft Jackery niks gedaan ondanks dat hij 60% vol was.MaKKie1989 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:48:
Komen de gaten in de meeting door de automatische standby stand? Ik heb hem nu uit en tot nu toe geen problemen met gaten in de meeting.
De AI modus is ook wel dom te noemen.
Hij geeft aan dat de kosten om 08:00 maar 4 cent is (in het echt 23!, via zonneplan), dat er 500w opgewerkt gaat worden wordt terwijl het 0 is.
Hij gebruikt nu alles van de grid ipv de batterij.
Ik ben ook een paar dagen in het gelukkige bezig van een prachtige uitbreidingsaccu. Het andere pakket (de unit) moet ook nog aangeboden worden aan DPD (net als de P1/Base, maar dat was bekend).Dennis_k schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:43:
Mijn order is ook binnen! Althans, alleen de twee accu’s. De regelunit staat op status onbekend. Ga er toch maar een berichtje richting de helpdesk aan wagen.
Inmiddels ligt de base bij mij al 5 dagen bij Jackery om verzonden te worden. Heb al contact met de helpdesk waarom dit zo moet duren.iruoy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:02:
[...]
Ik ben ook een paar dagen in het gelukkige bezig van een prachtige uitbreidingsaccu. Het andere pakket (de unit) moet ook nog aangeboden worden aan DPD (net als de P1/Base, maar dat was bekend).
Hallo iedereen,
Inmiddels is mijn unit binnen en opgezet. Zit voor nu aangesloten op een ongeaard stopcontact begrensd op 800W in combinatie met een Homewizzard p1 meter. Het idee was de "Self consumption" modus ervoor zou zorgen dat ik geen stroom verbruik van het net. Echter bij het ontladen ook al is mijn verbruik stabiel rond de 400W en later rond 200W fluctueert de batterij enorm veel. Soms gaat hij 800Watt leveren wat er voor zorgt ik begin terug te leveren aan het net. Dan compenseert hij daarna en begint soms zelfs op te laden. Dit zorgt ervoor dat gemiddeld het stroom verbruik wel in sommige grafieken 0 lijkt maar ik alsnog veel gebruik maak van het net. Ik vermoed dat deze combinatie met P1 meter het probleem is en de batterij enorm overschiet bij elke meting. Iemand met dezelfde setup of problemen? En hoe zou ik Jackery kunnen benaderen?
:strip_exif()/f/image/MpImLdcytm8Zhr85TSW8wivx.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is mijn unit binnen en opgezet. Zit voor nu aangesloten op een ongeaard stopcontact begrensd op 800W in combinatie met een Homewizzard p1 meter. Het idee was de "Self consumption" modus ervoor zou zorgen dat ik geen stroom verbruik van het net. Echter bij het ontladen ook al is mijn verbruik stabiel rond de 400W en later rond 200W fluctueert de batterij enorm veel. Soms gaat hij 800Watt leveren wat er voor zorgt ik begin terug te leveren aan het net. Dan compenseert hij daarna en begint soms zelfs op te laden. Dit zorgt ervoor dat gemiddeld het stroom verbruik wel in sommige grafieken 0 lijkt maar ik alsnog veel gebruik maak van het net. Ik vermoed dat deze combinatie met P1 meter het probleem is en de batterij enorm overschiet bij elke meting. Iemand met dezelfde setup of problemen? En hoe zou ik Jackery kunnen benaderen?
:strip_exif()/f/image/MpImLdcytm8Zhr85TSW8wivx.jpg?f=fotoalbum_large)
Zorg ervoor dat je homewizard P1 meter een goede wifi verbinding heeft en bij mij verbeterde de verbinding met Jackery ook nog door een usb voeding aan te sluiten op de P1 meter. Blijkbaar had deze toch niet voldoende stroom vanaf enkel de meter.
/f/image/Vu4tSk3yzcDLxadBZjj3NH0a.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rmtk6oS8haj4EN2NTQYzVvvc.jpg?f=fotoalbum_large)