Een mooi bijkomstig voordeel van een thuisaccu is dat je echt beter inzicht krijgt in wat er allemaal stiekem aan energie wegvloeit overdag en vooral 's nachts. Ik ben al de hele week bezig met monitoren, met behulp van 2 smart plugs van Jackery die ik om de twee dagen ergens anders aansluit om te kijken wat die apparaten precies doen.
Zo heb ik mijn nachtelijke gebruik van 190 watt continu al weten terug te dringen naar ongeveer 112 watt, simpelweg door smart switches te plaatsen tussen allerlei apparaten die op stand-by bleven staan. Ook de NAS-server heb ik geoptimaliseerd.
De energiewinst tot nu toe:
- TV + mediabox: ~8 watt stand-by
- Samsung Dolby-set: ~6 watt stand-by
- PC + Dolby-set + monitor stand-by: ~11 watt stand-by
- NAS-server optimaliseren: deed in prestatiemodus ~55 watt in idle, nu teruggezet naar ecomodus (~33 watt idle) en ingesteld dat hij van 22:00 tot 07:00 uur automatisch uit- en aangaat. Dat is pure winst.
En er is nog meer winst te behalen. In de keuken bijvoorbeeld, met allerlei apparaten, en met een flink aantal smart lampen door het hele huis die constant energie vragen voor de wifi-verbinding. Tien jaar geleden was dat een leuke besparing omdat led destijds vrij nieuw was, maar inmiddels zie ik in dat het op veel plekken in huis onnodig is. Op een aantal plekken ga ik dus weer 'domme' ledlampen plaatsen die minder energie gebruiken, en vooral niet 24/7 en 365 dagen per jaar een paar watt per stuk laten wegvloeien.
Leuke hobby, dit. Wordt vervolgd
[
Voor 8% gewijzigd door
Wereldreiziger op 08-09-2026 10:56
]
Professioneel wereldreiziger en levensgenieter. Reist vaak naar verre en extreme bestemmingen. Knutselt graag aan computers en is geïnteresseerd in fotografie, ruimtevaart en moderne techniek.