Inmiddels op vakantie geweest met mijn nieuwe Xiaomi 17, komende van jarenlang Samsung (laatste S23). Even wat sporadische eerste indrukken.
De accuduur is echt TOP! Ik kan met een gerust hart mijn telefoon de hele dag intensief gebruiken en houd eind van de dag nog zo'n 40% over. Dit terwijl ik bij mijn Samsung de laatste tijd niet meer zonder powerbank op stap durfde. Wát een verademing. Edit: en natuurlijk supersnel opladen, dat maakt dit punt helemaal compleet.
Foto's komen er ook erg mooi uit, al mis ik t.o.v. Samsung wel wat instelopties in de camerasoftware. Dat is geen probleem, maar viel me wel op.
De telefoon werkt supersnel en intuïtief en ik heb vrijwel niet hoeven wennen aan HyperOS. Alles gewoon weer kunnen instellen naar keuze, ook de 'iPhone-achtige' interfacedingetjes weer 'gewoon' naar mijn Android ervaring kunnen wijzigen. Je kunt bij veel instellingen kiezen welke stijl je gebruikt. Ik denk dat het in dat opzicht voor zowel Android als Apple gebruikers een fijne OS is om naartoe te kunnen switchen.
Geen pusherige AI op de telefoon, echt ook heel fijn vind ik persoonlijk.
Enige minpunt dat ik tot dusver ben tegengekomen is dat de SmartThings app van Samsung, niet werkt op deze Xiaomi qua verbinding maken met mijn Galaxy Smarttags. Ik had al even twee tellen gezocht en het lijkt erop dat Samsung dit een soort dichtgetimmerd heeft? Dit vind ik wel een groot nadeel aangezien ik deze smarttags wel regelmatig gebruik... Mocht iemand een tip hieromtrent hebben: graag!
Verder had ik ineens een random bubbeltje in de standaard screenprotector wat nu dus een beschadiging is. Ik ga deze dus ook vervangen en ben aan het rondkijken voor een goed alternatief.
Al met al ben ik tot dusver echt ontzettend blij met de overstap, en blij dat ik niet voor de S26 ben gegaan. Met de introductie- en inruildeal bij Xiaomi nu in totaal €585 euro betaald voor dit toestel en dat vind ik het absoluut waard.
[
Voor 8% gewijzigd door
Sarrr op 16-03-2026 14:37
]