“Dubbele post”
[ Voor 92% gewijzigd door SillBro op 04-03-2026 09:05 ]
[ Voor 92% gewijzigd door SillBro op 04-03-2026 09:05 ]
Zucht...
Maar dat is de keuze van de programmeurs van Pathé. Het aantal films dat wordt uitgebracht is juist steeds groter: "De druk op zalen is toegenomen aangezien het aantal uitgebrachte films blijft toenemen – met 524 waren het er in 2025 weer negentien meer dan in 2024." Dus dat is gemiddeld elke week 10 nieuwe films om uit te kiezen! Meestal zijn er toch wel één of twee die ik wil zien. Ik gebruik altijd het wekelijkse recensieoverzicht van cinema.nl (naast de recensies in de krant en de Filmkrant) om op de hoogte te blijven. Van de oogst van deze week gaat het om The Testament of Ann Lee, L'Étranger, The Wizard of the Kremlin, 20 Days in Mariupol en PAAZ. Dat zijn ook geen kleine releases: de nieuwe musical van de makers van The Brutalist met Amanda Seyfried, de nieuwe verfilming van een absolute klassieker uit de wereldliteratuur door de Franse topregisseur François Ozon, een film over de opkomst van Putin met Paul Dano en Jude Law als Putin. En dan vertonen bioscopen ook nog steeds meer klassiekers.Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:21:
Om mijn post van twee dagen eerder dan de ts in een ander deel van het forum te citeren:
Laten we even kijken naar de huidige staat bij een Pathe in Amsterdam:
En daar blijf ik bij. Ik was groot liefhebber van de bioscoop en zat er enorm vaak, maar ik kan duidelijk merken dat het sinds de pandemie aan het verminderen is omdat ze geen realistisch aanbod meer hebben.
En daar zit het probleem. Kwantiteit is er wel.... maar (naar mijn mening) is de kwaliteit gezakt. Het spreekt mij (en velen met mij vrees ik) gewoonweg niet meer aan.wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Maar dat is de keuze van de programmeurs van Pathé. Het aantal films dat wordt uitgebracht is juist steeds groter: "De druk op zalen is toegenomen aangezien het aantal uitgebrachte films blijft toenemen – met 524 waren het er in 2025 weer negentien meer dan in 2024." Dus dat is gemiddeld elke week 10 nieuwe films om uit te kiezen! Meestal zijn er toch wel één of twee die ik wil zien. Ik gebruik altijd het wekelijkse recensieoverzicht van cinema.nl (naast de recensies in de krant en de Filmkrant) om op de hoogte te blijven. Van de oogst van deze week gaat het om The Testament of Ann Lee, L'Étranger, The Wizard of the Kremlin, 20 Days in Mariupol en PAAZ. Dat zijn ook geen kleine releases: de nieuwe musical van de makers van The Brutalist met Amanda Seyfried, de nieuwe verfilming van een absolute klassieker uit de wereldliteratuur door de Franse topregisseur François Ozon, een film over de opkomst van Putin met Paul Dano en Jude Law als Putin. En dan vertonen bioscopen ook nog steeds meer klassiekers.
Je noemt Pathé in Amsterdam, maar als ik bij een andere grote bioscoop in die stad kijk, FilmHallen, zie ik vandaag al de volgende films die ik wil zien of heb gezien: Marty Supreme, The Secret Agent, Sirât, Mr. Nobody Against Putin, Hamnet, L'Étranger, The Testament of Ann Lee, The Wizard of the Kremlin, Vie Privée, La Grande Arche, No Other Choice, PAAZ, Husbands en The French Connection.
Zoals @stylezzz zei: kwantiteit vs kwaliteit.wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Maar dat is de keuze van de programmeurs van Pathé. Het aantal films dat wordt uitgebracht is juist steeds groter:
The Wizard of the Kremlin heeft nu al een metascore van 54 en 20 Days in Mariupol is geen film maar een documentaire. Ik weet dat sommige mensen documentaires als films beschouwen, maar ik hou daar een strikte scheiding aan omdat er nogal een verschil zit tussen de uitwerking van de tweeVan de oogst van deze week gaat het om The Testament of Ann Lee, L'Étranger, The Wizard of the Kremlin, 20 Days in Mariupol en PAAZ.
Zoals je in het filmtopic hebt gezien zijn sommigen hiervan hier al voorbijgekomenMarty Supreme, The Secret Agent, Sirât, Mr. Nobody Against Putin, Hamnet, L'Étranger, The Testament of Ann Lee, The Wizard of the Kremlin, Vie Privée, La Grande Arche, No Other Choice, PAAZ, Husbands en The French Connection.
Dat zit wel Schnorr.
AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4
Dit vind ik toch een beetje erg kort door de bocht. Ten eerste zijn in het lijstje van @wmterhaar alleen Husbands (ik neem aan dat dit Cassavetes is) en The French Connection re-issues, en ik heb geen idee wat PAAZ is, maar de rest zijn originele, nieuwe films.Stukfruit schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:14:
[...]
Zoals je in het filmtopic hebt gezien zijn sommigen hiervan hier al voorbijgekomen
Maar nogmaals: alleen al uit deze lijst is een deel niet nieuw, remake of zelfs letterlijk herhaling, een deel is tienerfilm en een deel is documentaire.
En hoe goed een Hamnet ook moge zijn, het blijft een kostuumdrama met standaard werk. Is het goed? Ja op zich wel, maar omdat het weinig heeft waarmee het zich kan onderscheiden van de rest wordt het tegenwoordig al snel bioscoop- of TV-behang.
Dat is een beetje het probleem. Er zijn weinig echt vernieuwende films of films die echt goed gemaakt zijn ipv op de automatische piloot.
[ Voor 24% gewijzigd door Stukfruit op 04-03-2026 15:49 ]
Dat zit wel Schnorr.
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak en dus heel persoonlijk. Ik weet niet of er aparte cijfers van filmhuisbezoeken worden bijgehouden? De dalende cijfers van de bioscopen spreken boekdelen....autje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:42:
[...]
Dit vind ik toch een beetje erg kort door de bocht. Ten eerste zijn in het lijstje van @wmterhaar alleen Husbands (ik neem aan dat dit Cassavetes is) en The French Connection re-issues, en ik heb geen idee wat PAAZ is, maar de rest zijn originele, nieuwe films.
En ook een Hamnet is gewoon een erg goed gemaakte film, en sowieso al onderscheidend door de (lange) slotscène. Het is wel iets meer dan een standaard kostuumdrama. Ik zou alle films uit dat lijstje wel het predikaat 'goed gemaakt' willen geven.
Maar als je echt goede films wilt zien, dan moet je wel naar een 'harig filmhuis', ja. In de gemiddelde Pathé draait over het algemeen confectie-cinema, of, in jouw woorden, bioscoop-behang.
Ja, filmhuizen hadden vorig jaar 12% meer bezoekers dan vorig jaar, terwijl het totaal aantal bioscoopbezoeken juist terugliep. Komt ook omdat filmhuizen een betere ervaring bieden dan de grote bioscoopketens: er is vaak een leuke bar en soms zelfs een restaurant.stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:53:
[...]
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak en dus heel persoonlijk. Ik weet niet of er aparte cijfers van filmhuisbezoeken worden bijgehouden? De dalende cijfers van de bioscopen spreken boekdelen....
Maar hoe weet je dat? Op basis van recensies of trailers? Veel van die films zijn heel goed ontvangen en hebben prijzen gewonnen: Sirât, Marty Supreme, No Other Choice, Hamnet, Mr. Nobody Against Putin, The Secret Agent. En ze verschillen ook enorm van elkaar in stijl, onderwerp, waar ze zich afspelen en wie er in mee spelen. Daar moet toch wel iets bijzitten dat je kan interesseren?stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:42:
[...]
En daar zit het probleem. Kwantiteit is er wel.... maar (naar mijn mening) is de kwaliteit gezakt. Het spreekt mij (en velen met mij vrees ik) gewoonweg niet meer aan.
![]() | ![]() |
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Misschien moet ik ook maar eens een filmhuis proberen.wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:08:
[...]
Ja, filmhuizen hadden vorig jaar 12% meer bezoekers dan vorig jaar, terwijl het totaal aantal bioscoopbezoeken juist terugliep. Komt ook omdat filmhuizen een betere ervaring bieden dan de grote bioscoopketens: er is vaak een leuke bar en soms zelfs een restaurant.
Op het eerste gezicht zegt geen enkel van die films die je noemt mij iets. Misschien is dat ook wel onderdeel van het probleem.... Doordat ik weinig (of niet) meer in de bios kom, ben ik ook wat vervreemd geraakt 'whats hot and whats not' in de filmwereld.wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:14:
[...]
Maar hoe weet je dat? Op basis van recensies of trailers? Veel van die films zijn heel goed ontvangen en hebben prijzen gewonnen: Sirât, Marty Supreme, No Other Choice, Hamnet, Mr. Nobody Against Putin, The Secret Agent. En ze verschillen ook enorm van elkaar in stijl, onderwerp, waar ze zich afspelen en wie er in mee spelen. Daar moet toch wel iets bijzitten dat je kan interesseren?
'Filmhuis' is meestal een naam voor iets dat wordt gerund door vrijwilligers. Dan kan het wel zo zijn.stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Misschien moet ik ook maar eens een filmhuis proberen.Het heeft bij mij een beetje stoffig/oud imago waar een bepaald puristenpubliek heen gaat. Wellicht ten onrechte
Zelfde. Vrijdagavond en zaterdagavond vermijden. Hoewel vervelende tieners alleen maar naar Pathé lijken te gaan.SirMemeAlot schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:31:
Moet zeggen dat ik echt goede films ook nog wel regelmatig mee pak in de Pathe. Probeer wel altijd tijden te vinden die impopulair zijn waardoor het lekker rustig is, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Als het druk is vind ik er toch al snel minder leuk om naar de bios te gaan.
Discoverability om maar eens een lelijk woord te gebruiken lijkt inderdaad een probleem te zijn. Ik zag dit ook:stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:30:
[...]
Op het eerste gezicht zegt geen enkel van die films die je noemt mij iets. Misschien is dat ook wel onderdeel van het probleem.... Doordat ik weinig (of niet) meer in de bios kom, ben ik ook wat vervreemd geraakt 'whats hot and whats not' in de filmwereld.
(Echt leuke ongeinfilm trouwens, Straatcoaches vs Aliens. Als je die oude, anarchistische jeugdserievibes van Rembo & Rembo, Loenatik en Mevrouw Ten Kate mist, zeker kijken! Staat op Prime.)Volgens Sterk zou het onderpresteren van de Nederlandse film te maken kunnen hebben met “te weinig marketing power”. De Jager is daar niet zo zeker van en geeft als voorbeeld Straatcoaches vs Aliens, een film die Independent heeft uitgebracht maar lager scoorde dan de nummer laatst van de top 30 (Perfectly Imperfect met 29.597 bezoekers). “Die film kreeg goede recensies in NRC, Volkskrant en Parool, en toch is het ons niet gelukt hem aan de man te brengen. Misschien hebben we ons vergist in de commerciële potentie.
Ik wil je niet bang maken, maar de eerste geluiden zijn niet heel positief. Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de film, maar had helaas geen tijd om naar de persvoorstelling te gaan.Deezers schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:51:
Hmm.. bij The Bride ben ik vrijdag primetime nog alleen in de zaal. Denk dat slechte of geen marketing ook niet meehelpt bij zulke films, een studio als WB steekt daar bijna geen moeite meer in. Morgenavond ook slechts 3 stoelen bezet.
Ik heb een abonnement dus maak mij niet druk. Dat het embargo zo laat is, is vaak al een voorteken ja. Heb de trailer misschien 2x in de bioscoop voorbij zien komen. Voor de rest niet. Dus zal, zeker als de ontvangst matig is en met weinig bezoekers, binnen 2 weken weer zo goed als niet meer draaien. Ook met de komende releases later deze maand. Blijf het bijzonder vinden dat een film met een budget van 80 miljoen dan zo in de markt wordt gezet, maar het is ook geen mainstream publiek denk ik. Beetje Harley Quinn.autje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:12:
[...]
Ik wil je niet bang maken, maar de eerste geluiden zijn niet heel positief. Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de film, maar had helaas geen tijd om naar de persvoorstelling te gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Deezers op 04-03-2026 21:49 ]
Ik ga de laatste jaren ook vaker naar de bioscoop omdat ik het thuis ook niet altijd kan opbrengen om een rustig een film te kijken. Vroeger kon ik met gemak een film van 3 uur kijken, daar maak ik nu 2 a 3 sessies van mocht ik toch proberen om thuis te kijken.Jovatov schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:54:
Voor mij geldt het omgekeerde, in die zin: Ik kijk films eigenlijk alleen nog maar in de bioscoop.
Dat komt dan vooral omdat ik thuis gewoon niet de rust heb om een film op te zetten. Ik heb ben ik bang gewoon de aandachtspanne/moed er niet voor om 's avonds nog een film op te zetten. Naar de bioscoop, lekker zitten en goed beeld/geluid helpt dan.
Hoewel ik standaard naar een grote Pathé ga herken ik overigens niet dat er veel gekloot wordt. Maar meestal ga ik ook op een doordeweekse (niet-vrijdag)-avond.
'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'
Dat zit wel Schnorr.
Haha zo zou je er ook naar kunnen kijkenStukfruit schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:43:
Dus eigenlijk heeft 1 van de 4 personen het goed gedaan door te vertrekken, 1 heeft het goed gedaan door ondanks de versnaperingen ook te vertrekken en die met de mobiel op trilstand deed een poging om de rest niet lastig te vallen in de hoop dat de film nog iets zou worden?
Klinkt eigenlijk best goed. Er zijn bioscoopmomenten die erger aflopen
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik kijk daarom gewoon regelmatig op de website van wat filmhuizen om te kijken wat er draait, en wat er eventueel leuk is. Of de krant voor recensies. Super ouderwets, maar het werkt wel.stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:30:
[...]
Op het eerste gezicht zegt geen enkel van die films die je noemt mij iets. Misschien is dat ook wel onderdeel van het probleem.... Doordat ik weinig (of niet) meer in de bios kom, ben ik ook wat vervreemd geraakt 'whats hot and whats not' in de filmwereld.
People as things, that’s where it starts.
Ik moet het gewoon een keer proberen denk ik. Voorheen zat ik vrijwel elk weekend wel in de bios, vooral getrokken door blockbusters etc. Maar vaak zat ook verrast door andere films waar ik wel eens terecht kwam... (vooral doordat ik alle blockbusters op dat moment al had gezienRobinHood schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:11:
[...]
Ik kijk daarom gewoon regelmatig op de website van wat filmhuizen om te kijken wat er draait, en wat er eventueel leuk is. Of de krant voor recensies. Super ouderwets, maar het werkt wel.
Maar dan moet je dus ook wel van dat soort films houden. Als je alleen maar van knetterende actie houdt, is een filmhuis natuurlijk niet de plek.
Maarja, ik ben dus wel een fan, zeker als er een barretje/restaurantje bij zit. Jammer dat Deventer toch wel een stukje rijden is, anders kon je me wekelijks vinden bij Mimik
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Dat zit wel Schnorr.
Ergens 'meuk' achter zetten is niet een overtuigend argument dat de film niet goed isStukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:21:
Jumpers (kinderfilm, Disney/Pixar), Pegasus 3 (buitenlandse tienerfilm), Scream 7 (tienerfilm met zevende herhaling), Paaz (tienerfilm, Nederlands), EPIC: Elvis Presley (naambased film ipv originaliteit), Twenty One Pilots (concert, geen film), Do Deewane Seher Mein (Hindi tienersnotterfilm van o.a. Netflix), Marty Supreme (type film dat je normaalgesproken in de bios zou tegenkomen), Boomers (Huub Stapel, NL), Return to Silent Hill (gamecrap waar Uwe Boll trots op zou zijn), Scarlet (Japanse adult anime voor doelgroepen), Night King (tienermeuk met herhaling uit Hong Kong), Svadba (Kroatische romcommeuk die herhaalt wat populair is maar dan in eigen taal), GOAT (waarschijnlijk DreamWorks-meuk met smirky faces voor kinderen), Crime 101 (herhaalde Heist-meuk uit Hollywood), Wuthering Heights (kostuumdrama uit Hollywood), Vakkenvullers XL (Nederlandse promotiemeuk voor tieners), Charlie the Wonderdog (kindermeuk), Ellie de Olifant (kindermeuk), Bledders (Nederlandse tienermeuk), Whistle (tienerhorrormeuk uit Hollywood in de herhaling), Cold Storage (standaard funnyhorrormeuk uit Hollywood), Superjuffie in de Jungle (kindermeuk), Diplodocus (kindermeuk), Shelter (Stathammeuk), Send Help (please do!), Miss Moxy (Nederlands voor kinderen), Mercy (opvallend slechte herhaling van Minority Report uit Hollywood), Rental Family (coming of age, voor de zoveelste keer), The Housemaid (Sidney Sweeney-meuk), SpongeBob (kindermeuk), Song Sung Blue (docudramameuk met grote Jackman), Avatar: Fire and Ash (blauwe aliens in de herhaling), Sentimental Value (Noors), Juf Braaksel (kindermeuk), Amsterdamned II (herhaling van Dick Maas), Zootropolis 2 (herhaling van Disney), En fanfare (onbekende meuk), Moulin Rouge (herhaling) en The English Patient (herhaling).
[ Voor 37% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2026 16:19 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Het is nu een hele berg met meuk terwijl het 30 jaar terug beperktere meuk was en er harder gewerkt moest worden om kwaliteit te leveren.Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:15:
[...]
Ergens 'meuk' achter zetten is niet een overtuigend argument dat de film niet goed isIk zie in dit rijtje 10-15 films die of best ok zijn of zeker niet een ander beeld van de bioscoop scheppen dan 20-30 jaar terug. Ook toen had je 'meuk' tussen het goede spul zitten. Maar die discussie hebben we al gevoerd.
Dat zit wel Schnorr.
Is regelmatig te lezen in het 'welke film heb je ...' topic toch?Stukfruit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Je mag best opschrijven welke films volgens jou geen meuk zijn
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2026 16:45 ]
Als je de kinderfilms weglaat, waarom tel je Hoppers (Jumpers), GOAT en Zootropolis 2 (Zootopia 2) dan mee?Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:43:
Very well. Uit jouw lijstje mijn greep van films die ik gezien heb en de moeite waard vond om mijn tijd in te steken of dat wel lijken op basis van reviews (criterium >75% op Rottentomatoes), waarbij ik dan mijn eigen voorkeur voor genres even weglaat want het gaat hier om de vraag of het een rounded aanbod met goede films betreft. En ik laat de meeste kinderfilms ook weg omdat ik werkelijk geen idee heb of daar wat kijkbaars tussen zit.
Jumpers
EPIC: Elvis Presley
Marty Supreme
Boomers
GOAT
Crime 101
Cold Storage
Send Help
Rental Family
Song Sung Blue
Sentimental Value
Zootropolis 2
The English Patient
TL;DR; als je bij de bios komt en hieruit niet kan kiezen om een leuke avond te hebben, dan weet ik het ook niet hoor.
| Movie | Year | Release Date | Category | IMDb Score |
|---|---|---|---|---|
| Hoppers | 2026 | March 4 | Animation, Comedy | 7.7/10 |
| Boomers | 2026 | February 19 | Comedy | 7.4/10 |
| GOAT | 2026 | February 11 | Animation, Adventure | 6.9/10 |
| Crime 101 | 2026 | February 11 | Crime, Drama | 7.1/10 |
| Cold Storage | 2026 | January 29 | Action, Thriller | 6.2/10 |
| Send Help | 2026 | January 28 | Horror, Thriller | 7.2/10 |
| EPiC: Elvis Presley in Concert | 2025 | September 6 | Documentary, Music | 8.4/10 |
| Marty Supreme | 2025 | December 25 | Comedy, Drama | 7.8/10 |
| Rental Family | 2025 | October 9 | Comedy, Drama | 7.6/10 |
| Song Sung Blue | 2025 | December 24 | Drama, Music | 7.3/10 |
| Sentimental Value | 2025 | May 21 | Drama | 7.8/10 |
| Zootopia 2 | 2025 | November 26 | Animation, Adventure | 7.4/10 |
| The English Patient | 1996 | November 6 | Drama, Romance | 7.4/10 |
Dat zit wel Schnorr.
[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2026 21:01 ]
Dat zit wel Schnorr.
Oooooh, ja! Het fenomeen Sneak preview films was volledig uit mijn geheugen verdwenen. Dat deed ik inderdaad ook geregeld.Vrijdag schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:17:
Ohja, vroeger (1999-2003) ging ik met vrienden bijna elke week naar de sneak preview in de plaatselijke bioscoop. Kostte een paar euro en soms had je wel een idee wat je kon verwachten. Op de site werd dan een hint gegeven. Dikwijls had je echter geen flauw idee. We zijn geloof ik één keer in de pauze weggelopen, alleen weet ik niet meer welke film dat was. Was geloof ik erg saai
In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.
Het zijn uiteindelijk gewoon andere tijden, en ik denk dat "de goede oude tijd" ook gewoon een kwestie is van alle b-film troep vergeten. Plus het is ook een cyclus, we hebben meer "dark ages" gehad omdat studios bang waren serieus te investeren en keuzes te maken.Stukfruit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:19:
Oké, fair enough, dat eerste was ik inderdaad even vergeten
Maar komt m'n punt over het vinden van "goede films" zo wel over? Die zeventjes beginnen een beetje vervelend te worden.
Zitten ze in die bioscoop van jou met nachtkijkers in de gaten te houden wat je zit te kanen danSalvatron schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:04:
Ik ga niet meer naar de bioscoop want ik mag mijn eigen broodjes niet meenemen van die werknemers. Als ik mijn broodjes niet kan eten tijdens de film, dan heb ik gewoon geen zin in de film.
Exact. Brengt me bij een veel belangrijker punt: Borrelnootjes Provençale in de bioscoop: Asociaal eetgedrag of het teken van de verlichte doch hongerige cinefiel? Discuss. At great lengthStukfruit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:11:
Waarom zou je broodjes willen eten in de bioscoop?
[ Voor 30% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2026 23:45 ]
Demolition Man was een B-film die hooguit een zeventje waard was, maar na 32 jaar ben ik 'm nog steeds niet vergetenRobinHood schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:39:
[...]
Het zijn uiteindelijk gewoon andere tijden, en ik denk dat "de goede oude tijd" ook gewoon een kwestie is van alle b-film troep vergeten.
Tja, "de studio's"...Plus het is ook een cyclus, we hebben meer "dark ages" gehad omdat studios bang waren serieus te investeren en keuzes te maken.
Die heb ik als mede-snob lager geplaatst, sorryEn IMDB scores zijn sowieso een beetje raar, net als Metacritic. The Life Of Chuck is oprecht 1 van de beste films die ik ooit gezien heb, en ik ben een behoorlijke snob. 7.3 op IMDB
Niet helemaal. Terminator had zaken die nog niet echt eerder te zien waren geweest. Jurassic Park ook. Alleen al het effectwerk was een halve aardverschuiving waard en die werd niet veroorzaakt door de Tyrannosaurus.Tropes en cliches? Ja, dat zit in iedere film. Terminator, Die Hard, iedere Bond ooit, Star Wars, Jurassic Park, noem ze maar op, allemaal films die ook gewoon stijf staan van de tropes en cliches, ook toen. We kijken er alleen met zo'n fijne roze bril naar.
Dat zit wel Schnorr.
Tijgernootjes. Grr.Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:42:
[...]
Exact. Brengt me bij een veel belangrijker punt: Borrelnootjes Provençale in de bioscoop: Asociaal eetgedrag of het teken van de verlichte doch hongerige cinefiel? Discuss. At great length
Dat zit wel Schnorr.
hongerStukfruit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:11:
Waarom zou je broodjes willen eten in de bioscoop?
de laatste keer wilden ze zien wat er in mijn tas zat en mocht ik mijn lunch niet meenemen, je mag je eigen voedsel niet meenemen kennelijkDr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:42:
Zitten ze in die bioscoop van jou met nachtkijkers in de gaten te houden wat je zit te kanen dan
In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.
This train carries saints and sinners
Nee in een bios mag je nooit je eigen eten meenemen, dat heeft ook nooit gemogen. Ze halen groot deel van hun omzet uit de verkoop van eten en drinken.Salvatron schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:18:
[...]
honger
[...]
de laatste keer wilden ze zien wat er in mijn tas zat en mocht ik mijn lunch niet meenemen, je mag je eigen voedsel niet meenemen kennelijk
*sowieso
Do { Ping } while ( LOL )
☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W
[ Voor 15% gewijzigd door dfbt op 10-03-2026 10:44 ]
Dat zit wel Schnorr.
Het leuke was, zeker omdat het een vrij kleine bioscoop was (City in IJmuiden), dat je op een gegeven moment altijd wel dezelfde mensen tegenkwam. Daar stond je dan in de pauze of na afloop soms lekker mee te praten over de film. Of dat films vroeger beter warenElvhenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:34:
[...]
Oooooh, ja! Het fenomeen Sneak preview films was volledig uit mijn geheugen verdwenen. Dat deed ik inderdaad ook geregeld.
Bij de Climax (what's in a name...) in Kinshasa hebben ze niets meer, maar bij de Cinebuzz heb je er op een gemiddelde dag hetzelfde filmschema. Lijkt in een winkelcentrum te zitten, dus genoeg broodjes.Shadow_Agent schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:17:
[...]
![]()
In de gemiddelde bioscoop in Mali of Congo kan ik mij dit voorstellen, in Nederland is dit natuurlijk een non-argument
Dat zit wel Schnorr.
ik neem altijd een consumptie in de bios, ook als ik mijn eigen dingen meeneem. Meer dan 1 consumptie wordt erg duur.DonJunior schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:39:
[...]
Nee in een bios mag je nooit je eigen eten meenemen, dat heeft ook nooit gemogen. Ze halen groot deel van hun omzet uit de verkoop van eten en drinken.
Nee, honger, ik ging meestal naar de bioscoop op een lege maag.En honger?? Trek zul je bedoelen. Volgens mij kun je dit prima voor of na de film doen. Die anderhalf uur zonder je eigen bammetje.. man man man
Nu ben je gewoon aan het ragebaiten. Dat is dermate triest dat ik daar niet eens op in ga.Salvatron schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:08:
[..]
[...]
Nee, honger, ik ging meestal naar de bioscoop op een lege maag.
*sowieso
wat bedoel je?DonJunior schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:21:
[...]
Nu ben je gewoon aan het ragebaiten. Dat is dermate triest dat ik daar niet eens op in ga.
[ Voor 3% gewijzigd door Cybje op 10-03-2026 15:07 ]
Wat ruist er door het struikgewas
Dat je duidelijk de betekenis van het woord "honger" niet kent. Honger heb je als je dagen of zelfs weken weinig tot niets te eten hebt, dat komt in NL niet voor (dankzij bv. de voedselbank). De laatste keer dat er in NL honger voorkwam, was in de hongerwinter (de naam zegt het al...) van 1944 naar 1945, zo'n 80 jaar geleden dus.
Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.
Prima als jij die definitie aanhoudt, maar veel mensen zien "honger" gewoon als het signaal van je lichaam dat je eten nodig hebt. Laten we van elkaar accepteren dat het woord meerdere dingen kan betekenen.MasterCypher25 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:38:
[...]
Dat je duidelijk de betekenis van het woord "honger" niet kent. Honger heb je als je dagen of zelfs weken weinig tot niets te eten hebt, dat komt in NL niet voor (dankzij bv. de voedselbank). De laatste keer dat er in NL honger voorkwam, was in de hongerwinter (de naam zegt het al...) van 1944 naar 1945, zo'n 80 jaar geleden dus.
Wat ruist er door het struikgewas
Zero compensation
Vrijdag schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:25:
Echte cinefielen eten een kapsalon met extra knoflooksaus gezeten in het midden van rij vijf
Do { Ping } while ( LOL )
[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 11-03-2026 08:20 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
1. Poesta > Cocktail > Provencale, maar dat terzijde.Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:42:
Exact. Brengt me bij een veel belangrijker punt: Borrelnootjes Provençale in de bioscoop: Asociaal eetgedrag of het teken van de verlichte doch hongerige cinefiel? Discuss. At great length
Ik heb wel begrepen dat in India de bioscoop eigenlijk meer airconditioningverhuur met beeld er bij was (is?). Daarom waren (zijn?) die Bollywoodfilms altijd zo lang. Ik neem aan dat de kijkervaring qua eten en doorheen praten dan ook anders is. Maar er zal ook wel verschil zijn tussen bioscopen die daar op mikken en die meer voor het cinefiele publiek.Shadow_Agent schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:17:
[...]
In de gemiddelde bioscoop in Mali of Congo kan ik mij dit voorstellen, in Nederland is dit natuurlijk een non-argument
[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-03-2026 11:04 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
wmterhaar schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:00:
[...]
Ik heb wel begrepen dat in India de bioscoop eigenlijk meer airconditioningverhuur met beeld er bij was (is?). Daarom waren (zijn?) die Bollywoodfilms altijd zo lang. Ik neem aan dat de kijkervaring qua eten en doorheen praten dan ook anders is. Maar er zal ook wel verschil zijn tussen bioscopen die daar op mikken en die meer voor het cinefiele publiek.
Dat zit wel Schnorr.
breng me niet op ideeën...Vrijdag schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:25:
Echte cinefielen eten een kapsalon met extra knoflooksaus gezeten in het midden van rij vijf
Daarom een Cineville pas, kun je het geld wat je bespaart mooi uitgeven aan eten daarDr. Strangelove schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:06:
Honderden keren naar de film geweest en NOOIT gechecked op eten en drinken. Dus als het je een keer overkomen is, vette pech, gewoon volgende keer weer doen.
Toegegeven, het is een moreel grijs gebied, voor mij ook. Bioscopen maken het grootste deel van hun winst op de verkoop van eten en drinken dus als je die inkomstenbron kannibaliseert dan helpt dat niet voor hun langetermijn continuiteit.
Ben geen promoter van het volk dat er komt, maar als je lekkere stoelen wil zou ik naar de Pathe in Leeuwarden gaan als dat een optie is. Relaxt seats zijn bijna zo goed dat ik wel eens in slaap val.RobinHood schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Daarom een Cineville pas, kun je het geld wat je bespaart mooi uitgeven aan eten daar![]()
Cineville zou ik echt wel hebben als ik in een stad woonde, maar Leeuwarden is heen en weer 50km+, en dat filmhuis is behoorlijk matig. De stoelen daar zitten nog slechter dan de houtenbankjes van het Shakespeare theater
Precies mijn strategie. Maar heel rustige matinees zijn dus gevaarlijk vanwege tegen-het-scherm-terugpraat- en kuchboomers.r_acker schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:54:
Maar je moet idd wel de drukste bioscoop-tijden proberen te vermijden. Als ik zie dat een film >70% uitverkocht is dan ga ik er van uit dat hij twee weken later ook nog draait met minder publiek.
Nee, alsof die millenials en Gen Z'etters die denken dat ze gods cadeautje aan de wereld zijn, zo'n zegen zijn....wmterhaar schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:04:
[...]
Precies mijn strategie. Maar heel rustige matinees zijn dus gevaarlijk vanwege tegen-het-scherm-terugpraat- en kuchboomers.
Het punt was dus dat je beter op de rustige tijden kunt gaan dan vrijdag- of zaterdagavond, om irritante pubers (geen Millennials, dat zijn 30+ers) te vermijden, maar dat vroege matinees het bejaardenkletsuurtje kunnen zijn.MasterCypher25 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:53:
[...]
Nee, alsof die millenials en Gen Z'etters die denken dat ze gods cadeautje aan de wereld zijn, zo'n zegen zijn....![]()
![]()
Owww, dat ben ik zonder meer met je eens, die dagen zou ik zeker ook mijden. Millenials ook, want 15 - 20 jaar geleden was het ook al raak wat gedrag betrof van de jongeren. Beiden zijn de redenen dat ik niet meer naar de bios ga, want op geen enkele tijd zit je op je gemak, is het niet vanwege de ene groep, dan is het wel vanwege de andere groep. Vandaar dat ik heb geinvesteerd in een 4K beamer met DoVi, een scherm en een goed Dolby Atmos / DTS (X) geluidsysteem....wmterhaar schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Het punt was dus dat je beter op de rustige tijden kunt gaan dan vrijdag- of zaterdagavond, om irritante pubers (geen Millennials, dat zijn 30+ers) te vermijden, maar dat vroege matinees het bejaardenkletsuurtje kunnen zijn.
Wel vrij basic qua doek en stoelen. En niet in alle zalen een geweldige kijk op het scherm.Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:49:
In Nijmegen heb je Lux, ook meer filmhuis programma en een goed restaurant erbij. Helemaal ok om daar wat te eten en dan een filmpje te pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-03-2026 23:00 ]