• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:46
Voor mij geldt het omgekeerde, in die zin: Ik kijk films eigenlijk alleen nog maar in de bioscoop.

Dat komt dan vooral omdat ik thuis gewoon niet de rust heb om een film op te zetten. Ik heb ben ik bang gewoon de aandachtspanne/moed er niet voor om 's avonds nog een film op te zetten. Naar de bioscoop, lekker zitten en goed beeld/geluid helpt dan.

Hoewel ik standaard naar een grote Pathé ga herken ik overigens niet dat er veel gekloot wordt. Maar meestal ga ik ook op een doordeweekse (niet-vrijdag)-avond.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-04 06:38

Agent47

I always close my contracts.

Bijna nooit. Nu met een kindje die richting vier gaat komt het wel weer.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-03 15:54
“Dubbele post”

[ Voor 92% gewijzigd door SillBro op 04-03-2026 09:05 ]

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-03 15:54
Alleen als er echt een goede film draait gaan we nog naar de bios. Daarnaast hebben we een filmhuis in onze stad, daar kijk je in fijne setting met een hapje en of drankje een film die niet bekend is, maar vaak wel heel mooi. (En krijgt subsidie van de gemeente dus lage prijzen voor je drankje etc ipv 5 euro voor een cola o.i.d.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:29
Ik ga zeker nog wel één keer per maand naar de bios. Thuis heb ik een prima setup staan met een mooie OLED en Dolby Atmos (vrijstaand huis dus de SVS subwoofer kan praktisch vol open), maar de beleving in een goede bioscoop is toch uniek en een stuk beter dan thuis.

Is het duur, zeker als je vergelijkt met vroeger, maar de grote bak popcorn en grote beugelfles in een mooie relax stoel met bijbehorend groot scherm en mega geluid is nog steeds geweldig.

Zucht...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Bioscoop kom ik weinig, minder dan twee maal per jaar. Aanbod is te plat, te amerikaans en de bezoekers te onrustig.
Filmhuis is een ander verhaal, kom ik toch wel eenmaal per maand.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:39
Ik ga niet vaak meer naar de bioscoop. Als ik ga dan is het alleen naar de uitersten:

- Of naar films waarvan ik denk dat ze écht bioscoop-waardig zijn, die bijna 'zonde' zijn om thuis te bekijken. Dat soort films bekijk ik dan in zo'n mega-bios waarvan we er hier in Utrecht 2 hebben (Kinepolis en Pathe). Laatste keer dat ik naar zo'n film ging was naar Oppenheimer. Eten en drinken koop ik daar niet, veel te duur en voegt weinig toe aan de totaal-beleving. In tegenstelling tot anderen kan ik prima 2,5 uur naar een film kijken en genieten zonder daar tussentijds M&M's, Popcorn of een halve liter cola bij te consumeren ;)

- Of naar art-house films die je bijna nergens tegenkomt. Die zou ik ook thuis kunnen bekijken, maar juist bij dit type films vind ik het leuk om naar een klein bioscoopje te gaan, met een gesproken inleiding vanuit het personeel, op oude fluwelen stoeltjes en in een heel klein zaaltje. Meestal neem ik dan een koffie'tje mee naar binnen maar soms ook niets.

Alles wat tussen "enorm groots" en "echt arthouse" in zit kijk ik liever thuis. Wel op de beamer overigens. Een oude Epson, wel full HD al gelukkig, maar qua lichtintensiteit en zwartwaarden natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde tweakers thuisbios.

• wmterhaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:42
Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:21:
Om mijn post van twee dagen eerder dan de ts in een ander deel van het forum te citeren:

Laten we even kijken naar de huidige staat bij een Pathe in Amsterdam:

En daar blijf ik bij. Ik was groot liefhebber van de bioscoop en zat er enorm vaak, maar ik kan duidelijk merken dat het sinds de pandemie aan het verminderen is omdat ze geen realistisch aanbod meer hebben.
Maar dat is de keuze van de programmeurs van Pathé. Het aantal films dat wordt uitgebracht is juist steeds groter: "De druk op zalen is toegenomen aangezien het aantal uitgebrachte films blijft toenemen – met 524 waren het er in 2025 weer negentien meer dan in 2024." Dus dat is gemiddeld elke week 10 nieuwe films om uit te kiezen! Meestal zijn er toch wel één of twee die ik wil zien. Ik gebruik altijd het wekelijkse recensieoverzicht van cinema.nl (naast de recensies in de krant en de Filmkrant) om op de hoogte te blijven. Van de oogst van deze week gaat het om The Testament of Ann Lee, L'Étranger, The Wizard of the Kremlin, 20 Days in Mariupol en PAAZ. Dat zijn ook geen kleine releases: de nieuwe musical van de makers van The Brutalist met Amanda Seyfried, de nieuwe verfilming van een absolute klassieker uit de wereldliteratuur door de Franse topregisseur François Ozon, een film over de opkomst van Putin met Paul Dano en Jude Law als Putin. En dan vertonen bioscopen ook nog steeds meer klassiekers.

Je noemt Pathé in Amsterdam, maar als ik bij een andere grote bioscoop in die stad kijk, FilmHallen, zie ik vandaag al de volgende films die ik wil zien of heb gezien: Marty Supreme, The Secret Agent, Sirât, Mr. Nobody Against Putin, Hamnet, L'Étranger, The Testament of Ann Lee, The Wizard of the Kremlin, Vie Privée, La Grande Arche, No Other Choice, PAAZ, Husbands en The French Connection.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09
wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Maar dat is de keuze van de programmeurs van Pathé. Het aantal films dat wordt uitgebracht is juist steeds groter: "De druk op zalen is toegenomen aangezien het aantal uitgebrachte films blijft toenemen – met 524 waren het er in 2025 weer negentien meer dan in 2024." Dus dat is gemiddeld elke week 10 nieuwe films om uit te kiezen! Meestal zijn er toch wel één of twee die ik wil zien. Ik gebruik altijd het wekelijkse recensieoverzicht van cinema.nl (naast de recensies in de krant en de Filmkrant) om op de hoogte te blijven. Van de oogst van deze week gaat het om The Testament of Ann Lee, L'Étranger, The Wizard of the Kremlin, 20 Days in Mariupol en PAAZ. Dat zijn ook geen kleine releases: de nieuwe musical van de makers van The Brutalist met Amanda Seyfried, de nieuwe verfilming van een absolute klassieker uit de wereldliteratuur door de Franse topregisseur François Ozon, een film over de opkomst van Putin met Paul Dano en Jude Law als Putin. En dan vertonen bioscopen ook nog steeds meer klassiekers.

Je noemt Pathé in Amsterdam, maar als ik bij een andere grote bioscoop in die stad kijk, FilmHallen, zie ik vandaag al de volgende films die ik wil zien of heb gezien: Marty Supreme, The Secret Agent, Sirât, Mr. Nobody Against Putin, Hamnet, L'Étranger, The Testament of Ann Lee, The Wizard of the Kremlin, Vie Privée, La Grande Arche, No Other Choice, PAAZ, Husbands en The French Connection.
En daar zit het probleem. Kwantiteit is er wel.... maar (naar mijn mening) is de kwaliteit gezakt. Het spreekt mij (en velen met mij vrees ik) gewoonweg niet meer aan.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:38
Ik heb in de afgelopen maand Sentimental Value, No Other Choice, Rental Family en Is This Thing On gezien.

Niet allemaal even goed, maar stuk voor stuk de moeite van het op de fiets stappen waard.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Maar dat is de keuze van de programmeurs van Pathé. Het aantal films dat wordt uitgebracht is juist steeds groter:
Zoals @stylezzz zei: kwantiteit vs kwaliteit.
Van de oogst van deze week gaat het om The Testament of Ann Lee, L'Étranger, The Wizard of the Kremlin, 20 Days in Mariupol en PAAZ.
The Wizard of the Kremlin heeft nu al een metascore van 54 en 20 Days in Mariupol is geen film maar een documentaire. Ik weet dat sommige mensen documentaires als films beschouwen, maar ik hou daar een strikte scheiding aan omdat er nogal een verschil zit tussen de uitwerking van de twee :) Niets mis mee, maar niet geschikt voor "een filmavond".

Nederlands werk skip ik meestal omdat ik krultenen krijg van het acteerwerk, al is er hier een andere reden om het over te slaan: tienerfilm. The Testament of Ann Lee en L'Étranger zouden inderdaad iets kunnen zijn.

Helaas komt er niet iedere week een nieuwe The Testament of Ann Lee of L'Étranger uit en dat is waar het over ging: over het algemeen is er steeds minder kwaliteit te vinden, of wordt kwaliteit weggedrukt waardoor je naar een harig filmhuis moet.
Marty Supreme, The Secret Agent, Sirât, Mr. Nobody Against Putin, Hamnet, L'Étranger, The Testament of Ann Lee, The Wizard of the Kremlin, Vie Privée, La Grande Arche, No Other Choice, PAAZ, Husbands en The French Connection.
Zoals je in het filmtopic hebt gezien zijn sommigen hiervan hier al voorbijgekomen :)

Maar nogmaals: alleen al uit deze lijst is een deel niet nieuw, remake of zelfs letterlijk herhaling, een deel is tienerfilm en een deel is documentaire.

En hoe goed een Hamnet ook moge zijn, het blijft een kostuumdrama met standaard werk. Is het goed? Ja op zich wel, maar omdat het weinig heeft waarmee het zich kan onderscheiden van de rest wordt het tegenwoordig al snel bioscoop- of TV-behang.

Dat is een beetje het probleem. Er zijn weinig echt vernieuwende films of films die echt goed gemaakt zijn ipv op de automatische piloot.

Dat zit wel Schnorr.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21
Al jaren niet meer. Laatste keer was denk ik 8 jaar geleden. Veel te duur.
Een avondje film met mijn vrouw kost €32,- dan zit ik liever thuis.
Heb een thuisbioskoop gemaakt waar ik zo vaak ik wil kan kijken. Erg tevreden mee.
Het is pauze waneer ik wil, geen gepraat of andere afleiding.

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Haast niet meer want de laatste keer ben ik door iemand met de dood bedreigt omdat ik die persoon aansprak op het gebruik van zijn mobiele telefoon tijdens de film. Daarna is de persoon uit de bioscoop gehaald en is de film stop gezet. na een aangifte is de persoon in kwestie na een nachtje weer naar huis gestuurd.

Toen had ik wel het idee dat de huidige staat van de wereld niet echt meer toestaat om dit soort dingen te kunnen doen zonder dat je het mogelijk met je leven kan bekopen?

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:58
Stukfruit schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Zoals je in het filmtopic hebt gezien zijn sommigen hiervan hier al voorbijgekomen :)

Maar nogmaals: alleen al uit deze lijst is een deel niet nieuw, remake of zelfs letterlijk herhaling, een deel is tienerfilm en een deel is documentaire.

En hoe goed een Hamnet ook moge zijn, het blijft een kostuumdrama met standaard werk. Is het goed? Ja op zich wel, maar omdat het weinig heeft waarmee het zich kan onderscheiden van de rest wordt het tegenwoordig al snel bioscoop- of TV-behang.

Dat is een beetje het probleem. Er zijn weinig echt vernieuwende films of films die echt goed gemaakt zijn ipv op de automatische piloot.
Dit vind ik toch een beetje erg kort door de bocht. Ten eerste zijn in het lijstje van @wmterhaar alleen Husbands (ik neem aan dat dit Cassavetes is) en The French Connection re-issues, en ik heb geen idee wat PAAZ is, maar de rest zijn originele, nieuwe films.

En ook een Hamnet is gewoon een erg goed gemaakte film, en sowieso al onderscheidend door de (lange) slotscène. Het is wel iets meer dan een standaard kostuumdrama. Ik zou alle films uit dat lijstje wel het predikaat 'goed gemaakt' willen geven.

Maar als je echt goede films wilt zien, dan moet je wel naar een 'harig filmhuis', ja. In de gemiddelde Pathé draait over het algemeen confectie-cinema, of, in jouw woorden, bioscoop-behang.

• Stukfruit
  • Niet online
Goed gemaakt is jammer genoeg niet goed nieuw.

En ik schrijf dat trouwens niet om mensen af te vallen hoor. Misschien ligt het ook wel aan mij.

Te veel films zien zorgt ervoor dat je bij ieder cliche met een hand tegen je voorhoofd zit ;) waarop je natuurlijk zou kunnen zeggen: "you don't have to do this!".

En dat klopt, maar net zoals in de film loop ik toch dat donkere steegje in.

[ Voor 24% gewijzigd door Stukfruit op 04-03-2026 15:49 ]

Dat zit wel Schnorr.

• stylezzz
autje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Dit vind ik toch een beetje erg kort door de bocht. Ten eerste zijn in het lijstje van @wmterhaar alleen Husbands (ik neem aan dat dit Cassavetes is) en The French Connection re-issues, en ik heb geen idee wat PAAZ is, maar de rest zijn originele, nieuwe films.

En ook een Hamnet is gewoon een erg goed gemaakte film, en sowieso al onderscheidend door de (lange) slotscène. Het is wel iets meer dan een standaard kostuumdrama. Ik zou alle films uit dat lijstje wel het predikaat 'goed gemaakt' willen geven.

Maar als je echt goede films wilt zien, dan moet je wel naar een 'harig filmhuis', ja. In de gemiddelde Pathé draait over het algemeen confectie-cinema, of, in jouw woorden, bioscoop-behang.
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak en dus heel persoonlijk. Ik weet niet of er aparte cijfers van filmhuisbezoeken worden bijgehouden? De dalende cijfers van de bioscopen spreken boekdelen....

• wmterhaar
stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:53:
[...]
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak en dus heel persoonlijk. Ik weet niet of er aparte cijfers van filmhuisbezoeken worden bijgehouden? De dalende cijfers van de bioscopen spreken boekdelen....
Ja, filmhuizen hadden vorig jaar 12% meer bezoekers dan vorig jaar, terwijl het totaal aantal bioscoopbezoeken juist terugliep. Komt ook omdat filmhuizen een betere ervaring bieden dan de grote bioscoopketens: er is vaak een leuke bar en soms zelfs een restaurant.

• wmterhaar
stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:42:
[...]
En daar zit het probleem. Kwantiteit is er wel.... maar (naar mijn mening) is de kwaliteit gezakt. Het spreekt mij (en velen met mij vrees ik) gewoonweg niet meer aan.
Maar hoe weet je dat? Op basis van recensies of trailers? Veel van die films zijn heel goed ontvangen en hebben prijzen gewonnen: Sirât, Marty Supreme, No Other Choice, Hamnet, Mr. Nobody Against Putin, The Secret Agent. En ze verschillen ook enorm van elkaar in stijl, onderwerp, waar ze zich afspelen en wie er in mee spelen. Daar moet toch wel iets bijzitten dat je kan interesseren?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

Qwerty-273

Meukposter

Hier (ik woon buiten NL) zie je bijvoorbeeld wel de wat luxere bioscopen opkomen. Dus net wat meer gericht op de volwassenen die als koppel of groepje een avond uit willen gaan met een film. Als voorbeeld Kinogram waar de zaal een stuk luxer is uitgevoerd dan de oude recht-toe-recht-aan zaal, en er een bar met drank (cocktails) beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1RnmPQzblvF6cZmEkIXrkm8kSM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jimFTMBkg672cKcJRWyW7xUd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0Z5kIE8HHy0TQ2jQdfn03mrfG0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lJ3uOqAlzpAiJMgqPj8FFz8r.png?f=fotoalbum_tile
Aan de andere kant zijn er ook nog steeds grote ketens die voldoende mensen trekken om overeind te blijven staan met verschillende typen zalen. Zoals MultiKino, Helios of Cinema City. Deze zitten wel voornamelijk in de grotere winkel centra, waar ook food courts met verschillende opties in te vinden zijn. Dat maakt het ook een stuk makkelijker om er voor of er na nog wat tijd samen door te brengen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• stylezzz
wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Ja, filmhuizen hadden vorig jaar 12% meer bezoekers dan vorig jaar, terwijl het totaal aantal bioscoopbezoeken juist terugliep. Komt ook omdat filmhuizen een betere ervaring bieden dan de grote bioscoopketens: er is vaak een leuke bar en soms zelfs een restaurant.
Misschien moet ik ook maar eens een filmhuis proberen. ;) Het heeft bij mij een beetje stoffig/oud imago waar een bepaald puristenpubliek heen gaat. Wellicht ten onrechte :)

• stylezzz
wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:14:
[...]

Maar hoe weet je dat? Op basis van recensies of trailers? Veel van die films zijn heel goed ontvangen en hebben prijzen gewonnen: Sirât, Marty Supreme, No Other Choice, Hamnet, Mr. Nobody Against Putin, The Secret Agent. En ze verschillen ook enorm van elkaar in stijl, onderwerp, waar ze zich afspelen en wie er in mee spelen. Daar moet toch wel iets bijzitten dat je kan interesseren?
Op het eerste gezicht zegt geen enkel van die films die je noemt mij iets. Misschien is dat ook wel onderdeel van het probleem.... Doordat ik weinig (of niet) meer in de bios kom, ben ik ook wat vervreemd geraakt 'whats hot and whats not' in de filmwereld.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Moet zeggen dat ik echt goede films ook nog wel regelmatig mee pak in de Pathe. Probeer wel altijd tijden te vinden die impopulair zijn waardoor het lekker rustig is, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Als het druk is vind ik er toch al snel minder leuk om naar de bios te gaan.

• wmterhaar
stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Misschien moet ik ook maar eens een filmhuis proberen. ;) Het heeft bij mij een beetje stoffig/oud imago waar een bepaald puristenpubliek heen gaat. Wellicht ten onrechte :)
'Filmhuis' is meestal een naam voor iets dat wordt gerund door vrijwilligers. Dan kan het wel zo zijn.

Maar hier in Amsterdam heb je FilmHallen, wat een bioscoop is met 9 zalen, die zich richt op wat ze geloof in bioscopenland "de betere publieksfilm" noemen. Zeg maar de Oscar-films, maar ook iets als de nieuwe Sam Raimi of Wuthering Heights, maar niet Jason Statham of Minecraft. Tieners zie je er niet, maar verder een heel gemengd publiek.

Je hebt iets verderop ook Lab111. Dat heeft best wel een hipsteruitstraling. Heel veel studentikoze types met snorren en wolf cuts. Bar heeft ook eigen bier van Oedipus.

Maar je hebt ook Rialto, dat zich juist heel erg richt op het oudere boekenclubpubliek. Dat is de bioscoop waar iets als Hamnet wekenlang gaat draaien.

• wmterhaar
SirMemeAlot schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:31:
Moet zeggen dat ik echt goede films ook nog wel regelmatig mee pak in de Pathe. Probeer wel altijd tijden te vinden die impopulair zijn waardoor het lekker rustig is, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Als het druk is vind ik er toch al snel minder leuk om naar de bios te gaan.
Zelfde. Vrijdagavond en zaterdagavond vermijden. Hoewel vervelende tieners alleen maar naar Pathé lijken te gaan.

Maar juist ook oudere mensen praten vaak door de film heen. En bij een rustige voorstelling van 11 uur 's ochtends hoef je er maar één te hebben om flink overlast te geven.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05
Hmm.. bij The Bride ben ik vrijdag primetime nog alleen in de zaal. Denk dat slechte of geen marketing ook niet meehelpt bij zulke films, een studio als WB steekt daar bijna geen moeite meer in. Morgenavond ook slechts 3 stoelen bezet.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:10
Ik ben nog regelmatig te vinden in het lokale filmhuis hier in Tilburg (Cinecitta), maar grote ketens zoals Pathé vermijd ik. Te duur, te druk en het aanbod spreekt me gewoon niet (meer) aan.

En thuis huren we, zo nu en dan, een film en hebben we een leuk aanbod aan 4K Blu-Rays. Zo proberen we ieder weekend een klassieker te kijken; dan maken we er hier thuis gewoon een bioscoop van. :) Laatst nog 'Who Framed Roger Rabbit' met ons zoontje gekeken. _/-\o_

• wmterhaar
stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:30:
[...]
Op het eerste gezicht zegt geen enkel van die films die je noemt mij iets. Misschien is dat ook wel onderdeel van het probleem.... Doordat ik weinig (of niet) meer in de bios kom, ben ik ook wat vervreemd geraakt 'whats hot and whats not' in de filmwereld.
Discoverability om maar eens een lelijk woord te gebruiken lijkt inderdaad een probleem te zijn. Ik zag dit ook:
Volgens Sterk zou het onderpresteren van de Nederlandse film te maken kunnen hebben met “te weinig marketing power”. De Jager is daar niet zo zeker van en geeft als voorbeeld Straatcoaches vs Aliens, een film die Independent heeft uitgebracht maar lager scoorde dan de nummer laatst van de top 30 (Perfectly Imperfect met 29.597 bezoekers). “Die film kreeg goede recensies in NRC, Volkskrant en Parool, en toch is het ons niet gelukt hem aan de man te brengen. Misschien hebben we ons vergist in de commerciële potentie.
(Echt leuke ongeinfilm trouwens, Straatcoaches vs Aliens. Als je die oude, anarchistische jeugdserievibes van Rembo & Rembo, Loenatik en Mevrouw Ten Kate mist, zeker kijken! Staat op Prime.)

De beste manier blijft m.i. toch de recensies lezen in de nationale pers en dan een trailer checken. Veel mensen gebruiken van de recensieaggregators als Rotten Tomatoes. Maar die zijn vaak Amerikaans of heel erg op de VS gericht. Dan heb je andere releasedata, plus dat Amerikanen niet gewend zijn aan ondertitels en daarom buitenlandse films het daar sowieso moeilijker hebben. En als je gewoon elke week de recensies leest of het overzicht bekijkt op cinema.nl, dan ga je op een gegeven moment ook zien: "Deze film wordt niet zo goed gerecenseerd, maar dat zou best wel eens iets kunnen zijn wat ik waardeer." Dat heb ik bv nu met The Wizard of the Kremlin. Andersom kan ook.

• AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 01-04 18:49
Mijn laatste bioscoopbezoek dateert van een jaar of 3 geleden, en dat was ook enkel omdat een toenmalige vriendin me mee vroeg. Ik kijk ook nauwelijks films op TV.

Het probleem is dat ik het niet zo heb voor blockbusters en Hollywood-producties: veel dezelfde acteurs, clichématige verhalen, voorspelbaar einde, gewoon feel-good cinema. Niets verkeerds mee voor wie dat leuk vindt, maar het is niet mijn ding.

Ik hou meer van de "indie" of alternatieve films. Veelal low-budget producties uit Europa, het Midden-Oosten of Azië. En dat soort films worden zelden op televisie vertoond, occasioneel eentje maar niet echt vaak. En in mijn stad speelt de lokale bioscoop die films nooit. Om zulke films te zien moet ik toch al even de trein op naar een andere stad. Als er dan een film is die me echt heel erg interessant lijkt, zal ik dat ook wel doen, maar dan moet je al goed op de hoogte zijn van welke bioscoop in welke stad welke films speelt. "Arthouse" of "indie" cinema is vrij underground helaas.

Wel heeft de lokale bibliotheek een reeks films die in die categorie vallen, misschien moet ik daar eens wat vaker een DVD gaan huren.

Enkele voorbeelden van wat ik bedoel met "arthouse" of "alternatieve" cinema: enkele films die ikzelf fantastisch vond (ik beperk me tot enkele voorbeelden, het volledige lijstje is langer):

Persepolis
Rosetta
The Magdalene Sisters
Kissed (Canadese film)
Noi Albinoi
Il Postino
Son del Mar

Het zijn niet bepaald films waar je vrolijk van wordt, maar dat zoek ik ook niet meteen. Ik hou van films over maatschappelijk relevante thema's, die je aan het denken zetten. En ja, ik vind het best leuk om na het kijken van de cinema een wat geslagen gevoel te hebben: dat is het beste bewijs dat de film impact heeft gehad en de emoties geraakt heeft. En daar gaat het me toch wel om.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:58
Deezers schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:51:
Hmm.. bij The Bride ben ik vrijdag primetime nog alleen in de zaal. Denk dat slechte of geen marketing ook niet meehelpt bij zulke films, een studio als WB steekt daar bijna geen moeite meer in. Morgenavond ook slechts 3 stoelen bezet.
Ik wil je niet bang maken, maar de eerste geluiden zijn niet heel positief. Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de film, maar had helaas geen tijd om naar de persvoorstelling te gaan.

• Deezers
autje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Ik wil je niet bang maken, maar de eerste geluiden zijn niet heel positief. Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de film, maar had helaas geen tijd om naar de persvoorstelling te gaan.
Ik heb een abonnement dus maak mij niet druk. Dat het embargo zo laat is, is vaak al een voorteken ja. Heb de trailer misschien 2x in de bioscoop voorbij zien komen. Voor de rest niet. Dus zal, zeker als de ontvangst matig is en met weinig bezoekers, binnen 2 weken weer zo goed als niet meer draaien. Ook met de komende releases later deze maand. Blijf het bijzonder vinden dat een film met een budget van 80 miljoen dan zo in de markt wordt gezet, maar het is ook geen mainstream publiek denk ik. Beetje Harley Quinn.

[ Voor 4% gewijzigd door Deezers op 04-03-2026 21:49 ]

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jovatov schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:54:
Voor mij geldt het omgekeerde, in die zin: Ik kijk films eigenlijk alleen nog maar in de bioscoop.

Dat komt dan vooral omdat ik thuis gewoon niet de rust heb om een film op te zetten. Ik heb ben ik bang gewoon de aandachtspanne/moed er niet voor om 's avonds nog een film op te zetten. Naar de bioscoop, lekker zitten en goed beeld/geluid helpt dan.

Hoewel ik standaard naar een grote Pathé ga herken ik overigens niet dat er veel gekloot wordt. Maar meestal ga ik ook op een doordeweekse (niet-vrijdag)-avond.
Ik ga de laatste jaren ook vaker naar de bioscoop omdat ik het thuis ook niet altijd kan opbrengen om een rustig een film te kijken. Vroeger kon ik met gemak een film van 3 uur kijken, daar maak ik nu 2 a 3 sessies van mocht ik toch proberen om thuis te kijken.

Ik wissel af met Vue (Deventer), Pathé (Zwolle) en Mimik (Deventer) en probeer wel in het weekend te gaan.

Wel ben ik ook eens dat de bioscoop duur is en het geluid staat vaak te hard. Dus ik probeer niet zomaar naar de bioscoop te gaan.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Deezers
Vandaag toch wel een vrij bizarre ervaring gehad, en ik ben toch wel veel gewend. Ook wel een record gezien het bezoekersaantal en de veroorzaakte overlast.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Waarom komen deze mensen überhaupt naar de bioscoop? Het maakt tegenwoordig ook niet meer uit met hoeveel mensen je in de zaal zit of op welke tijd je daar bent. 1 of 2 van zulke types kunnen alsnog alle beleving weghalen.

Ben echt serieus aan het overwegen op te zeggen door dit soort gedrag. Dan nog liever thuis kijken, als is de beleving een soms minder.

Uiteindelijk zijn het de bezoekers zelf die die dit soort gedrag vertonen en kan de bioscoop er ook weinig aan doen wat er binnen in de zaal afspeelt. Handhaven geeft ook overlast/onrust op het moment zelf. En elke film is weer ander/nieuw publiek.

De bioscoop is geen second screen om je mail bij te werken en als mensen je appen hoef je echt niet binnen 2 minuten te antwoorden, zeker niet als je bij de film bent. Heb je geen tijd? Ga dan niet naar de bioscoop.

En als een film tegenvalt/saai is ga dan lekker naar huis en blijf niet zitten om overlast te veroorzaken.

• Stukfruit
  • Niet online
Dus eigenlijk heeft 1 van de 4 personen het goed gedaan door te vertrekken, 1 heeft het goed gedaan door ondanks de versnaperingen ook te vertrekken en die met de mobiel op trilstand deed een poging om de rest niet lastig te vallen in de hoop dat de film nog iets zou worden?

Klinkt eigenlijk best goed. Er zijn bioscoopmomenten die erger aflopen :P

Dat zit wel Schnorr.

• Deezers
Stukfruit schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:43:
Dus eigenlijk heeft 1 van de 4 personen het goed gedaan door te vertrekken, 1 heeft het goed gedaan door ondanks de versnaperingen ook te vertrekken en die met de mobiel op trilstand deed een poging om de rest niet lastig te vallen in de hoop dat de film nog iets zou worden?

Klinkt eigenlijk best goed. Er zijn bioscoopmomenten die erger aflopen :P
Haha zo zou je er ook naar kunnen kijken ;) maar los van de kwaliteit van de film is dit gedrag helaas geen uitzondering. Ook niet in een redelijk volle zaal bij een prima popcorn film. Je mobiel steeds gebruiken, flink te laat komen, steeds in/uit de zaal gaan, praten tijdens de film, allemaal hinderlijk gedrag hoe goed/slecht de film ook is. Blijf dan lekker thuis. Dan kan je 3 films achter elkaar met second screen, ondertussen eten koken en het weekend bespreken ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vraag ik mij toch af welke film dit was, met maar zes kijkers op Primetime.

Ik zat vorige week vast in een theatervoorstelling waarbij weglopen helaas niet kon omdat ze opnames aan het maken waren. Was er na tien minuten al helemaal klaar mee.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:35
Ik ga nog wel af en toe naar de bioscoop, maar vooral voor films waarbij ik vind dat het grote scherm echt iets toevoegt t.o.v. mijn 'thuisbioscoop'. Zo heb ik echt genoten van de Dune part 1 en Dune part 2 films in de bioscoop. Gelukkig tijdens die voorstellingen geen vervelende bezoekers meegemaakt. Sowieso ga ik zelden tot nooit in het weekend en eerder op een doordeweekse avond.

Een film waar ik wel naar uitkijk, en die ook alleen in de bioscoop te zien zal zijn, is Kill Bill: The Whole Bloody Affair, welke eind mei in de bioscopen gaat draaien. Zal een hele zit worden, maar wil dit wel meemaken in de bioscoop! 🙂 En ik wil ook zeker de nieuwe Christopher Nolan film The Odyssey in de bioscoop zien.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:12

Vrijdag

De Zwarte

Laatste keer dat ik in de bios was, was om Inside Out 2 te zien met mijn zoontje en vriendin. Was een leuke film trouwens :) Ik had denk ik geluk die avond, want ondanks dat de bios echt flink vol zat (Pathé Buitenhof in Den Haag) geen overlast van andere bezoekers.

Verder ben ik niet meer in de bios geweest. Het aanbod vind ik matig, de andere bezoekers zit ik niet op te wachten en het is gewoon te duur. Hoewel ik altijd wel een rugtas meeneem met een fles water en/of wat te snacken. Wat ik vroeger nog wel eens deed was op een zondagochtend naar een film gaan die al een tijd draaide. Dan was dat ten eerste goedkoper en ten tweede doorgaans bijzonder rustig.

Daarbij, ik heb thuis een (FHD) beamer, een redelijke 5.1 setup, een redelijke collectie aan films en series, zowel fysiek als digitaal en de bibliotheek in Den Haag heeft ook een flinke hoeveelheid blu-rays. En ja, ik heb ook nieuwsgroepen.
Thuis kan ik met mijn zoontje lekker film kijken en op de bank hangen, naar de wc als dat moet en genoeg vreterij indien gewenst. Genoeg "oude" films die ik met hem kan kijken.

Wel fiets ik elke dag langs Filmhuis Den Haag. Elke keer denk ik "ja, daar ga ik eens een interessante film kijken!" maar het komt er eigenlijk nooit van :') Aan het aanbod ligt het niet. Arthouse, indies, documentaires, thema films, anime, concertregistraties etc. www.filmhuisdenhaag.nl

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• wmterhaar
Afgelopen twee dagen thuis gekeken en ik merk toch dat ik er minder inkom. Te veel afleiding. In de bioscoop beleef ik de film gewoon veel intenser en geconcentreerder. Zeker voor wat 'lastiger' films heb ik dat gewoon nodig.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

stylezzz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Ik kijk daarom gewoon regelmatig op de website van wat filmhuizen om te kijken wat er draait, en wat er eventueel leuk is. Of de krant voor recensies. Super ouderwets, maar het werkt wel.

Maar dan moet je dus ook wel van dat soort films houden. Als je alleen maar van knetterende actie houdt, is een filmhuis natuurlijk niet de plek.

Maarja, ik ben dus wel een fan, zeker als er een barretje/restaurantje bij zit. Jammer dat Deventer toch wel een stukje rijden is, anders kon je me wekelijks vinden bij Mimik :P

People as things, that’s where it starts.

• stylezzz
RobinHood schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Ik kijk daarom gewoon regelmatig op de website van wat filmhuizen om te kijken wat er draait, en wat er eventueel leuk is. Of de krant voor recensies. Super ouderwets, maar het werkt wel.

Maar dan moet je dus ook wel van dat soort films houden. Als je alleen maar van knetterende actie houdt, is een filmhuis natuurlijk niet de plek.

Maarja, ik ben dus wel een fan, zeker als er een barretje/restaurantje bij zit. Jammer dat Deventer toch wel een stukje rijden is, anders kon je me wekelijks vinden bij Mimik :P
Ik moet het gewoon een keer proberen denk ik. Voorheen zat ik vrijwel elk weekend wel in de bios, vooral getrokken door blockbusters etc. Maar vaak zat ook verrast door andere films waar ik wel eens terecht kwam... (vooral doordat ik alle blockbusters op dat moment al had gezien ;) )

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:03
Voordat we kinderen hadden was een bioscoopbezoek een veelvoorkomend onderdeel van een date met mijn vrouw. Denk dat ik in die jaren wel 6-8x per jaar in de bios zat. De laatste 10 jaar kunnen films me een stuk minder boeien, hebben we kinderen gekregen en is alles een stuk duurder geworden. Denk dat ik tegenwoordig nog 2-3x per jaar max in de bioscoop kom. 1 film die ik graag wil zien, en 1 of 2 films met m'n vrouw of met m'n kinderen.

Vorige week zaten we te kijken of we die vrijdag naar de film wilden omdat we toch al van plan waren om uit eten te gaan. Maar het aanbod van de Vue was dusdanig dat we het hebben laten gaan. Ik vind helaas de VUe in Hilversum ook slechts marginaal beter dan de Pathe die we in Amsterdam gewend waren.

De beste filmervaring die ik me kan herinneren was bij een Vue ergens in het meer oostelijke deel van het land toen we een weekend weg waren. Ik dacht dat het in Zutphen was, maar daar zit geen Vue. Daar hadden ze fijne stoelen die in een semi-ligstand konden met voetensteun. En dat zonder dat je ervoor hoefde bij te betalen. Dat was erg ontspannen kijken.

Die ervaring heb ik met bioscopen hier in de omgeving helaas niet gehad.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Stukfruit
  • Niet online
In Bangkok is het ook wel een ervaring. Normale zaal, modern theater, maar voor de film even opstaan om met hand op de borst te zingen voor de koning.

Maar goed, normaalgesproken ben ik vooral op zoek naar een filmervaring.

Dat zit wel Schnorr.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
Ik ga denk ik 5-8 keer per jaar naar de bios. Overwegend kinderfilms en dat is dan meteen de reden dat ik niet vaker ga, het is met kleine kinderen zo'n geregel en het wordt er twee keer zo duur van ivm oppas. Dus neem ik ze mee. En die ervaringen zijn hartstikke positief.

Redenen om naar de bios te gaan
  • Ik vind de sfeer in de gemiddelde bios echt prettiger om film te kijken dan thuis. Minder afleiding, meer focus. Kan zijn waar ik woon maar ik heb geen last van irritant publiek. En veel zalen zijn echt fantastisch tegenwoordig. Veel meer beenruimte dan vroeger, knuffelstoelen, verstelbare stoelen, helemaal top hoor.
  • Naar de bios gaan is een uitje. Voor mij, voor mijn vrouw, voor de kinderen. En alle combinaties zijn leuk. Met mijn zoontje naar The Boy and the Heron geweest. Met mijn dochter naar Lilo & Stitch. Met mijn vrouw naar One Battle After Another. Allemaal mooie momenten die je thuis op de bank toch minder makkelijk creeert.
  • De binnenstad levend houden. Ik geef graag wat geld uit buiten de deur als het ervoor zorgt dat ik in mijn provinciehoofdstadje wat variëteit in het straatbeeld houdt. Onze bioscoop is onderdeel van een cultureel centrum met schouwburg, theater, bibliotheek en maker space voor jongeren. Dat zijn sociaal belangrijke zaken en die steun ik graag allemaal.
  • Afgezet tegen andere vormen van vermaak vind ik het niet heel duur. Kaartje kost hier 13 euro op zaterdagavond. Heb hier nog een kaartje liggen uit 1995, dat was 15 gulden. Volgens het CBS zou dat 13,66 euro zijn gecorrigeerd voor de CPI. Dus bioscoopbezoek is goedkoper geworden, in elk geval afgezet tegen je gemiddelde huiselijke uitgaven :) En 'Het eten is duur', tja. Hier op Planeet Aarde hebben we een briljante innovatie genaamd 'supermarkt'. Je kan daar voor een schappelijk bedrag eten en drinken kopen, in een tas stoppen en die meenemen naar de bioscoop. Been doing it since 1993.
Redenen om niet naar de bios te gaan
  • Het is waar dat het aanbod verschraald is, vooral als je maar een beperkt aantal zalen hebt om uit te kiezen. Assen heeft dus 5 zalen geloof ik, en die zijn grotendeels gevuld met 'meuk', dat is waar. Maar ik werk in Groningen en Groningen is 15 minuten met de trein en dan heb ik opeens een overvloed aan keuze. Dus het valt dan ook wel weer mee.
  • Beeldkwaliteit: Dit zal varieren per bioscoop maar ik vind het beeld bij ons in de bios met die fancy schmantzy laser projectors echt k*t. Ik weet niet wat het is maar het is alsof er continu een soort scattering optreedt op het doek. Heel irritant.
  • Films hebben maar kort een exclusief window in de bioscoop. Soms is iets al op streaming of het grijze (ok zwarte :P) circuit te vinden voordat ik uberhaupt wist dat het in de bioscoop draaide. Dan is de verleiding wel groot om het te kijken op een laptop in de trein ipv op het grote doek.
Alles bij elkaar vind ik bioscoopbezoek net zo aantrekkelijk als vroeger. Nu de kinderen wat ouder worden kan ik ook de nederlandse nasynchronisatie achter me laten hoop ik (duurt nog even, de jongste lijkt wat dyslectisch), wat meer volwassen films met ze kijken en wat makkelijker met mijn vrouw samen gaan. Ik zie een upward trend bij ons en ik overweeg zelfs voor het eerst in mijn leven een abonnement te gaan afsluiten. Enige reden dat ik dat nog niet doe is dat ik nu mijn bezoek verdeel over een onafhankelijke bioscoop in Assen en Vue en Pathe in Den Haag. Jammer dat daar niet wat meer synergie mogelijk is. Misschien is dat de oplossing, alle bioscopen nationaliseren 8)
Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:21:

Jumpers (kinderfilm, Disney/Pixar), Pegasus 3 (buitenlandse tienerfilm), Scream 7 (tienerfilm met zevende herhaling), Paaz (tienerfilm, Nederlands), EPIC: Elvis Presley (naambased film ipv originaliteit), Twenty One Pilots (concert, geen film), Do Deewane Seher Mein (Hindi tienersnotterfilm van o.a. Netflix), Marty Supreme (type film dat je normaalgesproken in de bios zou tegenkomen), Boomers (Huub Stapel, NL), Return to Silent Hill (gamecrap waar Uwe Boll trots op zou zijn), Scarlet (Japanse adult anime voor doelgroepen), Night King (tienermeuk met herhaling uit Hong Kong), Svadba (Kroatische romcommeuk die herhaalt wat populair is maar dan in eigen taal), GOAT (waarschijnlijk DreamWorks-meuk met smirky faces voor kinderen), Crime 101 (herhaalde Heist-meuk uit Hollywood), Wuthering Heights (kostuumdrama uit Hollywood), Vakkenvullers XL (Nederlandse promotiemeuk voor tieners), Charlie the Wonderdog (kindermeuk), Ellie de Olifant (kindermeuk), Bledders (Nederlandse tienermeuk), Whistle (tienerhorrormeuk uit Hollywood in de herhaling), Cold Storage (standaard funnyhorrormeuk uit Hollywood), Superjuffie in de Jungle (kindermeuk), Diplodocus (kindermeuk), Shelter (Stathammeuk), Send Help (please do!), Miss Moxy (Nederlands voor kinderen), Mercy (opvallend slechte herhaling van Minority Report uit Hollywood), Rental Family (coming of age, voor de zoveelste keer), The Housemaid (Sidney Sweeney-meuk), SpongeBob (kindermeuk), Song Sung Blue (docudramameuk met grote Jackman), Avatar: Fire and Ash (blauwe aliens in de herhaling), Sentimental Value (Noors), Juf Braaksel (kindermeuk), Amsterdamned II (herhaling van Dick Maas), Zootropolis 2 (herhaling van Disney), En fanfare (onbekende meuk), Moulin Rouge (herhaling) en The English Patient (herhaling).
Ergens 'meuk' achter zetten is niet een overtuigend argument dat de film niet goed is ;) Ik zie in dit rijtje 10-15 films die of best ok zijn of zeker niet een ander beeld van de bioscoop scheppen dan 20-30 jaar terug. Ook toen had je 'meuk' tussen het goede spul zitten. Maar die discussie hebben we al gevoerd.

[ Voor 37% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2026 16:19 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Ohja, vroeger (1999-2003) ging ik met vrienden bijna elke week naar de sneak preview in de plaatselijke bioscoop. Kostte een paar euro en soms had je wel een idee wat je kon verwachten. Op de site werd dan een hint gegeven. Dikwijls had je echter geen flauw idee. We zijn geloof ik één keer in de pauze weggelopen, alleen weet ik niet meer welke film dat was. Was geloof ik erg saai :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Stukfruit
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:15:

[...]

Ergens 'meuk' achter zetten is niet een overtuigend argument dat de film niet goed is ;) Ik zie in dit rijtje 10-15 films die of best ok zijn of zeker niet een ander beeld van de bioscoop scheppen dan 20-30 jaar terug. Ook toen had je 'meuk' tussen het goede spul zitten. Maar die discussie hebben we al gevoerd.
Het is nu een hele berg met meuk terwijl het 30 jaar terug beperktere meuk was en er harder gewerkt moest worden om kwaliteit te leveren.

Je mag best opschrijven welke films volgens jou geen meuk zijn ;)

Dat zit wel Schnorr.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Stukfruit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:22:
[...]
Je mag best opschrijven welke films volgens jou geen meuk zijn ;)
Is regelmatig te lezen in het 'welke film heb je ...' topic toch?
Ik zie @Dr. Strangelove daar regelmatig posten.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dr. Strangelove
Very well. Uit jouw lijstje mijn greep van films die ik gezien heb en de moeite waard vond om mijn tijd in te steken of dat wel lijken op basis van reviews (criterium >75% op Rottentomatoes), waarbij ik dan mijn eigen voorkeur voor genres even weglaat want het gaat hier om de vraag of het een rounded aanbod met goede films betreft. En ik laat de meeste kinderfilms ook weg omdat ik werkelijk geen idee heb of daar wat kijkbaars tussen zit.

Jumpers
EPIC: Elvis Presley
Marty Supreme
Boomers
GOAT
Crime 101
Cold Storage
Send Help
Rental Family
Song Sung Blue
Sentimental Value
Zootropolis 2
The English Patient

TL;DR; als je bij de bios komt en hieruit niet kan kiezen om een leuke avond te hebben, dan weet ik het ook niet hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2026 16:45 ]

• Stukfruit
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:43:
Very well. Uit jouw lijstje mijn greep van films die ik gezien heb en de moeite waard vond om mijn tijd in te steken of dat wel lijken op basis van reviews (criterium >75% op Rottentomatoes), waarbij ik dan mijn eigen voorkeur voor genres even weglaat want het gaat hier om de vraag of het een rounded aanbod met goede films betreft. En ik laat de meeste kinderfilms ook weg omdat ik werkelijk geen idee heb of daar wat kijkbaars tussen zit.

Jumpers
EPIC: Elvis Presley
Marty Supreme
Boomers
GOAT
Crime 101
Cold Storage
Send Help
Rental Family
Song Sung Blue
Sentimental Value
Zootropolis 2
The English Patient

TL;DR; als je bij de bios komt en hieruit niet kan kiezen om een leuke avond te hebben, dan weet ik het ook niet hoor.
Als je de kinderfilms weglaat, waarom tel je Hoppers (Jumpers), GOAT en Zootropolis 2 (Zootopia 2) dan mee?

En heb je gezien wat ik schreef over herhaling (The English Patient) en originele films? Of de releasedatum? Want als dit in het afgelopen kwartaal - half jaar de films waren die de moeite waard zijn, dan is het best slecht gesteld met het aanbod, toch?

Ik wil niet zeggen dat de films die je noemt per se slecht zijn, maar heel origineel is het allemaal niet echt te noemen. Met Nederlandstalig werk, herhaling, een documentaire, animatie met smirky faces, de zoveelste Liam Neeson en wat magere zeventjes die het op Netflix goed zouden doen bewijs je m'n stelling juist: er is weinig (echt goed) aanbod.

The English Patient heb ik natuurlijk lang geleden gezien. Sentimental Value ook, maar of deze echt heel bijzonder te noemen is? Nee, niet echt.

Om het argument wat meer kracht bij te zetten; dit zijn de datums waarop ze uitkwamen:
MovieYearRelease DateCategoryIMDb Score
Hoppers2026March 4Animation, Comedy7.7/10
Boomers2026February 19Comedy7.4/10
GOAT2026February 11Animation, Adventure6.9/10
Crime 1012026February 11Crime, Drama7.1/10
Cold Storage2026January 29Action, Thriller6.2/10
Send Help2026January 28Horror, Thriller7.2/10
EPiC: Elvis Presley in Concert2025September 6Documentary, Music8.4/10
Marty Supreme2025December 25Comedy, Drama7.8/10
Rental Family2025October 9Comedy, Drama7.6/10
Song Sung Blue2025December 24Drama, Music7.3/10
Sentimental Value2025May 21Drama7.8/10
Zootopia 22025November 26Animation, Adventure7.4/10
The English Patient1996November 6Drama, Romance7.4/10
Gegenereerd, dus er kan hier of daar een foutje in zitten, maar volgens mij klopt het na wat regenereren aardig.

Waarschijnlijk kun je van (bijna) geen van deze films over 5 jaar nog kunnen vertellen waar ze precies over gingen. Nouja, wellicht met uitzondering van de Elvis-docufilm en misschien Marty Supreme; die staat hier nog op de kijklijst maar ik heb mezelf nog niet kunnen overtuigen. Dát en de zeventjescultuur is waar ik over struikel en het is ook waar de opmerking over bioscoop- of TV-behang vandaan komt.

Maar nogmaals, misschien heb ik wel gewoon te veel gezien...

Mocht je over 5 jaar nog wel weten waar ze over gingen en dit topic is nog in leven, dan kijk ik alvast uit naar je reactie :P

Dat zit wel Schnorr.

• Dr. Strangelove
Zoals ik het had begrepen was jouw lijstje de playlist van een bepaalde bioscoop in Amsterdam op een willekeurige recente dag. Dus waar je opmerking over kwartaal/half jaar vandaan komt dan begrijp ik niet. Als ik films van een heel kwartaal of zelfs half jaar mee mag nemen dan kan ik mijn lijst veel langer maken. Maar ik heb me beperkt tot jouw playlist van Bioscoop X in Amsterdam in, wat, week 8 van 2026?

Om te vergelijken zou je dus een playlist van, bijvoorbeeld, Bioscoop X in Amsterdam in week 8 van, zeg, 1997 moeten nemen, of whatever jaar jij representatief vindt voor 'toen ze nog wel goede films maakten met een gevarieerd aanbod'. Als je uberhaupt eentje kan vinden die toen zoveel verschillende films draaide, maar ja, ik ben een provinciaaltje dus gauw onder de indruk ;) Ik denk dat je dan tot de conclusie komt dat het niet substantieel beter was. Ben sowieso al positief verrast door jouw lijstje omdat er erg veel original content tussen zit en relatief weinig franchise shit. Goede bioscoop hoor.

Wat kinderfilms betreft, ik heb Zootropoppoppiplois 2 zelf gezien en vond hem erg leuk. GOAT heeft mijn zoontje gezien en die kwam superenthousiast thuis, reviews waren ook goed. En Hoppers staat redelijk bovenaan mijn kijklijst omdat het de best ontvangen Pixar in jaren is. Dus alledrie films die aan mijn kwalificaties voor het lijstje voldoen. Die andere kids movies hebben vanaf hier al een luchtje eraan hangen dat me doet terugdeinzen maar onderschat niet wat kinderen leuk vinden. Zie mijn review van De Grote Sinterklaasfilm vorig jaar.

Ik heb niks gezegd over of dit klassiekers zijn die we over vijf jaar, of vijftig jaar nog kijken. Vermoed van niet, op 1 of 2 na, zoals je zelf zegt. Maar het punt was niet 'is de bioscoop in any given week gevuld met toekomstige klassiekers', het punt was 'is er in de bioscoop in any given week voldoende keus uit kijkbare films.' Want dat laatste is uiteindelijk bepalend voor de moolah en of we straks uberhaupt nog naar de bioscoop kunnen.

Dus, TL;DR, mijn punt is, zoek een leuke gezellige bioscoop in je buurt, er zijn er vast wel te vinden, kies gewoon wat leuks op basis van goede word of mouth, een review aggregator of een stukje van ome Joop in je buurtsufferdje en ga gewoon lekker onderuit in de bios :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2026 21:01 ]

• Stukfruit
  • Niet online
Oké, fair enough, dat eerste was ik inderdaad even vergeten :)

Maar komt m'n punt over het vinden van "goede films" zo wel over? Die zeventjes beginnen een beetje vervelend te worden.

Dat zit wel Schnorr.

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Vrijdag schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:17:
Ohja, vroeger (1999-2003) ging ik met vrienden bijna elke week naar de sneak preview in de plaatselijke bioscoop. Kostte een paar euro en soms had je wel een idee wat je kon verwachten. Op de site werd dan een hint gegeven. Dikwijls had je echter geen flauw idee. We zijn geloof ik één keer in de pauze weggelopen, alleen weet ik niet meer welke film dat was. Was geloof ik erg saai :P
Oooooh, ja! Het fenomeen Sneak preview films was volledig uit mijn geheugen verdwenen. Dat deed ik inderdaad ook geregeld. 8)

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Zijspoor.
Ik ging in de jaren 90 sowieso al vaak naar de bios, en de bonus was dat er in die tijd vaak prijsvragen bij films waren, ter promotie. Dan nam ik een foldertje mee om een slagzin (meestal) af te maken. Destijds mochten dat geen sweepstakes zijn, maar de wet schreef een 'jureerbare prestatie' voor. En ja, daar heb ik geregeld wat mee gewonnen, meestal reisjes. :*)

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik ga niet meer naar de bioscoop want ik mag mijn eigen broodjes niet meenemen van die werknemers. Als ik mijn broodjes niet kan eten tijdens de film, dan heb ik gewoon geen zin in de film.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• Stukfruit
  • Niet online
Waarom zou je broodjes willen eten in de bioscoop?

Dat zit wel Schnorr.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:57

BLACKfm

O_o

In het recente verleden en de jaren daarvoor nog regelmatig naar de bioscoop, maar corona is voor mij wel de doodsteek geworden.

Stel dat ik nu zou zeggen, ik heb wel zin in een bios en kijk dan wat er draait kruip ik van ellende weer terug mijn bed in. Er draait al jaren geen ene kut meer in de bioscoop, en denk dat de laatste films die ik heb gezien nog uit de hoogtij dagen van de Marvel films (infinity saga) kwamen.

Sindsdien ga ik nog sporadisch als standaard afsluiter van een vriendenavondje (uit eten en een film), en dan is het echt een moetje soms. Als je als volwassen vent naar de Lion King film gaat omdat er verder echt niks draait dan ben je wat mij betreft diep gezonken. Het 4DX maakte het nog wel een vermakkelijke film, maar ik zou er anders echt niet aan denken.

De verder teleurstellende beeldkwaliteit, de vervelende (standaard) stoelen waar je niet lekker onderuit in kan zakken, en het voelt alsof je bij een budget vliegmaatschappij meer arm- en beenruimte hebt dan in de gemiddelde bioscoop maken het alles behalve een leuke ervaring.

Dat de meeste films al in HD te streamen zijn op duistere websites terwijl de film nog in de bioscoop draait helpt ook niet mee aan de noodzaak om het in de bios te bekijken omdat je anders niet mee kunt praten.

De laatste, in mijn optiek, goede film die ik in de bios heb bewonderd is de laatste Deadpool 4DX film.

Ik zie ook vrij weinig trailers voorbij komen op tv voor bioscoopfilms, adblockers op de pc zullen vast ook niet helpen voor de zichtbaarheid. En als ik al wat zie is het voor Amazon Prime of Netflix en consorten.

Er zullen vast nog wel een paar pareltjes van 'ervaringen' zijn in bioscoopland, maar de prijs/kwaliteit is voor mij overwegend slecht en dan kijk ik het liever gewoon thuis op de PC, Tablet of mobiel.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Stukfruit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:19:
Oké, fair enough, dat eerste was ik inderdaad even vergeten :)

Maar komt m'n punt over het vinden van "goede films" zo wel over? Die zeventjes beginnen een beetje vervelend te worden.
Het zijn uiteindelijk gewoon andere tijden, en ik denk dat "de goede oude tijd" ook gewoon een kwestie is van alle b-film troep vergeten. Plus het is ook een cyclus, we hebben meer "dark ages" gehad omdat studios bang waren serieus te investeren en keuzes te maken.

En IMDB scores zijn sowieso een beetje raar, net als Metacritic. The Life Of Chuck is oprecht 1 van de beste films die ik ooit gezien heb, en ik ben een behoorlijke snob. 7.3 op IMDB 8)7

Tropes en cliches? Ja, dat zit in iedere film. Terminator, Die Hard, iedere Bond ooit, Star Wars, Jurassic Park, noem ze maar op, allemaal films die ook gewoon stijf staan van de tropes en cliches, ook toen. We kijken er alleen met zo'n fijne roze bril naar.

• Dr. Strangelove
Salvatron schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:04:
Ik ga niet meer naar de bioscoop want ik mag mijn eigen broodjes niet meenemen van die werknemers. Als ik mijn broodjes niet kan eten tijdens de film, dan heb ik gewoon geen zin in de film.
Zitten ze in die bioscoop van jou met nachtkijkers in de gaten te houden wat je zit te kanen dan :?
Stukfruit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:11:
Exact. Brengt me bij een veel belangrijker punt: Borrelnootjes Provençale in de bioscoop: Asociaal eetgedrag of het teken van de verlichte doch hongerige cinefiel? Discuss. At great length ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2026 23:45 ]

• Stukfruit
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:39:
[...]

Het zijn uiteindelijk gewoon andere tijden, en ik denk dat "de goede oude tijd" ook gewoon een kwestie is van alle b-film troep vergeten.
Demolition Man was een B-film die hooguit een zeventje waard was, maar na 32 jaar ben ik 'm nog steeds niet vergeten :Y
Plus het is ook een cyclus, we hebben meer "dark ages" gehad omdat studios bang waren serieus te investeren en keuzes te maken.
Tja, "de studio's"...

...daarom noemde ik in m'n eerste lijst eigenlijk ook dat er niet eens veel typisch Hollywood-werk tussen zit. Dat is eigenlijk mijn grootste probleem met deze periode. Er is meer dan genoeg, het is alleen niet heel interessant.

En ja, natuurlijk komt dat deels doordat iedereen en diens hond een film kan maken, maar toch lijkt de kwaliteit ondanks dat heugdelijke feit niet echt te stijgen. Je zou verwachten dat er dan juist meer kwaliteit komt van liefhebbers. Het tegendeel lijkt daarentegen waar te zijn: men blijft maar zaken namaken ipv zelf eens creatief aan de slag te gaan.
En IMDB scores zijn sowieso een beetje raar, net als Metacritic. The Life Of Chuck is oprecht 1 van de beste films die ik ooit gezien heb, en ik ben een behoorlijke snob. 7.3 op IMDB 8)7
Die heb ik als mede-snob lager geplaatst, sorry :P
Tropes en cliches? Ja, dat zit in iedere film. Terminator, Die Hard, iedere Bond ooit, Star Wars, Jurassic Park, noem ze maar op, allemaal films die ook gewoon stijf staan van de tropes en cliches, ook toen. We kijken er alleen met zo'n fijne roze bril naar.
Niet helemaal. Terminator had zaken die nog niet echt eerder te zien waren geweest. Jurassic Park ook. Alleen al het effectwerk was een halve aardverschuiving waard en die werd niet veroorzaakt door de Tyrannosaurus.

Er was natuurlijk werk geweest zoals The Day the Earth Stood Still of 2001: A Space Odyssey, maar het waren toen nog niet echt tropes en cliché's. Natuurlijk werd dat ook veroorzaakt door het feit dat film pas aan het begin van de eeuw een beetje op gang begon te komen :P

Dat zit wel Schnorr.

• Stukfruit
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:42:
[...]

Exact. Brengt me bij een veel belangrijker punt: Borrelnootjes Provençale in de bioscoop: Asociaal eetgedrag of het teken van de verlichte doch hongerige cinefiel? Discuss. At great length ;)
Tijgernootjes. Grr.

Dat zit wel Schnorr.

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Echte cinefielen eten een kapsalon met extra knoflooksaus gezeten in het midden van rij vijf 8)

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03 14:17
Hooguit 1 of 2x per jaar als er echt een film uitkomt waar ik niet op kan wachten. verder vind ik het concept een soort badhuis of wasserette van vroeger toen de mensen zelf nog geen badkamer of wasmachine hadden

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Stukfruit schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:11:
honger
Zitten ze in die bioscoop van jou met nachtkijkers in de gaten te houden wat je zit te kanen dan :?
de laatste keer wilden ze zien wat er in mijn tas zat en mocht ik mijn lunch niet meenemen, je mag je eigen voedsel niet meenemen kennelijk

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:05
Nee, storend publiek.. absurde prijzen. Ik schaf ze nog liever aan op het moment van release!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk dat we (vrouw en ik) de laatste jaren gemiddeld 2 keer in het jaar in de bioscoop te vinden zijn.

Het voelt een stuk minder "noodzakelijk" dan vroegah: films komen binnen no time op een streaming dienst en zoals al vaker aangehaald lijkt het filmaanbod ook niet erg denderend de afgelopen jaren.

De ervaring met de grote ketens wordt ook steeds minder. Ik woon al mijn hele leven in de Randstad, en voor de grote films ga je dan toch al gauw naar Pathé. Toen Pathé overal kwam te zitten baalde ik al van het schrappen van de pauze, zeker omdat de trend van langere films al was ingezet. Het is gewoon niet leuk om Return of the King voor het eerst in de bios te zien, en dan te hopen dat één van de 15 eindes ook echt een keer de film gaat afsluiten omdat je naar de wc moet.

Aan de andere kant, maakt de bioscoop echt heel veel uit als de film geweldig is? Ik kan me nog steeds herinneren hoe ik in 1999 buiten zinnen de bios uitkwam na The Matrix 8)
#nostalgie

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:58
Vroeger, in de jaren '90, ging ik meerdere keren per maand naar de bios. De sneakpreview en de riksbios (een oudere film voor 2,50 gulden) waren favoriet.

Nu ga ik gemiddeld twee keer per jaar. Ondanks dat ik op slechts 1 km afstand woon van een erg mooie bioscoop (Pathe Ypenburg). Grote, verstelbare, stoelen en veel beenruimte. Over het algemeen kan het filmaanbod me minder boeien en bij volle zalen zit ik me toch te irriteren aan een deel van mijn medebezoekers. Praten onder de film lijkt standaard en met veel lawaai iets opeten hoort daarbij.

This train carries saints and sinners

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Salvatron schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:18:
[...]

honger

[...]

de laatste keer wilden ze zien wat er in mijn tas zat en mocht ik mijn lunch niet meenemen, je mag je eigen voedsel niet meenemen kennelijk
Nee in een bios mag je nooit je eigen eten meenemen, dat heeft ook nooit gemogen. Ze halen groot deel van hun omzet uit de verkoop van eten en drinken.

En honger?? Trek zul je bedoelen. Volgens mij kun je dit prima voor of na de film doen. Die anderhalf uur zonder je eigen bammetje.. man man man

*sowieso

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:08

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

_O-

In de gemiddelde bioscoop in Mali of Congo kan ik mij dit voorstellen, in Nederland is dit natuurlijk een non-argument

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-04 21:02
Ik ga nooit naar de bios. 80% van de stoelen is ruk omdat je dan niet recht voor het scherm zit of te dichtbij of veraf. Ik houd er niet van als het donker is en dat is het in de meeste zalen. Daar komt bij dat met een knabbeltje en wat drinken al snel naar 30 á 40 euro p.p. gaat. Dan nog heen en terug reizen.. Veel te duur en veel te veel gedoe.

Thuis zit ik heerlijk op een lekkere bank, prima beeld op een 4K oled, goed geluid en prima verlichting. Tussendoor even op pauze zetten om de pizza bij de voordeur aan te pakken.. Heerlijk..

Wel moet je inderdaad voor een film er echt even voor gaan zitten zodat je niet gestoord wordt.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:35
Toen ik nog op school zat en twintiger was gingen we elke week op donderdag naar de bioscoop. Elke donderdag naar de nieuwste films. Na school eten halen in de stad en dan naar een vroege film.

De laatste jaren (voor corona) ging ik enkele keren per jaar naar de Paté. Met m'n vriendin naar films uit de Fast reeks, Nederlandse films of films zoals Everest. Of met een vriend naar films van Star Wars, Star Trek, Dune, Stephen King films....
Tegenwoordig een heel stuk minder. We gaan we enkele keren per jaar naar de Lumiere. Maar dat kun je op één hand tellen. Naar Nederlands films (Boomers) of minder bekende films. Bij ons is er bij de Lumiere een eetgelegenheid en dan is het een middagje uit. Lunchen of koffie met wat lekkers en een film.
De Paté bezoek ik nog zelden. Belachelijke prijzen voor de films. Met drankje en lekkers ben je een flink bedrag kwijt. Sommige films komen op een groot scherm pas echt tot hun recht. Titanic, Jurrasic Park (de eerste) en Star Wars. Ook is de 3D ervaring wel een leuke toevoeging. Als we gaan dan is het ook omdat we die film echt op groot scherm willen zien.
We irriteren ons ook in toenemende maten aan de overlast tijdens de films. Oplichtende schermpjes, andere bezoekers die aan het Candy Crushen zijn. Mensen die de hele film door aan het praten zijn. Klierende en lastige kinderen. Geritsel, hoesten, rollende flesjes. Mensen die door beeld lopen, de hele tijd zitten te bewegen.
En niet geheel onbelangrijk, de films draaien vaak op rare tijden. Om 18:00 waarbij het haast onmogelijk als je pas om 17:00 thuis bent van het werk. Of de volgende om 21:00, waarbij je rond middernacht pas thuis bent. En natuurlijk kun je in het weekend gaan, maar dan wil je ookw el eens wat anders doen en is het nog drukker. Wat ik ook merk is dat films maar kort in 4DX of 3D en Atmos draaien, meerdere keren per dag. En een week later is het nog maar 2D en 2 keer per dag en voor je het weet is de film weer weg.
Thuis heb ik geen beamer en kan ik de beleving van de bioscoop niet evenaren met onze tv en soundbar. Maar een bios bezoek is steeds duurder geworden. En als je alles meeneem is de totale film beleving er niet beter op geworden.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
Ik ga nog met regelmaat naar de Bioscoop met mijn vrouw als avondje uit/uitstapje in combinatie met ergens eten. Wij doen onze boodschappen bij de AH en ze hebben de laatste jaren wel vaker Bioscoopkaartjes actie samen met Pathe. 1+1 voor de kaartjes, en voor drank ook.
We hadden er met vorige actie een stuk of 15 gekocht. Dus konden t hele jaar voor kosten 1 kaart, samen naar de film. Vind het nog steeds wel wat hebben, ondanks onze 85 inch tv Thuis.

Eten doen we nagenoeg nooit, maar snap ergens wel dat mensen thuis hun eten/drinken proberen mee te nemen.

En bij Pathe Ypenburg pakken we altijd de relax seats. Vind dat echt een heerlijke toevoeging. Geen arm meer die je buurman kan raken. Elke stoel is individueel. beentjes de lucht in en lekker filmpje kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door dfbt op 10-03-2026 10:44 ]

• Dr. Strangelove
Hot take maar ik gooi hem toch maar neer. Volgens mij is een groot deel van het probleem niet bioscopen nu want die zijn strikt genomen niet heel veel anders dan 30 jaar terug. Zoals aangetoond is het niet duurder dan vroeger, eerder goedkoper. Qua faciliteiten (scherm, beenruimte, geluid) is het objectief alleen maar beter geworden.

Het probleem is het alternatief toen en het alternatief nu.

In 1995 was thuis film kijken een VHS tape van de videotheek huren of een film die ik had opgenomen van TV voor de tiende keer kijken. Op een 28inch 4:3 TV. Met stereo-geluid, bij ons nog over de speakers maar die mochten niet te hard. Sowieso hadden we meer last tijdens het kijken van familie die van alles om je heen deed dan omgekeerd. Dus naar de biioscoop gaan was op alle vlakken een enorme verbetering. Dat verschil is nu veel kleiner dus ik kan me voorstellen dat een hoop mensen ervoor kiezen om thuis te kijken en dat als beter te ervaren.

Uiteindelijk kunnen bioscopen er ook niet heel veel aan doen. Zij draaien wat de studio's maken en de studio's maken wat wij kijken. Dus als je minder eenheidsworst wil, ga er dan niet naar toe en stream die troep ook niet maar kies voor wat anders (ik ben van mening dat er alternatieven zijn maar goed, daar zijn sommigen het mee oneens).

Ja, eten en drinken kost er veel geld, maar niet meer dan in de rest van de horeca in de stad. En qua faciliteiten heb je het nog nooit zo goed gehad in de bioscoop. Ik moet echt lachen als ik hierboven hoor klagen over beenruimte. Vraag mijn beste vriend van 1,96 maar eens hoeveel hij van film houdt dat hij al die jaren in ouwe bioscopen opgevouwen zat. Dat is in elke moderne bioscoop al heel lang niet meer het geval.

• Stukfruit
  • Niet online
Klopt, de houten uitklapstoelen in de bioscoop van vroeger waren een stuk minder goed te doen. Begin jaren negentig was dat bij sommige bioscopen nog steeds heel gewoon. Zachtere stoelen kwamen later pas.

Daar zal je mij dus ook zeker niet over horen klagen. Nu nog films om te kijken :P

Dat zit wel Schnorr.

• Slotherig
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:00
Vroeger ging ik ook minimaal eens per week naar de bioscoop met mijn Pathékaart. Sinds ik daarmee gestopt ben een jaar of 15 geleden is het aardig teruggelopen. Echter heb ik voor mijn verjaardag een Cinevillepas gekregen voor 4 maanden, dus de komende tijd weer wat vaker (probeer eens per week te gaan, soms lastig inpassen met kinderen en werk). Fijne lokale bioscoop. Heb even teruggezocht wat ik de laatste jaren in de bios gezien heb:

2024 The Zone of Interest
2024 Fox & Hare Save the Forest
2024 Dikkie Dik en de Verdwenen Knuffel
2024 Dikkie Dik 2: Een nieuwe vriend voor Dikkie Dik
2025 Thunderbolts*
2025 Pets on a Train
2025 Gabby's Dollhouse: The Movie
2025 The SpongeBob Movie: Search for SquarePants
2026 Nuremberg
2026 Superjuffie in de jungle
2026 Man on the Run
2026 Marty Supreme

Net zoals bij @Dr. Strangelove vooral kinderfilms dus, leuk uitje met de kinderen. Vanavond hopelijk naar EPIC :)

Ik ben dit jaar voortvarend begonnen met films kijken (gaat meestal met vlagen, minder in zomer).
Totaal
2024 51
2025 54
2026 23

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Elvhenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Oooooh, ja! Het fenomeen Sneak preview films was volledig uit mijn geheugen verdwenen. Dat deed ik inderdaad ook geregeld. 8)
Het leuke was, zeker omdat het een vrij kleine bioscoop was (City in IJmuiden), dat je op een gegeven moment altijd wel dezelfde mensen tegenkwam. Daar stond je dan in de pauze of na afloop soms lekker mee te praten over de film. Of dat films vroeger beter waren ;)

Je zou kunnen stellen dat de sneak-preview van vroeger een beetje net zoiets was als de lootboxes/surprisemechanics van nu maar dan voor films. Volgens mij doen veel bioscopen het niet meer, zal vast een economische reden achter zitten. Trouwens, wat ik ook wel leuk vond (in diezelfde bioscoop) was dat ze soms thema nachten hadden. De All Night Horrorshow (met toentertijd onder andere The Cube en Phantoms) en All Night sci-fi (met het fenomenale :') Battlefield Earth) waren heel gaaf om te ervaren als puber. Je was wel helemaal gebroken als je om een uur of zeven 's ochtends de bios uit kwam rollen, maar tof was het zeker.

• Stukfruit
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:17:
[...]

_O-

In de gemiddelde bioscoop in Mali of Congo kan ik mij dit voorstellen, in Nederland is dit natuurlijk een non-argument
Bij de Climax (what's in a name...) in Kinshasa hebben ze niets meer, maar bij de Cinebuzz heb je er op een gemiddelde dag hetzelfde filmschema. Lijkt in een winkelcentrum te zitten, dus genoeg broodjes.

https://www.icicine.com/e...tic-republic-of-the-congo

Wat ze dan weer niet hebben is Huub Stapel met Boomers. Wel interessant om te zien wat het aanbod is.

Dat zit wel Schnorr.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

DonJunior schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Nee in een bios mag je nooit je eigen eten meenemen, dat heeft ook nooit gemogen. Ze halen groot deel van hun omzet uit de verkoop van eten en drinken.
ik neem altijd een consumptie in de bios, ook als ik mijn eigen dingen meeneem. Meer dan 1 consumptie wordt erg duur.
En honger?? Trek zul je bedoelen. Volgens mij kun je dit prima voor of na de film doen. Die anderhalf uur zonder je eigen bammetje.. man man man
Nee, honger, ik ging meestal naar de bioscoop op een lege maag.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Salvatron schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:08:
[..]
[...]

Nee, honger, ik ging meestal naar de bioscoop op een lege maag.
Nu ben je gewoon aan het ragebaiten. Dat is dermate triest dat ik daar niet eens op in ga. :X

*sowieso

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

DonJunior schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Nu ben je gewoon aan het ragebaiten. Dat is dermate triest dat ik daar niet eens op in ga. :X
wat bedoel je?

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:15
Nee, niet met enige regelmaat. Alleen als ik echt heel erg graag een bepaalde film wil zien bij release.

Kosten zijn een ding, gewoon alleen maar een kaartje kost al aardig wat maar consumpties heb je gewoon een hypotheek voor nodig. Je kan dan naar de film gaan en niet eten en drinken, maar dat vind ik ook zo halve ervaring.

Andere problemen zijn meer problemen die ik zelf heb waar zo'n bioscoop niet persé wat aan kan doen.
Te veel mensen in zo'n zaal met van die plop bieren en ritselzakjes waar ik dan op focus. Mensen naast me die niet normaal kunnen eten. Mensen naast me die wel normaal eten maar luidruchtige dingen eten. Mensen naast me.

Heb thuis een kanon van een TV en dat vind ik eigenlijk gewoon een betere ervaring, moet alleen wachten tot wat ik wil zien te huren of streamen is.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:25

Cybje

First Post!

Afgelopen zondag ben ik naar Marty Supreme geweest in de Dolby Cinema zaal van Pathé de Munt. Ik snap dat de meningen verdeeld zijn over de kwaliteit van de huidige bioscoopfilms, maar ik vond het echt wel een heel vermakelijke film. Ik vond de soundtrack van die film ook echt gaaf en dan helpt goed geluid, dus zo'n Dolby Cinema zaal vind ik dan toegevoegde waarde hebben. Ook de relax stoelen in die zaal zijn fijn, je kunt ze precies instellen zoals je zelf wilt.

Met de Kruidvat bioscoopkaartjes actie + Dolby Cinema toeslag was ik 10,50 euro per persoon kwijt. Ik vind dat eerlijk gezegd simpelweg heel goedkoop vermaak. Die film duurt 2 1/2 uur, dus je zit voor dat bedrag echt wel een tijdje in die zaal. Je zit comfortabel en het beeld en geluid is vele malen beter dan wat ik thuis heb (OLED TV met Hegel/Bowers & Wilkins 2.1 audio). Er zaten ongeveer 10 mensen in de zaal, dus je had helemaal geen last van elkaar. En dan ben ik nog gevoelig voor eet-geluiden ook, maar ik heb niemand horen eten (en er hadden wel mensen popcorn mee).

Dit zijn voor mij wel echt de momenten dat ik geniet van m'n bioscoopbezoekje.

[ Voor 3% gewijzigd door Cybje op 10-03-2026 15:07 ]

Wat ruist er door het struikgewas

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:22

MasterCypher25

Miss Patriotic

Dat je duidelijk de betekenis van het woord "honger" niet kent. Honger heb je als je dagen of zelfs weken weinig tot niets te eten hebt, dat komt in NL niet voor (dankzij bv. de voedselbank). De laatste keer dat er in NL honger voorkwam, was in de hongerwinter (de naam zegt het al...) van 1944 naar 1945, zo'n 80 jaar geleden dus.
Wel kennen we "trek" in NL, na bv. een dag hard werken of intensief sporten. Obesitas komt niet voor niets (steeds vaker) voor in NL, dat komt omdat we geen honger kennen, wel het "tonnetje rond vreten", waarbij genoeg nog niet genoeg is en er steeds vaker, steeds meer naar binnen wordt gewerkt en daarbij ook niet aan anderen denken, wat op zich dus heel egoistisch is :r , aan de andere kant, dat is de mens op zijn best. Ikke, ikke, ikke.... Snap je nu wat de woorden "honger" en "trek" betekenen? Of moet het misschien in Jip en Janneketaal uitgelegd worden? :/

@DonJunior

Ik heb het geprobeerd, maar ben bang dat het een nutteloze exercitie zal blijken te zijn.....

Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:25

Cybje

First Post!

MasterCypher25 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Dat je duidelijk de betekenis van het woord "honger" niet kent. Honger heb je als je dagen of zelfs weken weinig tot niets te eten hebt, dat komt in NL niet voor (dankzij bv. de voedselbank). De laatste keer dat er in NL honger voorkwam, was in de hongerwinter (de naam zegt het al...) van 1944 naar 1945, zo'n 80 jaar geleden dus.
Prima als jij die definitie aanhoudt, maar veel mensen zien "honger" gewoon als het signaal van je lichaam dat je eten nodig hebt. Laten we van elkaar accepteren dat het woord meerdere dingen kan betekenen.

Om Wikipedia te citeren: "Honger is het biologische signaal van het lichaam dat er behoefte aan eten is. " (bron: Wikipedia: Honger)

Om Ensie te citeren: "het gevoel van de natuurlijke behoefte aan spijs" (bron: https://www.ensie.nl/van-dale/honger)

Wat ruist er door het struikgewas

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:48

Internet Janny

He does it for free

Ik ga alleen als de Appie weer de kaartjesactie heeft en neem altijd zelf eten en drinken mee. Bij Pathe in Den Haag nog nooit controle oid gehad.

Zero compensation

• Shadow_Agent
  • Laatst online: 22:08

Shadow_Agent

Vrijdag schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:25:
Echte cinefielen eten een kapsalon met extra knoflooksaus gezeten in het midden van rij vijf 8)
:D

• Dr. Strangelove
Honderden keren naar de film geweest en NOOIT gechecked op eten en drinken. Dus als het je een keer overkomen is, vette pech, gewoon volgende keer weer doen.

Toegegeven, het is een moreel grijs gebied, voor mij ook. Bioscopen maken het grootste deel van hun winst op de verkoop van eten en drinken dus als je die inkomstenbron kannibaliseert dan helpt dat niet voor hun langetermijn continuiteit.

• JvS
  • Laatst online: 22:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb twee bioscoopstanden:

- Beleving als in gezellig naar het Louis Hartlooper complex filmhuis, vooraf terrasje, achteraf ff naborrelen, gewoon perfect filmhuis
- Zaal 12 Kinepolis Utrecht (28 meter breed scherm, grootste scherm dat ik ken, goed geluid) of de dolby cinema Hilversum (beste beeld dat ik ken, erg goed geluid) voor de spektakelfilms. Ik ga de Imax weer een kans geven nadat iedereen er zo lyrisch over is voor Project Hail Mary :).

Ik ga denk ik 4 keer per jaar naar de bisocoop. Vroeger was dat inderdaad extreem veel vaker (weleens een heel jaar op dinsdag naar 'de sneak' gegaan als student). Vroeger waren bioscopen wel echt treurig qua beeld en vooral geluidskwaliteit (ik heb al sinds 1999 een 5.1 set met dolby digital of beter die goed klinkt, alleen was de 28" 4:3 en later 32" 16:9 CRT wel een beetje behelpen tot iets van 2010 ofzo :P)

Ik heb thuis een prima HT (55" oled, uitstekende 5.1 set, alle films die ik kan wensen kan ik zien) maar bioscoop is wel een extra beleving. Enige wat je niet moed doen is donderdag, vrijdag of zaterdagavond na 20:00 naar een populaire film gaan want dan weet je zeker dat je met debielen in de zaal zit.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 11-03-2026 08:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:43

1. Poesta > Cocktail > Provencale, maar dat terzijde.
2. alle eetwaren die onvermijdelijk geur- en of geluidsoverlast veroorzaken zijn per definitie asociaal, tenzij je alleen in de bioscoopzaal zit (of, in een grote zaal, met zodanig weinig mensen zit, en zodanig uitgespreid door de zaal, dat de geuren en geluiden niet waarneembaar zijn voor anderen). Zo ook bolognese-chips (van Croky, uiteraard!).
3. daaruit volgt: als je borrelnootjes eet, maar er is niemand die het hoort, maakt het dan geluid?

Ok dan terug naar de vraag van dit topic. Heel 2025 verkeerde ik in de omstandigheid dat ik heel veel tijd had, en heel veel behoefte aan afleiding/verstrooiing. Bovendien had AH in het najaar van 2024 een actie waarmee je een Pathé-abonnement met korting kon krijgen (althans de eerste vier maanden). Door die samenloop van omstandigheden ben ik het afgelopen jaar heel vaak naar de bioscoop geweest, en heb daar enorm van genoten.

Het grote scherm, het gebrek aan afleiding (want ik ben van die generatie die zeker in een donkere bioscoopzaal niet op zn telefoon gaat zitten kijken), het geluid, de popcorn; het voegt voor mij écht iets toe aan de beleving van film kijken, een dimensie die ik thuis simpelweg niet kan bereiken.

En omdat ik dus een abonnement heb voelt elk bioscoopbezoek "gratis", waardoor ik ook veel makkelijker en laagdrempeliger naar een film ga, ook al weet ik wel dat het waarschijnlijk geen topfilm is. Dat ik heel veel vrije tijd had helpt daar natuurlijk ook bij; het maakt dan niet zoveel uit als je twee/drie uur van je leven besteed aan een mwoah-film.

En zelfs als een film niet zo goed is (Jurassic World comes to mind, of Superman) dan voegt alsnog de beleving van een groot scherm echt wel wat toe, imho.

Vanwege al die vrije tijd kon ik ook veel nadelen van bioscoopbezoek ontlopen: andere bioscoopbezoekers. Die kunnen namelijk behoorlijk irritant zijn, met hun geklets, hun oplichtende telefoons, en hun borrelnootjes... maar op dinsdagochtend 11 uur is de kans daarop aanmerkelijk kleiner dan op vrijdagavond 21 uur.

Ik denk dat ik in de afgelopen anderhalf jaar zo'n 75 keer naar de bios ben geweest, en meestal met genoegen. Veel mooie films gezien, ook veel mwoah, ben twee keer voortijdig vertrokken omdat het echt té slecht was (Tron: Ares en Afterburn).

Nou ben ik in Den Haag ook wel verwend, met maar liefst 4 Pathé bioscopen (waaronder Buitenhof, die ook veel semi-arthouse films vertoont); ik hoef dus niet ver te reizen voor een karig aanbod maar heb altijd veel keus in de buurt.

Relax seats: top!

Boutique seats + aankleding van de zalen in Buitenhof: prachtig, voegt echt wel iets toe aan de beleving van een avondje uit!

ScreenX: leuker dan ik verwachtte, maar vond het erg storend dat het effect alleen aan ging vlak voordat er iets spannends ging gebeuren, waardoor de spanning dus juist enorm afnam.

4DX: absolute marteling. Verschrikkelijk. Haalde me enorm uit de beleving van de film. Alsof er continu een irritante puber in je rug zit te schoppen.

• wmterhaar
Shadow_Agent schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Ik heb wel begrepen dat in India de bioscoop eigenlijk meer airconditioningverhuur met beeld er bij was (is?). Daarom waren (zijn?) die Bollywoodfilms altijd zo lang. Ik neem aan dat de kijkervaring qua eten en doorheen praten dan ook anders is. Maar er zal ook wel verschil zijn tussen bioscopen die daar op mikken en die meer voor het cinefiele publiek.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:50

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Heerlijk, paar stoelen op een lege rij voor aan, pauze voor een plasje (die laatste Avatar duurde bijna 4 uur ofzo :+ ) en leuk avondje uit.

Woon in een relatief kleine stad met Vue en het is er eigenlijk altijd wel chill. In Amsterdam naar Pathé is een andere ervaring, afhankelijk van welke je neemt gaat dat ook wel prima.

Kan dat nog steeds wel waarderen maar mijd wel overvolle zalen als het kan.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-03-2026 11:04 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Stukfruit
  • Niet online
wmterhaar schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:00:
[...]

Ik heb wel begrepen dat in India de bioscoop eigenlijk meer airconditioningverhuur met beeld er bij was (is?). Daarom waren (zijn?) die Bollywoodfilms altijd zo lang. Ik neem aan dat de kijkervaring qua eten en doorheen praten dan ook anders is. Maar er zal ook wel verschil zijn tussen bioscopen die daar op mikken en die meer voor het cinefiele publiek.
offtopic:
Om dat te begrijpen moet je in India geweest zijn :P

Ze hebben er alles wat we hier ook hebben, maar om in het winkelcentrum te komen waar zo'n bios (mét IMAX) in bv. New Delhi zit moet je wel een weg over die bezaaid is met koeien, tüterende auto's + tuktuks (om je te laten weten dat ze je gezien hebben), bermen vol afval, een kamp met tentjes waar de lagere klasse woont met uitzicht op het luxe winkelcentrum, door de beveiliging bij het winkelcentrum en daarna kun je gewoon normaal films kijken zoals het in Amsterdam ook kan.

Wel uitkijken bij de kassa. Mensen die uit India zelf komen zijn beter in voordringen dan jij bent en ik vermoed dat je als westerling niet eens aan de beurt komt voor het kopen van voedsel.
spoiler:
En ja, ik spreek uit ervaring :P Zelfs de supermarkt is er een uitdaging.

Dat zit wel Schnorr.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:59
Ik ga erg graag naar de bioscoop. Hier in Zweden is dit één van de uitjes die goedkoper zijn, en het is ook heel vaak rustig. Zeker als je rond een uurtje of 4-6 in de middag gaat, zitten er soms slechts enkele anderen of ben je alleen. In het weekend ga ik vaak met mijn gezin (jonge kinderen) en ook daar merk je dat andere ouders en kinderen gemiddeld gezien rustig en stil zijn.

Ik ben vaak nog voor mijn werk in Nederland en daar ga ik ook naar de bioscoop met vrienden, en het verschil qua publiek is echt duidelijk merkbaar, op negatieve wijze. Druk, asociaal, mensen op hun mobiel, mensen die praten, dat soort dingen, die amper voorkomen hier in de bioscopen waar ik kom in Zweden, en dat is gewoon in de grote steden.

• r_acker
  • Laatst online: 19-03 15:43
Ik ga gemiddeld 3x per week naar de bios. Ik heb thuis ook alle streamers, maar in een bioscoop zaal beleef je de film toch meer intens. Daarmee is het argument dat de kwaliteit van de films achteruit gaat (ben ik het zeker mee eens), juist een extra reden om naar de bios te gaan. Thuis was de kans heel groot dat ik in slaap zou vallen of toch iets anders zou doen. En ik ga juist naar de bios om even ge-entertained te worden ipv aan zorgen te denken of door te werken. Het snelle veranderende aanbod zorgt er daardoor ook voor dat ik daadwerkelijk regelmatig naar de bios kan.

Verder herken ik de irritatie over andere bezoekers ook niet echt. Verwacht je complete isolatie dan moet je een privé bios afhuren. Maar over het algemeen ervaart iedereen een film anders dus dan moet je dat ook gewoon accepteren. Ik lach nooit hardop in een zaal, maar kan het juist waarderen dat anderen dat wel doen. Of bang zijn. Of even het plot met elkaar bespreken. Het hoort er bij en maakt cinema juist uniek.

Maar je moet idd wel de drukste bioscoop-tijden proberen te vermijden. Als ik zie dat een film >70% uitverkocht is dan ga ik er van uit dat hij twee weken later ook nog draait met minder publiek.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Vrijdag schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:25:
breng me niet op ideeën...

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:06:
Honderden keren naar de film geweest en NOOIT gechecked op eten en drinken. Dus als het je een keer overkomen is, vette pech, gewoon volgende keer weer doen.

Toegegeven, het is een moreel grijs gebied, voor mij ook. Bioscopen maken het grootste deel van hun winst op de verkoop van eten en drinken dus als je die inkomstenbron kannibaliseert dan helpt dat niet voor hun langetermijn continuiteit.
Daarom een Cineville pas, kun je het geld wat je bespaart mooi uitgeven aan eten daar d:)b

Cineville zou ik echt wel hebben als ik in een stad woonde, maar Leeuwarden is heen en weer 50km+, en dat filmhuis is behoorlijk matig. De stoelen daar zitten nog slechter dan de houtenbankjes van het Shakespeare theater :X

• Dr. Strangelove
In Nijmegen heb je Lux, ook meer filmhuis programma en een goed restaurant erbij. Helemaal ok om daar wat te eten en dan een filmpje te pakken.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
RobinHood schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:39:
[...]

Daarom een Cineville pas, kun je het geld wat je bespaart mooi uitgeven aan eten daar d:)b

Cineville zou ik echt wel hebben als ik in een stad woonde, maar Leeuwarden is heen en weer 50km+, en dat filmhuis is behoorlijk matig. De stoelen daar zitten nog slechter dan de houtenbankjes van het Shakespeare theater :X
Ben geen promoter van het volk dat er komt, maar als je lekkere stoelen wil zou ik naar de Pathe in Leeuwarden gaan als dat een optie is. Relaxt seats zijn bijna zo goed dat ik wel eens in slaap val.

• wmterhaar
r_acker schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:54:
Maar je moet idd wel de drukste bioscoop-tijden proberen te vermijden. Als ik zie dat een film >70% uitverkocht is dan ga ik er van uit dat hij twee weken later ook nog draait met minder publiek.
Precies mijn strategie. Maar heel rustige matinees zijn dus gevaarlijk vanwege tegen-het-scherm-terugpraat- en kuchboomers.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

wmterhaar schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:04:
[...]

Precies mijn strategie. Maar heel rustige matinees zijn dus gevaarlijk vanwege tegen-het-scherm-terugpraat- en kuchboomers.
Nee, alsof die millenials en Gen Z'etters die denken dat ze gods cadeautje aan de wereld zijn, zo'n zegen zijn.... _O- :r :P

• wmterhaar
MasterCypher25 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:53:
[...]
Nee, alsof die millenials en Gen Z'etters die denken dat ze gods cadeautje aan de wereld zijn, zo'n zegen zijn.... _O- :r :P
Het punt was dus dat je beter op de rustige tijden kunt gaan dan vrijdag- of zaterdagavond, om irritante pubers (geen Millennials, dat zijn 30+ers) te vermijden, maar dat vroege matinees het bejaardenkletsuurtje kunnen zijn.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

wmterhaar schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Het punt was dus dat je beter op de rustige tijden kunt gaan dan vrijdag- of zaterdagavond, om irritante pubers (geen Millennials, dat zijn 30+ers) te vermijden, maar dat vroege matinees het bejaardenkletsuurtje kunnen zijn.
Owww, dat ben ik zonder meer met je eens, die dagen zou ik zeker ook mijden. Millenials ook, want 15 - 20 jaar geleden was het ook al raak wat gedrag betrof van de jongeren. Beiden zijn de redenen dat ik niet meer naar de bios ga, want op geen enkele tijd zit je op je gemak, is het niet vanwege de ene groep, dan is het wel vanwege de andere groep. Vandaar dat ik heb geinvesteerd in een 4K beamer met DoVi, een scherm en een goed Dolby Atmos / DTS (X) geluidsysteem.... ;)

Pagina: 1 2 3 Laatste