• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Voor mij geldt het omgekeerde, in die zin: Ik kijk films eigenlijk alleen nog maar in de bioscoop.

Dat komt dan vooral omdat ik thuis gewoon niet de rust heb om een film op te zetten. Ik heb ben ik bang gewoon de aandachtspanne/moed er niet voor om 's avonds nog een film op te zetten. Naar de bioscoop, lekker zitten en goed beeld/geluid helpt dan.

Hoewel ik standaard naar een grote Pathé ga herken ik overigens niet dat er veel gekloot wordt. Maar meestal ga ik ook op een doordeweekse (niet-vrijdag)-avond.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:53

Agent47

I always close my contracts.

Bijna nooit. Nu met een kindje die richting vier gaat komt het wel weer.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:05
“Dubbele post”

[ Voor 92% gewijzigd door SillBro op 04-03-2026 09:05 ]

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:05
Alleen als er echt een goede film draait gaan we nog naar de bios. Daarnaast hebben we een filmhuis in onze stad, daar kijk je in fijne setting met een hapje en of drankje een film die niet bekend is, maar vaak wel heel mooi. (En krijgt subsidie van de gemeente dus lage prijzen voor je drankje etc ipv 5 euro voor een cola o.i.d.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik ga zeker nog wel één keer per maand naar de bios. Thuis heb ik een prima setup staan met een mooie OLED en Dolby Atmos (vrijstaand huis dus de SVS subwoofer kan praktisch vol open), maar de beleving in een goede bioscoop is toch uniek en een stuk beter dan thuis.

Is het duur, zeker als je vergelijkt met vroeger, maar de grote bak popcorn en grote beugelfles in een mooie relax stoel met bijbehorend groot scherm en mega geluid is nog steeds geweldig.

Zucht...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Bioscoop kom ik weinig, minder dan twee maal per jaar. Aanbod is te plat, te amerikaans en de bezoekers te onrustig.
Filmhuis is een ander verhaal, kom ik toch wel eenmaal per maand.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:53
Ik ga niet vaak meer naar de bioscoop. Als ik ga dan is het alleen naar de uitersten:

- Of naar films waarvan ik denk dat ze écht bioscoop-waardig zijn, die bijna 'zonde' zijn om thuis te bekijken. Dat soort films bekijk ik dan in zo'n mega-bios waarvan we er hier in Utrecht 2 hebben (Kinepolis en Pathe). Laatste keer dat ik naar zo'n film ging was naar Oppenheimer. Eten en drinken koop ik daar niet, veel te duur en voegt weinig toe aan de totaal-beleving. In tegenstelling tot anderen kan ik prima 2,5 uur naar een film kijken en genieten zonder daar tussentijds M&M's, Popcorn of een halve liter cola bij te consumeren ;)

- Of naar art-house films die je bijna nergens tegenkomt. Die zou ik ook thuis kunnen bekijken, maar juist bij dit type films vind ik het leuk om naar een klein bioscoopje te gaan, met een gesproken inleiding vanuit het personeel, op oude fluwelen stoeltjes en in een heel klein zaaltje. Meestal neem ik dan een koffie'tje mee naar binnen maar soms ook niets.

Alles wat tussen "enorm groots" en "echt arthouse" in zit kijk ik liever thuis. Wel op de beamer overigens. Een oude Epson, wel full HD al gelukkig, maar qua lichtintensiteit en zwartwaarden natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde tweakers thuisbios.

• wmterhaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:09
Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:21:
Om mijn post van twee dagen eerder dan de ts in een ander deel van het forum te citeren:

Laten we even kijken naar de huidige staat bij een Pathe in Amsterdam:

En daar blijf ik bij. Ik was groot liefhebber van de bioscoop en zat er enorm vaak, maar ik kan duidelijk merken dat het sinds de pandemie aan het verminderen is omdat ze geen realistisch aanbod meer hebben.
Maar dat is de keuze van de programmeurs van Pathé. Het aantal films dat wordt uitgebracht is juist steeds groter: "De druk op zalen is toegenomen aangezien het aantal uitgebrachte films blijft toenemen – met 524 waren het er in 2025 weer negentien meer dan in 2024." Dus dat is gemiddeld elke week 10 nieuwe films om uit te kiezen! Meestal zijn er toch wel één of twee die ik wil zien. Ik gebruik altijd het wekelijkse recensieoverzicht van cinema.nl (naast de recensies in de krant en de Filmkrant) om op de hoogte te blijven. Van de oogst van deze week gaat het om The Testament of Ann Lee, L'Étranger, The Wizard of the Kremlin, 20 Days in Mariupol en PAAZ. Dat zijn ook geen kleine releases: de nieuwe musical van de makers van The Brutalist met Amanda Seyfried, de nieuwe verfilming van een absolute klassieker uit de wereldliteratuur door de Franse topregisseur François Ozon, een film over de opkomst van Putin met Paul Dano en Jude Law als Putin. En dan vertonen bioscopen ook nog steeds meer klassiekers.

Je noemt Pathé in Amsterdam, maar als ik bij een andere grote bioscoop in die stad kijk, FilmHallen, zie ik vandaag al de volgende films die ik wil zien of heb gezien: Marty Supreme, The Secret Agent, Sirât, Mr. Nobody Against Putin, Hamnet, L'Étranger, The Testament of Ann Lee, The Wizard of the Kremlin, Vie Privée, La Grande Arche, No Other Choice, PAAZ, Husbands en The French Connection.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:04
wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Maar dat is de keuze van de programmeurs van Pathé. Het aantal films dat wordt uitgebracht is juist steeds groter: "De druk op zalen is toegenomen aangezien het aantal uitgebrachte films blijft toenemen – met 524 waren het er in 2025 weer negentien meer dan in 2024." Dus dat is gemiddeld elke week 10 nieuwe films om uit te kiezen! Meestal zijn er toch wel één of twee die ik wil zien. Ik gebruik altijd het wekelijkse recensieoverzicht van cinema.nl (naast de recensies in de krant en de Filmkrant) om op de hoogte te blijven. Van de oogst van deze week gaat het om The Testament of Ann Lee, L'Étranger, The Wizard of the Kremlin, 20 Days in Mariupol en PAAZ. Dat zijn ook geen kleine releases: de nieuwe musical van de makers van The Brutalist met Amanda Seyfried, de nieuwe verfilming van een absolute klassieker uit de wereldliteratuur door de Franse topregisseur François Ozon, een film over de opkomst van Putin met Paul Dano en Jude Law als Putin. En dan vertonen bioscopen ook nog steeds meer klassiekers.

Je noemt Pathé in Amsterdam, maar als ik bij een andere grote bioscoop in die stad kijk, FilmHallen, zie ik vandaag al de volgende films die ik wil zien of heb gezien: Marty Supreme, The Secret Agent, Sirât, Mr. Nobody Against Putin, Hamnet, L'Étranger, The Testament of Ann Lee, The Wizard of the Kremlin, Vie Privée, La Grande Arche, No Other Choice, PAAZ, Husbands en The French Connection.
En daar zit het probleem. Kwantiteit is er wel.... maar (naar mijn mening) is de kwaliteit gezakt. Het spreekt mij (en velen met mij vrees ik) gewoonweg niet meer aan.

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik heb in de afgelopen maand Sentimental Value, No Other Choice, Rental Family en Is This Thing On gezien.

Niet allemaal even goed, maar stuk voor stuk de moeite van het op de fiets stappen waard.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
wmterhaar schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Maar dat is de keuze van de programmeurs van Pathé. Het aantal films dat wordt uitgebracht is juist steeds groter:
Zoals @stylezzz zei: kwantiteit vs kwaliteit.
Van de oogst van deze week gaat het om The Testament of Ann Lee, L'Étranger, The Wizard of the Kremlin, 20 Days in Mariupol en PAAZ.
The Wizard of the Kremlin heeft nu al een metascore van 54 en 20 Days in Mariupol is geen film maar een documentaire. Ik weet dat sommige mensen documentaires als films beschouwen, maar ik hou daar een strikte scheiding aan omdat er nogal een verschil zit tussen de uitwerking van de twee :) Niets mis mee, maar niet geschikt voor "een filmavond".

Nederlands werk skip ik meestal omdat ik krultenen krijg van het acteerwerk, al is er hier een andere reden om het over te slaan: tienerfilm. The Testament of Ann Lee en L'Étranger zouden inderdaad iets kunnen zijn.

Helaas komt er niet iedere week een nieuwe The Testament of Ann Lee of L'Étranger uit en dat is waar het over ging: over het algemeen is er steeds minder kwaliteit te vinden, of wordt kwaliteit weggedrukt waardoor je naar een harig filmhuis moet.
Marty Supreme, The Secret Agent, Sirât, Mr. Nobody Against Putin, Hamnet, L'Étranger, The Testament of Ann Lee, The Wizard of the Kremlin, Vie Privée, La Grande Arche, No Other Choice, PAAZ, Husbands en The French Connection.
Zoals je in het filmtopic hebt gezien zijn sommigen hiervan hier al voorbijgekomen :)

Maar nogmaals: alleen al uit deze lijst is een deel niet nieuw, remake of zelfs letterlijk herhaling, een deel is tienerfilm en een deel is documentaire.

En hoe goed een Hamnet ook moge zijn, het blijft een kostuumdrama met standaard werk. Is het goed? Ja op zich wel, maar omdat het weinig heeft waarmee het zich kan onderscheiden van de rest wordt het tegenwoordig al snel bioscoop- of TV-behang.

Dat is een beetje het probleem. Er zijn weinig echt vernieuwende films of films die echt goed gemaakt zijn ipv op de automatische piloot.

Dat zit wel Schnorr.

Pagina: 1 2 Laatste