1. Poesta > Cocktail > Provencale, maar dat terzijde.
2. alle eetwaren die onvermijdelijk geur- en of geluidsoverlast veroorzaken zijn per definitie asociaal, tenzij je alleen in de bioscoopzaal zit (of, in een grote zaal, met zodanig weinig mensen zit, en zodanig uitgespreid door de zaal, dat de geuren en geluiden niet waarneembaar zijn voor anderen). Zo ook bolognese-chips (van Croky, uiteraard!).
3. daaruit volgt: als je borrelnootjes eet, maar er is niemand die het hoort, maakt het dan geluid?
Ok dan terug naar de vraag van dit topic. Heel 2025 verkeerde ik in de omstandigheid dat ik heel veel tijd had, en heel veel behoefte aan afleiding/verstrooiing. Bovendien had AH in het najaar van 2024 een actie waarmee je een Pathé-abonnement met korting kon krijgen (althans de eerste vier maanden). Door die samenloop van omstandigheden ben ik het afgelopen jaar heel vaak naar de bioscoop geweest, en heb daar enorm van genoten.
Het grote scherm, het gebrek aan afleiding (want ik ben van die generatie die zeker in een donkere bioscoopzaal niet op zn telefoon gaat zitten kijken), het geluid, de popcorn; het voegt voor mij écht iets toe aan de beleving van film kijken, een dimensie die ik thuis simpelweg niet kan bereiken.
En omdat ik dus een abonnement heb voelt elk bioscoopbezoek "gratis", waardoor ik ook veel makkelijker en laagdrempeliger naar een film ga, ook al weet ik wel dat het waarschijnlijk geen topfilm is. Dat ik heel veel vrije tijd had helpt daar natuurlijk ook bij; het maakt dan niet zoveel uit als je twee/drie uur van je leven besteed aan een mwoah-film.
En zelfs als een film niet zo goed is (Jurassic World comes to mind, of Superman) dan voegt alsnog de beleving van een groot scherm echt wel wat toe, imho.
Vanwege al die vrije tijd kon ik ook veel nadelen van bioscoopbezoek ontlopen: andere bioscoopbezoekers. Die kunnen namelijk behoorlijk irritant zijn, met hun geklets, hun oplichtende telefoons, en hun borrelnootjes... maar op dinsdagochtend 11 uur is de kans daarop aanmerkelijk kleiner dan op vrijdagavond 21 uur.
Ik denk dat ik in de afgelopen anderhalf jaar zo'n 75 keer naar de bios ben geweest, en meestal met genoegen. Veel mooie films gezien, ook veel mwoah, ben twee keer voortijdig vertrokken omdat het echt té slecht was (Tron: Ares en Afterburn).
Nou ben ik in Den Haag ook wel verwend, met maar liefst 4 Pathé bioscopen (waaronder Buitenhof, die ook veel semi-arthouse films vertoont); ik hoef dus niet ver te reizen voor een karig aanbod maar heb altijd veel keus in de buurt.
Relax seats: top!
Boutique seats + aankleding van de zalen in Buitenhof: prachtig, voegt echt wel iets toe aan de beleving van een avondje uit!
ScreenX: leuker dan ik verwachtte, maar vond het erg storend dat het effect alleen aan ging vlak voordat er iets spannends ging gebeuren, waardoor de spanning dus juist enorm afnam.
4DX: absolute marteling. Verschrikkelijk. Haalde me enorm uit de beleving van de film. Alsof er continu een irritante puber in je rug zit te schoppen.