• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:20
De bioscopen staan wereldwijd al jaren onder druk blijkt uit de bezoekcijfers en box office. 2025 was ook een vrij tam jaar, 2026 lijkt iets beter te gaan worden qua releases, maar zullen de bezoekcijfers stijgen?

Ik betrap mezelf erop dat ik minder interesse in de bioscoop (ervaring) heb. Ik heb jarenlang een Unlimited pas (nog steeds) en Cineville gehad dus daar ligt het niet aan. Wel is het een combinatie van slechte programmering, slechte tijden, veel films voelen als uitgemolken versie 1334 en verrassen niet. De bezoekers die er wèl zijn zijn meer bezig met elkaar/telefoon. En natuurlijk ontbreekt tegenwoordig de 'noodzaak' om snel naar de bios te gaan want binnen een paar maanden zijn de meeste films gewoon te streamen thuis.

Ketens als Pathé zijn bezig met een reorganisatie waardoor alle ziel uit de bioscopen zijn verdwenen: minder personeel, zelf je ticket scannen bij poortje, zelfscan buffet, zitten, film kijken, direct na de film de bios verlaten. Ondertussen proberen ze nog wat relaxstoelen toe te voegen maar als je ziet hoe die er na een paar maanden uitzien...

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Bij ons in het dorp is nog een servicebioscoop met een 2D scherm. Heerlijk rustig voor de ogen en lekker om tijdens het film kijken bediend te worden met een drankje en bitterballen. Zo is het een leuke avond uit.
Maar een bioscoop zal wel niet kunnen leven van die drie keer per jaar dat wij langskomen.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:59
Zit er nu en morgen weer 😄

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jazeker, laatst nog naar de première van Titanic geweest.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ga zelden nog naar de bioscoop. Naar mijn mening komen er de laatste tijd heel erg weinig bioscoopwaardige films uit. Tickets en snacks worden ook steeds duurder en het publiek asocialer/luidruchtiger. Inmiddels kijk ik veel liever thuis films op een 77" OLED.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Jaren geleden had ik ook een unlimited pas van de (toenmalig) lokale bioscoop. Was ook maar 10 minuutjes hier vandaan, dus met enige regelmaat was het tijdens t eten 'goh, volgens mij hebben we vanavond beide geen plannen, eens kijken wat er draait' en 15 minuten later liepen we met een kop koffie de zaal in bij wijze van spreken.

Tegenwoordig heb ik een beamer hangen en kijk ik eigenlijk alles wat ik wil lekker thuis vanaf de bank. Als ik dan wel een keer in de bioscoop beland voelt het aanvankelijk wel als een uitje, haal je wat lekkers voor bij de film en ben je er echt even tussenuit. Wel is het zo dat ik na afloop dan denk 'Was ik hier nou voor de film, of om even een keer 2 uurtjes vermaakt te worden en een keertje niet thuis'

Meestal kom ik tot de conclusie dat die avond in de bioscoop dan gewoon weinig toevoegt. Buiten het aanbod dat vaak matig is, de prijzen hoog en ik meer toekomst zie in Pathé thuis achtige zaken als je iets toch snel na release wil kunnen kijken.

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik heb nog steeds een Pathé Unlimited abonnement, maar ik merk dat ik me de laatste maanden steeds meer erger aan mijn medepubliek. Soms de hele film door op hun telefoon of tegen elkaar praten. /rant

per aspera ad astra

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:05
Nee. Vroegah ging ik een keer of 2-3 per maand. Nu letterlijk nooit. Matige titels hier, als je op tijd bent word je bedankt met een hele reeks met reclame (bedankt, maar nee dankjewel), voor versnaperingen mag je een hypotheek afsluiten (lichtelijk overdreven, maar toch:)), en ja...de medebezoeker...

Ik heb Netflix / HBO / ... nog wat lokale diensten, als het daar niet beschikbaar is dan weet ik tegenwoordig amper meer wat uitkomt dus mis ik het ook niet.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Het is dat ik mn kinderen de ervaring en plezier gun, zelf zou ik niet willen gaan en erger ik me vaak aan de geluiden en gedrag van andere bezoekers

39

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

De grote bioscoopketens als Pathé en Vue hebben de afgelopen jaren een enorme verkuttificering doorgemaakt. Je moet je kaartjes digitaal kopen, ze bedelen om een upsell naar luxere stoelen, verplichten fratsen als laserprojectors en 4DX, en geven je een onwelkom gevoel door die glazen toegangspoortjes. Daarna volgt een verplichte IKEA-achtige wandelroute langs ultra-bewerkt voedsel tegen hoge prijzen die nergens zichtbaar zijn, een kwartier reclame, drie trailers voor andere films, en als de film eindelijk begint heb je altijd wel een paar mensen die op hun telefoon zitten. Als ik met ons gezin (twee volwassenen en twee kinderen) naar een kinderfilm ga, betalen we 44 euro voor een 2D-film en 66 euro voor een 4DX-film. Als iedereen een drankje en een snack neemt, ben je nog eens 30 tot 36 euro kwijt, wat neerkomt op minimaal 74 en maximaal 102 euro voor een avondje uit. En dan vinden ze het gek dat het bioscoopbezoek terugloopt.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:43
Mog schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:13:
De grote bioscoopketens als Pathé en Vue hebben de afgelopen jaren een enorme verkuttificering doorgemaakt. Je moet je kaartjes digitaal kopen, ze bedelen om een upsell naar luxere stoelen, verplichten fratsen als laserprojectors en 4DX, en geven je een onwelkom gevoel door die glazen toegangspoortjes. Daarna volgt een verplichte IKEA-achtige wandelroute langs ultra-bewerkt voedsel tegen hoge prijzen die nergens zichtbaar zijn, een kwartier reclame, drie trailers voor andere films, en als de film eindelijk begint heb je altijd wel een paar mensen die op hun telefoon zitten. Als ik met ons gezin (twee volwassenen en twee kinderen) naar een kinderfilm ga, betalen we 44 euro voor een 2D-film en 66 euro voor een 4DX-film. Als iedereen een drankje en een snack neemt, ben je nog eens 30 tot 36 euro kwijt, wat neerkomt op minimaal 74 en maximaal 102 euro voor een avondje uit. En dan vinden ze het gek dat het bioscoopbezoek terugloopt.
Wij gaan tegenwoordig niet zo vaak meer maar eerder konden we via de ing punten shop altijd wel voor redelijke prijzen kaartjes kopen voor kinepolis, ze hebben daar ook pathe vouchers volgensmij.Zie dat ze er nu nog zijn voor 9,50 per stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 28-02-2026 11:18 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ons kan je nog wel eens vinden bij Cinerama oid. met name om cultuur te snuiven en even terug te zijn in de stad. , en met een 10 rittenkaart kost een bezoekje 8 euro. in de grote mega bioscopen zal je ons niet snel vinden.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

twain4me schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:19:
Ons kan je nog wel eens vinden bij Cinerama oid. met name om cultuur te snuiven en even terug te zijn in de stad. , en met een 10 rittenkaart kost een bezoekje 8 euro. in de grote mega bioscopen zal je ons niet snel vinden.
Ik ga dit ook een keer proberen. Waar ik woon hebben we geen filmhuis/filmtheater. Maar voor vakanties zal ik die eens proberen. Ben ooit in Apeldoorn naar eentje geweest en dat had zoveel meer sfeer dan onze Vue.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ga zélden nog naar de bioscoop, alleen als mijn wederhelft heen graag wil dan ga ik mee. Ik werkte een aantal jaar bij een filmdistributeur en daar hebben we de cijfers echt enorm zien afnemen, ingestort door corona, daarna de prijsverhogingen vanwege de lage bezoekerscijfers en hogere kosten door alles wat er in de wereld speelt.

De kaarten zijn voor een gemiddeld gezin onbetaalbaar, zeker als je de kids nog een bakje popcorn en een glaasje fris wilt gunnen. Ik snap goed dat men liever thuis op de bank naar een streamingdienst kijkt.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben een tijdje terug gestopt met naar de bioscoop gaan (had een unlimited-abo). Belangrijkste redenen waren dat het filmaanbod wat teleurstellend was (vooral veel sequels, weinig origineels).

Andere factor was dat ik me in toenemende mate stoorde aan het andere publiek dat zich (onaangepast) gedroeg alsof ze thuis op de bank zitten. Praten, herrie maken, om de zoveel tijd een schop tegen je stoel, telefoon op volle felheid.

Ik ben tegenwoordig dus thuis meer van een filmopstelling aan het genieten.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:20
THE_BASE schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:23:
Ik ga zélden nog naar de bioscoop, alleen als mijn wederhelft heen graag wil dan ga ik mee. Ik werkte een aantal jaar bij een filmdistributeur en daar hebben we de cijfers echt enorm zien afnemen, ingestort door corona, daarna de prijsverhogingen vanwege de lage bezoekerscijfers en hogere kosten door alles wat er in de wereld speelt.

De kaarten zijn voor een gemiddeld gezin onbetaalbaar, zeker als je de kids nog een bakje popcorn en een glaasje fris wilt gunnen. Ik snap goed dat men liever thuis op de bank naar een streamingdienst kijkt.
Denk jij dat er nog meer op omvallen staan? Belga is laatst al op de fles gegaan, Just Entertainment ook. Veel distributeurs zijn nog onderdeel van een groot concern als Paramount, Disney, WB en Canal+, maar de echt kleine spelers vissen vaak achter het net bij aankopen van pareltjes dus als je het puur moet hebben van de ticketverkoop kan dat nooit lang meer goed gaan.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nee. Download alles wat ik wil zien.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:32
Wij gaan een paar keer per jaar naar Vue, ruime elektrisch verstelbare stoelen. Grootste probleem vind ik films, elke keer als ik zin heb kan ik vrijwel geen film vinden die me het waard lijkt..

Daarnaast neem ik uit protest eigen drinken mee, meestal halen we wat nacho's oid in de bios maar ik ga niet 10-12 euro per persoon betalen voor een drankje en wat te eten. Voelt gewoon als oplichting.

Meeste download ik gewoon.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:15

BCC

Voor 4dx vindt ik het nog wel leuk - laatst bijvoorbeeld
Dune in 4Dx gezien - dat voegt imho wel iets toe op thuis.

Verder wou ik laatst de nieuwe tron en de nieuwe predator in de Pathé zien maar die draaide gewoon niet ☹️

[ Voor 32% gewijzigd door BCC op 28-02-2026 11:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:47

Honesty

kattenneus!

Ook lang unlimeted gehad en ging dan met de zonen, grootste probleem was de tijden, vaak als je een film wilt zien heb je geen goede tijden.
Bedenk me nu dat ik al 5 jaar niet geweest ben. Maar ook geen goede films inderdaad

Festina lente

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Deezers schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:26:
[...]

Denk jij dat er nog meer op omvallen staan? Belga is laatst al op de fles gegaan, Just Entertainment ook. Veel distributeurs zijn nog onderdeel van een groot concern als Paramount, Disney, WB en Canal+, maar de echt kleine spelers vissen vaak achter het net bij aankopen van pareltjes dus als je het puur moet hebben van de ticketverkoop kan dat nooit lang meer goed gaan.
Zonder in teveel details te treden: bij Just Entertainment ging het al jaren niet goed, die maakte veel schulden. Belga kwam wel enigszins als een verrassing al was ook daar bekend dat het niet goed ging de laatste tijd. Er zijn weinig grote indies (onafhankelijke distributeurs) meer over, zonder grote speler gaat het moeilijk worden, arthouse uitgezonderd, want dat is een specifieke doelgroep en genre.

Ik kan uit de school klappen hoe het allemaal werkt met die streamers, maar dat doe ik maar even niet. :)

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Nee nooit meer. Redenen zijn al gegeven: veel te duur, matig aanbod, eten en drinken komt er bij dat ook nog eens stervensduur is. Parkeerkosten. Avondje uit is onbetaalbaar geworden.

Ik stap wel op mijn piratenschip 8) Arrrrrrr B-)

[ Voor 8% gewijzigd door Shadow_Agent op 28-02-2026 13:14 ]

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:53
Mog schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:22:
[...]

Ik ga dit ook een keer proberen. Waar ik woon hebben we geen filmhuis/filmtheater. Maar voor vakanties zal ik die eens proberen. Ben ooit in Apeldoorn naar eentje geweest en dat had zoveel meer sfeer dan onze Vue.
Ben ik benieuwd naar welk filmhuis je geweest bent? Ik woon in Apeldoorn, en we hebben 1 bioscoop: Vue in het centrum. Het pop podium Gigant dat ernaast zit heeft wel een filmzaal, maar de 2 keer dat ik daar geweest ben vond ik er niet veel sfeer aan.

Betreffende mijn eigen bioscoop gang: Ben er gisteravond nog geweest voor Scream 7.
Ik heb al 10+ jaar een bioscoop abo en ga normaal gesproken minstens 2 maal per maand en dat is genoeg om de kosten eruit te halen. In de praktijk is het vaak minstens 2x per week als het aanbod mij interesseert. Maar ik kan ook zo weer een maand overslaan als er niks leuks draait. Drinken neem ik altijd zelf mee, flesje water of cola. Ondanks de korting die je krijgt met het abo, is 2x per week eten/drinken halen nog steeds prijzig. Het grote voordeel van het abo voor mij: Je geeft films waar je over twijfelt een kans omdat het je niks meer kost dan de tijd. En als ik een film echt goed vind, ga ik er graag nog een keer heen.
Op deze locatie is de irritatie aan mede bezoekers vooral op vrijdag avond en zaterdag avond aanwezig. De rest van de week valt het wel mee.

Overigens heb ik naast dat bios abo ook een gedeeld abo op de meeste streamings diensten ;)

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-02 13:30
Ik koop cola en m&ms altijd in de supermarkt en neem het zelf mee in mn jaszakken. In 20 jaar nog nooit op aangesproken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Terugvallende box office is ook wel relatief denk ik en verschilt per film, kaskrakers laten nog steeds topcijfers zien en pas na een week of 5 in de bios vlakt dat eens een keer af:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/hfm1tvnvg6hg1.pngBron: https://www.reddit.com/r/...orldwide_gross_after_7th/

Hoewel minder bezoek, merkt AMC blijkbaar wel een lager verlies, lijkt me ook niet zonder reden; https://www.reddit.com/r/...s_with_nearly_10_percent/

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 28-02-2026 13:42 ]

• Sport_Life
  • Laatst online: 03:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nee. Thuis een beamer staan met diverse streamingdiensten, wijn/bier/cola/chips uit de supermarkt, kinderen liggen boven te slapen en als we zin hebben in nog een film dan zetten we er nog 1 op.
Bonus: altijd premium plaatsen en geen last van anderen *;

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2026 13:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Wij gaan regelmatig met de kinderen. De ervaring is het uitje opzich. Van ter voren een film uitzoeken, er naartoe gaan, veel te dure popcorn kopen en dan de film in zo'n stoel in het donker in een zaal bekijken. Ze zijn er gek op en elke vakantie gaan we eigenlijk wel een keer :)

Gabriël AM5

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vroegah keek je thuis op een kleine TV met slechte kleuren en instellingen naar een vage vhs band, of in de bioscoop op echt mooi groot scherm met goed geluid.

Nu heb je (Sorry Paulien Cornelisse) thuis mooie grote OLED schermen, soundsystemen etc waardoor je eigenlijk beter af bent als je daar kijkt. IMHO.

Maar inderdaad, tot ik overgegaan ben op OLED kwam ik nog wel in de bioscoop. Daarna eigenlijk nooit meer geweest. (Al heeft streaming daar ook wel een invloed op gehad. Ik ben toch meer van de films naar de series gegaan.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
Ja.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:34
Wij zijn er (helaas) mee gestopt, ik erger me teveel aan mensen die niet stil kunnen zijn of niet van hun mobieltje kunnen afblijven.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:56:
Jazeker, laatst nog naar de première van Titanic geweest.
Ik was laatst naar de première van LOTR return of the King geweest...

Ik kom er nog wel eens met de jeugd voor een kinderfilm maar verder kan die bios me gestolen worden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

De redenen voor een bioscoopbezoek zijn tegenwoordig veel minder dan vroeger. Op dit moment doe je dat alleen nog maar om een film te zien die thuis nog niet beschikbaar is, en vanwege de geluidssterkte. (Weinig mensen hebben zo'n sterke geluidsinstallatie staan, en de buren zouden daar ook niet blij mee zijn.)

De toegangsprijzen, consumptieprijzen, beeldkwaliteit en de stoel waarin je zit zorgen er nu niet echt voor om je naar de bioscoop te trekken.
Als je een avondje uit wil, heb je voor de zelfde prijs leukere mogelijkheden om je je te vermaken. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:26
Laatste keren (1x per jaar ofzo?) met mijn zoontje geweest. Afgelopen december naar een sinterklaas film.
Voor hem nog iets magisch. Even samen uit, grote zaal, veel stoelen, groot scherm, leuke film. Hij kijkt van begin tot eind geboeid.
Kaartje, zakje snoep om te delen en beide een flesje drinken. Denk niet dat het rond de 50eu zal zitten. Staat niet in verhouding, maar prima voor die paar keer.

Laatste keer met de vriendin zou ik oprecht niet meer weten. Met alle streamingdiensten op afroep is de noodzaak er niet echt, hoeven we ook geen oppas te regelen voor de kinderen en scheelt ook weer centjes. Films zijn in no-time ook via streaming beschikbaar, dus ook al geen FOMO (als ik dat al zou hebben voor een film...). Snap de charme van een bioscoop echt wel, maar in ons geval, als je de plus en minpunten tegen elkaar wegstreept, is thuis kijken toch zwaar in het voordeel.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:27
Ik ga nog wel eens naar de bioscoop als er een goede film draait. Cult films in een filmhuis en grote films bij Pathe Breda. Die heeft standaard super relaxte lounge stoelen die helemaal naar achteren kunnen!

Het fijne aan het grote scherm is dat de beleving een stuk intenser is dan thuis, en het is een leuk uitje.

Dat gezegd hebbende, soms kan het publiek wel irritant zijn. Ik krijg het idee dat sommigen zich steeds meer thuis wanen en alles doen wat ze thuis ook gewend zijn om te doen, zonder enige rekening met anderen te houden. Bijvoorbeeld constant op je telefoon scrollen, terwijl je schermpje fel oplicht in het donker. En niet snappen dat dat enorm afleidt voor de mensen achter je.
Of gewoon zelf eten en drinken meenemen en dat uitgebreid gaan snacken. Ik zat een keertje bij een mooie cultfilm, midden in een emotionele rustige scene waar alleen maar dialoog was. En dan trek ineens een mafketel een zak chips open en gaat lekker lopen kraken. Echt, serieus, heb je dan nul verstand in je bovenkamer?!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:13
Moet tegenwoordig helaas iets verder reizen voor een bioscoop bezoek, maar toen ik nog in Rotterdam woonde een tijdje Pathé abonnement gehad en toen kwam ik er regelmatig.

Ik vind de beleving in de bioscoop een stukken beter dan thuis dus voor hele goede films wil ik nog wel eens de moeite doen om naar een Imax zaal te gaan. Of anders Laser Ultra van de Kinepolis. Die is wat dichterbij.

Ik ga bij voorkeur op onpopulaire tijdstippen om het asociale gedrag zoals de post boven mij omschrijft te vermijden. Gelukkig niet vaak echte overlast gehad tijdens een bioscoopbezoek. Zal op een vrijdag- of zaterdagavond wat erger zijn vermoed ik.

[ Voor 24% gewijzigd door WernerL op 28-02-2026 14:40 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:07

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik was echt fervent bioscoopganger, maar nu eigenlijk niet meer. Voor mij heeft dat enkele oorzaken, waarvan de belangrijkste is dat er gewoon de laatste paar jaar geen échte goeie, spannende films meer op het doek verschijnen die mijn interesse wekken.

De laatste film waarbij ik achteraf dacht "dit was het op zich wel waard" was met John Wick 4 en de Jurassic Worlds (ik ben groot dino fan sinds JP1, so sue me). Ook niet echt een megagoeie film ofzo, maar er zat genoeg spanning en actie in om het het waard te vinden.
Uiteraard was ik invested in de hele MCU, maar na de laatste Avengers film uit 2018, en de "tussen de soep en de aardappelen door"-film Captain Marvel die ik verrassend goed vond uitpakken, ben ik niet meer echt geWOWd door een film.
De 2e Avatar film was zeker leuk om te kijken, maar ik vond het recept van de film vrij identiek aan de eerste.

Een andere rede is, is dat ik veel films niet bioscoopwaardig genoeg vind. Niet dat ze hun screentijd niet verdienen, maar het valt meer in de categorie "die kijk ik wel op Netflix thuis", dus zo'n film waar je wel nieuwsgierig naar bent, maar niet perse op het grote doek hoeft te zien.

Nog een reden waarom ik niet vaak/bijna niet meer naar de bioscoop ga, is vaak de lengte van de films. Die laatste Avatar wilde ik op zich wel gaan kijken, maar de film duurt 192 minuten....Tel daarbij ook nog even de reclames bij op, de 20 minuten durende pauze (als die er al is)....
Uiteraard zijn niet alle films zo lang, maar de films die me aanspreken vaak wel. In de tijd van Lord of the Rings en Harry Potter was ik dat wél.
Maar nu.....Nee, ik ben niet meer bereid om zolang te moeten zitten.

Wat ook meespeelt: je gaat doorgaans naar de bioscoop voor een immersive ervaring, dus dat je door het grote doek en goed (atmos) geluid een filmervaring krijgt "zoals het hoort". Vroeger was ik daar wel van, maar tegenwoordig vind ik vaak dingen vrij snel "goed genoeg" en vaak zelfs te overdadig. Ik hoef geen wind in mijn gezicht, getril door mijn hele lijf en achteraf met piepende oren de bioscoop meer uit te komen. Ik snap nu in ieder geval de mensen wle die een "prikkelvrije" ervaring willen.
Vaak zijn films (nog steeds) in 3D waar je allemaal extra voor moet betalen, en als je dan de 2D versie wilt kijken, moet je op een veel ongunstiger tijdstip gaan. Ik heb geen zin meer om om 21:00 nog naar de bioscoop te gaan en dan pas om 00:30 thuis zijn.

En dan een laatste reden, waarbij ik besef dat ik niet echt goed een vinger erop kan leggen: ik vind de bioscoop geen prettige omgeving meer om te verblijven. Dit heeft niet echt een tastbare reden, maar is een gevoelskwestie. Misschien is het een combinatie van alles bij elkaar: het is gewoon duur, erheen rijden, weten dat je zeker 4 uur van je tijd "kwijt" bent aan een film die met grote kans teleurstellend is, de algehele sfeer in een bioscoop, de overpriced popcorn en aangelengde cola, de reclames, het vaak te harde geluid, altijd andermans gedoe tijdens de film moeten absorberen/navigeren....Nee, ik spendeer die 4 uur dan liever bij leuke mensen thuis en wat kletsen of op de bank met een goeie serie/film met de vertrouwdheid van je eigen omgeving.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:12

MasterCypher25

Miss Patriotic

Wanneer ben ik het laatst naar de bios geweeest? Ff denken hoor.... Volgens mij is dat in december 2009 geweest, Avatar 1 in de Lido te Leiden. Enkele jaren later een FHD beamer gekocht met een mooi scherm erbij en de tv de deur uit gedaan. Tv keek ik toch via de pc (Ziggo), dus de tv was niet meer nodig.

In oktober 2024 een 4K beamer gekocht en in september 2025 vervangen door een 4K beamer met Dolby Vision, waar ik nog steeds van geniet.
Naar de bios ga ik dus al tijden niet meer, ook vanwege het overige publiek en de prijzen. Ik kijk wel thuis, daar heb ik alles wat ik nodig heb, kan drinken of snacks pakken als het mij uit komt en de wc is in goede staat. Film zet ik dan wel even op pauze, dus hoef ook niets te missen, wat wil een mens eigenlijk nog meer?

Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hier ook qua bezoekfrequentie veel minder. De sfeer is er sowieso wel wat uit ter plaatse. Matige programmering helpt ook niet mee. Vaak vervelend aanwezige medebezoekers. En dan hebben we het nog niet gehad over de prijzige tickets en de exorbitant dure snacks. Die branche zit toch wel in een neerwaartse spiraal die ze zelf ook nog versnellen.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:46
Te duur, de kwaliteit van films te slecht. En dan ben je alleen binnen en heb je een film gezien. Eten, drinken, reis, parkeren / ov met een groter gezin. Het is gekkenwerk. + geen vrijheid. Moet je naar de wc? Dan mis je film. Heb je trek? Mag je opnieuw in de rij staan en film missen. Waarom zou ik voor zoveel ongemak kiezen. Terwijl ik bijna elke film of serie hier binnen hand bereik heb. Kosten van 1 film bezoek kan ik gewoon streaming dienst voor een jaar nemen + geld voor eten en drinken.
Laat ik het zo zeggen, het is geen fomo meer. Dus je hoeft niet te gaan om iets te zien. Want het eindigt toch wel op een streaming dienst of ergens in de zee :)

How are you doing?

• Khun41
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:08
Films zijn slechter en slechter geworden, waardoor ik minder ga. Ik zit sowieso niet te wachten op films die vol met een politieke boodschap zitten en vinden dat alles woke moet zijn. Dan is vermaak duidelijk niet het doel en gaat het gigantisch ten koste van de kwaliteit. En helaas zit dit tegenwoordig in bijna alle films, dus haak ik af.

Een streamingdienst heb ik ook niet meer. Die richten zich al jaar en dag op kwantiteit ipv kwaliteit. Ik kijk dus steeds minder en minder, want het is droevig wat er tegenwoordig te zien.

De goede oude tijd, toen films nog uniek konden zijn en het geen deel 2 in een reeks moest zijn, die tijd is voorbij helaas.

• sig69
  • Laatst online: 01:02
De laatste keer was deadpool & Wolverine. Maar niet in zo'n fabriek als pathe, daar ga ik niet heen. Een mooie klassieke bioscoop. Met pauze om te pissen en nieuw bier te halen.
Een nieuwe star wars zou ik ook nog wel gaan. Verder kijk ik alles thuis.

Roomba E5 te koop

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:01
Zodra we geen oppas meer nodig hebben zal ik best weer een abonnement nemen om me uiteindelijk kapot te ergeren aan alles wat hier al genoemd is.

Nog steeds trauma aan die achterlijk lange vue voorstukje over dat je mobiel uit moet.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Ook mijn laatste met vrienden inderdaad. Toen overigens niets gemerkt van vervelend publiek.

Ga nog wel eens met mn dochter naar de bios, Dikkie Dik bijvoorbeeld. Die vindt het een hele ervaring en daar doe ik het voor :)

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:10

Cybje

First Post!

Ik ga gemiddeld 5-10x per jaar naar de bioscoop, maar wel echt alleen naar goede films en bij voorkeur een speciale zaal (bijv. Dolby Cinema). Zeker films waarbij het geluid erg belangrijk is, in een zaal met goed geluid, vind ik heel erg gaaf. Of een bioscoop die wat meer sfeer geeft, zoals Tuschinski. Pathe City vind ik ook altijd wel gezellig. Vroeger ging ik ook vaak naar Cineast in Enschede, dat was een klein bioscoopje in het centrum met maar een paar zalen en een barretje.

Ik gebruik het ook wel eens als vermaak op een regenachtige dag. In de ochtend kun je vaak wel naar de bioscoop voor 10 euro, of er zijn soms aanbiedingen voor 8-9 euro. Met z'n tweetjes ben je dan 20 euro kwijt en als je daar een gave film voor ziet en lekker even 3 uur in een andere wereld zit, vind ik dat wel echt het geld waard.

Maar ik ga eigenlijk nooit naar die zielloze bioscopen in de regio, daar heb ik niks mee. Het moet wel een beetje ervaring bieden.

Wat ruist er door het struikgewas

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:17
Buiten filmfestivals zie ik eigenlijk zelden nog een bioscoop van binnen, tenzij er een film is die ik echt (nog) een keer op het grote doek wil zien. Het meeste wat uitkomt in de kleinere arthouse cinemas heb ik vaak al gezien, dus het aanbod is voor mij niet zo groot.

De laatste film die ik in de bioscoop heb gezien was F1 (en daar ben ik in de pauze weggelopen :P).

Als ik ga dan is het vrijwel altijd op zondagochtend, als er verder bijna niemand is.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52

MazeWing

The plot thickens...

Ik ga echt nog maar zeer zelden en misschien max 3-4x per jaar. Niet alleen is het aanbod aan kwalitatief goede films bedroevend laag, de prijzen zijn gewoon echt absurd geworden. Op een filmavond (in mijn geval de dinsdag) is het kaartje nog enigszins betaalbaar maar de snacks en drinken zijn dusdanig duur dat je gewoon makkelijk 20 euro kwijt bent per persoon.

Helaas ben ik geen vrouw met een handtas anders zou ik het wel weten.... 8)

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Vroeger gingen we minimaal 1x per maand, nu max 1x per jaar. De meeste films zijn zo extreem uitgemolken dat ik in veel gevallen na 10 minuten al het verloop en het einde kan gokken.

Sowieso vind ik ook bij veel series dit het geval. Je kan je best voorstellen dat ik ook amper nog streamingsdiensten kijk, dus het is niet beperkt tot de bios.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

MazeWing schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:08:
Helaas ben ik geen vrouw met een handtas anders zou ik het wel weten.... 8)
Afbeeldingslocatie: https://media3.giphy.com/media/v1.Y2lkPTZjMDliOTUydnk2cjkxNzlpdXBwM3BmdXY2bWszb3ZheHNtanlnNHBsYWtpeWVvMyZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/dsQrzqmtwYnobTQBDW/giphy.gif

Pagina: 1