• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42

GSX-MAN

de/het/een

Er is veel wat ik inmiddels niet meer durf of doe. Maar ik herinner me ook dat ik ooit eens van een concert in Deventer terugreed, op een snelweg zonder verlichting, 250 km/u op alleen mijn eigen koplamp.

Slecht idee... Hoe laat?

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:42

GSX-MAN

de/het/een

WilbertNeems schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 11:20:
[...]

Het spijt me hoor maar dit vind ik echt heel vreemd; wordt jij opgewonden van een verwarmingshok?
Ik krijg het er helemaal warm van.

Slecht idee... Hoe laat?

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:27
Aerkhanite schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 11:01:
[...]

:X

[...]

Grappig, instructeur zegt het tegenovergestelde. Altijd STRAK tegen de tank, niet alleen tijdens oefeningen of bochten.

[...]

Ga ik de volgende keer idd proberen, voelde de wind ook wat onder mn helm, dus dat was ook onderdeel van het ohfuckwatisdit-gevoel.
Je moet wel érgens vasthouden aan de motor en niet gewoon als een poppetje op het zadel zitten inderdaad :P. En je bovenlijf beweegt continue, zeker in de wind, dus dat wil je niet aan je stuur doorgeven. Het is dus het meest logische om de motor met je benen vast te houden want dat heeft verder geen invloed op de stabiliteit van de machine en is ook niet onderhevig aan wind(kracht).

Dus: de motor met de benen/knieën vastklemmen en handen/armen/schouders losjes vasthouden.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he19tL2AnQrM2zKPswymANt28u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkxqKEBeKvAxEUwwZx6hSc38.jpg?f=fotoalbum_large Mooi dagje in Luxemburg wezen sturen.

300km langs snelle N wegen en krappe bochten door de bossen.

door een maximale snelheid van 90 kmh rijdt je niet snel te hard maar moet je soms best doorrijden om überhaupt de 90km te halen.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27
HTT-Thalan schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 10:34:
Goed, lieve Tweakers vrienden, ik heb (denk ik) iets leuks aan te bieden :).

[Afbeelding]

https://www.dibo-emmen.nl...o-trainingen-motor/vro-i/

In de zomer van 2027 houden we er weer eentje, zondag 13 juni om precies te zijn: de VRO Motor/Veiligheid. De standaard cursusprijs is 245 euro, ik kan hem voor Tweakers uit dit topic aanbieden voor 199 euro, en als je hem inplant bij een bestaande cursus zelfs voor 150 euro. Voor de huidige dag op 13 juni zijn er al 14 geboekt en nog ruwweg 14 plaatsen over.

Andere optie is een speciale Tweakersdag plannen maar dat moet dan een ondergrens van 14 man kennen voor die door kan gaan.

Wat ga je op deze dag zoal doen:

- Stukje theorieles over bochten, remmen en veiligheid
- Motorgymnastiek (handen los, positie wisselen tijdens rijden etc)
- Bochtentechniek, inclusief haarspeldbochten danwel bergop/bergaf
- Noodstops droog en nat wegdek (zowel nat asfalt als diep water, ~8 tot 10cm diep) met ~100km/h
- Rijden over objecten (stukken band, steigerbuizen) en "De Wip" - grote stalen wipwap
- Afhankelijk van de planning ook een wegrit met gevaarherkenning
- Rijden/remmen (motor van ons, met steunblokken) over 'ijs' (speciaal slipvlak) mét en zonder ABS

Een broodlunch inclusief kroket of frikandel is inbegrepen, onbeperkt koffie/thee/chocolade/ranja.

Locatie is dus Emmen, Drenthe. Dat is niet voor iedereen een logische locatie maar er worden geregeld flinke afstanden gereden om hierbij te kunnen zijn. Je word ter plaatse ondersteund door meerdere ervaren instructeurs waarvan sowieso 2 KNMV'ers en uiteraard ondergetekende. Je rijdt deze cursus, met uitzondering van de slipoefeningen, op je eigen motor. Elke motor is welkom/toegestaan maar hou er rekening mee dat als je geen ABS op je fiets hebt sommige oefeningen risicovol kunnen zijn en dat is op eigen conto. Deze training is níet geschikt voor zijspan maar wél voor dubbele voorwielen (Niken, MP3 etc). Check ook even met je verzekering over eventuele dekking, alles gebeurt op een afgesloten oefenterrein (tevens CBR examenlocatie, dus alles is goed ingericht) m.u.v. de wegrit uiteraard.

Je kunt mij direct aanspreken/taggen als je vragen hebt, inschrijven gaat via de site maar we kunnen uiteraard via het topic iets opzetten om te kijken hoeveel gading er is.
Op de site staat nog 31 juli 2026. ;)

Maar wel een goed initiatief. :) Vanwege de afstand ga ik dit waarschijnlijk wel aan me voorbij laten gaan. 2x 260km, dan komt er sowieso al een overnachting bij. (Van der Valk Emmen, prima)
Groter probleem gaat zijn dat dat in de regel nét de vakantieperiode is samen met mijn partner. Daar ga ik het dan ook vooral van laten afhangen. :)
Maar als ik eerlijk ben, denk ik dat ik eerder terug de VRO-2 bij FSZ-Grevenbroich ga doen in Duitsland. Dat ligt voor mij op een uurtje rijden.

Maar ik ben altijd voor het bijspijkeren van je vaardigheden. Dat houdt je scherp, bereidt je ook voor op afwijkende situaties, voorkomt regelmatig dat je in een verkeerde situatie terecht komt, en geeft je nét wat meer lef om op de motor te vertrouwen als het nodig is. (noodstop, uitwijken) Ik zeg, doen! d:)b

@Aerkhanite
Er zijn er al genoeg die geschreven hebben wat ik ook zou schrijven: stuur losjes vasthouden, ellebogen niet strekken. Je bent niet aan het mountainbiken! Als je wel je ellebogen gaat strekken, beperk je jezelf in de bewegingsvrijheid, én alle bewegingen vanuit je bovenlichaam/schouders geef je door aan het stuur. Dat wil je juist niet.
Als je ver genoeg naar voren zit, kun je niet eens je armen strekken, dus stuur je automatisch meer vanuit je heupen. ;)

Dat gezegd hebbende, je hebt het over het ontwijken van putdeksels. Ik wil een beetje nuance aanbrengen: je wil ze vermijden, maar niet ontwijken. Vermijden = vooruitkijken en je lijn zodanig kiezen dat je er geen last van hebt. Als je niet vooruitkijkt, en op het laatste moment moet gaan uitwijken, dan kun je beter je lijn vasthouden en er gewoon overheen gaan. Sommige putten liggen nu eenmaal heel ongelukkig.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:27:
[...]

Sommige belachelijk veel putten liggen nu eenmaal heel ongelukkig.
Fixed that for you :+
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste