Vraag

• junior1981
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien en of iemand iets vergelijkbaars heeft meegemaakt.

Ik had hier ook een oud Topic over gevonden, alleen daar gaf CoolBlue zelf aan aangifte te doen, maar bij mij is het standpunt van CoolBlue duidelijk. Terwijl het eigenlijk ondanks ander product hetzelfde is.

Ik heb bij Coolblue een drone besteld en betaald via iDEAL. Bij ontvangst viel mij direct op dat de onderkant van de verzenddoos beschadigd en geopend leek. Toen ik de productdoos uit de verzenddoos haalde, zag ik dat de originele folie ontbrak.

Na het openen van de doos en de opbergtas bleek dat zowel de drone als de afstandsbediening volledig ontbraken.

Ik heb daarop direct alles weer dichtgemaakt en het pakket gewogen. Het gewicht bleek ongeveer 500 gram lager te zijn dan het gewicht dat vermeld stond in de track & trace. Dat track & trace-gewicht is een gecontroleerd gewicht in het sorteercentrum en komt overeen met een volledig product.

Ik heb diezelfde dag Coolblue gebeld en het hele verhaal uitgelegd. Op hun verzoek heb ik foto's gestuurd van:

de beschadigde verzenddoos

de verpakking

de ontbrekende inhoud

Na 13 dagen kreeg ik bericht dat het onderzoek was afgerond. Volgens Coolblue:

is op camerabeelden te zien dat het pakket in het sorteercentrum het juiste gewicht had;

heeft een fraudeonderzoek niets opgeleverd;

heeft de bezorger verklaard niets met het pakket te hebben gedaan;

kwam het pakket met correct gewicht het sorteercentrum binnen.

Daarmee vinden zij dat zij niets voor mij kunnen betekenen.

Wat voor mij echter niet wordt verklaard:

Het pakket was bij ontvangst circa 500 gram lichter.

De verzenddoos was beschadigd/open aan de onderzijde.

De inhoud (drone + afstandsbediening) ontbrak volledig.

PostNL heeft daarnaast aangegeven dat zij niet kunnen uitsluiten dat het pakket tijdens transport of bij aflevering is geopend en dat inhoud is ontvreemd.

Mijn standpunt is dat ik het product niet compleet heb ontvangen en dat het risico tot aan correcte aflevering bij de verkoper ligt. Coolblue stelt echter dat het correct is verzonden en dat daarmee de zaak is afgerond.

Ik ben benieuwd:

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Heeft iemand ervaring met dit soort situaties?

Is Thuiswinkel Waarborg in dit soort gevallen effectief?

Alle tips of ervaringen zijn welkom

Net nog een mail gehad met de volgende inhoud

Bedankt voor je mail. Ik snap dat dit enorm frustrerend is.

Besluit
Er is uitgebreid onderzoek gedaan samen met de vervoerder. Daaruit zijn geen afwijkingen naar voren gekomen en daarom heeft onze backoffice besloten dat we hier geen vergoeding of terugbetaling kunnen aanbieden. Dat standpunt blijft staan en zal niet worden aangepast. Verder contact opnemen zal dit besluit dus ook niet wijzigen.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waar je op hoopt, maar dit is op basis van het onderzoek onze definitieve beslissing.

Met een glimlach,

Heel vreemd standpunt Coolblue Maar mijn vraag word dus steeds ontweken.Kan er uitgesloten worden dat er tijdens het sorteerproces of tijdens de bezorging inhoud onvreemd kan zijn? Want postnl zelf geeft aan dat ze dit namelijk niet kunnen. Dus ik vind het heel bijzonder dat er dan gesproken word over dat er
geen afwijkingen zijn geconstateerd. Want dat een chauffeur het ontvreemd heeft kan namelijk nooit uitgesloten worden
volgens postnl, en het lijkt er wel heel sterk op dat dit is gebeurd. Maar het ligt inmiddels al bij bij de geschillencommisie, en als het moet span ik er zelfs een civiele zaak voor aan. Want ik krijg een bestelling waar gewoon dingen in ontbraken, en als er uitgesloten word dat dit tijdens het sorteerproces is gedaan, dan moet het wel door de chauffeur zijn gedaan. Dus ik vind hun standpunt hierin ook wel heel vreemd.

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoe heb je het pakket ontvangen? Heb je het aangenomen aan de deur, laten neerzetten, opgehaald bij een PostNL pakketpunt of automaat?

Controleer altijd de doos voordat je die aanneemt aan alle kanten. Maak bij schade aan de doos direct een foto van de doos in de handen van de bezorger of weiger het pakket.

Maak ook altijd foto's of video van hoe je het pakket binnenkrijgt aan alle 6 zijden voordat je een doos openmaakt als je iets kostbaars besteld. Niet pas nadat je het hebt geopend. Zorg dat de foto's voorzien zijn van timestamps (datum en tijd met seconde precisie) van het moment van opname. Dat vergt het veilig stellen van de bestanden zonder dat ze verder bewerkt worden. Gebruik daarvoor een bestandmanager en geen geen app die bijvoorbeeld plaatjes kleiner maakt. Ook geen cloud opslag die de originele datum niet bewaard.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het bewijs dat het correct is afgeleverd ligt bij de winkel als ze het aan deur hebben overhandigd. Gezien je bevindingen is het niet correct afgeleverd. Het zou kunnen dat je de winkel moet dagvaarden (voor de rechter dagen) om je geld terug te ontvangen. Dat kun je vooraf aan de winkel laten weten, en ook dat er dan kosten bij zullen komen als ze het zover laten komen. Meestal kiezen bedrijven eieren voor hun geld.

Voor de volledigheid: het kan ook zo zijn dat er een eis wordt gesteld door de tegenpartij tijdens een rechtszaak (meestal vergoeding van kosten). De kans dat dat wordt toegekend is niet zo groot.

Link met voorbeeldbrief:
https://www.consuwijzer.n...rug/aankoop-niet-geleverd

Schakel rechtsbijstand in. Ik neem aan dat je inkomen niet zo laag is dat je in aanmerking komt voor gratis hulp van het Juridisch Loket.
https://www.juridischloke...t-nagekomen-overeenkomst/
Zie ook:
https://www.bnnvara.nl/ka...tje-kwijt-dit-kun-je-doen

Voor een rechtzaak heb je geen advocaat nodig, maar het is wel handig een jurist te raadplegen zodat je alles correct doet.

Vraag zelf de alle stukken van alle soorten (incl. video/beeldmateriaal) op van het onderzoek op bij PostNL. Hoewel het de verantwoordelijkheid is van de verzender, kun je zodoende zien waar, hoe en wanneer dingen hebben plaatsgevonden. Misschien komt in beeld dat doos opnieuw is dichtgeplakt. Nadat het ingescand is in een distributiecentrum hebben waarschijnlijk meerdere mensen toegang gehad tot het pakket. Als uit opnamen blijkt dat het direct voor inladen bij de bezorger nog steeds het correcte gewicht had, geeft dat informatie over wie de dader zou kunnen zijn. Als er alleen een inkomstscan bekend is, heeft dat weinig bewijskracht.

Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn: ga niet zelf rommelen met de doos en inhoud. Niet opnieuw dichtplakken. Houd het in originele staat.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:48
(jarig!)
Ik zou gewoon Pieter Zwart een mail sturen onder het mom van dat jij je kunt voorstellen dat hij als eindbaas van dit soort zaken op de hoogte wil zijn.

• junior1981
  • Nu online
mrmrmr schreef op zondag 15 februari 2026 @ 01:41:
Hoe heb je het pakket ontvangen? Heb je het aangenomen aan de deur, laten neerzetten, opgehaald bij een PostNL pakketpunt of automaat?

Controleer altijd de doos voordat je die aanneemt aan alle kanten. Maak bij schade aan de doos direct een foto van de doos in de handen van de bezorger of weiger het pakket.

Maak ook altijd foto's of video van hoe je het pakket binnenkrijgt aan alle 6 zijden voordat je een doos openmaakt als je iets kostbaars besteld. Niet pas nadat je het hebt geopend. Zorg dat de foto's voorzien zijn van timestamps (datum en tijd met seconde precisie) van het moment van opname. Dat vergt het veilig stellen van de bestanden zonder dat ze verder bewerkt worden. Gebruik daarvoor een bestandmanager en geen geen app die bijvoorbeeld plaatjes kleiner maakt. Ook geen cloud opslag die de originele datum niet bewaard.

***members only***

Het bewijs dat het correct is afgeleverd ligt bij de winkel als ze het aan deur hebben overhandigd. Gezien je bevindingen is het niet correct afgeleverd. Het zou kunnen dat je de winkel moet dagvaarden (voor de rechter dagen) om je geld terug te ontvangen. Dat kun je vooraf aan de winkel laten weten, en ook dat er dan kosten bij zullen komen als ze het zover laten komen. Meestal kiezen bedrijven eieren voor hun geld.

Voor de volledigheid: het kan ook zo zijn dat er een eis wordt gesteld door de tegenpartij tijdens een rechtszaak (meestal vergoeding van kosten). De kans dat dat wordt toegekend is niet zo groot.

Link met voorbeeldbrief:
https://www.consuwijzer.n...rug/aankoop-niet-geleverd

Schakel rechtsbijstand in. Ik neem aan dat je inkomen niet zo laag is dat je in aanmerking komt voor gratis hulp van het Juridisch Loket.
https://www.juridischloke...t-nagekomen-overeenkomst/
Zie ook:
https://www.bnnvara.nl/ka...tje-kwijt-dit-kun-je-doen

Voor een rechtzaak heb je geen advocaat nodig, maar het is wel handig een jurist te raadplegen zodat je alles correct doet.

Vraag zelf de alle stukken van alle soorten (incl. video/beeldmateriaal) op van het onderzoek op bij PostNL. Hoewel het de verantwoordelijkheid is van de verzender, kun je zodoende zien waar, hoe en wanneer dingen hebben plaatsgevonden. Misschien komt in beeld dat doos opnieuw is dichtgeplakt. Nadat het ingescand is in een distributiecentrum hebben waarschijnlijk meerdere mensen toegang gehad tot het pakket. Als uit opnamen blijkt dat het direct voor inladen bij de bezorger nog steeds het correcte gewicht had, geeft dat informatie over wie de dader zou kunnen zijn. Als er alleen een inkomstscan bekend is, heeft dat weinig bewijskracht.

Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn: ga niet zelf rommelen met de doos en inhoud. Niet opnieuw dichtplakken. Houd het in originele staat.
Wij zaten zelf op een vakantiepark, vlak bij de receptie, En daar is het op de balie neergezet, en toen kregen wij de melding bezorgd en toen zijn we gelijk naar de receptie gelopen. Toen wij aankwamen liep de man van postnl net naar buiten en het pakketje stond nog op de balie. Hij leek op het eerste ook geen beschadigingen te hebben, maar dat was zo niet te zien omdat die aan de onderkant was geopend. Dus ik ben naar het huisje terug gegaan en toen ik hem dus nader inspecteerde zag ik dat de onderkant al geopend was. En toen ben ik de inhoud gaan bekijken en kwam ik erachter dat er van alles miste

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:33
Daarom beter bestellen via credit card, bestelling is dan verzekerd

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als ik jou was zou ik eventuele camerabeelden bij de receptie meteen veiligstellen voordat die worden overschreven. Dat is misschien al gebeurd.

Als er iemand of een camera bij de receptie en tijdens het uitpakken aanwezig en getuige was, kan dat helpen ter ondersteuning van je verhaal. Voor de rechter (en geschillencommissie) moet het geloofwaardig zijn, geen tegenstrijdigheden, geen onduidelijkheden bevatten en beter geen gaten hebben. Hard bewijs is niet per se nodig bij dit soort zaken, maar wel handig. Een getuige kan een duidelijke verklaring ondertekenen.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:57
Ik lees foto's, time stamps, camera beelden, de hele mikmak. We zijn geen CSI he. Je bent een consument die een product heeft besteld welke niet wordt geleverd.

Maar lets play bal, om welk product gaat het precies? Wat er is er allemaal precies uitgehaald uit de verpakking? En dan bedoel ik alles. Boekjes, laders, kabels, drone, you name it.

Aan de hand daarvan kan er meer gezegd worden

How are you doing?

• junior1981
  • Nu online
Tijdens uitpakken was er niemand bij, ik was alleen. En beelden zijn er denk ik al niet meer, maar ga het gelijk navragen

• junior1981
  • Nu online
stftweaker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:41:
Ik lees foto's, time stamps, camera beelden, de hele mikmak. We zijn geen CSI he. Je bent een consument die een product heeft besteld welke niet wordt geleverd.

Maar lets play bal, om welk product gaat het precies? Wat er is er allemaal precies uitgehaald uit de verpakking? En dan bedoel ik alles. Boekjes, laders, kabels, drone, you name it.

Uit de Doos waren alleen de Drone en afstandsbediening gehaald. Alle accu's plus lader plus alle kabels en
overige accessoires zoals de proppelers zaten er nog allemaal in. Dus degene kan er letterlijk niks meer zo want er zit niet eens een accu in de ontvreemde Drone

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:14

LankHoar

Langharig tuig

junior1981 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:50:
En beelden zijn er denk ik al niet meer, maar ga het gelijk navragen
Daar zou ik helemaal niet aan beginnen, dat is allemaal ruis. Het is vrij simpel: de verkoper is verantwoordelijk dat je het juiste product geleverd krijgt, en dat is niet gebeurd. Daarmee is de kous af, en het is niet aan jou om camerabeelden etc. te laten zien of iets te bewijzen.

Ik zou simpelweg bericht geven dat je de koop ontbind, en je geld op rekening X terug verwacht binnen 1 week (dat lijkt me een redelijke termijn gezien je ook al 2 weken onderzoek hebt afgewachten, wat helemaal niet jouw pakkie aan is). Daar gaan ze waarschijnlijk niet mee akkoord, dus zul je ze in gebreke moeten stellen. Komen ze dan nog niet in beweging, dan een dagvaarding. Zo ver is het bij mij zelf nog nooit gekomen, maar ook daarvoor kun je hulp vinden in dit forumdeel.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:19
junior1981 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:06:
[...]

Uit de Doos waren alleen de Drone en afstandsbediening gehaald. Alle accu's plus lader plus alle kabels en
overige accessoires zoals de proppelers zaten er nog allemaal in. Dus degene kan er letterlijk niks meer zo want er zit niet eens een accu in de ontvreemde Drone
Kun je aan de buitenzijde van zo’n doos eigenlijk zien dat het coolblue is, of een drone is? Ben altijd benieuwd hoe de dieven een inschatting maken welke dozen te openen…

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:39
stftweaker schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:41:

Lijkt me best wel irrelevant. Het gaat erom dat coolblue verantwoordelijk is voor de levering als verkoper en dit blijkbaar niet naar tevredenheid is uitgevoerd. Of er nu wel of geen boekje bij zit maakt weinig verschil.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Valorian schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:19:
[...]

Kun je aan de buitenzijde van zo’n doos eigenlijk zien dat het coolblue is, of een drone is? Ben altijd benieuwd hoe de dieven een inschatting maken welke dozen te openen…
https://www.google.com/se...biw=1463&bih=733&dpr=2.63

Coolblue doosjes zijn dus heeeeeeeel herkenbaar. Als iets meer dan 500 gram weegt is het aannemelijk (maar niet zeker) dat het een product van enige waarde betreft gezien ze elektronika verkopen.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Soms ontvang je je pakket zonder doos eromhen om het klimaat te helpen, geen extra karton.
Dus je kan precies zien wat er bezorgd gaat worden.

Maar ik gebruik dat soort dozen ook wel eens om iets te versturen wat niks met de plaatjes op de doos te maken heeft.

Dus best lastig als het een bruine doos is en de afzender is een bekende electronica webshop, voor je het weet zit er een 1KG aan electronica stekkertjes in.
Dus als een doos onderweg open gemaakt wordt, dan is het voor de bezorger of wie ook de doos open maakt nog maar afwachten of er iets intressants in zit.

Maar webshops verschuilen zich achter camera beelden en gewicht tijdens het verzend proces in hun eigen magazijn, dus het is compleet verzonden.
Als er dan tijdens het sorteerproces ook steeds het zelfde gewicht terug komt, blijft alleen de laatste stap in het bezorgproces over.
En dan wordt het een welles nietes verhaal.
Heel veel succes met hier uit komen.

ICE ICE Baby

• junior1981
  • Nu online
LankHoar schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:14:
[...]

Daar zou ik helemaal niet aan beginnen, dat is allemaal ruis. Het is vrij simpel: de verkoper is verantwoordelijk dat je het juiste product geleverd krijgt, en dat is niet gebeurd. Daarmee is de kous af, en het is niet aan jou om camerabeelden etc. te laten zien of iets te bewijzen.

Ik zou simpelweg bericht geven dat je de koop ontbind, en je geld op rekening X terug verwacht binnen 1 week (dat lijkt me een redelijke termijn gezien je ook al 2 weken onderzoek hebt afgewachten, wat helemaal niet jouw pakkie aan is). Daar gaan ze waarschijnlijk niet mee akkoord, dus zul je ze in gebreke moeten stellen. Komen ze dan nog niet in beweging, dan een dagvaarding. Zo ver is het bij mij zelf nog nooit gekomen, maar ook daarvoor kun je hulp vinden in dit forumdeel.
Ik heb van de week nog een mail gehad, en daar zijn ze duidelijk. Heb een screen ervan bijgevoegd. Had ook al thuis waarborg winkel benaderd, maar hoor van sommige dat dit zinloos is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ-BUH1qMnvCRERwhPr5p9HL6P4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNhLFxHfCU0XMuq6dYYophYn.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1