Het grote Skoda EPIQ topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Je vergeet een kleinigheidje: de Duitse autoconcerns standaardiseren V2G/V2H op DC (de rest van de wereld doet AC). De EPIQ zal vrijwel zeker niet anders zijn. Op EV-database staat 'aangekondigd' voor V2G/V2H dan ook bij DC, niet bij AC.
heb je hiervoor een bron vermelding, ik kwam dat namelijk nog nergens anders tegen gekomen, m.n. ook omdat dit via ISO normen wordt geregeld en dus geen eigen DIN norm is, lijkt me ook vrij dom, omdat de huis installatie namelijk ook gewoon AC is en al die andere merken V2x gewoon via AC uitvoeren, kijk maar naar bv Renault die daar ook heel agressief mee aan de haal gaan.
En laten we eerlijk zijn 3-fase 16A is als backup batterij al meer dan voldoende, de hoge vermogens dia via DC kunnen is voor dit doel nergens voor nodig.
[...]

V2L is bij de EPIQ 1-fase (zoals gebruikelijk), uitsluitend via een V2L-adapter.

[...]

Inderdaad :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 25-06-2026 23:31 ]

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:34

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:29:
[...]
heb je hiervoor een bron vermelding,
Ik heb vanwege mijn interesse in V2X een tijdje geleden een flink aantal auto's bekeken op EV Database. Modellen van Audi, BMW, Mercedes, Skoda en Volkswagen met V2G/V2H (ondersteund of aangekondigd) doen het zonder uitzondering met DC. De rest van de wereld doet het met AC, sommige auto's kunnen beide (bv. de Polestar 3).
ik kwam dat namelijk nog nergens anders tegen gekomen, m.n. ook omdat dit via ISO normen wordt geregeld en dus geen eigen DIN norm is,
Als je op ISO 15118-20 doelt, die ondersteunt zowel AC als DC in beide richtingen. Ik ken geen ISO norm die zegt dat je V2G/V2H met AC moet doen. Dat lijkt mij ook meer iets voor wet- en regelgeving (en anders bepaalt de markt de keuze). Normen geven aan hoe je iets moet doen bij een bepaalde keuze.
lijkt me ook vrij dom, omdat de huis installatie namelijk ook gewoon AC is en al die andere merken V2x gewoon via AC uitvoeren,
De belangrijkste reden die ik kan bedenken voor deze keuze van de Duitsers is dat het de prijs van de auto drukt. Toen men de keuze moest maken, waren zaken als netcongestie en thuisbatterij bij het grote publiek nog onbekend en dan is nog maar de vraag of de klant wil betalen voor iets wat hij/zij niet gebruikt. De tijd zal leren of de keuze van de Duitsers dom of slim was.
kijk maar naar bv Renault die daar ook heel agressief mee aan de haal gaan.
Inderdaad, maar dat is wat marketing altijd doet met wat jij hebt en de ander niet. Het aanbod is momenteel echter ultrasmal: twee auto's, één specifieke laadpaal en één specifieke back office.

Om bidirectioneel laden mogelijk te maken moet er een hoop gebeuren:
  • Auto en laadpaal moeten het ondersteunen (ISO 15118-20) en elkaar begrijpen (compatibility).
  • Laadpaal en backoffice moeten het ondersteunen (OCPP 2.01J) en elkaar begrijpen (compatibility).
  • Processen in de back office moeten worden aangepast (billing).
Ik ga er van uit dat het nog wel een paar jaar (5+) gaat duren voordat V2G/V2H breed en plug & play beschikbaar is. Voorlopig is het een niche feature.
En laten we eerlijk zijn 3-fase 16A is als backup batterij al meer dan voldoende, de hoge vermogens dia via DC kunnen is voor dit doel nergens voor nodig.
Helemaal mee eens. 100 kW bidirectioneel is vooral leuk voor de marketeers (daar zijn ze weer), maar het zal denk ik nauwelijks onderdeel van de AC/DC afweging zijn geweest.

• Jan-tweak
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:23:
[...]

Ik heb vanwege mijn interesse in V2X een tijdje geleden een flink aantal auto's bekeken op EV Database. Modellen van Audi, BMW, Mercedes, Skoda en Volkswagen met V2G/V2H (ondersteund of aangekondigd) doen het allemaal met DC. De rest van de wereld doet het met AC, sommige auto's kunnen beide (bv. de Polestar 3).

[...]

Als je op ISO 15118-20 doelt, die ondersteunt zowel AC als DC in beide richtingen. Ik ken geen ISO norm die zegt dat je V2G/V2H met AC moet doen. Dat lijkt mij ook meer iets voor wet- en regelgeving (en anders bepaalt de markt de keuze). Normen geven aan hoe je iets moet doen bij een bepaalde keuze.

[...]

De belangrijkste reden die ik kan bedenken voor deze keuze van de Duitsers is dat het de prijs van de auto drukt. Toen men de keuze moest maken, waren zaken als netcongestie en thuisbatterij bij het grote publiek nog onbekend en dan is nog maar de vraag of de klant wil betalen voor iets wat hij/zij niet gebruikt. De tijd zal leren of de keuze van de Duitsers dom of slim was.

[...]

Inderdaad, maar dat is wat marketing altijd doet met wat jij hebt en de ander niet. Het aanbod is momenteel ultrasmal: twee auto's, één specifieke laadpaal en één specifieke back office. Om bidirectioneel laden mogelijk te maken moet er een hoop gebeuren:
  • Auto en laadpaal moeten het ondersteunen (ISO 15118-20) en elkaar begrijpen (compatibility).
  • Laadpaal en backoffice moeten het ondersteunen (OCPP 2.01J) en elkaar begrijpen (compatibility).
  • Processen in de back office moeten worden aangepast (billing).
Ik ga er van uit dat het nog wel een paar jaar (5+) gaat duren voordat V2G/V2H plug & play beschikbaar is. Voorlopig is het een niche feature.

[...]

Helemaal mee eens. 100 kW bidirectioneel is vooral leuk voor de marketeers (daar zijn ze weer), maar het zal denk ik nauwelijks onderdeel van de AC/DC afweging zijn geweest.
Dank voor je uitgebreide reactie en ik ben het daar ook grotendeels mee eens.
Alleen voor V2H is volgens mij juist geen backoffice voor nodig omdat in feite alles achter de (slimme) meter blijft. Denk ook aan bv noodstroomvoorziening (en mogelijk de dit zelfs in Nederland mogelijk een thema zou kunnen worden)
En juist daar zie ik veel meer usecases voor dan voor V2G wat met name in het belang van netbeheerders ligt.
Ik vrees ook dat m.n. door de traagheid van overheid en netbeheerders het nog wel een hele tijd zal gaan duren voordat je het ook daadwerkelijk uservriendelijk kunt inzetten.
Ik heb wel mijn vraagtekens bij de meerkosten voor de AC usecase t.o.v. een DC oplossing waar de meerkosten van m.n. de benodigde DC<_> AC een heel stuk hoger liggen ( mede omdat je voor V2L dit vaak toch al in je auto beschikbaar hebt )

Ik zag al wel een video over de Skoda Elroc waar je een DC gebruik zag, mijn hoop was echter dat men juist bij deze nieuwe EPIQ voor de AC oplossing zou gaan kiezen. Zeker voor V2H nog steeds een veel slimmere keuze.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:02:
Alleen voor V2H is volgens mij juist geen backoffice voor nodig omdat in feite alles achter de (slimme) meter blijft. Denk ook aan bv noodstroomvoorziening (en mogelijk de dit zelfs in Nederland mogelijk een thema zou kunnen worden)
Of de auto als noodstroomvoorziening ooit realiteit gaat worden? Geen idee. Het energielandschap is momenteel enorm in beweging. De tijd zal leren wat mainstream wordt (door grote aantallen betaalbaar voor een breed publiek) en wat verdwijnt of niche blijft. Noodstroom met een auto is in elk geval een razend ingewikkelde use case. Er komt technisch nogal wat bij kijken om dit veilig en fool proof te doen.

Saillant detail: KIA ondersteunt momenteel alleen V2X/AC, maar ze kijken kennelijk naar het toevoegen van V2X/DC, getuige dit filmpje. Technisch is dat in principe niet meer dan een software update. Voor KIA welteverstaan.
Ik heb wel mijn vraagtekens bij de meerkosten voor de AC usecase t.o.v. een DC oplossing waar de meerkosten van m.n. de benodigde DC<_> AC een heel stuk hoger liggen ( mede omdat je voor V2L dit vaak toch al in je auto beschikbaar hebt )
Uit de aanwezigheid van V2L mag je niet afleiden dat er een V2G/V2H omvormer in de auto ligt. V2L kan heel goed met een aparte goedkope omvormer zijn geïmplementeerd. V2L is veel eenvoudiger dan V2G/V2H.

Maar goed, het moet hier over de EPIQ gaan. Die staat op mijn shortlist, wel een versie met de LFP-batterij (ik rij vrijwel geen lange afstanden en besteed het prijsverschil liever aan wat leuke opties). Gelukkig heb ik geen haast.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-09 21:07
Vandaag de auto bekeken in Amersfoort.
Positief verrast, interieur was ook mooi, natuurlijk niet het instap model.
In september zijn proefritten mogelijk.
Ik zag dat er ook nog een 63kWh accu versie komt, maar daar was nog verder niks over bekend.
Ben ook nog aan het kijken bij Kia en Hyundai (heb oa de Ioniq 3 bekeken), vind het wel erg jammer dat de garantieperiode zo karig is bij Skoda/VW. Ben nog benieuwd naar de VW ID cross, zelfde platform.

[ Voor 29% gewijzigd door morlune op 27-06-2026 13:34 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
morlune schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:32:
Vandaag de auto bekeken in Amersfoort.
Positief verrast, interieur was ook mooi, natuurlijk niet het instap model.
In september zijn proefritten mogelijk.
Ik zag dat er ook nog een 63kWh accu versie komt, maar daar was nog verder niks over bekend.
Ben ook nog aan het kijken bij Kia en Hyundai (heb oa de Ioniq 3 bekeken), vind het wel erg jammer dat de garantieperiode zo karig is bij Skoda/VW. Ben nog benieuwd naar de VW ID cross, zelfde platform.
Dat is mooi dat hij in de smaak valt.
wel nieuw en wat ik nog niet eerder had gehoord was die 63kWh accu versie, dat ze daar ruimte voor gevonden hebben. hebben ze daar als iets meer over gezegd?

• morlune
In de brochure staat een zinnetje dat de definitieve gegevens van de 63kwh accu en de sportline nog niet bekend zijn. Misschien wordt die accu onderdeel van de meest luxe sport versie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Enz08G_9KafFXylkZAXFxwWiLOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNFgXeVBxHQyv02EGW7ewX6h.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Nu online
morlune schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:02:
In de brochure staat een zinnetje dat de definitieve gegevens van de 63kwh accu en de sportline nog niet bekend zijn. Misschien wordt die accu onderdeel van de meest luxe sport versie?
[Afbeelding]
Dat zou mogelijk de nog onbekende RS versie kunnen zijn, maar ik dacht dat deze niet voor 2028 uit zal komen.

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 11:02
Deze renders zijn wel leuk.

it is due to a CGI tune that has turned it into an RS, or a vRS for those living in the United Kingdom. Signed by @rotislav_prokop and shared on social media recently, these digital illustrations portray the Skoda Epiq in its new sporty guise

Skoda’s Epiq RS Trades EV Recipe for an Audi Sport 2.5L Five-Pot Engine – Rendering - autoevolution

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXfmYmx-Gk9dbkpcEl5iY1wnM2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jtosVmAHYcDQmSImAviIYU8Z.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36VqXdocxYZ9QOuh-L4ClNMzp90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ypv3fv6GeSatmlnDi6SxO1Q9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ8AHS0DKxhIk5iWaNor6R43Tac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFMoMIls4RFGvlphgSCuL3pg.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Nu online
bertbelgie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:09:
Deze renders zijn wel leuk.

it is due to a CGI tune that has turned it into an RS, or a vRS for those living in the United Kingdom. Signed by @rotislav_prokop and shared on social media recently, these digital illustrations portray the Skoda Epiq in its new sporty guise

Skoda’s Epiq RS Trades EV Recipe for an Audi Sport 2.5L Five-Pot Engine – Rendering - autoevolution

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
oke, ik weet over smaak valt niet te twisten, maar mijn persoonlijke mening is gewoon foei lelijk, mogelijk ook door de kleurcombinatie.

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 09:19
Ik heb met plezier met jullie meegelezen!

Onlangs het bericht gekregen dat ik een auto mag uitzoeken. De keuze was eigenlijk snel gemaakt. Er valt weinig negatiefs te lezen over de Epiq. Ook de standaard uitrusting is erg compleet te noemen. Andere opties (ID3 Neo,ID polo, EX30) zijn ook echt een stuk minder ruim. En ik vind de looks zoals op foto’s / video’s te zien is echt wel strak. Wetende dat Skoda’s er in het echt vaak nog net even wat interessanter uit zien.

Dus zojuist sight unseen een aanvraag gedaan voor de Skoda Epiq. Helaas legt mijn werk een aantal beperkingen op, dus tot de volgende configuratie gekomen:
  • Business launch edition (55kwh)
  • Kleur wit metallic
  • Standaard 18” wielen
  • Suite interieur (suède en bruin leer)
  • Light en View pakket
  • Afneembare trekhaak
Jammer om te lezen dat er standaard geen warmtepomp aanwezig is. Gezien het ontbreken van de optie ging ik stiekem vanuit dat dit standaard zou zijn. Anyway, stuur- en stoelverwarming zullen het meeste ongemak wel wegnemen. Mijn huidige diesel is ook pas na een kwartier op temperatuur..

Het wordt de eerste elektrische auto, en we gaan proberen in eerste instantie deze ook echt als gezinsauto te gebruiken (ook op vakantie naar zuid Europa). Mocht dat tegenvallen dan zal er toch nog een grotere auto bij moeten komen.

Ik ben benieuwd naar de levertijd, ik ving een “medio december” op, dat lijkt me lang, hopen dat de oude dinosaurussap lustende BMW nog van plan is die tijd vol te maken.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de leverupdates, dat is vast bruikbare info.

En wellicht een korte eerste indruk zodra de auto er staat :)

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

@j0ren Je bent dapper!
Wij wachten tot ergens in september voor een showroombezoek om te kijken of het =letterlijk= past met eventueel nog een proefrit daarna.

• morlune
Hij is al on tour geweest bij verschillende dealers en in de toekomst ook nog, daar kan je hem bekijken en in zitten. Alleen nog niet proefrijden dus.

• j0ren
Er staan toch ook wel aardig wat voorraadmodellen te koop? Kun je die niet direct proefrijden (en meenemen)?

De opties zijn vrij beperkt, ik denk niet dat je snel een heel afwijkende configuratie zult tegenkomen.

• AlphaWolf
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 09:47
@j0ren Gaaf! Hier vrijwel na lancering bijna de zelfde configuratie aangeschaft. Business launch edition, wit metallic, standaard 18", loft, light en view. Levering eind oktober.

Hier echter als auto voor er bij voor de vrouw, gezinsauto is een iets grotere EV en daarmee al meerdere keren naar Zuid Frankrijk en Italie gereden, bevalt ons uitermate goed. Zeker Frankrijk is echt over de afgelopen 3~5 jaar enorm verbeterd, inmiddels zou ik het daar aandurven om zonder laadplanner te rijden en gewoon bij een laadmelding de volgende snellader te pakken zoals het ook met dinosap gaat. Deze zomer gaan we naar Kroatie dus heel benieuwd hoe het die kant op gaat bevallen.

Als er updates zijn over de levering dan zal ik het hier laten weten.

• Claude
  • Niet online

Claude

Ik heb ervaren, dat de Nederlandse Epiq uitvoeringen in hard- en software achterblijven bij, bijvoorbeeld, de Belgische uitvoeringen.
Uitgebreide parkeerondersteuning en overzicht rondom (Top view) moeten we in Nederland (voorlopig?) missen. In België wordt daar wel mee geadverteerd op de Skoda site. De link kent verschillende vervolgpagina's.
Op de Nederlandse site ontbreekt de toelichting op Intelligent Park Assist volledig.

• Jan-tweak
  • Nu online
Claude schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:33:
Ik heb ervaren, dat de Nederlandse Epiq uitvoeringen in hard- en software achterblijven bij, bijvoorbeeld, de Belgische uitvoeringen.
Uitgebreide parkeerondersteuning en overzicht rondom (Top view) moeten we in Nederland (voorlopig?) missen. In België wordt daar wel mee geadverteerd op de Skoda site. De link kent verschillende vervolgpagina's.
Op de Nederlandse site ontbreekt de toelichting op Intelligent Park Assist volledig.
ongelovelijk hoe dom kan een PON hierwel niet mee zijn, of willen ze een Skoda Epic koper ontmoedigen endeze richting VW ID.Cross duwen?

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 21-07-2026 16:48 ]

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:47:
[...]

ongelovelijk hoe dom kan een PON hierwel niet mee zijn, of willen ze een Skoda Epic koper ontmoedigen endeze richting VW ID.Cross duwen?
Die functies zitten zo te zien ook in België niet op de meest complete introductie-uitvoering (First Edition 55) met alle opties in de configurator. Een warmtepomp kun je momenteel ook nog niet kiezen, maar die komt er wel (bij de ID.Polo is die sinds vorige week beschikbaar, zo'n twee maanden na de introductie).

Vlak na de introductie van een nieuw model zijn de keuzemogelijkheden meestal beperkt tot min of meer vaste pakketten met daaromheen marketingstrikjes als First Edition en Launch Edition. Met de tijd komen de reguliere uitvoeringen met bijbehorende opties en keuzemogelijkheden.

Richting de ID.Cross duwen gaat voorlopig sowieso niet lukken: de ID.Cross is er nog niet. En daar zul je hetzelfde patroon gaan zien.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Claude schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:33:
Ik zat net even op de nl skoda site te kijken. Ik zie alle opties die jij beschrijft op de site staan bij de Epiq

• Claude
  • Niet online

Claude

grimselman schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:50:
[...]

Ik zat net even op de nl skoda site te kijken. Ik zie alle opties die jij beschrijft op de site staan bij de Epiq
Het spijt me, maar ik zie echt op de NL-site niets staan over, bijvoorbeeld, Trained Parking, Remote Parking en Top View. Ook de prijslijst (20 mei 2026, versie 6) zwijgt daarover.
De NL-site biedt alleen parkeerassistentie aan voor het zgn. file-parkeren.

Heb je ter vergelijking ook de Belgische site bekeken (zie eerdere link waar ook vervolgpagina's bereikbaar zijn)?

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Claude schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Het spijt me, maar ik zie echt op de NL-site niets staan over, bijvoorbeeld, Trained Parking, Remote Parking en Top View. Ook de prijslijst (20 mei 2026, versie 6) zwijgt daarover.
De NL-site biedt alleen parkeerassistentie aan voor het zgn. file-parkeren.

Heb je ter vergelijking ook de Belgische site bekeken (zie eerdere link waar ook vervolgpagina's bereikbaar zijn)?
Damn, of ik zat op de belgische site of ik zat bij de Elroq te kijken. :(

Vaag, ik ga binnenkort contact opnemen met Skoda om dit na te vragen

• Layla
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-09 14:33
Ik meende begrepen te hebben dat er bij een volgende update van de prijslijst er meer optiepakketten gaan komen. Zoals elektrische stoelbediening en Canton geluidsinstallatie. En dan waarschijnlijk wel iets met parkeren. Dat betekent dan wel het einde van de Launch Edities en de lak zonder meerprijs. Dus verwacht dat de Epiq dan wel iets duurder gaat worden.

• Jan-tweak
  • Nu online
Layla schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:34:
Ik meende begrepen te hebben dat er bij een volgende update van de prijslijst er meer optiepakketten gaan komen. Zoals elektrische stoelbediening en Canton geluidsinstallatie. En dan waarschijnlijk wel iets met parkeren. Dat betekent dan wel het einde van de Launch Edities en de lak zonder meerprijs. Dus verwacht dat de Epiq dan wel iets duurder gaat worden.
aan de andere kant als je geen auto kunt rijden waarom ga je er dan eentje kopen, en ja, parkeren is nog steeds een deel van autorijden?
Ik snap die hang naar volledige alles uit de hand geven niet helemaal, ik wil juist zo veel mogelijk zelf bepalen waar en hoe ik rij, al erg genoeg dat er hele volkstammen aan de verkeerde kant van de weg rijden.
ik wil als het nog even mag wel nog iets zelf doen.
En helaas ja de tijden zijn voorbij als bij een introductie je nog een leuke full-option auto kunt scoren, daarbij moet je afvragen hoeveel er eigenlijk niet al standaard in de auto aanwezig is het moet alleen nog voor jou vrijgeschakeld worden, uiteraard tegen een giga vergoeding, dat dan wel weer.

• Claude
  • Niet online

Claude

Jan-tweak schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 23:27:
[...]

En helaas ja de tijden zijn voorbij als bij een introductie je nog een leuke full-option auto kunt scoren
[...]
De Style First Edition van de ID.Polo is anders wel een mooie introductie-aanbieding.
Voor wat betreft het parkeren vind ik een 360 graden camera toch wel erg handig. Zeker als de auto vooral wordt ingezet in stedelijk gebied. Wij vinden het dus jammer, dat zo'n camera voorlopig nog ontbreekt bij de Epiq.

• Layla
Ik vind het jammer dat Skoda de Epiq nog heeft voorzien van het ‘kleine’ scherm achter het stuur. Het nieuwe 10,25” scherm dat VW nu bij ID.3 Neo, ID.Polo en ID.Cross gebruikt vind ik veel mooier en lijkt mij functioneel ook voordelen te hebben. Skoda heeft dit grotere scherm wel geïntroduceerd bij de nieuwe Peaq.

Qua vormgeving vind ik de Epiq wel erg mooi. Maar dan weer jammer dat de Peaq er precies zo uitziet en oogt als een ‘uitgerekte’ Epiq.

De wereld van assistentie systemen is nieuw voor ons, hebben we nog niet in onze huidige auto. Echt nodig? Dat niet, maar lijkt we wel leuk. Automatisch parkeren hoeft voor mij niet, ga dit waarschijnlijk niet gebruiken. De 360 graden camera lijkt me dan wel weer erg handig.

• Jan-tweak
  • Nu online
Claude schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:57:
[...]

De Style First Edition van de ID.Polo is anders wel een mooie introductie-aanbieding.
Voor wat betreft het parkeren vind ik een 360 graden camera toch wel erg handig. Zeker als de auto vooral wordt ingezet in stedelijk gebied. Wij vinden het dus jammer, dat zo'n camera voorlopig nog ontbreekt bij de Epiq.
mee eens, maar zouden ze dat niet ook bewust gedaan hebben, net als dat kleine schermpje dat je met een loep moet gaan zoeken om voldoende afstand tot het broertje de VW ID.Cross te scheppen anders is namelijk de meerprijs van de VW wel erg groot aan het worden ( meerkosten van zo'n schermpje is waarschijnlijk kleiner dan 10 euro en waarschijnlijk zijn alle benodigheden voor die 360 view ook al volledig in de Epic aanwezig)

• Claude
  • Niet online

Claude

@Jan-tweak en @Layla Zo'n groter scherm voor de bestuurder zou tevens geschikt zijn voor de projectie van de navigatiekaart (met behoud van essentiële gegevens voor het rijden). Erg handig èn veiliger dan telkens turen naar het middenscherm.
Voor een 360 graden view moet, naast geschikte software, ook de hardware in de vorm van camera's aanwezig zijn. Ik betwijfel of de Epiq nu al camera's aan de zijkant heeft.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 21:43
Stel je bent bestuurder van 190. Kan je er makkelijk achter zitten met circa 175cm? En heeft iemand mooie goede foto's van de kofferbak? Niet de standaard sales foto's?

• Jan-tweak
  • Nu online
meermarco schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:32:
Stel je bent bestuurder van 190. Kan je er makkelijk achter zitten met circa 175cm? En heeft iemand mooie goede foto's van de kofferbak? Niet de standaard sales foto's?
in de TS staan nu ook de afmetingen van de binnenruimtes, dus kijk daar eens naar.
Bij diverse youtube filmpjes, waar mensen tussen de 1.85 en volgens mij zelf groter waren waren volgens mij best verrast van de binnenruimte (m.n. voorin), achter ben je natuurlijk beperkt, zeker bij een lengte van 1,90 voor).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz_KRd1ps0COJvoKrvEjPzlfpZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBAEyYykKajMPCRhMirTFzYx.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mAbVhzwA1aywz5ocEPJoB0USNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kj91Z3e2DIlhF3cNizDmCrg7.webp?f=fotoalbum_large

• Claude
  • Niet online

Claude

Ik zou even gaan passen in de showroom. Zie HIER waar dit zou kunnen.

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-09 20:09
Hier zijn wat andere foto,s te vinden dan die standaard sales foto,s. Ook van de kofferbak staan er goede foto,s tussen. Hoop dat je er wat aan hebt.

https://evkx.net/models/skoda/epiq/epiq_55/gallery

• Sven88
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:51
grimselman schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:32:
[...]

Damn, of ik zat op de belgische site of ik zat bij de Elroq te kijken. :(

Vaag, ik ga binnenkort contact opnemen met Skoda om dit na te vragen
Volgens mij heb je helemaal gelijk, hij staat ertussen:

https://tweakers.net/i/wi47XKSxP0eZ9mmnDKrzSl2_FVY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uKUjLcmVXgERPoPMqIfZf82t.png?f=user_large

• Claude
  • Niet online

Claude

In NL biedt Skoda alleen assistentie bij file parkeren. Geen 360 graden beeld, 'trained parking', etc.

• qwertyNL
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 24-09 18:12
Levertijden
Epiq Business Launch Edition (Light & View + Trekhaak)

Besteld: 20-08-2026
Verwachtte levertijd: 29-01-2027

• Jan-tweak
  • Nu online
qwertyNL schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:05:
Levertijden
Epiq Business Launch Edition (Light & View + Trekhaak)

Besteld: 20-08-2026
Verwachtte levertijd: 29-01-2027
Gefeliciteerd, wat voor een kleur gaat het worden?
Wij gaan binnenkort ook kijken en dat was eigenlijk ook de versie waar ik naar wilde kijken, trekhaak echter weet ik nog niet, heb deze eigenlijk niet nodig en wilde eigenlijk wel het panoramadak hebben, heb ik nu ook.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan-tweak op 24-08-2026 10:14 ]

• qwertyNL
Jan-tweak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:12:
[...]

Gefeliciteerd, wat voor een kleur gaat het worden?
Wij gaan binnenkort ook kijken en dat was eigenlijk ook de versie waar ik naar wilde kijken, trekhaak echter weet ik nog niet, heb deze eigenlijk niet nodig en wilde eigenlijk wel het panoramadak hebben, heb ik nu ook.
Dank je, wij kijken er naar uit tot de auto er is. Marble Grey hebben we gekozen.

Succes met de knoop doorhakken ;)

• j0ren
Ik heb helaas de configuratie aan moeten passen. Panorama en light en view kwam niet door de welstandscommisie.

Het is een witte Business uitvoering geworden met 19" wielen en trekhaak.

Het schoot mij te binnen dat er wellicht dealers waren met reeds bestelde voorraad. Ik heb een rondje door Nederland gebeld en kwam uit bij Ames, volgens mij een van de grotere dealers. Bij hun een reeds bestelde auto kunnen reserveren. Zodoende levertijd eind okt / begin nov. :)

[ Voor 3% gewijzigd door j0ren op 25-08-2026 09:31 ]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:35
j0ren schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:02:
Het schoot mij te binnen dat er wellicht dealers waren met reeds bestelde voorraad. Ik heb een rondje door Nederland gebeld en kwam uit bij Ames, volgens mij een van de grotere dealers. Bij hun een reeds bestelde auto kunnen reserveren. Zodoende levertijd eind okt / begin nov. :)
hier vorige maand hetzelfde gedaan. 10 augustus besteld, uiterlijk 23 oktober, maar verwacht een week eerder, levering. Business Launch Edition.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Sven88
Bockelaar schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:27:
[...]

hier vorige maand hetzelfde gedaan. 10 augustus besteld, uiterlijk 23 oktober, maar verwacht een week eerder, levering. Business Launch Edition.
Ik ben benieuwd of die datum nu ook zo gecommuniceerd is dan?

Ik heb een auto gekozen die al in de pijplijn zat, besteld door de dealer in april. Maar nu zegt men dat de productie gepland is in week 51. Afleverweek in Honeymoon staat zelfs op week 7 2027. Bij het bestellen (door mij, 2 weken geleden) was het nog week 44. Ik heb juist deze gekozen vanwege de bijtelling die dit jaar nog iets lager is.

Ook een business launch edition trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Sven88 op 02-09-2026 11:49 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
Sven88 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:48:
[...]

Ik heb een auto gekozen die al in de pijplijn zat, besteld door de dealer in april. Maar nu zegt men dat de productie gepland is in week 51. Afleverweek in Honeymoon staat zelfs op week 7 2027. Bij het bestellen (door mij, 2 weken geleden) was het nog week 44. Ik heb juist deze gekozen vanwege de bijtelling die dit jaar nog iets lager is.

oef, ik denk dat je toch even bij je dealer aan moet kloppen.

• Sven88
Jan-tweak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:55:
[...]

oef, ik denk dat je toch even bij je dealer aan moet kloppen.
Ja heb ik al gedaan, maar die zegt: we zullen het even af moeten wachten. Je zult 1 van de eersten zijn die hem rijdt. Maar als andere gepland staan voor leveren eind oktober heb ik daar een hard hoofd in.

• Bockelaar
Sven88 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:48:
[...]

ja. sterker nog: we hadden hem nog eerder kunnen hebben maar dat paste bij ons niet.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Sven88
Bockelaar schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:36:
[...]

ja. sterker nog: we hadden hem nog eerder kunnen hebben maar dat paste bij ons niet.
Dat is wel heel bizar. Ik heb de verkoper meteen weer een mailtje gestuurd. Even afwachten wat er terug komt. Ik zal het hier weer laten weten ;)

• Sven88
Het schijnt dat er heel wat auto's deze week/weken geproduceerd gaan worden. De mijne staat echter pas op week 52 productie (ondanks dat hij in april besteld is). Ik hoorde van een andere dealer dat schijnbaar de auto's met trekhaak sowieso vertraging op hebben gelopen.

De verkoper kan mij niet vertellen waarom de mijne vooruit is geschoven, maar het is nu eenmaal zo. Ik heb gewoon pech.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Is de Epiq al beschikbaar voor een proefrit? Of is het nog kopen vanaf de folder cq. vanuit de showroom?

• Jan-tweak
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:23:
Is de Epiq al beschikbaar voor een proefrit? Of is het nog kopen vanaf de folder cq. vanuit de showroom?
geen idee, ik zal dat na mijn vakantie gaan meemaken.

• Bockelaar
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:23:
wij rijden de 18e een proefrit, vanaf maandag de 14e kon die worden ingepland.

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 14:55
Sven88 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:58:
[...]

Ja heb ik al gedaan, maar die zegt: we zullen het even af moeten wachten. Je zult 1 van de eersten zijn die hem rijdt. Maar als andere gepland staan voor leveren eind oktober heb ik daar een hard hoofd in.
Ik weet dat de eerste verwacht worden begin oktober zelfs

• meermarco
Bij Udenhout gevraagd voor PL. Die hebben voorraad Epiqs. Helaas enkel met trekhaak (en dus meerprijs). Mocht je een voorraad model willen kopen met trekhaak daar wellicht even checken.

• Broud
meermarco schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:47:
Bij Udenhout gevraagd voor PL. Die hebben voorraad Epiqs. Helaas enkel met trekhaak (en dus meerprijs). Mocht je een voorraad model willen kopen met trekhaak daar wellicht even checken.
Ze hadden ook zonder trekhaak, maar die zullen dan al vergeven zijn. De trekhaak modellen worden in december verwacht.

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 11:02
Interessant artikel ivm de levertermijn. Gaat ook over Epiq en Cupra Raval.

VW ID. Polo uitverkocht: 30.000 orders, tien maanden

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-09 20:09
Wij hebben onze ogen op de Kia ev2 en Skoda Epiq laten vallen. Maar als de skoda een hele lange levertijd heeft kon het tocht wel eens een Kia gaan worden.

• Jan-tweak
  • Nu online
bertbelgie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:09:
Interessant artikel ivm de levertermijn. Gaat ook over Epiq en Cupra Raval.

VW ID. Polo uitverkocht: 30.000 orders, tien maanden
Oef, en te bedenken dat het VW concern 100.000 man op straat wil zetten. Ik denk eerder dat ze de top op straat kunnen zetten, gewoon de 100 top managers op straat gooien wegens slecht management.

• meermarco
Grappig. Je zou zeggen: klein electrisch is juist wat mensen willen. Snap de verbazing van de fabrikanten niet. Wel balen, want Epiq leek me idd perfecte auto. Maar lease via Udenhout is enkel met trekhaak. Om nou 240 euro per jaar extra te betalen om wel alvast Epiq te kunnen rijden.

• Jan-tweak
  • Nu online
meermarco schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:44:
Grappig. Je zou zeggen: klein electrisch is juist wat mensen willen. Snap de verbazing van de fabrikanten niet. Wel balen, want Epiq leek me idd perfecte auto. Maar lease via Udenhout is enkel met trekhaak. Om nou 240 euro per jaar extra te betalen om wel alvast Epiq te kunnen rijden.
Ik denk dat je die 240 euro er zo uit hebt, en een trekhaak heeft nog een ander groot voordeel, bij parkeren verlaagt hij de schade aan de auto, liefst zou je voor ook nog zo’n ding willen hebben. ( aka bullbar)

• Bockelaar
ehm, die trekhaak klapt toch weg?

• Jan-tweak
  • Nu online
Ja, maar alleen als jij dat wilt, je kunt hem ook gewoon uitgeklapt laten staan. Dat gaat niet automatisch.

• meermarco
Jan-tweak schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat je die 240 euro er zo uit hebt, en een trekhaak heeft nog een ander groot voordeel, bij parkeren verlaagt hij de schade aan de auto, liefst zou je voor ook nog zo’n ding willen hebben. ( aka bullbar)
Hoezo heb ik die er zo uit? Ik gebruik hem nooit?

• Jan-tweak
  • Nu online
meermarco schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:44:
[...]

Hoezo heb ik die er zo uit? Ik gebruik hem nooit?
Door geen schade te krijgen als iemand tegen je achterbumper rijd, heeft we al diverse keren van een behoorlijke schade geholpen, want de dader is dan toch al gevlogen.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:40:
[...]

Oef, en te bedenken dat het VW concern 100.000 man op straat wil zetten. Ik denk eerder dat ze de top op straat kunnen zetten, gewoon de 100 top managers op straat gooien wegens slecht management.
Wie de VS-Iranoorlog en de gevolgen daarvan al een paar jaar geleden had gezien in zijn/haar glazen bol mag nu opstaan. Ironisch genoeg zorgt Trump, die klimaatverandering en verduurzaming maar onzin vindt, er nu zelf voor dat de overgang naar elektrisch rijden in een stroomversnelling geraakt. Ik verwacht, met de kennis van nu, dat levertijden ook bij andere fabrikanten van kleine EV's op gaan lopen. Productielijnen ombouwen van ICE naar EV doe je niet zomaar even.

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 21:04
De Epiq Business Launch Edition (Peble Silver, 18" velgen, Loft Mint Interieur, Panorama dak + Trekhaak) besteld op 31 Juli. Verwachte leverdatum is begin december, wat de dealer ook nog steeds verwacht. Voor de zelfde prijs kon ik ook nog een Elroq uit voorraad krijgen, maar vond de Epiq gewoon een leukere auto. Was ook niet echt te spreken over de achterwiel aandrijving van de 170 pk versie ervan.

• Jan-tweak
  • Nu online
Kelvern schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:55:
De Epiq Business Launch Edition (Peble Silver, 18" velgen, Loft Mint Interieur, Panorama dak + Trekhaak) besteld op 31 Juli. Verwachte leverdatum is begin december, wat de dealer ook nog steeds verwacht. Voor de zelfde prijs kon ik ook nog een Elroq uit voorraad krijgen, maar vond de Epiq gewoon een leukere auto. Was ook niet echt te spreken over de achterwiel aandrijving van de 170 pk versie ervan.
Proficiat, leuke combinatie, m.u.v. De kleur zou dat mogelijk ook mijn keuze kunnen worden en wel met het licht pakket ipv de trekhaak.

• Broud
Voor de geïnteresseerden, de testritten en reviews staan sinds gisteren online van verschillende YT kanalen

• Jan-tweak
  • Nu online
Broud schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:33:
Voor de geïnteresseerden, de testritten en reviews staan sinds gisteren online van verschillende YT kanalen
Welke, wat YT staat er anders al vol mee, zou je specifieke links kunnen delen?

• AlphaWolf
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 09:47
Als ik de levertijden hier zo lees dan kan het goed met de trekhaak / opties te maken hebben. Onze business launch edition platinum white, 18” vega, light & view wordt volgende week gebouwd en 4 a 5 weken later geleverd.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik heb voor donderdag een proefrit op het programma staan. De dealer gaf aan dat het onduidelijk is of Skoda een warmtepomp als optie gaat leveren (laat staan wanneer). Ik ga er zelf van uit dat dat wel het geval zal zijn (zoals bij de ID.Polo op hetzelfde platform). Weet iemand hier meer van?

• Broud
Jan-tweak schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:00:
[...]

Welke, wat YT staat er anders al vol mee, zou je specifieke links kunnen delen?
Youtube stond vol met ‘reviews’ vanuit een showroom. Er waren enkelen met een testrit in een demo auto met die speciale livery. Een aantal weken terug was er een demodag voor de pers met productieauto’s (van de Epiq en de Peaq), daarvan komen nu de filmpjes online. Het zijn er te veel om te delen, maar Nederlandse kanalen zijn o.a. Autoblog, Autovisie en Autoweek.

Zijn ook de eerste resultaten op YouTube nu, dus je had het ook eerst zelf kunnen proberen.

• Jan-tweak
  • Nu online
Broud schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:23:
[...]

Youtube stond vol met ‘reviews’ vanuit een showroom. Er waren enkelen met een testrit in een demo auto met die speciale livery. Een aantal weken terug was er een demodag voor de pers met productieauto’s (van de Epiq en de Peaq), daarvan komen nu de filmpjes online. Het zijn er te veel om te delen, maar Nederlandse kanalen zijn o.a. Autoblog, Autovisie en Autoweek.

Zijn ook de eerste resultaten op YouTube nu, dus je had het ook eerst zelf kunnen proberen.
Bedankt, en ik was al op zoektocht gegaan en ook al twee bekeken, dank je wel om dit even hier te melden.
Ik had vorige week nog op YT geken maar kwam alleen de oude en bekende tegen.
Dus nu weer een hele lijst om te zien. d:)b

• Jan-tweak
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:13:
Ik heb voor donderdag een proefrit op het programma staan. De dealer gaf aan dat het onduidelijk is of Skoda een warmtepomp als optie gaat leveren (laat staan wanneer). Ik ga er zelf van uit dat dat wel het geval zal zijn (zoals bij de ID.Polo op hetzelfde platform). Weet iemand hier meer van?
Zal hopelijk weer niet Pon zijn die wil bepalen welke opties er in Nederland komen, mogelijk om VW voor te trekken.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 11:37
Een bijzonder goed (duits) kanaal is de geweldige "carmaniac"

Hij rijdt al met auto's voordat anderen dat doen.
Hij heeft alweer een 41 minuten uitgebreide review van de Epiq

• Bockelaar
een warmtepomp voegt toch weinig toe in Nederland?

Van wat betreft de recente reviews: het is wel een beetje eenheidsworst hoor, vooral opsommen wat Skoda aan specs en USP wil dat er verteld wordt . Als met al is de eindconclusie: het lijkt een betrouwbare Skoda te zijn :D

• Jan-tweak
  • Nu online
Bockelaar schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:03:
is dat zo? M.n. omdat de batterijcapaciteit toch niet super groot is, zou dat juist in de winter niet een duidelijk voordeel hebben?
Van wat betreft de recente reviews: het is wel een beetje eenheidsworst hoor, vooral opsommen wat Skoda aan specs en USP wil dat er verteld wordt . Als met al is de eindconclusie: het lijkt een betrouwbare Skoda te zijn :D

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:57
Bockelaar schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:03:
Als je kijkt naar de gemiddelde temperaturen in Nederland dan zou je theoretisch vanaf oktober tot april/mei waar de temperaturen gemiddeld gezien onder de 15 graden ligt een voordeel hebben van een warmtepomp.

• Bockelaar
de meerprijs meenemen levert denk ik een hele onaantrekkelijke ROI op :)

• Bockelaar
Bockelaar schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:48:
[...]

wij rijden de 18e een proefrit, vanaf maandag de 14e kon die worden ingepland.
Net terug. Prima rijervaring. Snelweg oprijden lekkere boosts, prima in bochten. Moest even wennen aan het directe van electrisch tov benzine dus in het begin wat stoterig, dat went echter heel snel. Wat kunnen spelen met de rijassistenten e.d.

NAdeel gevonden: onze kratten met duikspullen en duikflessen konden in de Skoda Rapid "gewoon" in de kofferbak, dat past in de Epiq niet zonder de bank plat te gooien :+

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:13:
De proefrit is naar volle tevredenheid verlopen. Ik had van tevoren bijna alle rijhulpsystemen uit laten zetten door de verkoper om een pure rijervaring te hebben. Met succes: deze auto rijdt echt lekker voor dit segment. Voor ik het in de gaten had, was de tijd om.

Kritiekpuntje: in de B-modus vond ik de auto iets te sterk regeneratief remmen en in de D-modus juist iets te weinig. Dat is denk ik een kwestie van wennen, maar wat verfijndere instelmogelijkheden zou ik wel prettig vinden.

Een deel van de rijhulpsystemen die uit stonden ga ik heus wel gebruiken, maar dan stap voor stap. Ik ben er wel al achter dat je de adaptieve cruisecontrol niet moet gebruiken op 60 km/h wegen met streepjes aan beide kanten: dan wil de auto midden op de weg gaan rijden, ook met tegenliggers in aantocht. Maar goed, de cruisecontrol is primair bedoeld voor de snelweg.

Nu eerst nadenken hoe ik hem zou willen hebben (kleur, opties). Een echte concurrent staat niet meer op mijn shortlist.

• Jan-tweak
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:14:
[...]

De proefrit is naar volle tevredenheid verlopen. Ik had van tevoren bijna alle rijhulpsystemen uit laten zetten door de verkoper om een pure rijervaring te hebben. Met succes: deze auto rijdt echt lekker voor dit segment. Voor ik het in de gaten had, was de tijd om.

Kritiekpuntje: in de B-modus vond ik de auto iets te sterk regeneratief remmen en in de D-modus juist iets te weinig. Dat is denk ik een kwestie van wennen, maar wat verfijndere instelmogelijkheden zou ik wel prettig vinden.

Een deel van de rijhulpsystemen die uit stonden ga ik heus wel gebruiken, maar dan stap voor stap. Ik ben er wel al achter dat je de adaptieve cruisecontrol niet moet gebruiken op 60 km/h wegen met streepjes aan beide kanten: dan wil de auto midden op de weg gaan rijden, ook met tegenliggers in aantocht. Maar goed, de cruisecontrol is primair bedoeld voor de snelweg.

Nu eerst nadenken hoe ik hem zou willen hebben (kleur, opties). Een echte concurrent staat niet meer op mijn shortlist.
Prachtig, bij wie ben je geweest?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Wealer in Heerlen.

• morlune
Is het kleine dashboard niet een tegenvaller?
Dat is wel een groot minpunt tegenover concurrenten.

• Bockelaar
ik heb het niet gemist, bedoel je die voor je stuur of het scherm naast je stuur?

• Jan-tweak
  • Nu online
morlune schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:22:
Ik denk dat ik een head-up display eerder zal missen. Dat grotere display van de ID.Cross 10 inch mocht natuurlijk niet gebruikt worden omdat dan helemaal niets van verschil overbleef.

• morlune
Bockelaar schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:33:
ik heb het niet gemist, bedoel je die voor je stuur of het scherm naast je stuur?
Voor je stuur

• morlune
Jan-tweak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:42:
[...]

Ik denk dat ik een head-up display eerder zal missen. Dat grotere display van de ID.Cross 10 inch mocht natuurlijk niet gebruikt worden omdat dan helemaal niets van verschil overbleef.
Daarom is de ID Cross ook iets duurder waarschijnlijk.

• Jan-tweak
  • Nu online
morlune schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:28:
[...]

Daarom is de ID Cross ook iets duurder waarschijnlijk.
Maar ook die krijgt ook geen head-up display, ook niet als optie.

• Broud
Een HUD zou mooi zijn maar een grotere dash zal ik echt niet missen

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

morlune schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:22:
Wat ik wel miste was een intuïtieve waarneming van de snelheid. Die wordt weliswaar netjes digitaal weergegeven, maar het menselijk brein is niet digitaal. Een klassiek klokje (of een digitale weergave daarvan) werkt voor mij beter.

Ik heb tijdens de proefrit de navigatie niet gebruikt. In mijn huidige auto (Citroën C4, 2015) zit de navigatie op het centrale display. Ik ben dus gewend om telkens even opzij te kijken. Maar ik zou het wel zo prettig vinden om een stukje kaart recht voor mijn neus te hebben. Dat kan op dat kleine schermpje van de Epiq niet, op het grotere scherm van de ID. Polo naar ik heb begrepen wel. Misschien moet ik daar toch nog eens naar kijken.

Het grotere display van de ID. Polo in de Epiq zou wel de kers op de taart zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 19-09-2026 08:37 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:10:
[...]

Wat ik wel miste was een intuïtieve waarneming van de snelheid. Die wordt weliswaar netjes digitaal weergegeven, maar het menselijk brein is niet digitaal. Een klassiek klokje (of een digitale weergave daarvan) werkt voor mij beter.

Ik heb tijdens de proefrit de navigatie niet gebruikt. In mijn huidige auto (Citroën C4, 2015) zit de navigatie op het centrale display. Ik ben dus gewend om telkens even opzij te kijken. Maar ik zou het wel zo prettig vinden om een stukje kaart recht voor mijn neus te hebben. Dat kan op dat kleine schermpje van de Epiq niet, op het grotere scherm van de ID. Polo naar ik heb begrepen wel. Misschien moet ik daar toch nog eens naar kijken.

Het grotere display van de ID. Polo in de Epiq zou wel de kers op de taart zijn.
Ja, dat is al bevestigd en ik heb dit ook al op diverse filmpjes gezien, je kunt op het grotere scherm van bv de ID.Cross ( en polo) de navigatiemap van Google projecteren.
Alleen op geen enkele formele foto’s van VW is dit te zien.
Duidelijk is wel dat ook de ID.Cross geen Augmented Reality Head-up Display (HUD) gaat krijgen.

• Bockelaar
ik heb het kleine display achter het stuur niet als vervelend ervaren. In onze Skoda Rapid gebruikte ik eigenlijk alleen de snelheidsmeter en de rest is ehm, niet iets waar ik regelmatig naar zit te kijken, ik kijk naar buiten :)

Het is me niet eens opgevallen dat ie klein is, toen we geparkeerd stonden heb ik wat lopen rommelen met de instellingen van dat schermpje en zolang de snelheid zichtbaar is vind ik het wel prima eigenlijk. Op het stuur, aan de rechterkant, kun je met de link/rechts pijltjes ook door dat scherm navigeren en meer info tevoorschijn halen. Anders, maar idem aan hoe het op de Rapid ook ging.

Voor mij dus prima. Sterker: ik kreeg erg veel info via het middenscherm, zoveel dat ik er even aan moet wennen en moet zorgen dat het geen teveel wordt en ik afgeleid ben tijdens het rijden. Voor mij wordt dat zoeken naar een rustige invulling van de info daar tijdens het rijden.

• Jan-tweak
  • Nu online
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:10:
[...]

grappig hoe je dat ondervind, en ja ruim 12 jaar geleden had ik dat ook, toen werd namelijk ( toen al) de snelheid in digital weergegeven (via HUD) en dat bleek erg snel te wennen, ik keek nauwelijks nog op de klokjes.

• Jan-tweak
  • Nu online
Het AD heeft een artikel over de Skoda Epiq geplaatst.
Goedkoopste elektrische Skoda getest: Epiq blijkt prima gezinsauto

Met de weinig bescheiden modelnaam Epiq legt Skoda de spreekwoordelijke lat zelf alvast hoog. De verwachtingen voor deze kleinste en goedkoopste elektrische Skoda zijn dan ook hooggespannen.

• Layla
Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:24:
[...]

Ja, dat is al bevestigd en ik heb dit ook al op diverse filmpjes gezien, je kunt op het grotere scherm van bv de ID.Cross ( en polo) de navigatiemap van Google projecteren.
Alleen op geen enkele formele foto’s van VW is dit te zien.
Duidelijk is wel dat ook de ID.Cross geen Augmented Reality Head-up Display (HUD) gaat krijgen.
Als je bij de ID Polo of ID Cross in de configuratie kiest voor het extra pakket Navigatie Innovision Pro, dan zie je daarna op de afbeeldingen van het interieur een navigatiescherm op zowel het kleine en het grote infoscherm.

En ik dacht dat VW (en Skoda) gebruik maken van de navigatie van Here.

[ Voor 5% gewijzigd door Layla op 19-09-2026 22:15 ]

• Layla
Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:43:
Het AD heeft een artikel over de Skoda Epiq geplaatst.
Goedkoopste elektrische Skoda getest: Epiq blijkt prima gezinsauto

Met de weinig bescheiden modelnaam Epiq legt Skoda de spreekwoordelijke lat zelf alvast hoog. De verwachtingen voor deze kleinste en goedkoopste elektrische Skoda zijn dan ook hooggespannen.
Ditzelfde artikel is deze week ook verschenen in Autoweek (nr. 38).

• Jan-tweak
  • Nu online
Layla schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:06:
[...]

Als je bij de ID Polo of ID Cross in de configuratie kiest voor het extra pakket Navigatie Innovision Pro, dan zie je daarna op de afbeeldingen van het interieur een navigatiescherm op zowel het kleine en het grote infoscherm.

En ik dacht dat VW (en Skoda) gebruik maken van de navigatie van Here.
Klopt, software is op kleine details gelijk,
Maar door het grote display kun bij de id.cross dus daar wel de map op krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyldaqPH19ZzvAhW1gnSp8uweHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ri3GFKF1yxzt9tuLE9DnvFG.jpg?f=fotoalbum_large
Op het kleine 5 inch scherm gaat dit niet.

• qwertyNL
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:14:
[...]

Klinkt positief! Ik zal eens opletten wat het gedrag is op de 60km wegen icm lane assist en cruisecontrol. Wij hebben de proefrit voor 3 oktober ingepland. Wij konden helaas niet eerder.

Succes met het maken van de keuze qua kleur en opties :)

• Bockelaar
vanmorgen email dat de Skoda onderweg is naar NL :D 🎉

• qwertyNL
Bockelaar schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:46:
vanmorgen email dat de Skoda onderweg is naar NL :D 🎉
Besteldatum ergens begin mei geweest?

Heb het al teruggelezen. Slim door te bellen met de dealers!

[ Voor 14% gewijzigd door qwertyNL op 22-09-2026 14:53 ]

• Bockelaar
nee. 10 augustus getekend :)

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-09 22:14
Net proefrit gemaakt in een 55 Business Launch edition, fijne auto, wacht op offerte ivm inruil, levering zou feb 2027 zijn, pfffff

• Jan-tweak
  • Nu online
Tonny99 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:30:
[...]

Net proefrit gemaakt in een 55 Business Launch edition, fijne auto, wacht op offerte ivm inruil, levering zou feb 2027 zijn, pfffff
was er geen bij een andere dealer op voorraad die je zou willen hebben? of deden ze daar niet aan?

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-09 22:14
We wilden er een trekhaak op, de modellen met een trekhaak hebben ze niet in de voorraad, trekhaakvoorbereiding is vanaf het business model, die is bohoorlijk compleet moet ik zeggen.
Pagina: 1 2 Laatste