Ik heb vanwege mijn interesse in V2X een tijdje geleden een flink aantal auto's bekeken op
EV Database. Modellen van Audi, BMW, Mercedes, Skoda en Volkswagen met V2G/V2H (ondersteund of aangekondigd) doen het zonder uitzondering met DC. De rest van de wereld doet het met AC, sommige auto's kunnen beide (bv. de Polestar 3).
ik kwam dat namelijk nog nergens anders tegen gekomen, m.n. ook omdat dit via ISO normen wordt geregeld en dus geen eigen DIN norm is,
Als je op ISO 15118-20 doelt, die ondersteunt zowel AC als DC in beide richtingen. Ik ken geen ISO norm die zegt dat je V2G/V2H met AC moet doen. Dat lijkt mij ook meer iets voor wet- en regelgeving (en anders bepaalt de markt de keuze). Normen geven aan hoe je iets moet doen bij een bepaalde keuze.
lijkt me ook vrij dom, omdat de huis installatie namelijk ook gewoon AC is en al die andere merken V2x gewoon via AC uitvoeren,
De belangrijkste reden die ik kan bedenken voor deze keuze van de Duitsers is dat het de prijs van de auto drukt. Toen men de keuze moest maken, waren zaken als netcongestie en thuisbatterij bij het grote publiek nog onbekend en dan is nog maar de vraag of de klant wil betalen voor iets wat hij/zij niet gebruikt. De tijd zal leren of de keuze van de Duitsers dom of slim was.
kijk maar naar bv Renault die daar ook heel agressief mee aan de haal gaan.
Inderdaad, maar dat is wat marketing altijd doet met wat jij hebt en de ander niet. Het aanbod is momenteel echter ultrasmal: twee auto's, één specifieke laadpaal en één specifieke back office.
Om bidirectioneel laden mogelijk te maken moet er een hoop gebeuren:
- Auto en laadpaal moeten het ondersteunen (ISO 15118-20) en elkaar begrijpen (compatibility).
- Laadpaal en backoffice moeten het ondersteunen (OCPP 2.01J) en elkaar begrijpen (compatibility).
- Processen in de back office moeten worden aangepast (billing).
Ik ga er van uit dat het nog wel een paar jaar (5+) gaat duren voordat V2G/V2H breed en plug & play beschikbaar is. Voorlopig is het een niche feature.
En laten we eerlijk zijn 3-fase 16A is als backup batterij al meer dan voldoende, de hoge vermogens dia via DC kunnen is voor dit doel nergens voor nodig.
Helemaal mee eens. 100 kW bidirectioneel is vooral leuk voor de marketeers (daar zijn ze weer), maar het zal denk ik nauwelijks onderdeel van de AC/DC afweging zijn geweest.