Het grote Skoda EPIQ topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

@Jan-tweak en @Layla Zo'n groter scherm voor de bestuurder zou tevens geschikt zijn voor de projectie van de navigatiekaart (met behoud van essentiële gegevens voor het rijden). Erg handig èn veiliger dan telkens turen naar het middenscherm.
Voor een 360 graden view moet, naast geschikte software, ook de hardware in de vorm van camera's aanwezig zijn. Ik betwijfel of de Epiq nu al camera's aan de zijkant heeft.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:31
Stel je bent bestuurder van 190. Kan je er makkelijk achter zitten met circa 175cm? En heeft iemand mooie goede foto's van de kofferbak? Niet de standaard sales foto's?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:30
meermarco schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:32:
Stel je bent bestuurder van 190. Kan je er makkelijk achter zitten met circa 175cm? En heeft iemand mooie goede foto's van de kofferbak? Niet de standaard sales foto's?
in de TS staan nu ook de afmetingen van de binnenruimtes, dus kijk daar eens naar.
Bij diverse youtube filmpjes, waar mensen tussen de 1.85 en volgens mij zelf groter waren waren volgens mij best verrast van de binnenruimte (m.n. voorin), achter ben je natuurlijk beperkt, zeker bij een lengte van 1,90 voor).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz_KRd1ps0COJvoKrvEjPzlfpZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBAEyYykKajMPCRhMirTFzYx.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mAbVhzwA1aywz5ocEPJoB0USNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kj91Z3e2DIlhF3cNizDmCrg7.webp?f=fotoalbum_large

• Claude
  • Niet online

Claude

Ik zou even gaan passen in de showroom. Zie HIER waar dit zou kunnen.

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 20:31
Hier zijn wat andere foto,s te vinden dan die standaard sales foto,s. Ook van de kofferbak staan er goede foto,s tussen. Hoop dat je er wat aan hebt.

https://evkx.net/models/skoda/epiq/epiq_55/gallery

• Sven88
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:16
grimselman schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:32:
[...]

Damn, of ik zat op de belgische site of ik zat bij de Elroq te kijken. :(

Vaag, ik ga binnenkort contact opnemen met Skoda om dit na te vragen
Volgens mij heb je helemaal gelijk, hij staat ertussen:

https://tweakers.net/i/wi47XKSxP0eZ9mmnDKrzSl2_FVY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uKUjLcmVXgERPoPMqIfZf82t.png?f=user_large

• Claude
  • Niet online

Claude

In NL biedt Skoda alleen assistentie bij file parkeren. Geen 360 graden beeld, 'trained parking', etc.

• qwertyNL
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-09 22:49
Levertijden
Epiq Business Launch Edition (Light & View + Trekhaak)

Besteld: 20-08-2026
Verwachtte levertijd: 29-01-2027

• Jan-tweak
qwertyNL schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:05:
Levertijden
Epiq Business Launch Edition (Light & View + Trekhaak)

Besteld: 20-08-2026
Verwachtte levertijd: 29-01-2027
Gefeliciteerd, wat voor een kleur gaat het worden?
Wij gaan binnenkort ook kijken en dat was eigenlijk ook de versie waar ik naar wilde kijken, trekhaak echter weet ik nog niet, heb deze eigenlijk niet nodig en wilde eigenlijk wel het panoramadak hebben, heb ik nu ook.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan-tweak op 24-08-2026 10:14 ]

• qwertyNL
Jan-tweak schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:12:
[...]

Gefeliciteerd, wat voor een kleur gaat het worden?
Wij gaan binnenkort ook kijken en dat was eigenlijk ook de versie waar ik naar wilde kijken, trekhaak echter weet ik nog niet, heb deze eigenlijk niet nodig en wilde eigenlijk wel het panoramadak hebben, heb ik nu ook.
Dank je, wij kijken er naar uit tot de auto er is. Marble Grey hebben we gekozen.

Succes met de knoop doorhakken ;)

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 09:19
Ik heb helaas de configuratie aan moeten passen. Panorama en light en view kwam niet door de welstandscommisie.

Het is een witte Business uitvoering geworden met 19" wielen en trekhaak.

Het schoot mij te binnen dat er wellicht dealers waren met reeds bestelde voorraad. Ik heb een rondje door Nederland gebeld en kwam uit bij Ames, volgens mij een van de grotere dealers. Bij hun een reeds bestelde auto kunnen reserveren. Zodoende levertijd eind okt / begin nov. :)

[ Voor 3% gewijzigd door j0ren op 25-08-2026 09:31 ]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 21:59
j0ren schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:02:
Het schoot mij te binnen dat er wellicht dealers waren met reeds bestelde voorraad. Ik heb een rondje door Nederland gebeld en kwam uit bij Ames, volgens mij een van de grotere dealers. Bij hun een reeds bestelde auto kunnen reserveren. Zodoende levertijd eind okt / begin nov. :)
hier vorige maand hetzelfde gedaan. 10 augustus besteld, uiterlijk 23 oktober, maar verwacht een week eerder, levering. Business Launch Edition.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Sven88
Bockelaar schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:27:
[...]

hier vorige maand hetzelfde gedaan. 10 augustus besteld, uiterlijk 23 oktober, maar verwacht een week eerder, levering. Business Launch Edition.
Ik ben benieuwd of die datum nu ook zo gecommuniceerd is dan?

Ik heb een auto gekozen die al in de pijplijn zat, besteld door de dealer in april. Maar nu zegt men dat de productie gepland is in week 51. Afleverweek in Honeymoon staat zelfs op week 7 2027. Bij het bestellen (door mij, 2 weken geleden) was het nog week 44. Ik heb juist deze gekozen vanwege de bijtelling die dit jaar nog iets lager is.

Ook een business launch edition trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Sven88 op 02-09-2026 11:49 ]

• Jan-tweak
Sven88 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:48:
[...]

Ik heb een auto gekozen die al in de pijplijn zat, besteld door de dealer in april. Maar nu zegt men dat de productie gepland is in week 51. Afleverweek in Honeymoon staat zelfs op week 7 2027. Bij het bestellen (door mij, 2 weken geleden) was het nog week 44. Ik heb juist deze gekozen vanwege de bijtelling die dit jaar nog iets lager is.

oef, ik denk dat je toch even bij je dealer aan moet kloppen.

• Sven88
Jan-tweak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:55:
[...]

oef, ik denk dat je toch even bij je dealer aan moet kloppen.
Ja heb ik al gedaan, maar die zegt: we zullen het even af moeten wachten. Je zult 1 van de eersten zijn die hem rijdt. Maar als andere gepland staan voor leveren eind oktober heb ik daar een hard hoofd in.

• Bockelaar
Sven88 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:48:
[...]

ja. sterker nog: we hadden hem nog eerder kunnen hebben maar dat paste bij ons niet.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Sven88
Bockelaar schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:36:
[...]

ja. sterker nog: we hadden hem nog eerder kunnen hebben maar dat paste bij ons niet.
Dat is wel heel bizar. Ik heb de verkoper meteen weer een mailtje gestuurd. Even afwachten wat er terug komt. Ik zal het hier weer laten weten ;)

• Sven88
Het schijnt dat er heel wat auto's deze week/weken geproduceerd gaan worden. De mijne staat echter pas op week 52 productie (ondanks dat hij in april besteld is). Ik hoorde van een andere dealer dat schijnbaar de auto's met trekhaak sowieso vertraging op hebben gelopen.

De verkoper kan mij niet vertellen waarom de mijne vooruit is geschoven, maar het is nu eenmaal zo. Ik heb gewoon pech.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:12

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Is de Epiq al beschikbaar voor een proefrit? Of is het nog kopen vanaf de folder cq. vanuit de showroom?

• Jan-tweak
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:23:
Is de Epiq al beschikbaar voor een proefrit? Of is het nog kopen vanaf de folder cq. vanuit de showroom?
geen idee, ik zal dat na mijn vakantie gaan meemaken.

• Bockelaar
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:23:
wij rijden de 18e een proefrit, vanaf maandag de 14e kon die worden ingepland.

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 14:55
Sven88 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:58:
[...]

Ja heb ik al gedaan, maar die zegt: we zullen het even af moeten wachten. Je zult 1 van de eersten zijn die hem rijdt. Maar als andere gepland staan voor leveren eind oktober heb ik daar een hard hoofd in.
Ik weet dat de eerste verwacht worden begin oktober zelfs

• meermarco
Bij Udenhout gevraagd voor PL. Die hebben voorraad Epiqs. Helaas enkel met trekhaak (en dus meerprijs). Mocht je een voorraad model willen kopen met trekhaak daar wellicht even checken.

• Broud
meermarco schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:47:
Bij Udenhout gevraagd voor PL. Die hebben voorraad Epiqs. Helaas enkel met trekhaak (en dus meerprijs). Mocht je een voorraad model willen kopen met trekhaak daar wellicht even checken.
Ze hadden ook zonder trekhaak, maar die zullen dan al vergeven zijn. De trekhaak modellen worden in december verwacht.

• bertbelgie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 11:02
Interessant artikel ivm de levertermijn. Gaat ook over Epiq en Cupra Raval.

VW ID. Polo uitverkocht: 30.000 orders, tien maanden

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-09 20:31
Wij hebben onze ogen op de Kia ev2 en Skoda Epiq laten vallen. Maar als de skoda een hele lange levertijd heeft kon het tocht wel eens een Kia gaan worden.

• Jan-tweak
bertbelgie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:09:
Interessant artikel ivm de levertermijn. Gaat ook over Epiq en Cupra Raval.

VW ID. Polo uitverkocht: 30.000 orders, tien maanden
Oef, en te bedenken dat het VW concern 100.000 man op straat wil zetten. Ik denk eerder dat ze de top op straat kunnen zetten, gewoon de 100 top managers op straat gooien wegens slecht management.

• meermarco
Grappig. Je zou zeggen: klein electrisch is juist wat mensen willen. Snap de verbazing van de fabrikanten niet. Wel balen, want Epiq leek me idd perfecte auto. Maar lease via Udenhout is enkel met trekhaak. Om nou 240 euro per jaar extra te betalen om wel alvast Epiq te kunnen rijden.

• Jan-tweak
meermarco schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:44:
Grappig. Je zou zeggen: klein electrisch is juist wat mensen willen. Snap de verbazing van de fabrikanten niet. Wel balen, want Epiq leek me idd perfecte auto. Maar lease via Udenhout is enkel met trekhaak. Om nou 240 euro per jaar extra te betalen om wel alvast Epiq te kunnen rijden.
Ik denk dat je die 240 euro er zo uit hebt, en een trekhaak heeft nog een ander groot voordeel, bij parkeren verlaagt hij de schade aan de auto, liefst zou je voor ook nog zo’n ding willen hebben. ( aka bullbar)

• Bockelaar
ehm, die trekhaak klapt toch weg?

• Jan-tweak
Ja, maar alleen als jij dat wilt, je kunt hem ook gewoon uitgeklapt laten staan. Dat gaat niet automatisch.

• meermarco
Jan-tweak schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat je die 240 euro er zo uit hebt, en een trekhaak heeft nog een ander groot voordeel, bij parkeren verlaagt hij de schade aan de auto, liefst zou je voor ook nog zo’n ding willen hebben. ( aka bullbar)
Hoezo heb ik die er zo uit? Ik gebruik hem nooit?

• Jan-tweak
meermarco schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:44:
[...]

Hoezo heb ik die er zo uit? Ik gebruik hem nooit?
Door geen schade te krijgen als iemand tegen je achterbumper rijd, heeft we al diverse keren van een behoorlijke schade geholpen, want de dader is dan toch al gevlogen.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:40:
[...]

Oef, en te bedenken dat het VW concern 100.000 man op straat wil zetten. Ik denk eerder dat ze de top op straat kunnen zetten, gewoon de 100 top managers op straat gooien wegens slecht management.
Wie de VS-Iranoorlog en de gevolgen daarvan al een paar jaar geleden had gezien in zijn/haar glazen bol mag nu opstaan. Ironisch genoeg zorgt Trump, die klimaatverandering en verduurzaming maar onzin vindt, er nu zelf voor dat de overgang naar elektrisch rijden in een stroomversnelling geraakt. Ik verwacht, met de kennis van nu, dat levertijden ook bij andere fabrikanten van kleine EV's op gaan lopen. Productielijnen ombouwen van ICE naar EV doe je niet zomaar even.

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 12:19
De Epiq Business Launch Edition (Peble Silver, 18" velgen, Loft Mint Interieur, Panorama dak + Trekhaak) besteld op 31 Juli. Verwachte leverdatum is begin december, wat de dealer ook nog steeds verwacht. Voor de zelfde prijs kon ik ook nog een Elroq uit voorraad krijgen, maar vond de Epiq gewoon een leukere auto. Was ook niet echt te spreken over de achterwiel aandrijving van de 170 pk versie ervan.

• Jan-tweak
Kelvern schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:55:
De Epiq Business Launch Edition (Peble Silver, 18" velgen, Loft Mint Interieur, Panorama dak + Trekhaak) besteld op 31 Juli. Verwachte leverdatum is begin december, wat de dealer ook nog steeds verwacht. Voor de zelfde prijs kon ik ook nog een Elroq uit voorraad krijgen, maar vond de Epiq gewoon een leukere auto. Was ook niet echt te spreken over de achterwiel aandrijving van de 170 pk versie ervan.
Proficiat, leuke combinatie, m.u.v. De kleur zou dat mogelijk ook mijn keuze kunnen worden en wel met het licht pakket ipv de trekhaak.

• Broud
Voor de geïnteresseerden, de testritten en reviews staan sinds gisteren online van verschillende YT kanalen

• Jan-tweak
Broud schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:33:
Voor de geïnteresseerden, de testritten en reviews staan sinds gisteren online van verschillende YT kanalen
Welke, wat YT staat er anders al vol mee, zou je specifieke links kunnen delen?

• AlphaWolf
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 09:47
Als ik de levertijden hier zo lees dan kan het goed met de trekhaak / opties te maken hebben. Onze business launch edition platinum white, 18” vega, light & view wordt volgende week gebouwd en 4 a 5 weken later geleverd.

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik heb voor donderdag een proefrit op het programma staan. De dealer gaf aan dat het onduidelijk is of Skoda een warmtepomp als optie gaat leveren (laat staan wanneer). Ik ga er zelf van uit dat dat wel het geval zal zijn (zoals bij de ID.Polo op hetzelfde platform). Weet iemand hier meer van?

• Broud
Jan-tweak schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:00:
[...]

Welke, wat YT staat er anders al vol mee, zou je specifieke links kunnen delen?
Youtube stond vol met ‘reviews’ vanuit een showroom. Er waren enkelen met een testrit in een demo auto met die speciale livery. Een aantal weken terug was er een demodag voor de pers met productieauto’s (van de Epiq en de Peaq), daarvan komen nu de filmpjes online. Het zijn er te veel om te delen, maar Nederlandse kanalen zijn o.a. Autoblog, Autovisie en Autoweek.

Zijn ook de eerste resultaten op YouTube nu, dus je had het ook eerst zelf kunnen proberen.

• Jan-tweak
Broud schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:23:
[...]

Youtube stond vol met ‘reviews’ vanuit een showroom. Er waren enkelen met een testrit in een demo auto met die speciale livery. Een aantal weken terug was er een demodag voor de pers met productieauto’s (van de Epiq en de Peaq), daarvan komen nu de filmpjes online. Het zijn er te veel om te delen, maar Nederlandse kanalen zijn o.a. Autoblog, Autovisie en Autoweek.

Zijn ook de eerste resultaten op YouTube nu, dus je had het ook eerst zelf kunnen proberen.
Bedankt, en ik was al op zoektocht gegaan en ook al twee bekeken, dank je wel om dit even hier te melden.
Ik had vorige week nog op YT geken maar kwam alleen de oude en bekende tegen.
Dus nu weer een hele lijst om te zien. d:)b

• Jan-tweak
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:13:
Ik heb voor donderdag een proefrit op het programma staan. De dealer gaf aan dat het onduidelijk is of Skoda een warmtepomp als optie gaat leveren (laat staan wanneer). Ik ga er zelf van uit dat dat wel het geval zal zijn (zoals bij de ID.Polo op hetzelfde platform). Weet iemand hier meer van?
Zal hopelijk weer niet Pon zijn die wil bepalen welke opties er in Nederland komen, mogelijk om VW voor te trekken.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:40
Een bijzonder goed (duits) kanaal is de geweldige "carmaniac"

Hij rijdt al met auto's voordat anderen dat doen.
Hij heeft alweer een 41 minuten uitgebreide review van de Epiq

• Bockelaar
een warmtepomp voegt toch weinig toe in Nederland?

Van wat betreft de recente reviews: het is wel een beetje eenheidsworst hoor, vooral opsommen wat Skoda aan specs en USP wil dat er verteld wordt . Als met al is de eindconclusie: het lijkt een betrouwbare Skoda te zijn :D

• Jan-tweak
Bockelaar schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:03:
is dat zo? M.n. omdat de batterijcapaciteit toch niet super groot is, zou dat juist in de winter niet een duidelijk voordeel hebben?
Van wat betreft de recente reviews: het is wel een beetje eenheidsworst hoor, vooral opsommen wat Skoda aan specs en USP wil dat er verteld wordt . Als met al is de eindconclusie: het lijkt een betrouwbare Skoda te zijn :D

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:52
Bockelaar schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:03:
Als je kijkt naar de gemiddelde temperaturen in Nederland dan zou je theoretisch vanaf oktober tot april/mei waar de temperaturen gemiddeld gezien onder de 15 graden ligt een voordeel hebben van een warmtepomp.

• Bockelaar
de meerprijs meenemen levert denk ik een hele onaantrekkelijke ROI op :)

• Bockelaar
Bockelaar schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:48:
[...]

wij rijden de 18e een proefrit, vanaf maandag de 14e kon die worden ingepland.
Net terug. Prima rijervaring. Snelweg oprijden lekkere boosts, prima in bochten. Moest even wennen aan het directe van electrisch tov benzine dus in het begin wat stoterig, dat went echter heel snel. Wat kunnen spelen met de rijassistenten e.d.

NAdeel gevonden: onze kratten met duikspullen en duikflessen konden in de Skoda Rapid "gewoon" in de kofferbak, dat past in de Epiq niet zonder de bank plat te gooien :+

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ZwarteIJsvogel schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:13:
De proefrit is naar volle tevredenheid verlopen. Ik had van tevoren bijna alle rijhulpsystemen uit laten zetten door de verkoper om een pure rijervaring te hebben. Met succes: deze auto rijdt echt lekker voor dit segment. Voor ik het in de gaten had, was de tijd om.

Kritiekpuntje: in de B-modus vond ik de auto iets te sterk regeneratief remmen en in de D-modus juist iets te weinig. Dat is denk ik een kwestie van wennen, maar wat verfijndere instelmogelijkheden zou ik wel prettig vinden.

Een deel van de rijhulpsystemen die uit stonden ga ik heus wel gebruiken, maar dan stap voor stap. Ik ben er wel al achter dat je de adaptieve cruisecontrol niet moet gebruiken op 60 km/h wegen met streepjes aan beide kanten: dan wil de auto midden op de weg gaan rijden, ook met tegenliggers in aantocht. Maar goed, de cruisecontrol is primair bedoeld voor de snelweg.

Nu eerst nadenken hoe ik hem zou willen hebben (kleur, opties). Een echte concurrent staat niet meer op mijn shortlist.

• Jan-tweak
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:14:
[...]

De proefrit is naar volle tevredenheid verlopen. Ik had van tevoren bijna alle rijhulpsystemen uit laten zetten door de verkoper om een pure rijervaring te hebben. Met succes: deze auto rijdt echt lekker voor dit segment. Voor ik het in de gaten had, was de tijd om.

Kritiekpuntje: in de B-modus vond ik de auto iets te sterk regeneratief remmen en in de D-modus juist iets te weinig. Dat is denk ik een kwestie van wennen, maar wat verfijndere instelmogelijkheden zou ik wel prettig vinden.

Een deel van de rijhulpsystemen die uit stonden ga ik heus wel gebruiken, maar dan stap voor stap. Ik ben er wel al achter dat je de adaptieve cruisecontrol niet moet gebruiken op 60 km/h wegen met streepjes aan beide kanten: dan wil de auto midden op de weg gaan rijden, ook met tegenliggers in aantocht. Maar goed, de cruisecontrol is primair bedoeld voor de snelweg.

Nu eerst nadenken hoe ik hem zou willen hebben (kleur, opties). Een echte concurrent staat niet meer op mijn shortlist.
Prachtig, bij wie ben je geweest?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Wealer in Heerlen.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:50
Is het kleine dashboard niet een tegenvaller?
Dat is wel een groot minpunt tegenover concurrenten.

• Bockelaar
ik heb het niet gemist, bedoel je die voor je stuur of het scherm naast je stuur?

• Jan-tweak
morlune schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:22:
Ik denk dat ik een head-up display eerder zal missen. Dat grotere display van de ID.Cross 10 inch mocht natuurlijk niet gebruikt worden omdat dan helemaal niets van verschil overbleef.

• morlune
Bockelaar schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:33:
ik heb het niet gemist, bedoel je die voor je stuur of het scherm naast je stuur?
Voor je stuur

• morlune
Jan-tweak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:42:
[...]

Ik denk dat ik een head-up display eerder zal missen. Dat grotere display van de ID.Cross 10 inch mocht natuurlijk niet gebruikt worden omdat dan helemaal niets van verschil overbleef.
Daarom is de ID Cross ook iets duurder waarschijnlijk.

• Jan-tweak
morlune schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:28:
[...]

Daarom is de ID Cross ook iets duurder waarschijnlijk.
Maar ook die krijgt ook geen head-up display, ook niet als optie.

• Broud
Een HUD zou mooi zijn maar een grotere dash zal ik echt niet missen

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

morlune schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:22:
Wat ik wel miste was een intuïtieve waarneming van de snelheid. Die wordt weliswaar netjes digitaal weergegeven, maar het menselijk brein is niet digitaal. Een klassiek klokje (of een digitale weergave daarvan) werkt voor mij beter.

Ik heb tijdens de proefrit de navigatie niet gebruikt. In mijn huidige auto (Citroën C4, 2015) zit de navigatie op het centrale display. Ik ben dus gewend om telkens even opzij te kijken. Maar ik zou het wel zo prettig vinden om een stukje kaart recht voor mijn neus te hebben. Dat kan op dat kleine schermpje van de Epiq niet, op het grotere scherm van de ID. Polo naar ik heb begrepen wel. Misschien moet ik daar toch nog eens naar kijken.

Het grotere display van de ID. Polo in de Epiq zou wel de kers op de taart zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 19-09-2026 08:37 ]

• Jan-tweak
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:10:
[...]

Wat ik wel miste was een intuïtieve waarneming van de snelheid. Die wordt weliswaar netjes digitaal weergegeven, maar het menselijk brein is niet digitaal. Een klassiek klokje (of een digitale weergave daarvan) werkt voor mij beter.

Ik heb tijdens de proefrit de navigatie niet gebruikt. In mijn huidige auto (Citroën C4, 2015) zit de navigatie op het centrale display. Ik ben dus gewend om telkens even opzij te kijken. Maar ik zou het wel zo prettig vinden om een stukje kaart recht voor mijn neus te hebben. Dat kan op dat kleine schermpje van de Epiq niet, op het grotere scherm van de ID. Polo naar ik heb begrepen wel. Misschien moet ik daar toch nog eens naar kijken.

Het grotere display van de ID. Polo in de Epiq zou wel de kers op de taart zijn.
Ja, dat is al bevestigd en ik heb dit ook al op diverse filmpjes gezien, je kunt op het grotere scherm van bv de ID.Cross ( en polo) de navigatiemap van Google projecteren.
Alleen op geen enkele formele foto’s van VW is dit te zien.
Duidelijk is wel dat ook de ID.Cross geen Augmented Reality Head-up Display (HUD) gaat krijgen.

• Bockelaar
ik heb het kleine display achter het stuur niet als vervelend ervaren. In onze Skoda Rapid gebruikte ik eigenlijk alleen de snelheidsmeter en de rest is ehm, niet iets waar ik regelmatig naar zit te kijken, ik kijk naar buiten :)

Het is me niet eens opgevallen dat ie klein is, toen we geparkeerd stonden heb ik wat lopen rommelen met de instellingen van dat schermpje en zolang de snelheid zichtbaar is vind ik het wel prima eigenlijk. Op het stuur, aan de rechterkant, kun je met de link/rechts pijltjes ook door dat scherm navigeren en meer info tevoorschijn halen. Anders, maar idem aan hoe het op de Rapid ook ging.

Voor mij dus prima. Sterker: ik kreeg erg veel info via het middenscherm, zoveel dat ik er even aan moet wennen en moet zorgen dat het geen teveel wordt en ik afgeleid ben tijdens het rijden. Voor mij wordt dat zoeken naar een rustige invulling van de info daar tijdens het rijden.

• Jan-tweak
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:10:
[...]

grappig hoe je dat ondervind, en ja ruim 12 jaar geleden had ik dat ook, toen werd namelijk ( toen al) de snelheid in digital weergegeven (via HUD) en dat bleek erg snel te wennen, ik keek nauwelijks nog op de klokjes.

• Jan-tweak
Het AD heeft een artikel over de Skoda Epiq geplaatst.
Goedkoopste elektrische Skoda getest: Epiq blijkt prima gezinsauto

Met de weinig bescheiden modelnaam Epiq legt Skoda de spreekwoordelijke lat zelf alvast hoog. De verwachtingen voor deze kleinste en goedkoopste elektrische Skoda zijn dan ook hooggespannen.

• Layla
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-09 14:33
Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 09:24:
[...]

Ja, dat is al bevestigd en ik heb dit ook al op diverse filmpjes gezien, je kunt op het grotere scherm van bv de ID.Cross ( en polo) de navigatiemap van Google projecteren.
Alleen op geen enkele formele foto’s van VW is dit te zien.
Duidelijk is wel dat ook de ID.Cross geen Augmented Reality Head-up Display (HUD) gaat krijgen.
Als je bij de ID Polo of ID Cross in de configuratie kiest voor het extra pakket Navigatie Innovision Pro, dan zie je daarna op de afbeeldingen van het interieur een navigatiescherm op zowel het kleine en het grote infoscherm.

En ik dacht dat VW (en Skoda) gebruik maken van de navigatie van Here.

[ Voor 5% gewijzigd door Layla op 19-09-2026 22:15 ]

• Layla
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-09 14:33
Jan-tweak schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:43:
Het AD heeft een artikel over de Skoda Epiq geplaatst.
Goedkoopste elektrische Skoda getest: Epiq blijkt prima gezinsauto

Met de weinig bescheiden modelnaam Epiq legt Skoda de spreekwoordelijke lat zelf alvast hoog. De verwachtingen voor deze kleinste en goedkoopste elektrische Skoda zijn dan ook hooggespannen.
Ditzelfde artikel is deze week ook verschenen in Autoweek (nr. 38).

• Jan-tweak
Layla schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:06:
[...]

Als je bij de ID Polo of ID Cross in de configuratie kiest voor het extra pakket Navigatie Innovision Pro, dan zie je daarna op de afbeeldingen van het interieur een navigatiescherm op zowel het kleine en het grote infoscherm.

En ik dacht dat VW (en Skoda) gebruik maken van de navigatie van Here.
Klopt, software is op kleine details gelijk,
Maar door het grote display kun bij de id.cross dus daar wel de map op krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyldaqPH19ZzvAhW1gnSp8uweHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ri3GFKF1yxzt9tuLE9DnvFG.jpg?f=fotoalbum_large
Op het kleine 5 inch scherm gaat dit niet.

• qwertyNL
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:14:
[...]

Klinkt positief! Ik zal eens opletten wat het gedrag is op de 60km wegen icm lane assist en cruisecontrol. Wij hebben de proefrit voor 3 oktober ingepland. Wij konden helaas niet eerder.

Succes met het maken van de keuze qua kleur en opties :)

• Bockelaar
vanmorgen email dat de Skoda onderweg is naar NL :D 🎉

• qwertyNL
Bockelaar schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:46:
vanmorgen email dat de Skoda onderweg is naar NL :D 🎉
Besteldatum ergens begin mei geweest?

Heb het al teruggelezen. Slim door te bellen met de dealers!

[ Voor 14% gewijzigd door qwertyNL op 22-09-2026 14:53 ]

• Bockelaar
nee. 10 augustus getekend :)

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:27
Net proefrit gemaakt in een 55 Business Launch edition, fijne auto, wacht op offerte ivm inruil, levering zou feb 2027 zijn, pfffff

• Jan-tweak
Tonny99 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:30:
[...]

Net proefrit gemaakt in een 55 Business Launch edition, fijne auto, wacht op offerte ivm inruil, levering zou feb 2027 zijn, pfffff
was er geen bij een andere dealer op voorraad die je zou willen hebben? of deden ze daar niet aan?

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:27
We wilden er een trekhaak op, de modellen met een trekhaak hebben ze niet in de voorraad, trekhaakvoorbereiding is vanaf het business model, die is bohoorlijk compleet moet ik zeggen.
Pagina: 1 2 Laatste