Data Recovery Seagate Baracuda HDD - 2TB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Pilske63
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-02 20:20
Mijn vraag
Ik had een Buffalo NAS / Iomega NAS..ik weet het niet meer precies, waarvan ik dacht dat er 2 schijven in aanwezig waren. Nu kreeg ik NAS niet meer aan van de ene op de andere dag. Nu lijkt disk kapot.
Een Seagate Baracuda HDD - 2TB.
En door NAS te openen er dus achter gekomen dat er maar 1 disk in zat. Dure fout.
Nu staan daar allemaal jeugd foto's en filmpjes van mezelf op, maar ook van kinderen.
Hoe krijg ik dit terug?
De pest is. Als ik schijf kan laten herkennen door een programma dan krijg ik het wel terug vermoed ik. Het zit hem meer in. Hoe kan ik de schijf ergens zichtbaar gaan krijgen...en dan volgt stap 2 en de rest

Zijn er hier Wizzkids, techies of wat dan ook die kunnen toveren. En hun magic ten toon kunnen spreiden.
Liefst in regio Eindhoven

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Seagate Baracuda HDD - 2TB
- Dual bay HDD docking

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- EaseUS en Macrium Reflect zien de schijf niet. Stop deze in een externe SATA Dock. Je hoort Disk opstart. Hij tikt of lijkt overslaand geluid te maken. NA seconde of 5-7 houd hij helemaal op met geluid maken ( filmpje aanwezig, maar lukt me niet om hier toe te voegen)
- Gekeken of hier misschien al niet iets van werkbare dingen tussen zaten wat ik kon proberen, maar helaas nog zonder resultaat
Thematopic: Datarecovery

[ Voor 10% gewijzigd door Pilske63 op 02-02-2026 20:40 ]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Als de data waarde heeft die in honderden euro’s of meer is uit te drukken en er geen andere kopie (dus een back-up) van is, breng je schijf dan in hemelsnaam alsjeblieft naar een dataherstelbedrijf. Elke poging die je onderneemt om de data uit te lezen en een mogelijk defecte schijf te laten draaien kan de inhoud beschadigen.

Elk ander advies is wellicht goed bedoeld, maar bij emotionele waarde irrelevant.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 02-02-2026 21:34 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat wat de bovenbuurman zegt. Stop met zelf rotzooien en stel jezelf de vraag of je wil investeren in het proberen terug te krijgen van de data. Als het antwoord daarop ja is, een professionele dienstverlener inschakelen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Geen schijf herkend en klikkende geluiden duidt op hardware problemen waarbij je zelf niets mee kan beginnen:
Google: seagate barracuda clicking recovery

Synology data recovery van (kapotte?) schijf
The_Doman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:47:
Hier staan nog wat ervaringen met wat (betaalbare) data recovery bedrijven:
Data Recovery Synology schijf na hele domme menselijke fout

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:02
Hoe meer je zelf doet, hoe meer je de kans verkleint dat je de data terugkrijgt.

Natuurlijk zijn er manieren om het zelf te proberen en is het niet uitgesloten dat dat lukt. Je zou een vergelijkbare werkende schijf kunnen kopen en de PCB's wisselen... en wellicht dat dat het oplost, maar hele goede kans dat je meer sloopt.

Of wellicht de schijf in een PC direct aansluiten en dan met wat Linux rescue-tools aan de slag - wellicht dat dat je verder helpt (hypothetisch, misschien is de voeding van de NAS stervend en krijgt de disk te weinig spanning om goed te starten), maar zeker ook mogelijk dat met iedere keer aanzetten de boel meer beschadigd.

Dus met bovenstaande reacties: als de data belangrijk is, dan laat je dit het beste over aan mensen die dit kunnen, de ervaring hebben en over de juiste apparatuur beschikken.

...en daarnaast misschien ook je algehele backup-strategie overdenken. Een mirror-disk in een NAS beschermt tegen een disk die kapot gaat, maar niet tegen ransomware, brand of blikseminslag. Maar voor het probleem wat je NU hebt: zoek een dataherstelbedrijf.

• Pilske63
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-02 20:20
Dank je wel allemaal voor de reacties.
Data is belangrijk en heb besloten om hem in Uden te gaan laten onderzoeken bij datarecoverynederland

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-02 17:49
We horen graag je ervaring!
Pagina: 1