Dockingstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hoi1966
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:06
Mijn vraag

Ik heb sinds kort een desktop met Linux Mint en ben op zoek naar een dockingstation waar op zowel mijn Linux Mint desktop op aan kan sluiten en ook mijn Windows werklaptop.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Linux Mint en Windows

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik lees namelijk overal dat veel dockingstations niet met Linux Mint werken en ik weet nu effe niet welke ik dan wel kan kopen.
...

Beste antwoord (via Hoi1966 op 02-02-2026 19:07)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bent je bewust wat een dockingstation werkelijk is en als je die voor desktop en laptop wilt, je constant de kabel aan het wisselen bent, uitgaande dat je desktop überhaupt data en beeld via USB-C kan doen? Zie ook de volgende topics:
- [docking] wat heb ik nodig desktop & laptop
- 2 pc’s op 2 schermen

Voor meer informatie over docking stations hebben we tevens een heel topic voor: Het docking station topic

Verders is het niet echt een punt voor het OS, de hardware moet het in de eerste plaats ook aan kunnen. Want met een Windows desktop zou je net zo hard tegen het USB-C probleem aan lopen. Voor beeld is het niet altijd een issue, want bij een scherm met 2 inputs kan je beide systemen normaal aansluiten en wisselt het scherm automatisch. Het al dan niet automatisch wisselen van je toetsenbord en muis tussen de twee is meer problematisch.

Gezien je vraag meer over de hardware kant gaat, verhuis ik je topic naar Overige Hardware, daar wordt meer gesproken over dockingstations en KVM switches.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Om welke laptop gaat dit?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07
Linux doet het prima met DisplayPort alt mode. Linux en displaylink kan ik niet aanraden. Dat wordt drivers compileren en een tainted kernel.

Dp alt mode zijn wel de duurdere dockingstations en niet iedere laptop kan het.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:52

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ik zou voor Dell WD19 / WD22 180W of 130W gaan afhankelijk welke laptop hebt

Land van het eeuwige vuur

• Hoi1966
Een Thinkpad van Lenovo met Windows (werk) en een Nuc13 met Linux Mint (prive)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07
Hoi1966 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Een Thinkpad van Lenovo met Windows (werk) en een Nuc13 met Linux Mint (prive)
Die thinkpad moet dat wel kunnen. De nuc weet ik niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Donixon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-02 16:33

Donixon

Move is de tip.

Ik heb een Lenovo Thinkpad E14 met Arch-Linux (btw) en Hyprlnd als desktop voor werk al een tijdje draaien. We hebben hier Lenovo dockingstations en mijn laptop doet het hier ook prima op. Wat instellingen voor dat als mijn laptop aan docking hangt en mijn laptopklep dicht is hij de laptop aan houdt, als enige moeten aanpassen (/etc/systemd/logind.conf).

<o/

• Hoi1966
https://laptopmetlinux.nl...-in-1-usb-type-c-docking/

ik vind nu deze op de website van "Laptop met Linux", iemand hier misschien ervaring mee of enige kennis?

[ Voor 3% gewijzigd door Hoi1966 op 02-02-2026 12:24 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hoi1966 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:19:
[Afbeelding]

ik vind nu deze op de website van "Laptop met Linux", iemand hier misschien ervaring mee of enige kennis?
Pssst, je moet wel een afbeelding URL geven. Geen website-URL. ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bent je bewust wat een dockingstation werkelijk is en als je die voor desktop en laptop wilt, je constant de kabel aan het wisselen bent, uitgaande dat je desktop überhaupt data en beeld via USB-C kan doen? Zie ook de volgende topics:
- [docking] wat heb ik nodig desktop & laptop
- 2 pc’s op 2 schermen

Voor meer informatie over docking stations hebben we tevens een heel topic voor: Het docking station topic

Verders is het niet echt een punt voor het OS, de hardware moet het in de eerste plaats ook aan kunnen. Want met een Windows desktop zou je net zo hard tegen het USB-C probleem aan lopen. Voor beeld is het niet altijd een issue, want bij een scherm met 2 inputs kan je beide systemen normaal aansluiten en wisselt het scherm automatisch. Het al dan niet automatisch wisselen van je toetsenbord en muis tussen de twee is meer problematisch.

Gezien je vraag meer over de hardware kant gaat, verhuis ik je topic naar Overige Hardware, daar wordt meer gesproken over dockingstations en KVM switches.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1