[docking] wat heb ik nodig desktop & laptop

Pagina: 1
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik kom ergens niet helemaal uit. Dit is de huidige situatie:

* Desktop onder bureau die via displayport is aangesloten op Dell 2715Q 4k monitor.
* Aan de monitor zit het toetsenbord, muis en webcam via USB aangesloten en er gaat één USB kabel naar de desktop toe.

De vraag is:
Is er een Docking station oplossing waarbij ik een laptop met één USB-c kabel kan koppelen aan het scherm waarbij naast beeld het toetsenbord, muis en webcam ook koppelen aan de laptop? Zodat ik snel kan switchen tussen de laptop of desktop. Ik ga nooit twee beeldschermen gebruiken.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

kvm switch met usb-c

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-01 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Betere optie zou een scherm zijn geweest die ook via USB-C beeld kon doen, dan had het automatisch gewisseld waar je tobo/muis en cam heen gaan als de input verandert. Nu is je beste optie om een USB switch te kopen. Zoiets als dit: uitvoering: Ugreen 2 In 4 Out USB 3.0 Sharing Switch Box.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb deze usb-c dock, makkelijk wisselen tussen 2 systemen, gewoon usb-c kabeltje overprikken,
https://nl.ugreen.com/col...ng-station/products/45366

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Microkid schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:07:
Ik heb deze usb-c dock, makkelijk wisselen tussen 2 systemen, gewoon usb-c kabeltje overprikken,
https://nl.ugreen.com/col...ng-station/products/45366
Dat is alleen wat vervelender als je wisselt tussen desktop dat onder je bureau hangt en laptop die je op je bureau zet. Dan is wat ik linkte een stuk eenvoudiger, 1 druk op de knop en je wisselt de apparaten. :)
Beeldscherm van de TS heeft al meerdere inputs waar tussen gewisseld kan worden.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:10:
[...]

Dat is alleen wat vervelender als je wisselt tussen desktop dat onder je bureau hangt en laptop die je op je bureau zet. Dan is wat ik linkte een stuk eenvoudiger, 1 druk op de knop en je wisselt de apparaten. :)
Beeldscherm van de TS heeft al meerdere inputs waar tussen gewisseld kan worden.
Mooi goedkoop apparaat!
Maar hiermee wordt de laptop niet van voeding voorzien en heb ik ook nog een aparte kabel voor aansluiting op monitor nodig?

Ik zoek eigenlijk iets dat er één USB-c kabel aanwezig is, daar sluit ik laptop op aan en USB, beeld, data (en mogelijk LAN) gaat via de USB-c kabel naar de laptop. En met één switch wissel ik weer naar de desktop.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

vandermark schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:35:
Ik zoek eigenlijk iets dat er één USB-c kabel aanwezig is, daar sluit ik laptop op aan en USB, beeld, data (en mogelijk LAN) gaat via de USB-c kabel naar de laptop. En met één switch wissel ik weer naar de desktop.
Tja, wil je echt een 1-kabel oplossing dan ben je verplicht om een andere monitor te nemen. Want met een PC er bij ga je het gewoon niet halen. Anders had een docking station gekund, maar dan moet je die dus telkens in de pc prikken als je laptop klaar is. Maar die zal afhankelijk van je videokaart geen USB-C voor beeld hebben, waardoor je op je beeldscherm apart de input moet gaan wisselen.

Dus kies maar, voor €25 klaar en 3 kabels nodig (netwerk via wifi), of iets constant om moeten prikken. Of je koopt een monitor met dock ingebouwd en zet je huidige scherm als tweede. Er zijn schermen van o.a. Dell die ook een DP-out hebben voor daisy-chaining.

Pagina: 1