Gigabit x870 laadt ssd schijf met windows 10 niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sonyman1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:29
Mijn vraag
Bij het vervangen van het moederbord in mijn pc, blijft de pc in het bios hangen. Terwijl ik graag wil dat windows vanaf de ssd schijf wordt opgestart.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte x870 eagle moederbord met ryzen 7000 processer en 32gb werkgeheugen.

Ik gebruik de ssd uit mijn oude setup met windows 10 erop geïnstalleerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sata mode staat op ahci
Csm support enable, geprobeerd, maar dan start zelfs het bios scherm niet meer op.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35
Werkt het opstarten vanaf een (UEFI) USB WinPE of Windows setup wel normaal?
Is het een SATA of NVMe SSD?
Weet je zeker dat je oude systeem in UEFI mode werkte?
Geen andere SSD/HDD's aangesloten?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Volgens mij ziet windows je pc als nieuwe pc zodra je het moederbord vervangt en werkt dat niet automatisch zo. Bovendien is er het probleem van CSM vs. UEFI instellingen: Oudere Windows-installaties gebruiken vaak de "Legacy" of "CSM" modus, terwijl moderne moederborden standaard op "UEFI" staan. Als je oude systeem op CSM stond, herkent de UEFI-modus de opstartsector op de SSD niet. Probeer in het BIOS de optie CSM (Compatibility Support Module) in te schakelen.

Dan zou je door moeten starten, maar is het denk ik alsnog wel slim om toch de boel opnieuw te installeren met uefi als opstart setup omdat dat ook andere voordelen met zich mee brengt.

youtube.com/@hisrep

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:30
Welk moederbord heeft je oude systeem waar de ssd uit komt?

• The_Doman
DeNachtwacht schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:46:
Volgens mij ziet windows je pc als nieuwe pc zodra je het moederbord vervangt en werkt dat niet automatisch zo.
Dat kan prima werken:
Wisselen moederbord zonder frisse OS installatie

Met UEFI krijg je dan meestal wel een melding van geen bootable media en niet in de bios blijven hangen.
Wat ik lees ondersteunt de Ryzen 7000 iGPU geen CSM/MBR mode en krijg je dan geen display?
Google: Ryzen 7000 iGPU CSM mode

Dus eerst maar eens nagaan wat nu configuratie/indeling was van SSD uit het oude systeem?
Was dat UEFI/GPT of CSM/MBR/Legacy mode?
Waarschijnlijk dus CSM/MBR mode.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@The_Doman het kán prima werken, maar zoals al gezegd gebeurt dat dus niet bij iedereen automatisch zo ;)

youtube.com/@hisrep

• The_Doman
DeNachtwacht schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:30:
@The_Doman het kán prima werken, maar zoals al gezegd gebeurt dat dus niet bij iedereen automatisch zo ;)
Natuurlijk, maar in deze situatie start/boot er nog helemaal niets.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:31
Log in op het oude moederbord, kijk naar de bios settings. Vooral zaken als uefi v.s. CSM (of legacy), secure boot en dat soort zaken.

Gebruik op het nieuwe moederbord dezelfde settings voor deze zaken. Waarbij het op zich niet onverstandig is wanneer je nu nog de 'oude' methode gebruikt, om te overwegen een schone installatie te doen met de 'moderne' instellingen.

• Sonyman1
Erg bedankt voor alle reacties tot nu toe! Wordt erg gewaardeerd!
De originele pc is een Medion uit 2009.
Moederbord is een microstar ms-7502.
Hierin de betreffende ssd geplaatst, destijds met Windows 8 uit mijn herinnering, laatste update was Windows 10.

Dus of dit uefi of legace is, dan zal ik idd het originele moederbord aan moeten sluiten om dit te herleiden?

Of is het aan te raden een zogenaamde nvme ssd aan te schaffen, en hierop Windows te installeren?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:30
Socket 775. Das wel heel oud en ook nog van een prebuild. SSDtje zal ook de nieuwste niet zijn. Je kunt beter een schone installatie op een verse NVME doen en dan meteen Windows 11.

• The_Doman
Sonyman1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:10:
Dus of dit uefi of legace is, dan zal ik idd het originele moederbord aan moeten sluiten om dit te herleiden?
Het originele board was een Socket 775.
Dus dan zal er hoogstwaarschijnlijk geen UEFI ondersteuning zijn.
Zie ook:
Windows 10 setup op een Core2Quad

Nieuw installeren op de oude of nieuwe SSD is de meest praktische optie

Wil je echt per se je oude SSD booten in het nieuwe systeem moet je eerst deze omzetten naar GPT indeling.
Je kan daarvoor het MBR2GPT tool voor gebruiken.
Dat zou dan ook moeten werken met een recente Windows 11 25H2 USB in UEFI mode vanuit de herstel/command prompt.

Zie ook:
windows 11 niet geschikt

• Sonyman1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9UYeuo_nw41nzPQ4_giTCaPEKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8bmTHmjXiKGNt54FHM7H9gx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCujCdyyxboFP_juZZBzMLSUh98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm8ObrMAaSUlMzUqBHS8Y8fq.jpg?f=fotoalbum_large

Welke M2 ssd zou ik kunnen plaatsen? Zou de Samsung 990 PRO 1TB M.2 SSD voldoen?
Pagina: 1