Vraag

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:26

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Matched: terugwerkende
Vanaf 1 januari is er geld te verdienen via ERE certificaten (Emissie Reductie Eenheden) bij thuisladen van de EV. De vergoeding per geladen kWh zou zo'n 7 tot 10 cent per kWh zijn, aldus verschillende sites. De daadwerkelijke waarde is echter afhankelijk van vraag en aanbod en kan dus stijgen en dalen. Voorwaarde voor ERE-certificaten is dat er geladen wordt met een lader waarbij er een MID gecertificeerde meter in de laadpaal zit. Sommige aanbieders accepteren voor het jaar 2026 nog een losse MID gecertificeerde kWh meter voor de laadpaal, maar vanaf 2027 is dat niet meer toegestaan.Status van het wetsvoorstel: aangenomen.
  • Twee kamer: Het voorstel (EK, A) is op 2 oktober 2025 aangenomen door de Tweede Kamer.
    Voor: SP, GroenLinks-PvdA, DENK, Volt, D66, NSC, ChristenUnie, SGP, CDA, VVD, BBB en JA21.
    Tegen: PVV, PvdD en FVD.
  • Eerste kamer: De plenaire behandeling in de Eerste Kamer vond plaats op 24 maart 2026. Tijdens het debat zijn twee moties ingediend.
    De Eerste Kamer heeft het voorstel op 31 maart 2026 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
    Voor: GroenLinks-PvdA, Volt, ChristenUnie, CDA, SGP, D66, SP, VVD, Fractie-Van de Sanden en OPNL.
    Tegen: FVD, PvdD, PVV, JA21, BBB, Fractie-Visseren-Hamakers, Fractie-Walenkamp en Fractie-Beukering.
    Afwezig: 50PLUS en Lid-Van Gasteren.
Om gebruik te kunnen maken van ERE certificaten dient er gebruik gemaakt te worden van een inboekdienstverlener, welke de ERE certificaten kan registreren en verkopen.
Overzicht inboekdienstverleners:
AanbiederServicekosten (% of vast bedrag)UitbetalingEigen meetapparatuur?BijzonderhedenManier van aanleveren laadgegevens
Den HartogLooptijdafhankelijk: 25% voor 1 jaar, 20% voor 3 jaar, 15% voor 5 jaarVoorjaar (bijv. april)Nee-EV-backoffice of installateursomgeving
ere-registratieLooptijdafhankelijk: 27,5% voor 1 jaar, 25% voor 2 jaar, 22,5% voor 3 jaarJaarlijks in maartNee-Handmatig of via EV-backoffice
Joulo20%, maar te is verlagen tot maximaal 15% via referrals (zie bijzonderheden)Per kwartaalLevering externe MID-meter is gestopt, aangezien dit vanaf 2027 niet meer is toegestaan.Servicekosten zijn via referrals en partners met 1 - 5% te verlagen.Handmatig of automatisch. Gratis OCPP backend is beschikbaar
Laadloon20%?NeeHandmatig inboeken gratis, automatisch uitlezen (in de toekomst)Handmatig per kwartaal of automatisch uitlezen
Lekker Laden25%Per kwartaal of jaarlijksNeeOnderdeel van AchmeaAutomatisch, behalve als er geen back-end is of deze niet gekoppeld is.
Tap Green CreditsLooptijdafhankelijk: 24% voor 1 jaar, 22% voor 2 jaar, 20% voor 3 jaarJaarlijks, eerste uitbetaling 31 maart 2027NeeLink naar uitleg werking ERE's in Nederland en FAQGratis OCPP backend is beschikbaar
Zeres19%Per kwartaalJa, optioneelIndien een laadpunt geen MID-meter heeft, kan Zeres er een plaatsen. Deze wordt in bruikleen gegeven. De installatiekosten zijn € 750,- exclusief btw.Uitlezen laadpunt of via kWh meter van Zeres
Achtergrondinformatie afkomstig van @Bob Lieftink (werkzaam bij Lekker Laden):

De regeling is nog niet officieel gepubliceerd door de overheid, dat zou in december gebeuren. Maar dat is helaas vertraagd. Men verwacht nu dat het aankomende maanden gaat gebeuren. De inhoud is voor 95% zeker, hooguit kunnen er nog wat details worden aangepast.

Wat betreft de opbrengsten, de prijs word bepaald door OTC handel of te wel deze verandert per dag. De afgelopen 2 jaar was de gemiddelde prijs van HBE's rond de 10 euro. Als je dat converteert naar ERE's kom je toevallig op 0,10 euro uit per ERE. Op dit moment is de prijs van ERE's een stuk hoger. Ze gaan nu voor 0,20 euro, maar de handel is dun. Want het is nieuw en de kat word uit de boom gekeken.

Verder, wees bewust dat de laadsessies met terugwerkende kracht mogen worden ingeboekt. Dus als je in mei een keuze maakt als voorbeeld, kan er worden ingeboekt vanaf 1-1-2026 tot mei. Dit mag tot het einde van het jaar. Er is dus geen nood om nu al een machtiging te tekenen of een keuze te maken.

Op het moment dat je een machtiging tekent zit je vast aan deze partij. Als deze partij zijn controle proces, administratie niet op orde heeft kan de verificateur de inboeking afkeuren en kunnen de kWh's niet worden omgezet in ERE's en dus niet verkocht. Kijk dus naar de professionaliteit van de partij waarmee je in zee wil gaan.

De kosten van de verificateur zijn het hoogst voor de inboekdienstverlener. Zij kunnen daar nog geen helderheid ingeven omdat zij hun verificatieprocessen en dus controles nog moeten finaliseren, zij doet dit op het moment dat de regeling finaal is en ze klaar zijn met de controles over 2025 bij het MKB en groot bedrijf einde Q1 2026. Dus daar zit nog wat spanning en dat verklaart ook deels de fee van 25% bij de meeste partijen.

Laatste, je moet redelijk wat documentatie aanleveren, als in op de machtiging moet je EAN code staan en je naam op de machtiging moet precies overeen komen met de naam op je energiefactuur. Check dus goed wat je tekent.

Inboekdienstverleners moeten zich de aankomende maanden melden bij de NEa. De NEa vernieuwd het inboekingsregister (register energie voor vervoer), deze zal dan in Mei opengaan. Al zou het mij niet verbazen als dit ook weer iets langer duurt. Op het moment dat deze ingaat kunnen de kWh's per EAN worden ingeboekt met terugwerkende kracht en worden ze dus omgezet in ERE's. Alles tot dat moment is dus "mogelijke" ERE's/verdiensten maar nog niet ingeboekt.

Verkoop ERE's:
Onder de partijen die moeten voldoen aan de brandstofverplichting of te wel de kopers van de ERE's zijn ook verschillende risicoprofielen. De ene partij zal gedurende het jaar de ERE's die hij/zij nodig heeft opbouwen in lijn met de veroorzaakte uitstoot voor die periode. Of te wel steady inkopen.

De andere partij zal de hele bulk aan het einde van het jaar willen kopen, of Q1 van T+1, of op een moment dat zij de prijs gunstig achten. Het is eigenlijk aan ons als inboekdienstverlener om de vraag van de consument te matchen met het risico appetijt van een brandstofleverancier.

Wat goed is om hierbij te vermelden is, de hoeveelheid ERE's moet de brandstofleverancier aan het einde van Q1 van T+1 op de balans hebben staan. Dus op het moment dat een inboekdienstverlener en brandstofleverancier een deal maken voor levering en afname zal de levering plaats vinden na de verificatie, Deze verificatie is is ook in Q1 van T+1. Hoe eerder je wil uitbetalen hoe groter dus de discount op de prijs die je krijgt, gezien de afnemer dat kapitaal niet meer voor andere doeleinden kan inzetten.

[ Voor 136% gewijzigd door rogervdh op 03-04-2026 09:30 ]

12340Wp šŸŒž - Daikin Altherma 3 8kW šŸ”„- Atlantic Calypso VM 150LšŸ’§- Tesla M3 LR 2019 šŸš— - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

Alle reacties

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:30
V_ger schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:39:
@Bob Lieftink Dit topic al gespot? Wellicht kan je wat info delen.
Ja daar ben ik, dank V_ger. Was een drukke dag met alle mails, ik zal geen reclame maken;)
Ik heb al de nodige vragen voor bij zien komen, dus ik zal proberen er zo veel mogelijk te beantwoorden.

De regeling is nog niet officieel gepubliceerd door de overheid, dat zou in december gebeuren. Maar dat is helaas vertraagd. Men verwacht nu dat het aankomende maanden gaat gebeuren. De inhoud is voor 95% zeker, hooguit kunnen er nog wat details worden aangepast.

Wat betreft de opbrengsten, de prijs word bepaald door OTC handel of te wel deze verandert per dag. De afgelopen 2 jaar was de gemiddelde prijs van HBE's rond de 10 euro. Als je dat converteert naar ERE's kom je toevallig op 0,10 euro uit per ERE. Op dit moment is de prijs van ERE's een stuk hoger. Ze gaan nu voor 0,20 euro, maar de handel is dun. Want het is nieuw en de kat word uit de boom gekeken.

Verder, wees bewust dat de laadsessies met terugwerkende kracht mogen worden ingeboekt. Dus als je in mei een keuze maakt als voorbeeld, kan er worden ingeboekt vanaf 1-1-2026 tot mei. Dit mag tot het einde van het jaar. Er is dus geen nood om nu al een machtiging te tekenen of een keuze te maken.

Op het moment dat je een machtiging tekent zit je vast aan deze partij. Als deze partij zijn controle proces, administratie niet op orde heeft kan de verificateur de inboeking afkeuren en kunnen de kWh's niet worden omgezet in ERE's en dus niet verkocht. Kijk dus naar de professionaliteit van de partij waarmee je in zee wil gaan.

De kosten van de verificateur zijn het hoogst voor de inboekdienstverlener. Zij kunnen daar nog geen helderheid ingeven omdat zij hun verificatieprocessen en dus controles nog moeten finaliseren, zij doet dit op het moment dat de regeling finaal is en ze klaar zijn met de controles over 2025 bij het MKB en groot bedrijf einde Q1 2026. Dus daar zit nog wat spanning en dat verklaart ook deels de fee van 25% bij de meeste partijen.

Laatste, je moet redelijk wat documentatie aanleveren, als in op de machtiging moet je EAN code staan en je naam op de machtiging moet precies overeen komen met de naam op je energiefactuur. Check dus goed wat je tekent.

@V_ger zo heb ik het netjes gedaan toch, zonder reclame te maken?

Fijne avond allen

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Bob Lieftink schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:38:
[...]

Ja daar ben ik, dank V_ger. Was een drukke dag met alle mails, ik zal geen reclame maken;)
Ik heb al de nodige vragen voor bij zien komen, dus ik zal proberen er zo veel mogelijk te beantwoorden.

Fijne avond allen
Ik vind het iig verhelderend en neutraal. Dank.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:11
[...]

Fijne avond allen
Bedankt voor de toelichting Bob! Zeer gewaardeerd šŸ™šŸ» Jullie noemen ergens dat het mogelijk is te kiezen voor uitbetaling per maand. Kun je dat toelichten?

M3P - M3LR - 6320Wp

• Bob Lieftink
[...]

Fijne avond allen
Nog een laatste toevoeging:
Inboekdienstverleners moeten zich de aankomende maanden melden bij de NEa. De NEa vernieuwd het inboekingsregister (register energie voor vervoer), deze zal dan in Mei opengaan. Al zou het mij niet verbazen als dit ook weer iets langer duurt. Op het moment dat deze ingaat kunnen de kWh's per EAN worden ingeboekt met terugwerkende kracht en worden ze dus omgezet in ERE's. Alles tot dat moment is dus "mogelijke" ERE's/verdiensten maar nog niet ingeboekt.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:31
[...]

Fijne avond allen
Heel duidelijk. Kun je nog iets zeggen over (je verwachting voor) laadpalen zonder ingebouwde MID-meter? Zijn die later aan te sluiten via een losse MID meter of zul je altijd over moeten stappen naar een laadpaal die het ingebouwd heeft?

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-04 21:32
Interessante ontwikkelingen! Ik heb een Alfen 11kw single s line met mid en mogelijkheid voor backoffice. Ik heb nu de backoffice mogelijkheid uitstaan, want ik heb dat niet nodig. Doe ik er nu slim aan om toch een backoffice te integreren zodat ik straks met terugwerkende kracht de vergoeding kan claimen?
En hebben jullie dan nog tips voor een goede, goedkope backoffice?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
meridin schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:37:
Interessante ontwikkelingen! Ik heb een Alfen 11kw single s line met mid en mogelijkheid voor backoffice. Ik heb nu de backoffice mogelijkheid uitstaan, want ik heb dat niet nodig. Doe ik er nu slim aan om toch een backoffice te integreren zodat ik straks met terugwerkende kracht de vergoeding kan claimen?
En hebben jullie dan nog tips voor een goede, goedkope backoffice?
Tap electric, kost je niets als je een pas gebruikt met een 0 tarief.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Iemand al ergens vertder aangemeld en meer details ?
Werkt het ook met terugwerkende kracht (op reeds gedane laad sessies vanaf 1/1/2026) of pas na moment van registratie ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Bob Lieftink
ZeRoC00L schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:50:
Iemand al ergens vertder aangemeld en meer details ?
Werkt het ook met terugwerkende kracht (op reeds gedane laad sessies vanaf 1/1/2026) of pas na moment van registratie ?
Met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2026.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bob Lieftink schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:53:
[...]

We zijn in gesprek met Plugchoice, zij kunnen laders die offline staan weer online krijgen middels een proxy.
https://www.plugchoice.com/
Dit is gratis en volgens mij een mogelijke oplossing om op deze manier toch ERE's te kunnen inboeken.
Interessant, deze partij ga ik even opslaan voor later om uit te zoeken! ;)

Inboeken met terugwerkende kracht kan mijns inziens alleen als er sprake is van een backoffice die historie bij heeft gehouden, toch? Dus voor handmatig doorgeven lukt dat sowieso niet. En ook als je per vandaag de backoffice zou verbinden, kan het alleen voor de sessies per vandaag me dunkt.

Kun je bevestigen dat het inboeken en verkopen van ERE's op de beurs vrij van btw is?

En voor jullie eigen diensten als inboekdienstverlener, zit daar btw in? Of valt deze activiteit onder de vrijstelling voor financiƫle diensten? (Er zitten aspecten in die daarop zouden kunnen wijzen, maar niet alle aspecten van jullie werk zouden hier imo onder vallen).

Ik mis daarnaast nog wat transparantie over de tarieven (bij elke dienstverlener overigens). En los daarvan is het mij ook niet duidelijk of het mogelijk is om ergens online inzicht te krijgen in de handelsprijzen van ERE's. Of volgt dit nog?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
Savagegek schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:40:
Ik volg dit topic nu even, zag dat er al flink wat info is maar toch is het mij niet helemaal duidelijk hoe het werkt.

Ik zag lekkerladen, zij ondersteunen mijn Peblar nog niet lijkt het. Maar ik gebruik TAP als backoffice voor de facturatie, moet dan de inboekdienstverlener niet gekoppeld worden aan TAP (zag in TAP dat ik read-only toegang kan aanmaken) ipv de Peblar zelf die in principe lokaal benaderbaar is (een van de redenen dat ik mijn Peblar Business heb gekozen)
Ik heb ook Tap als backoffice, zij komen hier "binnenkort" op terug. Dat wacht ik ook nog even af. Als ze koppelen, kunnen de transacties met terugwerkende kracht ingeboekt worden tot 1-1-26. Dus daar is geen haast bij. ;)

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:06
Sonicfreak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:47:
Ik heb vandaag een mail gekregen van ere-registratie.nl dat ik kan inloggen. Meteen maar even een uitdraai van mijn laadsessies geüpload en dat ziet er al veelbelovend uit met de laadsessies van 1 januari tot vandaag.

[Afbeelding]
Mooi dat het met terugwerkende kracht kan.

• Bob Lieftink
Bschnitz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:34:
Ecotap of LMS moet eens opschieten. Zo wordt het niks....

Zucht.

@Bob Lieftink kan je die gasten niet wat sneller laten werken ofzo xD
Hahaha ze zijn een beetje verrast door hoe snel dit nu gaat geloof ik. Nu in gesprek, leunen erg op dat het kan met terugwerkende kracht.

• V_ger
  • Nu online
Emootje schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:37:
Even nieuwsgierig: ik heb keuzestress, een van mijn absolute minpunten. Wil alles echt 30 keer checken en dan vind ik het nog lastig om dan te kiezen.
Wat is voor jou de reden geweest om voor een bepaalde aanbieder te gaan? Ik las ergens dat het gunstiger kƔn zijn wanneer je niet eens per jaar een uitbetaling hebt maar dat het ook per maand of kwartaal kan. Zo kun je sneller ingrijpen als het niet klopt.
Verder: prima topic!
Ik wacht nog even af totdat er wat meer duidelijk is/de wet door de kamer is etc. Aangezien het toch met terugwerkende kracht kan, helemaal prima.

Ik zou zelf iig NOOIT een commitment aangaan voor 3 of zelfs 5 jaar voor iets wat zo in de kinderschoenen staat.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:35
V_ger schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Ik wacht nog even af totdat er wat meer duidelijk is/de wet door de kamer is etc. Aangezien het toch met terugwerkende kracht kan, helemaal prima.

Ik zou zelf iig NOOIT een commitment aangaan voor 3 of zelfs 5 jaar voor iets wat zo in de kinderschoenen staat.
Ik denk daar toch heel anders over. Ik heb voor 5 jaar gekozen. Het is een extraatje in mijn ogen oftewel gratis geld.
Als ik ervoor zou moeten betalen dan was het een ander verhaal. En ja, ik weet dat je betaalt doordat er provisie ingehouden wordt, maar met betalen bedoel ik dat je bijvoorbeeld maandelijks voor een abonnement of dienst betaalt en dat is hier niet het geval naar mijn mening.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik begrijp er niets van waarom mensen hier zitten te stressen of druk voelen om nu al een keuze te maken.
Je hebt nog minstens tot het einde van het jaar de tijd om je ergens aan te melden, en de vergoeding wordt dan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 toegekend.

Eerst maar eens zien of en hoe dit door de 1e kamer komt en zich verder ontwikkelt bij de aanbieders. :O
Tegen die tijd zal er ook meer consensus ontstaan over wat de meest gunstige opties voor particulieren zijn.

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-04 21:04
ASW1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:33:
Ik begrijp er niets van waarom mensen hier zitten te stressen of druk voelen om nu al een keuze te maken.
Je hebt nog minstens tot het einde van het jaar de tijd om je ergens aan te melden, en de vergoeding wordt dan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 toegekend.

Eerst maar eens zien of en hoe dit door de 1e kamer komt en zich verder ontwikkelt bij de aanbieders. :O
Tegen die tijd zal er ook meer consensus ontstaan over wat de meest gunstige opties voor particulieren zijn.
Eens, maar een aantal van ons moeten wel een keuze maken als we nu geen MID-meter hebben (in paal of meterkast) en ook geen backoffice oid. Het overgrote merendeel hier is lease rijder volgens mij, maar ik ben toevallig particulier eigenaar van een EV met eigen laadpaal en juist omdat er de optie is met terugwerkende kracht een vergoeding te kunnen krijgen, probeer ik (via dit topic) duidelijkheid te krijgen wat wijsheid is en zo snel mogelijk te voldoen aan de voorwaarden.

Er zullen vast ook andere personen zijn die hun EV of hybride thuis laden (mogelijk via granny charger) waarbij deze regeling weldegelijk een stimulans kan zijn om eea te vernieuwen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:13
Laatste info LekkerLaden (ter info, geen reclame, weet zelf ook niet niet aan welke partij ik mijn ziel ga verkopen :D )

Het heeft dus ook helemaal geen haast om dit te doen, aangezien je met terugwerkende kracht kunt inboeken.
Ik zou persoonlijk daarom op dit moment ook niets tekenen/vastleggen bij welke partij dan ook.
Beste thuisladers,

Communicatie en duidelijkheid is voor ons belangrijk. Wij krijgen best wat vragen over de timing van de regeling en vervolgstappen. De regeling is nog niet finaal gepubliceerd. Dit zal aankomende weken gebeuren maar in Den Haag is timing een relatief begrip. Daarom vind u onderstaand een overzicht van de meest realistische tijdslijnen en onze updates. Vanwege de grote interesse bouwen onze flow wat verder uit. U krijgt straks inzage in uw mogelijke verdiensten en daarna kunt u een machtiging tekenen. Tenminste als het goed voelt om uw ERE’s door Lekkerladen.com in te laten boeken.

Uw laadsessies kunnen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 worden ingeboekt. Er is daarom geen haast en er gaan geen verdiensten verloren.

De planning voor 2026

1. Publicatie regeling
Deze zal de komende weken gepubliceerd worden.

2. Het inboekregister
Zal opengaan in mei/juni, de Nederlandse Emissie autoriteit is bezig met een update van de software.

3. Controleren, pre-verifiƫren en inboeken
Als het register open gaat controleren en verifiƫren wij de laadsessies nogmaals goed alvorens we deze inboeken bij de NEa. Dit zal juli en augustus zijn.

4.Uitbetalen
Op het moment dat de sessies zijn ingeboekt, kunnen deze worden verkocht aan brandstofleveranciers in Nederland en kunnen we starten met uitbetaling. Gezien we al een een tijd wachten op de overheid voor 2026 durven we nog niet precies aan te geven in welke maand dit zal zijn. Moment dat we kunnen starten streven wij ernaar om per kwartaal of per jaar uit te betalen (naar uw keuze).

5. Inzage in opbrengsten
Gedurende deze periode bouwen wij het aantal connecties uit met laadpaalproducenten, back-offices en andere partijen. Zodat u straks kan inzien wat u mogelijke opbrengsten gaan zijn. Waarbij wij de prijs dagelijks aanpassen zoals die op dat moment op de markt is omdat het gewoon leuk is om inzichten te delen.

Beschikt u over een MID-gecertificeerde laadpaal met een backoffice of, zoals E-flux by ROAD, LMS of die van uw energieleverancier?

Dan zijn wij met deze partijen in gesprek om laadsessies automatisch op te halen. Voor veel backoffice-partijen was deze regeling nog niet volledig in beeld. Daardoor wordt de technische koppeling in de loop van het aankomende jaar ingericht.

Tot die tijd kunt u uw laadsessies eenvoudig uploaden via een CSV- of XML-bestand. Wij lezen deze automatisch uit, zodat u inzicht krijgt in uw laadsessies en mogelijke verdiensten. Deze mogelijkheid bouwen we nu verder uit en hier houden we u de aankomende tijd over op de hoogte. Zodra de koppeling met uw backoffice gereed is, schakelen wij volledig over op automatische verwerking. Ons doel is om zoveel mogelijk te automatiseren, zodat u er geen omkijken meer naar heeft.

Nogmaals: laadsessies mogen met terugwerkende kracht worden ingeboekt. Voorbeeld: als in mei 2026 de koppeling met uw backoffice gereed is — of u uw laadsessies uploadt — dan kunnen de geladen kWh’s van 1 januari 2026 tot het moment van inboeken in 2026 alsnog worden ingeboekt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:39
Wat vindt men van de tarieven van de inboekdienstverleners? 20-25% vind ik best fors. Tuurlijk, op 10 cent/kWh is het "maar" 2-2,5 cent, maar je moet minimaal 2 miljoen kWh inboeken om mee te mogen doen en dan wordt het 2.000.000 * 0,10 * 0,2 = € 40k. Als ik zie dat de platforms nu als paddestoelen uit de grond schieten, heb ik niet het idee dat er ook voor zo'n bedrag aan vaste kosten tegenover staat.

Voor mij voelt het nu alsof de mensen die zich al ergens hebben geregistreerd straks die volledige ontwikkelingskosten dragen, en het percentage nog wel wat omlaag kan als er geen 2 miljoen maar 10 miljoen kWh wordt geregistreerd door een partij. Dan is de omzet bij 10 cent/kWh en 10% commissie alsnog € 100k.

Er is natuurlijk ook een risico-component. De kost gaat voor de baat uit en ga je die 2 miljoen kWh wel halen, wordt het wel 10 cent per kWh, noem maar op. Juist daarom kijk ik de kat nog even uit de boom; de kWh mogen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari worden meegenomen en naarmate er meer duidelijkheid is bij de inboekers komen de tarieven hopelijk nog wat omlaag.

• Robertvg65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-03 17:03
Sandro! schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:23:
Wat vindt men van de tarieven van de inboekdienstverleners? 20-25% vind ik best fors. Tuurlijk, op 10 cent/kWh is het "maar" 2-2,5 cent, maar je moet minimaal 2 miljoen kWh inboeken om mee te mogen doen en dan wordt het 2.000.000 * 0,10 * 0,2 = € 40k. Als ik zie dat de platforms nu als paddestoelen uit de grond schieten, heb ik niet het idee dat er ook voor zo'n bedrag aan vaste kosten tegenover staat.

Voor mij voelt het nu alsof de mensen die zich al ergens hebben geregistreerd straks die volledige ontwikkelingskosten dragen, en het percentage nog wel wat omlaag kan als er geen 2 miljoen maar 10 miljoen kWh wordt geregistreerd door een partij. Dan is de omzet bij 10 cent/kWh en 10% commissie alsnog € 100k.

Er is natuurlijk ook een risico-component. De kost gaat voor de baat uit en ga je die 2 miljoen kWh wel halen, wordt het wel 10 cent per kWh, noem maar op. Juist daarom kijk ik de kat nog even uit de boom; de kWh mogen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari worden meegenomen en naarmate er meer duidelijkheid is bij de inboekers komen de tarieven hopelijk nog wat omlaag.
De voowaarde 2 miljoen kWh is voor rechtstreeks inboeken door een bedrijf. Voor een inboekdienstverlener is de voorwaarde: minstens 200 contractanten. 200 * gemm 3000kWh * 10ct * 25% = 15.000€. Dat is 75€ per klant. En als de koers onverhoopt zakt naar 3ct/kWh moeten ze hetzelfde werk blijven doen. Ik kan me voorstellen dat er ook een aanbieder komt die het voor een vast bedrag per jaar gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Robertvg65 op 24-01-2026 00:22 ]

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:20
Ik heb alles zoveel mogelijk gelezen maar ben het antwoord op mijn vragen nog niet tegengekomen:

1. Wat is precies de rol van de inboekdienstverlener. Mij komt het over als een administratiekantoor.

2. Wie verkoopt daadwerkelijk de ERE's op de beurs? Is dat de inboekdienstverlener of is dit een externe partij? Hoe goed/deskundig is de inboekdienstverlener of die externe partij op dat gebied? Zijn er prijsafspraken/kick backs tussen externe partij en inboekdienstverlener? Als de inboekdienstverlener zelf de verkoop doet, verdient hij daaraan ook? Zo ja, hoeveel?

3. Registratie kan altijd nog. Er is geen haast. Zelfs in december kun je nog met terugwerkende kracht je kWh aanmelden vanaf 1-1-2026. Maar wanneer worden mijn ERE's verhandeld? Op het moment van aanmelden, dus als ik mij nu aanmeld, krijg ik dan de prijs van nu? Lijkt mij niet want de regeling is nog niet definitief. Stel dat regeling in april definitief wordt en april/mei gaat iedereen zich aanmelden. Komt er dan een enorme lading ERE's op de markt met alle gevolgen van dien voor de prijs?

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ik zie door het topic heen toch wel een aantal mensen aangeven hun laadpaal te willen vervangen. Ik vraag me dan wel af op basis waarvan? De opbrengsten zijn nog onzeker. Laat staan een stuk transparantie hoe de prijs tot stand komt van een certificaat. Er is met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2026 in te boeken. Persoonlijk kijk ik de kat nog even uit de boom, al is mijn laadpaal geschikt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
rogervdh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:52:
In het begin stond dat wel op hun website, kennelijk hebben ze dat aangepast. Heb het aangepast in de OT. Bedankt voor het signaleren.
Vwb Zeres ;
Commissie van 16% (zal dus ook onlangs zijn aangepast)

En de manier van aanleveren is iets genuanceerder dan de OT:
Indien een laadpunt geen MID-meter heeft, kunnen wij er een plaatsen. Deze krijgt u van ons in bruikleen. De installatiekosten zijn € 750,- exclusief btw.
Maar bovenstaande lijkt dus alleen voor 2026 te gelden, of Zeres gaat er vanuit dat de losse MID-meter methode toch langer geaccepteerd zal worden.
Devke schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:01:
Ik zie door het topic heen toch wel een aantal mensen aangeven hun laadpaal te willen vervangen. Ik vraag me dan wel af op basis waarvan? De opbrengsten zijn nog onzeker. Laat staan een stuk transparantie hoe de prijs tot stand komt van een certificaat. Er is met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2026 in te boeken. Persoonlijk kijk ik de kat nog even uit de boom, al is mijn laadpaal geschikt.
Je laatste zin maakt toch precies het verschil?
Als je een MIDgecertificeerde meter/laadpaal hebt kun je de kat uit de boom kijken terwijl je gedurende het jaar al een voorraad kWh's spaart en einde van het jaar bepaald welke dienstverlener de voorraad te gelde maken. Als je nu een laadpaal hebt hangen die technisch nog niet voldoet, dan spaar je op dit moment nog niet.
Kwestie van kansen inschatten.

[ Voor 39% gewijzigd door Bezzerk op 26-01-2026 15:08 ]

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-04 21:04
Dat laatste maakt natuurlijk een groot verschil. Wat zou je doen als je laadpaal niet geschikt was? Ik laad een kleine 7500 kWh/jaar thuis, dus ook als de opbrengst van de ERE's minder rooskleurig zijn dan ze in eerste instantie werden voorgespiegeld hebben we het nog steeds over EUR 375,- (bij 0,05/kWh) per jaar.

En daarbij is een nieuwe laadpaal met WiFi en integratie in Home Assistant ook gewoon weer een leuk projectje toch? :P

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:26

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Topicstarter
Tsja, ik wilde later dit jaar een tweede Peblar kopen (zodat we in de garage en ook op de oprit kunnen laden), zodoende die aanschaf wat vervroegd. Wilde de 2e eigenlijk pas aanschaffen zodra de oprit opnieuw gemaakt wordt (later dit jaar). Nu is er tenminste een kans dat ik de 2e laadpaal terug ga verdienen en misschien nog wel meer over meerdere jaren. Verder is het inderdaad een gokje of het rendement van ERE's zoveel gaat zijn zoals ze nu voorspiegelen. Verder is dat met een thuisaccu ook... (daar ben ik bijv. nog totaal niet ingestapt, ondanks dat ik redelijk wat kWp PV heb liggen).

12340Wp šŸŒž - Daikin Altherma 3 8kW šŸ”„- Atlantic Calypso VM 150LšŸ’§- Tesla M3 LR 2019 šŸš— - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• Devke
  • Nu online
rogervdh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Tsja, ik wilde later dit jaar een tweede Peblar kopen (zodat we in de garage en ook op de oprit kunnen laden), zodoende die aanschaf wat vervroegd. Wilde de 2e eigenlijk pas aanschaffen zodra de oprit opnieuw gemaakt wordt (later dit jaar). Nu is er tenminste een kans dat ik de 2e laadpaal terug ga verdienen en misschien nog wel meer over meerdere jaren. Verder is het inderdaad een gokje of het rendement van ERE's zoveel gaat zijn zoals ze nu voorspiegelen. Verder is dat met een thuisaccu ook... (daar ben ik bijv. nog totaal niet ingestapt, ondanks dat ik redelijk wat kWp PV heb liggen).
Voor de batterijen heb je ook nog wel even. Ik wacht echt even af hoe deze markt zich vormt. Voordeel is dat er idd in te boeken is vanaf 1-1-2026 met terugwerkende kracht. Dus het doet nu geen pijn en kan het rustig afwachten ook. Als tweaker is dat best lastig soms >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:25
Heel interessant allemaal maar wel lastig om door de bomen het bos te zien.
Ik heb hier op een Secundair Allocatie Punt (SAP) 3 Victron laadpalen met 3 EVs zitten die ook ieder hun eigen (homewizard) externe MID meter hebben.
Dus kan er sowieso wel wat. Er is geen backoffice en ik denk dat we dat zo willen houden, dus handmatig aanleveren. Of koppelen aan de slimme meter. Hoe kan ik dan met terugwerkende kracht bewijzen vanaf 1 Januari dit jaar?
Ik zal nog kijken naar de lijstjes, welke partij hiermee overweg kan.
Liefst doe ik het niet via de SAP, want daar wil ik nog meer dan EVs op aansluiten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-04 14:21
Wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 vergoed. Maar als je MID meter pas vanaf 2 feb. gaat registreren dan krijg je ook alleen vanaf die datum de sessies vergoed. Of je moet op een andere manier (Bestaande externe MID meter?) kunnen aantonen wat je geladen hebt.

[ Voor 98% gewijzigd door AA42 op 28-01-2026 23:49 ]

• V_ger
  • Nu online
WishmasterNL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:42:
Ik begin inmiddels een beetje te twijfelen waar ik me ga aanmelden.
Het verschil qua commissie is op zich niet zo heel groot.
Maar waar doe je verstandig aan, uitbetaling per maand? Per kwartaal? Per jaar?
Het meest verstandige is WACHTEN. Heb nou gewoon even geduld. Je moet alleen zorgen dat je laadpunt/meting nu voldoet en dan kan je je gewoon aanmelden als alles definitief is. En alles wordt dan met terugwerkende kracht verrekend.

Vwb uitbetaling. Ik zou een korte periode kiezen, simpelweg vanwege het start-up karakter en risico op omvallen en dat soort zaken. Ik ben liever mijn eigen bank dan dat ik iemand anders voor mijn bank laat spelen.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 29-01-2026 09:59 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:22
Ik zou altijd per maand kiezen, weet nooit hoe lang zoiets dergelijk gaat werken. Daarnaast zo ik ook even wachten tot er meer duidelijk wordt, kunt gewoon met terugwerkende kracht dit in werking laten stellen dus je kunt zelfs over 10 maanden nog je keuze maken.

Ik ga door dit initiatief in ieder geval een laadpaal met MID kopen, was eerder niet perse in me opgekomen, maar de TVT van de duurdere paal is mijn geval minder dan 1 jaar.

• WishmasterNL
  • Laatst online: 03-04 20:08

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Blik1984 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:02:
Ik zou altijd per maand kiezen, weet nooit hoe lang zoiets dergelijk gaat werken. Daarnaast zo ik ook even wachten tot er meer duidelijk wordt, kunt gewoon met terugwerkende kracht dit in werking laten stellen dus je kunt zelfs over 10 maanden nog je keuze maken.

Ik ga door dit initiatief in ieder geval een laadpaal met MID kopen, was eerder niet perse in me opgekomen, maar de TVT van de duurdere paal is mijn geval minder dan 1 jaar.
De keus voor een nieuwe laadpaal heb ik ook al gemaakt, en hangt inmiddels ook.
Ik heb mijn Peblar Home verruild voor een Peblar Business, puur en alleen voor deze regeling.
De Home was nog geen jaar oud. Maar met mijn 8000 kWh aan laden per jaar ga ik de nieuwe paal snel genoeg terug verdienen.
De oude Peblar Home is al verkocht, dus moet nu alleen nog een "halve" Business terug verdienen.

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:53
Als je nu gƩƩn MID-laadpaal hebt

En over een paar maanden wel

Dan kun je toch niets met terugwerkende kracht laten verrekenen, of wel?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Sonicfreak
radeoxx schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:33:

Vanaf het moment dat je een MID-laadpaal hebt kun je met terugwerkende kracht laten verrekenen, daarvoor dus niet.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-04 14:21
radeoxx schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:33:

Niet niets. Wel vanaf de datum dat je de MID-laadpaal in gebruik stelt.
De periode daarvoor natuurlijk niet.

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:24

Boost9898

Software developer

Glashelder schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Ja. Gewoon de kat uit de boom kijken en ergens eind van het jaar een inboeker kiezen. Er is geen enkele reden om er nu een te kiezen. Zeker niet nu de regeling nog niet eens definitief is..
Ah ja tuurlijk, want je mag het met terugwerkende kracht verrekenen volgens mij. Dus als ik in december een partij kies betalen ze mijn vergoeding over heel 2026 nog uit als ik het goed heb.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:34
80sboombox schreef op zondag 22 februari 2026 @ 07:27:
Ik dacht dat je je vóór 1 mei ingeschreven moest hebben?
Nee, dat is een fabeltje, de wereld ingeholpen door o.a. ANWB. Je kunt geleverde stroom vanaf 1-1-26 met terugwerkende kracht laten inboeken, mits je een laadpaal met MID-meter hebt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• JanHenk
  • Niet online
Pr088 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Nee, dat is een fabeltje, de wereld ingeholpen door o.a. ANWB. Je kunt geleverde stroom vanaf 1-1-26 met terugwerkende kracht laten inboeken, mits je een laadpaal met MID-meter hebt.
En mits je een registratie van laadsessies hebt ergens (al dan niet met een export), ook niet onbelangrijk...

• Just_A_User
  • Nu online
Eddy Burnett schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:02:
Ik hoef maar ā€œEREā€ te denken en ze ruiken het al :*)
Prompt een cashback-mail van Vattenfall.

[Afbeelding]
Maar is dit er nu door? Als in, definitief? Of zitten we nog steeds in de 'wat als' scenario's te praten? Want indien dat laatste, wat is het nadeel om nog te wachten om met een partij in zee te gaan? ik vraag het omdat met terugwerkende kracht heel 2026 aan kunt melden, dus, waarom zou je nĆŗ al actie ondernemen?

Och ja, je moet toch wat he.

• Pr088
Just_A_User schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Maar is dit er nu door? Als in, definitief? Of zitten we nog steeds in de 'wat als' scenario's te praten? Want indien dat laatste, wat is het nadeel om nog te wachten om met een partij in zee te gaan? ik vraag het omdat met terugwerkende kracht heel 2026 aan kunt melden, dus, waarom zou je nĆŗ al actie ondernemen?
Dat hoeft inderdaad nog niet. Je kunt rustig wachten. Alleen als je nog geen MID laadpaal hebt dan is het interessant om alvast de laadpaal te vervangen om de kilometers die je nu laadt ook met terugwerkende kracht te kunnen declareren.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Just_A_User
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:19:
[...]

Dat hoeft inderdaad nog niet. Je kunt rustig wachten. Alleen als je nog geen MID laadpaal hebt dan is het interessant om alvast de laadpaal te vervangen om de kilometers die je nu laadt ook met terugwerkende kracht te kunnen declareren.
Maar het is er dus ook nog niet door? Of dat wƩl inmiddels? Ja, ik heb wel een geschikte laadpaal, dus dat is het issue niet.

Mag je Ɣlle geladen stroom aanbieden? Want mijn vrouw heeft inmiddels ook een EV, dus dat tikt wel aan op die manier, maar ik neem aan dat ik gewoon 'geladen stroom' aan kan bieden, en niet 'geladen stroom van een specifieke auto'. Ik vraag het, omdat mijn auto zakelijk is, maar de auto van mijn vrouw heb ik privƩ gekocht.

Och ja, je moet toch wat he.

• hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-04 21:00
Pr088 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:03:
[...]

De ANWB zegt dat je met terugwerkende kracht kan inboeken, maar dat je wel voor 1 mei moet registreren bij een inboeker.
Ik weet niet wat de waarheid is in deze.

• Pr088
hvandijk110 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:28:
[...]

De ANWB zegt dat je met terugwerkende kracht kan inboeken, maar dat je wel voor 1 mei moet registreren bij een inboeker.
Ik weet niet wat de waarheid is in deze.
Ik heb al meerdere malen in dit topic aangeven: ANWB praat onzin. In de wetgeving staat nergens dat je voor 1 mei je moet aanmelden. Je kunt inderdaad met terugwerkende kracht inboeken, maar dat kan zeker het hele jaar nog.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Ik heb al meerdere malen in dit topic aangeven: ANWB praat onzin. In de wetgeving staat nergens dat je voor 1 mei je moet aanmelden. Je kunt inderdaad met terugwerkende kracht inboeken, maar dat kan zeker het hele jaar nog.
En hoe ga je aantonen hoe veel kWh je dit jaar door je geinteresseerde MID meter hebt laten lopen?
Dus hoe toon je straks aan hoe veel kWh je in ev's hebt gestopt met je (thuis)lader? Hoe weer de inboekdienstverlener de eerlijke start waarde?

Hier momenteel nog een 3 fasen TWC gen 3.
Moet nu echt op zoek naar een nieuwe wallcharger (mƩt MID), want vanaf 2027 houdt mijn vaste contract op, is jaar salderen gedaan en moet ik echt met mijn zonnestroom slim gaan laden...
Dus op zoek naar de aantrekkelijkste lader met MID, slim pv/dynamisch laden, load balancing, etc....
Ook beetje tweedehands kijken, want vindt 800+ euro nog wat gortig.

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:35
Klopt, maar je kunt je overal al aanmelden en zodra het goedgekeurd is gaat het ook nog eens net terugwerkende kracht in. Daarom staat zijn "verdiend" ook nog tussen haakjes en is een schatting.

En op lekkerladen staat trouwens ook
Vanwege de grote interesse behandelen nieuwe aanvragen gedoseerd. Wij vinden het belangrijk om goed naar je aanvraag te kijken. Vul de onderstaande gegevens in, dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.
Dus de koppeling kan ook even duren.

[ Voor 43% gewijzigd door BOEFJE_NL op 25-02-2026 16:07 ]

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♄ PV & SB ♄

Hans72 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:06:
Heeft iemand enige idee hoe de gevestigde BO's zoals Eflux, 50five of eneco hier op gaan reageren? Want zij doen al je laadkostenbeheer dus ERE is een relatief simpele stap (en extra omzet) . Klinkt mij als veiligere optie dan alle cowboys en snelle Henkie's die nu op staan.
Ik heb contact opgenomen met 50five en ze gevraagd wat ze van plan zijn en ze lijken vanaf (ergens in) Mei iets aan hun klanten aan te willen bieden (met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2026). Dit is geen officiƫle aankondiging en de details zijn ook nog niet duidelijk. Ik zit te twijfelen of ik hier op ga wachten of het anders ga regelen.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:43
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Ik heb contact opgenomen met 50five en ze gevraagd wat ze van plan zijn en ze lijken vanaf (ergens in) Mei iets aan hun klanten aan te willen bieden (met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2026). Dit is geen officiƫle aankondiging en de details zijn ook nog niet duidelijk. Ik zit te twijfelen of ik hier op ga wachten of het anders ga regelen.
Ik heb zelf ook 50five. Gezien de kwaliteit en service van 50five, wil ik juist niet mijn ere registraties via hun laten verlopen. Vertrouwen daar is 0, voor mij. Ik wil me juist distantieren van 50five.

• Batilan
  • Laatst online: 16:14
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Ik overweeg om deze reden Tap Electric, ze bieden ook ERE inboek diensten en lijken me een serieuze en transparante partij. Nu moet ik zeggen dat ik pas sinds begin deze maand BEV rijder ben en tot nu toe laad met een Granny charger (morgen wordt de Peblar business geplaatst), maar mijn indruk van, en ervaringen met Tap zijn OK.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vraag me nog steeds af hoe je met terugwerkende kracht mee kan doen. Hoe bewijs je tzt wat de stand van de MID kWh meter was op 1 januari?

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:32
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:08:
Ik vraag me nog steeds af hoe je met terugwerkende kracht mee kan doen. Hoe bewijs je tzt wat de stand van de MID kWh meter was op 1 januari?
Dit staat toch gewoon in het portaal , gemeten door mid meter ( neem ik aan )

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:08:
Bij Zaptec Go 2 is dat af te lezen.

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:35
Devke schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Hoeveel kWh laden staat hier nu tegenover? Welke redenen worden aangedragen waarom dit bedrag nog kan wijzigen? De i achter het bedrag.
Iets van 900kWh. Met terugwerkende kracht.

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:54
Als je je aanmeldt voor de ERE's, gaat dit dan in met terugwerkende kracht per 1 januari? Of kunnen ze dat niet meer uitlezen?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:09
FinalBob schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:23:
Als je je aanmeldt voor de ERE's, gaat dit dan in met terugwerkende kracht per 1 januari? Of kunnen ze dat niet meer uitlezen?
Je kan in dit forum ook zelf zoeken. Dit is al meerdere keren besproken. Het antwoord hangt af van de inboekdienstverlener die je kiest.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• KJM
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-04 21:17

KJM

zeren schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:45:
Hallo, ik zou graag wat meer informatie willen over welk merk oplader ik moet installeren. Ik heb contact opgenomen met twee bedrijven en ƩƩn bood me een Peblar met MID aan en een ander een Ratio zonder MID. Het bedrijf dat me een offerte voor Ratio gaf, zegt dat ik als particulier geen gebruik kan maken van de MID en dat deze daarom niet nuttig is.

Als iemand aanbevelingen heeft voor andere bedrijven die er een voor mij kunnen installeren in het noorden, laat het me dan weten!
Inlezen is idd een kunst, een gecertificeerde MID meter in de laadpaal is verplicht.
De reden waarom ik mijn BMW Wallbox 2 Plus maar in de verkoop heb gedaan....baal baal. |:(

Ik heb vandaag een Easee Charge Max besteld voor € 604,15 (netto/incl. €9,08 DPD verzendkosten) het was de scherpste prijs die ik kon vinden en deze (Noorse) laadpaal is V2G voorbereid.
De inboekaanbieders zijn wat mij betreft momenteel nog niet duidelijk tav de fee/doorberekende kosten voor het voeren van de laadboekhouding, gelukkig is daar geen haast mee aangezien er met terugwerkende kracht ingeboekt kan worden.

Is er iemand die ervaring heeft met de additionele Easee Equaliser ??

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:05
Mijn schoonbroertje werkt bij Eneco en kwam hier uit zichzelf mee, dat ik met mijn paal (Alfen Eve SP) ook wel iets zou kunnen inzake ERE certificaten. Alleen hij raadde mij aan om nog heel even te wachten met aanmelden.
Morning. Yes dat kan ook via ons straks, alleen hoeveel je krijgt is nog niet bekend. Volgens mij gaan we naar een percentage van de opbrengst toe en niet naar een vast bedrag per kWh. Sowieso zou ik nog lekker even wachten met je ergens inschrijven, want de komende tijd wordt dit allemaal nog duidelijker en kun je dan de beste keuze maken qua opbrengst. Het gaat sowieso op kalenderjaar en met terugwerkende kracht.
We wachten dus geduldid een en ander af..

*sowieso

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:09
Wat ik nog mis bij de inboekdienstverleners (behalve Hartog en Tap tot dusver) is hoe ze de laadsessies "met terugwerkende kracht" gaan inboeken. De mogelijkheden verschillen nogal per laadpaal. Van compleet geautomatiseerd via een API call naar je paal (of cloudomgeving van de paalfabrikant) tot handmatig CSV/PDF exports uploaden. Dat kan voor de laatkomers een groot verschil maken in de opbrengsten voor 2026.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
helloitsme schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:27:
vraag: op de ANWB site https://www.anwb.nl/auto/...aadpalen/ere-certificaten
staat dit

" Aanmelden kan nu al, maar moet uiterlijk vóór mei "

Dat klopt toch niet? Je kan je toch ook na mei aanmelden?
Dat is wellicht een interpretatie van een operationle doorlooptijd. Je ziet het in ieder geval niet bij de wet-en regelgeving. Inboekers moeten wel laadpalen aanmelden bij NEa en je kunt met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2026 ERE's vergoed krijgen. Als je een mid laadpaal hebt en je wil gebruik maken van de regeling zou ik ook niet heel lang gaan wachten met aanmelden (wellicht nog maandje wachten tot behandeling in 1e kamer, ook al is dat meer hamerstuk is verwachting?

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Bochovep
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-04 10:36
helloitsme schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:27:
vraag: op de ANWB site https://www.anwb.nl/auto/...aadpalen/ere-certificaten
staat dit

" Aanmelden kan nu al, maar moet uiterlijk vóór mei "

Dat klopt toch niet? Je kan je toch ook na mei aanmelden?
Hangt er een beetje van af hoe je het leest: "Belangrijk om te weten is dat er geen haast bij geboden is om je nu direct al aan te melden. Er is geen maximaal aantal deelnemers zoals bij de aanschafsubsidie en jezelf aanmelden moet vóór mei. Vergoeden gebeurt ook met terugwerkende kracht."

Vóór mei aanmelden geldt dan voor de aanschafsubsidie

• helloitsme
  • Laatst online: 09:40
Bochovep schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Hangt er een beetje van af hoe je het leest: "Belangrijk om te weten is dat er geen haast bij geboden is om je nu direct al aan te melden. Er is geen maximaal aantal deelnemers zoals bij de aanschafsubsidie en jezelf aanmelden moet vóór mei. Vergoeden gebeurt ook met terugwerkende kracht."

Vóór mei aanmelden geldt dan voor de aanschafsubsidie
Aan het begin van de pagina staat dit:

Wie thuis laadt, kan in 2026 geld terugverdienen per kilowattuur die via de eigen laadpaal wordt geladen. Dat komt door de nieuwe ERE‑certificaten: een systeem dat duurzame rijders beloont en de vervuiler laat betalen. Aanmelden kan nu al, maar moet uiterlijk vóór mei.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
VZR heeft een kortingsregeling aangekondigd, lidmaatschap bij hen is gratis:

Sinds begin dit jaar kunnen elektrische rijders profiteren van een nieuwe inkomstenbron: de ERE-vergoeding (Emissie Reductieeenheden).
Voor iedere laadsessie ontvang je een vergoeding voor de COā‚‚-besparing die je hiermee realiseert.
VZR heeft met inboekdienstverlener Zeres afspraken gemaakt over een gunstig vergoedingstarief. Zeres verzorgt de volledige technische en administratieve afhandeling bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
Hoe werkt het?
Het proces is volledig ingericht op gemak. Zeres leest bij vrijwel alle merken laadpalen de data automatisch uit via een koppeling (OCPP of API). In de meeste gevallen kan de laaddata zelfs met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 worden gebruikt voor uw vergoeding.
Zo meld je je aan:
Ga naar zeres.nl/aanmelden.
Gebruik de kortingscode VZR2026.
Gebruik bij de aanmelding het e-mailadres dat bij VZR bekend is.
Zeres controleert aan het einde van ieder kwartaal of u op die peildatum een actueel en geldig (betaald) lidmaatschap heeft bij VZR om de juiste vergoeding vast te stellen. Benieuwd naar een rekenvoorbeeld? Ga dan naar de actiepagina op onze website via de knop hieronder.

[ Voor 196% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2026 18:18 ]

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:31

GVR

Okasha schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:16:
VZR heeft een kortingsregeling aangekondigd, lidmaatschap bij hen is gratis:

Sinds begin dit jaar kunnen elektrische rijders profiteren van een nieuwe inkomstenbron: de ERE-vergoeding (Emissie Reductieeenheden).
Voor iedere laadsessie ontvang je een vergoeding voor de COā‚‚-besparing die je hiermee realiseert.
VZR heeft met inboekdienstverlener Zeres afspraken gemaakt over een gunstig vergoedingstarief. Zeres verzorgt de volledige technische en administratieve afhandeling bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
Hoe werkt het?
Het proces is volledig ingericht op gemak. Zeres leest bij vrijwel alle merken laadpalen de data automatisch uit via een koppeling (OCPP of API). In de meeste gevallen kan de laaddata zelfs met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 worden gebruikt voor uw vergoeding.
Zo meld je je aan:
Ga naar zeres.nl/aanmelden.
Gebruik de kortingscode VZR2026.
Gebruik bij de aanmelding het e-mailadres dat bij VZR bekend is.
Zeres controleert aan het einde van ieder kwartaal of u op die peildatum een actueel en geldig (betaald) lidmaatschap heeft bij VZR om de juiste vergoeding vast te stellen. Benieuwd naar een rekenvoorbeeld? Ga dan naar de actiepagina op onze website via de knop hieronder.
Lidmaatschap bij hen kan gratis, maar alleen met betaald lidmaatschap recht op deze 'aanbieding'

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:49
Bob Lieftink schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Maximus, zal deze even antwoorden en wat meer duiding geven ook ter info voor andere lezers. Ons streven was altijd om eerst inzicht te geven alvorens aanmelders een machtiging kunnen tekenen. Zodat je weet waar je aan toe bent. Daarom hebben we eerst de accounts geopend voor aanmelders met een laadpunt waarmee we direct kunnen koppelen.

Een aantal backoffices hebben nu tenders uitgeschreven (denk aan de wat grotere) voor inboekdienstverleners alvorens ze de koppeling mogelijk maken. Daar zal nog wel een tijdje overheen gaan. Om terug te komen bij je vraag, we hadden bij deze partijen meer snelheid verwacht, maar het is wat het is. Daarom bouwen we een flow waarbij je je sessies kan uploaden. Echter ook deze manier moet voldoen aan de standaarden voor de verificateur en vergt dus stevige testing. Lang verhaal kort, aankomende weken zodra we je op een nette manier inzicht kunnen geven, net als voor de automatische koppelingen, komt je account eraan.
Dank voor je uitleg ! Alleen niemand heeft hier iets aan zonder MID meter, klopt dat ? Ook niet met terugwerkende kracht .

• MaStar
Sander schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Ik snap je en zeg ook niet dat het teruggedraaid wordt of wat dan ook, alleen de manier waarop sommigen er hier mee rekenen als een voldongen feit is gewoon onjuist. Daarnaast is de startdatum ook nog niet vast. Het is een beetje business cases schrijven op los zand.

Je vergelijking met de beurs is daarom een goede: Er is een reden dat veel mensen niet naar de beurs gaan maar gewoon hun geld op een spaarrekening zetten...
Schuift die termijn van terugwerkende kracht eigenlijk ook op als het besluit langer duurt ? Stel de overheid wacht nog 1 of 2 jaar met dit besluit. Tot hoever reiken dan de huidige laadsessies ?

• MaStar
PTish schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:41:
[...]

En dat is het vreemde. Er zijn nog partijen in opkomst, partijen verschillen enorm wat betreft algemene voorwaarden en je hebt nog tot het einde van het jaar. Ik snap de haast bij iedereen niet. :)
Je moet je toch voor 31 mei inschrijven om nog met terugwerkende kracht te kunnen boeken ?

• bokkow
MaStar schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 04:48:
[...]

Je moet je toch voor 31 mei inschrijven om nog met terugwerkende kracht te kunnen boeken ?
Nee dat is een hardnekkig gerucht wat ANWB de wereld in heeft geholpen. Je kunt je inschrijven tot en met Q1 volgend jaar ergens.

M3P - M3LR - 6320Wp

• sjdjong
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:13
@stolker ik zie nu bij jullie op de joulo.nl website ook staan onder https://joulo.nl/blog/eerste-kamer-stemt-ere-regeling (waar overigens staat dat er al gestemd zou zijn, want niet klopt ;) ):
± mei 2026 — Aanmeldingsdeadline. Wie zich vóór mei aanmeldt, telt laadsessies terug tot 1 januari 2026 mee. Na die datum vervalt de terugwerkende kracht voor dit jaar.
We hadden al eerder gezien dat ANWB dit stelde, maar meerdere tweakers spreken dit tegen.
Pr088 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Kun jij als inboekdienstverlener aangeven waarom jullie van mening zijn dat er tot (1) mei met terugwerkende kracht ingeboekt kan worden en daarna niet meer? Het maakt het er niet duidelijker op allemaal met inboekdienstverleners die elkaar tegenspreken...

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:28
sjdjong schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:56:
@stolker ik zie nu bij jullie op de joulo.nl website ook staan onder https://joulo.nl/blog/eerste-kamer-stemt-ere-regeling (waar overigens staat dat er al gestemd zou zijn, want niet klopt ;) ):
[...]
We hadden al eerder gezien dat ANWB dit stelde, maar meerdere tweakers spreken dit tegen.
[...]
Kun jij als inboekdienstverlener aangeven waarom jullie van mening zijn dat er tot (1) mei met terugwerkende kracht ingeboekt kan worden en daarna niet meer? Het maakt het er niet duidelijker op allemaal met inboekdienstverleners die elkaar tegenspreken...
De NEa zegt hier het volgende over;
Ondernemingen kunnen leveringen gedaan in jaar X inboeken tot 1 maart van jaar X+1.

• bokkow
Geen matches
Ik zou vooral eens gewoon wachten… je kunt je aanmelden tot ik meen Q1 2027 terugwerkend over 2026…

M3P - M3LR - 6320Wp

• Devke
  • Nu online
Update m.b.t. aanmelden via Zonneplan en Lekker Laden.
De afgelopen dagen contact gehad met Lekker Laden over het aanmelden via Zonneplan. Aanmelden met een Peblar-laadpaal via Zonneplan ging nog niet, maar dit is inmiddels opgelost. Via Zonneplan kun je je nu ook aanmelden bij Lekker Laden.

Wel moet je met een Peblar-laadpaal de kWh’s nog handmatig aanleveren. Ze zijn bezig om dit te automatiseren, maar dat gaat nog enige tijd duren.

@Bob Liefting bevestigde ook dat aanmelden later ook prima kan. Indienen kan met terugwerkende kracht tot 1-1-2026.

Ik had beloofd hier nog even op terug te komen een paar dagen geleden.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Hoe weten ze nou eigenlijk wat de stand van de MID meter was op 1 januari 2026?
Want dat lijkt me wel noodzakelijk om met terugwerkende kracht een vergoeding te kunnen claimen.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:22
ASW1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:31:
Hoe weten ze nou eigenlijk wat de stand van de MID meter was op 1 januari 2026?
Want dat lijkt me wel noodzakelijk om met terugwerkende kracht een vergoeding te kunnen claimen.
Met een OCPP koppeling kun je (gedetailleerde) historie ophalen.

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-04 16:04
Even een gedachtespinsel: waarom zou je wachten met aanmelden? Zeres gaat bijvoorbeeld naar verwachting in mei al de eerste EREs op de markt brengen om te gelde te maken. Als iedereen wacht tot het einde van het jaar en het dan met terugwerkende kracht doet, gaan de marktprijzen toch enorm omlaag omdat er opeens veel meer aanbod van ERE is? Dus kan het geen kwaad Q1 al in te stappen? Of maak ik nu een denkfout?

Home Assistant šŸ šŸ“±, Zonneplan 20kWh thuisbatterij šŸ”‹šŸ , Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade šŸŒ”ļøšŸšæ, 4100Wp PV ā˜€ļø, XPeng G9 šŸš™šŸ”Œ

• MaStar
sjoerd-p schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:09:
Even een gedachtespinsel: waarom zou je wachten met aanmelden? Zeres gaat bijvoorbeeld naar verwachting in mei al de eerste EREs op de markt brengen om te gelde te maken. Als iedereen wacht tot het einde van het jaar en het dan met terugwerkende kracht doet, gaan de marktprijzen toch enorm omlaag omdat er opeens veel meer aanbod van ERE is? Dus kan het geen kwaad Q1 al in te stappen? Of maak ik nu een denkfout?
Eerder is hier genoemd dat de impact van de particuliere markt van ERE zeer beperkt is.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

neek schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:22:
[...]

Dit is wat degene in kwestie aan de andere kant van de telefoon mij bevestigde. Ik denk dat de basis vanuit de HBE staat, maar waarom zou je bouwen aan iets wat nog geen zekerheid is. In die zin snap ik de reactie wel.
Simpel: het proces van bouwen van deze applicaties is een zeer langdurig proces. En het gaat hier om een wet die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van kracht zou gaan zijn. De NEA is verantwoordelijk voor de uitvoering en dient gewoon ervoor te zorgen dat ze op tijd klaar zijn. Die verantwoordelijkheid wordt altijd uiterst serieus genomen. Doorgaans weten ze al ruim van tevoren dat zo'n wet eraan zit te komen.

Wij hadden altijd wel meerdere projecten in ontwikkleling waarvan nog niet zeker was of de wet het ging halen.
Overig apart dat mijn post als 'spam' wordt aangemerkt omdat ik de snip benoem, zie hier zoveel bedrijfsnamen voorbij komen :?
Je eigen bedrijf? ;)

[ Voor 0% gewijzigd door We Are Borg op 02-04-2026 19:57 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Sonicfreak
checkdiz schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:03:
[...]

Weet jij of iemand anders toevallig over welke periode je de export mag indienen? gaat dat in vanaf goedkeuring inschrijving of vanaf 1.1.2026?
Met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026.

• neek
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 09:00
Glashelder schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:31:
[...]

Simpel: het proces van bouwen van deze applicaties is een zeer langdurig proces. En het gaat hier om een wet die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van kracht zou gaan zijn. De NEA is verantwoordelijk voor de uitvoering en dient gewoon ervoor te zorgen dat ze op tijd klaar zijn. Die verantwoordelijkheid wordt altijd uiterst serieus genomen. Doorgaans weten ze al ruim van tevoren dat zo'n wet eraan zit te komen.

Wij hadden altijd wel meerdere projecten in ontwikkleling waarvan nog niet zeker was of de wet het ging halen.

[...]

Je eigen bedrijf? ;)
haha wat, knip knip ? Nee, maar had het best eens willen proberen!

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 02-04-2026 09:01 ]

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:51
Ik lees in dit topic veel over het met terugwerkende kracht inboeken van kWh's. Ik had daar met Tap contact over om mijn eerder ingeladen energie om te zetten in ERE's. Dat kan niet bij Tap. Ze werken alleen met direct geregistreerde data via een ocpp-koppeling, of data via een Tap-laadpas.

Hun argumentatie: "De reden hiervoor is de strenge controle van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). Zij eisen een waterdichte bewijslast. Als wij data uit het verleden zouden importeren (bijvoorbeeld via een CSV-export uit een ander portaal), kunnen wij niet met 100% zekerheid garanderen dat die data aan alle technische audit-eisen voldoet. Als een auditor die data later afkeurt, wordt er voor die hele periode niets uitgekeerd.

Andere partijen kiezen er soms voor om dat risico wel te nemen of werken met handmatige uploads, maar bij Tap kiezen we voor de meest betrouwbare route. Zo weten we zeker dat de kWh's die je in je overzicht ziet staan, ook daadwerkelijk goedgekeurd en uitbetaald worden."

Mocht je dus bij Tap je ERE's willen registeren, dan kan je dat maar beter zsm doen. Overigens vind ik hun redenering helemaal niet slecht, dit voorkomt fraude.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:05
Stolpert schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:48:
Ik lees in dit topic veel over het met terugwerkende kracht inboeken van kWh's. Ik had daar met Tap contact over om mijn eerder ingeladen energie om te zetten in ERE's. Dat kan niet bij Tap. Ze werken alleen met direct geregistreerde data via een ocpp-koppeling, of data via een Tap-laadpas.

Hun argumentatie: "De reden hiervoor is de strenge controle van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). Zij eisen een waterdichte bewijslast. Als wij data uit het verleden zouden importeren (bijvoorbeeld via een CSV-export uit een ander portaal), kunnen wij niet met 100% zekerheid garanderen dat die data aan alle technische audit-eisen voldoet. Als een auditor die data later afkeurt, wordt er voor die hele periode niets uitgekeerd.

Andere partijen kiezen er soms voor om dat risico wel te nemen of werken met handmatige uploads, maar bij Tap kiezen we voor de meest betrouwbare route. Zo weten we zeker dat de kWh's die je in je overzicht ziet staan, ook daadwerkelijk goedgekeurd en uitbetaald worden."

Mocht je dus bij Tap je ERE's willen registeren, dan kan je dat maar beter zsm doen. Overigens vind ik hun redenering helemaal niet slecht, dit voorkomt fraude.
Als je een mid-meter in je paal hebt zitten dan kunnen ze die, zodra ze gekoppeld zijn, gedetailleerd uitlezen. Ook de history, dus dit vind ik een vreemde houding van Tap.

*sowieso

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:22
Kreeg deze mailing net van Laadloon:

Hallo Geim!

We zitten niet stil en hebben een paar belangrijke updates.
Groei en verkoop
We gaan hard richting de 4000 aanmeldingen, dank daarvoor!
Op basis van onze eerste deals verwachten we voor Q1 en Q2 een vergoeding van minimaal €0,125 per kWh. Dit is een indicatie na kosten, maar geeft wel een goed beeld van waar we nu staan.
We zetten deze eerste deals bewust in om onze eerste deelnemers extra goed te belonen, jullie dus!
Wetgeving is rond
De nieuwe regels voor elektriciteit in transport zijn afgelopen dinsdag door de Eerste Kamer aangenomen.
Kort gezegd: dit gaat door!
Wat er nu gebeurt:
• Publicatie in het Staatsblad volgt binnenkort
• Uitwerking (AMvB en ministeriĆ«le regeling) komt er direct achteraan
• Inwerkingtreding met terugwerkende kracht vanaf januari 2026
Platform komt eraan
Ons platform komt over 4–6 weken live.
Dan kun je:
• je laadpaal en EAN registreren
• je verbruik voor Q1 indienen
• of je laadpaal koppelen
Tot die tijd hoef je niets te doen. Ook geen bewijsstukken te mailen.
Gefaseerde onboarding
We onboarden deelnemers gefaseerd om kwaliteit en controle te waarborgen.
Je ontvangt vanzelf een uitnodiging.
Je mist niets — voor juli wordt er nog niet ingeboekt.

Hieronder alvast een kleine voorbeschouwing van ons platform:

[Paar plaatjes]

Automatisch uitlezen
We breiden automatisch uitlezen verder uit.
Easee en Zaptec werken al.
Integraties met Ohme en PlugChoice zijn in ontwikkeling.
Via PlugChoice kunnen straks in de praktijk bijna alle laadpalen worden gekoppeld, ook als ze al in een backoffice zitten.
Daarnaast testen we een koppeling via OCPP om dit verder op te schalen.
Voor jou betekent dit: minder handmatig werk en minder kans op fouten.
NEa en planning
Het Register Energie Vervoer van de Nederlandse Emissieautoriteit komt dit jaar later online (verwachting: medio juni).
Dat hangt samen met de nieuwe wetgeving.
Wij gebruiken die tijd om alles zorgvuldig neer te zetten.
De Nederlandse Emissieautoriteit werkt de exacte eisen voor particulieren nog verder uit.
Samengevat
• Sterke markt en eerste concrete prijsindicaties
• Wetgeving ligt vast
• Platform komt eraan
• Planning sluit aan op de NEa
• Goede positie in de markt met actieve interesse van ERE-afnemers
Bedankt!
Volg ons op LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/laadloon-nl/
Heb je vragen of feedback?
vragen@laadloon.nl
Komt deze mail in je spam terecht? Sleep hem even naar je inbox, dan ontvang je onze updates gewoon.
Hartelijke groet,
Ludo & Berend
Laadloon.nl
Pagina: 1

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt.

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.