EddyBurnett
Gunfactor, vertrouwen en gemak.Eddy Burnett schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:49:
Wellicht al de vraag gesteld maar waarom zou je voor lekkerladen kiezen met een commissie van 25% terwijl er ook bv een Zeres is met 19% (of met icm een kortingscode 18%)? Scheelt toch weer wat en wat ik zo zie geen extra verborgen kosten voor particulieren.
De eigenaar en/of directeur is bijvoorbeeld ook actief in dit thread. Daarnaast hebben ze een directe integratie met Zaptec waardoor ik (als het goed is) niks meer handmatig hoef te doen.
- Malarky
- Registratie: December 2006
- Laatst online: 25-04 15:59
Wils voor wat ieder
Waarbij de RED-factor altijd: 183 gCO₂/MJ × 3,6 MJ/kWh ÷ 1000 = 0,6588 kg CO₂/kWh. Die 183 gCO₂/MJ staat al jaren vast in een Europese RED-III Richtlijn en lijkt dus niet steeds te wijzigen.Vergoeding per kWh = ERE-prijs × aandeel hernieuwbaar × RED-factor × (1 − % fee inboekdienstverlener)
Aandeel hernieuwbaar wordt elk jaar opnieuw vastgesteld door de NEa op basis van CBS-cijfers van aandeel hernieuwbare energie in elektriciteit alleen. Daarbij neemt de NEa altijd het cijfer van de elektriciteitsmix van 2 jaar terug (bron). Dus de exacte elektriciteitsmix van 2024 (die gelden de ERE vergoeding van 2026) was volgens het CBS: Biomassa (5.929), waterkracht (85), windenergie (32.839) en zonnestroom (21.822) mln kWh samen (60.675) gedeeld door de totale netto elektriciteitsproductie van 120 228 mln kWh × 100 % = 50,46 % hernieuwbare elektriciteit. Of je nu zonnepanelen hebt of niet, als particulier moet het voorlopig met deze grote afslag doen. Ik zie ook websites verwijzen naar een hoger mix percentage, maar ze kijken daarbij naar de voorlopige CBS-cijfers van 2025, die dus pas van toepassing zijn in 2027.
De ERE-prijs (Dutch ERE Renewable Fuels Ticket / LRE-E): die is helaas nergens te vinden, er zouden dagelijkse bied- en laatprijzen zijn achter een betaalmuur op Argus en S&P Global (Platts) en worden pas sinds begin 2026 verhandelt. Het is lastig om actuele LRE-E (Elektricity) prijzen te vinden. Je vindt daarentegen wel weer LRE-B (biobrandstoffen), LRE-A (geavanceerde biobrandstoffen) en ZRE (scheepvaart) prijzen, op dit na:
- Bij de start van Laadloon werden prijzen tussen 15 en 20 cent per ERE verwacht. Begin 2026 liggen ze boven de 40 cent.
- Voor 2026 wordt verwacht dat de marktprijs schommelt tussen de €0,10 en €0,30 per ERE.
Alle andere websites die schrijven over de ERE prijs noemen die per kWh waarbij het onduidelijk is of de 50% elektriciteitsmix afslag daar al vanaf is (voor particulieren voor nu verplicht, maar niet voor de zakelijke markt) en of de fee van de inboekdienstverlener daar al vanaf is. Maar laten we van 30ct per ERE uitgaan.
Fee inboekdienstverlener: momenteel lijkt Zeres met kortingscode ENERGIENERDS het goedkoopst te zijn met 18% inclusief BTW voor een 1-jarig contract. Het kan nog goedkoper als je nu al 5 jaar vastzet maar ik ga er vanuit dat de fees - als dit doorzet in Nederland - eerder richting de 10% bewegen door concurrentie. Dat zal ook de reden zijn dat ze 5 jaar aanbieden.
Dan kom ik op een totaal uit van: 30ct * 0.5046 * 0.6588 * (1-0.18) = 8.2ct/kWh (zeg maar 7-10ct/kWh gezien de grote LRE-E prijs afhankelijkheid) als realistische vergoeding per kWh geladen met de EV.
[ Voor 20% gewijzigd door Malarky op 08-03-2026 10:02 ]
Sinds begin dit jaar kunnen elektrische rijders profiteren van een nieuwe inkomstenbron: de ERE-vergoeding (Emissie Reductieeenheden).
Voor iedere laadsessie ontvang je een vergoeding voor de CO₂-besparing die je hiermee realiseert.
VZR heeft met inboekdienstverlener Zeres afspraken gemaakt over een gunstig vergoedingstarief. Zeres verzorgt de volledige technische en administratieve afhandeling bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
Hoe werkt het?
Het proces is volledig ingericht op gemak. Zeres leest bij vrijwel alle merken laadpalen de data automatisch uit via een koppeling (OCPP of API). In de meeste gevallen kan de laaddata zelfs met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 worden gebruikt voor uw vergoeding.
Zo meld je je aan:
Ga naar zeres.nl/aanmelden.
Gebruik de kortingscode VZR2026.
Gebruik bij de aanmelding het e-mailadres dat bij VZR bekend is.
Zeres controleert aan het einde van ieder kwartaal of u op die peildatum een actueel en geldig (betaald) lidmaatschap heeft bij VZR om de juiste vergoeding vast te stellen. Benieuwd naar een rekenvoorbeeld? Ga dan naar de actiepagina op onze website via de knop hieronder.
[ Voor 196% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2026 18:18 ]
Lidmaatschap bij hen kan gratis, maar alleen met betaald lidmaatschap recht op deze 'aanbieding'Okasha schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:16:
VZR heeft een kortingsregeling aangekondigd, lidmaatschap bij hen is gratis:
Sinds begin dit jaar kunnen elektrische rijders profiteren van een nieuwe inkomstenbron: de ERE-vergoeding (Emissie Reductieeenheden).
Voor iedere laadsessie ontvang je een vergoeding voor de CO₂-besparing die je hiermee realiseert.
VZR heeft met inboekdienstverlener Zeres afspraken gemaakt over een gunstig vergoedingstarief. Zeres verzorgt de volledige technische en administratieve afhandeling bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
Hoe werkt het?
Het proces is volledig ingericht op gemak. Zeres leest bij vrijwel alle merken laadpalen de data automatisch uit via een koppeling (OCPP of API). In de meeste gevallen kan de laaddata zelfs met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 worden gebruikt voor uw vergoeding.
Zo meld je je aan:
Ga naar zeres.nl/aanmelden.
Gebruik de kortingscode VZR2026.
Gebruik bij de aanmelding het e-mailadres dat bij VZR bekend is.
Zeres controleert aan het einde van ieder kwartaal of u op die peildatum een actueel en geldig (betaald) lidmaatschap heeft bij VZR om de juiste vergoeding vast te stellen. Benieuwd naar een rekenvoorbeeld? Ga dan naar de actiepagina op onze website via de knop hieronder.
Zoals net gepost de info van Zeres: dus ze handelen rechtstreeks met traders daardoor is opbrengst hoger dan rechtstreeks op beurs en er gaat marginaal wat van de opbrengst af. Dus niets om druk over te maken, en de werkwijze zal voor de meeste inboekers identiek zijn. En de vergoeding is 19% (of 18% met kortingscode) en dat is inclusief btw. Dus heel transparant.PTish schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:53:
[...]
Als Zeres transparant is, vertel mij dan eens welke kosten hun er vanaf trekken, hoe veel dat is en hoe we weten dat dit niet veranderd?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Zolang de berekening als volgt is: bruto - niet gespecificeerd bedrag - 18 of19%, kan je met geen mogelijkheid zeggen wat de uitkomst gaat zijn.mrme12345 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:09:
[...]
Zoals net gepost de info van Zeres: dus ze handelen rechtstreeks met traders daardoor is opbrengst hoger dan rechtstreeks op beurs en er gaat marginaal wat van de opbrengst af. Dus niets om druk over te maken, en de werkwijze zal voor de meeste inboekers identiek zijn. En de vergoeding is 19% (of 18% met kortingscode) en dat is inclusief btw. Dus heel transparant.
Ze hebben alleen iets gezegd over de transactie kosten die zeer laag zijn ivm directe handel, maar daar zal toch zeker nog wel wat extra bij komen mbt overhead aan de kant van Zeres? Kantoor, personeel, zulke dingen?
Ik weet nog dat er partijen waren die in het verleden bepaalde financiële producten aanboden gebaseerd op de AEX. Daar zijn toen veel mensen de boot mee in gegaan omdat niet duidelijk was hoeveel kosten er daadwerkelijk in rekening gebrachten werden op het product.
Nu wil ik niet beweren dat dit met Zeres ook het geval is, maar ik ben meestal een beetje terughoudend als men zegt dat ze kosten gaan doorbelasten zonder te vermelden exact wat en hoe hoog die kosten zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Kecin op 23-03-2026 23:02 ]
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Hmm, als in de app inderdaad "Zonneplan krijg je de beste vergoeding voor ERE’s" staat dan klopt dat niet. Zeres doet het voor 19% met de kortingscode.EvtK schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:28:
[...]
kiki geeft mij het antwoord: directe uitbetaling op je energierekening en 80% van de opbrengst. Dus 20% provisie?
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Iemand nog een kortingscode in DM?Kecin schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Hmm, als in de app inderdaad "Zonneplan krijg je de beste vergoeding voor ERE’s" staat dan klopt dat niet. Zeres doet het voor 19% met de kortingscode.
Zeres lijkt het meest aantrekkelijk qua fees.
Zie deze pagina van EnergienerdsMaStar schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:50:
[...]
Iemand nog een kortingscode in DM?
Code is dan ENERGIENERDS
https://energienerds.nl/i...n-vergelijking-aanbieders
Waarom al die moeite voor de "aantrekkelijkste" fee als in de algemene voorwaarde staat: " Zeres behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden op elk moment te wijzigen"MaStar schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:50:
[...]
Iemand nog een kortingscode in DM?
Ze kunnen dus tussentijds de fee verhogen ...
Pfff wat doe je moeilijk en maak je over alles een losse disscussie van ...GM15 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:51:
[quote]BartjeBoos schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:28:
[...]
[...]
Ah, ik begrijp dat je die term zelf verzonnnen hebt. Verwarrend want het zijn twee verschillende dingen. Sommige inboekers benoemen nml. wel de kosten in de berekening apart van de provisie en of dit op de bruto of netto opbrengsten van toepassing is.
[...]
Het is uiteraard altijd verstandig de voorwaarden te lezen voordat je een overeenkomst sluit met een partij. Even los van of die voorwaarden juridisch houdbaar zijn.
Oorspronkelijke reactie waar ik op reageerde:
"MaStar schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:50:
[...]
"Iemand nog een kortingscode in DM?
Zeres lijkt het meest aantrekkelijk qua fees."
Waarom al die moeite voor de "aantrekkelijkste" fee als in de algemene voorwaarde staat: " Zeres behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden op elk moment te wijzigen"
Ze kunnen dus tussentijds de fee verhogen ...
Zelfde trucje met m'n peblar home gedaan. Business gekocht, met kortingscode 880 euro en de home via marktplaats voor 450 verkocht. Prima te overzien, nu rustig afwachten wat er gaat gebeuren en later dit jaar ergens een inboeker kiezen.Louwke schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Easee charge max kun je kopen voor een kleine 800 kopen, ik verkocht mijn Lite voor 300. Al met al een investering van 500 euro. Verwacht dat in 2-3 jaar er wel uit te hebben
Waar heb je die business gekocht met kortingscode? Ik wil hem deze week ook gaan bestellen en hetzelfde doen met mijn home.avdwerf schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:48:
[...]
Zelfde trucje met m'n peblar home gedaan. Business gekocht, met kortingscode 880 euro en de home via marktplaats voor 450 verkocht. Prima te overzien, nu rustig afwachten wat er gaat gebeuren en later dit jaar ergens een inboeker kiezen.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik had een Tesla Wall Connector met ingebouwde mid-meter gekocht maar later pas gerealiseerd dat load balancing niet standaard ondersteund word. Dus nu opzoek naar een nieuwe laadpaal waar ik op dit moment nog helemaal geen laadpaal heb.k0enf0rNL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:18:
[...]
Waar heb je die business gekocht met kortingscode? Ik wil hem deze week ook gaan bestellen en hetzelfde doen met mijn home.
Weet niet of ik dat hier zo mag noemen, maar ik heb hem bij slimmelaadpunt.nl besteld. Daar was hij 930 euro en kreeg via de chat na vraag om korting een code van -50 euro.k0enf0rNL schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:18:
[...]
Waar heb je die business gekocht met kortingscode? Ik wil hem deze week ook gaan bestellen en hetzelfde doen met mijn home.
Zeres is daar heel transparant over en heeft zelfs de volgende voorbeeldberekening op de site staat voor particulieren:BartjeBoos schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:29:
[...]
Blijft grappig hoe men reageert op een lage commissie.
In de voorwaarde van Zeres: "De commissie wordt ingehouden over de netto-opbrengst van de verkoop van uw ERE;s. Eventuele transactie-, administratie- of verkoopkosten worden eerst betaald en het resultaat na deze kosten is de netto-opbrengst."
En dus nog één procent meer met de extra kortingscode. En nog een procent meer het jaar daarna. Maar tegen die tijd kijk ik wel hoe de wereld eruit ziet.20.000 km rijden, thuis laden: 5 km rijden per kWh = 4.000 kWh stroom
4.000 kWh ≈ 1.317 ERE’s
De formule van de ERE berekening van de NEa staat op onze website bij vraag & antwoord
1.317 ERE’s x verkoopopbrengst van € 0,45 ≈ € 593,-
De verkoopprijs is € 0,46 en verkoopkosten op de emissiemarkt zijn ongeveer 1,5%
Onze commissie is 19% inclusief 21% btw ≈ € 113,-
Netto-opbrengst (uitbetaling) voor u: € 480,- per jaar
Dit is € 0,12 per kWh
Inmiddels ook antwoord van Zeres dat een SmartEVSE paal mét MID meter gewoon voldoet en dat foto van de meter op beginstand en eindstand voldoende is voor het netto verbruik die periode. En dat er wellicht nog een koppeling met Tap Electric komt om het automatisch uit te lezen, maar dat ze eerst koppelingen bouwen met de APi's van de fabrikanten i.p.v. CPO's. Het serienummer mocht ik zelf kiezen, maar heb ik de SmartEVSE serienummer voor gekozen.
Mijn zelfbouw-paal met MID meter in een New Motion behuizing:
Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌
Of je 25% afdraagt bij lekkerladen (ongeveer hoogste in de markt qua kostenpercentage) of 19% (en 18% met kortingscode), maakt natuurlijk nog al een verschil. Ik heb nog geen uitgewerkt voorbeeld van lekkerladen gezien, dus ik heb geen idee waar de 12 eurocent op gebaseerd is. Feit is dat lekkerladen 25% van de opbrengst als kosten doorberekent en zeres 18%. Dan kies ik liever voor de hoogste opbrengst. Alleen ERE-registratie is nog duurder dan lekkerladen met 27,5%, maar voor de rest zijn alle andere die ik ken goedkoper.pentaw1nz schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:37:
Welke afweging heeft de groep voor Zeres gemaakt? Ik zie onderling weinig verschillen met bijv een Lekkerladen.
Bij Lekkerladen ben ik vooral gecharmeerd van adequate communicatie in het hele proces. En onderaan de streep lijkt het steeds om 12 cent per kwh te gaan
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Maar het maakt natuurlijk ook uit waar die 25 of 19% van af gaat. Zeres trekt eerst de kosten van de opbrengst af en brengt dan 19 (of 18)% in rekening. Andere inboekers rekenen de commissie over de bruto opbrengst.mrme12345 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:34:
[...]
Of je 25% afdraagt bij lekkerladen (ongeveer hoogste in de markt qua kostenpercentage) of 19% (en 18% met kortingscode), maakt natuurlijk nog al een verschil. Ik heb nog geen uitgewerkt voorbeeld van lekkerladen gezien, dus ik heb geen idee waar de 12 eurocent op gebaseerd is. Feit is dat lekkerladen 25% van de opbrengst als kosten doorberekend en zeres 18%. Dan kies is liever voor de hoogste opbrengst. Alleen ERE-registratie is nog duurder dan lekkerladen met 27,5%, maar voor de rest zijn alle andere die ik ken goedkoper.
Dank voor de uitleg.mrme12345 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:34:
[...]
Of je 25% afdraagt bij lekkerladen (ongeveer hoogste in de markt qua kostenpercentage) of 19% (en 18% met kortingscode), maakt natuurlijk nog al een verschil. Ik heb nog geen uitgewerkt voorbeeld van lekkerladen gezien, dus ik heb geen idee waar de 12 eurocent op gebaseerd is. Feit is dat lekkerladen 25% van de opbrengst als kosten doorberekend en zeres 18%. Dan kies is liever voor de hoogste opbrengst. Alleen ERE-registratie is nog duurder dan lekkerladen met 27,5%, maar voor de rest zijn alle andere die ik ken goedkoper.
Welke kortingscode?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Het feit dat de kortingscode "energienerds" bij zeres is en een link in zijn onderschrift leidt naar energienerds zegt toch genoegWolly schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:35:
[...]
Wat is dit nu voor kul vergelijking? Beide websites rekenen met een zelfbedachte prijs per ERE. Bij lekkerladen staat niet eens welke prijs bij die calculator.
Heb jij toevallig een relatie met Zeres, je bent ze zo ongelooflijk aan het verdedigen?
Energienerds staat zelfs als partner op de site van zeres.
Alle inboekers proberen nu linksom of rechtsom zo veel mogelijk mensen vast te leggen. Wetende dat iedereen zoekende is. Als je eenmaal ergens zit zul je niet snel meer switchen.
[ Voor 6% gewijzigd door PTish op 05-04-2026 00:35 ]
Wow, scherpe observatie. Verklaart wel het gedrag, doet mij denken aan verkopers aan de deur die echt niet weg willen lopen.PTish schreef op zondag 5 april 2026 @ 00:34:
[...]
Het feit dat de kortingscode "energienerds" bij zeres is en een link in zijn onderschrift leidt naar energienerds zegt toch genoeg![]()
Energienerds staat zelfs als partner op de site van zeres.![]()
Alle inboekers proberen nu linksom of rechtsom zo veel mogelijk mensen vast te leggen. Wetende dat iedereen zoekende is. Als je eenmaal ergens zit zul je niet snel meer switchen.
Die 1,5% van Zeres fascineert wel, dit is een voorbeeldgetal en kan in de realiteit anders zijn. Zit je straks voor x jaar daar en blijkt het ineens opgelopen te zijn tot 10%
Dan kan je beter eentje nemen die alles onder de provisie afhandelt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan