• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:46

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Matched: inbouwen
En een MID meter inbouwen in een domme laadpaal, mag dat dan wel?
Kan ik bijvoorbeeld een Homewizard 3-fase meter in mijn domme laadpaal bouwen? Daar zit gewoon een DIN-rail in en er is ruimte.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 18:28
Ik heb een Peblar Home 11kw. Deze is niet voorzien van een MID meter. Tot een tijdje geleden had je van Peblar ook de Peblar Home Plus. Deze had wel een MID meter.
Ik vraag mij dan ook af of je niet een MID meter kan laten inbouwen in de Peblar Home.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:19
edtbonep schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:46:
Ik heb een Peblar Home 11kw. Deze is niet voorzien van een MID meter. Tot een tijdje geleden had je van Peblar ook de Peblar Home Plus. Deze had wel een MID meter.
Ik vraag mij dan ook af of je niet een MID meter kan laten inbouwen in de Peblar Home.
Ik zit in dezelfde situatie! Ik ben er ook heel benieuwd naar! Dat zou wel super zijn als zoiets mogelijk zou worden! :) Maar geen idee of dat technisch haalbaar is!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:54
Gemeni schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Daarom is de wet toch zo krom… Als ik een groep heb met daarop een MID gecertificeerde meter en alleen een laadpaal, dan zegt dit toch net zoveel dan wanneer de MID meter in de laadpaal zit?

Die laadpaal met MID gecertificeerde meter kan ik immers met een verloopstekker ook gewoon gebruiken voor de diepvries.

En KWH geladen in de auto kunnen middels V2L ook voor andere zaken dan vervoer gebruikt worden.

Lijkt me eerder de laadpaal lobby die een kans ziet om meer en duurdere laadpalen te verkopen.
Kan ik idd ook niet volgen. Aan de andere kant zie ja natuurlijk wel vaker met dit soort regeling dat ze in de basis heel simpel zijn (laadpaal met geintegreerde MID), en dat er talloze uitzonderingen zijn die het lastig maken, maar die ze ook niet zoveel interesseert.

Ben bang dat je vanuit de meeste uitzondering (zoals achteraf MID inbouwen of zelfbouw laadpaal) aan het kortste eind gaat trekken.

En wie wil frauderen kan zeker frauderen en een verbruiksgroep koppelen met de laadpaal. Dat zal echter vanwege verbruikspatronen vast wel een keer gaan opvallen.
En als je dat in je hoofd hebt kun je ook evengoed je warmtepomp voor de meter gaan aansluiten..... Die mensen houd je altijd....

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-04 10:21
Heeft iemand hier al een offerte (of nog beter, ervaring) met het inbouwen van een MID-meter? Hier ook een, tot voor kort, gelukkige bezitter van een zappi (v2.1), maar die heeft dus geen MID. Nu rijdt ik redelijk wat (25k km/jaar) dus die regeling is voor mij best interessant. Ik zou het alleen jammer vinden om hiervoor mijn laadpaal te vervangen.

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-04 21:39
Cyleo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:00:
Heeft iemand hier al een offerte (of nog beter, ervaring) met het inbouwen van een MID-meter? Hier ook een, tot voor kort, gelukkige bezitter van een zappi (v2.1), maar die heeft dus geen MID. Nu rijdt ik redelijk wat (25k km/jaar) dus die regeling is voor mij best interessant. Ik zou het alleen jammer vinden om hiervoor mijn laadpaal te vervangen.
Ik ben ook wel benieuwd welke partij dit accepteert.
Mijn huidige Zappi bevalt me prima qua laden op overschot etc.
Is zonde om die te vervangen

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:49
Source90 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 01:58:
[...]

Als we dit bericht mogen geloven, wel ja:
Bob Lieftink in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

Ik ben ook wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met een MID meter (zoals de HW) die IN de laadpaal wordt geplaatst.

bijvoorbeeld bij de Zappi die ik ook heb:
Foto van het internet, ik zie rondom de 5 draden wel genoeg ruimte om een DIN-rail te maken waar de HW MId meter op kan :o
[Afbeelding]
Voor mijn begrip…
Je wil dan een home wizard MID meter inbouwen?
Zodat die via home wizard wordt uitgelezen en dat de registratie partij een Homewizard integratie heeft?
Dat zou dan zonder extra componenten moeten kunnen gok ik. Home wizard heeft geen bridge nodig maar werkt met de bestaande wifi. Ook geen abonnement bij home wizard nodig?

Ik heb nu geen home wizard maar een smartEVSE zelfbouw laadpaal in de meterkast. Die ga ik denk ik niet gecertificeerd krijgen. Een dergelijke home wizard meter zou ik wel in een aparte installatie doos op de laadpaal moeten kunnen zetten.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:34
Stefannn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:22:
[...]

Voor mijn begrip…
Je wil dan een home wizard MID meter inbouwen?
Zodat die via home wizard wordt uitgelezen en dat de registratie partij een Homewizard integratie heeft?
Dat zou dan zonder extra componenten moeten kunnen gok ik. Home wizard heeft geen bridge nodig maar werkt met de bestaande wifi. Ook geen abonnement bij home wizard nodig?

Ik heb nu geen home wizard maar een smartEVSE zelfbouw laadpaal in de meterkast. Die ga ik denk ik niet gecertificeerd krijgen. Een dergelijke home wizard meter zou ik wel in een aparte installatie doos op de laadpaal moeten kunnen zetten.
Ik heb ook geen HW, ik doel op deze tekst:
Bob Lieftink schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:00:
[...]
In de tekst schrijven ze voor bedrijven maar dit zal ook van toepassing zijn op de consument. Het is dus mogelijk om een Homewizard kWh meter tussen je laadpunt en aansluiting te plaatsen. Maar weet dan wel dat je slecht 1 jaar in aanmerking komt voor de regeling. Dus dat is voor ieder op zich uitrekenen of dat dat de moeite waard is.
waarbij ik dan weer de aanvullende vraag heb of zo’n opstelling door mag lopen na 2027 als ik de HW in de laadpaal plaats.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:49
Iemand tips voor mij met smartEVSE zelfbouw laadpaal in een installatie kast in de meterkast?
In theorie kan ik daar een kWH meter inbouwen en dan als “geïntegreerde doos” aanbieden. Alles hier zo lezende ga ik waarschijnlijk echter geen inboeker vinden die daarin meegaat (of ik nu gelijk heb of niet).

Wat ik overweeg is een kWh meter die ik buiten letterlijk op de laadpaal monteer in een installatiedoos.
Dat is dan dus zeer zeker een “geïntegreerde laadpaal”. De meter zit dan niet voor, maar NA het schakel relais.
Die meter zal er wel tegen kunnen dat die af en toe spanningsloos is. Ik weet echter niet of de communicatie met de meter in stand blijft als de meter spanningsloos is. Weet iemand dat? Tips mbt “of dit kan vliegen”?
En natuurlijk weet ik ook nog niet of ik een inboeken kan vinden die dit accepteert maar goed, eerst de technische aanpak.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:46
Stefannn schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:14:
Iemand tips voor mij met smartEVSE zelfbouw laadpaal in een installatie kast in de meterkast?
In theorie kan ik daar een kWH meter inbouwen en dan als “geïntegreerde doos” aanbieden. Alles hier zo lezende ga ik waarschijnlijk echter geen inboeker vinden die daarin meegaat (of ik nu gelijk heb of niet).

Wat ik overweeg is een kWh meter die ik buiten letterlijk op de laadpaal monteer in een installatiedoos.
Dat is dan dus zeer zeker een “geïntegreerde laadpaal”. De meter zit dan niet voor, maar NA het schakel relais.
Die meter zal er wel tegen kunnen dat die af en toe spanningsloos is. Ik weet echter niet of de communicatie met de meter in stand blijft als de meter spanningsloos is. Weet iemand dat? Tips mbt “of dit kan vliegen”?
En natuurlijk weet ik ook nog niet of ik een inboeken kan vinden die dit accepteert maar goed, eerst de technische aanpak.
Gaat niet vliegen. Ga er van uit dat geintegreerd betekent; af fabriek in de laadpaal. Zodat de inboeker op basis van merk en type kan zeggen “klopt” en niet iedere situatie moet gaan keuren à €750,-.

M3P - M3LR - 6320Wp

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
@RichieB
Je hebt gelijk dat ik dit niet letterlijk gelezen heb in informatie van een officiële instantie (vandaar ook dat ik begin met 'hoe ik het begrijp').

Echter, de NEA noemt slechts 1 uitzondering op laadpalen waar geen MID meter is ingebouwd, en dat is een SAP.
* Uitzondering zonder MID-meter
In enkele gevallen komen laadpalen zonder MID-gecertificeerde meter ook in aanmerking. Dat is alleen het geval wanneer de netbeheerder een afsplitsing heeft gemaakt, waarachter alléén het verbruik van de laadpaal plaatsvindt. Dat heet een (exclusief) allocatiepunt. Een allocatiepunt vraagt u aan bij uw netbeheerder. Vraag uw inboekdienstverlener of uw situatie geschikt is.
Bron: https://www.emissieautori...ektriciteit-particulieren

Ik lees dus niet als uitzondering dat je achteraf nog een gecertificeerde MID meter mag inbouwen in je laadpaal. Ik snap dat technisch gezien dit kunt doen en kunt claimen dat je een laadpaal hebt met ingebouwde MID meter, maar ik betwijfeld ten zeerste of dat geaccepteerd gaat worden. Ik kan ook een hele laadpaal zelf in elkaar knutselen en deze (deels) in de meterkast inbouwen. Vanaf wanneer is de MID meter los, en vanaf wanneer 'ingebouwd', waar ligt hier de grens? Ik vrees dat zelf inbouwen tot teleurstellingen gaat leiden.

Ik hoor het heel graag als iemand ervaring heeft met een (door een inboekersinstantie) officieel geaccepteerde zelfbouw laadpaal met zelf ingebouwfe MID meter.

tldr; helaas heb je gelijk dat dit een aanname is, hij komt niet uit de lucht vallen. Die kun je alsnog flink noemen, maar verklaart voor mij mogelijk het verschil in letterlijke tekst en wettelijke intentie.

edit: typo's en aanvulling oproep zelfbouw met MID meter

[ Voor 6% gewijzigd door burniej op 01-03-2026 17:07 ]

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-05 15:04
Allewijn schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:30:
Dan ben ik ook wel benieuwd of ik fysiek een mid metertje in mijn Tesla V3 laadpaal mag bouwen. Dat zou ik graag zien (als het fysiek past) (wil liever ook nog geen andere paal).
Hier ook benieuwd naar, zit in dezelfde situatie. Heeft daar iemand daar al uitsluitsel op gekregen? (kan ook voor andere paal met achteraf MID meter inbouwen, zelfde verhaal lijkt mij)

[ Voor 16% gewijzigd door Mevius op 04-03-2026 21:02 ]

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:33
stefxx schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:18:
Waarom komt toch steeds het mogelijke fraude aspect hier terug? Frauderen kun je met van alles, dus ook hiermee. Ik zou zeggen, geniet van het gratis geld en maak het systeem niet kapot met deze onzin.

Boeksuggestie voor diegene die het niet los kunnen laten: De meeste mensen deugen van Rutger Bregman.
Ik wil het stukje frauderen niet aanwakkeren en daar gingen mijn berichten niet om
De plaats van de MID meter vanaf fabriek ingebouwd snap ik.
Maar ik snap niet waarom in de paal inbouwen soms dus wel word goedgekeurd en in de meterkast door vele niet.
Blijft hetzelfde ding wat meet. Bij correct aangesloten is er geen verschil van meting.

Hierdoor kopen veel mensen nu een nieuwe laadpaal wat in mijn ogen niet hoeft en krom is als een laadpaal waar achteraf een meter ingebouwd is wel wordt goedgekeurd.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:28
Kevin1990 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Ik wil het stukje frauderen niet aanwakkeren en daar gingen mijn berichten niet om
De plaats van de MID meter vanaf fabriek ingebouwd snap ik.
Maar ik snap niet waarom in de paal inbouwen soms dus wel word goedgekeurd en in de meterkast door vele niet.
Blijft hetzelfde ding wat meet. Bij correct aangesloten is er geen verschil van meting.

Hierdoor kopen veel mensen nu een nieuwe laadpaal wat in mijn ogen niet hoeft en krom is als een laadpaal waar achteraf een meter ingebouwd is wel wordt goedgekeurd.
je hebt gelijk maar dit is al tot in den treure maanden geleden hier bediscussieerd. De conclusie is: het zij zo. Accepteer het of doe niet mee.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:00
sjoerd-p schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Om de discussie weer even on-topic te krijgen:
Ik heb een New Motion Home Advanced 2.1 omgebouwd met SmartEVSE controller. De MID gecertificeerde Inepro kWh meter is behouden gebleven en ik heb een OCPP koppeling naar Tap Electric.
1) Volgens wat ik kan vinden voldoet mijn laadpaal dus. Al hebben sommige websites het over het MID gecertificeerd zijn van de laadpaal, wat volgens mij niet bestaat. Het gaat puur om de MID gecertificeerde meter die erin zit, toch?
2) Bij partijen waar ik me aanmeld, moet ik een merk/type en serienummer opgeven. Hoe doen anderen dat? Ik kan het originele serienummer en New Motion tyoe gebruiken, maar inmiddels is dat dus een SmartEVSE controller. Die staat nooit in de lijstjes. Qua serienummer heb ik nu drie opties: serienummer van de "kast" van mijn laadpaal. Van de buitenkant zichtbaar en uniek. Serienummer van de MID meter. Of serienummer van de SmartEVSE controller. Wat zouden jullie doen?
3) Op zich zouden foto's van de MID meter genoeg moeten zijn, toch? Maar ik kan als backup ook nog een export van Tap Electric doen (ik doe niet aan zakelijk verrekenen, ben een privé rijder, maar leek me wel handig om incidenteel gastgebruik mogelijk te maken én een overzicht van al mijn laadsessies te hebben bij Tap).
4) Ik wacht het nog even af, maar ondanks dat het makkelijker is om bij Tap gelijk de ERE's te verrekenen, komt Zeres er volgens mijn persoonlijke mening beter uit (geen meerjarencontract, scherpe 18% fee, ervarign in andere energiemarkten met verhandelen van certificaten). Volgens mij hoef ik later dit jaar pas een keuze te maken en wacht ik dus af tot Zeres het eerste kwartaal al verrekend heeft voor anderen voordat ik ze de opdracht geef Q1 en Q2 tegelijk voor mij te verhandelen. Ergens voor 1 juli dus. Of nog later als ik Q1 tot en met Q3 tegelijk wil laten doen. Zolang ik de laadsessies en beginfoto van de MID meter heb, hoef ik nu geen haast te maken, toch?
1. Het gaat om een af fabriek geintegreerde MID meter. Dus de lader inclusief MID meter heeft dan een MID certificaat. Zelf inbouwen van een MID meter is per definitie niet geintegreerd. Kun je over klagen maar het is niet anders. Komt de laadpaal niet met een MID certificaat, kun je hem niet voor ERE gebruiken.
Zie voor voorbeeld de Peblar website: https://peblar.com/nl/blog/faq-ere-certificates onder het kopje "waar kan ik het bewijs vinden...".
Andere fabrikanten hebben ook zulke certificaten.
2. Ik zou een andere lader kopen
3. Zie 1.
4. ik zou ook rustig afwachten

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 30-03-2026 14:27 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-04 08:42
wickydude schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:01:
[...]

1. Het gaat om een af fabriek geintegreerde MID meter. Dus de lader inclusief MID meter heeft dan een MID certificaat. Zelf inbouwen van een MID meter is per definitie niet geintegreerd. Kun je over klagen maar het is niet anders. Komt de laadpaal niet met een MID certificaat, kun je hem niet voor ERE gebruiken.
Zie voor voorbeeld de Peblar website: https://peblar.com/nl/blog/faq-ere-certificates onder het kopje "waar kan ik het bewijs vinden...".
Andere fabrikanten hebben ook zulke certificaten.
Interessant! En heb ik nog nergens kunnen vinden. Heb je daar een bron voor? Ik lees in de concept wettekst en dergelijke dat het om een geïntegreerde MID meter moet gaan en daar voldoe ik aan. Dus ik lees graag even terug waar jij je kennis hebt opgedaan, want dat zou me erg helpen.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 07:28
(jarig!)
Dat het verplicht is om een lader te hebben met ingebouwde MID-kWh-meter is duidelijk.
Men wil de kans op knoeien (dus andere elektriciteit dan voor het laden van de EV ook via dezelfde meter gebruiken) verkleinen.
Hoewel, een garantie is het natuurlijk niet. Je kunt immers ook nog wel een kabeltje trekken vanuit je EV-charger naar binnen.
Maar goed, men controleert ook op het verbruikspatroon, dus laten we aannemen dat dat systeem goed werkt en er niet geknoeid wordt.

Waar ik weinig over hoor, is het inbouwen van een MID-gecertificeerde meter in een bestaande EV-charger. Daarmee voldoe je in principe aan de eis dat de meter in de laadpaal moet zitten.
Daarmee kun je toch een eerlijke meting creëren in een bestaande EV-charger zonder dat je deze hoeft te vervangen.
Wat is jullie mening daarover?

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan