Vriendelijker Tweakers: overvragen verantwoorden negativisme

Pagina: 1
Acties:

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Deze discussie is al eerder gevoerd: Wij willen een vriendelijker Tweakers
maar ik stoor me aan de houding van sommige tweakers in sommige topics. Met name wat betreft:

- Continue vragen om meer informatie - de TS moet alles blootgeven
- De TS ter verantwoording roepen om alles wat hij zegt of juist niet meldt
- Replies met alleen een negatieve bevestiging dat wat de TS gedaan heeft dom was

Ik kan voorbeelden noemen als dat gewenst is (bv in Nieuw huis wordt niet warm - hoe nu verder?) maar waarschijnlijk weten we allemaal wat ik hier bedoel.

Zijn deze 3 dingen gewenst op het forum?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Ik ben het eens dat de sfeer niet altijd even gezellig is op Tweakers en dat er nog steeds een vriendelijker Tweakers moet komen.

Dat men vraagt om meer informatie is opzicht logisch, want hoe meer informatie er wordt gegeven hoe makelijker je iemand kan helpen. Natuurlijk zou men wel moeten stoppen als de TS aangeeft niet alle informatie te willen geven.

Als de TS informatie achterwegen houdt die voor het helpen belangrijk is of het makkelijker maakt dan kun je TS daa op aanspreken op een normale manier.

Betreft je laatste punt, een negatieve bevestiging dat TS iets doms heeft gedaan: een TR aanmaken?

Eigenlijk kun je dat altijd doen wanneer je ziet dat iets niet gaat zoals het hoort en dus minder vriendelijk is. De mods zien liever 20 TR's dan dat een hele discussie uit de hand loopt en ze dus reacties moeten gaan aanpassen of verplaatsen naar de TC.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Juup schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:39:
[...]
- Continue vragen om meer informatie - de TS moet alles blootgeven
[...]
de intentie is dan toch om de TS beter te kunnen helpen door meer achtergrond te kennen i.p.v. alleen maar oplossingen te schieten?
mijn ervaring is juist dat dan de bevrager als 'asshole' wordt beschouwd die de TS zou pesten met doorvragen wat voor het bieden van allerlei oplossingen niet nodig zou zijn.

either way ook niet gezellig.

d:)b :henk d:)b

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online

Jorissie87

No diggity

Het heeft er denk ik ook mee te maken dat op GoT veel tweakers stereotype conservatieve doemdenkers zijn. Overal worden beren gezien en alles moet binnen te lijntjes. Hoevaak ik wel niet lees dat voor een simpel burenconflict al gesuggereerd wordt om aangifte te doen of bij een klein relatieprobleem al wordt gesteld dat je beter uit elkaar kan gaan. Pragmatiek en creativiteit zijn soms ver te zoeken.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:37
Meg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:56:
Betreft je laatste punt, een negatieve bevestiging dat TS iets doms heeft gedaan: een TR aanmaken?
Helaas worden TR soms pas na dagen afgehandeld (de traagste was 1,5 week 8)7). Hierdoor blijven reacties die bijdragen aan het ontsporen te lang staan. Ik begrijp zeker dat de moderatie op Tweakers vrijwilligerswerk is, maar soms is tijdig ingrijpen gewoon nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door I_IBlackI_I op 11-01-2026 12:21 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik herken ook weleens dat juist bij technische vragen bij bijvoorbeeld PC problemen compleet irrelevante specs worden geeist dat die worden gegeven. Tegelijkertijd ook met enige regelmaat is het wel gewoon nodig.

Als we alleen kijken naar de minder technische topics, dan heb je imo twee dingen:
1. Wikipedia: XY problem -> Dat TS vraag om antwoord op vraag A, betekend niet dat dat hetgeen is wat de beste oplossing voor hem / haar is.
2. Je bent op een forum. Je hebt mensen die je vrijwillig en gratis helpen. Ja die kunnen weleens een ander spoor op gaan dan waar je zelf aan zat te denken. Eg als ik hier vraag hoe ik het beste mijn buurman voor de rechter kan slepen omdat zijn plant over de schutting hangt, is dan het juiste antwoord een verwijzing naar hoe ik mijn buurman voor de rechter kan slepen, of zouden er eerst nog andere stappen mogelijk zijn?

• Sissors
  • Niet online
I_IBlackI_I schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Helaas worden TR soms pas na dagen afgehandeld (de traagste was 1,5 week 8)7). Hierdoor blijven reacties die bijdragen aan het ontsporen te lang staan. Ik begrijp zeker dat de moderatie op Tweakers vrijwilligerswerk is, maar soms is tijdig ingrijpen gewoon nodig.
Oh is dat alles, ik heb TRs die maanden al open staan :P . Maar ja het probleem is dan inderdaad soms wel dat tegen de tijd dat het wordt opgepakt, het simpelweg niet meer relevant is.

• Meg
  • Niet online

Meg

I_IBlackI_I schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Helaas worden TR soms pas na dagen afgehandeld. Hierdoor blijven reacties die bijdragen aan het ontsporen te lang staan. Ik begrijp zeker dat de moderatie op Tweakers vrijwilligerswerk is, maar soms is tijdig ingrijpen gewoon nodig.
Dan maak je toch gebruik van de DM functie om een moderator van het forum (kun je rechtsboven zien) of je maakt gebruik van SeM?

Ja ik ben het eens dat TR's soms lang duren maar ik weet dat een DM naar een moderator geen kwaad kan en ze dan actie ondernemen. Moderators zijn ook vrijwilligers die buiten Tweakers om ook vaak een baan hebben, een gezin hebben etc.

Het is sowieso belangrijk dat men, wanneer iemand zich niet kan gedragen gewoon een TR maken en het verder laten doen. Juist doordat er reacties op volgen gaan ze door en lok je meer reactie uit.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:06
Ach, als je met de gegeven informatie geen antwoord kan geven op de vraag; gewoon niet reageren is ook een optie. (is uberhaupt een optie waar naar mijn bescheiden mening de wereld een beetje beter van zou worden)

En verder probeer ik me persoonlijk aan de volgende twee regels te houden (en niet alleen op Tweakers maar in general)
1: Als je niets aardigs te zeggen hebt, wees dan gewoon stil
2: Behandel anderen zoals jezelf behandeld wil worden

Eric, Signing off !!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik ben van mening dat sommige topic starters zich er steeds vaker met een jantje-van-leiden proberen af te maken. Ze plempen een vraag, verwachten na een uur een correct antwoord te ontvangen en mocht er, ondanks de onduidelijke en onvolledige vraagstelling, toch nog een antwoord komen dan kan er niet eens een bedankje van af. Er wordt soms verwacht dat lezers hier gedachten kunnen lezen of een kristallen bol hebben en wanneer er dan gevraagd wordt om meer info dan wordt die vaak niet eens verstrekt. Het lijkt wel alsof steeds meer topic starters zich schriftelijk niet meer goed uit kunnen drukken, dat ze hun gedachten niet meer op papier kunnen krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eric H schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:25:
Ach, als je met de gegeven informatie geen antwoord kan geven op de vraag; gewoon niet reageren is ook een optie. (is uberhaupt een optie waar naar mijn bescheiden mening de wereld een beetje beter van zou worden)
Dat is ook mijn mening, doet de TS geen moeite dan doe ik het ook niet. Meestal lukt het wel om in te schatten of je op dezelfde golflengte zit, soms niet. Dan reageren er tien op een probleem met tien individuele oplossingen/work arounds en de TS reageert dan alleen op de laatste reactie met 'dit lost het niet op'. Tja, laat dan maar...had ik toch een verkeerde inschatting gemaakt.

• Meg
  • Niet online

Meg

jadjong schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Dat is ook mijn mening, doet de TS geen moeite dan doe ik het ook niet. Meestal lukt het wel om in te schatten of je op dezelfde golflengte zit, soms niet. Dan reageren er tien op een probleem met tien individuele oplossingen/work arounds en de TS reageert dan alleen op de laatste reactie met 'dit lost het niet op'. Tja, laat dan maar...had ik toch een verkeerde inschatting gemaakt.
Als de TS geen goede topicstart heeft dan maak je toch een TR en reageer je niet?

• Omni
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Eric H schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:25:

En verder probeer ik me persoonlijk aan de volgende twee regels te houden (en niet alleen op Tweakers maar in general)
1: Als je niets aardigs te zeggen hebt, wees dan gewoon stil
2: Behandel anderen zoals jezelf behandeld wil worden
Helemaal eens. Zelf zou ik alleen nog toevoegen:

3. Zeg niet online wat je niet ook recht in iemand zijn gezicht zou zeggen.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:29:
Ik ben van mening dat sommige topic starters zich er steeds vaker met een jantje-van-leiden proberen af te maken. Ze plempen een vraag, verwachten na een uur een correct antwoord te ontvangen en mocht er, ondanks de onduidelijke en onvolledige vraagstelling, toch nog een antwoord komen dan kan er niet eens een bedankje van af.
Eens hoor - dit komt zeker ook voor.
En dan is het juist goed dat er meer info wordt gevraagd.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Meg
  • Niet online

Meg

Omni schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Helemaal eens. Zelf zou ik alleen nog toevoegen:

3. Zeg niet online wat je niet ook recht in iemand zijn gezicht zou zeggen.
Dat is toch exact hetzelfd als punt 2? Behandel iemand zoals je zelf behandeld wilt worden? Online durft men vaak sowieso meer dan in het echt.

• Omni
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Meg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Dat is toch exact hetzelfd als punt 2? Behandel iemand zoals je zelf behandeld wilt worden? Online durft men vaak sowieso meer dan in het echt.
Ligt er in het verlengde van, zeker! Ik vind het de moeite waard nog extra te benoemen.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Meg
  • Niet online

Meg

Yaksa schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:29:
Ik ben van mening dat sommige topic starters zich er steeds vaker met een jantje-van-leiden proberen af te maken. Ze plempen een vraag, verwachten na een uur een correct antwoord te ontvangen en mocht er, ondanks de onduidelijke en onvolledige vraagstelling, toch nog een antwoord komen dan kan er niet eens een bedankje van af. Er wordt soms verwacht dat lezers hier gedachten kunnen lezen of een kristallen bol hebben en wanneer er dan gevraagd wordt om meer info dan wordt die vaak niet eens verstrekt. Het lijkt wel alsof steeds meer topic starters zich schriftelijk niet meer goed uit kunnen drukken, dat ze hun gedachten niet meer op papier kunnen krijgen.
Eens, maar dan is een TR toch voldoende omdat ze niet voldoen aan de regels? Het algemeen beleid #topicplaatsen

• Yaksa
Meg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:45:
[...]Eens, maar dan is een TR toch voldoende omdat ze niet voldoen aan de regels? Het algemeen beleid #topicplaatsen
Het zou niet op die manier moeten gaan.
Dat belast de moderators alleen maar.
Wat je nu steeds vaker ziet is dat topicstarters zonder het algemeen beleid door te nemen op een verkeerde manier een topic starten.
Voordat een moderator dan kan reageren op een TR is er dan vaak al een hele discussie in gang gezet waar niemand iets mee op schiet.
Een mogelijke oplossing is een verplichting voor (nieuwe) gebruikers om eerst de beleidsregels door te moeten lezen, daarvoor een 'kruisje' moeten zetten alvorens er een topic gestart mag worden.
Ik weet wel dat in de begindagen van Tweakers men zorgvuldiger was in het openen van topics.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Meg
  • Niet online

Meg

@Yaksa ik ben het eens dat het niet de manier is hoe het zou moeten gaan, maar ik denk dat de moderatoren liever 20 TR's zien dan een topic dat onspoort doordat de TS geen goede topicstart heeft. Ik denk een topic dat ontspoort meer werk geeft dan de 20 TR's.

De mogelijke verplichting om de beleidsregels door te lezen lijkt me juist dat je mensen gaat weren van het forum omdat je een te hoge grens legt. Dan zou ik eerder voorstander zijn van het feit dat hun eerste (of meerdere) berichten moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens deze zichtbaar is.

Het zal TR's schelen van mensen die een post melden waarbij geen eigen inzet is maar ook een hele onnodige discussie van mensen die de moderators extra werk geven door erop te reageren en waardoor de moderator bijvoorbeeld 15 verschillende berichten apart moet aanpassen terwijl de 20 TR's met een klik afgehandeld kunnen worden.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Yaksa schreef op zondag 11 januari 2026 @ 17:26:
Een mogelijke oplossing is een verplichting voor (nieuwe) gebruikers om eerst de beleidsregels door te moeten lezen, daarvoor een 'kruisje' moeten zetten alvorens er een topic gestart mag worden.
Ik weet wel dat in de begindagen van Tweakers men zorgvuldiger was in het openen van topics.
Men moet al akkoord gaan met de voorwaarden. En als jij software installeert, lees jij ook elke letter van de EULA of ram je gewoon blind op 'accepteer'? ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Yaksa
Hero of Time schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:31:
[...]Men moet al akkoord gaan met de voorwaarden. En als jij software installeert, lees jij ook elke letter van de EULA of ram je gewoon blind op 'accepteer'? ;)
Dat akkoord gaan met de voorwaarden is idd een wassen neus, want dat je akkoord bent gegaan dat ben je na twee weken al vergeten.
Misschien dat bij het aanmaken van een nieuw topic ook een kleine uitleg geplaatst kan worden hoe een topic in het desbetreffende forum geopend zou moeten worden. Nu staat er gewoon niks.

• Meg
  • Niet online

Meg

Yaksa schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:49:
[...]

Dat akkoord gaan met de voorwaarden is idd een wassen neus, want dat je akkoord bent gegaan dat ben je na twee weken al vergeten.
Misschien dat bij het aanmaken van een nieuw topic ook een kleine uitleg geplaatst kan worden hoe een topic in het desbetreffende forum geopend zou moeten worden. Nu staat er gewoon niks.
Er zijn al genoeg forumdelen waar je een template hebt voor een TS natuurlijk.

• Yaksa
Meg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:10:
[...]Er zijn al genoeg forumdelen waar je een template hebt voor een TS natuurlijk.
Dat klopt wel bij sommige forumdelen, zoals bij desktop aankoopadvies. Dan krijg je automatisch bij het starten van een nieuw topic een template en dat is helemaal prima. Maar er zijn genoeg topics waar gewoon niks staat en je zo je onduidelijke vraag kunt plempen.
Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om zoiets als bij aankoopadvies ook (aangepast) te introduceren bij elk forum. Denk dat, na invoering, dat de mods wel wat werk zal schelen. Misschien ook zo maken zoals bij sommige invulformulieren op internet, dat je gewoon verplicht bent om bepaalde velden in te vullen voordat je verder kunt / of iets gaat plaatsen.

• Meg
  • Niet online

Meg

Dat moet zeker kunnen, maar dan lijkt mijn idee met het goedkeuren beter zal werken.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Yaksa schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Dat klopt wel bij sommige forumdelen, zoals bij desktop aankoopadvies. Dan krijg je automatisch bij het starten van een nieuw topic een template en dat is helemaal prima. Maar er zijn genoeg topics waar gewoon niks staat en je zo je onduidelijke vraag kunt plempen.
Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om zoiets als bij aankoopadvies ook (aangepast) te introduceren bij elk forum. Denk dat, na invoering, dat de mods wel wat werk zal schelen.
Bij iig tech fora hebben we dat al. Maar dat weerhoud niemand om het template te verwijderen en de eigen tekst neer te zetten. En zelfs als ze het laten staan of invullen wordt er nog te vaak die zaken niet juist ingevuld. "Welke hardware/software wordt er gebruikt" bijvoorbeeld is er eentje die ik regelmatig niet zie ingevuld worden. Net als "Wat ik al heb geprobeerd" is of leeg of men zegt 'van alles'. Hebben we ook niks aan natuurlijk.
Misschien ook zo maken zoals bij sommige invulformulieren op internet, dat je gewoon verplicht bent om bepaalde velden in te vullen voordat je verder kunt / of iets gaat plaatsen.
En dan krijg je dat er onzin ingevuld wordt of 'nvt' oid om maar iets er te hebben staan.

Het moet laagdrempelig en eenvoudig zijn. Want als ik eerst 3 verplicht velden in moet gaan vullen met de potentie dat elke keer de tekst die ingevoerd is verloren raakt, haak ik al snel af. We willen nieuwe gebruikers dus niet wegjagen door onnodige verplichte velden toevoegen. Want het probleem van te weinig informatie geven is niet alleen iets wat nieuwe gebruikers doen. Ook mensen die 10+ jaar hier rond hangen en meer dan 1k posts hebben komen met oneliners waar anderen met heel veel pijn en moeite een beetje zinvolle informatie uit weten te trekken.

• Meg
  • Niet online

Meg

@Hero of Time en het idee dat een post eerst door een moderator moet worden goedgekeurd is dat mogelijk?

• Yaksa
Hero of Time schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Bij iig tech fora hebben we dat al. Maar dat weerhoud niemand om het template te verwijderen en de eigen tekst neer te zetten. En zelfs als ze het laten staan of invullen wordt er nog te vaak die zaken niet juist ingevuld. "Welke hardware/software wordt er gebruikt" bijvoorbeeld is er eentje die ik regelmatig niet zie ingevuld worden. Net als "Wat ik al heb geprobeerd" is of leeg of men zegt 'van alles'. Hebben we ook niks aan natuurlijk.

[...]

En dan krijg je dat er onzin ingevuld wordt of 'nvt' oid om maar iets er te hebben staan.

Het moet laagdrempelig en eenvoudig zijn. Want als ik eerst 3 verplicht velden in moet gaan vullen met de potentie dat elke keer de tekst die ingevoerd is verloren raakt, haak ik al snel af. We willen nieuwe gebruikers dus niet wegjagen door onnodige verplichte velden toevoegen. Want het probleem van te weinig informatie geven is niet alleen iets wat nieuwe gebruikers doen. Ook mensen die 10+ jaar hier rond hangen en meer dan 1k posts hebben komen met oneliners waar anderen met heel veel pijn en moeite een beetje zinvolle informatie uit weten te trekken.
Er is niks mis met het idee om mensen een beetje op te voeden dat ze duidelijk moeten communiceren wanneer ze iets voor elkaar willen krijgen.
Een simpele (relevant voor het desbetreffende forum) tekst die getoond wordt wanneer je een topic wilt starten is altijd nog beter dan helemaal niks.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Meg schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:33:
@Hero of Time en het idee dat een post eerst door een moderator moet worden goedgekeurd is dat mogelijk?
Dat zou dan gemaakt moeten worden, maar je gaf hier eerder al aan dat we dit allemaal vrijwillig in onze vrije tijd doen. Het feit dat sommige TRs dagen open staan geeft eigenlijk al aan dat dit een onwenselijke functie zou zijn. Ik zit er iig niet op te wachten om posts goed te gaan keuren als ze al netjes voldoen aan de benodigde informatie.
Yaksa schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:39:
[...]

Er is niks mis met het idee om mensen een beetje op te voeden dat ze duidelijk moeten communiceren wanneer ze iets voor elkaar willen krijgen.
Een simpele (relevant voor het desbetreffende forum) tekst die getoond wordt wanneer je een topic wilt starten is altijd nog beter dan helemaal niks.
Die tekst staat er in sommige gevallen al. Er is ook een stukje hierover in de https://gathering.tweakers.net/forum/faq. Voor de rest zijn de meeste gebruikers volwassen genoeg om met correcte, nette taal iemand te wijzen op gebreken zonder dat een moderator dat constant moet doen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik lees AI

Leuke voor de stagiaire, AI check op een nieuw topic.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:37
Lijkt mij ook wel een leuk werkje voor een AI-bot: coachen/nudgen van de TS mbv tips op maat in een ander kleur/lettertype in de startpost of via DM naar de TS.

[ Voor 11% gewijzigd door Wozmro op 11-01-2026 21:57 ]

• Meg
  • Niet online

Meg

@Hero of Time dat jij en anderen niet zitten te wachten om alles goed te keuren kan ik begrijpen. Zou een mogelijkheid waarbij de inhoud wordt gecontroleerd op inhoud als eerste stap kunnen? Als dan blijkt dat er te weing informatie en/of inhoud is dat een moderator het handmatig moet goedkeuren.

* Meg dacht dat HoT wel betaald werd met liefde. O+

[ Voor 0% gewijzigd door Meg op 11-01-2026 22:01 . Reden: Verkeerde emoji. ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We zijn een community. Is het echt nodig dat alles door moderators bijgehouden moet worden? In een samenleving is het toch ook niet dat alleen de politie alles doet om een beetje orde te houden? Mensen spreken anderen ook gewoon aan op ongewenst gedrag.

Laten we nou geen oplossingen bedenken voor een probleem dat juist met een vriendelijker Tweakers prima bij te houden is.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:53

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Denk dat niemand zit te wachten op vooraf goedgekeurde berichten en geloof ook niet dat @Juup dat suggereert.

Als mede-gebruiker ben ik het trouwens helemaal eens met de waarnemingen. Het gebeurt vaak dat iemand een prima vraag stelt maar dat één van de eerste drie mensen die reageert dat aanvallend doet en de TS in de verdediging drukt. Dan worden de intenties betwijfeld, moeten we er opeens aan herinnerd worden dat we maar één kant van het verhaal horen, of word er om context gevraagd die voor de beantwoording van de vraag gewoon niet nodig is. Dat doet iets met de dynamiek van de discussie en afhankelijk van hoe de TS daar mee omgaat komt er al snel een negatieve sfeer.

Ik begrijp het signaal goed en denk dat het volkomen terecht is dat er van crew gevraagd wordt om hier meer en zichtbaarder op te sturen. Natuurlijk is er soms gebrek aan capaciteit en worden TR's niet altijd naar verwachting opgevolgd maar laten we die argumenten niet aanvoeren om de discussie hier te stoppen.

Lijkt me goed voor ons als crew om dit mee te nemen en intern eens te reflecteren.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1