De highway assistant kun je na aflevering van de auto via je telefoon bijbestellen. Heb ik ook gedaan op mijn iX3 50.
Top. En kan je hem ook al gebruiken in NL? Zo ja, wat is jouw ervaring ermee?Roel16 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:43:
De highway assistant kun je na aflevering van de auto via je telefoon bijbestellen. Heb ik ook gedaan op mijn iX3 50.
Ja, je kunt de Highway Assist in Nederland gebruiken. Mijn ervaringen tot nu toe zijn positief. Het systeem geeft veel vertrouwen en werkt over het algemeen erg prettig. Het loslaten van het stuur is in het begin even wennen, maar dat went snel. De auto stuurt stabiel en houdt netjes de rijstrook. Inhalen gaat vlot en soepel. Wanneer de auto zelf een rijstrookwissel voorstelt, kun je deze bevestigen door in de betreffende buitenspiegel te kijken. Dat werkt intuïtief. Als je zelf van rijstrook wilt wisselen zonder voorstel van de auto, volstaat een tikje op de richtingaanwijzer; de auto voert de wissel vervolgens zelfstandig uit. Ik heb inmiddels ook al langere stukken gereden (bijvoorbeeld 30 tot 60 minuten) zonder het stuur aan te raken. Tot nu toe voelt het systeem behoorlijk volwassen en betrouwbaar aan.
@Roel16, wat kost het als je de highway assistant later bijbesteld?
Je kunt per maand of per jaar betalen. Ik heb gekozen voor een jaarabonnement en dat kost 345 euro per jaar (incl BTW).
Begrijp ik het goed dat je werkgever de optie vervolgens in de auto gaat aanschaffen voor je? Of ga je deze zelf kopen in de auto? De bijtelling over die 1000 euro is namelijk 22% en daarover betaal je in het ergste geval 49.5% oftewel nog geen 110 euro per jaar. Doe dat maal 4 en het iets minder dan de helft van de waarde van de optie. Maar zoals gezegd in het begin tenzij je werkgever deze optie voor je gaat kopen, maar anders snap ik de redenering niet.Loen schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:07:
[...]
Voor zover ik kon vinden is dit al lang goedgekeurd en dat is ook wat de dealer me vertelt. Maar alleen level 2 op de snelweg natuurlijk, wat anders is dan bij Tesla. Zie quote van van Poelgeest:
[...]
Qua opties: ja, parking assistant (beide versies), highway assistant en digital premium zijn allen naderhand te bestellen via de connected drive store. De sensoren zitten er al op. Dealer heeft me dit verzekerd, want ik laat ze er vanuit fabriek af vanwege fiscale waarde en bijtelling
Mocht ik er helemaal naast zitten hoor ik dat graag.
Mijn leasebudget is niet zo hoog maar ik mag overschrijden. Deze opties komen bovenop het budget en worden gewoon als totaalprijs verrekend in de looptijd van 5 jaar (geen restwaarde oid). Maar als ik het "after market" doe, betaal ik het in 1x en bespaar ik dus de bijtelling helemaal. Enige risico is als ik de auto total loss rij in die 5 jaar of als ik ontslag zou nemen. Beiden verwacht ik niet te doenOase schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:02:
[...]
Begrijp ik het goed dat je werkgever de optie vervolgens in de auto gaat aanschaffen voor je? Of ga je deze zelf kopen in de auto? De bijtelling over die 1000 euro is namelijk 22% en daarover betaal je in het ergste geval 49.5% oftewel nog geen 110 euro per jaar. Doe dat maal 4 en het iets minder dan de helft van de waarde van de optie. Maar zoals gezegd in het begin tenzij je werkgever deze optie voor je gaat kopen, maar anders snap ik de redenering niet.
Mocht ik er helemaal naast zitten hoor ik dat graag.
Misschien word ik oud(erwets), maar een BMW draait toch om "Freude am fahren" en de iX3 heeft zelfs een "heart of joy" om dat plezier te maximaliseren. Waarom zou je dan 1000 euro neerleggen om jezelf het rijden te ontnemen? Je wordt wel geacht mee te blijven kijken, daarmee voelt het voor mij hetzelfde als ik mijn dochter laat rijden, die goed kan rijden, maar wel wil dat ik met haar mee blijf kijken. En dan gun ik haar de rij-ervaring, maar rijd toch eigenlijk liever zelf. En zij zou de autopilot functie vast wel fijn vinden, maar hoe krijgt ze dan die rij-ervaring?
Mocht dit een reactie op mij zijn, ik ben dat ook niet van plan overigens. Ik ben voornemens alleen de parking assistant (de basis versie) en digital premium "after market" doen. 1000 euro voor hands-off maar eyes-on snap ik niet. Ook niet als het ook binnen de bebouwde kom kan maar veel duurder is (kijkend naar een ander merk). Ik snap dat ook nietEV_Eric schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:16:
Misschien word ik oud(erwets), maar een BMW draait toch om "Freude am fahren" en de iX3 heeft zelfs een "heart of joy" om dat plezier te maximaliseren. Waarom zou je dan 1000 euro neerleggen om jezelf het rijden te ontnemen? Je wordt wel geacht mee te blijven kijken, daarmee voelt het voor mij hetzelfde als ik mijn dochter laat rijden, die goed kan rijden, maar wel wil dat ik met haar mee blijf kijken. En dan gun ik haar de rij-ervaring, maar rijd toch eigenlijk liever zelf. En zij zou de autopilot functie vast wel fijn vinden, maar hoe krijgt ze dan die rij-ervaring?
Op de bestaande iX3 heb ik adaptive CC en lane assist wat toch wel echt prettig is als je echt kilometers moet doen (zoals op vakantie). Die "Freude am fahren" is trouwens al lang verdwenen door flitspalen, files, drempels, smalle wegen met allerlei obstakels... echt ontspannen rijden is dan ook eerder zeldzaam vandaag.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Je maakt een goed punt over het genot van zelf rijden, maar ik ben toch ook een innovator en vind het gewoon leuk om dit soort geavanceerde functies uit te proberen. Misschien maar voor een beperkte tijd, maar toch dat gevoel van je stuur loslaten en je verbazen hoe zoiets complex toch technisch zo goed kan werken. En dan komt er nog bij dat mijn zoon een Tesla model 3 rijdt met binnenkort FSD geactiveerd en dan kan Pa natuurlijk niet aankomen met een gloednieuwe BMW met mindere techniekenEV_Eric schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:16:
en naar wat ik begrijp, om even in te haken .. is de lane assist std op de nieuwe ix3, alsook adaptive cruisecontrol ( Driving Assistant Pack Plus = gratis ) Enkel de high way assistant, biedt dan wat extra's ikv evt autom switchen van rijstrook.
Tenzij ik erover lees ..
Het Driving Assistant Pack Plus ondersteunt en helpt u bij het sturen en remmen. Als optie regelt het de snelheid en de afstand tot de voorligger en helpt het uw BMW om op de rijstrook te blijven. Het systeem kan herkende snelheidsbeperkingen automatisch overnemen en past zelfs de snelheid aan voor bochten, rotondes en afslagen.
De voordelen op een rij:
Helpt bij het sturen, remmen en accelereren
Ondersteuning ook op bochtige trajecten
Met BMW Symbiotic Drive blijft de hulpfunctie ook bij lichte remmanoeuvres continu actief
Past de snelheid aan het komende traject aan
Helpt snelheidsbeperkingen en afstanden aan te houden
Tenzij ik erover lees ..
Het Driving Assistant Pack Plus ondersteunt en helpt u bij het sturen en remmen. Als optie regelt het de snelheid en de afstand tot de voorligger en helpt het uw BMW om op de rijstrook te blijven. Het systeem kan herkende snelheidsbeperkingen automatisch overnemen en past zelfs de snelheid aan voor bochten, rotondes en afslagen.
De voordelen op een rij:
Helpt bij het sturen, remmen en accelereren
Ondersteuning ook op bochtige trajecten
Met BMW Symbiotic Drive blijft de hulpfunctie ook bij lichte remmanoeuvres continu actief
Past de snelheid aan het komende traject aan
Helpt snelheidsbeperkingen en afstanden aan te houden
Yep, Driving Assistant Plus (S05AT) zit er standaard op. De highway assistant is een extra aan te schaffen optie.rolelael schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:39:
en naar wat ik begrijp, om even in te haken .. is de lane assist std op de nieuwe ix3, alsook adaptive cruisecontrol ( Driving Assistant Pack Plus = gratis ) Enkel de high way assistant, biedt dan wat extra's ikv evt autom switchen van rijstrook.
(snap)
Ik vind het fijne aan de highway assist, dat je het kunt gebruiken, het hoeft niet. Zelf rijden is idd leuk, maar op lange saaie snelweg stukken, is het best fijn om het aan de auto over te laten. Ook vind ik het leuk om zulke technische nieuwigheden te proberen en te benutten. De driving assistant plus is trouwens ook al heel fijn. Dat werkt echt heel soepel. De highway assist voegt alleen toe: handen van het stuur op de snelweg, automatisch van rijbaan kunnen wisselen (tikje op richtingaanwijzer of blik in spiegel als de auto het voorstelt).
https://www.instagram.com/reel/DOt4_5ODWM4/
Dit lijkt het eucalyptus green te zijn
Daar lijkt het niet op qua staaltje wat ik heb gezien. Die post is ook al van een tijd terug is. Maakt het ook minder waarschijnlijk.Korre schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:24:
https://www.instagram.com/reel/DOt4_5ODWM4/
Ik zeg nee.
Shit happens.
Bij die rode zijn ze vergeten de banden te monteren, oh wacht even
Klopt het dat de highway assistent niet sneller kan dan de snelheidslimiet? Hier in het Belgenland wordt er vaak iets sneller gereden wegens de snelheidscorrectie (6%) en overschatting van de auto zelf. Zou jammer zijn als dit niet kan met de highway assistent.Roel16 schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:42:
Ik vind het fijne aan de highway assist, dat je het kunt gebruiken, het hoeft niet. Zelf rijden is idd leuk, maar op lange saaie snelweg stukken, is het best fijn om het aan de auto over te laten. Ook vind ik het leuk om zulke technische nieuwigheden te proberen en te benutten. De driving assistant plus is trouwens ook al heel fijn. Dat werkt echt heel soepel. De highway assist voegt alleen toe: handen van het stuur op de snelweg, automatisch van rijbaan kunnen wisselen (tikje op richtingaanwijzer of blik in spiegel als de auto het voorstelt).
De highway assistent neemt vanzelf de snelheidslimiet over. Je kunt hem niet automatisch bv 6 km per uur harder laten rijden. Wat wel goed werkt is om de snelheid via de knoppen op het stuur te verhogen als hij eenmaal autonoom rijdt. Dan blijft hij harder rijden. Je moet dus wel iedere keer als de maximum snelheid wijzigt, de rijsnelheid van de auto iets verhogen. Een offset qua standaard snelheid instellen kan wel, maar niet als de driving assistant op driving assistant pro / highway assistent staat.
Dat is goed nieuws! Als ik het goed begrijp kan hij dus wel harder dan de limiet, enkel moet je de snelheid elke keer verhogen als je hem activeert? Het is niet dat hij dan afslaat zodra je dat doet?
Wat is Tesla een stuk verder nu. Zal de iX3 binnenkort nog in de buurt gaan komen?
Ik denk dat het nog lang gaat duren.
Shit happens.
Iemand ervaring met het activeren en opslaan van parking plaatsen?
Ik heb de Parking Assistent Professional maar heb niet de mogelijkheid om trajecten/plaatsen op te nemen...
(volgens handleiding zou je tot 15 plaatsen kunnen bewaren)
Ik heb de Parking Assistent Professional maar heb niet de mogelijkheid om trajecten/plaatsen op te nemen...
(volgens handleiding zou je tot 15 plaatsen kunnen bewaren)
Blijft typisch dat ik deze optie helemaal niet had tijdens bestellen in november. Alle "reviewers" reden wel met deze optie geactiveerd, dus ging er beetje vanuit dat het standaard erop zat. nu zie ik het braaf staan voor nog eens bijna 1000k voor 4 jaar.Roel16 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:15:
Je kunt per maand of per jaar betalen. Ik heb gekozen voor een jaarabonnement en dat kost 345 euro per jaar (incl BTW).
1000 euro dus ....
Dat is erg duur!!! 1000k is 1.000.000. Is dat in euro's?Elrolo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:07:
[...]
Blijft typisch dat ik deze optie helemaal niet had tijdens bestellen in november. Alle "reviewers" reden wel met deze optie geactiveerd, dus ging er beetje vanuit dat het standaard erop zat. nu zie ik het braaf staan voor nog eens bijna 1000k voor 4 jaar.
Dat is dan een achteruitgang tov de oude iX3, die dan geen highway assist heeft, maar wel een knopje op de adaptive cruise control de snelheidslimiet over te laten nemen met een standaard offset van +X km/uur/Roel16 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:41:
De highway assistent neemt vanzelf de snelheidslimiet over. Je kunt hem niet automatisch bv 6 km per uur harder laten rijden. Wat wel goed werkt is om de snelheid via de knoppen op het stuur te verhogen als hij eenmaal autonoom rijdt. Dan blijft hij harder rijden. Je moet dus wel iedere keer als de maximum snelheid wijzigt, de rijsnelheid van de auto iets verhogen. Een offset qua standaard snelheid instellen kan wel, maar niet als de driving assistant op driving assistant pro / highway assistent staat.
k = eLoewe schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:07:
[...]
Dat is erg duur!!! 1000k is 1.000.000. Is dat in euro's?
Ben ik helaas niet met je eens. Hij maakt op de snelweg geen vloeiende bocht maar stuurt heel haperig zelfs al bij flauwe bochten. Hoop dat er snel een software update voor komt.Roel16 schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:42:
Ik hoop dat we met de iX3 niet al te vaak horen: Ik hoop dat er een snelle software-update komt...folker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:13:
[...]
Ben ik helaas niet met je eens. Hij maakt op de snelweg geen vloeiende bocht maar stuurt heel haperig zelfs al bij flauwe bochten. Hoop dat er snel een software update voor komt.
Ik had verder nog van niemand klachten gehoord, maar als jij dat zo ervaart is dat natuurlijk zo.
Shit happens.
Zijn er al veel gebruikers hier die de auto al in bezit hebben? Zo ja wat zijn jullie bevindingen tot nu toe?
Van mijn 3GT naar de eerste iX3 was een ganse vooruitgang, naar deze iX3 vallen toch wat dingen tegen. Veel stuggere ophanging en povere standaard audio. Natuurlijk enorm rijbereik en veel PK's, maar dat heb ik toch niet zo nodig.
@hedwigvb welke maat wielen had je en heb je nu onder de iX3? Dit in verband met jouw ervaring over de ‘veel stuggere ophanging’ tov de vorige iX3.
Ik reed de proefrit met de grootste velgen en had niet de indruk dat het onderstel veel stugger was dan in mijn huidige ix3 (van de vorige generatie, met adaptief onderstel en op 19 inch). Maar goed, dat was ook maar een uurtje rijden.
Onzinmdeiman schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:54:
Wat is Tesla een stuk verder nu. Zal de iX3 binnenkort nog in de buurt gaan komen?
Ik heb echt alles behalve dat gevoel.[
Ben ik helaas niet met je eens. Hij maakt op de snelweg geen vloeiende bocht maar stuurt heel haperig zelfs al bij flauwe bochten. Hoop dat er snel een software update voor komt.
Ik rij er nu een maand in en heb er ongeveer 1100km opzitten, hiervoor een 2-serie coupe gehad. Kwa rij ervaring met 21" is die minder stug, dan de 2-serie op 19". Soms wat stuiterig over oneven heden in de weg ten opzichte van de stug geveerde 2-serie. Verder ben ik zeer tevreden over het rijgedrag. Verbruik zit tussen de 16.5 tot 19 kwh met een gemiddelde van net onder de 18 kwh. De lane assist heb ik uitstaan, want na 2 onverwachte ingrepen was ik er klaar mee. Misschien dat ik het weer is ga proberen als Assisted Driving Pro beschikbaar is.Oase schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:48:
Zijn er al veel gebruikers hier die de auto al in bezit hebben? Zo ja wat zijn jullie bevindingen tot nu toe?
Top speed of 408 kW! The new @BMW iX3 on the @Fastned 600 kW charger 🚀 ⚡️ pic.twitter.com/gsbzg7Zo5B
— Luc (@lucbronk) 16 april 2026
Xbox Live: Miesjh NL
Beetje jammer dit soort korte statements. En ook niet duidelijk wat je nu precies onzin vindt en waarom.
Shit happens.
Even een ander onderwerp waarvan ik me afvraag of meer van jullie dat al hebben ervaren.
Tijdens een uitgebreide proefrit vielen mij twee storende dingen op. Waarbij ik moet zeggen dat ik niet precies 100km/u reed, maar ook niet 150.
De motorkap zullen ze vast aanpakken in productverbeteringen of per modeljaar 2027.
Tijdens een uitgebreide proefrit vielen mij twee storende dingen op. Waarbij ik moet zeggen dat ik niet precies 100km/u reed, maar ook niet 150.
- Er is nogal wat windruis te horen bij de A-stijlen.
- Ik zag de motorkap ligt op en neer bewegen/golven. Ik heb dit meer gehoord van journalisten.
De motorkap zullen ze vast aanpakken in productverbeteringen of per modeljaar 2027.
Idem jouw quotemdeiman schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:06:
[...]
Beetje jammer dit soort korte statements. En ook niet duidelijk wat je nu precies onzin vindt en waarom.
De aflevering van BMW iX3’s heeft op het moment wat problemen hoorde ik van Ekris. Ik begrijp dat er voor aflevering door de dealer een software update moet worden geïnstalleerd maar dat deze vastloopt gedurende het proces. Ze wachten nu op een update van de software-update software 😉
Verder hangt mijn iX3 al even in de een na laatste fase van het productieproces, ik begrijp door de 22kw laadoptie (4U6) die is toegevoegd. Ik begrijp dat de vraag naar deze optie wat groter is dan verwacht.
We wachten geduldig af.
Verder hangt mijn iX3 al even in de een na laatste fase van het productieproces, ik begrijp door de 22kw laadoptie (4U6) die is toegevoegd. Ik begrijp dat de vraag naar deze optie wat groter is dan verwacht.
We wachten geduldig af.
Dank voor je reactie!GraveHard schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:37:
[...]
Ik rij er nu een maand in en heb er ongeveer 1100km opzitten, hiervoor een 2-serie coupe gehad. Kwa rij ervaring met 21" is die minder stug, dan de 2-serie op 19". Soms wat stuiterig over oneven heden in de weg ten opzichte van de stug geveerde 2-serie. Verder ben ik zeer tevreden over het rijgedrag. Verbruik zit tussen de 16.5 tot 19 kwh met een gemiddelde van net onder de 18 kwh. De lane assist heb ik uitstaan, want na 2 onverwachte ingrepen was ik er klaar mee. Misschien dat ik het weer is ga proberen als Assisted Driving Pro beschikbaar is.
Klinkt niet heel erg best. Laatst ook al voor de mensen die de auto besteld hebben zonder panoramadak. Laat ik nu net de gelukkige zijn die zowel de 22kw optie heeft als het niet nemen van het panomaramdak.Bashy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:56:
De aflevering van BMW iX3’s heeft op het moment wat problemen hoorde ik van Ekris. Ik begrijp dat er voor aflevering door de dealer een software update moet worden geïnstalleerd maar dat deze vastloopt gedurende het proces. Ze wachten nu op een update van de software-update software 😉
We wachten geduldig af.
De standaard m sport 20 inch velgen met hankook bandenFranciesco schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:51:
@hedwigvb welke maat wielen had je en heb je nu onder de iX3? Dit in verband met jouw ervaring over de ‘veel stuggere ophanging’ tov de vorige iX3.
Ik betwijfel of het niet bestellen van een panoramadak werkelijk een flinke vertraging oplevert. Inderdaad is dit eenmalig gemeld op motor-talk.de, maar nadien zijn er geen kopers van de iX3 NK geweest die hetzelfde is overkomen (aldus de betreffende thread). Uit eigen ervaring: mijn iX3-50 besteld op 8/11, met zowel 22kw optie als "normaal" dak, werd geproduceerd op 10/4 en zal afgeleverd worden 4/5....Klinkt niet heel erg best. Laatst ook al voor de mensen die de auto besteld hebben zonder panoramadak. Laat ik nu net de gelukkige zijn die zowel de 22kw optie heeft als het niet nemen van het panomaramdak.
ik zal de vertraging dinsdag hopelijk weten. Dinsdag is mijn dealer uit vakantie terug... ook dus zonder pano dak besteld, productie juni. Keep you posted
Artikel over real world range, wat vinden jullie?
https://www.autovisie.nl/...acebook&utm_term=Autofeed
[ Voor 10% gewijzigd door jochem_van_raak op 17-04-2026 12:06 ]
Helemaal niet slecht en conform verwachting. Met 22 inch dus, in "real world" 82% (597 van 728) van actieradius volgens WLTP normering, dat is relatief best goed in vergelijk met andere EV's.jochem_van_raak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:05:
Dat vind ik eigenlijk beter dan ik had verwacht. Dit moet je dus met 728 WLTP vergelijken omdat de test op 22 inch is gedaan. Als je dan rekening houdt met een omgevingstemperatuur van 8 graden dan valt dit mij niet tegen.jochem_van_raak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:05:
Ik ben benieuwd wat de range zal zijn bij 20 graden op de 20 inch aero velgen. Ik hoop op 700km.
Ik vind het -gezien de temperatuur en de grote velgen- ook alles meevallen. Ik heb straks 20 inch en denk dat ik dan tussen de 650 en 700 km actieradius heb wat een dikke prima is.jochem_van_raak schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:05:
Mooi, ik twijfel nog tussen ocean wave blue en Eucalyptus Green. Mijn levertijd is september dus kan nog twijfelen😂.MrMute schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog wat foto's van Eucalyptus Green, ziet er heel goed IMO! Heb een beetje spijt van mijn keuze voor Polarized Grey, ach zal ook wel mooi zijn, nog 3 weekjes wachten. Toevallig iemand die hem al heeft in Polairzed Grey en wat foto's wilt delen?
hoe vaak ik al met mijn cursor boven de offerte aanvraagknop heb gehangen, telkens kom ik er op terug, hier lees ik weliswaar best positieve berichten maar niet zo positief als dat ik had gedacht en ook best wel wat minder goede. dan staat daar een configuratie van 85 k klaar, exact 3 jaar terug gaf ik dat geld ook uit, aan mijn huidige ix3. die is nu niet meer de helft waard. dus dan schrijf je ruim meer dan 1000 e per maand af. best geld om iedere ochtend voor te gaan werken.
dan denk ik. is het dat waard om nu weer in te stappen en de afschrijving weer opnieuw te doorlopen. mijn huidige is nog fonkelnieuw, 40k km en alles erop en eraan. ik zie nu even niet waar ik die meerwaarde vandaan moet halen. heb 5 jaar uitgekeken naar deze auto maar gaandeweg wel minder enthousiast, mede door die toch wel ietswat vreemde neus. maar dat is persoonlijk. nu dan nog even niet denk ik. even zien hoe de auto jullie allemaal gaat bevallen in de iets langere tijdsframe. dus ik volg jullie.
dan denk ik. is het dat waard om nu weer in te stappen en de afschrijving weer opnieuw te doorlopen. mijn huidige is nog fonkelnieuw, 40k km en alles erop en eraan. ik zie nu even niet waar ik die meerwaarde vandaan moet halen. heb 5 jaar uitgekeken naar deze auto maar gaandeweg wel minder enthousiast, mede door die toch wel ietswat vreemde neus. maar dat is persoonlijk. nu dan nog even niet denk ik. even zien hoe de auto jullie allemaal gaat bevallen in de iets langere tijdsframe. dus ik volg jullie.
Dank voor deze foto’s. Ik heb deze kleur ook besteld en op de staal viel het al op hoe sterk de kleur afhankelijk is van lichtval. Bij fel licht lichtgroen met een grijstint en bij minder fel licht wat donkerder grijs met een groentint. Het is lastig op een foto te vangen, maar dit geeft denk ik een aardige indruk. Ik heb de auto met het castagna interieur besteld en had wel enige vrees voor de combi (bang dat het te veel naar rood zou neigen vanwege het groen, maar dat bleek in de configurator bij de dealer mee te vallen). Ik heb de stoelen (niet in combinatie met eucalyptus) in real life gezien en het is meer bruin dan rood/oranje. De zwarte hemel in combinatie met de zwarte stoelen was naar mijn smaak te veel van het goede. Het lichte interieur vond ik mooi passen bij de kleur eucalyptus maar is vrees ik wel besmettelijk.MrMute schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog wat foto's van Eucalyptus Green, ziet er heel goed IMO! Heb een beetje spijt van mijn keuze voor Polarized Grey, ach zal ook wel mooi zijn, nog 3 weekjes wachten. Toevallig iemand die hem al heeft in Polairzed Grey en wat foto's wilt delen?
Puur luxe probleemHugo1529 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:48:
hoe vaak ik al met mijn cursor boven de offerte aanvraagknop heb gehangen, telkens kom ik er op terug,
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Ziet er inderdaad wel heel goed uit. Misschien loet ik het gewoon durven bestellen. Is toch net iets specialer dan zilvergrijsMrMute schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben op 2april naar de BMW dealer geweest om de IX3 50 te bestellen. Ze hadden daar slecht nieuws. Wel te bestellen maar de levering ten vroegste in februari 27. Alle slots van dit jaar worden voorzien voor de IX3 40. Na veel nadenken de 40 besteld . Zal ruim voldoende zijn voor mij ! leverbaar op het laatste van oktober 26. Kan eventueel nog vervroegd worden.
Ocean wave blue
Alu velgen 1051 21inch
M sportpakket
iconic glow exterieur pack
Parking assistent pack plus
Professionel pack
Digital premium:4jaar
Service inclusiive voor 6 jaar
En nu een beetje wachten .
Ocean wave blue
Alu velgen 1051 21inch
M sportpakket
iconic glow exterieur pack
Parking assistent pack plus
Professionel pack
Digital premium:4jaar
Service inclusiive voor 6 jaar
En nu een beetje wachten .
Uitgebreide praktijktest met 20inch wielen. O.a. comfort, snelladen, verbruik en de assistentie functies worden besproken.
Hier ook tot onbepaalde tijd de levering uitgesteld. Terwijl hij dus wel gister bij de dealer is gearriveerd 👀
HT-addict in spe
:strip_exif()/f/image/JsMC6KSH1ztCVf11tuMo9Gqw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jZqBW2pRGUsG0JPbB5qCkP9C.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag nog eens langsgeweest. Ze hadden een mini staan in het groen. Dat kleur zat heel dicht bij het staal van het eucalyptus green.
Het was somber weer en was wel wat donkerder dan de foto's die hier gepasseerd zijn.
:strip_exif()/f/image/PssQfR2PtfuPQRl3W8HhRMN2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook een testrit gedaan met een zilveren.
De twijfel blijft. Geraak er niet aan uit.
Net voor kerst ‘25 een iX3 50 M Sport Pack Pro besteld in Polarized Grey maar twijfel nog over de kleur, zeker nu ik hier de foto’s in Eucalyptus Green zie voorbijkomen.
@V_Andy : in welke vestiging van Meeusen zal de iX3 in het groen te zien zijn?
Na het bekijken van het YouTube filmpje van Autogefühl ben ik wel meer en meer overtuigd van 20 inch velgen, ik heb de 1047 gekozen.
Na het bekijken van het YouTube filmpje van Autogefühl ben ik wel meer en meer overtuigd van 20 inch velgen, ik heb de 1047 gekozen.
Is er nu iets wat je mist in je huidige iX3 t.o.v. de nieuwe?Hugo1529 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:48:
hoe vaak ik al met mijn cursor boven de offerte aanvraagknop heb gehangen, telkens kom ik er op terug, hier lees ik weliswaar best positieve berichten maar niet zo positief als dat ik had gedacht en ook best wel wat minder goede. dan staat daar een configuratie van 85 k klaar, exact 3 jaar terug gaf ik dat geld ook uit, aan mijn huidige ix3. die is nu niet meer de helft waard. dus dan schrijf je ruim meer dan 1000 e per maand af. best geld om iedere ochtend voor te gaan werken.
Is het bekend waarom de leveringen worden uitgesteld?
Je leest er weinig over online. Dealer wil ook niet veel prijsgeven.
[ Voor 40% gewijzigd door Id3 op 18-04-2026 19:48 ]
Id3 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:46:
Is het bekend waarom de leveringen worden uitgesteld?
Bashy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:56:
In Kalmthout zou er normaal één toekomen volgende week.Autofreak schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:05:
Net voor kerst ‘25 een iX3 50 M Sport Pack Pro besteld in Polarized Grey maar twijfel nog over de kleur, zeker nu ik hier de foto’s in Eucalyptus Green zie voorbijkomen.
Dag allen,
Levering van de mijne (iX3 M Sport pro, 21", polarized grey) stond gepland in week 19, uitgesteld naar week 23. Heb de laadoptie professional ook besteld, wellicht ligt het daaraan?
Levering van de mijne (iX3 M Sport pro, 21", polarized grey) stond gepland in week 19, uitgesteld naar week 23. Heb de laadoptie professional ook besteld, wellicht ligt het daaraan?
Zou dat kunnen dat ze het kleur eucalyptus green nu donkerder is dan de eerste? De fotos die we vinden en het staal dat ik gisteren zag komen eigenlijk echt niet overeen lijkt alsof ze het aangepast hebben
Ik denk er aan een voorraad model te kopen. Prijzen voor een m sport pro model met bijna alle opties op de bmw site zien er nog best ok uit. Enige optie die ik zou missen is 22kw laden. Demo model mogelijk ook een optie. Anders wachten tot 2027. Keuzes...
@Renoo ik heb begrepen dat de laadoptie professional en 22kw nodig is om bidirectioneel te kunnen laden. weeg dat dusss vooral goed af. voor mij is dat erg belangrijk met 40 zonnepanelen. succes!
Ja goed punt. Mijn enige zorg bij v2g is dat je de batterij veel aan het laden en ontladen bent wat de levensduur van de auto dus ook wel wat zal impacten.CharlyBeemer schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:40:
@Renoo ik heb begrepen dat de laadoptie professional en 22kw nodig is om bidirectioneel te kunnen laden. weeg dat dusss vooral goed af. voor mij is dat erg belangrijk met 40 zonnepanelen. succes!
Laat je goed informeren wat er mogelijk is. V2H, V2L, V2G? Welke laadpaal heb je nodig? Is er een specifieke E-leverancier noodzakelijk? Hoe zit het met je backoffice? Laadpassen kunnen er nog niet mee overweg.
Alleen bij AC-laden. DC-laden kan sowieso bidirectioneel.CharlyBeemer schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:40:
Vraag waar ik geen goed antwoord op kan vinden. De NK iX3 komt met een digitale sleutel via de MyBMW-app. Wordt ook een fysieke sleutel meegeleverd? Is dat dan een pinpas in de stijl van de Tesla of een sleutel in de stijl van de oudere BMW's?
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Tijdens mijn proefrit heb ik een " sleutel" meegekregen.Maximus schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:22:
Vraag waar ik geen goed antwoord op kan vinden. De NK iX3 komt met een digitale sleutel via de MyBMW-app. Wordt ook een fysieke sleutel meegeleverd? Is dat dan een pinpas in de stijl van de Tesla of een sleutel in de stijl van de oudere BMW's?
Zoals hierboven aangegeven komt hij in elk geval met een klassieke sleutel. Aangezien mijn huidige 3-serie (2022) alle overige sleutelopties ook heeft (pinpas, app/iphone wallet), lijkt de kans mij vrij groot dat de iX3 die digitale opties ook zal hebben.Maximus schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:22:
De ix3 heeft digital key plus. Dus je moet hier de telefoon niet tegen de deur hendel houden zoals bv bij de i4. Werkt dus vanop afstand. 2 fysieke sleutels ook meegeleverd. Wat ik niet weet is of er een key card wordt meegeleverd ( kreeg ik bij mijn i4 wel )
Goed nieuws, ze kunnen de update zelf doen en de levering komende zaterdag gaat gewoon door!HenkyDoodle schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:09:
Hier ook tot onbepaalde tijd de levering uitgesteld. Terwijl hij dus wel gister bij de dealer is gearriveerd 👀
HT-addict in spe
Wellicht heb ik wat gemist, maar ik ben nog nergens tegengekomen dat voor v2h functionaliteit de auto moet uitgerust zijn met de 22 kW laadoptie. Wel is voor een bidirectionele mogelijkheid een BMW Wallbox Professional 11 kW nodig met een tussenmeter welke via de motbus comuniceerd met Wllbox
Sinds de introductie van de 40 en daarbij gepaarde veranderingen is v2h standaard geworden. V2L zit nog wel bij de 22 kW optie in.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Ik weet niet zeker of die echt nodig is. In principe zou toch elke v2g/v2h laadpaal het moeten kunnen als de auto het kanbernard59 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:10:
Wellicht heb ik wat gemist, maar ik ben nog nergens tegengekomen dat voor v2h functionaliteit de auto moet uitgerust zijn met de 22 kW laadoptie. Wel is voor een bidirectionele mogelijkheid een BMW Wallbox Professional 11 kW nodig met een tussenmeter welke via de motbus comuniceerd met Wllbox
Waar lees je dat?Beatman schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:17:
Sinds de introductie van de 40 en daarbij gepaarde veranderingen is v2h standaard geworden. V2L zit nog wel bij de 22 kW optie in.
https://www.bmw.nl/conten...W_nl.pdf.coredownload.pdf Hierbij de handleiding voor de BMW DC laadpaal. Ik vind het nog wel verwarrend. Er zitten 4 UTP aansluitingen op, en nog losse klemmenstroken. P1 is nog niet mogelijk, alleen via bepaalde kWh Modbusmeters. Deze moet je dus in je meterkast laten zetten. Of een P1 Modbus modulator, maar dit word niet gesupport.
[ Voor 18% gewijzigd door Hydraulic op 22-04-2026 13:25 ]
Velgen spelen een belangrijke rol in de uitstraling van een auto. Hoewel de standaard velgen van de meeste IX3 lease auto’s mij niet aanspreken (en gewoon lelijk is) ziet deze IX3 er vanuit het perspectief van de POV video, er best mooi uit.
Standaard uitrusting benoemt dit:
Of dit dus werkt met andere laadpalen is nog de vraag... Daar melden ze op de site niks van dus de vraag is of ze een eigen protocol/standaard voor hebben gemaakt of dat andere laadpalen dit ook zouden moeten kunnen.Bidirectioneel opladen (DC) voor Vehicle-to-Home (V2H) in combinatie met de optioneel verkrijgbare BMW Wallbox Professional (leverbaar vanaf maart 2026).
De 22kw optie heeft nu V2L er achter staan en benoemt:
Daarnaast kunt u met de AC laadaansluiting Professional ook bidirectioneel laden. Daarmee ondersteunt uw BMW Vehicle-to-Load (V2L) en kunt u hem onderweg gebruiken als powerbank voor elektrische apparaten.
Ik heb de dealer gebeld; de walbox moet geïnstalleerd worden door door btw goedgekeurde specialisten ivm garantie va de auto etc. wie dat zijn ivm nog niet bekend en wordt uitgezocht.
:strip_exif()/f/image/1VVgLctAsJOg8ABEB9Q4u3kU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7aWqTsz9lqHDVOlsdBCARzQS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist dit showroommodel gekocht. Levering in juni.
Opties:
- Ocean Wave Blue
- 22 inch LM Y-Spaak (Styling 1054 M) Bicolor
- Stuurwielrand verwarmd
- M Sportpakket Pro
- Trekhaak
- Panoramadak met Klimaat Comfort Glas
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Ambiance verlichting
- Parking Assistant Professional
- BMW Digital Premium
- Innovation Pack
[ Voor 17% gewijzigd door Miesjh op 22-04-2026 20:03 ]
Xbox Live: Miesjh NL
Vandaag naar de garage geweest om een offerte op te laten maken van de 40 (de 50 valt boven lease budget). De verkoper wou me maar al te graag het M-pakket laten nemen. Dit boven andere opties die hij nutteloos vond (Highway Assistant, Parking Assistent Pack Professional zou enkel bedienen met gsm toevoegen, BMW Digital Premium omdat het maar 3 jaar is, Multifunctionele stoelen voorin omdat het enkel massage toevoegde, Snelladen AC,... . Is natuurlijk allemaal persoonlijk. Ook het Iconic Glow wou hij me ten stelligste aanraden omdat de achterlichten anders gewoon rood zijn. Heeft er soms iemand een foto van een standaard Ix3 achterkant zonder Iconic Glow optie om die lichtblokken te kunnen vergelijken? In de garage stonden uitsluitend iX3's met M-pakket. Ook in de werkplaats. Ik weet nu niet of ik niet liever meer opties heb boven het M-pakket. Moeilijk...
[ Voor 14% gewijzigd door Yargo op 22-04-2026 20:07 ]
Ik heb de M Sport 50 met klassiek stuur, Iconic Glow, M sport en trekhaak, dat was einde verhaal met mijn lease budget. Je kan overwegen om de Iconic Glow te wisselen voor het pano dak en harman kardon. Niet aan gedacht indertijd maar toch na te zien...Yargo schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:00:
Vandaag naar de garage geweest om een offerte op te laten maken van de 40 (de 50 valt boven lease budget). De verkoper wou me maar al te graag het M-pakket laten nemen. Dit boven andere opties die hij nutteloos vond (Highway Assistant, Parking Assistent Pack Professional zou enkel bedienen met gsm toevoegen, BMW Digital Premium omdat het maar 3 jaar is, Multifunctionele stoelen voorin omdat het enkel massage toevoegde, Snelladen AC,... . Is natuurlijk allemaal persoonlijk. Ook het Iconic Glow wou hij me ten stelligste aanraden omdat de achterlichten anders gewoon rood zijn. Heeft er soms iemand een foto van een standaard Ix3 achterkant zonder Iconic Glow optie om die lichtblokken te kunnen vergelijken? In de garage stonden uitsluitend iX3's met M-pakket. Ook in de werkplaats. Ik weet nu niet of ik niet liever meer opties heb boven het M-pakket. Moeilijk...
@Yargo
Ik kan geen youtube video meer terugvinden, maar ik dacht dat ik er ergens één gezien had zonder iconic glow. Zelfs al had ik het budget zou ik toch twijfelen, ik vindt het zonder er iets puurder en gelikter uitzien. Smaak is natuurlijk persoonlijk maar met iconic glow is het toch een beetje té, doet me het geheel er een beetje te kermisachtig uitzien. Je kan wel op de BMW website configureren en dan 3D view bekijken:
Hopelijk is er hier iemand die deze al heeft zonder iconic glow, een echte foto of video zegt veel meer.
:strip_exif()/f/image/LTPov3FpfEXwx2IugHcxTXtY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan geen youtube video meer terugvinden, maar ik dacht dat ik er ergens één gezien had zonder iconic glow. Zelfs al had ik het budget zou ik toch twijfelen, ik vindt het zonder er iets puurder en gelikter uitzien. Smaak is natuurlijk persoonlijk maar met iconic glow is het toch een beetje té, doet me het geheel er een beetje te kermisachtig uitzien. Je kan wel op de BMW website configureren en dan 3D view bekijken:
Hopelijk is er hier iemand die deze al heeft zonder iconic glow, een echte foto of video zegt veel meer.
:strip_exif()/f/image/LTPov3FpfEXwx2IugHcxTXtY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Rusty1 op 22-04-2026 21:26 ]
Hey, heb ook effe gezocht maar nog niet direct gevonden. 95 procent lijkt precies met M pakket te zijn ook haha. Ik veronderstel dat het licht op de 3D foto ook gewoon aan staat, maar of de plastiek ook rood is, daar ben ik nog niet achter gekomen ☺️.Rusty1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:21:
@Yargo
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik twijfel zelf nog over die optie omdat het niet echt iets functioneels toevoegd. Het is zeker nice to have, maar als ik moet kiezen heb ik misschien liever iets binnenin de auto waar ik meer aan heb. Keuzes keuzes 🤪🤪.
Ik ben gegaan voor al de opties die je benoemt en meer, zonder iconic flow, omdat ik de lichten vooraan niet mooi vind/vond. Wel zonder m-pakket, maar dat scheelt eigenlijk maar 1000eur, want heb leren zetels en andere velgen genomen. Maar met de versie 50, is dat voldoende.Yargo schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:00:
Ik vind de huidige m-pakket te druk van voor en van van achter, en de standaard m-velgen vind ik niet mooi. Ga je voor m-pro, dan is achteraan wat beter, maar dan krijg je automatisch iconic glow en zetels waar je geen massagestoelen kan nemen.
Voor lange afstanden heb ik wel massagestoelen nodig, veel beter voor je rug en balans, en kom je nog meer uitgerust op je bestemming aan.
Keuzes maken!
Aha, weet jij soms hoe de achterlichten er dan juist uit zien? Bij M-pakket/iconic glow zijn ze grijs. De verkoper zei dat de standaard lichten rood zijn en veel minder mooi?oGoG schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:57:
[...]
Ik ben gegaan voor al de opties die je benoemt en meer, zonder iconic flow, omdat ik de lichten vooraan niet mooi vind/vond. Wel zonder m-pakket, maar dat scheelt eigenlijk maar 1000eur, want heb leren zetels en andere velgen genomen. Maar met de versie 50, is dat voldoende.
Ik vind de huidige m-pakket te druk van voor en van van achter, en de standaard m-velgen vind ik niet mooi. Ga je voor m-pro, dan is achteraan wat beter, maar dan krijg je automatisch iconic glow en zetels waar je geen massagestoelen kan nemen.
Voor lange afstanden heb ik wel massagestoelen nodig, veel beter voor je rug en balans, en kom je nog meer uitgerust op je bestemming aan.
Keuzes maken!
Mooi! Waarom pas in juni?Miesjh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zojuist dit showroommodel gekocht. Levering in juni.
Opties:
- Ocean Wave Blue
- 22 inch LM Y-Spaak (Styling 1054 M) Bicolor
- Stuurwielrand verwarmd
- M Sportpakket Pro
- Trekhaak
- Panoramadak met Klimaat Comfort Glas
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Ambiance verlichting
- Parking Assistant Professional
- BMW Digital Premium
- Innovation Pack
Een kleine verbetering op dit: de m sport stoelen hebben wel massage stand:oGoG schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:57:
[...]
Ga je voor m-pro, dan is achteraan wat beter, maar dan krijg je automatisch iconic glow en zetels waar je geen massagestoelen kan nemen.
Keuzes maken!
De M Sportstoelen met sterk gevormde schoudergedeelten en zitoppervlakken zijn uitgebreid elektrisch instelbaar. Stel bijvoorbeeld de lendensteun, de rugleuningbreedte of de hoofdsteun af op uw postuur en sla deze instellingen op met de Memory functie. Ook de bovenbeensteun is instelbaar. De massagefunctie met zeven standen ontspant de rugspieren.
Opzoekingswerk leert me dat het Iconic Glow pakket ook met Matrix koplampen komt, waar die standaard gewoon led zijn. Moet nu zeggen dat de hoofdfunctie me niet veel zegt (highbeam die bepaalde vlakken uitschakelt om tegenliggers niet te verblinden. Heb het nu ook en merk dat het tegenliggers toch af en toe stoort), maar wel bochtverlichting, en adaptieve verlichting bij hogere snelheden etc.
Heeft iemand een idee of er een hotspot in de iX3 kan gemaakt worden zodat kinderen kunnen verbinden? Zoja, waar haalt hij die verbinding dan vandaan? Eigen sim? Ingebouwde sim?
Heeft iemand een idee of er een hotspot in de iX3 kan gemaakt worden zodat kinderen kunnen verbinden? Zoja, waar haalt hij die verbinding dan vandaan? Eigen sim? Ingebouwde sim?
:strip_exif()/f/image/jbFjBdwEZ19rdkk859AJIZrq.jpg?f=fotoalbum_large)
Na lang zoeken toch een foto gevonden van een standaard iX3 zonder Iconic Glow optie. Die achterlichten zien er gewoon hetzelfde uit? Die verkoper die ik gisteren had was toch niet zo best geïnformeerd precies. Of wou persé M en Iconic Glow verkopen? Van het panoramisch dak zei hij ook eerst dat het automatisch verduisterde maar toen ik zei dat het toch niet elektrochromatisch was viel hij door de mand.
:strip_exif()/f/image/KFJs8jgKfx7oCz4NExZacq3r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EFZ7tUCQKhysUXuYunHpHf3X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UmQ6NzPazbbuUkOP5x53LqRT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/av4gU4Cs5ZhFuGMYpHGQTRy8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5qC0qRFH6DOz4cqBYaCqFKtW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wY52idG8tz3f4XeHdM1KOcXs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dES8e5bQ1TMQKB3ZNmNCs6EJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VK2oPt1V9eWaXKOTuk2JykUc.jpg?f=fotoalbum_large)