De highway assistant kun je na aflevering van de auto via je telefoon bijbestellen. Heb ik ook gedaan op mijn iX3 50.
Top. En kan je hem ook al gebruiken in NL? Zo ja, wat is jouw ervaring ermee?Roel16 schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:43:
De highway assistant kun je na aflevering van de auto via je telefoon bijbestellen. Heb ik ook gedaan op mijn iX3 50.
Ja, je kunt de Highway Assist in Nederland gebruiken. Mijn ervaringen tot nu toe zijn positief. Het systeem geeft veel vertrouwen en werkt over het algemeen erg prettig. Het loslaten van het stuur is in het begin even wennen, maar dat went snel. De auto stuurt stabiel en houdt netjes de rijstrook. Inhalen gaat vlot en soepel. Wanneer de auto zelf een rijstrookwissel voorstelt, kun je deze bevestigen door in de betreffende buitenspiegel te kijken. Dat werkt intuïtief. Als je zelf van rijstrook wilt wisselen zonder voorstel van de auto, volstaat een tikje op de richtingaanwijzer; de auto voert de wissel vervolgens zelfstandig uit. Ik heb inmiddels ook al langere stukken gereden (bijvoorbeeld 30 tot 60 minuten) zonder het stuur aan te raken. Tot nu toe voelt het systeem behoorlijk volwassen en betrouwbaar aan.
@Roel16, wat kost het als je de highway assistant later bijbesteld?
Je kunt per maand of per jaar betalen. Ik heb gekozen voor een jaarabonnement en dat kost 345 euro per jaar (incl BTW).
Begrijp ik het goed dat je werkgever de optie vervolgens in de auto gaat aanschaffen voor je? Of ga je deze zelf kopen in de auto? De bijtelling over die 1000 euro is namelijk 22% en daarover betaal je in het ergste geval 49.5% oftewel nog geen 110 euro per jaar. Doe dat maal 4 en het iets minder dan de helft van de waarde van de optie. Maar zoals gezegd in het begin tenzij je werkgever deze optie voor je gaat kopen, maar anders snap ik de redenering niet.Loen schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:07:
[...]
Voor zover ik kon vinden is dit al lang goedgekeurd en dat is ook wat de dealer me vertelt. Maar alleen level 2 op de snelweg natuurlijk, wat anders is dan bij Tesla. Zie quote van van Poelgeest:
[...]
Qua opties: ja, parking assistant (beide versies), highway assistant en digital premium zijn allen naderhand te bestellen via de connected drive store. De sensoren zitten er al op. Dealer heeft me dit verzekerd, want ik laat ze er vanuit fabriek af vanwege fiscale waarde en bijtelling
Mocht ik er helemaal naast zitten hoor ik dat graag.
Mijn leasebudget is niet zo hoog maar ik mag overschrijden. Deze opties komen bovenop het budget en worden gewoon als totaalprijs verrekend in de looptijd van 5 jaar (geen restwaarde oid). Maar als ik het "after market" doe, betaal ik het in 1x en bespaar ik dus de bijtelling helemaal. Enige risico is als ik de auto total loss rij in die 5 jaar of als ik ontslag zou nemen. Beiden verwacht ik niet te doenOase schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:02:
[...]
Begrijp ik het goed dat je werkgever de optie vervolgens in de auto gaat aanschaffen voor je? Of ga je deze zelf kopen in de auto? De bijtelling over die 1000 euro is namelijk 22% en daarover betaal je in het ergste geval 49.5% oftewel nog geen 110 euro per jaar. Doe dat maal 4 en het iets minder dan de helft van de waarde van de optie. Maar zoals gezegd in het begin tenzij je werkgever deze optie voor je gaat kopen, maar anders snap ik de redenering niet.
Mocht ik er helemaal naast zitten hoor ik dat graag.
Misschien word ik oud(erwets), maar een BMW draait toch om "Freude am fahren" en de iX3 heeft zelfs een "heart of joy" om dat plezier te maximaliseren. Waarom zou je dan 1000 euro neerleggen om jezelf het rijden te ontnemen? Je wordt wel geacht mee te blijven kijken, daarmee voelt het voor mij hetzelfde als ik mijn dochter laat rijden, die goed kan rijden, maar wel wil dat ik met haar mee blijf kijken. En dan gun ik haar de rij-ervaring, maar rijd toch eigenlijk liever zelf. En zij zou de autopilot functie vast wel fijn vinden, maar hoe krijgt ze dan die rij-ervaring?
Mocht dit een reactie op mij zijn, ik ben dat ook niet van plan overigens. Ik ben voornemens alleen de parking assistant (de basis versie) en digital premium "after market" doen. 1000 euro voor hands-off maar eyes-on snap ik niet. Ook niet als het ook binnen de bebouwde kom kan maar veel duurder is (kijkend naar een ander merk). Ik snap dat ook nietEV_Eric schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:16:
Misschien word ik oud(erwets), maar een BMW draait toch om "Freude am fahren" en de iX3 heeft zelfs een "heart of joy" om dat plezier te maximaliseren. Waarom zou je dan 1000 euro neerleggen om jezelf het rijden te ontnemen? Je wordt wel geacht mee te blijven kijken, daarmee voelt het voor mij hetzelfde als ik mijn dochter laat rijden, die goed kan rijden, maar wel wil dat ik met haar mee blijf kijken. En dan gun ik haar de rij-ervaring, maar rijd toch eigenlijk liever zelf. En zij zou de autopilot functie vast wel fijn vinden, maar hoe krijgt ze dan die rij-ervaring?
Op de bestaande iX3 heb ik adaptive CC en lane assist wat toch wel echt prettig is als je echt kilometers moet doen (zoals op vakantie). Die "Freude am fahren" is trouwens al lang verdwenen door flitspalen, files, drempels, smalle wegen met allerlei obstakels... echt ontspannen rijden is dan ook eerder zeldzaam vandaag.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Je maakt een goed punt over het genot van zelf rijden, maar ik ben toch ook een innovator en vind het gewoon leuk om dit soort geavanceerde functies uit te proberen. Misschien maar voor een beperkte tijd, maar toch dat gevoel van je stuur loslaten en je verbazen hoe zoiets complex toch technisch zo goed kan werken. En dan komt er nog bij dat mijn zoon een Tesla model 3 rijdt met binnenkort FSD geactiveerd en dan kan Pa natuurlijk niet aankomen met een gloednieuwe BMW met mindere techniekenEV_Eric schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:16:
en naar wat ik begrijp, om even in te haken .. is de lane assist std op de nieuwe ix3, alsook adaptive cruisecontrol ( Driving Assistant Pack Plus = gratis ) Enkel de high way assistant, biedt dan wat extra's ikv evt autom switchen van rijstrook.
Tenzij ik erover lees ..
Het Driving Assistant Pack Plus ondersteunt en helpt u bij het sturen en remmen. Als optie regelt het de snelheid en de afstand tot de voorligger en helpt het uw BMW om op de rijstrook te blijven. Het systeem kan herkende snelheidsbeperkingen automatisch overnemen en past zelfs de snelheid aan voor bochten, rotondes en afslagen.
De voordelen op een rij:
Helpt bij het sturen, remmen en accelereren
Ondersteuning ook op bochtige trajecten
Met BMW Symbiotic Drive blijft de hulpfunctie ook bij lichte remmanoeuvres continu actief
Past de snelheid aan het komende traject aan
Helpt snelheidsbeperkingen en afstanden aan te houden
Tenzij ik erover lees ..
Het Driving Assistant Pack Plus ondersteunt en helpt u bij het sturen en remmen. Als optie regelt het de snelheid en de afstand tot de voorligger en helpt het uw BMW om op de rijstrook te blijven. Het systeem kan herkende snelheidsbeperkingen automatisch overnemen en past zelfs de snelheid aan voor bochten, rotondes en afslagen.
De voordelen op een rij:
Helpt bij het sturen, remmen en accelereren
Ondersteuning ook op bochtige trajecten
Met BMW Symbiotic Drive blijft de hulpfunctie ook bij lichte remmanoeuvres continu actief
Past de snelheid aan het komende traject aan
Helpt snelheidsbeperkingen en afstanden aan te houden
Yep, Driving Assistant Plus (S05AT) zit er standaard op. De highway assistant is een extra aan te schaffen optie.rolelael schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:39:
en naar wat ik begrijp, om even in te haken .. is de lane assist std op de nieuwe ix3, alsook adaptive cruisecontrol ( Driving Assistant Pack Plus = gratis ) Enkel de high way assistant, biedt dan wat extra's ikv evt autom switchen van rijstrook.
(snap)
Ik vind het fijne aan de highway assist, dat je het kunt gebruiken, het hoeft niet. Zelf rijden is idd leuk, maar op lange saaie snelweg stukken, is het best fijn om het aan de auto over te laten. Ook vind ik het leuk om zulke technische nieuwigheden te proberen en te benutten. De driving assistant plus is trouwens ook al heel fijn. Dat werkt echt heel soepel. De highway assist voegt alleen toe: handen van het stuur op de snelweg, automatisch van rijbaan kunnen wisselen (tikje op richtingaanwijzer of blik in spiegel als de auto het voorstelt).
https://www.instagram.com/reel/DOt4_5ODWM4/
Dit lijkt het eucalyptus green te zijn
Daar lijkt het niet op qua staaltje wat ik heb gezien. Die post is ook al van een tijd terug is. Maakt het ook minder waarschijnlijk.Korre schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:24:
https://www.instagram.com/reel/DOt4_5ODWM4/
Ik zeg nee.
Shit happens.
Bij die rode zijn ze vergeten de banden te monteren, oh wacht even
:strip_exif()/f/image/KFJs8jgKfx7oCz4NExZacq3r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EFZ7tUCQKhysUXuYunHpHf3X.jpg?f=fotoalbum_large)