Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Voor de rest vond ik de stuur iets te licht, maar op de snelweg rijdt de auto heel soepel.
Ik ben geen audiophile en vond niks vaan de harmann Kardon sprekers, vooral in surround mode.
Ik ben zeker dat het is een mooie auto voor veel mensen die misschien meer aan BMW gewend zijn, maar het is niet voor mij.
Het was een M Sport Pro met alles erop en eraan. De kleur was Polarized Grey, deze viel echt mooi mee, mocht ik het eerder geweten hebben had ik misschien wel deze kleur gekozen. Zelf heb ik de Brooklyn Grey, waar ik ook favoriet van ben.
(@oGoG : staan momenteel 2 standaard versies in Brooklyn in showroom, onze keuze valt goed mee
Eerste indruk van interieur, was toch wel het grote scherm, indrukwekkend. De panoramic view valt goed mee, groter dan ik verwacht had. Heb niet alles kunnen testen, maar vond het drive X systeem toch even wennen, is zoeken en soms niet duidelijk waar te vinden, maar dat is kwestie van mijn onwetenheid momenteel
Qua rijgedrag, zalig, ook al heb ik niet echt veel kunnen uitproberen in de regen en drukke rijverkeer (lees, veel sukkelaars op baan
Oh ja, voor diegene die net zo dom zijn als ik, om de frunk te openen moet je 2x aan dat hendeltje trekken ipv 1x !!
Ze verwachten mijn bestelling van midden oktober eind deze maand.
...dus voor mij nog even verder genieten van mijn huidige LCM iX3
Ik blijf nog even mijn BMW F07 rijden, voornamelijk om de stoelen. Maar vergeleken met iX3 is de Q6 echt ouderwets. Afwerking van de Q6 (hallo pianolak) is matig. Maar vooral de rijbeleving, de ruimte, de range, de... alles, is zoveel verder dan Audi is.
Interessant zo'n stap. De huidige i5/5 is helemaal niet zo indrukwekkend en on-par met de A6. Maar met de iX3 heeft BMW echt de grenzen verlegd.
Nu nog comfortstoelen en ik neem er 1
EDIT:
Krijg net appje van dealer dat comfortstoelen met ventilatie en 14 standen onderweg zijn
[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 13-03-2026 20:56 ]
- De auto voelt zeer natuurlijk aan en het rijden vergt geen gewenning. De respons op het 'gas'pedaal is in de comfort-stand iets progressiever (eerste helft meer geleidelijke versnelling). Je moet (in comfort) echt doortrappen voor de maximale power. Het regeneratief remmen verloopt iets anders dan in het vorige model maar je past je snel aan. De auto komt subtiel to stilstand.
- De auto (in deze configuratie) was minder gevoelig voor spoorvorming.
- Het onderstel is stevig maar toch comfortabel (ik reed N.B. in de auto met de 22 inch velgen). Erg knap.
- Mijn huidige iX3 heeft de draaicirkel van een mammoettanker. Dat lijkt gelukkig verbeterd.
- Ik reed in de auto met de M-sportstoelen met zitverlenger. In de showroom stond een auto met de comfortstoelen (die ik heb besteld) en van die laatste was de zitting aanmerkelijk zachter.
- Nagenoeg alles verloopt via het scherm. Ik ben de i-drivecontroller gewend en het zal even wennen zijn (ook vanwege de ontelbare instellingsmogelijkheden). De ervaring tijdens de rit was wel dat alle functies daar zitten waar je ze verwacht.
- Ik vind de Harman Kardon-audio prima. Ik heb in het verleden in BMW's met de B&W-installatie gereden en daarin had ik altijd de indruk dat de bas te nadrukkelijk (kunstmatig, boemerig) aanwezig was. Ik vond het geheel evenwichtig overkomen.
- het EU-piepje was niet uitgeschakeld tijdens de proefrit, maar was gelukkig erg subtiel en stopte ook vanzelf.
De levercyclus lijkt ook met ruim een maand te zijn verkort. De verwachte productieweek is week 19 (kleur Eucalyptus grün, bij bestelling net voor kerst 2025).
YouTube: FIRST DRIVE in the NEW BMW iX3!
Vind ik er ook mooi uitzien!oGoG schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:11:
Nog een zonder m-pakket met ocean wave blue metallic. ziet er goed uit.
YouTube: FIRST DRIVE in the NEW BMW iX3!
Zo besteld, dan wel met Schwarz Bicolor, M stuur, panoramadak en met het stuur aan de 'goede' kant.
[ Voor 7% gewijzigd door mdeiman op 14-03-2026 19:33 ]
Shit happens.
😜mdeiman schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:13:
[...]
Vind ik er ook mooi uitzien!
Zo besteld, dan wel met Schwarz Bicolor, M stuur, panoramadak en met het stuur aan de 'goede' kant.
In welke garage ben je geweest, waar kan ik de Brooklyn grau met standaard pakket bewonderen?mnuyens schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:28:
Eindelijk vandaag voor het eerst in echt mogen bewonderen en proefrit mogen maken, ook al was het slecht weer en vrijdag de 13de...
Het was een M Sport Pro met alles erop en eraan. De kleur was Polarized Grey, deze viel echt mooi mee, mocht ik het eerder geweten hebben had ik misschien wel deze kleur gekozen. Zelf heb ik de Brooklyn Grey, waar ik ook favoriet van ben.
(@oGoG : staan momenteel 2 standaard versies in Brooklyn in showroom, onze keuze valt goed mee)
Eerste indruk van interieur, was toch wel het grote scherm, indrukwekkend. De panoramic view valt goed mee, groter dan ik verwacht had. Heb niet alles kunnen testen, maar vond het drive X systeem toch even wennen, is zoeken en soms niet duidelijk waar te vinden, maar dat is kwestie van mijn onwetenheid momenteel![]()
Qua rijgedrag, zalig, ook al heb ik niet echt veel kunnen uitproberen in de regen en drukke rijverkeer (lees, veel sukkelaars op baan)
Oh ja, voor diegene die net zo dom zijn als ik, om de frunk te openen moet je 2x aan dat hendeltje trekken ipv 1x !!
Ze verwachten mijn bestelling van midden oktober eind deze maand.
...dus voor mij nog even verder genieten van mijn huidige LCM iX3
...is toch maar één garage in MelsbroekoGoG schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:46:
[...]
In welke garage ben je geweest, waar kan ik de Brooklyn grau met standaard pakket bewonderen?
Ik ben benieuwd.
De afgelopen 4,5 jaar rijd ik een Audi Q4. Fijne auto maar veel issues gehad omdat dit een launch editie was.
Ook de service is ver te zoeken helaas.
Tijdens de zoektocht naar een nieuwe auto heb ik ook in een aantal Audi’s gereden, maar dat was het toch net niet. Veelal toch een kale basis en al snel aan de top van mijn budget. Los van de nonchalante houding van de medewerkers bij Audi. Dan kom je kijken voor een auto van ruim over de 60k en wordt je behandeld alsof je een tweedehands fiets komt kopen…
Bij de BMW dealer in Helmond weten ze wel hoe het moet. Goed geholpen, proactief contact. Onderhandelruimte om toch nog wat extra’s mogelijk te maken, zelf met de reeds afgesproken kortingen met de leasemaatschappij.
Het is de standaard uitvoering geworden, met trekhaak, parking professional, en de optie om stroom terug te kunnen leveren.
Er zit al veel standaard op de auto zoals elektrisch verstelbare stoelen bijvoorbeeld.
Ik ben een tevreden man nu die besteld is en kan niet wachten om ‘m te rijden 😅
Wat heb je er dan nog extra bij onderhandeld als ik vragen mag 😅MarkyMarc34 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 01:16:
Ik heb mijn auto afgelopen week mogen bestellen. Volgens de dealer wordt hij rond september/ oktober geleverd.
Ik ben benieuwd.
De afgelopen 4,5 jaar rijd ik een Audi Q4. Fijne auto maar veel issues gehad omdat dit een launch editie was.
Tijdens de zoektocht naar een nieuwe auto heb ik ook in een aantal Audi’s gereden, maar dat was het toch net niet. Veelal toch een kale basis en al snel aan de top van mijn budget. Los van de nonchalante houding van de medewerkers bij Audi. Dan kom je kijken voor een auto van ruim over de 60k en wordt je behandeld alsof je een tweedehands fiets komt kopen…
Bij de BMW dealer in Helmond weten ze wel hoe het moet. Goed geholpen, proactief contact. Onderhandelruimte om toch nog wat extra’s mogelijk te maken, zelf met de reeds afgesproken kortingen met de leasemaatschappij.
Het is de standaard uitvoering geworden, met trekhaak, parking professional, en de optie om stroom terug te kunnen leveren.
Er zit al veel standaard op de auto zoals elektrisch verstelbare stoelen bijvoorbeeld.
Mooi!MarkyMarc34 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 01:16:
Ik heb mijn auto afgelopen week mogen bestellen. Volgens de dealer wordt hij rond september/ oktober geleverd.
Ik ben benieuwd.
Optie om stroom terug te kunnen leveren is toch standaard?
Shit happens.
In m'n X3 was dit prima, in m'n huidige iX3 staat de "rijrichting" meestal 45 graden "scheef".
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Volgens mij heb je de 22kW lader optie nodig.mdeiman schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:07:
[...]
Mooi!
Nee, dat is niet zo.malmostoso schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:42:
[...]
Volgens mij heb je de 22kW lader optie nodig.
Shit happens.
Verhip zeg. Sorry. De eerste bestellers missen dit allemaal? In NL € 394,50. Weird.IceQbe75 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:05:
[...]
Volgens de Belgische configuratie wel hoor.
[Afbeelding]
22 kW nog het minste van belang. Heb je thuis een zwaarder aansluiting voor nodig.
Shit happens.
Thuis heb je hier in Belgie niets aan tenzij je je blauw wil betalen aan het capaciteitstarief.mdeiman schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:14:
22 kW nog het minste van belang. Heb je thuis een zwaarder aansluiting voor nodig.
Ik neem aan dat Android, net als Apple CarPlay, als een rechthoek wordt gepresenteerd op het scherm. Neemt dus niet het hele scherm over.Korre schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:32:
Weer iemand hoe android auto eruit ziet op dit scheef scherm?
Shit happens.
Nee dat is een optie vanaf maar 2026. Dat heet AC Charging Professional. De letterlijke beschrijving vanuit BMW:mdeiman schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:07:
[...]
Mooi!
4U6: AC Charging Professional (beschikbaar vanaf 3/2026)
Dankzij de optionele ingebouwde 22 kW boordlader kunt uw BMW thuis of op uw bestemming
sneller opladen. Tevens worden de bi-directional laadfunctionaliteiten van uw BMW uitgebreid met
Vehicle2Load (V2L).
Het daadwerkelijk gerealiseerd laadvermogen is afhankelijk van de laadpaal en de netaansluiting.
Informeer bij uw BMW dealer naar de mogelijkheden.
V2L: mogelijkheid om vanaf iX3 andere apparaten van stroom te voorzien, als extra "stopcontact"
V2H/V2G: mogelijkheid om vanaf iX3 de woning te voorzien van stroom (v2H) of zelfs bij overmaat terug te leveren aan het net (V2G). Zie ook https://www.anwb.nl/auto/...aden/bidirectioneel-laden
Voor V2L heb je de 4U6 optie nodig, AC charging professional; voor V2H/V2G geen additionele aanpassingen aan auto, ook niet 4U6, maar wel de BMW Wallbox professional (https://www.bmw.nl/nl/shop/ls/dp/physical-goods/UEI0027ZN) en aanpassingen aan netwerk thuis.
Onder de streep heb ik nu de trekhaak en de Parking assistant Professional er “gratis” bij gekregen, kosten technisch gezien dan.Renoo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:53:
[...]
Wat heb je er dan nog extra bij onderhandeld als ik vragen mag 😅
In deze zit wat meer uitleg over apple carplay. Ik zoek naar naar Android Auto info mbt google maps in de panoramic vision bar, maar daar nog weinig over gevonden.
Wat dit een particuliere aankoop of via leasemaatschappij?MarkyMarc34 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:12:
[...]
Onder de streep heb ik nu de trekhaak en de Parking assistant Professional er “gratis” bij gekregen, kosten technisch gezien dan.
[ Voor 17% gewijzigd door oGoG op 16-03-2026 22:20 ]
Van mij mag je de bevestiging hebben hoor, behalve de kleur dan.oGoG schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:16:
Side by side, en eindelijk de base model met de juist exterieur en velgen die ik besteld, alleen geen pano dak bij deze foto. Niet dat ik bevestiging zoek, maar het staat goed.
[Afbeelding]
Shit happens.
Ik kan thuis regelmatig met 15-16kW laden (10kW PV input, vergt wel een gedegen bedrading en afzekering. En op skivakantie heb ik ook regelmatig de 22kW gekoesterd.mdeiman schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:14:
Mijn eerste reactie was ook “22kW lekker belangrijk” maar na een 14 maanden rijden ben ik er zeker blij mee, met name op vakantie in gebieden waar weinig (betaalbare) laadpalen zijn.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Waarom ik hem langzamer laadt is overigens enkel "het scheelt heel misschien weer een graad in de meterkast" wat met een oudere unifi switch ooit belangrijk was maar nu totaal niet meer...
Over de IX3, ik vind hem in de configurator erg mooi in Eucalyptus Grun, maar daar kan ik nog geen enkel real world plaatje van vinden. Schijnbaar kan hij uitgeleverd worden vanaf eind deze maand. Mocht iemand er 1 vinden bij een dealer of op internet hou ik me aanbevolen. Ik ben toch aan het wachten op de 40 editie die eind deze maand bestelbaar zou moeten worden dus ik heb nog even.
[ Voor 27% gewijzigd door Loen op 17-03-2026 08:52 ]
Klopt. Die 'discussie' hebben we al gehad. Zie eerder.
Shit happens.
Sport gebruikt ja, toen had ie wel pit. Maar de standaard rijmodus viel mij wat tegen. Wel is het afremmen / regeneratie heel heftig op standje sport, weet niet of dat uit te zetten is / eigen rijmodus te programmeren is. Wel de acceleratie, niet de deceleratie.mdeiman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Heb je rijmodus sport ook nog gebruikt? Geeft een heel andere beleving.
Voor de rest is dit ook allemaal erg persoonlijk.
Je kunt Individueel kiezen en die op maat maken.martijnvds schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:06:
[...]
Sport gebruikt ja, toen had ie wel pit. Maar de standaard rijmodus viel mij wat tegen. Wel is het afremmen / regeneratie heel heftig op standje sport, weet niet of dat uit te zetten is / eigen rijmodus te programmeren is. Wel de acceleratie, niet de deceleratie.
Voor reageren op 'gas'pedaal kun je kiezen uit Eco, Comfort en Sport
Voor stuur Comfort en Sport
Voor regenereren Adaptief, Laag, Gemiddeld en Hoog.
Shit happens.
Vwb het pack 'Highway Assistance' :
"De snelwegassistent zal binnenkort beschikbaar zijn in de volgende landen (na software update): België, Nederland, Luxemburg, Zwitserland en Liechtenstein"
Wetende dat zo'n update nog maanden, laat staan ja(a)r(en) kan duren.
Wel straf, voel mij bedrogen. Vooral dat er tot lange tijd stond dat dit voor ons wel beschikbaar was
Ik had deze 1050 euro wel aan andere optie kunnen besteden. Bovendien was het in oktober ook nog geen duidelijkheid dat je dit nadien via de App kan aankopen...
Ik had het ook aangevinkt totdat de dealer er op wees dat het nog niet beschikbaar is.mnuyens schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:19:
Blijkbaar hebben ze een update in de BMW Car configurator gedaan, merk het nu pas
"De snelwegassistent zal binnenkort beschikbaar zijn in de volgende landen (na software update): België, Nederland, Luxemburg, Zwitserland en Liechtenstein"
Aangezien er een wetgevend kader nodig is om dit toe te laten, lijkt die "binnenkort" inderdaad wel heel optimistisch.
Als Tesla aanstaande 20 maart groen licht krijgt van de RDW voor AI4 Full Self-Driving kan het bij andere merken ook snel(ler) gaan.mdizzy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Ik had het ook aangevinkt totdat de dealer er op wees dat het nog niet beschikbaar is.
Aangezien er een wetgevend kader nodig is om dit toe te laten, lijkt die "binnenkort" inderdaad wel heel optimistisch.
Nu in mijn i4 heb ik met de dongle en bimmercode ook de automatische lane change bij gezet ( dus even aan de hendel komen, boven de 70 per uur, als assisted drive aanstaat -> lane change in gang gezet etc )
Dus ik denk dat er zo ook wel iets mogelijk is :-)
Zie hier:Korre schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:32:
Weer iemand hoe android auto eruit ziet op dit scheef scherm?
Goede vraag, daar let ik ook steeds op. haha.rolelael schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:44:
zie ik t goed dat met een beetje rekenen je 100% range op een 581 km komt? op sport stand hoop ik dan toch :-)
Dan ook benieuwd op welke inch velgen. Maakt ook flink uit.
Shit happens.
Dit is natuurlijk van veel meer punten afhankelijk. Temperatuur, manier van rijden.rolelael schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:44:
zie ik t goed dat met een beetje rekenen je 100% range op een 581 km komt? op sport stand hoop ik dan toch :-)
Ja I know , maar ik haal in mijn m50 amper 320 km dus ik wil meer meer en mee . Haha grapje. Gewoon benieuwd hoor: zal t wel zien binnen een paar maandAndre61 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:57:
Zeker geen sportstand want dan is de Panoramic Idrive rood
Software update is beschikbaar vanaf 31/3 en zal daarna ook gewoon werkenmnuyens schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:19:
Blijkbaar hebben ze een update in de BMW Car configurator gedaan, merk het nu pas
Wetende dat zo'n update nog maanden, laat staan ja(a)r(en) kan duren.
Wel straf, voel mij bedrogen. Vooral dat er tot lange tijd stond dat dit voor ons wel beschikbaar was![]()
Ik had deze 1050 euro wel aan andere optie kunnen besteden. Bovendien was het in oktober ook nog geen duidelijkheid dat je dit nadien via de App kan aankopen...
Eerlijk is eerlijk, het valt me niet tegen. Maar het blijft wel een nadeel van zo'n "raar" scherm. Je hebt een hoop nutteloze pixels. Ik rijd altijd met Apple Carplay, dan is het toch een beetje zonde.
Maar niet zo erg als de proefrit in de (grote) Ford Explorer met een groot portraitscherm en dan een kleine landscape Carplay in het midden.
Thx. Geinige website ook. Kende ik nog niet.
Leuk om te spelen met snelheid en temperatuur om het verwachte bereik te kunnen zien. Krijg je toch een indruk.
https://www.arenaev.com/b...20inch_rims-news-5695.php
Shit happens.
Het blauw is mooi, maar mijn vrouw neigt naar het groen.
Groen kan ook mooi zijn, maar ik twijfel aan het groen wat ze hier aanbieden.
Heb me al suf zitten zoeken naar een realistisch beeld. Heeft iemand dat al gevonden?
Nope, helaas. De eucalyptus grun ziet er anders uit als je naar de renders in de configurator kijkt tov de 3d renders. En als je naar de nieuwe i3 (renders) kijkt in eucalyptus grun ziet die er weer anders uit. Schijnbaar is de kleur pas later toegevoegd en wordt die voor eind maart uberhaubt nog niet uitgeleverd. Ik heb geen fotos kunnen vindenKorre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:19:
Twijfel nog steeds over de kleur.
Heb me al suf zitten zoeken naar een realistisch beeld. Heeft iemand dat al gevonden?
Geinig, ik herken dit.Korre schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:19:
Twijfel nog steeds over de kleur.
Zodra groen te kiezen viel, hebben we die gekozen. Daarna samen met mijn wederhelft het staaltje bekeken en ik vond het mooi maar zij helemaal niet. De blauwe stond onder dak en vond mijn vrouw niet mooi en ik wel.
Later bij een een andere vestiging stond een demo buiten en mijn vrouw zei, welke kleur is dat? Die is mooi! En dat was de blauwe. Zooooo anders binnen of buiten en met name is de kleur afhankelijk hoe licht het is en hoe het licht er op valt. Bij weinig licht gaat het zelfs naar Polarized Grey. Echt bijzonder (mooi). Dus blauw is het geworden...pfff
Toch ook wel benieuwd straks naar de eerste groene. Maar beide kleuren vind je verder nergens. Dat is is wel fijn.
Shit happens.
Ik zag inderdaad dat de kleur Eucalyptus grün in de nieuwe gerenderde filmpjes is aangepast naar een lichtere (en meer overeenkomende) variant. En toch, als ik naar de staal in de showroom kijk, lijkt de kleur in het filmpje iets te licht. Ben wel benieuwd naar de eerste real life foto’s. Ik heb de auto namelijk in die kleur besteld.Loen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Nope, helaas. De eucalyptus grun ziet er anders uit als je naar de renders in de configurator kijkt tov de 3d renders. En als je naar de nieuwe i3 (renders) kijkt in eucalyptus grun ziet die er weer anders uit. Schijnbaar is de kleur pas later toegevoegd en wordt die voor eind maart uberhaubt nog niet uitgeleverd. Ik heb geen fotos kunnen vinden
https://vm.tiktok.com/ZNR9XkU5k/
Dat is precies meer grijs dan groenMrMute schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:57:
Eerste echte beelden van Eucalyptus:
https://vm.tiktok.com/ZNR9XkU5k/
Waiting for my Enyaq...
Je auto dichtknijpen is trouwens maar een deel van de oplossing... als je op hetzelfde moment aan het koken en wassen bent dan ga je alsnog een hoge piek krijgen voor je capaciteitstarief. Wil je zoiets vermijden dan kijk je best naar oplossingen zoals evcc.
en ja er zijn merken die t niet kunnen, maar bij bmw geen issue
huidige wagen is i4m50 .. btw
Hoe zijn de eerste ervaringen Folker?folker schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:45:
Gisteren mijn BMW iX3 opgehaald. M sport Pro met Innovation Pakket in Brooklyn Grau.
[Afbeelding]
Zal morgen de eerste ervaring delen.
Man, man, man… wat een verschijning van buiten. Echt een hele mooie wagen. Ik reed ‘m in zilver en die kleur staat ‘m echt goed. Zwart vond ik eerlijk gezegd wat minder en dat donkergrijs was wel netjes, maar niet per se mijn keuze.
. Maar ja… het interieur hè. Dat was even wennen. Uiteindelijk viel het wel mee, maar ik had niet meteen dat gevoel van: dit is ‘m. Misschien komt dat als je er langer in rijdt, maar die klik had ik nu gewoon niet. Toen het rijden zelf en dat viel tegen. Op zich niks mis mee – hij rijdt soepel en alles werkt zoals je mag verwachten maar niet speciaal. De versie die ik reed had de M stoelen en deze zien er mooi uit maar wel harde zetels. In de showroom in de comfort stoelen gezeten en die zaten voor mij een stuk beter.
En dat is toch gek, want in mijn huidige BMW iX3 had en heb ik dat gevoel wél. Dat echte BMW-gevoel, lastig uit te leggen, maar je merkt het meteen.
Daarna liep ik terug en zag ik de BMW i5 staan… en ja, die blijft toch wel heel mooi.
Wat me daar meteen opviel toen ik even achter het stuur zat: dat gevoel was er wél weer. Meer luxe, meer “BMW”, cockpit zit dichter om je heen… gewoon fijner.
Dus ja, eerlijk gezegd had ik dit niet helemaal verwacht. De iX3 Nieuwe Klasse is zeker geen slechte auto, maar voor mij mist er nog iets.
[ Voor 6% gewijzigd door MM1974 op 22-03-2026 18:40 ]
Ik herken heel veel van je ervaring.martijnvds schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:46:
Vanochtend een proefrit gemaakt in de iX3.
Eerst nog even in een volledig aangeklede uitvoering in de showroom gezeten. Daarna voelt een iets “kalere” versie natuurlijk meteen net wat minder aan, haha.
Mijn eerste indruk: het is echt een flinke auto om te zien. Ik vond ’m in het echt groter ogen dan ik op basis van foto’s had verwacht. De nieuwe BMW iX3 is ook iets langer (ongeveer 4 cm) en breder (ca. 1,4 cm) dan de Mustang Mach-E die ik nu rijd. De kofferbak viel me positief op; die is met zo’n 100 liter ook duidelijk ruimer dan wat ik nu heb. Achterin zit je als volwassene prima en het panoramische dak is echt een plus. Ook het scherm / interieur maakt een goede indruk.
Dan het rijgedrag, op basis van een korte proefrit op snelweg en binnen de bebouwde kom: ik was eerlijk gezegd niet direct onder de indruk. Ja, de auto is stil en snel — al vond ik dat vooral in de sportstand. In de normale stand voelde hij voor mij zelfs wat minder vlot aan dan de Mach-E. Sturen doet hij prima, maar hij mist voor mijn gevoel wel het strakke en precieze stuurkarakter van de Ford. Misschien ben ik daarin inmiddels gewend / door verwend geraakt.
[...]
Het voelde allemaal wat groot en een beetje tank-achtig.
Ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Herkennen jullie dat, of hadden jullie juist een heel andere indruk van de iX3?
Ik begrijp je deels wel. Van binnen heeft het niets meer met vorige generaties te maken. Ik heb ook vele BMW's gereden. Daarom heet het denk ik ook NEUE klasse. Dit is/wordt de nieuwe BMW stijl en gevoel.MM1974 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:33:
Gisteren een proefrit gedaan in de BMW iX3 Nieuwe Klasse.
Man, man, man… wat een verschijning van buiten. Echt een hele mooie wagen. Ik reed ‘m in zilver en die kleur staat ‘m echt goed. Zwart vond ik eerlijk gezegd wat minder en dat donkergrijs was wel netjes, maar niet per se mijn keuze.
. Maar ja… het interieur hè. Dat was even wennen. Uiteindelijk viel het wel mee, maar ik had niet meteen dat gevoel van: dit is ‘m. Misschien komt dat als je er langer in rijdt, maar die klik had ik nu gewoon niet. Toen het rijden zelf en dat viel tegen. Op zich niks mis mee – hij rijdt soepel en alles werkt zoals je mag verwachten maar niet speciaal. De versie die ik reed had de M stoelen en deze zien er mooi uit maar wel harde zetels. In de showroom in de comfort stoelen gezeten en die zaten voor mij een stuk beter.
En dat is toch gek, want in mijn huidige BMW iX3 had en heb ik dat gevoel wél. Dat echte BMW-gevoel, lastig uit te leggen, maar je merkt het meteen.
Daarna liep ik terug en zag ik de BMW i5 staan… en ja, die blijft toch wel heel mooi.
Wat me daar meteen opviel toen ik even achter het stuur zat: dat gevoel was er wél weer. Meer luxe, meer “BMW”, cockpit zit dichter om je heen… gewoon fijner.
Dus ja, eerlijk gezegd had ik dit niet helemaal verwacht. De iX3 Nieuwe Klasse is zeker geen slechte auto, maar voor mij mist er nog iets.
Maar ik vind het binnen juist wel erg mooi en WOW. Dat heb ik weer niet met de buitenkant helaas. Niets bijzonders. Vind ik dan.
Shit happens.
Ja dat is idd mat.martinelli schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:06:
Ik ben wel heel benieuwd naar die kleur in het echt. Is dat nou een beetje mat of niet?
Xbox Live: Miesjh NL
Wut? Hoe is een cockpit dichter om je heen fijner? Ik rijd i3, 'moet' een nieuwe auto uitzoeken, heb nu in verschillende BMWs en Mercedesen gezeten en vind ze allemaal even verschrikkelijk benauwend.MM1974 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:33:
Meer luxe, meer “BMW”, cockpit zit dichter om je heen… gewoon fijner.
Zou deze update dan ook de Highway Assistant vrijmaken voor BE en NL, of is dit nog wachten tot volgende?Ev3rt schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:04:
BMW heeft een afleverstop afgekondigd voor de IX3 volgens de verkoper. Mijn IX3 zou 25 maart worden afgeleverd, maar dat is uitgesteld tot 1/4. Er moet blijkbaar eerst een software update worden uitgerold voor Operating System X. Dus nog een weekje wachten.
Dit omdat er over de nieuwe i3 (sedan én touring) ook steeds meer gegevens naar buiten komen, en deze met de iX3 het grootste deel van alle componenten deelt. Daardoor zullen de ervaringen en problemen van gebruikers over het algemeen ook op beide types van toepassing zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
zo zie je maar, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.ookhoi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:36:
[...]
Wut? Hoe is een cockpit dichter om je heen fijner? Ik rijd i3, 'moet' een nieuwe auto uitzoeken, heb nu in verschillende BMWs en Mercedesen gezeten en vind ze allemaal even verschrikkelijk benauwend.
Ja dat kan. Ik laad hem de afgelopen dagen op 4,1 kW. Dat is precies wat mijn zonnepanelen opwekken.Mafke schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:54:
Heeft iemand, eventueel die hem in zijn bezit al heeft, weet of je het laadvermogen ook in AC kan dichtknijpen tot bvb 5 of 6 KW? Vooral om het capaciteitstarief in BE laag te houden?
Bevalt erg goed. Vorige week mee naar Maastricht heen en weer gereden, ruim 500 km en had nog 140 km range over bij thuiskomst. Zowel heen als terug grootste deel 120 gereden op cruise control.
Het rijden met een pedaal is echt sterk verbeterd tov de oudere modellen. Hij herkend een auto voor je en kruispunten en remt dan harder af. Ik gebruik zelfs bij sportief rijgedrag zelden het rem pedaal.
Adaptive cruise control werkt goed maar niet veel beter dan op de vorige modellen met radar. Ik hoop dat de Highway assistant wat soepeler stuurt en eerder reageert als je een file in rijdt. En wat heel vervelend is is dat je met stappen van 1 of 10 km/uur omhoog of omlaag kan. Omdat het geen echte knoppen meer zijn gaat hij bij 1 keer drukken 1 km omhoog en bij de 2e keer 10 km. Zet hem dan maar eens op 106 bij een traject controle.. Wat wel fijn is is dat hij aan blijft bij stilstand en als je even bij remt.
Het zijn vooral de kleine dingen waar over nagedacht is. Een automation die bij het starten door een klik op het stuur of scherm direct de hulpsystemen uit zet en eventueel je stoel en stuur verwarming aan. Je kan de ventilatie niet meer met de hand bedienen, maar met een klik bepaal je of hij direct op je blaast of opzij. Niet alle stoel instellingen kan je met de knoppen in de deur verstellen (hoofdsteun, stoelwangen, lendesteun en massage functie) maar er is wel een fysieke knop die direct het stoelmenu op het scherm opent.
Wat mij het meeste tegenvalt is het Harman Kardon audio systeem. Het Hifi systeem in mijn vorige 5 serie klonk veel beter. Ik ben nog dagelijks aan het afstellen maar het geluid blijft schel en de speakers kunnen de bassen niet aan. Ik hoop dat er snel after market upgrades beschikbaar komen.
Thx!folker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:38:
[...]
Bevalt erg goed. Vorige week mee naar Maastricht heen en weer gereden, ruim 500 km en had nog 140 km range over bij thuiskomst. Zowel heen als terug grootste deel 120 gereden op cruise control.
Het rijden met een pedaal is echt sterk verbeterd tov de oudere modellen. Hij herkend een auto voor je en kruispunten en remt dan harder af. Ik gebruik zelfs bij sportief rijgedrag zelden het rem pedaal.
Adaptive cruise control werkt goed maar niet veel beter dan op de vorige modellen met radar. Ik hoop dat de Highway assistant wat soepeler stuurt en eerder reageert als je een file in rijdt. En wat heel vervelend is is dat je met stappen van 1 of 10 km/uur omhoog of omlaag kan. Omdat het geen echte knoppen meer zijn gaat hij bij 1 keer drukken 1 km omhoog en bij de 2e keer 10 km. Zet hem dan maar eens op 106 bij een traject controle.. Wat wel fijn is is dat hij aan blijft bij stilstand en als je even bij remt.
Het zijn vooral de kleine dingen waar over nagedacht is. Een automation die bij het starten door een klik op het stuur of scherm direct de hulpsystemen uit zet en eventueel je stoel en stuur verwarming aan. Je kan de ventilatie niet meer met de hand bedienen, maar met een klik bepaal je of hij direct op je blaast of opzij. Niet alle stoel instellingen kan je met de knoppen in de deur verstellen (hoofdsteun, stoelwangen, lendesteun en massage functie) maar er is wel een fysieke knop die direct het stoelmenu op het scherm opent.
Wat mij het meeste tegenvalt is het Harman Kardon audio systeem. Het Hifi systeem in mijn vorige 5 serie klonk veel beter. Ik ben nog dagelijks aan het afstellen maar het geluid blijft schel en de speakers kunnen de bassen niet aan. Ik hoop dat er snel after market upgrades beschikbaar komen.
Harman Kardon in de Ioniq 5 is ook al bagger. Heb het verder ook niet genomen aangezien ik mij vrijwel beperk tot podcasts.
Om de snelheid van de cruisecontrole in stapjes van 1 km te veranderen druk je steeds enigszins zachtjes op de plus of de min. Druk je harder dan ga je in stappen van 10km.
Shit happens.
Na eerst proefgereden te hebben in een Audi A6 Etron toch besloten om voor de BMW iX3 Neue klasse te gaan omdat het wow gevoel er niet was bij de Audi maar zeer zeker wel bij de BMW. Ik vond de A6 ronduit tegenvallen.
BMW in basiskleur Wit besteld met M Sportpakket.
Verder nog de volgende opties:
Parking assisten plus
Stuurwiel verwarmd
AC charging professional
Extra getint glas achter
Niet gekozen voor het panoramadak omdat je hier helemaal niks zelf aan kunt instellen qua transparantie. En, zoals sommige anderen al aangeven, ook niet voor de Harman Kardon set ivm tegenvallend geluid.
Helaas nog een half jaartje wachten maar dit was van te voren wel bekend. Ben benieuwd naar de verhalen en ervaringen hier in dit forum.
Ik ben daar ook benieuwd naar. Nog niets over gelezen, gezien of gehoord. We gaan het meemaken t.z.t.Loen schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:44:
Ik vond het harman kardon systeem inderdaad ook niet overtuigend fantastisch tijdens de proefrit inderdaad, maar is het "basis" systeem dan wel op zn minst vergelijkbaar? Die heb ik niet geluisterd
Shit happens.
Het vermogen is een stuk lager dan de HK in de vorige series. Ook dat is per model weer anders. Nu is het 360 watt, en dat was volgens mij ruim 600 watt in de vorige serie. Maar ik kom van een X1 U11, HK van 205 watt. Ik vond het een grote vooruitgang. Schel vind ik het niet maar het laag is erg beperkt. Als het de optie 694 is dan is er al een versterker op de markt oa. de Match 8. Die zou compatible met de ram module moeten zijn. Dat zal ik tzt nog verifiëren bij de leverancier, want die heb ik nu ook ingebouwd in de X1.folker schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:38:
[...]
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Als je dat voor mij zou willen navragen, heel graag!kstja0 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:40:
[...]
Het vermogen is een stuk lager dan de HK in de vorige series. Ook dat is per model weer anders. Nu is het 360 watt, en dat was volgens mij ruim 600 watt in de vorige serie. Maar ik kom van een X1 U11, HK van 205 watt. Ik vond het een grote vooruitgang. Schel vind ik het niet maar het laag is erg beperkt. Als het de optie 694 is dan is er al een versterker op de markt oa. de Match 8. Die zou compatible met de ram module moeten zijn. Dat zal ik tzt nog verifiëren bij de leverancier, want die heb ik nu ook ingebouwd in de X1.
Of ik met de huidige bijtellingsregels ga voor een nieuwe iX3, of wellicht toch privé een gebruikte iX3 LCI uit b.v. 2024/2025 ga aanschaffen weet ik zo net nog niet. De leasebedragen zijn toch wel een stuk hoger dan 5 jaar terug, en ook de bijtellingsregels hakken erin. En eerlijk gezegd, vind ik de oude iX3 ook nog erg plezierig rijden. Wat snellere DC laadtijd zou wel prettig zijn, zou ook een reden zijn om niet mijn huidige pre-LCI over te nemen.
Ook kort over de iX3 40 gesproken, deze wordt vanaf juli leverbaar en zou vanaf begin volgende week te configureren zijn door de dealer... Naar schatting 10% goedkoper dan de huidige XDrive 50. Dat kan nog wel eens een optie worden. Scheelt waarschijnlijk netto toch snel zo rond de 150 euro per maand, en kan net zo snel laden.
Dat is nog wel de vraag. Ik denk dat met minder cellen de max ook af neemt. Bij andere auto's zie je dat ook. Zo is de EX60 bijv 320 en 370kW tussen de verschillende accupakketten.jeeedeee schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:23:
kan net zo snel laden.
Ik mag aan nemen dat bij een iX3 met kleinere accu de snelheid (bij lagere percentages en pre-conditioning natuurlijk) alsnog (ruim) boven de 300 uit zal komen.
(Ben overigens 1.93 lang met normal postuur)
De verkoper verkocht het inderdaad als "zelfde laadsysteem", dus je zult wel gelijk hebbenLoen schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:08:
[...]
Dat is nog wel de vraag. Ik denk dat met minder cellen de max ook af neemt. Bij andere auto's zie je dat ook. Zo is de EX60 bijv 320 en 370kW tussen de verschillende accupakketten.
Ik mag aan nemen dat bij een iX3 met kleinere accu de snelheid (bij lagere percentages en pre-conditioning natuurlijk) alsnog (ruim) boven de 300 uit zal komen.
Volgens de BMW configurator heeft de nieuwe iX3 inderdaad 365 watt. Als ik echter aan AI vraag wat de specificaties waren van de vorige iX3 dan krijg ik als antwoord 464 Watt (soms geadverteerd als 600W) met 16 speakers.kstja0 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:40:
[...]
Het vermogen is een stuk lager dan de HK in de vorige series. Ook dat is per model weer anders. Nu is het 360 watt, en dat was volgens mij ruim 600 watt in de vorige serie. Maar ik kom van een X1 U11, HK van 205 watt. Ik vond het een grote vooruitgang. Schel vind ik het niet maar het laag is erg beperkt. Als het de optie 694 is dan is er al een versterker op de markt oa. de Match 8. Die zou compatible met de ram module moeten zijn. Dat zal ik tzt nog verifiëren bij de leverancier, want die heb ik nu ook ingebouwd in de X1.
In hetzelfde antwoord geeft hij ook aan dat de nieuwe iX3 een upgrade heeft gekregen naar 750W (over aantal speakers spreekt hij niet)... al spreekt de configurator dat dus tegen.
Terwijl ik dus ook zit te wachten op een 40 editie van de ix3 (ik heb nu 408pk in een polestar 2 en altijd gezegd dat dat wel absurd veel is en veel meer dan nodigjeeedeee schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:23:
Ook kort over de iX3 40 gesproken, deze wordt vanaf juli leverbaar en zou vanaf begin volgende week te configureren zijn door de dealer... Naar schatting 10% goedkoper dan de huidige XDrive 50. Dat kan nog wel eens een optie worden. Scheelt waarschijnlijk netto toch snel zo rond de 150 euro per maand, en kan net zo snel laden.
Dat zit nu ook op mn huidige wagen dus staat eigenlijk wel op het wenslijstje (kinderen zijn verwend.... ach ja, beter dan verwaarloosd)Rear seat heating (back seat): Optional seat heating for the rear seats (SA 496) is planned to be available from Q3 2026.
Dat is ook een beetje het probleem hier. Mijn kinderen zitten er nu zo bijLoen schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:18:
Dat zit nu ook op mn huidige wagen dus staat eigenlijk wel op het wenslijstje (kinderen zijn verwend.... ach ja, beter dan verwaarloosd)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zpwhjIzzPODgxdylyRl5dYdO.jpg?f=user_large)
Ook met 2 meter kan je je benen strekken. Ze hebben met de proefrit achterin de iX3 gezeten en daar krijg ik de handen niet voor op elkaar
[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 26-03-2026 15:47 ]
Kon minder zeggen ze dan in Groningen.PWM schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:46:
[...]
Dat is ook een beetje het probleem hier. Mijn kinderen zitten er nu zo bij
[Afbeelding]
Ook met 2 meter kan je je benen strekken. Ze hebben met de proefrit achterin de iX3 gezeten en daar krijg ik de handen niet voor op elkaarHelaas maken ze dit niet soort spul niet meer, zonder naar een nieuwe 7 te gaan.
Ook geen economy class vliegen meer neem ik aan...
Gauw maar weer on topic.
Heeft iemand al signalen opgevangen van eerste kinderziektes? Dwz fouten/bugs?
Shit happens.
365 watt (13 speakers) is denk ik wel de juiste configuratie. Het vervelende is dat HK in verschillende werelddelen en icm BMW modellen ook weleens afwijken. In de US, las ik op bimmer post waren de vermogens anders dan hier in Europa. 750 watt heb ik volgens mij toen ook gelezen, maar dat is dus voor het oude model. Denk dat AI de boel op een hoop gooit.r2504 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:21:
[...]
Volgens de BMW configurator heeft de nieuwe iX3 inderdaad 365 watt. Als ik echter aan AI vraag wat de specificaties waren van de vorige iX3 dan krijg ik als antwoord 464 Watt (soms geadverteerd als 600W) met 16 speakers.
In hetzelfde antwoord geeft hij ook aan dat de nieuwe iX3 een upgrade heeft gekregen naar 750W (over aantal speakers spreekt hij niet)... al spreekt de configurator dat dus tegen.
Tijdens mijn proefrit viel het mij op dat als ik Android auto aan had, en Spotify speelde, ik niet naar het volgende nummer kon via de toetsen op het stuur. Zal wel een update voorkomen. Normaliter gebruik ik Spotify app van de auto zelf maar dat ging even niet tijdens de proefrit.mdeiman schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:33:
[...]
.
Heeft iemand al signalen opgevangen van eerste kinderziektes? Dwz fouten/bugs?
Op andere fora hebben ze het over de noise canceling optie. Die niemand schijnt te 'horen'. Aan/uit geen verschil.
Bedankt en veel veilige kilometers toegewenst!
/f/image/Zi5FC3RMU29T27D50B5Bjv4F.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T0qqeL4ECQc6R5XapMv3x7sT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/57MumyTyM5froZiptR92vVM3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xHFxg7fl5eg2fdYyi2zQHgAY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HHkIG5ZQXfK4guF8tcSDfmbf.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZAMTHIEuyp1jbDYAfPfRtbM6.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EBk2alTfprly1pnaT5zFFRS3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vNmvYsqorL7yy8oIL058PW1H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bLRt8jNGKxUNisxMXlULRm15.jpg?f=fotoalbum_large)