Net terug van een vakantie in Zwitserland, en inmiddels staat er alweer ruim 5.000 kilometer op de teller van mijn nieuwe BMW iX3 50 (15 juni geleverd). Tijd voor een update.
Rijgenot
Ben geen traditionele BMW rijder en dus ook nog niet verwend door deze klasse auto's, maar komend uit een VW Tiguan is de BMW iX3 voor mij echt een enorme stap vooruit qua kwaliteit en rijgenot. Dat komt ongetwijfeld deels door de overstap van benzine naar volledig elektrisch, maar wat rijdt deze auto fantastisch! Het is moeilijk om de rijbeleving in woorden te vangen, maar "Freude am fahren" dekt voor mij volledig de lading. Het is echt genieten en zit me gewoon te verheugen op het volgende ritje.
Ik rijd eigenlijk uitsluitend in de B-modus (one-pedal driving) en dat maakt rijden, zeker in files en in de bergen, zoveel ontspannender. Vorig jaar was ik in mijn Tiguan tijdens steile afdalingen nog voortdurend aan het schakelen (met +/- knoppen) om voldoende op de motor af te remmen. De BMW regelt het helemaal zelf, gewoon met 1 pedaal, geen gebruik van de rem en je hebt bovendien het prettige gevoel dat je tijdens het afdalen ook nog energie terugwint.
We zijn dwars door de binnenstad van Zürich gereden, waarbij de navigatie feilloos werkte. Files en Baustelles worden prima vooraf aangegeven. Veel veiliger rijden dus. Ook een paar bijzonder krappe parkeergarages waren geen enkel probleem dankzij alle parkeerhulp systemen. En dan die stukken splinternieuw, spiegelglad asfalt… Je weet echt niet wat je meemaakt. Fluisterstil. Dat is eigenlijk geen autorijden meer, maar laag over de weg zweven. En dat met 2300 kg gewicht!
’s Avonds laat viel me bovendien op hoe indrukwekkend de matrixverlichting is. Op de snelweg worden verkeersborden op een bijna magische manier uitgelicht. Het lijkt alsof de BMW de borden eerst scant en ze vervolgens van rechts naar links met licht “inkleurt” en dan superscherp weergeeft. Daar past eigenlijk maar één kwalificatie bij:
Richtig geil!Actieradius
Met één laadstop onderweg kom ik zonder moeite in (noord) Zwitserland. Wel valt me op dat de BMW wel erg voorzichtig is met het voorspellen van het accupercentage bij aankomst. Naarmate je dichter bij je bestemming komt, wordt de voorspelling steeds naar boven bijgesteld. In mijn geval kwam ik vaak met ongeveer het dubbele aan van wat aanvankelijk werd voorspeld. Een geschatte 10% werd bijvoorbeeld uiteindelijk bijna 20%.
Foto van het laden bij Oberhonnefeld, erg rustig, schoon, heerlijke koffie, gratis toilet en geen gejaag of parkeerstress zoals bij die typische Raststättes:
Op de terugweg heb ik nog één keer ongeveer tien minuten bijgeladen. Ik parkeerde naast een echtpaar die een vorige generatie BMW "met de grote nieren" aan het opladen waren. Ze keken toch al een beetje jaloers toen ik de iX3 naast hen parkeerde. Of misschien waren ze bang dat ik de load balancer van de gedeelde HPC-paal zou activeren, dat kan ook. Echter, na tien minuten trok ik de stekker er alweer uit. Ik riep nog even door het open raam tegen mijn vrouw:
“Zo, die zit alweer helemaal vol!” Die verbijsterde gezichten van dat echtpaar! Haha, ik hoop niet dat ze hier meelezen :-)
Ik merk dat mijn initiële laadstress volledig aan het verdwijnen is. Er zijn inmiddels echt overal HPC laders langs de route en zelfs in de kleine steden. Eigenlijk heb ik al die gedetailleerde batterij-informatie niet eens meer nodig. Geef mij maar gewoon één batterijmeter met zes streepjes van
F naar
E, net als vroeger bij de benzine.
Na ruim 5.000 kilometer staat het gemiddelde verbruik op een keurige
16,3 kWh/100 km.
Volgende week wordt mijn ANWB thuislader geïnstalleerd en zal ik, afgezien van verdere vakanties, geen externe laders meer hoeven bezoeken.
Verandering in rijgedrag
Met een elektrische auto ga je vanzelf anders rijden dan met een benzineauto. De acceleratie is zo direct dat je veel gemakkelijker even een gaatje op de andere rijbaan pakt. Ook inhalen voelt daardoor een stuk veiliger. Laatst reed ik weer even in de Polo van mijn vrouw en ik schrok ervan hoe traag die optrekt. Terwijl ik dat altijd juist een lekker pittig autootje vond...
Leercurve
Tot nu toe werkt de software opvallend betrouwbaar. Ik heb nog geen vreemde glitches of onverwachte ingrepen meegemaakt. Alles werkt prima. Ook het rijgeheugen heb ik gebruikt en hij rijdt keurig de laatste 25 meter weer terug.
De Highway Assistant (de eerste maand gratis) functioneert op zich uitstekend, maar helaas niet in combinatie met mijn zonnebril. Op het Duitse forum las ik dat meer mensen daar last van hebben. Gepolariseerde zonnebrillen schijnen beter te werken, maar daarmee zie je de HUD weer nauwelijks. Omdat ik echt een HUD-rijder ben, heb ik de Highway Assistant voorlopig weer uitgeschakeld.
Ook moest ik wel even wennen aan de bediening van de cruisecontrol. Voor een aanpassing van
+1 of
-1 km/u moet je de knopjes iets "zachter" indrukken. Tik je ze "kort" aan, dan springt de snelheid meteen met
10 km/u omhoog of omlaag. Inmiddels heb ik dat onder de knie.
Fingers crossed, maar ik heb tot nu toe nog geen krasjes, deukjes o.i.d. opgelopen terwijl ik toch al op heel wat krappe parkeerplaatsen gestaan heb. Andere autobestuurders hebben waarschijnlijk toch wat meer respect voor zo'n mooie auto ;-)
Voor iedereen die hier nog op zijn auto wacht: geniet vooral van de voorpret. Het is echt een geweldige wagen die de hooggespannen verwachtingen helemaal waar maakt.
[
Voor 4% gewijzigd door
BMWnewbie op 02-08-2026 17:11
. Reden: Plaatje werkt eindelijk. ]