Heb de auto gisteren opgehaald.
Heb de afgelopen maanden veel informatie van anderen op dit forum mogen ontvangen, het is dus payback time. Na enige introspectie volgt hieronder een korte opsomming van de emoties rond de aanschaf van mijn nieuwe BMW iX3 50 NK.
Bij de dealer vertelden ze me dat de WLTP-actieradius van 805 km voor veel kopers hét unieke selling point is om van benzine over te stappen naar volledig elektrisch rijden. Ik zit er precies zo in en sla al die complexe hybride opties gewoon over. Alle voordelen van elektrisch rijden, met min of meer dezelfde actieradius als bij benzine.
Voor degene die hier nog zitten te wachten, it is worth the wait !
Maar het leidt ook meteen tot enige angst. Ik durf de auto eigenlijk nog niet naast een andere auto te parkeren, uit angst voor deukjes. Maar goed, dat gaat allemaal snel voorbij. De auto trekt ook best wel wat aandacht (het is toch een BMW iX3, hè), dus had zelfs enige vrees dat hij sneller gestolen kan worden (als blijkt dat erg lastig). Gelukkig stond ie er vanochtend gewoon nog.
Na de eerste rijervaring met deze BMW ben ik bij mezelf te rade gegaan of ik daar last van had, maar ik heb er geen spoortje van kunnen ontdekken. De auto overtreft mijn, toch al redelijke hoge, verwachtingen. Ik vind de kleuren mooi, de instrumenten uitstekend en ingetogen, In der Beschränkung zeigt sich der Meister, iets wat Mercedes met zijn volledig doorlopende scherm bijvoorbeeld niet gelukt is (=kerstboom). Ook de wegligging, het soepel rijden over verkeersdrempels en de echt goed werkende rijhulpsystemen bevallen uitstekend. De Autobahn Assistant is de eerste maand zelfs gratis.
Zowel mijn zoon als ik hebben er nu in gereden en het is opvallend dat je binnen twee minuten helemaal relaxed met elkaar zit te praten. Dat hebben we in huurauto’s bijvoorbeeld nooit; dan ben je toch eerst een tijdje aan het wennen aan waar alle knoppen zitten. Instappen in deze BMW voelt als een “hand in glove”. En Freude am Fahren bestaat echt nog steeds. Ik verheug me er sinds lange tijd weer op om lekker wat ritjes te gaan maken. Maakt me niet uit waarheen, gewoon even een lekker stukje rijden.
De 20 inch wielen zijn in het echt ook erg mooi. Ze ogen vrij groot en ik dacht zelfs even dat er per ongeluk 22 inch wielen onder gemonteerd waren. Gelukkig niet. Er is ook een nieuwe oplossing voor het doorrijden bij een lekke band. Je kunt een apparaat (zit in de frunk) op het wiel bevestigen en die houdt de bandendruk dan op peil. Je mag daarmee max 80 km/u en 200km ver.
De neus van de auto vind ik nog altijd vrij groot; die had van mij een slagje kleiner gekund. Verder bleek dat op een Samsung-telefoon de Digital Key alleen in Samsung Wallet geladen kan worden, dus niet in de standaard Google Wallet.
Heb de afgelopen maanden veel informatie van anderen op dit forum mogen ontvangen, het is dus payback time. Na enige introspectie volgt hieronder een korte opsomming van de emoties rond de aanschaf van mijn nieuwe BMW iX3 50 NK.
Voorpret
De afgelopen maanden heb ik vrijwel iedere dag wel even een nieuw YouTube-filmpje over de iX3 bekeken. Gewoon verslaafd dus. Of ze nu Turks, Noors of Thais spraken: het maakte me niets uit. Wat opvalt, is dat alle tests unaniem positief uitpakken, ook de vergelijkende. BMW heeft hier als Europese fabrikant met veel lef iets heel bijzonders neergezet.Bij de dealer vertelden ze me dat de WLTP-actieradius van 805 km voor veel kopers hét unieke selling point is om van benzine over te stappen naar volledig elektrisch rijden. Ik zit er precies zo in en sla al die complexe hybride opties gewoon over. Alle voordelen van elektrisch rijden, met min of meer dezelfde actieradius als bij benzine.
Voor degene die hier nog zitten te wachten, it is worth the wait !
Technische details
iX3 50 xDrive, Ocean Wave Blue, 20 inch wielen, Iconic Glow-pakket, comfortstoelen vóór, 22 kW laden, Digital Services-abonnement, ANWB-laadpas en BMW-laadpas als back-up. Thuislader besteld bij ANWB, want daar zit ik met een dynamic-pricingcontract en kan ik soms zelfs gratis laden. Eerste verbruik over een mix van autobaan en stad is 17.1 kWh/100km bij zo'n 18 graden buiten.BM-W versus V-W
De afgelopen twaalf jaar heb ik altijd VW’s gereden (Touran/Tiguan). Het kan aan de dealers in mijn woonplaats liggen, maar wat een enorm verschil in klantgerichtheid zit er tussen VW en BMW. Bij de BMW-dealer loop je, ook zonder pak, naar binnen, word je herkend en erkend, en staat er in een mum van tijd iemand voor je klaar. Ze nemen de tijd voor je en zelfs de koffie is er een stuk beter. Echt een verademing in deze tijd waar service steeds slechter wordt.Love the smell of a new BMW in the morning
Er gaat toch echt niets boven de unieke geur van een nieuwe auto. Alles is helemaal fris, glimmend en nieuw. Geen mugjes op de voorkant en geen kleine krasjes in de lak. Nergens kruimels of gevallen McDonald’s-frietjes tussen de stoelen. Wat een genot.Maar het leidt ook meteen tot enige angst. Ik durf de auto eigenlijk nog niet naast een andere auto te parkeren, uit angst voor deukjes. Maar goed, dat gaat allemaal snel voorbij. De auto trekt ook best wel wat aandacht (het is toch een BMW iX3, hè), dus had zelfs enige vrees dat hij sneller gestolen kan worden (als blijkt dat erg lastig). Gelukkig stond ie er vanochtend gewoon nog.
HUDje mut je!
Inmiddels al een flink stuk met de nieuwe auto gereden en het eerste wat mij in extreem positieve zin opvalt, is de HUD. Als zestigplusser kreeg ik in mijn Tiguan steeds meer last van de afstand tussen mijn ogen en het schermpje rechts van het stuur, bijvoorbeeld om de toegestane snelheid of straatnamen te lezen. Met de BMW-HUD is dit in één keer opgelost: ik zie alles superscherp in de ruit. Echt een genot om mee te maken. Reed eigenlijk alleen maar op de HUD en gebruik het panaromic display nauwelijks (alleen voor batterij info, de tijd en of het BWM poppetje reageerde op mijn spraakopdrachten).Cognitieve dissonantie
Iedereen die een dure aankoop doet en daarna iets ontdekt wat hij of zij eigenlijk als een teleurstelling ervaart, kan last krijgen van cognitieve dissonantie. Die zal zich vervolgens sublimeren in overdreven enthousiasme over de aankoop.Na de eerste rijervaring met deze BMW ben ik bij mezelf te rade gegaan of ik daar last van had, maar ik heb er geen spoortje van kunnen ontdekken. De auto overtreft mijn, toch al redelijke hoge, verwachtingen. Ik vind de kleuren mooi, de instrumenten uitstekend en ingetogen, In der Beschränkung zeigt sich der Meister, iets wat Mercedes met zijn volledig doorlopende scherm bijvoorbeeld niet gelukt is (=kerstboom). Ook de wegligging, het soepel rijden over verkeersdrempels en de echt goed werkende rijhulpsystemen bevallen uitstekend. De Autobahn Assistant is de eerste maand zelfs gratis.
Zowel mijn zoon als ik hebben er nu in gereden en het is opvallend dat je binnen twee minuten helemaal relaxed met elkaar zit te praten. Dat hebben we in huurauto’s bijvoorbeeld nooit; dan ben je toch eerst een tijdje aan het wennen aan waar alle knoppen zitten. Instappen in deze BMW voelt als een “hand in glove”. En Freude am Fahren bestaat echt nog steeds. Ik verheug me er sinds lange tijd weer op om lekker wat ritjes te gaan maken. Maakt me niet uit waarheen, gewoon even een lekker stukje rijden.
De 20 inch wielen zijn in het echt ook erg mooi. Ze ogen vrij groot en ik dacht zelfs even dat er per ongeluk 22 inch wielen onder gemonteerd waren. Gelukkig niet. Er is ook een nieuwe oplossing voor het doorrijden bij een lekke band. Je kunt een apparaat (zit in de frunk) op het wiel bevestigen en die houdt de bandendruk dan op peil. Je mag daarmee max 80 km/u en 200km ver.
Survival mode
De accessoire die ik zeker ga aanschaffen, is de Vehicle-to-Load-adapter, oftewel de V2L-adapter. Dan heb je dus helemaal geen thuisbatterij of dieselgenerator meer nodig om bijvoorbeeld een stroomstoring op te vangen. Er komt gewoon 220 volt uit. Ik kan die met een verlengkabel door de brievenbus naar binnen leiden en daarop mijn cv-ketel (ik stook op gas), koelkast en een paar LED-lampen aansluiten. Met pakweg 60 kWh lading kun je dan dagen vooruit. En hey, het allerbelangrijkste om te overleven, ik kan er nog een lekker bakkie koffie mee zetten ook.Mierenneuken of miereneuken?
Er is natuurlijk altijd kritiek mogelijk en met name smaken zullen verschillen. In de reviews komen vaak het ontbreken van stoelventilatie en de niet-gelamineerde ramen terug, waardoor de auto minder stil zou zijn. Kan zijn, maar dit zijn voor mij geen hygiënefactoren, want ik kom uit een vrij kale benzineauto, dus mis dit niet.De neus van de auto vind ik nog altijd vrij groot; die had van mij een slagje kleiner gekund. Verder bleek dat op een Samsung-telefoon de Digital Key alleen in Samsung Wallet geladen kan worden, dus niet in de standaard Google Wallet.
Vragen
Als er verder nog vragen zijn, dan beantwoord ik die graag.[ Voor 9% gewijzigd door BMWnewbie op 16-06-2026 16:44 . Reden: Tikfoutje gecorrigeerd. ]
:strip_exif()/f/image/M6FW6Ka1qn2v7qjYrGsYUAFW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IlYnca1KZO7R56w8UfCqEqa4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LJwTrpJZuXWr7lviwFNfaUQR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9s37xPhdXy9ywiHWrPoqwKsj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CZTcHx30drDOiYaRhL0WTssR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/idd80KPxzAgbJ7NyDmsCa61h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uFDs2JftrSoiph7iXuvFtZQS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xyg2jxzWukS61W6HZ7oEA3dY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UvESuUPwPa71mBoFtUNPTJTd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WBpP8ycfmQ2Zu34nzW29MMnS.jpg?f=fotoalbum_large)