Het grote BMW iX3 neue klasse 2026 NA5 topic

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:19
Zit te twijfelen tussen een BMW iX3 en een Mercedes GLC Electric, en heb even de reviews erbij gepakt in plaats van blind op de brochure af te gaan. Deel hier wat eruit kwam.

Bronnen: What Car (aug 2026) met een directe iX3 vs GLC Electric test, en een losse Duitse test van auto motor und sport die alleen naar de iX3 kijkt.

In de What Car test wint de GLC uiteindelijk het totaalklassement, ondanks dat de iX3 op specs op meerdere punten beter scoort. Reden die ze zelf geven: de GLC is prettiger geveerd, stiller op snelheid, en de middenstoel achterin is bruikbaar in plaats van decoratief zoals bij de iX3, waar hij letterlijk in je onderrug drukt. Ook al staat er bij beide 520 liter kofferbak op papier, in de praktijk gaan er negen handbagagekoffers in de GLC tegen acht in de iX3, puur door de vorm van de bak. Daarnaast is de GLC goedkoper op PCP/private lease door een lagere rente, wat voor de meeste kopers zwaarder weegt dan 0,5 seconde sneller naar de 100.

De iX3 wint op stuurgedrag, actieradius, en is goedkoper als je hem contant koopt in plaats van least. What Car noemt hem zelfs hun regerende Auto van het Jaar, met de kanttekening dat hij vooral uitblinkt op snelweg en bochtige B-wegen. Kortom, geen inferieure auto, andere doelgroep.

De losse Duitse test van de iX3 bevestigt waar de twijfel vandaan komt. Laadsnelheid is goed, 10 naar 80 procent in nog geen 25 minuten, testrange ruim 500 km. Maar het punt waar ze telkens op terugkomen is de HMI. Geen draaiknop meer, nauwelijks fysieke knoppen, temperatuur instellen moet via touchscreen. Dat is niet zomaar een nitpick, dat is precies het soort UX-regressie waar je je na een half jaar dagelijks gebruik aan gaat storen, en waar Mercedes het met wat meer fysieke knoppen beter doet. Ook noemen ze het interieur “premium op z’n best net waargemaakt”, met hier en daar hard plastic op plekken waar je dat bij deze prijsklasse niet verwacht.

Dan de Tesla-vergelijking, want die stond niet in die twee bronnen, dus die heb ik er zelf bijgezocht. What Car testte iX3 en Model Y op dezelfde koude dag en kwam op 3,4 mi/kWh voor de Tesla tegen 2,9 mi/kWh voor de BMW, oftewel zo’n 5,5 en 4,7 km/kWh. Top Gear reed er een keer dwars door Engeland mee en kwam op 4,85 tegen 4,18 mi/kWh, dus 7,8 om 6,7 km/kWh. Zelfde verhouding, Tesla blijft gewoon zuiniger.

Conclusie uit die cijfers: ondanks het nieuwe 800V platform en de claim van BMW dat de iX3 zuiniger zou zijn dan de Model Y op papier, wint Tesla het in de praktijk gewoon nog steeds op verbruik. Aerodynamica en motorafstelling van Tesla zijn simpelweg langer fijngeslepen. Daarnaast heeft Tesla nog het supercharger netwerk als troef. De iX3 laadt met een hoger piekvermogen, 400 kW tegen 250 kW voor de Model Y, maar dat piekvermogen heb je alleen aan een snelle paal, en Tesla’s eigen netwerk is dichter, betrouwbaarder en vaak goedkoper dan de losse laadpalen waar andere merken op moeten leunen.

Waar BMW Tesla wel echt heeft ingehaald is de officiële WLTP-range en laadsnelheid op papier, dankzij de grotere batterij. Dat is een reële technische prestatie, maar het is een verschuiving, geen totale inhaalslag. BMW wint de brochure, Tesla wint het dagelijkse gebruik.

Vraag aan de mensen hier die met een iX3 zijn thuisgekomen in plaats van een Model Y: waarom hebben jullie voor de BMW gekozen? En weegt dat prijsverschil met Tesla voor jullie echt op tegen een hoger verbruik en een minder dicht laadnetwerk, of speelt daar toch vooral rijgevoel, merk en afwerking mee? Ik las hier ook nog wat kinderziektes met deurgrepen e.d. dat zal vast worden opgelost. En de afwerking bij tesla is ook niet geweldig

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-07 20:24

mdeiman

Projet 45

el flaco schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:52:
Zit te twijfelen tussen een BMW iX3 en een Mercedes GLC Electric, en heb even de reviews erbij gepakt in plaats van blind op de brochure af te gaan. Deel hier wat eruit kwam.

Bronnen: What Car (aug 2026) met een directe iX3 vs GLC Electric test, en een losse Duitse test van auto motor und sport die alleen naar de iX3 kijkt.

In de What Car test wint de GLC uiteindelijk het totaalklassement, ondanks dat de iX3 op specs op meerdere punten beter scoort. Reden die ze zelf geven: de GLC is prettiger geveerd, stiller op snelheid, en de middenstoel achterin is bruikbaar in plaats van decoratief zoals bij de iX3, waar hij letterlijk in je onderrug drukt. Ook al staat er bij beide 520 liter kofferbak op papier, in de praktijk gaan er negen handbagagekoffers in de GLC tegen acht in de iX3, puur door de vorm van de bak. Daarnaast is de GLC goedkoper op PCP/private lease door een lagere rente, wat voor de meeste kopers zwaarder weegt dan 0,5 seconde sneller naar de 100.

De iX3 wint op stuurgedrag, actieradius, en is goedkoper als je hem contant koopt in plaats van least. What Car noemt hem zelfs hun regerende Auto van het Jaar, met de kanttekening dat hij vooral uitblinkt op snelweg en bochtige B-wegen. Kortom, geen inferieure auto, andere doelgroep.

De losse Duitse test van de iX3 bevestigt waar de twijfel vandaan komt. Laadsnelheid is goed, 10 naar 80 procent in nog geen 25 minuten, testrange ruim 500 km. Maar het punt waar ze telkens op terugkomen is de HMI. Geen draaiknop meer, nauwelijks fysieke knoppen, temperatuur instellen moet via touchscreen. Dat is niet zomaar een nitpick, dat is precies het soort UX-regressie waar je je na een half jaar dagelijks gebruik aan gaat storen, en waar Mercedes het met wat meer fysieke knoppen beter doet. Ook noemen ze het interieur “premium op z’n best net waargemaakt”, met hier en daar hard plastic op plekken waar je dat bij deze prijsklasse niet verwacht.

Dan de Tesla-vergelijking, want die stond niet in die twee bronnen, dus die heb ik er zelf bijgezocht. What Car testte iX3 en Model Y op dezelfde koude dag en kwam op 3,4 mi/kWh voor de Tesla tegen 2,9 mi/kWh voor de BMW, oftewel zo’n 5,5 en 4,7 km/kWh. Top Gear reed er een keer dwars door Engeland mee en kwam op 4,85 tegen 4,18 mi/kWh, dus 7,8 om 6,7 km/kWh. Zelfde verhouding, Tesla blijft gewoon zuiniger.

Conclusie uit die cijfers: ondanks het nieuwe 800V platform en de claim van BMW dat de iX3 zuiniger zou zijn dan de Model Y op papier, wint Tesla het in de praktijk gewoon nog steeds op verbruik. Aerodynamica en motorafstelling van Tesla zijn simpelweg langer fijngeslepen. Daarnaast heeft Tesla nog het supercharger netwerk als troef. De iX3 laadt met een hoger piekvermogen, 400 kW tegen 250 kW voor de Model Y, maar dat piekvermogen heb je alleen aan een snelle paal, en Tesla’s eigen netwerk is dichter, betrouwbaarder en vaak goedkoper dan de losse laadpalen waar andere merken op moeten leunen.

Waar BMW Tesla wel echt heeft ingehaald is de officiële WLTP-range en laadsnelheid op papier, dankzij de grotere batterij. Dat is een reële technische prestatie, maar het is een verschuiving, geen totale inhaalslag. BMW wint de brochure, Tesla wint het dagelijkse gebruik.

Vraag aan de mensen hier die met een iX3 zijn thuisgekomen in plaats van een Model Y: waarom hebben jullie voor de BMW gekozen? En weegt dat prijsverschil met Tesla voor jullie echt op tegen een hoger verbruik en een minder dicht laadnetwerk, of speelt daar toch vooral rijgevoel, merk en afwerking mee? Ik las hier ook nog wat kinderziektes met deurgrepen e.d. dat zal vast worden opgelost. En de afwerking bij tesla is ook niet geweldig
Mooi verslag, maar het zijn alle drie op zich prima auto's met plussen en relatief kleine minnetjes.

Weeg wel af, wat wat voor jou zwaar en minder zwaar weegt. Snelladen leuk, maar met die grote range laad je al steeds vaker thuis. De meesten dan alleen op vakantie. En een paar minuten sneller of niet, boeit dan minder.

Veel belangrijker is dan nu ook wat je eigen gevoel is bij de auto's. Zijn toch 3 enorm verschillende auto's. Vergeet de cijfertjes en volg je gevoel.

Shit happens.

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:00
Zit te twijfelen tussen een BMW iX3 en een Mercedes GLC Electric, en heb even de reviews erbij gepakt in plaats van blind op de brochure af te gaan.
Waar kom je vandaan, en wat zoek je in een auto?
De iX3 laadt met een hoger piekvermogen, 400 kW tegen 250 kW voor de Model Y, maar dat piekvermogen heb je alleen aan een snelle paal, en Tesla’s eigen netwerk is dichter, betrouwbaarder en vaak goedkoper dan de losse laadpalen waar andere merken op moeten leunen.
Ik vermoed dat je op het moment geen ev rijdt. Bij auto's met deze batterij-capaciteit en laadsnelheid maakt het in het gebruik niet uit of de 1 makkelijker of sneller laadt dan de ander. Je kan overigens met een niet-Tesla gewoon laden bij Tesla.
Vraag aan de mensen hier die met een iX3 zijn thuisgekomen in plaats van een Model Y: waarom hebben jullie voor de BMW gekozen?
Voor sommige mensen speelt ook mee dat ze geen Elon-Musk-auto willen.

Ik zelf zoek een auto die een caravan kan trekken, en twijfel tussen een i3 en CLA, en tussen een iX1 en GLA. Wij rijden nu een 2015 en 2020 i3.

• Fusuy_23
  • Registratie: December 2022
  • Nu online

Dit is inderdaad ook mijn pad geweest voor het kiezen van de bmw. Wat ik concludeerde was vooral:

- bijna alle glc, ix3 vergelijkingen zijn met best wat verschillen. Zo wordt de glc voornamelijk gereden met luchtveringen. Dat is een 2.5k optie. Zonder de luchtveringen zijn ze gelijk aan elkaar qua comfort. Waarbij rijgedrag bij de bmw sportiever is en glc meer op comfort gefocused.

- de glc was voor mij ook een serieuze optie gezien de frunk, kofferbak inhoud en de toch iets grotere auto (paar cm). Waar het op misliep waren de opties die je extra moest aanvinken bij mercedes om het toch beetje vergelijkbaar te houden met de m sport pro. Hierdoor liepen de kosten bij de glc exponentieel op. Omdat ik lease, zit ik vast aan een budget. Hierdoor kon ik of een kale glc pakken of een volle ix3 m sport pro. Dan is de keuze voor mij snel gemaakt.

- tijdens het proefrijden van de glc viel mij op dat het infotainment echt heel erg dicht zat op het stuur, dat voelde voor mij onnatuurlijk aan. Ook is deze behoorlijk rechtopstaand. Los van dat reedt de glc wel echt stukken comfortabeler (luchtvering).

- heb zelf nou een MY uit 2023. Heb de juniper ook gereden. Gezien de praktischie gemakken zijn de rij eigenschappen hetzelfde als mijn MY. Stoelen zijn niet gemaakt voor lange ritten en comfort is wel stukken minder. Daarnaast is de ratio tesla/andere merken op de weg duidelijk dominanter. Er gaat geen 100 m voorbij zonder 4 teslas te zien. Daar was ik ook wel beetje klaar mee 😅.

- bij de bmw native navigatie kan je ook gebruik maken van de tesla laadpalen. Zo kan je voorkeurs aanbieder opgeven waarmee je navigatie rekening houdt tijdens je lange rit.

- uiteraard is de tesla dominerend op software, verbruik en praktische eigenschappen. Toch gaat mijn voorkeur uit naar comfort en premium gevoel gezien het laadnetwerk over de jaren heen veel is verbeterd en ik me eigenlijk geen zorgen meer maak betreft laden, vooral niet binnen NL. Met de paar keer op vakantie accepteer ik 1 x meer laden met een comfortabele lange ritten auto dan bijv. de tesla.

- het is uiteraard een persoonlijke keus maar als je de luchtvering bij de glc erbij neemt dan zeker, rijdt veel lekkerder. Los van dat zou ik ze gewoon gaan rijden en zelf ervaren.

Nog een aanvulling gezien koffers in kofferbak:

De ix3 bij een review van carwow (vergelijking met de oude x3) kreeg hij 9 gepast in de ix3 en bij een volgende filmpje met vergelijking MY en Q6 kreeg hij er 8 gepast. Dus 9 past wel.

• el flaco
ookhoi schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:04:
[...]

Waar kom je vandaan, en wat zoek je in een auto?

[...]

Ik vermoed dat je op het moment geen ev rijdt. Bij auto's met deze batterij-capaciteit en laadsnelheid maakt het in het gebruik niet uit of de 1 makkelijker of sneller laadt dan de ander. Je kan overigens met een niet-Tesla gewoon laden bij Tesla.

[...]

Voor sommige mensen speelt ook mee dat ze geen Elon-Musk-auto willen.

Ik zelf zoek een auto die een caravan kan trekken, en twijfel tussen een i3 en CLA, en tussen een iX1 en GLA. Wij rijden nu een 2015 en 2020 i3.
Ik rij nu in een Tesla 3 en heb niks met Musk maar het is gewoon een goede auto alleen bagageruimte kan beter en afwerking ook in de winter echt gedoe gehad met auto open krijgen

• Mie69
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08:00
gerlofant schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:00:
[...]

Ik wilde de professional wallbox van bmw erbij nemen vanwege de v2h functie en de integratie met de app maar ik begreep dat dat nog helemaal niet kon...dealer zou me op de hoogte houden, ik heb aangegeven dat ik daarin wel geïnteresseerd ben aangezien ik nog een laadpunt moet/wil aanschaffen. Ik weet niet zo goed welke plaats deze adapter dan in dat geheel speelt.
Ik ben ook aan het kijken /zoeken naar een laadpaal waarmee ik V2H kan leveren. Levering van mijn ix3 staat gepland voor week 32. Ik heb vanochtend met BMW charging support gebeld (https://www.bmw.nl/nl/elektrische-auto/bmw-charging-support.html). Het verhaal van BMW is dat dit wel mogelijk is met Wallbox pro en dat je het via je dealer moet regelen. BMW NL doet dit samen met Eneco dus je Dealer zal een opdracht aanmaken en Eneco zal voor de installatie zorgen. Je hebt overigens naast de Wallbox pro ook een zogenaamde "Smart energy Module" nodig. Dit staat ook allemaal in de Infopakket bidirectioneel opladen van BMW. BMW heeft in DE een samenwerking met SolarWatt. Heb ergens gelezen dat ze de Solarwatt Manager Flex (de smart Energy module van Solarwatt) gebruiken. Tot zover het verhaal van BMW NL.
Mijn dealer was tijdens de bestelling (in maart) hier ook een beetje vaag over. Hij zei dat ze ermee bezig zijn in een soort pilot maar dat later dit jaar meer duidelijk gaat zijn hoe ze het gaan uitrollen.
Nu heb ik net ook even met laadpunt.nl (een grote partij in NL) gebeld met de vraag of ze ervaring hebben met V2H icm BMW ix3. de adviseur zei stellig dat het in NL nog niet mag! de reden: de belastingdienst houdt dit tegen omdat het een vermenging zou kunnen zijn van zakelijk en prive. Zijn voorbeeld was dat je bv op de zaak je auto kan volladen (kosten van de zaak) en dat je vervolgens thuis je huis kan voorzien van stroom. Een beetje vergezocht en ik weet niet in hoeverre dit waar is maar deze verkoper was vrij stellig.
Dus een beetje verwarrend allemaal, op basis van de info. pakket en het gesprek met BMW NL lijkt het allemaal technisch te kunnen en organisatorisch geregeld (met Eneco enz.) maar de terughoudendheid van de BMW dealer zelf en het verhaal van laadpunt.nl wijst op mogelijke fiscale hobbels...

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-07 12:05
Mie69 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:57:
[...]

Ik ben ook aan het kijken /zoeken naar een laadpaal waarmee ik V2H kan leveren. Levering van mijn ix3 staat gepland voor week 32. Ik heb vanochtend met BMW charging support gebeld (https://www.bmw.nl/nl/elektrische-auto/bmw-charging-support.html). Het verhaal van BMW is dat dit wel mogelijk is met Wallbox pro en dat je het via je dealer moet regelen. BMW NL doet dit samen met Eneco dus je Dealer zal een opdracht aanmaken en Eneco zal voor de installatie zorgen. Je hebt overigens naast de Wallbox pro ook een zogenaamde "Smart energy Module" nodig. Dit staat ook allemaal in de Infopakket bidirectioneel opladen van BMW. BMW heeft in DE een samenwerking met SolarWatt. Heb ergens gelezen dat ze de Solarwatt Manager Flex (de smart Energy module van Solarwatt) gebruiken. Tot zover het verhaal van BMW NL.
Mijn dealer was tijdens de bestelling (in maart) hier ook een beetje vaag over. Hij zei dat ze ermee bezig zijn in een soort pilot maar dat later dit jaar meer duidelijk gaat zijn hoe ze het gaan uitrollen.
Nu heb ik net ook even met laadpunt.nl (een grote partij in NL) gebeld met de vraag of ze ervaring hebben met V2H icm BMW ix3. de adviseur zei stellig dat het in NL nog niet mag! de reden: de belastingdienst houdt dit tegen omdat het een vermenging zou kunnen zijn van zakelijk en prive. Zijn voorbeeld was dat je bv op de zaak je auto kan volladen (kosten van de zaak) en dat je vervolgens thuis je huis kan voorzien van stroom. Een beetje vergezocht en ik weet niet in hoeverre dit waar is maar deze verkoper was vrij stellig.
Dus een beetje verwarrend allemaal, op basis van de info. pakket en het gesprek met BMW NL lijkt het allemaal technisch te kunnen en organisatorisch geregeld (met Eneco enz.) maar de terughoudendheid van de BMW dealer zelf en het verhaal van laadpunt.nl wijst op mogelijke fiscale hobbels...
Ik snap wat je schrijft maar wat hebben die bedrijven te maken met fiscale hobbels? Zij dienen de installatie te verzorgen en hoeven zich geen zorgen te maken over fiscale hobbels. Die zijn voor de werkgevers/werknemers. Dus het lijkt mij vanuit laadpunt.nl gezien een nogal vergezocht argument om de installaties niet te hoeven doen. Aangezien zij in het geschetste fiscale vraagstuk geen enkele partij zijn. Daarnaast ga ik er ook vanuit dat de laadpaal welke het bidirectioneel laden faciliteert ook het aantal kWh zal bijhouden en deze dus gewoon verrekend kan worden.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:19
gerlofant schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:00:
[...]

Ik wilde de professional wallbox van bmw erbij nemen vanwege de v2h functie en de integratie met de app maar ik begreep dat dat nog helemaal niet kon...dealer zou me op de hoogte houden, ik heb aangegeven dat ik daarin wel geïnteresseerd ben aangezien ik nog een laadpunt moet/wil aanschaffen. Ik weet niet zo goed welke plaats deze adapter dan in dat geheel speelt.
Goed om alvast voorbereid te zijn, maar officieel mag het nu volgens mij inderdaad nog niet. Zie ook hier een recent artikel https://elaad.nl/routekaa...-laden-naar-tweede-kamer/

Bovendien met een auto van de zaak wordt het natuurlijk extra lastig, want er zijn best wat verliezen. Vijf jaar geleden bestond het concept ook al... Maar dit soort zaken duurt lang, ik heb inmiddels een thuisaccu waarmee ik ook de auto kan laden. V2H komt voor mij te laat...

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

jeeedeee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Goed om alvast voorbereid te zijn, maar officieel mag het nu volgens mij inderdaad nog niet. Zie ook hier een recent artikel https://elaad.nl/routekaa...-laden-naar-tweede-kamer/

Bovendien met een auto van de zaak wordt het natuurlijk extra lastig, want er zijn best wat verliezen. Vijf jaar geleden bestond het concept ook al... Maar dit soort zaken duurt lang, ik heb inmiddels een thuisaccu waarmee ik ook de auto kan laden. V2H komt voor mij te laat...
Dat gaat met name over V2G. Ik en de meesten willen V2H. Dus voor thuisgebruik en als backup bij stroomuitval.

Deze zaken worden vaak verward.

Shit happens.

• Tokheim
  • Laatst online: 17:38
V2H wordt pas echt interessant als die salderingsregeling wordt afgeschaft vanaf januari 2027. Ik heb zelf de Zaptec Go2 gekozen aangezien die is ontworpen met hardware die voorbereid is op bidirectioneel laden. Die BMW wallbox vond ik veel te groot en log, hij weegt 32 kg!!

Ik wacht nog op de 3 fasen aansluiting thuis, maar dat komt eraan.. Het overschot van mijn 13 panelen aan zonnestroom werkt uitstekend, zo’n 12 kWh per dag wordt er gratis naar mijn BMW gestuurd op zonnige dagen. En via Joulo verdien ik er nog geld mee ook 😂

Inmiddels heb ik mijn iX3 met een Ceramic Coating laten behandelen en heb ik mijn eerste stoeprand schade aan 1 velg ook achter de rug, dus die vrees kan ik afvinken…..

Al met al zeer tevreden met het rijgedrag en de wegligging en heb ik gelukkig nog geen rare dingen meegemaakt. Uiteraard nog steeds zoekende naar de juiste instellingen en shortcuts.

Ik krijg nog steeds dagelijks complimenten, aangezien hij in het echt toch wel indruk maakt op de meeste mensen, zelfs de “tandjes” vallen in de smaak….😎Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rvXGmW50TL0z7z3UXqXsBUBu_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPTM5dKeFrkWnwr2VRqKpnnB.jpg?f=fotoalbum_large

• Mie69
Tokheim schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:07:
V2H wordt pas echt interessant als die salderingsregeling wordt afgeschaft vanaf januari 2027. Ik heb zelf de Zapec Go2 Pro gekozen aangezien die is ontworpen met hardware die voorbereid is op bidirectioneel laden. Die BMW wallbox vond ik veel te groot en log, hij weegt 32 kg!!

Ik wacht nog op de 3 fasen aansluiting thuis, maar dat komt eraan.. Het overschot van mijn 13 panelen aan zonnestroom werkt uitstekend, zo’n 12 kWh per dag wordt er gratis naar mijn BMW gestuurd op zonnige dagen. En via Joulo verdien ik er nog geld mee ook 😂

Inmiddels heb ik mijn iX3 met een Ceramic Coating laten behandelen en heb ik mijn eerste stoeprand schade aan 1 velg ook achter de rug, dus die vrees kan ik afvinken…..

Al met al zeer tevreden met het rijgedrag en de wegligging en heb ik gelukkig nog geen rare dingen meegemaakt. Uiteraard nog steeds zoekende naar de juiste instellingen en shortcuts.

Ik krijg nog steeds dagelijks complimenten, aangezien hij in het echt toch wel indruk maakt op de meeste mensen, zelfs de “tandjes” vallen in de smaak….😎[Afbeelding]
Ik neig idd ook naar de Zaptec Go2 (V2H mogelijkheid) maar de Zaptec Go 2 Pro kende ik nog niet. is dat de next gen van Zaptec pro?
De auto ziet er mooi uit. zit ook te denken om een Ceramic coating te laten aanbrengen, heb je dat door de dealer laten doen of ergens anders en mag ik vragen wat het ongeveer kost?

• rolelael
  • Laatst online: 14:18
Mijn ix3 vandaag in ontvangst genomen

3 openstaande puntjes momenteel :

a) ik kan geen sports driving mode selecteren. Deze is greyed out. Als ik erop druk zegt hij dat t niet beschikbaar is in my modes. Ook zegt hij niet beschikbaar voor deze user. Maar ik ben aaneglogd met mijn bmw id ( die ik ook in mijn i4 gebruikte ) als main user.... Enig idee?

pebcak = onderaan op scherm dus de 3 streepjes indrukken en dan sport kiezen.. ugh

b) Interieur camera. Voor zover ik kan zien zijn alle data privacy settings enabled, maar de bmw app zegt bij een foto nemen met interieur camera, dat de data privacy moet enabled worden?

interieur app openen en privacy aanchecken :-)

c) Slecht spuitwerk? Achterklep, onder het bmw logo , de horizontale rand lijkt me zeer slecht gespoten. Nog mensen die zoiets merken? Indien neen, dan moet ik er eens mee terug

= pending feedback other drivers

Thanks

[ Voor 11% gewijzigd door rolelael op 09-07-2026 15:00 ]

• Tokheim
Mie69 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ik neig idd ook naar de Zaptec Go2 (V2H mogelijkheid) maar de Zaptec Go 2 Pro kende ik nog niet. is dat de next gen van Zaptec pro?
De auto ziet er mooi uit. zit ook te denken om een Ceramic coating te laten aanbrengen, heb je dat door de dealer laten doen of ergens anders en mag ik vragen wat het ongeveer kost?
Sorry Pro bij de zaptec Go 2 was wat overmoedig, verwarring met mijn BMW M Pro versie denk ik. Ik heb dus ook gewoon de Zaptec Go 2. De Ceramic Coating heb ik bij een andere partij laten doen, aangezien BMW dat verzorgde. Prijs is afhankelijk van de garantie periode, ik heb voor een 1 laagse behandeling met 3 jaar garantie gekozen en de velgen en remklauwen mee laten behadelen. Gaat dan richting €1800, maar je kan dit zeker goedkoper en ook duurder vinden. Ikzelf vond een geschikte partij in de buurt en ben tot nu toe blij met het resultaat.

• Mie69
Tokheim schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Sorry Pro bij de zaptec Go 2 was wat overmoedig, verwarring met mijn BMW M Pro versie denk ik. Ik heb dus ook gewoon de Zaptec Go 2. De Ceramic Coating heb ik bij een andere partij laten doen, aangezien BMW dat verzorgde. Prijs is afhankelijk van de garantie periode, ik heb voor een 1 laagse behandeling met 3 jaar garantie gekozen en de velgen en remklauwen mee laten behadelen. Gaat dan richting €1800, maar je kan dit zeker goedkoper en ook duurder vinden. Ikzelf vond een geschikte partij in de buurt en ben tot nu toe blij met het resultaat.
Dank! Heb net een offerte aangevraagd voor een Zaptec Go 2 incl. installatie bij een laadpaal installateur in de buurt en vroeg hem ook nog even over V2H. Ook hij vertelde dat V2H in NL officieel nog niet mag.

• ookhoi
mdeiman schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:39:
Dat gaat met name over V2G. Ik en de meesten willen V2H. Dus voor thuisgebruik en als backup bij stroomuitval.

Deze zaken worden vaak verward.
Volgens mij (ik heb dit niet uitgezocht) heb je bij een DC laadpunt niet zoiets als V2H (of V2G) nodig, omdat met DC de auto effectief een uitbreiding van je thuisbatterij is.

Als dat inderdaad klopt scheelt dat ook gedoe met vendor-lockin zoals dat nu aan het ontstaan is.

• rolelael
Blij verrast dat er Goodyear banden op de 21" M Velgen liggen trouwens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz1H-TW3SZ3Xb6Y6NXixnvk3vf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrTGs4Z8TC7xnsE2DqURgSRn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piDYwN5KDDQwMeqSiJ_GxVEpjbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Av8q2pfRC7PNmIQdzJCDgU42.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6FFr0XqMkaDbcedbu8m9fRzW14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JC9d4vQkfo69PVwelRG9zHIj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPuy_hh5s4bwFIprCOz25NbTogA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5tFevOLcNl5pL75COjJIkrN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcsbtZaJGcsJPvxmEfLmFrkERPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sV7swH7KjcWdtTTFCIyFeUDi.jpg?f=fotoalbum_large

• CharlyBeemer
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:51

waardeloze auto; alles piept en kraakt. het is meer software tip wielen dan een auto. ik vind het verschil in bouwkwaliteit met bmw en mercedes enorm. en ja heb ook een mercedes eqe gehad, een i5 en nu een ix3. naar mijn mening is de bmw de fijnste auto. ik denk daarnaast: kijk niet alleen naar cijfers en getallen: kijk naar de service van je dealer (tesla: erg slecht, mercedes idem, wensink). met de huidige ranges kan vrijwel altijd uit en thuis komen en weer laden. met zonnepanelen en de ERE regeling waarin je geld terugkrijgt voor t laden omdat je stikstof bespaart, rijd je dan spotgoedkoop. Kies de auto die het beste bij je past.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
CharlyBeemer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:43:
met zonnepanelen en de ERE regeling waarin je geld terugkrijgt voor t laden omdat je stikstof bespaart, rijd je dan spotgoedkoop.
ERE heeft niks met stikstof te maken maar gaat over CO2-compensatie. Wel blijven opletten, want anders verlaag je je tot het niveau van politici die in 90% van de gevallen ook niet hebben opgelet bij scheikunde en het verschil ook niet kennen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• el flaco
CharlyBeemer schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:43:
[...]

waardeloze auto; alles piept en kraakt. het is meer software tip wielen dan een auto. ik vind het verschil in bouwkwaliteit met bmw en mercedes enorm. en ja heb ook een mercedes eqe gehad, een i5 en nu een ix3. naar mijn mening is de bmw de fijnste auto. ik denk daarnaast: kijk niet alleen naar cijfers en getallen: kijk naar de service van je dealer (tesla: erg slecht, mercedes idem, wensink). met de huidige ranges kan vrijwel altijd uit en thuis komen en weer laden. met zonnepanelen en de ERE regeling waarin je geld terugkrijgt voor t laden omdat je stikstof bespaart, rijd je dan spotgoedkoop. Kies de auto die het beste bij je past.
Ik rij vanwege 20 zonnepanelen en de ERE regeling elektrisch. Spotgoedkoop en vrijwel geen onderhoud. Range wordt altijd heel erg overdreven 95% van al mijn ritten zit onder de 150 km. En dan heb ik het over woon werk verkeer.

bouwkwaliteit Tesla is gewoon matig doe de kofferbak maar dicht

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Voor mensen die CarPlay af en toe gebruiken is het handig om een snelkoppeling aan te maken naar je telefooninstellingen. Alleen als ik CarPlay dan nodig heb, schakel ik het in.

Daarmee gaat het opstarten van je systemen ook vlotter als je in de auto stapt en het spaart de batterij van je telefoon.

Wel handig die snelkoppelingen.

Shit happens.

• CharlyBeemer
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:51
Andrehj schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:33:
[...]

ERE heeft niks met stikstof te maken maar gaat over CO2-compensatie. Wel blijven opletten, want anders verlaag je je tot het niveau van politici die in 90% van de gevallen ook niet hebben opgelet bij scheikunde en het verschil ook niet kennen.
dank voor de update maar je opmerking dat ik me verlaag laat ik voor jou

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:59
Mie69 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ik heb ook de Zaptec Go2, juist vanwege de V2H mogelijkheid, maar eerder in dit topic gaf iemand aan dat V2H niet werkt icm de iX3 omdat de Go 2 een AC lader is en de iX3 een DC lader vereist voor V2H.

• Mie69
cd2013 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 06:10:
[...]

Ik heb ook de Zaptec Go2, juist vanwege de V2H mogelijkheid, maar eerder in dit topic gaf iemand aan dat V2H niet werkt icm de iX3 omdat de Go 2 een AC lader is en de iX3 een DC lader vereist voor V2H.
Ik heb hierover ook het eea gelezen, ik ben technisch niet erg onderlegd maar begrijp dat ix3 een ingebouwde omvormer heeft maar de vraag met name gaat over hoe de ix3 de stroom voor V2H teruggeeft. Een deel van de berichten zeggen dat: De iX3 stuurt de DC-stroom rechtstreeks vanuit de hoogvoltaccu via de CCS-pinnen (de twee extra pinnen onderaan je laadpoort) naar buiten. Dit vraagt om een laadpaal met een omvormer (zoals BMW DC Wallbox Professional). De omvormer die van die DC-stroom weer bruikbare AC-stroom voor je huis maakt.

Maar heb ik ook gelezen dat: De BMW iX3 Neue Klasse heeft – in tegenstelling tot oudere BMW's – een bidirectionele boordcomputer én interne omvormer die in theorie ook wisselstroom (AC) terug kan sturen via de standaard pinnen. De hardware in de auto kan het dus allebei: DC leveren via de CCS-pinnen óf AC leveren via de normale pinnen. De standaard Type 2-stekker (zonder de twee grote CCS-pinnen eronder) is via de nieuwe ISO 15118-20 standaard in staat om twee kanten op te werken met wisselstroom (AC). De enige uitdaging is of het softwarematig kan en of BMW dat toelaat…

Er schijnt ook een limiet te zijn bij ±7.4 kW (1-fase export limiet) in plaats van de volledige 11 kW of 22 kW die de auto aankan, komt doordat BMW de communicatie voor hogere vermogens via third-party AC-laders softwarematig simpelweg nog niet heeft vrijgegeven de "pending BMW certification"

Het is mij iig niet echt duidelijk of en hoe het gaat werken, ik hoop dat in de komende maanden hier meer duidelijkheid over komt.

• Tokheim
cd2013 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 06:10:
[...]

Dat is geen goed nieuws, het is ook allemaal te nieuw. Dat AC of DC is maar 1 lettertje verschil maar maakt een hoop uit. Ik dacht vooral dat het om de snelheid ging maar dat zit dus anders, BMW laat de omzetting van DC naar AC over aan de Wallbox, en de Kia EV9 waarmee ze nu proef draaien met V2H doet dit in de auto….

Misschien komt er wel een ontlaad adapter die V2H ondersteunt, net zoals de adapter met de stekkerdoos die het gebruik van V2L mogelijk maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tokheim op 10-07-2026 08:27 ]

• kristofdze
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 14:19
Dus met de v2l adapter kan ik dus theoretisch gezien mijn droogkast laten draaien wat hier de grootste energieverbuiker is 😅

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 22:11
Ik heb zelf na 10 jaar Tesla ook voor de iX3 gekozen. Ik kom van een Model S P85+ (300.000 km mee gereden), en nu sinds 2022 een Model Y Performance.

Ik vind het prima auto's, maar vind dat de nieuwe MY niet veel vernieuwing biedt ten opzichte van de oude. Voor 90% van mijn ritten voldoet de huidige auto echt prima, maar op vakantie vond ik het laden net iets te traag gaan (kan wel 250 kW, maar kakt zeer snel in qua curve). Daarnaast geeft de 75 kWh accu in mijn MYP bij 100% circa 425 km aan. Daar kan ik zo'n 350 km mee rijden. Echter rijd je nooit helemaal leeg in de praktijk, en zul je dus altijd na een 300 km weer op zoek moeten naar een laadpaal. Concreet hield dat in dat tripjes in het weekend meestal resulteerden in moeten laden om maandag weer naar m'n werk te gaan. Of op vakantie elke dag laden, omdat je bijna iedere dag wel een tripje gepland hebt waar je een eindje voor moet rijden.

• rolelael
Paar post hierboven had ik nog 1 puntje ivm slecht spuitwerk aan de koffer ( in mijn ogen )

Foto bijgevoegd. Misschien moeilijk te zien, maar het is onder het horizontale stuk. rechts zie je ook wat gebroebel voor zover ik het inschat en wat dikker gespoten. Misschien lastig om te oordelen, maar ben pietje precies. Heb ook dealer al geïnformeerd ondertussen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZeYs8AzxqrjUeV7viAREXqDpA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CekVUrdoofk9PQsVZOvfcS8A.jpg?f=fotoalbum_large

• pubdc
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10-07 11:48
Ik heb 4j gereden met de eerste iX3, nu een NA5. Daar heb ik toch vooral een gevoel van teleurstelling bij, zeker na al de hype. De battrij is knap natuurlijk en de pks ook (hoewel dat nu academisch is want ik heb nooit meer pk nodig dan die 286 van de vorige), maar verder is alles achteruit gegaan. Geen idrive, geen handgrepen binnen, hoedenplank niet oprolbaar maar goedkoop karton waar je je hoofd aan stoot, geen open dak, geen rolgordijn onder het dak, kleurenopties ext erg pover (moest de minst lelijke kiezen), binnenbekleding afreus lelijk (terug minst lelijke gekozen maar ik baal er nog steeds van), gebruiksgemaak van de interface (het scherm) is desastreus : voor alles moet je 20 keer clicken en scrollen, dan blijft het staan en moet je ook weer clicken om terug naar home te gaan. Zonder idrive moet je nauwkeurig kijken naar je vinger want anders druk je verkeerd, dus het is veel gevaarlijker nu. De knopjes op het stuur ook : geen home knop, geen manier om daarmee het menu te bedienen (de pijlen werken niet als een idrive), en geen manier om cruise control afstandsregeling af te zetten (ging wel met vorige iX3). Ik kan nog wel even doorgaan zo : frunk enkel te openen van binnen heel erg onhandig onder het stuur. Achterbank neerklappen of terug naar boven moet je de gordel vasthouden of hij zit tussen stoel en zijwand gekneld. Geen manier om smartphone ergens bereikbaar te plaatsen (misschien enkel met een houder die in de bekerhouder past, dan geef je dus de bekerhouder op). Die ventilatie "a la tesla" te bedienen van het scherm is ook een idee-om-het-idee, dat maakt de zaak enkel ingewikkelder en het zoeken naar de juiste stand duurt 1-x langer dan met een manuele bediening. Geen leder (of te hoge prijs), geen geventileerde stoelen (je kan dat bij andere merken al kiezen bij veel goedkopere modellen), de standaardvelgen zijn wel groot maar veel te blinkend. Hij rijdt een beetje zoals ik van een 7serie zou verwachten : stil en zwaar en robuust, maar niet dynamisch, het neutrale punt in de sturing is erg breed. Als ik hem zoals bij Amazon kon terugsturen binnen 2w had ik dat waarschijnlijk gedaan. Zware teleurstelling op veel te veel vlakken... Waar was al die hype voor nodig ?

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-07 11:17
(jarig!)
wat jij nu hebt, had ik ook toen ik voor mijn i4 ging kijken naar de i5 touring en vervolgens naar de iX3 Neu klasse. Het premium gevoel is weg. Veel andere merken waarbij je veel euro's in je portemonnee houdt bieden hetzelfde, zo niet een meer premium gevoel.

Ik wil er nog aan toevoegen qua iX3 NK dat de touwtjes van de hoedenplank niet naar onder verdwijnen als ze niet vast zitten. Dat is iets wat zelfs mijn vrouw haar Countryman wel heeft.

Soms zit het in kleine dingen, maar wat jij noemt zijn het grote dingen die tegenvallen en zeker niet hetzelfde gevoel geven als je oude vertrouwde iX3.

Is het een lease? want anders heb je ook nog eens de torenhoge afschrijving als je er eerder vanaf wilt, waarvan je wellicht niet vrolijk wordt

• Tokheim
pubdc schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:47:
Ik heb 4j gereden met de eerste iX3, nu een NA5. Daar heb ik toch vooral een gevoel van teleurstelling bij, zeker na al de hype. De battrij is knap natuurlijk en de pks ook (hoewel dat nu academisch is want ik heb nooit meer pk nodig dan die 286 van de vorige), maar verder is alles achteruit gegaan. Geen idrive, geen handgrepen binnen, hoedenplank niet oprolbaar maar goedkoop karton waar je je hoofd aan stoot, geen open dak, geen rolgordijn onder het dak, kleurenopties ext erg pover (moest de minst lelijke kiezen), binnenbekleding afreus lelijk (terug minst lelijke gekozen maar ik baal er nog steeds van), gebruiksgemaak van de interface (het scherm) is desastreus : voor alles moet je 20 keer clicken en scrollen, dan blijft het staan en moet je ook weer clicken om terug naar home te gaan. Zonder idrive moet je nauwkeurig kijken naar je vinger want anders druk je verkeerd, dus het is veel gevaarlijker nu. De knopjes op het stuur ook : geen home knop, geen manier om daarmee het menu te bedienen (de pijlen werken niet als een idrive), en geen manier om cruise control afstandsregeling af te zetten (ging wel met vorige iX3). Ik kan nog wel even doorgaan zo : frunk enkel te openen van binnen heel erg onhandig onder het stuur. Achterbank neerklappen of terug naar boven moet je de gordel vasthouden of hij zit tussen stoel en zijwand gekneld. Geen manier om smartphone ergens bereikbaar te plaatsen (misschien enkel met een houder die in de bekerhouder past, dan geef je dus de bekerhouder op). Die ventilatie "a la tesla" te bedienen van het scherm is ook een idee-om-het-idee, dat maakt de zaak enkel ingewikkelder en het zoeken naar de juiste stand duurt 1-x langer dan met een manuele bediening. Geen leder (of te hoge prijs), geen geventileerde stoelen (je kan dat bij andere merken al kiezen bij veel goedkopere modellen), de standaardvelgen zijn wel groot maar veel te blinkend. Hij rijdt een beetje zoals ik van een 7serie zou verwachten : stil en zwaar en robuust, maar niet dynamisch, het neutrale punt in de sturing is erg breed. Als ik hem zoals bij Amazon kon terugsturen binnen 2w had ik dat waarschijnlijk gedaan. Zware teleurstelling op veel te veel vlakken... Waar was al die hype voor nodig ?
Vervelend, maar deze opsomming wist je van te voren en toch heb je hem gekocht of geleased 🤷🏼‍♂️

“Geen idrive, geen handgrepen binnen, hoedenplank niet oprolbaar maar goedkoop karton waar je je hoofd aan stoot, geen open dak, geen rolgordijn onder het dak, kleurenopties ext erg pover (moest de minst lelijke kiezen), binnenbekleding afreus lelijk”

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-07 10:39
Ik begrijp @pubdc wel hoor. De ideale wagen bestaat niet en voor mij kwam de iX3 er van de GLC, EV5 en EX60 het beste uit. Een combinatie van die auto's zou wel een ideale auto kunnen zijn maar helaas. Voor mij is het een leasewagen via een cafetariaplan waardoor het op zich wel nog betaalbaar is. Geen haar op mijn hoofd die erover zou denken om hem particulier te kopen. Prijs/kwaliteit is de iX3 in mijn ogen toch niet de beste, en wel om alle punten die pubdc opnoemt. BMW heeft kapot bespaard op zowat alles, en vraagt er toch nog zonder schaamte 70k+ voor. Het ergste van al is dat vele mensen die prijzen als normaal gaan beschouwen, maar dat is het uiteraard niet. Het dashboard is knap, maar de rest van het interieur is maar saai in mijn ogen. Weinig contrast door afwezigheid van verschillende materialen, geen echt mooie materialen (mijn huidige audi a4 van 2015 telt 6 verschillende materialen van hout, Chrome, alcantara, leder,.. in het deurpaneel alleen al) . De grijze lijnen in de comfortzetels slaan nergens op en zien er goedkoop uit. Straalt geen klasse uit. Plastiek dat na enkele 1000den km al bekrast is en amper opbergmogelijkheden. Is de ruimte onder de middenconsole eigenlijk wel gemakkelijk toegankelijk vraag ik me af? Zeker met de sportstoelen.

Geen stoelventilatie aanbieden in dit segment en prijsklasse is gewoon een epic fail (de Chinezen krijgen het wel 🫣, benadeel anders uwen eigen Europese markt... ) . Net zoals het ontbreken van accoestisch glas. Het pinklicht achteraan is lachwekkend klein terwijl er gigantische lichtblokken aanwezig zijn. Waar zaten de designers met hun hoofd? Bij het openen en afsluiten van de wagen is het een kermisattractie, maar het functionele ontbreekt volledig.

Ik zeg het niet graag, maar door het besparen op al deze zaken tegen een hoofdprijs vragen ze om de verplettering van de Chinezen, die duidelijk wel begrijpen wat de consument wilt. Misschien kunnen ze momenteel nog niet tippen aan dezelfde rij-eigenschappen, maar dat zal snel komen.

Versta me niet verkeerd, ik kijk enorm uit naar eind oktober om de 40 in ontvangst te nemen hoor ☺️. Het is alleen jammer dat alle Europese merken in hetzelfde bedje ziek zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Yargo op 10-07-2026 22:29 ]

• Tutter
  • Laatst online: 14:41
]

• Tutter
Helemaal mee eens, deze opsomming wist je vooraf denk ik. Ik heb uitgebreid proefgereden en vond al deze zaken geen issue en ik rijd al 30 jaar bmw.

Er zijn zeker goedkopere alternatieven, ik vraag me af: waarom heb je niet iets andere gekozen?
Tokheim schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Vervelend, maar deze opsomming wist je van te voren en toch heb je hem gekocht of geleased 🤷🏼‍♂️

“Geen idrive, geen handgrepen binnen, hoedenplank niet oprolbaar maar goedkoop karton waar je je hoofd aan stoot, geen open dak, geen rolgordijn onder het dak, kleurenopties ext erg pover (moest de minst lelijke kiezen), binnenbekleding afreus lelijk”

• Fusuy_23
  • Nu online
was net bimmerpost beetje aan het lezen. In februari werd er gezegd dat de sleutels van m sport en m sport pro vanaf het voorjaar van 2026 in m kleuren wordt geleverd. Zijn er eigenaren hier die dat kunnen bevestigen?

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Yargo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:05:
Ik begrijp @pubdc wel hoor. De ideale wagen bestaat niet en voor mij kwam de iX3 er van de GLC, EV5 en EX60 het beste uit. Een combinatie van die auto's zou wel een ideale auto kunnen zijn maar helaas. Voor mij is het een leasewagen via een cafetariaplan waardoor het op zich wel nog betaalbaar is. Geen haar op mijn hoofd die erover zou denken om hem particulier te kopen. Prijs/kwaliteit is de iX3 in mijn ogen toch niet de beste, en wel om alle punten die pubdc opnoemt. BMW heeft kapot bespaard op zowat alles, en vraagt er toch nog zonder schaamte 70k+ voor. Het ergste van al is dat vele mensen die prijzen als normaal gaan beschouwen, maar dat is het uiteraard niet. Het dashboard is knap, maar de rest van het interieur is maar saai in mijn ogen. Weinig contrast door afwezigheid van verschillende materialen, geen echt mooie materialen (mijn huidige audi a4 van 2015 telt 6 verschillende materialen van hout, Chrome, alcantara, leder,.. in het deurpaneel alleen al) . De grijze lijnen in de comfortzetels slaan nergens op en zien er goedkoop uit. Straalt geen klasse uit. Plastiek dat na enkele 1000den km al bekrast is en amper opbergmogelijkheden. Is de ruimte onder de middenconsole eigenlijk wel gemakkelijk toegankelijk vraag ik me af? Zeker met de sportstoelen.

Geen stoelventilatie aanbieden in dit segment en prijsklasse is gewoon een epic fail (de Chinezen krijgen het wel 🫣, benadeel anders uwen eigen Europese markt... ) . Net zoals het ontbreken van accoestisch glas. Het pinklicht achteraan is lachwekkend klein terwijl er gigantische lichtblokken aanwezig zijn. Waar zaten de designers met hun hoofd? Bij het openen en afsluiten van de wagen is het een kermisattractie, maar het functionele ontbreekt volledig.

Ik zeg het niet graag, maar door het besparen op al deze zaken tegen een hoofdprijs vragen ze om de verplettering van de Chinezen, die duidelijk wel begrijpen wat de consument wilt. Misschien kunnen ze momenteel nog niet tippen aan dezelfde rij-eigenschappen, maar dat zal snel komen.

Versta me niet verkeerd, ik kijk enorm uit naar eind oktober om de 40 in ontvangst te nemen hoor ☺️. Het is alleen jammer dat alle Europese merken in hetzelfde bedje ziek zijn.
Veel zaken zijn toch erg persoonlijk? Ik vind het lelijk als er veel verschillende materialen worden gebruikt. Poppenkast. Veel te druk.

De grijze lijnen in de stoelen vind ik heel veel stijl en klasse geven. Al veel complimenten gehad. Heerlijke stoelen. Ik vind de prijs kwaliteit goed van de wagen, zeker kijkend naar de rijeigenschappen en de gehele cockpit.

iDrive heb ik in een andere BMW, maar ik heb veel liever de interface die de iX3 nu heeft. De meeste zaken erg snel toegankelijk. Top.

Wel eens dat de knipperlicht aan de achterkant echt niet goed is. Veel te klein. Voor mij is dit nu het enige echte minpunt.

Shit happens.

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48
Het lijkt alsof er steeds kritischer wordt gekeken naar alle wijzigingen van opvolgende modellen (overigens hoor ik dit ook bij eigenaren van Mercedes en Audi). Zelf rijd ik een X3 G01 (benzine) met alle opties. Eind 2018 besteld voor ruim 80k. Daarom vind ik de ix3 niet duur: ongeveer dezelfde prijs ondanks 8 jaar lang stevige inflatie. Sterker nog je krijgt nu meer vermogen dan waar je in 2018 nog een x3 m40i moest bestellen van 115k.

iDrive: zeer groot fan van en al meerdere BMW's zeer tevreden over. Echter, tijdens drie dagen proefrijden heb ik het eigenlijk geen enkele keer gemist. De menu-structuur werkt beter met touch. Plaatsing scherm is ook veel beter dan de G01 x3. Het formaat, scherpte en helderheid is een extreme verbetering.

Materiaalgebruik interieur en comfort: uiteraard is dit persoonlijk, maar ik vind het materiaalgebruik overall luxer aanvoelen. Mijn huidige dashboard is leer (overigens was dat in 2018 ook al imitatie), maar desondanks vond ik het interieur een grote stap vooruit. De NA5 heeft betere stoelen, de verlichting door het dashboard heen geeft juist het gevoel dat er niet is bezuinigd, de armsteun is kwalitatief steviger. Grijze lijnen in de comfort stoelen, lelijk? Ik vind het mooi. Al met al maakt het gehele interieur op mij per saldo een kwalitatief betere indruk. Het geheel voelt ook veel ruimer aan. Terechte kritiek vind ik het krassen bij de deuren binnenzijde: dat moet een materiaalfout zijn.

Geen handgrepen: wat een aantal als negatief ervaart, zie ik als positief. Futuristisch en het geeft voor mij de auto een gaaf gevoel, zeker met de verlichting er omheen.

Opbergmogelijkheden: ten opzicht van mijn huidige x3 mis ik straks het kleine bakje links onder het stuur. Zelf zal ik het niet missen. De NA5 heeft meer ruimte in de middenconsole.

Akoestisch glas: voorafgaand aan de proefrit was ik er zeer kritisch op dat dit ontbreekt bij de NA5. Ik houd van een stille cabine. In de praktijk was mijn conclusie dat ik geen merkbaar verschil kon waarnemen tussen mijn auto met akoestisch glas en de NA5 zonder. Ook dit zal ik niet missen.

Rolgordijn dak: ook dit zal ik niet missen. In de praktijk vond ik het zo donker dat ik het doek niet miste. De kinderen gaven met 28gr. aan ook het niet te missen (ondanks dat de bij de huidige x3 het rolgordijn vaak dicht willen). Ook hierin onderschrijf ik de keuze van BMW.

Wat ik wel zal missen? Het schuif/kanteldak. Maar daartegenover staat een auto die in mijn ogen in alle opzichten superieur is aan mijn huidige G01 (waar ik extreem tevreden over ben). Moderner, comfortabeler, meer vermogen. Zonder twijfel heb ik de NA5 particulier gekocht.

Alles van Apple

• Tutter
Klopt, ik heb een m sport pro besteld en de dealer vertelde me dat de sleutel inderdaad in m kleuren komt. Leuk, maar de sleutel is natuurlijk niet nodig voor dagelijks gebruik..
Fusuy_23 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:29:
was net bimmerpost beetje aan het lezen. In februari werd er gezegd dat de sleutels van m sport en m sport pro vanaf het voorjaar van 2026 in m kleuren wordt geleverd. Zijn er eigenaren hier die dat kunnen bevestigen?

• Menno1234
Tutter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:04:
Klopt, ik heb een m sport pro besteld en de dealer vertelde me dat de sleutel inderdaad in m kleuren komt. Leuk, maar de sleutel is natuurlijk niet nodig voor dagelijks gebruik..

[...]
Ik vraag mij af of dat juist is. In het persbericht worden verschillende modellen genoemd. Er wordt geschreven over de iX3 en de X3. Ten aanzien van de X3 wordt genoemd dat de sleutel een cosmetische update krijgt, maar ik vraag mij af of daaronder ook de iX3 valt:

"All BMW X3 models with the M Sport package or M Sport package Plus will in future feature car keys with BMW M stripes." klik

Alles van Apple

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:14
pubdc schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:47:
.....Als ik hem zoals bij Amazon kon terugsturen binnen 2w had ik dat waarschijnlijk gedaan. Zware teleurstelling op veel te veel vlakken... Waar was al die hype voor nodig ?
Mooi bewijs weer hoe meningen kunnen verschillen. Maar goed ook, anders zou iedereen die in deze prijsklasse een auto kan/mag uitzoeken een iX3 gaan rijden. Zou ook wat eentonig worden. Een tip: maak gebruik van de hype en verkoop de auto aan iemand die bijna de nieuwprijs neer wil leggen om niet te hoeven wachten. Als je least: vast wel iemand die het contract wil overnemen?

Mijn mening, in gespannen afwachting van levering: mooie auto, eindelijk ook weer een mooie BMW (die steeds maar breder wordende 'nieren' vond ik juist lelijk). Premium vind ik maar een raar begrip. Wordt voor mij niet bepaald of er er een stofje of leer over interieur panelen zit, nergens hard plastic (ik houd het stuur vast, niet mijn deurpanelen). Wel of de auto van begin tot einde geen rare rammeltjes heeft (en indien wel, het toch weer iets blijkt te zijn wat los in de auto ligt), comfortabel is, ruim voldoende vermogen en betrouwbaar. En niet te vergeten: dat een dealer weet wat klantervaring betekent. Op dat laatste punt heeft de Audi dealer het voor mij te vaak laten afweten en stap ik nu over van de verder voor mij 'premium' genoeg Q4 naar mijn eerste BMW.

• Blawax
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-07 09:00
Menno1234 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:05:
[...]

Ik vraag mij af of dat juist is. In het persbericht worden verschillende modellen genoemd. Er wordt geschreven over de iX3 en de X3. Ten aanzien van de X3 wordt genoemd dat de sleutel een cosmetische update krijgt, maar ik vraag mij af of daaronder ook de iX3 valt:

"All BMW X3 models with the M Sport package or M Sport package Plus will in future feature car keys with BMW M stripes." klik
Zo ziet de sleutel uit van mijn nieuwe iX3-50 M sport....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAjxp-t106w5BckUugXSMGuh5zg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4RveYMh78Kge9wr96wAlCSQQ.jpg?f=user_large

• Fusuy_23
  • Nu online
Blawax schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:56:
[...]

Zo ziet de sleutel uit van mijn nieuwe iX3-50 M sport....[Afbeelding]
Het zit hem bij mij altijd in de details. Tiny things please tiny minds 😅. Ziet er toch wel leuker uit.

• rolelael
Sleutel idd in M kleuren , maar je gebruikt hel toch niet ( althans ik niet )

deze ochtend om 6 u begonnen met gyeon pure coating... en klaar . De wielen moeten ng andere keer met gyeon rimm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SFNfhwxfGdwKuuDjpEua0MWR8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZlNMDCiOwzlB6Xrxzdgm1dw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_etIFCnKcTv8AahS6WH2b66L2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQdeyTzIJKx1uAyk835LZGBS.jpg?f=fotoalbum_large

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Menno1234 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:47:
Het lijkt alsof er steeds kritischer wordt gekeken naar alle wijzigingen van opvolgende modellen (overigens hoor ik dit ook bij eigenaren van Mercedes en Audi). Zelf rijd ik een X3 G01 (benzine) met alle opties. Eind 2018 besteld voor ruim 80k. Daarom vind ik de ix3 niet duur: ongeveer dezelfde prijs ondanks 8 jaar lang stevige inflatie. Sterker nog je krijgt nu meer vermogen dan waar je in 2018 nog een x3 m40i moest bestellen van 115k.

iDrive: zeer groot fan van en al meerdere BMW's zeer tevreden over. Echter, tijdens drie dagen proefrijden heb ik het eigenlijk geen enkele keer gemist. De menu-structuur werkt beter met touch. Plaatsing scherm is ook veel beter dan de G01 x3. Het formaat, scherpte en helderheid is een extreme verbetering.

Materiaalgebruik interieur en comfort: uiteraard is dit persoonlijk, maar ik vind het materiaalgebruik overall luxer aanvoelen. Mijn huidige dashboard is leer (overigens was dat in 2018 ook al imitatie), maar desondanks vond ik het interieur een grote stap vooruit. De NA5 heeft betere stoelen, de verlichting door het dashboard heen geeft juist het gevoel dat er niet is bezuinigd, de armsteun is kwalitatief steviger. Grijze lijnen in de comfort stoelen, lelijk? Ik vind het mooi. Al met al maakt het gehele interieur op mij per saldo een kwalitatief betere indruk. Het geheel voelt ook veel ruimer aan. Terechte kritiek vind ik het krassen bij de deuren binnenzijde: dat moet een materiaalfout zijn.

Geen handgrepen: wat een aantal als negatief ervaart, zie ik als positief. Futuristisch en het geeft voor mij de auto een gaaf gevoel, zeker met de verlichting er omheen.

Opbergmogelijkheden: ten opzicht van mijn huidige x3 mis ik straks het kleine bakje links onder het stuur. Zelf zal ik het niet missen. De NA5 heeft meer ruimte in de middenconsole.

Akoestisch glas: voorafgaand aan de proefrit was ik er zeer kritisch op dat dit ontbreekt bij de NA5. Ik houd van een stille cabine. In de praktijk was mijn conclusie dat ik geen merkbaar verschil kon waarnemen tussen mijn auto met akoestisch glas en de NA5 zonder. Ook dit zal ik niet missen.

Rolgordijn dak: ook dit zal ik niet missen. In de praktijk vond ik het zo donker dat ik het doek niet miste. De kinderen gaven met 28gr. aan ook het niet te missen (ondanks dat de bij de huidige x3 het rolgordijn vaak dicht willen). Ook hierin onderschrijf ik de keuze van BMW.

Wat ik wel zal missen? Het schuif/kanteldak. Maar daartegenover staat een auto die in mijn ogen in alle opzichten superieur is aan mijn huidige G01 (waar ik extreem tevreden over ben). Moderner, comfortabeler, meer vermogen. Zonder twijfel heb ik de NA5 particulier gekocht.
Met het materiaalgebruik ben ik het eens dat het gewoon prima is vergeleken met de vorige X3, zeker als je het vergelijkt met de nieuwe ICE X3, die echt plastic fantasie is.

Op ergonomie is het een flinke achteruitgang. De comfort stoelen zitten minder lekker dan de oude comfort stoelen en hebben geen uittrekbare dijbeen ondersteuning meer. Waarom nieuwe stoelen ontwikkelen die slechter zijn dan de oude, alleen om iets nieuws te kunnen laten zien.

Touchscreen is te groot of mijn armen zijn te kort, want ik kan het rechter deel niet bedienen. Ook had de oude onder het scherm een balk waar je de rest van je hand op kan leggen zodat je dat touchscreen op slechte wegen ook nog goed kon bedienen, mocht je dat willen boven iDrive.

De overige redenen waarom ik een GLC heb gekozen zijn meer smaak. GLC voelt wat compacter door de plaatsing van de voorruit. Stoelen zitten beter, afwerking is vergelijkbaar, GLC is stiller. Onderstel van de GLC is wel minder dan de iX3. Keyfob van Mercedes voelt ook degelijker aan dan die van BMW.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:21
Z___Z schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:40:
[...]

De overige redenen waarom ik een GLC heb gekozen zijn meer smaak. GLC voelt wat compacter door de plaatsing van de voorruit. Stoelen zitten beter, afwerking is vergelijkbaar, GLC is stiller. Onderstel van de GLC is wel minder dan de iX3. Keyfob van Mercedes voelt ook degelijker aan dan die van BMW.
Als ik de GLC zou kiezen zou ik dat juist doen doordat je de keuze voor luchtvering hebt. Dat maakt het rijden echt klasse hoger.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:45:
[...]

Als ik de GLC zou kiezen zou ik dat juist doen doordat je de keuze voor luchtvering hebt. Dat maakt het rijden echt klasse hoger.
Had proefgereden in eentje zonder. Was op zich prima, maar niet zo scherp als bij BMW. Vond het gas response in de GLC400 veel natuurlijker aanvoelen dan in mijn oude iX3. Vooral in sportstand, wordt BMW heel nerveus. De nieuwe iX3 heeft ook geen stuurbekrachtiging stand meer die minder bekrachtigd is zoals in de oude, waardoor het stuurgevoel er ook niet meer is.

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Ik wil graag dat de auto zelfstandig tussen de lijntjes blijft rijden, maar ik wil zelf van rijbaan wisselen, maar dat krijg ik niet ingesteld. Wil dat niet? Als ik richting aan ga geven gaat de auto zelf de manouvre uitvoeren. Ik kan zelf ook blijven sturen, maar ik voel de ondersteuning. Dat wil ik niet.

Ik heb Automatische Lane Change Assistant UIT staan en Assisted Driving Po aan. Dat laatste heeft verder geen invloed als ik dit uitzet.

Shit happens.

• mailman|IA
  • Nu online
mdeiman schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:12:
Ik wil graag dat de auto zelfstandig tussen de lijntjes blijft rijden, maar ik wil zelf van rijbaan wisselen, maar dat krijg ik niet ingesteld. Wil dat niet? Als ik richting aan ga geven gaat de auto zelf de manouvre uitvoeren. Ik kan zelf ook blijven sturen, maar ik voel de ondersteuning. Dat wil ik niet.

Ik heb Automatische Lane Change Assistant UIT staan en Assisted Driving Po aan. Dat laatste heeft verder geen invloed als ik dit uitzet.
Dit herken ik niet van mijn BMW. Als ik de knop rechts op het stuur activeer, dan kan ik zelf van baan wisselen (met knipperlicht) zonder dat de auto dat overneemt. Daarvoor heb ik niet ingesteld. Ik wist eerlijk gezegd niet dat de auto dat zelf zou kunnen.

Heb weer een paar vragen, waar andere mogelijk antwoord op hebben:

- Ik laad thuis met Frank Energie dynamisch contract en slim laden. Met mijn Tesla werkte dat echt perfect en kiest de app de beste momenten qua prijs of bonus. Nu met de BMW, die wel gekoppeld is en alles wordt netjes in de Frank app geregistreed, laadt hij gewoon maximaal vanaf moment dat stekker erin zit tot hij vol is. Op de duurste momenten en zonder dus slim aansturen. De app herkent dat de auto op thuislocatie laadt en geeft met slim laden ook aan dat deze aan het laden is, maar niet slim. Iemand dit al werkend gekregen Of met Jedlix (zelfde systeem)

- De BMW lijkt heel slecht in te kunnen schatten wanneer de accu vol zal zitten. Soms zit hij nog 10 of 20% van het laaddoel, maar geeft aan dat hij diezelfde minuut nog de aangegeven 80% zal halen.

- Qua profielen snap ik ook nog steeds niet goed hoe dit werkt of zou moeten werken. In de Tesla was ik gewend dat de stoel bij het instappen de positie aanneemt die bij je profiel hoort die aan je telefoon is gekoppeld. Als mijn vrouw nu heeft gereden en ik wil daarna rijden, blijft de stoel in haar stand staan. Door ons verschil ik lichaamslengte kan ik niet eens instappen. Ik zie mijn profiel wel correct weergegeven op het scherm, dus dat zal het niet zijn.

- De tempratuur regeling doet soms ook gekke dingen. Zo heb ik deze altijd op 20,5C staan, maar de laatste dag springt hij bij iedere rit naar 23C (alleen bestuurder) en moet ik deze weer aanpassen. Daarnaast lijkt dat de ventilator niet automatisch geregeld kan worden? Deze moet je handmatig harder en zachter zetten, lijkt het. Ook dit ben ik anders gewend of heb ik een instelling ergens gemist?

- Laatst gaf ik al aan dat ik een rood stoplicht op het scherm en HUD afgebeeld zag bij ieder stoplicht. Iemand gaf toen aan dat je dat alleen ziet als je (te) hard op een rood stoplicht afrijdt. Ik reed toen heel rustig, dus begreep dat toen niet. De dag erna was het stoplicht plots weg. Nu, enkele dagen later, wat harder op een rood stoplicht afgereden en nu komt inderdaad het rode stoplicht tevoorschijn op het display, tegelijk met allemaal rode waarschuwingen (anders dan eerst). Was dus blijkbaar een software glitch. Software lijkt algemeen niet erg betrouwbaar te werken.

Is er dan niets positief te melden: jazeker wel. Ik blijf echt enorm gelukkig worden van de comfortabele zit in de M sport Pro stoelen, de prettige vering en de rijeigenschappen icm de super range. Opvallend daarbij is dan het gemiddeld verbruik zelfs onder dat van de Tesla Model Y long range ligt. Misschien dat dat anders is als de winter ook wordt meegewogen met de BMW. Daarnaast liep de Model Y wel erg hard leeg bij stilstand (welliswaar door alle sentry zaken etc.), terwijl de BMW heel goed de lading vasthoudt en ook voldoende beveiliging incl. beelden levert.

Mocht iemand tips hebben voor bovenstaande punten, dan wordt dat erg gewaardeerd

• Antigo
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:44
mailman|IA schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Dit herken ik niet van mijn BMW. Als ik de knop rechts op het stuur activeer, dan kan ik zelf van baan wisselen (met knipperlicht) zonder dat de auto dat overneemt. Daarvoor heb ik niet ingesteld. Ik wist eerlijk gezegd niet dat de auto dat zelf zou kunnen.

- Ik laad thuis met Frank Energie dynamisch contract en slim laden. Met mijn Tesla werkte dat echt perfect en kiest de app de beste momenten qua prijs of bonus. Nu met de BMW, die wel gekoppeld is en alles wordt netjes in de Frank app geregistreed, laadt hij gewoon maximaal vanaf moment dat stekker erin zit tot hij vol is. Op de duurste momenten en zonder dus slim aansturen. De app herkent dat de auto op thuislocatie laadt en geeft met slim laden ook aan dat deze aan het laden is, maar niet slim. Iemand dit al werkend gekregen Of met Jedlix (zelfde systeem)

- De BMW lijkt heel slecht in te kunnen schatten wanneer de accu vol zal zitten. Soms zit hij nog 10 of 20% van het laaddoel, maar geeft aan dat hij diezelfde minuut nog de aangegeven 80% zal halen.

- Qua profielen snap ik ook nog steeds niet goed hoe dit werkt of zou moeten werken. In de Tesla was ik gewend dat de stoel bij het instappen de positie aanneemt die bij je profiel hoort die aan je telefoon is gekoppeld. Als mijn vrouw nu heeft gereden en ik wil daarna rijden, blijft de stoel in haar stand staan. Door ons verschil ik lichaamslengte kan ik niet eens instappen. Ik zie mijn profiel wel correct weergegeven op het scherm, dus dat zal het niet zijn.

- De tempratuur regeling doet soms ook gekke dingen. Zo heb ik deze altijd op 20,5C staan, maar de laatste dag springt hij bij iedere rit naar 23C (alleen bestuurder) en moet ik deze weer aanpassen. Daarnaast lijkt dat de ventilator niet automatisch geregeld kan worden? Deze moet je handmatig harder en zachter zetten, lijkt het. Ook dit ben ik anders gewend of heb ik een instelling ergens gemist?

- Laatst gaf ik al aan dat ik een rood stoplicht op het scherm en HUD afgebeeld zag bij ieder stoplicht. Iemand gaf toen aan dat je dat alleen ziet als je (te) hard op een rood stoplicht afrijdt. Ik reed toen heel rustig, dus begreep dat toen niet. De dag erna was het stoplicht plots weg. Nu, enkele dagen later, wat harder op een rood stoplicht afgereden en nu komt inderdaad het rode stoplicht tevoorschijn op het display, tegelijk met allemaal rode waarschuwingen (anders dan eerst). Was dus blijkbaar een software glitch. Software lijkt algemeen niet erg betrouwbaar te werken.

Is er dan niets positief te melden: jazeker wel. Ik blijf echt enorm gelukkig worden van de comfortabele zit in de M sport Pro stoelen, de prettige vering en de rijeigenschappen icm de super range. Opvallend daarbij is dan het gemiddeld verbruik zelfs onder dat van de Tesla Model Y long range ligt. Misschien dat dat anders is als de winter ook wordt meegewogen met de BMW. Daarnaast liep de Model Y wel erg hard leeg bij stilstand (welliswaar door alle sentry zaken etc.), terwijl de BMW heel goed de lading vasthoudt en ook voldoende beveiliging incl. beelden levert.

Mocht iemand tips hebben voor bovenstaande punten, dan wordt dat erg gewaardeerd
Hallo,

Gezien je zowel een Model Y als BMW IX3 rijder bent geweest. Ik ga volgende maand een nieuwe wagen leasen. Model Y en BMW ix3 staan beide op de lijst. FSD is een sterke troef voor mij.

Beide zullen positieve en negatieve punten hebben. Met jouw ervaring, welke keuze zou jij maken?

Thanks

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

mailman|IA schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Heb jij ook Assisted Driving Pro? Waarschijnlijk niet. Dan heb je geen automatische / ondersteundende baanwissels. Je schrijft op het stuur rechts. Links bedoel je neem ik aan.

Hij helpt altijd met baanwisseling nu. Weird. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Om profielen goed te laten werken in combi met je Wallet, telefoon of sleutel moet je dit wel aan zetten. Dat kun je doen bij de instellingen van de hoofdbestuurder.

Dan werkt het prima. Mogelijk heeft de temperatuur daar ook mee te maken.

Stoplicht is nog niet (volledig?) actief in NL. De bijbehorende instellingen die je kunt doen zie je nu ook nog niet.

Shit happens.

• mailman|IA
  • Nu online
Antigo schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Hallo,

Gezien je zowel een Model Y als BMW IX3 rijder bent geweest. Ik ga volgende maand een nieuwe wagen leasen. Model Y en BMW ix3 staan beide op de lijst. FSD is een sterke troef voor mij.

Beide zullen positieve en negatieve punten hebben. Met jouw ervaring, welke keuze zou jij maken?

Thanks
Ik zou nog steeds voor de BMW kiezen, maar vooral omdat ik de model Y heb weggedaan vanwege de voor mij slechte zitpositie (ligt aan mij, niet zozeer alleen aan de auto). Dus dat is wel echt de overweging. Wil je lange afstanden rijden dan is de BMW ook echt veel beter dan de Model Y. Voor wat betreft de software wint Tesla met vlag en wimpel voor mij. Heb in zowel de model S als Model Y in 8 jaar tijd nog nooit een storing of niet goed werkend systeem gehad. Dat is nu wel anders

• mailman|IA
  • Nu online
mdeiman schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Heb jij ook Assisted Driving Pro? Waarschijnlijk niet. Dan heb je geen automatische / ondersteundende baanwissels. Je schrijft op het stuur rechts. Links bedoel je neem ik aan.

Hij helpt altijd met baanwisseling nu. Weird. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Om profielen goed te laten werken in combi met je Wallet, telefoon of sleutel moet je dit wel aan zetten. Dat kun je doen bij de instellingen van de hoofdbestuurder.

Dan werkt het prima. Mogelijk heeft de temperatuur daar ook mee te maken.

Stoplicht is nog niet (volledig?) actief in NL. De bijbehorende instellingen die je kunt doen zie je nu ook nog niet.
Nee, heb geen assisted drive pro, al dacht ik bij bestellen dat dit er toen nog standaard bij zat, maar denk dat dat kwam door de reviews waar ik dit telkens in zag. Dan zal daar het verschil vandaan komt. Knop zit inderdaad links.

Bij profielen en instellingen bij hoofdgebruiker zie ik de telefoon, sleutel etc allemaal aangevinkt. Ik kan daar niets extra aan toevoegen. Heb nu 4x de auto laten ontgrendelen en deur open gedaan nadat mijn vrouw had gereden. Telkens met wat tijd er tussen. De 4de keer werkte het wel. Dit komt overeen met mijn algemene ervaringen met de BMW. Hij is erg wispelturig 🥴, net als dat hij een dagje even stoplichten herkent (geen waarschuwing)

[ Voor 3% gewijzigd door mailman|IA op 12-07-2026 22:08 ]

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

mailman|IA schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Nee, heb geen assisted drive pro, al dacht ik bij bestellen dat dit er toen nog standaard bij zat, maar denk dat dat kwam door de reviews waar ik dit telkens in zag. Dan zal daar het verschil vandaan komt.

Bij profielen en instellingen bij hoofdgebruiker zie ik de telefoon, sleutel etc allemaal aangevinkt. Ik kan daar niets extra aan toevoegen. Heb nu 4x de auto laten ontgrendelen en deur open gedaan nadat mijn vrouw had gereden. Telkens met wat tijd er tussen. De 4de keer werkte het wel. Dit komt overeen met mijn algemene ervaringen met de BMW. Hij is erg wispelturig 🥴, net als dat hij een dagje even stoplichten herkent (geen waarschuwing)
Geen Assisted Drive Pro verklaart het voor jou.

Als je instapt, geeft de auto dan ook de verkeerde persoon en profiel weer op het scherm? Misschien dan Guest?

Als het niet stabiel is, zou ik alle profielen weggooien en even opnieuw beginnen en koppelen. Aan deze kant geen problemen met twee profielen.

Shit happens.

• mailman|IA
  • Nu online
mdeiman schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:51:
[...]

Geen Assisted Drive Pro verklaart het voor jou.

Als je instapt, geeft de auto dan ook de verkeerde persoon en profiel weer op het scherm? Misschien dan Guest?

Als het niet stabiel is, zou ik alle profielen weggooien en even opnieuw beginnen en koppelen. Aan deze kant geen problemen met twee profielen.
Nee, profiel staat goed op het scherm. Binnenkort moet de auto voor de eerste storing al terug naar de garage. Zal het dan even vragen. Profielen weggooien en weer aanmaken lost misschien de profielproblemen op, maar ga sowieso vragen of er een manier is om alle software bugs aan te geven. Zijn er namelijk wel erg veel naar mijn mening

• Tutter
BMW ziet Steering & Lane Control Assistant als één geïntegreerd systeem.

Dat betekent:

* zolang Assisted Driving actief is, is ook de stuurondersteuning actief;
* zodra jij een rijstrookwissel inzet, blijft de auto je ondersteunen totdat de manoeuvre voltooid is;
* het systeem vermindert wel de stuurkracht zodra het merkt dat jij bewust van rijstrook wisselt, maar schakelt de ondersteuning niet volledig uit.

[ Voor 64% gewijzigd door Tutter op 12-07-2026 22:15 ]

• Tutter
Met Driving Assistant Plus kun je wisselen tussen:

* Distance Control = alleen ACC (geen meesturen).
* Assisted Driving = ACC + Lane Centering (meesturen).

Zo doe je dat

1. Druk op de I/O (Driving Assistant)-knop op het stuur om de rijassistentie te activeren.
2. Druk vervolgens op de MODE-knop op het stuur.
3. Op het instrumentendisplay verschijnt de keuze:
* Distance Control
* Assisted Driving
4. Kies Distance Control.

Dan heb je:

ACC
Afstand houden
Geen Lane Centering
Geen stuurondersteuning.

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Tutter schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:14:
BMW ziet Steering & Lane Control Assistant als één geïntegreerd systeem.

Dat betekent:

* zolang Assisted Driving actief is, is ook de stuurondersteuning actief;
* zodra jij een rijstrookwissel inzet, blijft de auto je ondersteunen totdat de manoeuvre voltooid is;
* het systeem vermindert wel de stuurkracht zodra het merkt dat jij bewust van rijstrook wisselt, maar schakelt de ondersteuning niet volledig uit.

[...]

[...]
Dit lijkt me weer een bericht van een AI agent o.i.d....

Shit happens.

• Fusuy_23
  • Nu online
Het viel me net op dat BMW de online configurator heeft bijgewerkt. Bij het selecteren van de sportstoelen zijn de badges in de 3D-view (night mode) nu wél verlicht, wat een paar weken geleden nog niet zo was.

Wat nog opvallender is: aan de achterzijde, bij de Travel & Comfort-docking, lichten de M-kleuren nu ook ineens op. Dat lijkt me een te specifieke aanpassing om een foutje in het 3D-model te zijn.

Denken jullie dat dit een daadwerkelijke reallife wijziging/update is, of puur een visueel extraatje in de configurator? Bestaat er trouwens een handige changelog of overzicht van (tussentijdse) wijzigingen bij BMW?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUbjz4YNwEAA7K4U7rE2dU8Rbaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdY4e2UFRl4WoecxstTXPnZo.jpg?f=fotoalbum_large

• CtrlAltKoffie
  • Laatst online: 14-07 18:32
mailman|IA schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:10:
[...]

Nee, profiel staat goed op het scherm. Binnenkort moet de auto voor de eerste storing al terug naar de garage. Zal het dan even vragen. Profielen weggooien en weer aanmaken lost misschien de profielproblemen op, maar ga sowieso vragen of er een manier is om alle software bugs aan te geven. Zijn er namelijk wel erg veel naar mijn mening
Ik moet zeggen dat mijn auto gevrijwaard is van software bugs. Vandaag de laatste software update 10 geïnstalleerd. Wellicht dat de nieuwe update je problemen verhelpt?

• oGoG
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-07 19:34
Nu bijna 5 weken en 3000km verder met deze NK, hiervoor BMW ix3 LCI, en nog steeds supertevreden van deze revolutionaire vooruitgang van BMW (ik heb veel BMW’s gehad in het verleden en ik ben een type persoon die niet blijft plakken in het verleden).

Brooklyn grau, top kleur ook. Groen en blauwe tinten erin. En bereik en efficiëntie is gewoonweg top.

Na 3k km, gemiddeld verbruik is 15,6kwh, voorbeeld vandaag 259km gereden, vertrokken met SOC van 90%, toegekomen met 55% en 423km aan range over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deeUKiMvdsDTQ78X70pxNYA0brg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4AZZWhdEL668IPEB0gloSSg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv4G7RDsFddgMc_74oigluMNoI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Nu7rVU7VCoSUgtuFU8vm6BN.jpg?f=fotoalbum_large

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 15:53

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Zojuist een software-update ontvangen. 26.03.53.

Xbox Live: Miesjh NL

• bapetc
  • Laatst online: 14-07 11:54
oGoG schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:58:
Nu bijna 5 weken en 3000km verder met deze NK, hiervoor BMW ix3 LCI, en nog steeds supertevreden van deze revolutionaire vooruitgang van BMW (ik heb veel BMW’s gehad in het verleden en ik ben een type persoon die niet blijft plakken in het verleden).

Brooklyn grau, top kleur ook. Groen en blauwe tinten erin. En bereik en efficiëntie is gewoonweg top.

Na 3k km, gemiddeld verbruik is 15,6kwh, voorbeeld vandaag 259km gereden, vertrokken met SOC van 90%, toegekomen met 55% en 423km aan range over.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe doen jullie dat toch maar? Ik heb mijne nu een 3 tal weken. Ik geraak dus niet lager dan 20kW/100 km. Ik heb wel 21" velgen maar dan nog.

Hij moet ook al een dag binnen want de digitale keys etc werken niet meer. Enkel met sleutel en kan enkel starten door hem tegen de stuurkolom te houden. Is al een halve dag binnen geweest.
Begint alvast niet goed. Deuk in het vertrouwen.

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

bapetc schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Hoe doen jullie dat toch maar? Ik heb mijne nu een 3 tal weken. Ik geraak dus niet lager dan 20kW/100 km. Ik heb wel 21" velgen maar dan nog.

Hij moet ook al een dag binnen want de digitale keys etc werken niet meer. Enkel met sleutel en kan enkel starten door hem tegen de stuurkolom te houden. Is al een halve dag binnen geweest.
Begint alvast niet goed. Deuk in het vertrouwen.
Dat komt omdat hij de auto standaard in efficiency mode zet.

Vals spelen ha ha.

Vind ik wel jammer om dat met zo’n auto te doen om een paar kWh te besparen

Shit happens.

• rolelael
Klopt mijn staat op sport en ik geef er geen ... om wat hij verbruikt

• kstja0
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6kGd73vbMlxMPgRcN12ZfaYELM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ACzBGGAHiVsrxT9YPciMv5d.jpg?f=fotoalbum_large

Ik rijd normaal. Af en toe de snelweg en stadsverkeer. Mijn ix3 staat op 22 inch. Heb er ong. 1400 km opzitten

• duckie_rr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:07
400 km ver met m'n iX3. Tot nu toe super positief. Enige puntje van kritiek is nu 2 maal een vals signaal van open laadklep tijdens het rijden. Een keer open - toe en herstarten en het is weg, maar maakt me wat ongerust over de gemotorizeerde laadklep voor de toekomst. Nog mensen die deze error zijn tegengekomen (klein rood symbool bij auto - status in infortainment)

• bartvde1
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-07 13:38
Een iX3 die geen parking assistent plus heeft: is dit nadien aan te kopen via Connected Services? Weet iemand de prijs hiervoor om dit onbeperkt vrij te schakelen ? (dus geen abo van beperkte duur). Thx.

• kstja0
duckie_rr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:41:
400 km ver met m'n iX3. Tot nu toe super positief. Enige puntje van kritiek is nu 2 maal een vals signaal van open laadklep tijdens het rijden. Een keer open - toe en herstarten en het is weg, maar maakt me wat ongerust over de gemotorizeerde laadklep voor de toekomst. Nog mensen die deze error zijn tegengekomen (klein rood symbool bij auto - status in infortainment)
Nee nog niet gehad.

• Viashino
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:40
bartvde1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:40:
Een iX3 die geen parking assistent plus heeft: is dit nadien aan te kopen via Connected Services? Weet iemand de prijs hiervoor om dit onbeperkt vrij te schakelen ? (dus geen abo van beperkte duur). Thx.
€620

• Menno1234
De kleur Polarized Grey had ik nog niet buiten gezien. Vaak is het lastig kleuren te vergelijken omdat foto's niet onder dezelfde omstandigheden zijn gemaakt, maar deze stonden allen op hetzelfde parkeerdek. Wellicht helpen deze foto's anderen bij hun keuze van de kleur.

Polarized grey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6xwRSZvy9CIh-FbemviTmg3vyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9tXagASKXXuEM3GUwDC3UqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNP4L6-qqlAaCLcDjN3y5IyrEtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1PLeAfTMCKXHJXlm27kuMgb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5ao1t82ko8NyT1iBvJZbbCmeRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFD9n7Jy9Z8lRwCMQ6jVzoJE.jpg?f=fotoalbum_large

Ocean Wave (hieronder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM3cCRsTCi57Atz6_pS3fH3LGy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSRxLP60KqrVFlD98ZvjnCEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Saphirschwarz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfZUpPnUEc4F4BdrW2HB_emAlPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZZSFiVzYbZhM4wXb7q1HBSI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Menno1234 op 14-07-2026 18:52 ]

Alles van Apple

• XiXinTheMix
  • Laatst online: 15-07 22:13
Sinds enkele weken behoor ik ook tot de gelukkigen die op de wachtlijst staan voor een iX3.

Na goedkeuring van mijn werkgever kan ik de overstap maken van benzine naar elektrisch rijden, wat mij financieel beter zal zijn gezien mijn VAA € 500 / maand is.

Na veel nadenken heb ik uiteindelijk voor onderstaande uitvoering gekozen. Het werd de Eucalyptus uitvoering. Uiteraard zijn smaken en voorkeuren persoonlijk. 😄

Op dit moment staat de verwachte productiedatum gepland voor mid oktober.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMESyKbO6rVKWWWS4pLKAtpAg0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0WHXWIW34pX20e0vSrO6U2FR.png?f=fotoalbum_large

Bij het Standaard Pack van iX3 nam ik volgende Opties:

S0320 Zonder monogram
S033B M Sport Pack Pro
S03DP BMW Iconic Glow Exterieur Pack
S03AC Aanhangwagenkoppeling (elektrisch wegklapbaar)
S0408 Panoramisch dak met Climate Comfort Glas
S0420 Zonnewerend glas achteraan
S04U6 Meerfasig snelladen & Bidirectioneel laden, AC
S04UR Sfeerverlichting
S05DW Parking Assistant Pack Professional
S07EW Professional Pack
S0534 Elektronisch gestuurde airconditioning
S0617 BMW 3D Head-Up Display
S0674 Harman-Kardon sound system

Aftellen maar...

• mailman|IA
  • Nu online
CtrlAltKoffie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:55:
[...]

Ik moet zeggen dat mijn auto gevrijwaard is van software bugs. Vandaag de laatste software update 10 geïnstalleerd. Wellicht dat de nieuwe update je problemen verhelpt?
Heb gisterenavond gekeken en stond op 10 en automatisch updaten en is thuis altijd met wifi verbonden. Toch handmatig een search laten doen en er was inderdaad een software update. Deze is nu geinstalleerd. Probleem met niet kunnen openen van de deur als de achterklep nog aan het sluiten is, heb ik nog steeds. Ontkoppelen laadkabel is nog steeds langzaam. Net nog gingen alarmbellen af tijdens het rijden en kwam een grote afbeelding van een rode auto in mijn scherm alsof ik ergens tegenaan ging botsen. Was niets in de buurt en was bang dat de auto weer een ingreep zou doen zoals eerder, maar gelukkig dat niet. Carplay is nog steeds niet stabiel. Ga kijken of de software andere problemen wel heeft opgelost komende tijd

• mailman|IA
  • Nu online
Niet exact dat, maar heb wel een melding aan linker kant van mijn scherm gehad dat de laadpoort en een deur of raam open waren. Alles was echter dicht. Bij herstart was het weg

• depette
  • Laatst online: 17:36
Weet iemand hoe je best die m sport zetels reinigt? In dat stoffen gedeelte zit al een vlek.ik krijg het niet weg me water en microvezel doek.ook al ff met meguiars interior spray voor Alcantara geprobeerd zonder veel resultaat.

• rolelael
Paardenhaar borstel en voorzichtig borstelen zonder teveel druk

Anders met alcantare spray ( ik zie dat je al een spray geprobeetd hebt... )

Nooit veel druk zetten als je borstelt !

Geen reklame : maar stuur eens een mailtje naar carclean(.nl) . Met een foto. Zij zijn heel hulpzaam steeds

[ Voor 52% gewijzigd door rolelael op 15-07-2026 06:27 ]

• Tutter
Zijn de mensen met problemen al terug bij de dealer geweest vraag ik mezelf af?

• rlr
  • Laatst online: 15-07 22:01

rlr

Na recent de i4 eDrive40 de iX1 de overstap gemaakt naar de BMW iX3 50. Hiervoor een viertal ICEs versleten (1 en 3 series). Inmiddels genoeg gereden (1500km) om een eerste balans op te maken. Kort samengevat: ik ben erg enthousiast. De iX3 is ruim, ontzettend prettig te bedienen en technologisch echt een flinke stap vooruit.

Wij hebben drie jonge kinderen en drie stoeltjes passen achterin. De redelijk vlakke achterbank helpt daarbij. Ook met mijn stoel helemaal naar achteren blijft er genoeg ruimte voor comfortabel instappen en zitten. De buitenste stoeltjes passen bij ons helaas niet in de ISOFIX, dus we gebruiken de gordels. Het vinden van de gordelhouders blijft iedere keer gedoe: stoeltje naar voren, gordel vastklikken, stoeltje weer terug. Maar eerlijk gezegd heb ik daar met drie stoeltjes nog nooit een perfecte oplossing voor gevonden. Gordelverlengers zie ik niet zo zitten omdat ik dan geen melding krijg als ze die losklikken.

Het witte interieur, inclusief het witte stuur, vind ik erg mooi. Eerdere lichte auto interieuren zijn altijd mooi ge-aged, dus ik vestig mijn hoop ook nu weer op de material engineers van de neue klasse. Ook verrassend: de standaardvelgen. Die ogen groot, klassiek (want niet two-tone) en passen wat mij betreft uitstekend bij de auto. 20 inch is voor mij een no-brainer ivm comfort, stilte, actieradius, de mogelijkheid even een stoep op te knallen en het heeft geen meerprijs. Ook het bewust achterwege laten van M pakketten maakt de auto imo juist origineler, terwijl dat jaren geleden vermoedelijk omgekeerd was. De kleur Ocean Wave komt prachtig tot leven in het licht en varieert, afhankelijk van de lichtinval, van licht- tot diep donkerblauw.

In de iX1 miste ik de iDrive-controller van de i4. Bij de iX3 heb ik nog geen enkele keer misgegrepen. Het scherm werkt fantastisch en alles zit op een logische, goed bereikbare plek. Ook de knoppen op het stuur zijn intuïtief. Vooral door audiotracks scrollen werkt erg prettig.

Spotify gebruik ik intensief. Fijn dat je nummers direct aan je favorieten kunt toevoegen. Wat ik écht mis, is bladeren op artiest of album. Dat was juist een leuke manier om tijdens het rijden verder de muziek in te duiken en nieuwe dingen te ontdekken. Hopelijk verbetert (Spotify?) die app nog.

De combinatie van het grote scherm, Panoramic Vision en de Head-Up Display is misschien wel mijn favoriete onderdeel van de auto. Op het grote scherm zie ik de volledige route en bijvoorbeeld files verderop met de assist view ernaast. Panoramic Vision geeft bij afslagen duidelijke pop-ups en in de HUD zie ik continu de pijlen en de meters aftellen (niet enkel een balkje zonder meter aanduiding zoals op de iX1)

Ik dacht vooraf dat een HUD overbodig zou worden door Panoramic Vision. Absoluut niet. Ze vullen elkaar juist geweldig aan. Navigatie is wat mij betreft sowieso een van de dingen waar BMW erg goed in is en voor mij niet onder moet doen voor google maps.

De uitgebreide snelwegassistent past minder goed bij mijn rijstijl. Hij houdt veel afstand, creëert grote gaten die langs rechts opgevuld worden (ook op afstandsinstelling klein) en wil erg vroeg voorsorteren. Bij een afrit probeert hij bijvoorbeeld al vroeg tussen de vrachtwagens rechts te gaan rijden, terwijl ik zelf nog even zou doorrijden en later rustig invoegen zonder verkeer onnodig te belemmeren. Het doet ook vaker niet dan wel voorstellen voor lane-change om te wisselen van rijbaan met een blik in de spiegels. Ik moet vaak de richtingaanwijzer gebruiken of het gewoon zelf doen. Het systeem rijdt eigenlijk heel defensief en rustig. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar het voelt voor mij niet echt symbiotisch. Ik ga het proefabonnement voorlopig iig niet verlengen. Geef mij maar de standaard rijassistent waarbij je gewoon een hand aan het stuur houdt. Als ik zelf iets meer stuur, voelt het gedrag van de auto veel natuurlijker. Ook bij het wisselen van rijstrook. Zeker voor einden lang rechtdoor, werkt dit systeem even goed als de snelwegassistent.

Over rijgedrag gesproken: de manier waarop deze auto tot stilstand komt is echt geweldig. Heel natuurlijk, vloeiend en verfijnd. Zo’n detail waar je misschien vooraf nooit naar vraagt, maar dat je iedere rit merkt. Erg comfortabel, ook voor mijn reisgenoten.

Ik heb de Harman Kardon-upgrade, maar vond het systeem in mijn iX1 eerlijk gezegd beter klinken. De subwoofers onder de stoelen gaven voor mijn gevoel een veel voller geluid met duidelijkere en voelbaardere lage tonen. De iX3 klinkt meer zoals de i4, met de subwoofer achterin de kofferbak. Niet slecht, maar voor mij persoonlijk minder prettig. Hier had ik hier meer van verwacht.

En dan de claxon. Die klinkt gewoon lullig. 😄 Bij zo’n grote, volwassen BMW verwacht je iets met wat autoriteit. Dit klinkt alsof er ergens een gefrustreerde scooter achter je staat.

De motorkap openen is onnodig omslachtig. Als je in een smalle parkeerplek staat en je laadkabel wilt opbergen, moet je eerst de bestuurdersdeur openen, moeilijk bukken voor de ontgrendeling, motorkap openen, en nog een klep openen. Waarom kan ik de motorkap niet gewoon met de sleutel of via de app openen?

Ook zie ik soms een andere temperatuur in Panoramic Vision dan op het centrale scherm. Een klein softwaredingetje, maar wel vreemd. Onder het glazen dak wordt het overigens niet merkbaar warm, en ook een fel zonnetje is niet verblindend. Het geeft de auto binnen en buiten een mooie uitstraling.

Ik ben vergeten een trekhaak te bestellen. Mijn fout, maar achteraf monteren is op dit moment nog niet mogelijk. Dus: als je twijfelt, gewoon aanvinken bij het bestellen.

De veelbesproken deurgrepen? Geen enkel probleem mee. Ik zag genoeg reviewers en YouTubers die daar moeilijk over deden, maar ik snap de ophef eerlijk gezegd niet. Ze werken prima en zijn mooi verlicht.

En voor de Flitsmeister Dash heb ik een verrassend mooie plek gevonden: netjes achter het stuur weggewerkt.

Conclusie

De iX3 is voor mij vooral een ontzettend fijne dagelijkse auto. Ruim genoeg voor drie jonge kinderen, een prachtig interieur en misschien wel de beste digitale bediening die ik tot nu toe in een BMW heb gehad. Iedere keer als ik instap, ben ik blij met het comfort van de auto en vind ik een moment van rust.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtOhBKswSfjPq8Fb54Ha8syrjls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvoijj6OuIyH9ZlZqiAuguLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoRTskycqxPj4tf7n9Q8p_1KIFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ie2JzTnfdF6XnezCTSgQwJuG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHj5EYtNKEC1D664JPsKdFvE0Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5f25Y6ewssL9AxvqKsFY6VGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YigOvrkEJ74WOXg-DWA6bbiaoGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxuA0CD5o040lZKLTmPsdks3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DGAntdDhiWsb7VTj7zvpoFef7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06pl6JDdRYJvfI0bgyrAdpxC.jpg?f=fotoalbum_large

• mailman|IA
  • Nu online
Tutter schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:34:
Zijn de mensen met problemen al terug bij de dealer geweest vraag ik mezelf af?
Wel afspraak gemaakt, maar moet 8 weken wachten voordat ze tijd voor me hebben

• Tutter
Ai, dat is wel lang wachten en ergeren! Hopelijk gaat de dealer de problemen oplossen!

Ik vindt het overigens toch bijzonder dat er, ondanks dezelfde hardware en software, zo veel willekeur lijkt te zijn met de aanwezige problemen(?). Er zijn er ook waar alles goed functioneert of juist weer waar andere problemen zich aandienen.

Hoe zou dit te verklaren zijn?
mailman|IA schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 06:57:
[...]

Wel afspraak gemaakt, maar moet 8 weken wachten voordat ze tijd voor me hebben

• Yargo
depette schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:01:
Weet iemand hoe je best die m sport zetels reinigt? In dat stoffen gedeelte zit al een vlek.ik krijg het niet weg me water en microvezel doek.ook al ff met meguiars interior spray voor Alcantara geprobeerd zonder veel resultaat.
Iets waar ik al voor vreesde. De M comfortstoelen in de testwagen zag er al niet meer zo fris uit na enkele 1000km. Ingesmeerde schouders van vrouwen met topjes zal ook wel plekken geven op het alcantara denk ik. Daarom heb ik mijn order laten veranderen van de M comfortstoelen naar de castanea comfortstoelen in de hoop dat het kunstleder toch iets beter te onderhouden is 🙏🙏.

• Yargo
rlr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:48:
Na recent de i4 eDrive40 de iX1 de overstap gemaakt naar de BMW iX3 50. Hiervoor een viertal ICEs versleten (1 en 3 series). Inmiddels genoeg gereden (1500km) om een eerste balans op te maken. Kort samengevat: ik ben erg enthousiast. De iX3 is ruim, ontzettend prettig te bedienen en technologisch echt een flinke stap vooruit.

Wij hebben drie jonge kinderen en drie stoeltjes passen achterin. De redelijk vlakke achterbank helpt daarbij. Ook met mijn stoel helemaal naar achteren blijft er genoeg ruimte voor comfortabel instappen en zitten. De buitenste stoeltjes passen bij ons helaas niet in de ISOFIX, dus we gebruiken de gordels. Het vinden van de gordelhouders blijft iedere keer gedoe: stoeltje naar voren, gordel vastklikken, stoeltje weer terug. Maar eerlijk gezegd heb ik daar met drie stoeltjes nog nooit een perfecte oplossing voor gevonden. Gordelverlengers zie ik niet zo zitten omdat ik dan geen melding krijg als ze die losklikken.

Het witte interieur, inclusief het witte stuur, vind ik erg mooi. Eerdere lichte auto interieuren zijn altijd mooi ge-aged, dus ik vestig mijn hoop ook nu weer op de material engineers van de neue klasse. Ook verrassend: de standaardvelgen. Die ogen groot, klassiek (want niet two-tone) en passen wat mij betreft uitstekend bij de auto. 20 inch is voor mij een no-brainer ivm comfort, stilte, actieradius, de mogelijkheid even een stoep op te knallen en het heeft geen meerprijs. Ook het bewust achterwege laten van M pakketten maakt de auto imo juist origineler, terwijl dat jaren geleden vermoedelijk omgekeerd was. De kleur Ocean Wave komt prachtig tot leven in het licht en varieert, afhankelijk van de lichtinval, van licht- tot diep donkerblauw.

In de iX1 miste ik de iDrive-controller van de i4. Bij de iX3 heb ik nog geen enkele keer misgegrepen. Het scherm werkt fantastisch en alles zit op een logische, goed bereikbare plek. Ook de knoppen op het stuur zijn intuïtief. Vooral door audiotracks scrollen werkt erg prettig.

Spotify gebruik ik intensief. Fijn dat je nummers direct aan je favorieten kunt toevoegen. Wat ik écht mis, is bladeren op artiest of album. Dat was juist een leuke manier om tijdens het rijden verder de muziek in te duiken en nieuwe dingen te ontdekken. Hopelijk verbetert (Spotify?) die app nog.

De combinatie van het grote scherm, Panoramic Vision en de Head-Up Display is misschien wel mijn favoriete onderdeel van de auto. Op het grote scherm zie ik de volledige route en bijvoorbeeld files verderop met de assist view ernaast. Panoramic Vision geeft bij afslagen duidelijke pop-ups en in de HUD zie ik continu de pijlen en de meters aftellen (niet enkel een balkje zonder meter aanduiding zoals op de iX1)

Ik dacht vooraf dat een HUD overbodig zou worden door Panoramic Vision. Absoluut niet. Ze vullen elkaar juist geweldig aan. Navigatie is wat mij betreft sowieso een van de dingen waar BMW erg goed in is en voor mij niet onder moet doen voor google maps.

De uitgebreide snelwegassistent past minder goed bij mijn rijstijl. Hij houdt veel afstand, creëert grote gaten die langs rechts opgevuld worden (ook op afstandsinstelling klein) en wil erg vroeg voorsorteren. Bij een afrit probeert hij bijvoorbeeld al vroeg tussen de vrachtwagens rechts te gaan rijden, terwijl ik zelf nog even zou doorrijden en later rustig invoegen zonder verkeer onnodig te belemmeren. Het doet ook vaker niet dan wel voorstellen voor lane-change om te wisselen van rijbaan met een blik in de spiegels. Ik moet vaak de richtingaanwijzer gebruiken of het gewoon zelf doen. Het systeem rijdt eigenlijk heel defensief en rustig. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar het voelt voor mij niet echt symbiotisch. Ik ga het proefabonnement voorlopig iig niet verlengen. Geef mij maar de standaard rijassistent waarbij je gewoon een hand aan het stuur houdt. Als ik zelf iets meer stuur, voelt het gedrag van de auto veel natuurlijker. Ook bij het wisselen van rijstrook. Zeker voor einden lang rechtdoor, werkt dit systeem even goed als de snelwegassistent.

Over rijgedrag gesproken: de manier waarop deze auto tot stilstand komt is echt geweldig. Heel natuurlijk, vloeiend en verfijnd. Zo’n detail waar je misschien vooraf nooit naar vraagt, maar dat je iedere rit merkt. Erg comfortabel, ook voor mijn reisgenoten.

Ik heb de Harman Kardon-upgrade, maar vond het systeem in mijn iX1 eerlijk gezegd beter klinken. De subwoofers onder de stoelen gaven voor mijn gevoel een veel voller geluid met duidelijkere en voelbaardere lage tonen. De iX3 klinkt meer zoals de i4, met de subwoofer achterin de kofferbak. Niet slecht, maar voor mij persoonlijk minder prettig. Hier had ik hier meer van verwacht.

En dan de claxon. Die klinkt gewoon lullig. 😄 Bij zo’n grote, volwassen BMW verwacht je iets met wat autoriteit. Dit klinkt alsof er ergens een gefrustreerde scooter achter je staat.

De motorkap openen is onnodig omslachtig. Als je in een smalle parkeerplek staat en je laadkabel wilt opbergen, moet je eerst de bestuurdersdeur openen, moeilijk bukken voor de ontgrendeling, motorkap openen, en nog een klep openen. Waarom kan ik de motorkap niet gewoon met de sleutel of via de app openen?

Ook zie ik soms een andere temperatuur in Panoramic Vision dan op het centrale scherm. Een klein softwaredingetje, maar wel vreemd. Onder het glazen dak wordt het overigens niet merkbaar warm, en ook een fel zonnetje is niet verblindend. Het geeft de auto binnen en buiten een mooie uitstraling.

Ik ben vergeten een trekhaak te bestellen. Mijn fout, maar achteraf monteren is op dit moment nog niet mogelijk. Dus: als je twijfelt, gewoon aanvinken bij het bestellen.

De veelbesproken deurgrepen? Geen enkel probleem mee. Ik zag genoeg reviewers en YouTubers die daar moeilijk over deden, maar ik snap de ophef eerlijk gezegd niet. Ze werken prima en zijn mooi verlicht.

En voor de Flitsmeister Dash heb ik een verrassend mooie plek gevonden: netjes achter het stuur weggewerkt.

Conclusie

De iX3 is voor mij vooral een ontzettend fijne dagelijkse auto. Ruim genoeg voor drie jonge kinderen, een prachtig interieur en misschien wel de beste digitale bediening die ik tot nu toe in een BMW heb gehad. Iedere keer als ik instap, ben ik blij met het comfort van de auto en vind ik een moment van rust.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je ervaring. Altijd leuk om deze te lezen. Doet me altijd verlangen naar eind oktober ☺️. Ik deel je mening over de opening van de frunk. Het is eigenlijk zo debiel dat je een wagen van 0 designed, en een eeuwenoud mechanisme blijft gebruiken voor iets wat bij ICE wagens bijna nooit gebruikt word. Een frunk is natuurlijk iets wat je mogelijk wel dagelijks wilt gebruiken. Daar heeft Mercedes bij de GLC een voltreffer door het openen middels een druk op het logo mogelijk te maken. Véél handiger. Een knop op de afstandsbediening zoals bij de EV9 zou ook logisch zijn. Jammer. Het is alsof je uw kofferklep ook zou moeten openen door 2x aan een hendel te trekken onder het stuur. Debiel 😅. Ik ben van nature erg kritisch, te kritisch soms maar bij zo zaken kan ik er echt niet bij dat ze dergelijke keuzes maken.

• depette
  • Laatst online: 17:36
Wat zijn de oplossingen op GSM aan dashbord te hangen? Met die automatische ventilatiegaten ben ik niet happig om hier een gsm houder aan te bevestigen.

• martijnvds
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:17
Zojuist bericht van de dealer, auto is gebouwd en VIN is gedeeld (besteld in januari/februari, iX3 50 met M sportpakket, trekhaak (!), panoramadak, etc.). Aflevering begin augustus.

• ookhoi
Yargo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:38:
Het is eigenlijk zo debiel dat je een wagen van 0 designed, en een eeuwenoud mechanisme blijft gebruiken voor iets wat bij ICE wagens bijna nooit gebruikt word.
Gek ook daar een van 0 ontworpen BMW i3 sinds 2014 een specifieke knop op de sleutel heeft om de frunk te openen, en eenzelfde knop (en 1 voor achterklep) bij de linkerknie van de bestuurder.

• mailman|IA
  • Nu online
depette schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:45:
Wat zijn de oplossingen op GSM aan dashbord te hangen? Met die automatische ventilatiegaten ben ik niet happig om hier een gsm houder aan te bevestigen.
Zou ik ook interesse in hebben

• duckie_rr
Fusuy_23 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:29:
ja, M sleutel ontvangen in glanzend zwart.

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:35
mailman|IA schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Zou ik ook interesse in hebben
Kijk al even mee in het topic, mijn bestelling voor een basis iX3 50 gedaan op 28 mei (lease), fingers crossed. Dealer zei dat de aflevering pas in maart 2027 zou zijn?!

Voor dashboard GSM bevestiging koop ik steeds Brodit en sinds deze week is de ProClip voor de nieuwe iX3 beschikbaar:
https://shop.brodit.nl/proclip-bmw-ix3-26-center-mount.html

• Menno1234
Menno1234 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Update: levering van de 40 is een week vervroegd. Besteld op 6 juni, levering staat nu voor laatste week augustus.
Update: vandaag een chassisnummer ontvangen. Status is dat de productie wordt voorbereid. Kortom, de productie van het 40 model lijkt daadwerkelijk te zijn gestart.

Alles van Apple

• Tutter
Dat is goed nieuws!
En ik begreep dat het voor bmw belangrijk is dat de 40 vanaf de zomer wordt uitgeleverd en zichtbaar wordt op de de weg 👍🏻
Menno1234 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Update: vandaag een chassisnummer ontvangen. Status is dat de productie wordt voorbereid. Kortom, de productie van het 40 model lijkt daadwerkelijk te zijn gestart.

• D-dickmann
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:51
Ja heb ik met 4000km nu ook 3x gehad

• kstja0
depette schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:01:
De zetels zijn geen Alcantara, maar eerder een microvezelachtige stof. Nog geen vlekken gehad maar een stoomreiniger lijkt hier geschikt voor. Maar ik ben niet bekend met dit materiaal en hoe 'slijt' vast het is. In iedergeval nooit te lang op de plek blijven. Bij mijn vorige BMW X1, die stoelen waren ook een semi Alcantara, daar werkte het prima. Maar zoals iemand eerder zei, carclean is een optie, ander of de dealer vragen?

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:58
Tutter schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:57:
Dat is goed nieuws!
En ik begreep dat het voor bmw belangrijk is dat de 40 vanaf de zomer wordt uitgeleverd en zichtbaar wordt op de de weg 👍🏻

[...]
Die is zeker gestart, de onze staat al op transport (vorige week geproduceerd).

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

rlr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:48:

Conclusie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijne review.

De Automatic Lane Change kun je uitzetten en dan heb je zelf controle over wisselen van rijstrook en stelt de auto niets voor wel zo fijn. Dan werkt alles prima.

Op het centrale scherm zie je de echte buitentemperatuur en in de panoramic vision heb je dan de weer widget geselecteerd. Die laatste kun je vervangen door de buitentemperatuur. Is dus geen softwarefout.

De claxon is inderdaad wel erg zielig. Echt een lullig toetertje.

De HUD vind ik echt overbodig. Geen aanvulling voor mij. Het aftellen tot de volgende afslag komt in de standaard gedeelte van de panoramic vision. Zelfs het centrale scherm voor de navigatie niet nodig voor 95% van de tijd. Knap gedaan van BMW.

Ik krijg het idee dat de standaard geluid beter is dan de Harmon versie...Ik heb de standaard, dikke prima!

De laadkabel past ook prima onder de klep achterin.

Shit happens.

• JesperA
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Eerste 900km er op zetten en wat een heerlijke auto. Wel al 1x een ingreep gehad terwijl er niets aan de hand was, gelukkig niemand achter me.

Wat me wel opvalt is dat hij niet zo snel koelt als mij vorige auto, skoda enyaq. De stoelen en stuur zijn echt bloedheet. Soms lijkt het net alsof de stoelverwarming op standje hoog staat.

Voor de rest bevalt de panoramic view uitstekend en is ook de opstart prompt om dingen meteen uit te zetten ideaal. Cameras bij achteruitrijden etc is nog even wennen, net iets andere dimensie als de vorige auto. Ook de rechterspiegel gaat veel lager en lijkt niet zelf in te stellen te zijn.

Assisted driving doet het veel beter dan in mijn vorige skoda, daar moest je stuur goed vasthebben, dat is bij de BMW toch wel wat prettiger.

BMW iX3 50 M Sport | Daikin Altherma 3 R LT F 6kW | Sigenergy 10kW 36kWh - 11 KW AC charger | Haier Airco 3,5kW | Aux airco 7kW

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:04
JesperA schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:00:
Eerste 900km er op zetten en wat een heerlijke auto. Wel al 1x een ingreep gehad terwijl er niets aan de hand was, gelukkig niemand achter me.

Wat me wel opvalt is dat hij niet zo snel koelt als mij vorige auto, skoda enyaq. De stoelen en stuur zijn echt bloedheet. Soms lijkt het net alsof de stoelverwarming op standje hoog staat.

Voor de rest bevalt de panoramic view uitstekend en is ook de opstart prompt om dingen meteen uit te zetten ideaal. Cameras bij achteruitrijden etc is nog even wennen, net iets andere dimensie als de vorige auto. Ook de rechterspiegel gaat veel lager en lijkt niet zelf in te stellen te zijn.

Assisted driving doet het veel beter dan in mijn vorige skoda, daar moest je stuur goed vasthebben, dat is bij de BMW toch wel wat prettiger.
Als die rechter spiegel naar beneden kantelt als je achteruit rijdt kun je dat uitzetten. Het schuifje waarmee je de kiest welke spiegel je bedient moet je dan op de andere spiegel zetten. Dan gaat hij niet meer automatisch naar beneden. Althans dat was bij mijn I4 zo.

• duckie_rr
Worra schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:36:
[...]

Als die rechter spiegel naar beneden kantelt als je achteruit rijdt kun je dat uitzetten. Het schuifje waarmee je de kiest welke spiegel je bedient moet je dan op de andere spiegel zetten. Dan gaat hij niet meer automatisch naar beneden. Althans dat was bij mijn I4 zo.
de eco - modus van de klimaatregeling blaast heel weinig. Manueel temperatuur wijzigen of blazer harder zetten en de airco is echt wel koud.

• Tutter
Deze vond ik voor m’n zonnebril, daar er geen standaard zonnebril houder/ opbergvak in de auto zit.

https://verkauft.nl/produ...os?variant=52163903979701

• martijnvds
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:17
Absolut schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Kijk al even mee in het topic, mijn bestelling voor een basis iX3 50 gedaan op 28 mei (lease), fingers crossed. Dealer zei dat de aflevering pas in maart 2027 zou zijn?!

Voor dashboard GSM bevestiging koop ik steeds Brodit en sinds deze week is de ProClip voor de nieuwe iX3 beschikbaar:
Naast deze clip heb je dan ook nog een compatible houder nodig die je hier weer aan monteert oid? Nog aanbevelingen over compatible houders (bijv. voor iPhone 16)?

• JesperA
  • Nu online
Worra schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:36:
[...]

Klopt, alleen bij mijn skoda kon ik hem zelf op een bepaalde stand zetten waar die elke keer naar toe ging waardoor ik zowel de grond als de zijkant nog kon zien.

BMW iX3 50 M Sport | Daikin Altherma 3 R LT F 6kW | Sigenergy 10kW 36kWh - 11 KW AC charger | Haier Airco 3,5kW | Aux airco 7kW

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:35
martijnvds schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Naast deze clip heb je dan ook nog een compatible houder nodig die je hier weer aan monteert oid? Nog aanbevelingen over compatible houders (bijv. voor iPhone 16)?
Ik heb momenteel een "universele" MagSafe mount op de Brodit (AMPS). Deze is van Scosche maar te vinden op Bol of Amazon, daarnaast zijn er vele uitvoering van Brodit zelf.

Zie: https://www.brodit.com/en

• JesperA
  • Nu online
Absolut schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Deze vandaag binnen gekregen, past echt perfect!

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste