Het bandengeruis viel mij ook al op en is duidelijk hoorbaar vanaf 100kmh. Ik kom zelf uit een G31 LCI 5 serie en ik vond het echt tegenvallen. Mijn testauto stond op 22 inch wielen. Laatst een Toyota CHR+ gereden en die was gewoon stiller. Hopelijk lossen ze dit op met een modeljaar update. Ook het materiaalgebruik vond ik onder de maat. De demo auto had een catalogusprijs van 85k, daar verwacht ik dan geen harde kunststoffen te zien zoals in de Toyota.Om als voorbeeld de nuance even aan te geven: het rijgeluid. De BMW is overall beter en zeker qua rijwind, maar het bandengeruis is zeker op vochtig wegdek zeker nadrukkelijk aanwezig. En dat op 21" bij de iX3 vs 20" bij de EV6. En daar komt bij dat je meer verwacht in deze prijsklasse. Puur o.b.v. korte proefritten in die auto's bekeken waren de Lexus RZ en Volvo EX60 echt mijlen beter. En dat zijn ook de auto's die ik als volgende stap ga vergelijken.
@Tutter Goed punt! Ik heb wat foto's gemaakt en even gekeken, de testauto staat op Vredestein Ultrac banden (255/40R21). Ik ken die niet en heb er verder geen ervaring mee, rijd zelf meestal op Michelin (Primacy of Pilot Sport) en heb ook weleens Pirelli gehad.Tutter schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:50:
[...]
Wat een goede review! Als aankomend eigenaar van een ix3 40 erg interessant om te lezen.
Ik rij nu in een i4 40 uit 2023. Ook hier was best wat sprake van afrol geluiden. Bij m’n eerste bandenwissel (pirellie naar Hancook) merkte ik een wezenlijk verschil. Wellicht had jouw testauto de hardere banden?
Dit is inderdaad min of meer ook mijn ervaring ja. Toevallig hebben we de C-HR+ als 2e auto enige tijd geleden meegekregen voor een proefrit en die was inderdaad opvallend stil, stiller dan de EV6. Ook wel veel plastic, maar die letterlijk de helft van de prijs van de iX3.mrbones92 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:58:
[...]
Het bandengeruis viel mij ook al op en is duidelijk hoorbaar vanaf 100kmh. Ik kom zelf uit een G31 LCI 5 serie en ik vond het echt tegenvallen. Mijn testauto stond op 22 inch wielen. Laatst een Toyota CHR+ gereden en die was gewoon stiller. Hopelijk lossen ze dit op met een modeljaar update. Ook het materiaalgebruik vond ik onder de maat. De demo auto had een catalogusprijs van 85k, daar verwacht ik dan geen harde kunststoffen te zien zoals in de Toyota.
Ik heb dus zowel de iX3 50 op 22" voor ±45-60 min gereden als de iX3 40 op 21" voor 1,5 dag. En ik vond qua geluid weinig verschil erin zitten, enige is dat de 22" nog harder aanvoelen op oneffenheden, de 21" waren iets comfortabeler, maar niet stiller.
Geweldige reviewMooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:41:
Mijn ervaringen met een lange proefrit in de iX3 40.
Dit.Het ziet er misschien cleaner uit qua roosters, maar dit is toch een functie waar niemand ooit om heeft gevraagd?
Dat is fijn. Mijn dealerervaring is na 13 jaar/2 auto's een reden om verder te kijken dan BMW.Dealerervaring
Als allerlaatste wil ik de dealerervaring nog wel even in heel positieve zin benoemen
Jullie blijken gelijk te hebben, ik had het zelf niet gecheckt, maar exact die auto heb ik gereden en ik zie nu ook groen staan. Hier mijn eigen foto nadat ik de auto in heb laten parkeren:Franciesco schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:36:
Inderdaad @Bart Simpson , een snelle check via de RDW geeft voor kenteken KSH-45-D de kleur "groen" op. En bij de BMW dealer staat deze te koop als Eucalyptus Grün metallic.
De verkoper zat er dus naast.
BMW iX3 40 M-Sportpakket Pro - Eucalyptus Grün
Het zal ook heel erg verschillen per dealer ongetwijfeld. Zo heb ik in de Volvo EX60 2 proefritten gemaakt, de ene dealer bij mij om de hoek was net zo goed als deze BMW dealer, maar de ander waar ik de 2e keer heen was (voor de Volvo voor de duidelijkheid) was heel erg slecht.ookhoi schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:21:
[...]
Geweldige review![]()
[...]
Dit.
[...]
Dat is fijn. Mijn dealerervaring is na 13 jaar/2 auto's een reden om verder te kijken dan BMW.
De snelheid automatisch overnemen kan ook op handmatig en dan kan je (dacht ik) wel snelheid bij plussen.MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:41:
Waarschuwing: lange post.![]()
Inmiddels heb ik een lange proefrit achter de rug waarbij ik de auto 1,5 dag mee heb mogen nemen en dus niet alleen rijden maar ook tussendoor tijd kunnen nemen om even wat settings te veranderen zoals je ze wilt hebben, je eigen telefoon verbinden voor CarPlay en simpelweg uitzoeken hoe de auto werkt.
Rijden
Na een korte proefrit in een iX3 50 nu de iX3 40 (met 21" velgen) en het verschil is kleiner dan gedacht als je gewoon relaxt rijdt. Wel viel op dat de iX3 40 op vochtig asfalt bij niet eens vol gas achter uit wil breken, behoorlijk makkelijk zelfs maar de ESP grijpt wel erg goed in waardoor je zeker niet zijwaarts gaat natuurlijk. Maar wel opvallend en hier wordt de meerwaarde van AWD toch wel weer aangetoond, want mijn EV6 AWD heeft min of meer evenveel vermogen (325 pk) als de iX3 40 maar was onmogelijk uit te laten breken terwijl die in Sport mode zelfs echt giftig reageert.
Comfort is goed en de auto stuurt heerlijk. Wel vond ik dat de auto op bepaalde drempels (met name op, niet af) te snel tegen z'n einddemper aanspringt en dat maakt het juist minder comfortabel. Drempel af is echter heel goed en komt heel fijn terug naar de neutraalstand. Oneffenheden zoals richels bij wegdekovergangen op de snelweg of bruggen of soms simpelweg slechte wegen komen te hard door, daar merk je dat dit een standaard onderstel is en hier is de iX3 niks beter dan mijn EV6.
Bijgeluiden
De iX3 heeft een standaard onderstel, geen gelaagd glas en de demo auto een panoramadak. En dat is te merken. In een eerdere korte proefrit hartje zomer was de auto redelijk stil, maar nu met regen of droog maar vochtig asfalt hoor je wel heel goed het bandengeruis naar binnen komen. Rijwind valt mee, maar had zeker beter gekund. Qua rijwind beter dan de EV6, qua bandengeruis vergelijkbaar.
Daarnaast toch wel regelmatig bij drempels of bochten wat bijgeluiden gehoord die bij de ramen/panoramadak/dashboard vandaan leken te komen. Echt plaatsen konden we het niet, maar een beetje een gekraak/gerammel. Wel voor korte duur en niet superhard, maar toch jammer.
Comfort
Los van het rijcomfort wat ik al benoemde zitten de stoelen heerlijk zacht en kan je het langer op uithouden dan de accu het uithoudt zullen we maar zeggen. Wat ik wel merkte is dat de 40 ietwat steviger zat dan de 50 terwijl het allebei de contemporary bekleding had, ik vermoed omdat de 50 al ±4000 km had gereden en de 40 ±300 km toen wij hem meekregen. Dus ze zullen vermoedelijk nog wat zachter worden na een tijdje.
Wat wel een stuk minder was, was het gebrek aan stoelverkoeling. We hadden de auto op de oprit staan en daar scheen de zon in de ochtend al lekker en ja, met de neus in de zon dus de bekleding ook. En dat was te merken ondanks dat het buiten nog geen 20C was en rond 10u. De bekleding én middenarmsteun waren gloeiend heet, zo heet dat ik nog even ging vergelijken met onze 2e auto die ernaast stond en echt lederen bekleding heeft (maar wel stoelverkoeling) en die voelde minder heet aan op eerste indruk. Terug de iX3 in en we hadden een rit van ±45 min en hoewel de A/C het fantastisch deed bleef ik de hele rit een plakkerige rug houden. En dit heb ik in een andere auto weleens eerder meegemaakt en wat ik dan deed is de luchtroosters op je zij richten en als je dan even je stoel uitkomt blaast ie op de stoel, dat is een goede workaround vind ik zelf. Maar daar merkte ik dat het digitaal verstellen wel vervelend is. Het ziet er misschien cleaner uit qua roosters, maar dit is toch een functie waar niemand ooit om heeft gevraagd? Daarnaast: het digitaliseren van veel zaken snap ik, dat is goedkoper, maar hier juist niet want er moeten nu motortjes geplaatst worden achter de roosters die normaal handmatig zijn. Gekke keuze dus.
Hier merkte ik toch wel dat hoewel nepleer op veel gebieden goed genoeg is, dat het toch wel erg warm en plakkerig is in de zomer. Mijn vrouw had een keer een EX30 gereden waar ik ook in meeging en die had een soort nylon/petfles recycled materiaal voor de stoelen (net als wat BMW standaard aanbiedt) en dat was een nog groter drama. Autofabrikanten: waarom niet gewoon stof aan blijven bieden als goedkoopste optie? De fijnste stoelen qua klimaat die ik heb meegemaakt zijn mijn huidige EV6 GT-Line alcantara stoelen en de Mazda MX-30 stof+leer (alleen aan de randen).
Een ander ding is de 3e klimaatzone achter: de kinderen waren mee en die klaagden allebei heel snel al over harde wind bij hun benen (korte broek aan). Ik zag in het display dat de iX3 onder de voorstoelen ook luchtkanalen heeft voor de achter passagiers en er ruimte onder de zitting achter zit waar dat naartoe gezogen wordt. En ja, ze hebben de temp veranderd maar dan wordt de lucht warmer, niet minder. En ik heb het zelf ook even geprobeerd en inderdaad: zelfs met toen 20C buiten en de A/C op 21C in de auto voor en 23C achter was het echt een best stevige windstroom. En die kan je dus niet instellen, wat heel raar is. Toen ik voor handmatig de luchtstroom (die voor eigenlijk perfect was) op de laagste stand zette ging het achter wel iets minder, maar omdat je daar in een veel donkerdere plek zit met minder zon is het effect veel groter. Beide kinderen waren echt continu aan het klagen en ik geef ze gelijk: waarom een 3e zone als je niet eens de luchtstroom kan instellen/uitzetten? Alleen de luchtroosters in het midden kon je uitzetten, maar dat was het probleem juist niet.
Laatste comfortpunt omtrent de stoelen: ik merkte nu gedurende de langere proefrit dat de contemporary stoelen met de rand ter hoogte van mijn schouders/schouderbladen tegen mijn bovenarmen schuurt. Dus elke keer als je vanuit je comfortabele houding waarbij je ellebogen op de armsteunen rust en het stuur soepeltjes vast hebt en je moet sturen of je verandert van grip of zithouding, dan schuur ik tegen de rand aan, dat is het stuk boven de brede grijze rand bij de zwarte contemporary stoelen. Dus het randje wat naar voren steekt en je grip moet geven, maar ik vond het totaal niet prettig en weet dat dit iets is wat me op lange termijn zou gaan irriteren. Ik ben niet de langste en mijn vrouw die een stukje korter is dan ik had er juist geen last van. Dus het zal heel persoonlijk zijn. Enige oplossing lijkt te zijn de échte M Sport stoelen met adelaide grey, maar dat betekent én bijbetalen voor M Sport wat ik niet hoef én de extra dure stoelen (1400 extra tov contemporary). Dat prijst de auto in één keer buiten mijn budget.
Rijhulpsystemen
In de basis is de ADAS in de iX3 zwaar indrukwekkend. Ik heb op de snelweg 30 min lang zonder handen aan het stuur gezeten en meerdere keren met kijken van rijstrook gewisseld. Wel pakte hij 2x het kijken niet en andere keren zakte ik achter een vrachtwagen van 105 km/u naar 90 km/u en gaf hij geen suggestie ondanks dat de linkerbaan leeg was. Maar tikje tegen het knipperlicht en hoppa hij ging direct. Wel laat hij erg lang het knipperlicht aan, maar daar heb je geen last van.
Wat ik echter zeer storend vond waren twee dingen: ten eerste is er de optie om de auto automatisch de geldende snelheid over te laten nemen. Dat werkt perfect zolang het werkt om het even Cruijffiaans uit te drukken. Wat ik ermee bedoel is: als je op een 80 weg rijdt en het wordt 50 dan gaat hij ±500m van tevoren al rustig afzakken en kom je met stipt 50 bij het bord aan. Ook rotondes benaderen is op zich zwaar indrukwekkend: je rijdt 55 km/u en via de navi ziet hij dat het een rotonde is en laat je al afzakken, 50-100m voor de bocht zegt ie ook neem het stuur over maar de snelheid die hij aanhoudt is heel goed, ietwat rustiger dan ik zelf zou rijden maar geen slakkengang en het is best eng de eerste paar keer om te zien dat de auto met 30-35 km/u over een rotonde blijft gaan en als je de bocht uitkomt hij gelijk weer snelheid oppakt en het sturen automatisch aanzet weer.
Maar (er is altijd een maar): er zijn teveel false positives, zo dacht de auto op de snelweg een keer dat het 70 was en ja als je dan 105 km/u rijdt, dan remt ie toch best stevig af, zeker omdat je het totaal niet verwacht want je zit op te letten en er is nergens een 70 bord te vinden, geen werkzaamheden, gewoon een overzichtelijke 2-baans snelweg.
En het tweede, nog vervelendere, punt is dat er geen mogelijkheid is om de auto +5 km/u aan te laten houden of +5% bijv. Ja, die setting is er... maar niet i.c.m. Driving Assist Pro zegt ie. Dus schakel je dat uit heb je geen volledige ADAS met Highway Assistent meer waar je wel voor betaalt als je die optie gekozen hebt. Ik heb zelfs Driving Assist Pro uitgezet, de setting naar +5 km/u gezet en daarna weer aangezet en dan houdt hij strikt 50/70/80/100 km/u aan. En moet je elke keer met de + op het stuur 5x drukken om tot 55/75/85/105 km/u te komen. En zeker als je binnendoor rijdt is dat al heel snel heel vervelend. En voor mij ook een dealbreaker. Dit lijkt me iets wat in een update opgelost kan worden, maar ik las ergens ook dat het vanwege de L2+ eisen zo strikt moet zijn. Nou, dan heb ik liever de Highway Drive Assist van de EV6 die dit wel gewoon toestaat en qua instellen meer als een traditionele ACC werkt: je rijdt 105 km/u en je zet hem aan en hij houdt die snelheid aan, annuleer je en druk je op Res+ dan pakt hij de oude snelheid weer op. BMW niet, zelfs al rijd je 105, hij zet hem op 100 aan en dus gaat ie gelijk remmen en moet je snel +++++ drukken (steviger indrukken is gelijk +10km/u, net teveel) om weer op snelheid te komen. Dat mist dus nét die finesse.
En het laatste, meest vervelende, punt is dat je bij vlagen niet 2 seconden je ogen van de weg mag nemen. Het is heel wisselend, maar ik had op een gegeven moment dat ik even de navigatie op het grote scherm bekeek voor het overzicht (ipv de HUD, kom ik zo op terug) en toen zei de auto heel vaak dat ik voor me moest kijken. Evenals even een andere playlist (CarPlay) selecteren, waarbij ik wel continu naar de weg keek en weer naar het scherm afwisselend, zelfs dan gaf hij zoiets aan als "meerdere keren wegkijken gedetecteerd, blijf opletten". En er waren moment dat ik echt maar even 10-20 sec op die manier bezig was maar wel continu naar de weg keek en alsnog 4/5 meldingen kreeg, om gek van te worden. En hoewel ik het deels vanuit regelgeving snap, is dit een gevalletje bureaucratie wint het van praktisch gebruiksgemak. Want wat wil de auto dan? Dat ik de ADAS maar uitzet en zelf stuur+gas geef en dan dit ga doen? Dat is vele malen gevaarlijker. En tuurlijk moet je niet continu met je scherm bezig zijn, laat staan een boek lezen of op je telefoon gaan zitten, maar als je al gewaarschuwd wordt als je letterlijk 2-3 sec de route aan het checken bent, dan is dat too much.
Overige zaken
Dan nog even een wat kortere opsomming van andere zaken die ons opgevallen zijn:Conclusie
- Heads-Up Display valt compleet weg met zonnebril. Raar want bij mijn EV6 wordt hij weliswaar flink gedimd maar wel gewoon goed zichtbaar, bij de iX3 zie ik echt nog maar een extreem vaag lijntje her en der. Mijn vrouw heeft het met haar zonnebril ook getest en dito. Toch raar dat een merk als BMW dit slechter voor elkaar heeft dan Kia, want beide zijn gewoon op de ruit geprojecteerde HUDs. De iX3 is zelfs groter.
- Vakken in de deuren zijn ruim maar erg raar vormgegeven en snoeihard plastic. Doppers en Spa flesjes (0,5L) zitten niet rechtop maar schuiven weg in een rare positie die niet rechtop én niet liggend is. Daardoor rammelen ze bij elke bocht wat totaal niet fijn is. Ter vergelijk: de EV6 is ook snoeihard plastic maar daar blijven de flessen/doppers rechtop en heb ik nog nooit gemerkt dat ze heen en weer gaan. De EX40 én EX60 hebben hier vilt als bedekking en dan maakt heen en weer schudden niet uit, vreemd dat de iX3 dat voor 70-80k niet heeft.
- Algehele aflegplekken voor spullen vallen tegen. Hoewel de deurvakken groot zijn, zorgt juist de rare positie van de flessen ervoor dat je daarnaast weinig meer kwijt kan en er lijkt wel enige voorgevormde flessenhoudervorm in te zitten, maar dat werkt dus voor geen meter. Andere vakjes heb je niet. Geen extra vakje in de deuren, geen vakken/netten achterop de voorstoelen, geen vakje in de armsteun achter los van de bekerhouders en dus zeiden onze kinderen ook dat ze hun telefoon nergens netjes kwijt konden. Behalve wederom in die deurvakken waar ze met de flessen mee rammelden.
- Infotainment systeem reageert regelmatig heel erg traag. Ik wou naar een plek navigeren die ik blind op de kaart kan vinden en op je telefoon met je favo navigatie app is dat zo gepiept, maar bij BMW zat ik na elke zoom soms 0,5 sec (prima) maar soms ook echt 10 sec te wachten totdat de satellietweergave geladen werd. En het bereik was gewoon goed. Ook regelmatig dat een knop niet lijkt te reageren, je ziet wel dat je hem aangeraakt hebt en hoor dat soort piepje, maar er gebeurt niks, tot ie ineens wel verschijnt 5-10 sec later. Dit stemt niet hoopvol voor (hopelijk) jarenlange updates die zoals bekend is van telefoons en andere auto's het er nooit sneller op maken, maar op den duur juist trager maken.
- Panoramic Vision Display: mijn eerste reactie was: wow geweldig en nog steeds ziet het er zeer gaaf uit. Maar icm HUD zie ik het nut er niet meer van in. Terwijl ik reed vroeg ik mijn vrouw ook: heb jij als passagier nog baat erbij? Eigenlijk niet was haar antwoord, want het 18" scherm staat kaarsrecht en kan zij dus ook goed aflezen als het gaat om route of muziek.
- Wat wel erg fijn is is dat BMW nog fysieke knoppen heeft voor de stoelen, de spiegels en de R/N/D/B standen en volumeknop en alarmlichten. Dat de A/C in het scherm zit vind ik prima, los van de luchtroosters dan, stel ik meestal puur de temp even iets hoger/lager in en het enige andere is inschakelen van stoelverwarming/-verkoeling als hij dit zou hebben en dat is allemaal goed te vinden.
- Ook fijn is dat als je CarPlay voor je muziek gebruikt je die op het Home screen kan zien/bedienen naast je BMW navigatie. Die overigens ook erg goed werkt, als hij eenmaal loopt. Wat ik wel jammer vind is dat je niet kan kiezen om de navi links en muziek rechts te hebben, maar wie weet komt dat ooit nog.
- Automatisch inparkeren: 2x geprobeerd: 1x bij een parkeergarage met palen overal en dat deed hij echt heel goed, je kan gewoon op het scherm een parkeerplek selecteren en vooruit/achteruit parkeren kiezen en dan starten maar. Wel eng vlot, maar dat maakt het zodra je er vertrouwen in hebt wel erg fijn om te hebben. Thuis hebben we een oprit waar je 4 auto's kwijt kan (2 voor en 2 naast elkaar) en ondanks dat ik meerdere keren rustig erlangs gereden ben en zowel vooruit als achteruit koos, hij zag er geen parkeerplek in. Wellicht dat de optie waarmee je een parkeeractie kan laten opnemen (ik ben de naam even kwijt) daarin helpt, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd, vond ik te tijdrovend.
- Eucalyptus Green is eigenlijk gewoon grijs, zo staat hij ook op kenteken zei de dealer. Zondag was het zonnig en toen zag je wel een groene tint, maar niet enorm goed. Desondanks is het voor een grijze kleur wel een hele mooie! Met het M Sport pakket van de demo oogt het mooi, precies genoeg contrast en ik durf te wedden dat de niet M Sport uitvoering ook prima uitpakt, die vind ik met lichte kleuren te opvallend (zoals wit of space silver).
- Verbruik was op de zonnige zondag met combinatie van binnendoor en snelweg 16,5 kWh/100 km. Dat was totaal 1u 40min rijden met gemiddeld 56,6 km/u. Volgens de auto zelf dus. Echt heel netjes. Vandaag met nat wegdek en 18C terug naar de dealer gereden, 30 min alleen maar snelweg, verbruik 17,9 kWh/100 km. Terugweg met mijn Kia EV6 dezelfde route 17,8 kWh/100 km. Maar... de BMW is wel een flink grotere auto dus erg netjes. Tegelijkertijd weet ik dat mijn EV6 AWD een stuk minder zuinig is dan de RWD, dus het is ook niet helemaal 1:1 vergelijk, maar alsnog vind ik het verbruik dus gewoon erg goed. Dit betekent namelijk dat uitgaande van puur snelweg en de netto 82,6 kWh dat je 461 km ver kan komen. En kijkend naar het gecombineerde verbruik van 16,5 kWh/100 km bij perfecte omstandigheden (zonnig, 19-21C) zou je op 500 km uitkomen.
Mijn persoonlijke conclusie, en ik ben een kritisch persoon, zeker als ik op het punt sta ±72k van mijn eigen geld uit te geven, is dat de BMW veel pluspunten heeft maar het op detailniveau en een paar essentiële punten toch wel af laat weten. En enkele punten zijn zeker geen dealbreakers, maar bij elkaar genomen voelt dit voor ons niet als een no-brainer om te doen.
En hoewel ik vaak de vergelijking trok met de EV6 en het misschien lijkt alsof ze even goed zijn, is dat natuurlijk niet zo. De EV6 heeft een aantal flinke nadelen en is gewoon echt minder als geheel. Maar als je een 4 jaar oude niet-premium auto vergelijkt met een hagelnieuwe premium EV die ook in een hogere prijsklasse zit, dan vallen bepaalde aspecten bij de BMW gewoon relatief gezien tegen.
Om als voorbeeld de nuance even aan te geven: het rijgeluid. De BMW is overall beter en zeker qua rijwind, maar het bandengeruis is zeker op vochtig wegdek zeker nadrukkelijk aanwezig. En dat op 21" bij de iX3 vs 20" bij de EV6. En daar komt bij dat je meer verwacht in deze prijsklasse. Puur o.b.v. korte proefritten in die auto's bekeken waren de Lexus RZ en Volvo EX60 echt mijlen beter. En dat zijn ook de auto's die ik als volgende stap ga vergelijken.
Kan dus heel goed zijn dat de BMW gewoon niet mijn auto is, want veel is gevoelsmatig of persoonlijke voorkeur. Zelfs zoiets als rijgeluiden is enerzijds een feit, maar sommige mensen boeit dit simpelweg totaal niet en als jij zo iemand bent dan is de BMW al ineens een stuk interessanter.
Dealerervaring
Als allerlaatste wil ik de dealerervaring nog wel even in heel positieve zin benoemen, want niet alleen dat ik de iX3 40 zonder problemen mee heb mogen krijgen voor 1,5 dag ondanks dat hij net binnen was. Ook hebben ze me supergoed te woord gestaan en gaven ze ook van hun kant telkens aan dat dit gewoon vrijblijvend was, etc. Tevens sprak ik nog met een BMW eigenaar toen we allebei even aan het wachten waren en die gaf aan zeer te spreken te zijn over de service, vroeg even voor welke auto ik kwam en zei zelf al iets van 5 BMW's te hebben gereden. Je merkt wel echt de passie voor het merk en dat zorgt er wel voor dat ondanks dat ik op dit moment niet voor de iX3 ga, het zou kunnen dat wanneer mijn enige andere 2 opties (EX60 en RZ) die ik nieuw overweeg evenveel minpunten met zich meebrengen dat ik dan juist wel voor de BMW ga, of een occasion, of even 1-2 jaar wachten, want als particulier kijk je toch met andere ogen en andere eisen naar 72k nieuw uitgeven of zeg 40-45k voor een i4/iX3 occasion van 3-4 jaar oud. Dan mogen er gevoelsmatig wat meer minpuntjes op zitten.
En ik heb laatst gereden in en EV6, ik ondervond juist heel veel rammeltjes en kraakjes (vooral over slecht wegdek).
Voor 7A geeft hij bij mij volgende (met protection aan):Free1990 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:46:
[...]
Inderdaad was in logs gaan kijken. Wat vreemd was, was dat het nu bij ca. 9A was.
Op 7A min zetten lijkt dan niet per se oplossing?
Socket #1: PWM DC 11.6% (7.0 A)
Socket #1: 105% overcurrent triggered: 7.6 > 7.0
Socket #1: I1=7.6A I2=0.0A I3=0.0A P=1.7kW Idc=0.0mA
Socket #1: overcurrent detected (7.6A > 7.0A)
Socket #1: state main : ERROR_CHARGING
Check eens wat hij bij l1 geeft als je deze op 7A of 9A zet. Want dan lijkt het me dat die bij jou al gouw boven de 110% gaat?
Dit komt omdat nieuwe rijhulpsystemen aan de nieuwe UNECE DCAS regels moeten voldoenMooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:41:
En het tweede, nog vervelendere, punt is dat er geen mogelijkheid is om de auto +5 km/u aan te laten houden of +5% bijv. Ja, die setting is er... maar niet i.c.m. Driving Assist Pro zegt ie.
Ik had het zelfde probleem na de update. Van de week is het gelukt om alsnog de Nederlandse taal te downloaden.
Ik heb mijn smartphone als netwerk ingesteld via de hotspot op de smartphone. Dit kun je doen bij wifi instellingen op de auto.
Daarna lukte het opeens wel. Echter wel met wat hoorden en stoten. Tussentijds af en toe de microfoon knop op het stuur ingedrukt en daarmee kon ik zie hoe ver het uploaden verliep.
Ik denk dat ik al en al gauw een half uur bezig ben geweest, maar het is gelukt.
Ik heb mijn smartphone als netwerk ingesteld via de hotspot op de smartphone. Dit kun je doen bij wifi instellingen op de auto.
Daarna lukte het opeens wel. Echter wel met wat hoorden en stoten. Tussentijds af en toe de microfoon knop op het stuur ingedrukt en daarmee kon ik zie hoe ver het uploaden verliep.
Ik denk dat ik al en al gauw een half uur bezig ben geweest, maar het is gelukt.
Ik ben verder niet bekend met die regelgevingen, maar geldt dat dan voor L2+ systemen specifiek? Want in een Tesla kan je met TACC en ook FSD wél een afwijking opgeven, naar keuze in km/u of %.pdidi schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:45:
[...]
Dit komt omdat nieuwe rijhulpsystemen aan de nieuwe UNECE DCAS regels moeten voldoen
[Afbeelding]
Dat geldt idd voor alle nieuwe L2+ systemen die sinds 2024 zijn goedgekeurd. FSD Supervised heeft daar een uitzondering voor gekregen van de RDW (wat mogelijk nog een punt van discussie wordt bij de definitieve EU goedkeuring), maar het grote verschil is dat die +10% niet betekent dat de auto altijd +10% uit zichzelf te hard gaat rijden (wat bij conventionele ACC wel zo is/was). Meestal gebeurd dat pas als de bestuurder zelf even wat extra gas heeft gegevenMooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:23:
[...]
Ik ben verder niet bekend met die regelgevingen, maar geldt dat dan voor L2+ systemen specifiek? Want in een Tesla kan je met TACC en ook FSD wél een afwijking opgeven, naar keuze in km/u of %.
Deal met Musk en een deel van het cabinet destijds.pdidi schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:52:
[...]
Dat geldt idd voor alle nieuwe L2+ systemen die sinds 2024 zijn goedgekeurd. FSD Supervised heeft daar een uitzondering voor gekregen van de RDW (wat mogelijk nog een punt van discussie wordt bij de definitieve EU goedkeuring), maar het grote verschil is dat die +10% niet betekent dat de auto altijd +10% uit zichzelf te hard gaat rijden (wat bij conventionele ACC wel zo is/was). Meestal gebeurd dat pas als de bestuurder zelf even wat extra gas heeft gegeven
Tesla koos in 2015 bewust de Nederlandse RDW als Europese toelatingsautoriteit. Een goedkeuring kon vervolgens toegang tot de Europese markt geven. Rond diezelfde periode werd Nederland belangrijk voor Tesla en vice versa. In de documentaire zit zelfs een apart onderdeel “Tesla komt naar Nederland”.
Volgens de Zweedse transportautoriteit vonden Tesla en de RDW samen een creatieve interpretatie van de regels waardoor destijds Autopilot (nu FSD) toch kon worden toegelaten, terwijl Zweden en andere betrokkenen meenden dat de toenmalige regels dat helemaal niet toestonden. Zelfs binnen de RDW bestond daar onenigheid over. En als in een lidstaat iets is goedgekeurd dan geldt dat voor alle lidstaten.
Een half jaar geleden is er een docu over geweest op Zembla, ging over bovenstaande en alle problemen rondom Phantom breaking docu heet Black Box Tesla en is vast nog ergens terug te vinden op ‘t net.
Bedankt voor de zeer uitgebreide ervaring. Komende maandag mag ik mijn 40 ophalen maar ben net zoals jij nogal kritisch dus ben zeker dat ik me wel ga kunnen vinden in de puntjes die je hebt aangehaald. Sommige zaken zijn nu gewoon niet te verantwoorden als je dergelijke prijs vraagt voor een wagen.MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:41:
Waarschuwing: lange post.![]()
Inmiddels heb ik een lange proefrit achter de rug waarbij ik de auto 1,5 dag mee heb mogen nemen en dus niet alleen rijden maar ook tussendoor tijd kunnen nemen om even wat settings te veranderen zoals je ze wilt hebben, je eigen telefoon verbinden voor CarPlay en simpelweg uitzoeken hoe de auto werkt.
Rijden
Na een korte proefrit in een iX3 50 nu de iX3 40 (met 21" velgen) en het verschil is kleiner dan gedacht als je gewoon relaxt rijdt. Wel viel op dat de iX3 40 op vochtig asfalt bij niet eens vol gas achter uit wil breken, behoorlijk makkelijk zelfs maar de ESP grijpt wel erg goed in waardoor je zeker niet zijwaarts gaat natuurlijk. Maar wel opvallend en hier wordt de meerwaarde van AWD toch wel weer aangetoond, want mijn EV6 AWD heeft min of meer evenveel vermogen (325 pk) als de iX3 40 maar was onmogelijk uit te laten breken terwijl die in Sport mode zelfs echt giftig reageert.
Comfort is goed en de auto stuurt heerlijk. Wel vond ik dat de auto op bepaalde drempels (met name op, niet af) te snel tegen z'n einddemper aanspringt en dat maakt het juist minder comfortabel. Drempel af is echter heel goed en komt heel fijn terug naar de neutraalstand. Oneffenheden zoals richels bij wegdekovergangen op de snelweg of bruggen of soms simpelweg slechte wegen komen te hard door, daar merk je dat dit een standaard onderstel is en hier is de iX3 niks beter dan mijn EV6.
Bijgeluiden
De iX3 heeft een standaard onderstel, geen gelaagd glas en de demo auto een panoramadak. En dat is te merken. In een eerdere korte proefrit hartje zomer was de auto redelijk stil, maar nu met regen of droog maar vochtig asfalt hoor je wel heel goed het bandengeruis naar binnen komen. Rijwind valt mee, maar had zeker beter gekund. Qua rijwind beter dan de EV6, qua bandengeruis vergelijkbaar.
Daarnaast toch wel regelmatig bij drempels of bochten wat bijgeluiden gehoord die bij de ramen/panoramadak/dashboard vandaan leken te komen. Echt plaatsen konden we het niet, maar een beetje een gekraak/gerammel. Wel voor korte duur en niet superhard, maar toch jammer.
Comfort
Los van het rijcomfort wat ik al benoemde zitten de stoelen heerlijk zacht en kan je het langer op uithouden dan de accu het uithoudt zullen we maar zeggen. Wat ik wel merkte is dat de 40 ietwat steviger zat dan de 50 terwijl het allebei de contemporary bekleding had, ik vermoed omdat de 50 al ±4000 km had gereden en de 40 ±300 km toen wij hem meekregen. Dus ze zullen vermoedelijk nog wat zachter worden na een tijdje.
Wat wel een stuk minder was, was het gebrek aan stoelverkoeling. We hadden de auto op de oprit staan en daar scheen de zon in de ochtend al lekker en ja, met de neus in de zon dus de bekleding ook. En dat was te merken ondanks dat het buiten nog geen 20C was en rond 10u. De bekleding én middenarmsteun waren gloeiend heet, zo heet dat ik nog even ging vergelijken met onze 2e auto die ernaast stond en echt lederen bekleding heeft (maar wel stoelverkoeling) en die voelde minder heet aan op eerste indruk. Terug de iX3 in en we hadden een rit van ±45 min en hoewel de A/C het fantastisch deed bleef ik de hele rit een plakkerige rug houden. En dit heb ik in een andere auto weleens eerder meegemaakt en wat ik dan deed is de luchtroosters op je zij richten en als je dan even je stoel uitkomt blaast ie op de stoel, dat is een goede workaround vind ik zelf. Maar daar merkte ik dat het digitaal verstellen wel vervelend is. Het ziet er misschien cleaner uit qua roosters, maar dit is toch een functie waar niemand ooit om heeft gevraagd? Daarnaast: het digitaliseren van veel zaken snap ik, dat is goedkoper, maar hier juist niet want er moeten nu motortjes geplaatst worden achter de roosters die normaal handmatig zijn. Gekke keuze dus.
Hier merkte ik toch wel dat hoewel nepleer op veel gebieden goed genoeg is, dat het toch wel erg warm en plakkerig is in de zomer. Mijn vrouw had een keer een EX30 gereden waar ik ook in meeging en die had een soort nylon/petfles recycled materiaal voor de stoelen (net als wat BMW standaard aanbiedt) en dat was een nog groter drama. Autofabrikanten: waarom niet gewoon stof aan blijven bieden als goedkoopste optie? De fijnste stoelen qua klimaat die ik heb meegemaakt zijn mijn huidige EV6 GT-Line alcantara stoelen en de Mazda MX-30 stof+leer (alleen aan de randen).
Een ander ding is de 3e klimaatzone achter: de kinderen waren mee en die klaagden allebei heel snel al over harde wind bij hun benen (korte broek aan). Ik zag in het display dat de iX3 onder de voorstoelen ook luchtkanalen heeft voor de achter passagiers en er ruimte onder de zitting achter zit waar dat naartoe gezogen wordt. En ja, ze hebben de temp veranderd maar dan wordt de lucht warmer, niet minder. En ik heb het zelf ook even geprobeerd en inderdaad: zelfs met toen 20C buiten en de A/C op 21C in de auto voor en 23C achter was het echt een best stevige windstroom. En die kan je dus niet instellen, wat heel raar is. Toen ik voor handmatig de luchtstroom (die voor eigenlijk perfect was) op de laagste stand zette ging het achter wel iets minder, maar omdat je daar in een veel donkerdere plek zit met minder zon is het effect veel groter. Beide kinderen waren echt continu aan het klagen en ik geef ze gelijk: waarom een 3e zone als je niet eens de luchtstroom kan instellen/uitzetten? Alleen de luchtroosters in het midden kon je uitzetten, maar dat was het probleem juist niet.
Laatste comfortpunt omtrent de stoelen: ik merkte nu gedurende de langere proefrit dat de contemporary stoelen met de rand ter hoogte van mijn schouders/schouderbladen tegen mijn bovenarmen schuurt. Dus elke keer als je vanuit je comfortabele houding waarbij je ellebogen op de armsteunen rust en het stuur soepeltjes vast hebt en je moet sturen of je verandert van grip of zithouding, dan schuur ik tegen de rand aan, dat is het stuk boven de brede grijze rand bij de zwarte contemporary stoelen. Dus het randje wat naar voren steekt en je grip moet geven, maar ik vond het totaal niet prettig en weet dat dit iets is wat me op lange termijn zou gaan irriteren. Ik ben niet de langste en mijn vrouw die een stukje korter is dan ik had er juist geen last van. Dus het zal heel persoonlijk zijn. Enige oplossing lijkt te zijn de échte M Sport stoelen met adelaide grey, maar dat betekent én bijbetalen voor M Sport wat ik niet hoef én de extra dure stoelen (1400 extra tov contemporary). Dat prijst de auto in één keer buiten mijn budget.
Rijhulpsystemen
In de basis is de ADAS in de iX3 zwaar indrukwekkend. Ik heb op de snelweg 30 min lang zonder handen aan het stuur gezeten en meerdere keren met kijken van rijstrook gewisseld. Wel pakte hij 2x het kijken niet en andere keren zakte ik achter een vrachtwagen van 105 km/u naar 90 km/u en gaf hij geen suggestie ondanks dat de linkerbaan leeg was. Maar tikje tegen het knipperlicht en hoppa hij ging direct. Wel laat hij erg lang het knipperlicht aan, maar daar heb je geen last van.
Wat ik echter zeer storend vond waren twee dingen: ten eerste is er de optie om de auto automatisch de geldende snelheid over te laten nemen. Dat werkt perfect zolang het werkt om het even Cruijffiaans uit te drukken. Wat ik ermee bedoel is: als je op een 80 weg rijdt en het wordt 50 dan gaat hij ±500m van tevoren al rustig afzakken en kom je met stipt 50 bij het bord aan. Ook rotondes benaderen is op zich zwaar indrukwekkend: je rijdt 55 km/u en via de navi ziet hij dat het een rotonde is en laat je al afzakken, 50-100m voor de bocht zegt ie ook neem het stuur over maar de snelheid die hij aanhoudt is heel goed, ietwat rustiger dan ik zelf zou rijden maar geen slakkengang en het is best eng de eerste paar keer om te zien dat de auto met 30-35 km/u over een rotonde blijft gaan en als je de bocht uitkomt hij gelijk weer snelheid oppakt en het sturen automatisch aanzet weer.
Maar (er is altijd een maar): er zijn teveel false positives, zo dacht de auto op de snelweg een keer dat het 70 was en ja als je dan 105 km/u rijdt, dan remt ie toch best stevig af, zeker omdat je het totaal niet verwacht want je zit op te letten en er is nergens een 70 bord te vinden, geen werkzaamheden, gewoon een overzichtelijke 2-baans snelweg.
En het tweede, nog vervelendere, punt is dat er geen mogelijkheid is om de auto +5 km/u aan te laten houden of +5% bijv. Ja, die setting is er... maar niet i.c.m. Driving Assist Pro zegt ie. Dus schakel je dat uit heb je geen volledige ADAS met Highway Assistent meer waar je wel voor betaalt als je die optie gekozen hebt. Ik heb zelfs Driving Assist Pro uitgezet, de setting naar +5 km/u gezet en daarna weer aangezet en dan houdt hij strikt 50/70/80/100 km/u aan. En moet je elke keer met de + op het stuur 5x drukken om tot 55/75/85/105 km/u te komen. En zeker als je binnendoor rijdt is dat al heel snel heel vervelend. En voor mij ook een dealbreaker. Dit lijkt me iets wat in een update opgelost kan worden, maar ik las ergens ook dat het vanwege de L2+ eisen zo strikt moet zijn. Nou, dan heb ik liever de Highway Drive Assist van de EV6 die dit wel gewoon toestaat en qua instellen meer als een traditionele ACC werkt: je rijdt 105 km/u en je zet hem aan en hij houdt die snelheid aan, annuleer je en druk je op Res+ dan pakt hij de oude snelheid weer op. BMW niet, zelfs al rijd je 105, hij zet hem op 100 aan en dus gaat ie gelijk remmen en moet je snel +++++ drukken (steviger indrukken is gelijk +10km/u, net teveel) om weer op snelheid te komen. Dat mist dus nét die finesse.
En het laatste, meest vervelende, punt is dat je bij vlagen niet 2 seconden je ogen van de weg mag nemen. Het is heel wisselend, maar ik had op een gegeven moment dat ik even de navigatie op het grote scherm bekeek voor het overzicht (ipv de HUD, kom ik zo op terug) en toen zei de auto heel vaak dat ik voor me moest kijken. Evenals even een andere playlist (CarPlay) selecteren, waarbij ik wel continu naar de weg keek en weer naar het scherm afwisselend, zelfs dan gaf hij zoiets aan als "meerdere keren wegkijken gedetecteerd, blijf opletten". En er waren moment dat ik echt maar even 10-20 sec op die manier bezig was maar wel continu naar de weg keek en alsnog 4/5 meldingen kreeg, om gek van te worden. En hoewel ik het deels vanuit regelgeving snap, is dit een gevalletje bureaucratie wint het van praktisch gebruiksgemak. Want wat wil de auto dan? Dat ik de ADAS maar uitzet en zelf stuur+gas geef en dan dit ga doen? Dat is vele malen gevaarlijker. En tuurlijk moet je niet continu met je scherm bezig zijn, laat staan een boek lezen of op je telefoon gaan zitten, maar als je al gewaarschuwd wordt als je letterlijk 2-3 sec de route aan het checken bent, dan is dat too much.
Overige zaken
Dan nog even een wat kortere opsomming van andere zaken die ons opgevallen zijn:Conclusie
- Heads-Up Display valt compleet weg met zonnebril. Raar want bij mijn EV6 wordt hij weliswaar flink gedimd maar wel gewoon goed zichtbaar, bij de iX3 zie ik echt nog maar een extreem vaag lijntje her en der. Mijn vrouw heeft het met haar zonnebril ook getest en dito. Toch raar dat een merk als BMW dit slechter voor elkaar heeft dan Kia, want beide zijn gewoon op de ruit geprojecteerde HUDs. De iX3 is zelfs groter.
- Vakken in de deuren zijn ruim maar erg raar vormgegeven en snoeihard plastic. Doppers en Spa flesjes (0,5L) zitten niet rechtop maar schuiven weg in een rare positie die niet rechtop én niet liggend is. Daardoor rammelen ze bij elke bocht wat totaal niet fijn is. Ter vergelijk: de EV6 is ook snoeihard plastic maar daar blijven de flessen/doppers rechtop en heb ik nog nooit gemerkt dat ze heen en weer gaan. De EX40 én EX60 hebben hier vilt als bedekking en dan maakt heen en weer schudden niet uit, vreemd dat de iX3 dat voor 70-80k niet heeft.
- Algehele aflegplekken voor spullen vallen tegen. Hoewel de deurvakken groot zijn, zorgt juist de rare positie van de flessen ervoor dat je daarnaast weinig meer kwijt kan en er lijkt wel enige voorgevormde flessenhoudervorm in te zitten, maar dat werkt dus voor geen meter. Andere vakjes heb je niet. Geen extra vakje in de deuren, geen vakken/netten achterop de voorstoelen, geen vakje in de armsteun achter los van de bekerhouders en dus zeiden onze kinderen ook dat ze hun telefoon nergens netjes kwijt konden. Behalve wederom in die deurvakken waar ze met de flessen mee rammelden.
- Infotainment systeem reageert regelmatig heel erg traag. Ik wou naar een plek navigeren die ik blind op de kaart kan vinden en op je telefoon met je favo navigatie app is dat zo gepiept, maar bij BMW zat ik na elke zoom soms 0,5 sec (prima) maar soms ook echt 10 sec te wachten totdat de satellietweergave geladen werd. En het bereik was gewoon goed. Ook regelmatig dat een knop niet lijkt te reageren, je ziet wel dat je hem aangeraakt hebt en hoor dat soort piepje, maar er gebeurt niks, tot ie ineens wel verschijnt 5-10 sec later. Dit stemt niet hoopvol voor (hopelijk) jarenlange updates die zoals bekend is van telefoons en andere auto's het er nooit sneller op maken, maar op den duur juist trager maken.
- Panoramic Vision Display: mijn eerste reactie was: wow geweldig en nog steeds ziet het er zeer gaaf uit. Maar icm HUD zie ik het nut er niet meer van in. Terwijl ik reed vroeg ik mijn vrouw ook: heb jij als passagier nog baat erbij? Eigenlijk niet was haar antwoord, want het 18" scherm staat kaarsrecht en kan zij dus ook goed aflezen als het gaat om route of muziek.
- Wat wel erg fijn is is dat BMW nog fysieke knoppen heeft voor de stoelen, de spiegels en de R/N/D/B standen en volumeknop en alarmlichten. Dat de A/C in het scherm zit vind ik prima, los van de luchtroosters dan, stel ik meestal puur de temp even iets hoger/lager in en het enige andere is inschakelen van stoelverwarming/-verkoeling als hij dit zou hebben en dat is allemaal goed te vinden.
- Ook fijn is dat als je CarPlay voor je muziek gebruikt je die op het Home screen kan zien/bedienen naast je BMW navigatie. Die overigens ook erg goed werkt, als hij eenmaal loopt. Wat ik wel jammer vind is dat je niet kan kiezen om de navi links en muziek rechts te hebben, maar wie weet komt dat ooit nog.
- Automatisch inparkeren: 2x geprobeerd: 1x bij een parkeergarage met palen overal en dat deed hij echt heel goed, je kan gewoon op het scherm een parkeerplek selecteren en vooruit/achteruit parkeren kiezen en dan starten maar. Wel eng vlot, maar dat maakt het zodra je er vertrouwen in hebt wel erg fijn om te hebben. Thuis hebben we een oprit waar je 4 auto's kwijt kan (2 voor en 2 naast elkaar) en ondanks dat ik meerdere keren rustig erlangs gereden ben en zowel vooruit als achteruit koos, hij zag er geen parkeerplek in. Wellicht dat de optie waarmee je een parkeeractie kan laten opnemen (ik ben de naam even kwijt) daarin helpt, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd, vond ik te tijdrovend.
- Eucalyptus Green is eigenlijk gewoon grijs, zo staat hij ook op kenteken zei de dealer. Zondag was het zonnig en toen zag je wel een groene tint, maar niet enorm goed. Desondanks is het voor een grijze kleur wel een hele mooie! Met het M Sport pakket van de demo oogt het mooi, precies genoeg contrast en ik durf te wedden dat de niet M Sport uitvoering ook prima uitpakt, die vind ik met lichte kleuren te opvallend (zoals wit of space silver).
- Verbruik was op de zonnige zondag met combinatie van binnendoor en snelweg 16,5 kWh/100 km. Dat was totaal 1u 40min rijden met gemiddeld 56,6 km/u. Volgens de auto zelf dus. Echt heel netjes. Vandaag met nat wegdek en 18C terug naar de dealer gereden, 30 min alleen maar snelweg, verbruik 17,9 kWh/100 km. Terugweg met mijn Kia EV6 dezelfde route 17,8 kWh/100 km. Maar... de BMW is wel een flink grotere auto dus erg netjes. Tegelijkertijd weet ik dat mijn EV6 AWD een stuk minder zuinig is dan de RWD, dus het is ook niet helemaal 1:1 vergelijk, maar alsnog vind ik het verbruik dus gewoon erg goed. Dit betekent namelijk dat uitgaande van puur snelweg en de netto 82,6 kWh dat je 461 km ver kan komen. En kijkend naar het gecombineerde verbruik van 16,5 kWh/100 km bij perfecte omstandigheden (zonnig, 19-21C) zou je op 500 km uitkomen.
Mijn persoonlijke conclusie, en ik ben een kritisch persoon, zeker als ik op het punt sta ±72k van mijn eigen geld uit te geven, is dat de BMW veel pluspunten heeft maar het op detailniveau en een paar essentiële punten toch wel af laat weten. En enkele punten zijn zeker geen dealbreakers, maar bij elkaar genomen voelt dit voor ons niet als een no-brainer om te doen.
En hoewel ik vaak de vergelijking trok met de EV6 en het misschien lijkt alsof ze even goed zijn, is dat natuurlijk niet zo. De EV6 heeft een aantal flinke nadelen en is gewoon echt minder als geheel. Maar als je een 4 jaar oude niet-premium auto vergelijkt met een hagelnieuwe premium EV die ook in een hogere prijsklasse zit, dan vallen bepaalde aspecten bij de BMW gewoon relatief gezien tegen.
Om als voorbeeld de nuance even aan te geven: het rijgeluid. De BMW is overall beter en zeker qua rijwind, maar het bandengeruis is zeker op vochtig wegdek zeker nadrukkelijk aanwezig. En dat op 21" bij de iX3 vs 20" bij de EV6. En daar komt bij dat je meer verwacht in deze prijsklasse. Puur o.b.v. korte proefritten in die auto's bekeken waren de Lexus RZ en Volvo EX60 echt mijlen beter. En dat zijn ook de auto's die ik als volgende stap ga vergelijken.
Kan dus heel goed zijn dat de BMW gewoon niet mijn auto is, want veel is gevoelsmatig of persoonlijke voorkeur. Zelfs zoiets als rijgeluiden is enerzijds een feit, maar sommige mensen boeit dit simpelweg totaal niet en als jij zo iemand bent dan is de BMW al ineens een stuk interessanter.
Dealerervaring
Als allerlaatste wil ik de dealerervaring nog wel even in heel positieve zin benoemen, want niet alleen dat ik de iX3 40 zonder problemen mee heb mogen krijgen voor 1,5 dag ondanks dat hij net binnen was. Ook hebben ze me supergoed te woord gestaan en gaven ze ook van hun kant telkens aan dat dit gewoon vrijblijvend was, etc. Tevens sprak ik nog met een BMW eigenaar toen we allebei even aan het wachten waren en die gaf aan zeer te spreken te zijn over de service, vroeg even voor welke auto ik kwam en zei zelf al iets van 5 BMW's te hebben gereden. Je merkt wel echt de passie voor het merk en dat zorgt er wel voor dat ondanks dat ik op dit moment niet voor de iX3 ga, het zou kunnen dat wanneer mijn enige andere 2 opties (EX60 en RZ) die ik nieuw overweeg evenveel minpunten met zich meebrengen dat ik dan juist wel voor de BMW ga, of een occasion, of even 1-2 jaar wachten, want als particulier kijk je toch met andere ogen en andere eisen naar 72k nieuw uitgeven of zeg 40-45k voor een i4/iX3 occasion van 3-4 jaar oud. Dan mogen er gevoelsmatig wat meer minpuntjes op zitten.
- Stilte in de cabine bij een EV is van cruciaal belang. Daarom dat ik ook niet begrijp dat ze besparen op accoustisch glas. Dat de cabine sneller opwarmt is ook een gevolg daarvan denk ik. Blijkbaar een dingetje bij BMW. Net zoals een goede isolatielaag onderin de wagen en deuren.
- Het gebrek aan opbergmogelijkheden is beschamend. Geen kleine vakjes meer om wat brol in op te bergen, zelf bespaard op een netje op de achterkant van de bestuurder en passagierszetel. En een 12V aansluiting onder de armsteun in plaats van in de koffer. Wie bedenkt het?
Het is duidelijk dat BMW dit als instapper ziet en zijn ''Premium'' materialen voor de X5 heeft gehouden.
Hebben zowel je vrouw als jij een gepolariseerde zonnebril? Dit zou het probleem zijn. Ik zie met mijn gepolariseerde zonnebril de HUD van mijn 11 jaar oude Audi A4 iets minder fel, maar nog wel leesbaar. Als het met gewone zonnebrillen ook niet meer zichtbaar is, is dat toch een epic fail?
Ik heb hetzelfde met gepolariseerde zonnebrillen. Tijdens m’n proefrit een normale zonnebril meegenomen, werkt gewoon.Yargo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:12:
[...]
Bedankt voor de zeer uitgebreide ervaring. Komende maandag mag ik mijn 40 ophalen maar ben net zoals jij nogal kritisch dus ben zeker dat ik me wel ga kunnen vinden in de puntjes die je hebt aangehaald. Sommige zaken zijn nu gewoon niet te verantwoorden als je dergelijke prijs vraagt voor een wagen.
- Stilte in de cabine bij een EV is van cruciaal belang. Daarom dat ik ook niet begrijp dat ze besparen op accoustisch glas. Dat de cabine sneller opwarmt is ook een gevolg daarvan denk ik. Blijkbaar een dingetje bij BMW. Net zoals een goede isolatielaag onderin de wagen en deuren.
- Het gebrek aan opbergmogelijkheden is beschamend. Geen kleine vakjes meer om wat brol in op te bergen, zelf bespaard op een netje op de achterkant van de bestuurder en passagierszetel. En een 12V aansluiting onder de armsteun in plaats van in de koffer. Wie bedenkt het?
Het is duidelijk dat BMW dit als instapper ziet en zijn ''Premium'' materialen voor de X5 heeft gehouden.
Hebben zowel je vrouw als jij een gepolariseerde zonnebril? Dit zou het probleem zijn. Ik zie met mijn gepolariseerde zonnebril de HUD van mijn 11 jaar oude Audi A4 iets minder fel, maar nog wel leesbaar. Als het met gewone zonnebrillen ook niet meer zichtbaar is, is dat toch een epic fail?
Ondanks je kritische blik heb je hem toch besteld :-)
Veel plezier met ophalen!
07:14:32 A0209854depette schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:07:
[...]
Voor 7A geeft hij bij mij volgende (met protection aan):
Socket #1: PWM DC 11.6% (7.0 A)
Socket #1: 105% overcurrent triggered: 7.6 > 7.0
Socket #1: I1=7.6A I2=0.0A I3=0.0A P=1.7kW Idc=0.0mA
Socket #1: overcurrent detected (7.6A > 7.0A)
Socket #1: state main : ERROR_CHARGING
Check eens wat hij bij l1 geeft als je deze op 7A of 9A zet. Want dan lijkt het me dat die bij jou al gouw boven de 110% gaat?
07:14:30 Socket #1: CPlow 9.0 V
07:14:30 Socket #1: CPhigh 9.0 V
07:14:28 Socket #1: CPlow 6.1 V
07:14:27 Socket #1: Over current detected allowed 6.5A actual 7.0A [302]
07:14:27 Socket #1: state led : ERROR_CHARGING
07:14:27 Socket #1: state Mode-3: STATE_C1
07:14:27 Socket #1: state power : POWER_OFF
07:14:27 Socket #1: state main : ERROR_CHARGING
07:14:27 Socket #1: overcurrent detected (7.0A > 6.5A)
07:14:20 Socket #1: I1=7.0A I2=0.0A I3=0.0A P=1.5kW Idc=0.0mA
07:14:20 Socket #1: L1N=228.7V L2N=229.2V L3N=230.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
07:12:09 Socket #1: PWM DC 10.8% (6.5 A)
07:12:09 Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (13.7->10.8)
07:12:09 Socket #1: Active current 8.3->6.5 due to current limit: EMS-socket
07:07:10 Socket #1: next sample interval metervalue in 900 seconds
07:06:45 Temperature: 35.5 C
07:05:44 SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(0.0 0.0 0.0)A
06:59:20 Stop logging meter values @30s.
06:59:20 Socket #1: I1=8.7A I2=0.0A I3=0.0A P=1.9kW Idc=0.0mA
06:58:20 L2L3=n/a L3L1=n/a
06:57:50 Socket #1: I1=8.7A I2=0.0A I3=0.0A P=1.9kW Idc=0.0mA
06:57:50 Socket #1: L1N=229.2V L2N=230.2V L3N=231.3V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
06:57:20 Socket #1: I1=8.7A I2=0.0A I3=0.0A P=1.9kW Idc=0.0mA
06:57:20 Socket #1: L1N=229.0V L2N=229.9V L3N=231.1V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
06:56:50 Socket #1: I1=8.7A I2=0.0A I3=0.0A P=1.9kW Idc=0.0mA
06:56:50 Socket #1: L1N=229.1V L2N=230.3V L3N=231.5V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
06:56:20 Socket #1: I1=8.7A I2=0.0A I3=0.0A P=1.9kW Idc=0.0mA
06:56:20 Socket #1: L1N=228.8V L2N=230.0V L3N=231.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
06:55:50 Socket #1: I1=8.7A I2=0.0A I3=0.0A P=1.9kW Idc=0.0mA
06:55:50 Socket #1: L1N=229.1V L2N=230.5V L3N=231.9V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
06:55:44 SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(32.0 32.0 32.0)A ALB:(0.0 0.0 0.0)A
06:55:20 Socket #1: I1=8.7A I2=0.0A I3=0.0A P=1.9kW Idc=0.0mA
06:55:20 Socket #1: L1N=228.9V L2N=230.3V L3N=231.8V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
06:55:20 Socket #1: reset HF switch count 1
06:54:50 Socket #1: I1=8.7A I2=0.0A I3=0.0A P=1.9kW Idc=0.0mA
06:54:50 Socket #1: L1N=228.7V L2N=230.1V L3N=231.6V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
06:54:27 Socket #1: 105% overcurrent triggered: 9.1 > 8.3
Top! Gelukkig 😅.Tutter schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:56:
[...]
Ik heb hetzelfde met gepolariseerde zonnebrillen. Tijdens m’n proefrit een normale zonnebril meegenomen, werkt gewoon.
Ondanks je kritische blik heb je hem toch besteld :-)
Veel plezier met ophalen!
Ja, perfectie bestaat niet zeker. GLC was een pak duurder en ik vind het rechtopstaande scherm véél teveel aanwezig. Maar de GLC heeft wel veel handigheidjes zoals het kunnen openen van de frunk door op het logo te drukken etc. Volvo EX60 was nog niet voor proefrit beschikbaar, en ook nog niet in het echt te bezichtigen op het moment dat ik wou bestellen. Wel een heel rustig interieur (ook al vind ik de middentunnel met de grote cupholders maar niets) en ook handigheidjes zoals de bakken onder de koffervloer etc.
De EV5 is heel praktisch, maar het interieur vind ik wat teveel op dat van een bestelwagen ofzo lijken.
Een combinatie van die wagens zou perfect zijn, maar helaas ☺️.
Het is hopelijk niet te veel afzien voor je straks.Yargo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:12:
[...]
Bedankt voor de zeer uitgebreide ervaring. Komende maandag mag ik mijn 40 ophalen maar ben net zoals jij nogal kritisch dus ben zeker dat ik me wel ga kunnen vinden in de puntjes die je hebt aangehaald. Sommige zaken zijn nu gewoon niet te verantwoorden als je dergelijke prijs vraagt voor een wagen.
Maar het moet toch wel een topauto zijn als dit punten van jouw kritiek zijn.
Niet mijn kritiek trouwens. Meer dan voldoende opbergruimte en stil genoeg. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding heel goed. Zo zie je maar weer, ook dit is erg persoonlijk.
Shit happens.
Ik vind persoonlijk het continu afkraken van het harde plastic in reviews zo’n gigantische dooddoener. Dat plastic op die onderkant van de deur is zo hard omdat je er regelmatig tegenaan kickt. Zou wat zijn als dat van alcantara was geweest. Gelukkig zit er niet zoveel pianolak plastic overal!
Eens. En bovendien werd ook de vorige generatie x3 g01 ook al door BMW gezien als ‘lifestyle’ en moest je ook toen al naar de x5 voor ‘luxery’ met bijbehorende afwerking en opties. Toen ik in 2018 de g01 kocht, was de kritiek vergelijkbaar. Voor mij hoort dat pas bij de prijsklasse 100k+.ergodyne1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:51:
Ik vind persoonlijk het continu afkraken van het harde plastic in reviews zo’n gigantische dooddoener. Dat plastic op die onderkant van de deur is zo hard omdat je er regelmatig tegenaan kickt. Zou wat zijn als dat van alcantara was geweest. Gelukkig zit er niet zoveel pianolak plastic overal!
Geen vilt in de deurvakken is ook geen gemis. Regelmatig vind ik plakkerig snoep en ander afval in de deurvakken: lang leve het ontbreken van vilt
Voor wat betreft het ontbreken van de akoestische zijruiten (voorkant, want achterruiten waren voorheen ook niet akoestisch), blijf ik erbij dat ik die niet mis ten opzichte van mijn g01. Het geluid is in mijn overtuiging vergelijkbaar (tot 150 km/u).
Alles van Apple
Iedere reviewer die moppert over hard plastic onder in de deuren valt voor mij door de mand. G01 2018 heb ik toevallig ook gehad. Bestelde het intromodel zo uit het boekje, geweldige auto was dat. Ik heb nu tijdelijk een Kodiaq met 30 vakjes om rommel in te stoppen. Ze zijn allemaal leeg 😂 wat moet je erin stoppen? Zelfde als die netjes/vakken achter de stoelen, daar vond ik alleen maar snoeppapiertjes/verpakking/troep/etc. van de kids. Vilt in de deurvakken, hmmm, ik had wel liever er iets in gehad, rubberlaagje wat je schoon kunt maken. (Binnenkort op Ali vast te koop).FabiRaket schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:21:
[...]
Eens. En bovendien werd ook de vorige generatie x3 g01 ook al door BMW gezien als ‘lifestyle’ en moest je ook toen al naar de x5 voor ‘luxery’ met bijbehorende afwerking en opties. Toen ik in 2018 de g01 kocht, was de kritiek vergelijkbaar. Voor mij hoort dat pas bij de prijsklasse 100k+.
Geen vilt in de deurvakken is ook geen gemis. Regelmatig vind ik plakkerig snoep en ander afval in de deurvakken: lang leve het ontbreken van vilt
Voor wat betreft het ontbreken van de akoestische zijruiten (voorkant, want achterruiten waren voorheen ook niet akoestisch), blijf ik erbij dat ik die niet mis ten opzichte van mijn g01. Het geluid is in mijn overtuiging vergelijkbaar (tot 150 km/u).
Leuk hoor die uigebreide reviews van mensen die er 1,5 dag in mochten rijden en niet besluiten om hem te kopen, maar dat is toch vooral jezelf goed praten waarom JIJ hem niet gaat kopen.
Ik heb hem nu zelf bijna 3 maanden in bezit en vind hem geweldig. Het rijden, het laden, het interieur, de ruimte, de uitstraling maken het pakketje compleet voor MIJ.
Natuurlijk zijn er altijd keuzes die ik persoonlijk anders had willen zien of zelfs mis, maar dit is wat het is en ik ben heel blij dat ik hem heb gekocht.
Ik heb hem nu zelf bijna 3 maanden in bezit en vind hem geweldig. Het rijden, het laden, het interieur, de ruimte, de uitstraling maken het pakketje compleet voor MIJ.
Natuurlijk zijn er altijd keuzes die ik persoonlijk anders had willen zien of zelfs mis, maar dit is wat het is en ik ben heel blij dat ik hem heb gekocht.
Sterker nog: de dealer erkende dit gewoon, dat BMW's strategie is "wil je luxer dan dit? dan moet je toch echt voor de iX5 gaan". Een verschil van dik 40k...Yargo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:12:
[...]
Ja dat hebben we, maar alsnog geldt dus dat het bij de Kia wél gewoon zichtbaar is, zij het flink gedimd maar prima zichtbaar nog steeds. Dus daar is toch iets wat daar anders is.Hebben zowel je vrouw als jij een gepolariseerde zonnebril? Dit zou het probleem zijn. Ik zie met mijn gepolariseerde zonnebril de HUD van mijn 11 jaar oude Audi A4 iets minder fel, maar nog wel leesbaar. Als het met gewone zonnebrillen ook niet meer zichtbaar is, is dat toch een epic fail?
Inmiddels heb ik een (2e) korte proefrit in de Lexus RZ gedaan en hoewel het flink regende had ik om te testen mijn zonnebril mee, kort even opgezet en dat sluit aan bij Kia: HUD is gedimd maar prima zichtbaar.
Dat jij het niet gebruikt, betekent niet dat dat ook geldt voor de rest van de gebruikers. Zoals ik zelf al schreef zetten wij vaak drinkflessen in de deuren, wij maken regelmatig langere ritten, ook omdat niet in de randstad wonen waar de ritjes gemiddeld korter zijn, en dan is het echt verdraaid fijn om een fles water bij je te hebben en die in de deur te zetten.ergodyne1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:19:
[...]
Iedere reviewer die moppert over hard plastic onder in de deuren valt voor mij door de mand. G01 2018 heb ik toevallig ook gehad. Bestelde het intromodel zo uit het boekje, geweldige auto was dat. Ik heb nu tijdelijk een Kodiaq met 30 vakjes om rommel in te stoppen. Ze zijn allemaal leeg 😂 wat moet je erin stoppen? Zelfde als die netjes/vakken achter de stoelen, daar vond ik alleen maar snoeppapiertjes/verpakking/troep/etc. van de kids. Vilt in de deurvakken, hmmm, ik had wel liever er iets in gehad, rubberlaagje wat je schoon kunt maken. (Binnenkort op Ali vast te koop).
Daarnaast gebruiken de kinderen het netje/vakje achter de voorstoelen voor de USB-kabel voor hun telefoon en evt. andere dingen die ze mee hebben. Eentje houd van stripboeken lezen dus neemt er soms 1/2 mee en waar moet je die in de iX3 kwijt? Daar zijn die vakken achter de voorstoelen normaal perfect voor en ik heb los van de iX3 nog geen enkele auto in deze klasse gevonden die ze niet heeft. Dat alleen de iX3 ze niet heeft, zegt toch wel dat er genoeg vraag naar is, want alle autofabrikanten maken hun auto's op kosten en waar ze kunnen besparen op iets waar niemand naar vraagt zullen ze ook doen, dat ze dus bij vrijwel allemaal die netjes/vakken er wel in laten zegt dat genoeg mensen daar behoefte aan hebben. Vast niet iedereen, maar dat is met alles.
En de snoeppapiertjes die hier ook voorkomen hebben we ze geleerd in de deurvakken te leggen, niet in de netjes achter de stoelen, want dan kunnen ze ze bij thuiskomst gelijk meenemen en weggooien. Werkt prima.
Kijk, dat jij een andere ervaring hebt is prima en goed dat je het deelt, maar wil je alsjeblieft stoppen met doen alsof jouw wereld de enige is? Je verkondigt het nogal respectloos, tegen het denigrerende aan, dat lijkt mij niet nodig.
Als buitenstaander vind ik dat jullie inhoudelijk allebei een punt hebben. De een gebruikt die vakken nauwelijks en vindt hard kunststof praktisch, de ander gebruikt die opbergruimte juist dagelijks. Dat zijn simpelweg verschillende wensen en ervaringen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:39:
[...]
Dat jij het niet gebruikt, betekent niet dat dat ook geldt voor de rest van de gebruikers. Zoals ik zelf al schreef zetten wij vaak drinkflessen in de deuren, wij maken regelmatig langere ritten, ook omdat niet in de randstad wonen waar de ritjes gemiddeld korter zijn, en dan is het echt verdraaid fijn om een fles water bij je te hebben en die in de deur te zetten.
Daarnaast gebruiken de kinderen het netje/vakje achter de voorstoelen voor de USB-kabel voor hun telefoon en evt. andere dingen die ze mee hebben. Eentje houd van stripboeken lezen dus neemt er soms 1/2 mee en waar moet je die in de iX3 kwijt? Daar zijn die vakken achter de voorstoelen normaal perfect voor en ik heb los van de iX3 nog geen enkele auto in deze klasse gevonden die ze niet heeft. Dat alleen de iX3 ze niet heeft, zegt toch wel dat er genoeg vraag naar is, want alle autofabrikanten maken hun auto's op kosten en waar ze kunnen besparen op iets waar niemand naar vraagt zullen ze ook doen, dat ze dus bij vrijwel allemaal die netjes/vakken er wel in laten zegt dat genoeg mensen daar behoefte aan hebben. Vast niet iedereen, maar dat is met alles.
En de snoeppapiertjes die hier ook voorkomen hebben we ze geleerd in de deurvakken te leggen, niet in de netjes achter de stoelen, want dan kunnen ze ze bij thuiskomst gelijk meenemen en weggooien. Werkt prima.
Kijk, dat jij een andere ervaring hebt is prima en goed dat je het deelt, maar wil je alsjeblieft stoppen met doen alsof jouw wereld de enige is? Je verkondigt het nogal respectloos, tegen het denigrerende aan, dat lijkt mij niet nodig.
Waar ik me soms wel over verbaas, is dat mensen na aanschaf behoorlijk negatief kunnen zijn over zaken die ze vooraf gewoon hadden kunnen zien en beoordelen. Het ontbreken van opbergvakjes, de gebruikte materialen of hard kunststof in de deuren zijn geen verborgen gebreken. Dat zie en voel je tijdens een proefrit of wanneer je de auto bekijkt. Als je dat belangrijk vindt, lijkt me dat juist iets om voor aanschaf mee te wegen en dat doe je goed.
Verder vindt ik “respectloos” wel erg zwaar aangezet. Ik lees vooral twee mensen die verschillende eisen aan een auto stellen ;-)
Ik sluit mij aan bij Tutter. Beide hebben terechte punten. Iedereen kijkt er met zijn eigen bril naar. Geef elkaar de ruimte en probeer elkaars standpunten en mening te respecteren. Ik zie ook geen taalgebruik dat niet door de beugel kan. Meestal vind ik het weleens verhelderend om dingen te horen die mij juist helemaal niet opgevallen zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door kstja0 op 18-08-2026 11:48 ]
Wij zijn ons aan het oriënteren op een mooie nieuwe EV en momenteel staat de iX3 bovenaan ons lijstje. Mercedes is niks voor ons en de Volvo EX60 vinden wij zowel van binnen als van buiten geen mooie auto. Daarnaast hebben wij helaas zeer slechte ervaringen met de kwaliteit van Volvo. Met een nieuwe Volvo de eerste 2 jaar 13 keer bij de dealer gestaan met hele dure problemen, gelukkig garantie, dus de Volvo is weg! Volvo is niet meer wat het was. De BMW iX3 is voor ons dus een hele mooie optie. Mijn vrouw vindt het bovendien een prachtige auto, dus ja, dan heb je al snel weinig andere opties meer.
Grappig om te lezen dat iedereen een auto toch ander ervaart en ziet. Ik lees veel negatieve reacties, soms op het zure af, de laatste twee dagen, over punten die wij heel anders ervaren hebben tijdens 3 lange proefrit dagen. Iedereen is anders, gelukkig ook maar. :)
Nu hebben wij eigenlijk nog geen ervaring met BMW en valt ons één ding op: BMW doet behoorlijk moeilijk over allseasonbanden. Wij rijden al jaren op Michelin CrossClimate-banden en dat bevalt ons uitstekend. Geen gedoe met het wisselen tussen zomer- en winterbanden.
Daarnaast rijden wij in de periode waarin je volgens de dealer in Nederland op winterbanden zou moeten rijden regelmatig naar Spanje. Met temperaturen van 15 tot 23 graden heb ik daar vervolgens weinig aan winterbanden. En dan in november wisselen naar winterbanden, in december weer naar zomerbanden omdat we naar Spanje gaan en in januari weer terug naar winterbanden voor Nederland. Dat is wat ons betreft simpelweg niet te doen.
Bij andere automerken wordt altijd aangegeven dat allseasonbanden prima kunnen en daar hebben wij ook nooit problemen mee gehad. Twee BMW-dealers hebben inmiddels echter aangegeven dat je op de iX3 alleen met zomer- en winterbanden met stermarkering zou moeten rijden en dat je probleem krijgt met garantie met banden zonder stermarkering.
Als het om de 50 xDrive zou gaan, kan ik daar misschien nog wel enigszins inkomen. Maar bij de achterwielaangedreven 40 zie ik eerlijk gezegd niet direct een probleem. Ik heb verschillende vergelijkingen gemaakt tussen de originele zomer- en winterbanden van BMW en goede allseasonbanden. In eigenlijk alle tests zie je maar minimale verschillen.
Mijn vraag is daarom: zijn er hier Tweakers die allseasonbanden onder hun iX3 hebben liggen? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen daarmee? Of rijden jullie alleen op ster banden?
Wij kopen een auto prive, dus geen lease.
Grappig om te lezen dat iedereen een auto toch ander ervaart en ziet. Ik lees veel negatieve reacties, soms op het zure af, de laatste twee dagen, over punten die wij heel anders ervaren hebben tijdens 3 lange proefrit dagen. Iedereen is anders, gelukkig ook maar. :)
Nu hebben wij eigenlijk nog geen ervaring met BMW en valt ons één ding op: BMW doet behoorlijk moeilijk over allseasonbanden. Wij rijden al jaren op Michelin CrossClimate-banden en dat bevalt ons uitstekend. Geen gedoe met het wisselen tussen zomer- en winterbanden.
Daarnaast rijden wij in de periode waarin je volgens de dealer in Nederland op winterbanden zou moeten rijden regelmatig naar Spanje. Met temperaturen van 15 tot 23 graden heb ik daar vervolgens weinig aan winterbanden. En dan in november wisselen naar winterbanden, in december weer naar zomerbanden omdat we naar Spanje gaan en in januari weer terug naar winterbanden voor Nederland. Dat is wat ons betreft simpelweg niet te doen.
Bij andere automerken wordt altijd aangegeven dat allseasonbanden prima kunnen en daar hebben wij ook nooit problemen mee gehad. Twee BMW-dealers hebben inmiddels echter aangegeven dat je op de iX3 alleen met zomer- en winterbanden met stermarkering zou moeten rijden en dat je probleem krijgt met garantie met banden zonder stermarkering.
Als het om de 50 xDrive zou gaan, kan ik daar misschien nog wel enigszins inkomen. Maar bij de achterwielaangedreven 40 zie ik eerlijk gezegd niet direct een probleem. Ik heb verschillende vergelijkingen gemaakt tussen de originele zomer- en winterbanden van BMW en goede allseasonbanden. In eigenlijk alle tests zie je maar minimale verschillen.
Mijn vraag is daarom: zijn er hier Tweakers die allseasonbanden onder hun iX3 hebben liggen? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen daarmee? Of rijden jullie alleen op ster banden?
Ik heb 'Bridgestone Turanza 6 all season' banden. Wel lease in België, geen weet van problemen of BMW die moeilijk zou doen...mbosje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:04:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een mooie nieuwe EV en momenteel staat de iX3 bovenaan ons lijstje. Mercedes is niks voor ons en de Volvo EX60 vinden wij zowel van binnen als van buiten geen mooie auto. Daarnaast hebben wij helaas zeer slechte ervaringen met de kwaliteit van Volvo. Met een nieuwe Volvo de eerste 2 jaar 13 keer bij de dealer gestaan met hele dure problemen, gelukkig garantie, dus de Volvo is weg! Volvo is niet meer wat het was. De BMW iX3 is voor ons dus een hele mooie optie. Mijn vrouw vindt het bovendien een prachtige auto, dus ja, dan heb je al snel weinig andere opties meer.
Ik heb de Hankook ION FLEXCLIMATE SUV er onder laten zetten. Erg fijne band. Mooi stil. Geen probleem bij de BMW dealer.mbosje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:04:
Shit happens.
De BMW dealer verwees naar de shop van BMW waar je velgen en banden kunt bestellen, maar deze zijn niet goedkoop, zie https://shop.ekris.nl/bmw/nl/accessoires/bmw-winterwielsets-zomerwielsets als voorbeeld. Ik weet niet of hier de banden tussenzitten die je zoekt. Ook kreeg ik https://www.jdbandenvelgen.nl/ aangeraden meer persoonlijk geen ervaringen mee. Wellicht andere Tweakers?PeterJones schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:48:
Dank voor jullie all season reacties @mdeiman en @Viashino . Ik wil ook graag all season banden, voor de winter, en elk seizoen wisselen. En hiervoor heb ik een extra set velgen nodig, bij voorkeur aerodynamische van BMW.
Hebben jullie of andere die kunnen kopen bij BMW of ergens anders?
Thanks voor jullie reactie, fijn om te lezen dat er nog meer mensen met all season banden rondrijden. Deze type banden ken ik nog niet, ik ga ze even opzoeken.mdeiman schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:53:
[...]
Ik heb de Hankook ION FLEXCLIMATE SUV er onder laten zetten. Erg fijne band. Mooi stil. Geen probleem bij de BMW dealer.
Welke dealer gaat het bij jou om? Wellicht moet ik mij daar dan melden.
Ik heb het niet bij BMW zelf laten doen, maar bij een lokale bandenboer. BMW wel om een offerte gevraagd, maar veeeeeeel te duur.mbosje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:53:
[...]
Thanks voor jullie reactie, fijn om te lezen dat er nog meer mensen met all season banden rondrijden. Deze type banden ken ik nog niet, ik ga ze even opzoeken.
Welke dealer gaat het bij jou om? Wellicht moet ik mij daar dan melden.
Shit happens.
Ik heb ook de dealer om een offerte gevraagd voor alle season ipv zomerbanden. Die gaf ook aan dat BMW geen all season doet of aanbeveelt. Terwijl het in het buitenland gewoon een optie is die je kunt mee bestellen.
Hij gaf aan best een offerte te willen maken, maar dat het waarschijnlijk qua prijs 'niet interessant' zou zijn.
Hij gaf aan best een offerte te willen maken, maar dat het waarschijnlijk qua prijs 'niet interessant' zou zijn.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Terwijl in de VS de iX3 met 20 inch, standaard op all seasons wordt afgeleverd. Weird.Devil schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:33:
Ik heb ook de dealer om een offerte gevraagd voor alle season ipv zomerbanden. Die gaf ook aan dat BMW geen all season doet of aanbeveelt. Terwijl het in het buitenland gewoon een optie is die je kunt mee bestellen.
Shit happens.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie!Fusuy_23 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 07:09:
[...]
Ben hier een tijdje geleden ook mee bezig geweest. Voor de juli update hadden inderdaad de 40 en de 50 een full body cover over de calipers (oogt groter inderdaad). Alleen is dit puur cosmetisch, van wat ik begreep zijn er technisch geen afwijkingen en zijn ze identiek aan elkaar.
Ik heb in het verleden wel eens een set originele BMW velgen (+banden) gekocht bij www.werksraeder24.de. Ik vermoed dat er echter (nog) niet veel te koop is voor de iX3.PeterJones schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:48:
Dank voor jullie all season reacties @mdeiman en @Viashino . Ik wil ook graag all season banden, voor de winter, en elk seizoen wisselen. En hiervoor heb ik een extra set velgen nodig, bij voorkeur aerodynamische van BMW.
Hebben jullie of andere die kunnen kopen bij BMW of ergens anders?
Kwa banden zijn ze bij de bmw dealer weinig flexibel. Ik daar ook naar gekeken omdat ik zelf mijn zomer/winterbanden wissel en dan thuis heb liggen. Voor de winter ga ik een setje halen bij een andere partij omdat ik graag op Michelin winterbandjes rijd. BMW heeft de banden met een ster zo uitvoerig getweakd dat die precies de eigenschappen hebben zoals zij dat bedacht hebben. Dat is niet perse in lijn met hoe ik het zelf wil hebben.
En Mbosje: jij lijkt een prima situatie te hebben voor all seasons, zou ik in jou situatie ook doen. Laat ze maar mopperen over die ster.
En Mbosje: jij lijkt een prima situatie te hebben voor all seasons, zou ik in jou situatie ook doen. Laat ze maar mopperen over die ster.
Volgens mij heb ik ook niks denigrerends geschreven. Was ook niet zo bedoelt. Het was een reactie op een review waarbij ik wilde aangeven dat er ook mensen zijn die anders tegen dingen aankijken. Nogmaals ik snap dat mensen blij worden van vakjes achterin de stoelen, etc. Ik heb ze niet nodig. Ieder zijn eigen.Tutter schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:47:
[...]
Als buitenstaander vind ik dat jullie inhoudelijk allebei een punt hebben. De een gebruikt die vakken nauwelijks en vindt hard kunststof praktisch, de ander gebruikt die opbergruimte juist dagelijks. Dat zijn simpelweg verschillende wensen en ervaringen.
Waar ik me soms wel over verbaas, is dat mensen na aanschaf behoorlijk negatief kunnen zijn over zaken die ze vooraf gewoon hadden kunnen zien en beoordelen. Het ontbreken van opbergvakjes, de gebruikte materialen of hard kunststof in de deuren zijn geen verborgen gebreken. Dat zie en voel je tijdens een proefrit of wanneer je de auto bekijkt. Als je dat belangrijk vindt, lijkt me dat juist iets om voor aanschaf mee te wegen en dat doe je goed.
Verder vindt ik “respectloos” wel erg zwaar aangezet. Ik lees vooral twee mensen die verschillende eisen aan een auto stellen ;-)
Ik vind het persoonlijk minder aardig als je gaat afgeven op iets in een topic waar vooral kopers of eigenaren zitten. Ik ga ook niet in het EX60 topic roepen dat ik hem laatst zag rijden en hem LELIJK vond 🤭 (en dan de software van Volvo, kan ik een boek over schrijven)…
Na enkele dagen rijden met mijn nieuwe iX3 50, enkele kleine opmerkingen
- Eerst en vooral, wat een genot om met te rijden! En wat een power!
- De "biep" bij het openen/sluiten is een pak luider dan bij mijn vorige BMW. Niet super handig als je s morgens vroeg moet vertrekken en in een wijk woont

- De middenconsole is vrij onhandig vind ik persoonlijk. In mijn 5-series ging deze open in 2 helften, waardoor je er makkelijker in kon
- Jammer dat BMW wou besparen op hendels aan de binnenkant boven de deuren
- Panoramic vision is wel nice, maar waarom kan je in personal mode niet gewoon alle widgets selecteren die in andere views beschikbaar zijn? Ik zou graag in personal mode bijvoorbeeld mijn huidig en gemiddeld verbruik zien?
- HUD niet zichtbaar als je een zonnebril draagt
Thx voor je opmerkingen. Eens met je opmerkingen. Inderdaad minors. De HUD heb ik bewust niet, dus ook geen last van haha.SKB schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:52:
Na enkele dagen rijden met mijn nieuwe iX3 50, enkele kleine opmerkingen
- Eerst en vooral, wat een genot om met te rijden! En wat een power!
- De "biep" bij het openen/sluiten is een pak luider dan bij mijn vorige BMW. Niet super handig als je s morgens vroeg moet vertrekken en in een wijk woont
- De middenconsole is vrij onhandig vind ik persoonlijk. In mijn 5-series ging deze open in 2 helften, waardoor je er makkelijker in kon
- Jammer dat BMW wou besparen op hendels aan de binnenkant boven de deuren
- Panoramic vision is wel nice, maar waarom kan je in personal mode niet gewoon alle widgets selecteren die in andere views beschikbaar zijn? Ik zou graag in personal mode bijvoorbeeld mijn huidig en gemiddeld verbruik zien?
- HUD niet zichtbaar als je een zonnebril draagt
Die bieb die wil je bewust? Die kun je uitzetten.
De gevarendriehoek in de rechterbuitenspiegel doet het bij mij vaak niet. BMW geeft aan dat als je een voertuig te snel inhaalt de driehoek niet aangaat. Op de snelweg overdag rij ik niet harder dan 100 en dan doet ie het de meeste keren ook niet. Hoe is dat bij anderen? Erg benieuwd.
Na drie weken mag ik de auto weer ophalen. Reparaties afgerond. Ben benieuwd. Het was een hele zoektocht voor hun en de technici uit Hongarije.
Shit happens.
Vorige wagen ging niet altijd op slot bij het weglopen. Dus die biep was wel handig om zeker te zijnmdeiman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:35:
[...]
ik heb in mei een iX3 50 besteld. Toen hadden ze gezegd, dat die zeker niet meer in 2026 zal komen, maar pas in Q1 van 2027 zou komen, maar dat er nog 2027 planning gemaakt is en dat ze dus niet weten wanneer er terug slots voor de 50 zouden vrijkomen.
ondertussen zijn we al 3.5maand later en heb ik opnieuw geïnformeerd en blijkbaar weten ze het nog steeds niet.
het is toch gek dat ze geen leverdatum kunnen doorgeven voor een auto die je bestelt.
hebben jullie soortgelijke ervaring?
ondertussen zijn we al 3.5maand later en heb ik opnieuw geïnformeerd en blijkbaar weten ze het nog steeds niet.
het is toch gek dat ze geen leverdatum kunnen doorgeven voor een auto die je bestelt.
hebben jullie soortgelijke ervaring?
enkel jouw dealer kan daar op antwoorden
zij hebben specifieke productieslots en daarvan kunnen zij pefect vertellen wanneer die vallen
Als zij nu zeggen dat ze t niet weten, dan hebben zij volgens mij geen productieslot voorhanden en is het wachten.
zij hebben specifieke productieslots en daarvan kunnen zij pefect vertellen wanneer die vallen
Als zij nu zeggen dat ze t niet weten, dan hebben zij volgens mij geen productieslot voorhanden en is het wachten.
Is al veel over geschreven: neem een niet gepolariseerde zonnebril. Ik gebruik zo eentje zelf al vele jaren omdat ik ook al vele auto's gehad heb (en nog steeds heb) met HUD.SKB schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:52:
• HUD niet zichtbaar als je een zonnebril draagt
[/list]
Of draai je hoofd 90 graden?Franciesco schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
Is al veel over geschreven: neem een niet gepolariseerde zonnebril. Ik gebruik zo eentje zelf al vele jaren omdat ik ook al vele auto's gehad heb (en nog steeds heb) met HUD.
Fijn dat de auto weer gereed is, wat hebben ze allemaal gedaan om het op te lossen en is het opgelost? Ben wel nieuwsgierig.mdeiman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:35:
[...]
Thx voor je opmerkingen. Eens met je opmerkingen. Inderdaad minors. De HUD heb ik bewust niet, dus ook geen last van haha.
De gevarendriehoek in de rechterbuitenspiegel doet het bij mij vaak niet. BMW geeft aan dat als je een voertuig te snel inhaalt de driehoek niet aangaat. Op de snelweg overdag rij ik niet harder dan 100 en dan doet ie het de meeste keren ook niet. Hoe is dat bij anderen? Erg benieuwd.
Na drie weken mag ik de auto weer ophalen. Reparaties afgerond. Ben benieuwd. Het was een hele zoektocht voor hun en de technici uit Hongarije.
Ik schrok al, HUD vind ik zeer prettig en de keren dat wij een proefrit hebben gemaakt met zonnebril konden wij de HUD gewoon zien. Ik heb geen gepolariseerde zonnebril.Franciesco schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
Is al veel over geschreven: neem een niet gepolariseerde zonnebril. Ik gebruik zo eentje zelf al vele jaren omdat ik ook al vele auto's gehad heb (en nog steeds heb) met HUD.
Inmiddels al > 18,000 km gereden met mijn IX3. Heb al heul veul leasebakken gereden, maar dit is wel een klasse apart hoor. Wat een fijne auto.. ook afgelopen vakantie heerlijk met hem getoerd door Frankrijk, Spanje en België. Heerlijk met die lange range
HT-addict in spe
Update spraakassistent: Alexa werkt! (OS 26.07.31)
Eerder in dit topic ging het over de spraakassistent die vastliep bij het downloaden van de Nederlandse taal. Aantal pagina's terug was al te lezen dat BMW dit snel heeft gefixed. Inmiddels werkt ook Alexa.
Hoe activeer je Alexa?
Ga naar Apps => Spraakassistent => tabblad 2: ' Tutorials' => 'Muziek, podcasts en meer'
Vervolgens krijg je na even wachten een QR-code en kan je via je mobiel inloggen bij Amazon. Vervolgens kun je 'Hey BMW' alles vragen en werkt het aanzienlijk beter dan de reguliere spraakassistent. Erg gaaf
[ps. dit werkt vermoedelijk alleen met de laatste OS versie, zie bovenaan]
Eerder in dit topic ging het over de spraakassistent die vastliep bij het downloaden van de Nederlandse taal. Aantal pagina's terug was al te lezen dat BMW dit snel heeft gefixed. Inmiddels werkt ook Alexa.
Hoe activeer je Alexa?
Ga naar Apps => Spraakassistent => tabblad 2: ' Tutorials' => 'Muziek, podcasts en meer'
Vervolgens krijg je na even wachten een QR-code en kan je via je mobiel inloggen bij Amazon. Vervolgens kun je 'Hey BMW' alles vragen en werkt het aanzienlijk beter dan de reguliere spraakassistent. Erg gaaf
Alles van Apple
De centrale computer is vervangen, maar daarna kregen ze de boel niet meer aan de praat. De oude is vervolgens teruggezet met een nieuwe accu. De 48V. Daarnaast is alle software gewist en weer opnieuw geïnstalleerd met een bepaalde software-aanpassing. Na een 100km test door hun is de auto in overleg met Hongarije weer vrijgegeven.mbosje schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:47:
[...]
Fijn dat de auto weer gereed is, wat hebben ze allemaal gedaan om het op te lossen en is het opgelost? Ben wel nieuwsgierig.
We gaan er het beste van hopen.
Maar man, wat een fijne auto als je er weer in gaat rijden. Het comfort, de panoramic vision en die soft stop is zo fijn. Ook het anticiperen op ander verkeer, rotondes en noem maar op. Heerlijk.
Bij geluidswaarschuwingen reduceren zit ook knop waar je kunt selecteren welke je wilt reduceren, maar als ik daar op klik gaat ie uit dat scherm en gaat naar het hoofdscherm. Dat werkt nog niet. Bij anderen wel?
Shit happens.
Dat klinkt best ingrijpend en zonde dat je je auto dan een tijdje kwijt bent. Maar klinkt wel dat ze het serieus hebben opgepakt. Zal voor je duimen!mdeiman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:49:
[...]
De centrale computer is vervangen, maar daarna kregen ze de boel niet meer aan de praat. De oude is vervolgens teruggezet met een nieuwe accu. De 48V. Daarnaast is alle software gewist en weer opnieuw geïnstalleerd met een bepaalde software-aanpassing. Na een 100km test door hun is de auto in overleg met Hongarije weer vrijgegeven.
Maar man, wat een fijne auto als je er weer in gaat rijden. Het comfort, de panoramic vision en die soft stop is zo fijn. Ook het anticiperen op ander verkeer, rotondes en noem maar op. Heerlijk.
Bij geluidswaarschuwingen reduceren zit ook knop waar je kunt selecteren welke je wilt reduceren, maar als ik daar op klik gaat ie uit dat scherm en gaat naar het hoofdscherm. Dat werkt nog niet. Bij anderen wel?
Kleine update naar aanleiding van mijn zoektocht naar all-seasonbanden voor de BMW iX3 en de Nederlandse dealers die daar zo moeilijk over doen.
De ouders van vrienden van ons rijden al hun hele leven BMW en gaven aan dat ze vaker “gezeur” hebben gehad bij dealers in Nederland met garantie en goede oplossingen. Sindsdien gaan ze eigenlijk altijd naar een BMW-dealer in Duitsland. Wij hebben het geluk dat we maar 25 km van de grens wonen.
Volgens hen lossen ze bij de BMW-dealer in Duitsland garantiegevallen veel makkelijker op, doen ze nooit moeilijk en zetten ze altijd een stap extra. Zaken waarbij ze bij de dealer in Nederland niet willen helpen of aangeven dat het geen garantie is, lossen ze in Duitsland gewoon op. Al moesten ze alles vervangen zei de Duitse dealer, garantie is garantie. Naar aanleiding van dit verhaal zijn ze vandaag dus naar zijn BMW-dealer in Duitsland gereden, die slechts 8 km verder ligt dan een dealer in Nederland😂.
En wat zegt de dealer in Duitsland? All-seasonbanden zijn geen enkel probleem! Alleen niet op een xDrive. Toen ze vroegen hoe het dan zit met de garantie als je met niet-sterbanden rijdt, keken ze daar nogal vreemd van op. Ze vonden het zelfs erg vreemd en bijna schandalig dat dealers in Nederland dit durven te zeggen.
Ze draaien met alle liefde all-seasonbanden om de auto als we deze in Nederland bestellen en vervolgens bij hen langskomen. De auto kan daar zelfs gewoon in onderhoud, inclusief de gratis servicebeurten, en blijft volledig onder BMW garantie. Allemaal geen probleem. Ze zeiden nog als ze in Nederland lastig doen kom dan gewoon even bij ons. Natuurlijk nog even afwachten of ze het ook nakomen als er wat is, maar de ervaringen van anderen zijn goed.
Kortom: meteen goed geholpen, geen moeilijk gedoe en geen verplichtingen. Eigenlijk precies zoals je van een BMW-dealer verwacht. Jammer dat het meer gedoe is om een auto in Duitsland te kopen en naar Nederland te importeren als zou ik het daar kopen.
Dus mocht je (garantie) klachten hebben en in de buurt van de grens wonen, deze tip.
De ouders van vrienden van ons rijden al hun hele leven BMW en gaven aan dat ze vaker “gezeur” hebben gehad bij dealers in Nederland met garantie en goede oplossingen. Sindsdien gaan ze eigenlijk altijd naar een BMW-dealer in Duitsland. Wij hebben het geluk dat we maar 25 km van de grens wonen.
Volgens hen lossen ze bij de BMW-dealer in Duitsland garantiegevallen veel makkelijker op, doen ze nooit moeilijk en zetten ze altijd een stap extra. Zaken waarbij ze bij de dealer in Nederland niet willen helpen of aangeven dat het geen garantie is, lossen ze in Duitsland gewoon op. Al moesten ze alles vervangen zei de Duitse dealer, garantie is garantie. Naar aanleiding van dit verhaal zijn ze vandaag dus naar zijn BMW-dealer in Duitsland gereden, die slechts 8 km verder ligt dan een dealer in Nederland😂.
En wat zegt de dealer in Duitsland? All-seasonbanden zijn geen enkel probleem! Alleen niet op een xDrive. Toen ze vroegen hoe het dan zit met de garantie als je met niet-sterbanden rijdt, keken ze daar nogal vreemd van op. Ze vonden het zelfs erg vreemd en bijna schandalig dat dealers in Nederland dit durven te zeggen.
Ze draaien met alle liefde all-seasonbanden om de auto als we deze in Nederland bestellen en vervolgens bij hen langskomen. De auto kan daar zelfs gewoon in onderhoud, inclusief de gratis servicebeurten, en blijft volledig onder BMW garantie. Allemaal geen probleem. Ze zeiden nog als ze in Nederland lastig doen kom dan gewoon even bij ons. Natuurlijk nog even afwachten of ze het ook nakomen als er wat is, maar de ervaringen van anderen zijn goed.
Kortom: meteen goed geholpen, geen moeilijk gedoe en geen verplichtingen. Eigenlijk precies zoals je van een BMW-dealer verwacht. Jammer dat het meer gedoe is om een auto in Duitsland te kopen en naar Nederland te importeren als zou ik het daar kopen.
Dus mocht je (garantie) klachten hebben en in de buurt van de grens wonen, deze tip.
@mbosje waarom geen all season op een xDrive? Hebben ze dat toegelicht?
Diegene die al zo lang wachten, waarvan de levertijd steeds maar naar achteren wordt gezet, weten jullie welke fabrieks/ productie code de auto’s hebben (150,154, 155 etc.) en/ of hebben jullie wel al een VIN nummer, of moeten de auto’s nog geproduceerd worden?
Wat vervelend, zou dit te maken kunnen hebben met specifieke configuraties of onderdelen? Ik heb halverwege juni besteld en kan hem zaterdag ophalen (wel een 40 variant). Wellicht goed, wanneer je gaat bestellen, om te checken of dealer een bestelslot voor je heeft…Tutter schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:50:
Diegene die al zo lang wachten, waarvan de levertijd steeds maar naar achteren wordt gezet, weten jullie welke fabrieks/ productie code de auto’s hebben (150,154, 155 etc.) en/ of hebben jullie wel al een VIN nummer, of moeten de auto’s nog geproduceerd worden?
[ Voor 8% gewijzigd door ergodyne1 op 20-08-2026 09:51 ]
Nou voor mij ook goed nieuws gisteren. Ik heb eind maart mijn ix3 50 besteld. Komt vrijdag binnen bij de dealer. Woensdag zou ik hem op kunnen halen. Helaas lukt mij dat niet. Dat wordt dan vrijdag. Nog even geduld dus.
Dank hiervoor. Nadat mijn auto op dag 3 een foutmelding kreeg over de dagrijverlichting die niet zou werken, is nu 2 maanden later eindelijk bij de dealer ernaar gekeken. Kreeg de auto terug met nieuwe software (niet gemeld) en de mededeling van de niergril vervangen moet worden. Onderdelen duren ook weer een maand. Kreeg de auto terug met andere scherminstellingen (licht ipv donker), regenatie op een andere stand, stoel-instap-stand anders, etc. Toen viel me op dat ik OS 26.07.31 heb gekregen.FabiRaket schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:17:
Hoe activeer je Alexa?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteren meteen de stappen gevolgd uit je post (sommige menu's heten net anders, zoals spraakassisntent = persoonlijke assistent) en de QR code gebruikt om bij Amazon in te loggen. In mijn Amazon account zie ik ook dat de BMW gekoppeld is, maar de voice assistent in de BMW is nog steeds hetzelfde en geeft ook aan dat ik Alexa/Amazon moet koppelen als ik dat wil gebruiken. Mis ik nog ergens een stap?
P.S.: de nieuwe software heeft de terugplaats functie, waarmee je een parkeeractie kan recorden en daarna automatisch iedere keer kan laten uitvoeren. Erg handig ivm mijn oprit thuis, die de normale parkeerfunctie niet (goed) herkent. Werkt als een dolle
Fijn dat die optie nu in de nieuwe versie van de software zit. Hoop snel dat ie OTA er komt.mailman|IA schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:11:
[...]
Dank hiervoor. Nadat mijn auto op dag 3 een foutmelding kreeg over de dagrijverlichting die niet zou werken, is nu 2 maanden later eindelijk bij de dealer ernaar gekeken. Kreeg de auto terug met nieuwe software (niet gemeld) en de mededeling van de niergril vervangen moet worden. Onderdelen duren ook weer een maand. Kreeg de auto terug met andere scherminstellingen (licht ipv donker), regenatie op een andere stand, stoel-instap-stand anders, etc. Toen viel me op dat ik OS 26.07.31 heb gekregen.
Gisteren meteen de stappen gevolgd uit je post (sommige menu's heten net anders, zoals spraakassisntent = persoonlijke assistent) en de QR code gebruikt om bij Amazon in te loggen. In mijn Amazon account zie ik ook dat de BMW gekoppeld is, maar de voice assistent in de BMW is nog steeds hetzelfde en geeft ook aan dat ik Alexa/Amazon moet koppelen als ik dat wil gebruiken. Mis ik nog ergens een stap?
P.S.: de nieuwe software heeft de terugplaats functie, waarmee je een parkeeractie kan recorden en daarna automatisch iedere keer kan laten uitvoeren. Erg handig ivm mijn oprit thuis, die de normale parkeerfunctie niet (goed) herkent. Werkt als een dolle
Dus je moet toch nog een keer terug voor vervanging?
Fijn dat je de auto terug hebt! Was dus duidelijk een ander probleem dan die van mij. Ik heb het trouwens ook geconstateerd met de dode hoek herkenning. Rechts licht bijna nooit op. Ik las net ergens dat het alleen oplicht wanneer het snelheidsverschil tussen de auto’s onder een bepaalde waarde valt en wanneer je sneller dan een specifieke km/u rijdt. Anders zou het continu oplichten. Ik ga er maar eens verder op lettenmdeiman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:49:
[...]
De centrale computer is vervangen, maar daarna kregen ze de boel niet meer aan de praat. De oude is vervolgens teruggezet met een nieuwe accu. De 48V. Daarnaast is alle software gewist en weer opnieuw geïnstalleerd met een bepaalde software-aanpassing. Na een 100km test door hun is de auto in overleg met Hongarije weer vrijgegeven.
Ik ga dit ook zeker straks uitproberen. Wil graag Alexa eens testen in de auto.FabiRaket schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:17:
Hoe activeer je Alexa?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eigenlijk werkt het anders dan ik heb gedacht. Als je een auto inhaalt zou het driehoekje in de rechterbuitenspiegel eigenlijk niet aan moeten gaan. Pas als je op linkerbaan rijdt en een auto gaat sneller naar je toe op de rechterbaan moet ie aan gaan volgens de handleiding. Voor de linkerbuitenspeigel eigenlijk hetzelfde.TL999 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:22:
[...]
Fijn dat je de auto terug hebt! Was dus duidelijk een ander probleem dan die van mij. Ik heb het trouwens ook geconstateerd met de dode hoek herkenning. Rechts licht bijna nooit op. Ik las net ergens dat het alleen oplicht wanneer het snelheidsverschil tussen de auto’s onder een bepaalde waarde valt en wanneer je sneller dan een specifieke km/u rijdt. Anders zou het continu oplichten. Ik ga er maar eens verder op letten
Shit happens.
Ik moest de eerste keer 3x op dezelfde wijze koppelen, daarna werkte het. Overigens verloor de spraakassistent vandaag zijn 'slimheid' en bleek dat ik opnieuw moest koppelen. Ben benieuwd of dit vaker voorkomt..mailman|IA schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:11:
[...]
Alles van Apple
Nee dat hebben ze niet toegelicht en omdat wij niet kijken naar een auto met Xdrive heb ik ook niet doorgevraagd moet ik eerlijk bekennen. Had ik achteraf wel kunnen doen.Franciesco schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:13:
In veel filmpjes op Youtube zie ik het scherm in Dark mode terwijl het buiten licht is. Ik krijg dat niet voor elkaar. Iemand?
Ja, is ook even zoeken. Onder My Modes en My Moments je “personal” configureren. Bij design het potloodje en dan “donker” ipv “auto”Benassi1974 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:47:
In veel filmpjes op Youtube zie ik het scherm in Dark mode terwijl het buiten licht is. Ik krijg dat niet voor elkaar. Iemand?
Heeft heel even gewerkt met 1 vraag na 3x inloggen. Krijg nu op alles: “Brandon can you take this”? Al meerdere keren uit en ingelogd en complete herstart van de auto, maar heeft het niet opgelostFabiRaket schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:37:
[...]
Ik moest de eerste keer 3x op dezelfde wijze koppelen, daarna werkte het. Overigens verloor de spraakassistent vandaag zijn 'slimheid' en bleek dat ik opnieuw moest koppelen. Ben benieuwd of dit vaker voorkomt..
Volgens mij komt dat hele geneuzel over die stercodering en all-seasons nog van de ICE BMW's, en heeft de dealer weer eens niet begrepen wat daar de technische reden van is.Franciesco schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:13:
Bij een ICE BMW zitten de voor- en achteras met een dikke cardanas direct aan elkaar gekoppeld. Als er dan niet goedgekeurde banden onder zitten kloppen de onderlinge toerentallen niet precies en krijg je bijgeluiden en uiteindelijk kun je onderdelen als differentieel, tussenbak etc kapot rijden.
De kerel van Carrec heeft dat in zijn Youtube-kanaal recent nog uitgebreid behandeld.
Maar al dat is helemaal niet van toepassing op een EV, want daar wordt voor de FWD gewoon een extra motor toegevoegd. Er is helemaal geen mechanische verbinding tussen de voor- en achterwielen (er is daar ook helemaal geen ruimte voor, want de accu zit in de weg). En kun je dus niks kapot rijden.
Naar mijn mening kunnen er dus prima all seasons op en zit je ook niet vast aan die stercodering.
@mbosje
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En zo is het. Dwz dit komt overeen met wat ChatGPT mij vertelde haha.Andrehj schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:08:
[...]
Volgens mij komt dat hele geneuzel over die stercodering en all-seasons nog van de ICE BMW's, en heeft de dealer weer eens niet begrepen wat daar de technische reden van is.
Bij een ICE BMW zitten de voor- en achteras met een dikke cardanas direct aan elkaar gekoppeld. Als er dan niet goedgekeurde banden onder zitten kloppen de onderlinge toerentallen niet precies en krijg je bijgeluiden en uiteindelijk kun je onderdelen als differentieel, tussenbak etc kapot rijden.
De kerel van Carrec heeft dat in zijn Youtube-kanaal recent nog uitgebreid behandeld.
Maar al dat is helemaal niet van toepassing op een EV, want daar wordt voor de FWD gewoon een extra motor toegevoegd. Er is helemaal geen mechanische verbinding tussen de voor- en achterwielen (er is daar ook helemaal geen ruimte voor, want de accu zit in de weg). En kun je dus niks kapot rijden.
Naar mijn mening kunnen er dus prima all seasons op en zit je ook niet vast aan die stercodering.
@mbosje
Shit happens.
Exact die tekst heb ik ook bij niet-auto gerelateerde vragen ('Wat is 5x5?'), maar Alexa werkt erg goed met Spotify. Probeer maar eens een specifiek nummer te laten afspelen, of iets van een bepaalde artiest, of iets anders dat aan Spotify gerelateerd is. Ook navigatie-adressen pakt hij veel beter.mailman|IA schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:12:
[...]
Heeft heel even gewerkt met 1 vraag na 3x inloggen. Krijg nu op alles: “Brandon can you take this”? Al meerdere keren uit en ingelogd en complete herstart van de auto, maar heeft het niet opgelost
Ander punt. De navigatie POI's zijn wel mager vergeleken met Drive 7/8. Vandaag een 'rustplaats' langs de route gezocht in de omgeving Utrecht, maar toen suggreerde hij iets 38 km verderop. Dat lag duidelijk niet op de route...
Alles van Apple
Hier nog steeds niet aan de praat te krijgen. Niet via de ingebouwde sim, wifi van thuis of hotspot van gsmkikakika schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:55:
Ik had het zelfde probleem na de update. Van de week is het gelukt om alsnog de Nederlandse taal te downloaden.
De rechter gaat wel aan als je iemand inhaalt van rechts maar minimaal sneller rijdt.mdeiman schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:41:
En wat was bij jou het probleem?
ik dacht dat het ook aan zou gaan als je iemand sneller inhaalt. Niet dus. Dacht er meer aan in een situatie waarbij ik iemand snel in haal van links en die persoon dan bedenkt om eens gas bij te geven. Dan kan die toch in je dode hoek belanden wanneer je weer terug een rijstrook naar rechts wil, terwijl het lichtje niet aan gaat.
Bij mij is het complete EME module vervangen. Moet je maar eens opzoeken. Had eerder de foutmeldingen in mijn schermen gepost.
Bij mijn gsm werkt de digital key plus perfect. Auto opent als ik in de buurt kom en sluit als ik weg wandel. Bij mijn echtgenote lukt het echter niet. Zijn moet de Apple wallet telkens openen en authenticeren, ook al staat de sleutel ingesteld waarbij passieve toegang aanstaat. Zij heeft een iPhone 14, dus zou toch moeten werken?
Iemand al iets gehoord over uitstel ivm niet beschikbare 20" velgen? Las deze post op bimmerforum.
https://g45.bimmerpost.co...shortage-of-standard-rims
Als ik het goed heb, heeft dat te maken met een chip die de recente (pro-)modellen wel ingebouwd hebben en de oudere gewone i-phone versies niet. Wellicht kan iemand dat bevestigen.Free1990 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:51:
Bij mijn gsm werkt de digital key plus perfect. Auto opent als ik in de buurt kom en sluit als ik weg wandel. Bij mijn echtgenote lukt het echter niet. Zijn moet de Apple wallet telkens openen en authenticeren, ook al staat de sleutel ingesteld waarbij passieve toegang aanstaat. Zij heeft een iPhone 14, dus zou toch moeten werken?
Check de Digital kaart in de wallet op de iphone, klik op de i rechtsboven en kijk dan of de Passieve toegang is aangevinkt.Free1990 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:51:
Deze is aangevinkt inderdaad. Is een iPhone 14pro dus nu ook niet zo oud?Tokheim schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:41:
[...]
Check de Digital kaart in de wallet op de iphone, klik op de i rechtsboven en kijk dan of de Passieve toegang is aangevinkt.
iPhone 14 Pro heeft volgens mij de 1e gen chip en vanaf 15 de 2e gen. Dat is vermoedelijk het verschil.Free1990 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:19:
[...]
Deze is aangevinkt inderdaad. Is een iPhone 14pro dus nu ook niet zo oud?
Alles van Apple
Mijn 40 staat gepland om te bouwen voor week 35 , niets vernomen van uitstel. Heb ook de 20 inch velgen besteld.Devil schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 01:34:
Iemand al iets gehoord over uitstel ivm niet beschikbare 20" velgen? Las deze post op bimmerforum.
[ Voor 3% gewijzigd door Stromer_jb op 21-08-2026 09:08 ]
Mijn auto blijft in de Van Poelgeest-portal al 3,5 week hangen op ‘in productie’. Zou in de derde week van augustus (deze week?) moeten aankomen bij de dealer, maar nog niks gehoord. Ik heb ook de 20” velgen…Devil schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 01:34:
Werkt hier gewoon op een iPhone 14proFabiRaket schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:54:
[...]
iPhone 14 Pro heeft volgens mij de 1e gen chip en vanaf 15 de 2e gen. Dat is vermoedelijk het verschil.
Welp, ik heb ook die set velgen gekozen. Productieslot zou tweede week oktober moeten zijn. Op dit moment nog niets gehoord van de dealer (sowieso communiceren die vrijwel niet, bij een pak WC-papier via Bol heb ik een beter inzicht in voortgang). Ik ga ervanuit dat als "mijn" productieslot veranderd ik toch wel wat te horen krijg.Devil schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 01:34:
Optie aangevinkt en lijkt het niet meer te ongevraagd stoppen met laden. Bedankt!depette schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:55:
[...]
Dat is de overcurrent protection van 105%.
Ik heb deze velgen ook besteld.Devil schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 01:34:
Ik heb wel van m’n dealer vernomen dat het mogelijk langer gaat duren (geplande levering half september), maar ik heb geen reden gehoord. Weet ook niet of een dealer oorzaken van vertraging kan zien in het systeem? De auto zou wel geproduceerd zijn maar niet vrijgegeven..
Zou eens bellen of mailen met de vraag of ze duidelijkheid kunnen verschaffen dan hoor je snel genoeg of en wat er gaande is.JdV023 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:32:
[...]
Mijn auto blijft in de Van Poelgeest-portal al 3,5 week hangen op ‘in productie’. Zou in de derde week van augustus (deze week?) moeten aankomen bij de dealer, maar nog niks gehoord. Ik heb ook de 20” velgen…
Ja geproduceerd maar niet vrijgegeven. Of 3.5 week in productie klinkt wel als we missen nog wat.Tutter schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:53:
[...]
Ik heb deze velgen ook besteld.
Ik heb wel van m’n dealer vernomen dat het mogelijk langer gaat duren (geplande levering half september), maar ik heb geen reden gehoord. Weet ook niet of een dealer oorzaken van vertraging kan zien in het systeem? De auto zou wel geproduceerd zijn maar niet vrijgegeven..
Dat was toen met die chiptekorten tijdens Covid ook. Stonden er bergen auto's 'klaar' die nog op een onderdeel aan het wachten waren. Totdat fabrikanten ze gewoon maar gingen uitleveren met ontbrekende opties.
als hij geproduceerd is, heb je en VIN. Die VIN kan je al in je app ingeven. Dan staat er waarschijnlijk : nearly yours. Naarmate hij dichter komt ( lees transport ) kan je al wat extra config via de app doen...
Met die VIN kan jij ook al kijken of er een terugroep actie is of software hold etc via de bmw site. Bij mij was dat in juli ook, toen ik de VIN vroeg/kreeg stond er een melding open. Onderzoek op fora leerde mij dat dit een gewone software update was..
Met die VIN kan jij ook al kijken of er een terugroep actie is of software hold etc via de bmw site. Bij mij was dat in juli ook, toen ik de VIN vroeg/kreeg stond er een melding open. Onderzoek op fora leerde mij dat dit een gewone software update was..
Op welke bmw site zag jij dat? Ik heb namelijk wel al een VINrolelael schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:17:
als hij geproduceerd is, heb je en VIN. Die VIN kan je al in je app ingeven. Dan staat er waarschijnlijk : nearly yours. Naarmate hij dichter komt ( lees transport ) kan je al wat extra config via de app doen...
Nog mensen dit toch al aan de praat gekregen? Netwerk trafiek eens in het oog gehouden op mijn ubiquiti, doet gewoon niets als je op retry klikt...SKB schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:49:
[...]
Hier nog steeds niet aan de praat te krijgen. Niet via de ingebouwde sim, wifi van thuis of hotspot van gsm
BvTutter schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:07:
[...]
Op welke bmw site zag jij dat? Ik heb namelijk wel al een VIN
https://www.bmw.be/nl/topics/offers-and-services/personal-services/recall-information.html
Dankjewel!
Direct gekeken, er staan geen terugroep acties of iets dergelijks open. Maar wellicht zegt dit nog niets over een eventueel ontbrekend onderdeel of het ontbreken van de 20” velgen waar nu blijkbaar problemen rondom levering mee zijn..
Zojuist van de dealer te horen gekregen dat de auto nog op status 155 staat en dus nog niet op transport is naar NL. Dus eveneens geproduceerd maar nog niet vrijgegeven.Devil schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:51:
[...]
Ja geproduceerd maar niet vrijgegeven. Of 3.5 week in productie klinkt wel als we missen nog wat.
Dat was toen met die chiptekorten tijdens Covid ook. Stonden er bergen auto's 'klaar' die nog op een onderdeel aan het wachten waren. Totdat fabrikanten ze gewoon maar gingen uitleveren met ontbrekende opties.
Dan is de auto al (bijna) klaar :-)JdV023 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:20:
[...]
Zojuist van de dealer te horen gekregen dat de auto nog op status 155 staat en dus nog niet op transport is naar NL. Dus eveneens geproduceerd maar nog niet vrijgegeven.
De dealer kan ook zien wat de reden is van het niet vrijgeven, even navragen nog en wellicht komt het door de 20” velgen..
[ Voor 5% gewijzigd door Tutter op 21-08-2026 18:27 ]
Evt je vin eens ingeven op vindecoder dannzie je ook de effectieve productie datum!Tutter schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:19:
[...]
Dankjewel!
Direct gekeken, er staan geen terugroep acties of iets dergelijks open. Maar wellicht zegt dit nog niets over een eventueel ontbrekend onderdeel of het ontbreken van de 20” velgen waar nu blijkbaar problemen rondom levering mee zijn..
mdecoder.com ( na ingeven vin ga je paar keer moeten refreshen )
Of deze :
http://oemnavigations.com/pages/vin-decoder-app
[ Voor 17% gewijzigd door rolelael op 21-08-2026 20:52 ]
Dankjewel! Het werkt, maar ik zie alleen dat de auto is gebouwd met alle opties. Verder geen actuele (sub) status en reden waarom de auto al langer dan gebruikelijk op 155 staat..rolelael schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:48:
[...]
Evt je vin eens ingeven op vindecoder dannzie je ook de effectieve productie datum!
mdecoder.com ( na ingeven vin ga je paar keer moeten refreshen )
Of deze :
http://oemnavigations.com/pages/vin-decoder-app
Ik heb de auto nu twee weken en het valt me op dat het inschakelen van de driving assistant niet altijd echt subtiel gaat. In het vorige model iX3 verliep dat naadloos. Hebben meer mensen die ervaring?
neen idd dat zie je niet,maar je weet nu wel de exacte productie datum, en normaal is het dan 3 weken erna aflevering ( approx ) . indien veel langer -> dealer . Die kan echt wel achterhalen waaromTutter schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 23:58:
[...]
Dankjewel! Het werkt, maar ik zie alleen dat de auto is gebouwd met alle opties. Verder geen actuele (sub) status en reden waarom de auto al langer dan gebruikelijk op 155 staat..