Het grote BMW iX3 neue klasse 2026 NA5 topic

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:28
Om als voorbeeld de nuance even aan te geven: het rijgeluid. De BMW is overall beter en zeker qua rijwind, maar het bandengeruis is zeker op vochtig wegdek zeker nadrukkelijk aanwezig. En dat op 21" bij de iX3 vs 20" bij de EV6. En daar komt bij dat je meer verwacht in deze prijsklasse. Puur o.b.v. korte proefritten in die auto's bekeken waren de Lexus RZ en Volvo EX60 echt mijlen beter. En dat zijn ook de auto's die ik als volgende stap ga vergelijken.
Het bandengeruis viel mij ook al op en is duidelijk hoorbaar vanaf 100kmh. Ik kom zelf uit een G31 LCI 5 serie en ik vond het echt tegenvallen. Mijn testauto stond op 22 inch wielen. Laatst een Toyota CHR+ gereden en die was gewoon stiller. Hopelijk lossen ze dit op met een modeljaar update. Ook het materiaalgebruik vond ik onder de maat. De demo auto had een catalogusprijs van 85k, daar verwacht ik dan geen harde kunststoffen te zien zoals in de Toyota.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tutter schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Wat een goede review! Als aankomend eigenaar van een ix3 40 erg interessant om te lezen.

Ik rij nu in een i4 40 uit 2023. Ook hier was best wat sprake van afrol geluiden. Bij m’n eerste bandenwissel (pirellie naar Hancook) merkte ik een wezenlijk verschil. Wellicht had jouw testauto de hardere banden?
@Tutter Goed punt! Ik heb wat foto's gemaakt en even gekeken, de testauto staat op Vredestein Ultrac banden (255/40R21). Ik ken die niet en heb er verder geen ervaring mee, rijd zelf meestal op Michelin (Primacy of Pilot Sport) en heb ook weleens Pirelli gehad.

• MooDyBLueS
  • Niet online
mrbones92 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:58:
[...]

Het bandengeruis viel mij ook al op en is duidelijk hoorbaar vanaf 100kmh. Ik kom zelf uit een G31 LCI 5 serie en ik vond het echt tegenvallen. Mijn testauto stond op 22 inch wielen. Laatst een Toyota CHR+ gereden en die was gewoon stiller. Hopelijk lossen ze dit op met een modeljaar update. Ook het materiaalgebruik vond ik onder de maat. De demo auto had een catalogusprijs van 85k, daar verwacht ik dan geen harde kunststoffen te zien zoals in de Toyota.
Dit is inderdaad min of meer ook mijn ervaring ja. Toevallig hebben we de C-HR+ als 2e auto enige tijd geleden meegekregen voor een proefrit en die was inderdaad opvallend stil, stiller dan de EV6. Ook wel veel plastic, maar die letterlijk de helft van de prijs van de iX3.

Ik heb dus zowel de iX3 50 op 22" voor ±45-60 min gereden als de iX3 40 op 21" voor 1,5 dag. En ik vond qua geluid weinig verschil erin zitten, enige is dat de 22" nog harder aanvoelen op oneffenheden, de 21" waren iets comfortabeler, maar niet stiller.

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:07
MooDyBLueS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:41:
Mijn ervaringen met een lange proefrit in de iX3 40.
Geweldige review _/-\o_
Het ziet er misschien cleaner uit qua roosters, maar dit is toch een functie waar niemand ooit om heeft gevraagd?
Dit.
Dealerervaring
Als allerlaatste wil ik de dealerervaring nog wel even in heel positieve zin benoemen
Dat is fijn. Mijn dealerervaring is na 13 jaar/2 auto's een reden om verder te kijken dan BMW.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:36:
Inderdaad @Bart Simpson , een snelle check via de RDW geeft voor kenteken KSH-45-D de kleur "groen" op. En bij de BMW dealer staat deze te koop als Eucalyptus Grün metallic.

De verkoper zat er dus naast.

BMW iX3 40 M-Sportpakket Pro - Eucalyptus Grün
Jullie blijken gelijk te hebben, ik had het zelf niet gecheckt, maar exact die auto heb ik gereden en ik zie nu ook groen staan. Hier mijn eigen foto nadat ik de auto in heb laten parkeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR8lMutg5Toy_NLbr1Al5v9ploA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoM6HMndS8tB2Ag0ItbY2QeS.jpg?f=fotoalbum_large

• MooDyBLueS
  • Niet online
ookhoi schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:21:
[...]

Geweldige review _/-\o_

[...]

Dit.

[...]

Dat is fijn. Mijn dealerervaring is na 13 jaar/2 auto's een reden om verder te kijken dan BMW.
Het zal ook heel erg verschillen per dealer ongetwijfeld. Zo heb ik in de Volvo EX60 2 proefritten gemaakt, de ene dealer bij mij om de hoek was net zo goed als deze BMW dealer, maar de ander waar ik de 2e keer heen was (voor de Volvo voor de duidelijkheid) was heel erg slecht.

• Tutter
  • Registratie: Juli 2026
  • Nu online
Waarschuwing: lange post. :P

Mijn ervaringen met een lange proefrit in de iX3 40.

Inmiddels heb ik een lange proefrit achter de rug waarbij ik de auto 1,5 dag mee heb mogen nemen en dus niet alleen rijden maar ook tussendoor tijd kunnen nemen om even wat settings te veranderen zoals je ze wilt hebben, je eigen telefoon verbinden voor CarPlay en simpelweg uitzoeken hoe de auto werkt.

Rijden
Na een korte proefrit in een iX3 50 nu de iX3 40 (met 21" velgen) en het verschil is kleiner dan gedacht als je gewoon relaxt rijdt. Wel viel op dat de iX3 40 op vochtig asfalt bij niet eens vol gas achter uit wil breken, behoorlijk makkelijk zelfs maar de ESP grijpt wel erg goed in waardoor je zeker niet zijwaarts gaat natuurlijk. Maar wel opvallend en hier wordt de meerwaarde van AWD toch wel weer aangetoond, want mijn EV6 AWD heeft min of meer evenveel vermogen (325 pk) als de iX3 40 maar was onmogelijk uit te laten breken terwijl die in Sport mode zelfs echt giftig reageert.

Comfort is goed en de auto stuurt heerlijk. Wel vond ik dat de auto op bepaalde drempels (met name op, niet af) te snel tegen z'n einddemper aanspringt en dat maakt het juist minder comfortabel. Drempel af is echter heel goed en komt heel fijn terug naar de neutraalstand. Oneffenheden zoals richels bij wegdekovergangen op de snelweg of bruggen of soms simpelweg slechte wegen komen te hard door, daar merk je dat dit een standaard onderstel is en hier is de iX3 niks beter dan mijn EV6.

Bijgeluiden
De iX3 heeft een standaard onderstel, geen gelaagd glas en de demo auto een panoramadak. En dat is te merken. In een eerdere korte proefrit hartje zomer was de auto redelijk stil, maar nu met regen of droog maar vochtig asfalt hoor je wel heel goed het bandengeruis naar binnen komen. Rijwind valt mee, maar had zeker beter gekund. Qua rijwind beter dan de EV6, qua bandengeruis vergelijkbaar.

Daarnaast toch wel regelmatig bij drempels of bochten wat bijgeluiden gehoord die bij de ramen/panoramadak/dashboard vandaan leken te komen. Echt plaatsen konden we het niet, maar een beetje een gekraak/gerammel. Wel voor korte duur en niet superhard, maar toch jammer.

Comfort
Los van het rijcomfort wat ik al benoemde zitten de stoelen heerlijk zacht en kan je het langer op uithouden dan de accu het uithoudt zullen we maar zeggen. Wat ik wel merkte is dat de 40 ietwat steviger zat dan de 50 terwijl het allebei de contemporary bekleding had, ik vermoed omdat de 50 al ±4000 km had gereden en de 40 ±300 km toen wij hem meekregen. Dus ze zullen vermoedelijk nog wat zachter worden na een tijdje.

Wat wel een stuk minder was, was het gebrek aan stoelverkoeling. We hadden de auto op de oprit staan en daar scheen de zon in de ochtend al lekker en ja, met de neus in de zon dus de bekleding ook. En dat was te merken ondanks dat het buiten nog geen 20C was en rond 10u. De bekleding én middenarmsteun waren gloeiend heet, zo heet dat ik nog even ging vergelijken met onze 2e auto die ernaast stond en echt lederen bekleding heeft (maar wel stoelverkoeling) en die voelde minder heet aan op eerste indruk. Terug de iX3 in en we hadden een rit van ±45 min en hoewel de A/C het fantastisch deed bleef ik de hele rit een plakkerige rug houden. En dit heb ik in een andere auto weleens eerder meegemaakt en wat ik dan deed is de luchtroosters op je zij richten en als je dan even je stoel uitkomt blaast ie op de stoel, dat is een goede workaround vind ik zelf. Maar daar merkte ik dat het digitaal verstellen wel vervelend is. Het ziet er misschien cleaner uit qua roosters, maar dit is toch een functie waar niemand ooit om heeft gevraagd? Daarnaast: het digitaliseren van veel zaken snap ik, dat is goedkoper, maar hier juist niet want er moeten nu motortjes geplaatst worden achter de roosters die normaal handmatig zijn. Gekke keuze dus.

Hier merkte ik toch wel dat hoewel nepleer op veel gebieden goed genoeg is, dat het toch wel erg warm en plakkerig is in de zomer. Mijn vrouw had een keer een EX30 gereden waar ik ook in meeging en die had een soort nylon/petfles recycled materiaal voor de stoelen (net als wat BMW standaard aanbiedt) en dat was een nog groter drama. Autofabrikanten: waarom niet gewoon stof aan blijven bieden als goedkoopste optie? De fijnste stoelen qua klimaat die ik heb meegemaakt zijn mijn huidige EV6 GT-Line alcantara stoelen en de Mazda MX-30 stof+leer (alleen aan de randen).

Een ander ding is de 3e klimaatzone achter: de kinderen waren mee en die klaagden allebei heel snel al over harde wind bij hun benen (korte broek aan). Ik zag in het display dat de iX3 onder de voorstoelen ook luchtkanalen heeft voor de achter passagiers en er ruimte onder de zitting achter zit waar dat naartoe gezogen wordt. En ja, ze hebben de temp veranderd maar dan wordt de lucht warmer, niet minder. En ik heb het zelf ook even geprobeerd en inderdaad: zelfs met toen 20C buiten en de A/C op 21C in de auto voor en 23C achter was het echt een best stevige windstroom. En die kan je dus niet instellen, wat heel raar is. Toen ik voor handmatig de luchtstroom (die voor eigenlijk perfect was) op de laagste stand zette ging het achter wel iets minder, maar omdat je daar in een veel donkerdere plek zit met minder zon is het effect veel groter. Beide kinderen waren echt continu aan het klagen en ik geef ze gelijk: waarom een 3e zone als je niet eens de luchtstroom kan instellen/uitzetten? Alleen de luchtroosters in het midden kon je uitzetten, maar dat was het probleem juist niet.

Laatste comfortpunt omtrent de stoelen: ik merkte nu gedurende de langere proefrit dat de contemporary stoelen met de rand ter hoogte van mijn schouders/schouderbladen tegen mijn bovenarmen schuurt. Dus elke keer als je vanuit je comfortabele houding waarbij je ellebogen op de armsteunen rust en het stuur soepeltjes vast hebt en je moet sturen of je verandert van grip of zithouding, dan schuur ik tegen de rand aan, dat is het stuk boven de brede grijze rand bij de zwarte contemporary stoelen. Dus het randje wat naar voren steekt en je grip moet geven, maar ik vond het totaal niet prettig en weet dat dit iets is wat me op lange termijn zou gaan irriteren. Ik ben niet de langste en mijn vrouw die een stukje korter is dan ik had er juist geen last van. Dus het zal heel persoonlijk zijn. Enige oplossing lijkt te zijn de échte M Sport stoelen met adelaide grey, maar dat betekent én bijbetalen voor M Sport wat ik niet hoef én de extra dure stoelen (1400 extra tov contemporary). Dat prijst de auto in één keer buiten mijn budget.

Rijhulpsystemen
In de basis is de ADAS in de iX3 zwaar indrukwekkend. Ik heb op de snelweg 30 min lang zonder handen aan het stuur gezeten en meerdere keren met kijken van rijstrook gewisseld. Wel pakte hij 2x het kijken niet en andere keren zakte ik achter een vrachtwagen van 105 km/u naar 90 km/u en gaf hij geen suggestie ondanks dat de linkerbaan leeg was. Maar tikje tegen het knipperlicht en hoppa hij ging direct. Wel laat hij erg lang het knipperlicht aan, maar daar heb je geen last van.

Wat ik echter zeer storend vond waren twee dingen: ten eerste is er de optie om de auto automatisch de geldende snelheid over te laten nemen. Dat werkt perfect zolang het werkt om het even Cruijffiaans uit te drukken. Wat ik ermee bedoel is: als je op een 80 weg rijdt en het wordt 50 dan gaat hij ±500m van tevoren al rustig afzakken en kom je met stipt 50 bij het bord aan. Ook rotondes benaderen is op zich zwaar indrukwekkend: je rijdt 55 km/u en via de navi ziet hij dat het een rotonde is en laat je al afzakken, 50-100m voor de bocht zegt ie ook neem het stuur over maar de snelheid die hij aanhoudt is heel goed, ietwat rustiger dan ik zelf zou rijden maar geen slakkengang en het is best eng de eerste paar keer om te zien dat de auto met 30-35 km/u over een rotonde blijft gaan en als je de bocht uitkomt hij gelijk weer snelheid oppakt en het sturen automatisch aanzet weer.

Maar (er is altijd een maar): er zijn teveel false positives, zo dacht de auto op de snelweg een keer dat het 70 was en ja als je dan 105 km/u rijdt, dan remt ie toch best stevig af, zeker omdat je het totaal niet verwacht want je zit op te letten en er is nergens een 70 bord te vinden, geen werkzaamheden, gewoon een overzichtelijke 2-baans snelweg.

En het tweede, nog vervelendere, punt is dat er geen mogelijkheid is om de auto +5 km/u aan te laten houden of +5% bijv. Ja, die setting is er... maar niet i.c.m. Driving Assist Pro zegt ie. Dus schakel je dat uit heb je geen volledige ADAS met Highway Assistent meer waar je wel voor betaalt als je die optie gekozen hebt. Ik heb zelfs Driving Assist Pro uitgezet, de setting naar +5 km/u gezet en daarna weer aangezet en dan houdt hij strikt 50/70/80/100 km/u aan. En moet je elke keer met de + op het stuur 5x drukken om tot 55/75/85/105 km/u te komen. En zeker als je binnendoor rijdt is dat al heel snel heel vervelend. En voor mij ook een dealbreaker. Dit lijkt me iets wat in een update opgelost kan worden, maar ik las ergens ook dat het vanwege de L2+ eisen zo strikt moet zijn. Nou, dan heb ik liever de Highway Drive Assist van de EV6 die dit wel gewoon toestaat en qua instellen meer als een traditionele ACC werkt: je rijdt 105 km/u en je zet hem aan en hij houdt die snelheid aan, annuleer je en druk je op Res+ dan pakt hij de oude snelheid weer op. BMW niet, zelfs al rijd je 105, hij zet hem op 100 aan en dus gaat ie gelijk remmen en moet je snel +++++ drukken (steviger indrukken is gelijk +10km/u, net teveel) om weer op snelheid te komen. Dat mist dus nét die finesse.

En het laatste, meest vervelende, punt is dat je bij vlagen niet 2 seconden je ogen van de weg mag nemen. Het is heel wisselend, maar ik had op een gegeven moment dat ik even de navigatie op het grote scherm bekeek voor het overzicht (ipv de HUD, kom ik zo op terug) en toen zei de auto heel vaak dat ik voor me moest kijken. Evenals even een andere playlist (CarPlay) selecteren, waarbij ik wel continu naar de weg keek en weer naar het scherm afwisselend, zelfs dan gaf hij zoiets aan als "meerdere keren wegkijken gedetecteerd, blijf opletten". En er waren moment dat ik echt maar even 10-20 sec op die manier bezig was maar wel continu naar de weg keek en alsnog 4/5 meldingen kreeg, om gek van te worden. En hoewel ik het deels vanuit regelgeving snap, is dit een gevalletje bureaucratie wint het van praktisch gebruiksgemak. Want wat wil de auto dan? Dat ik de ADAS maar uitzet en zelf stuur+gas geef en dan dit ga doen? Dat is vele malen gevaarlijker. En tuurlijk moet je niet continu met je scherm bezig zijn, laat staan een boek lezen of op je telefoon gaan zitten, maar als je al gewaarschuwd wordt als je letterlijk 2-3 sec de route aan het checken bent, dan is dat too much.

Overige zaken
Dan nog even een wat kortere opsomming van andere zaken die ons opgevallen zijn:
  • Heads-Up Display valt compleet weg met zonnebril. Raar want bij mijn EV6 wordt hij weliswaar flink gedimd maar wel gewoon goed zichtbaar, bij de iX3 zie ik echt nog maar een extreem vaag lijntje her en der. Mijn vrouw heeft het met haar zonnebril ook getest en dito. Toch raar dat een merk als BMW dit slechter voor elkaar heeft dan Kia, want beide zijn gewoon op de ruit geprojecteerde HUDs. De iX3 is zelfs groter.
  • Vakken in de deuren zijn ruim maar erg raar vormgegeven en snoeihard plastic. Doppers en Spa flesjes (0,5L) zitten niet rechtop maar schuiven weg in een rare positie die niet rechtop én niet liggend is. Daardoor rammelen ze bij elke bocht wat totaal niet fijn is. Ter vergelijk: de EV6 is ook snoeihard plastic maar daar blijven de flessen/doppers rechtop en heb ik nog nooit gemerkt dat ze heen en weer gaan. De EX40 én EX60 hebben hier vilt als bedekking en dan maakt heen en weer schudden niet uit, vreemd dat de iX3 dat voor 70-80k niet heeft.
  • Algehele aflegplekken voor spullen vallen tegen. Hoewel de deurvakken groot zijn, zorgt juist de rare positie van de flessen ervoor dat je daarnaast weinig meer kwijt kan en er lijkt wel enige voorgevormde flessenhoudervorm in te zitten, maar dat werkt dus voor geen meter. Andere vakjes heb je niet. Geen extra vakje in de deuren, geen vakken/netten achterop de voorstoelen, geen vakje in de armsteun achter los van de bekerhouders en dus zeiden onze kinderen ook dat ze hun telefoon nergens netjes kwijt konden. Behalve wederom in die deurvakken waar ze met de flessen mee rammelden.
  • Infotainment systeem reageert regelmatig heel erg traag. Ik wou naar een plek navigeren die ik blind op de kaart kan vinden en op je telefoon met je favo navigatie app is dat zo gepiept, maar bij BMW zat ik na elke zoom soms 0,5 sec (prima) maar soms ook echt 10 sec te wachten totdat de satellietweergave geladen werd. En het bereik was gewoon goed. Ook regelmatig dat een knop niet lijkt te reageren, je ziet wel dat je hem aangeraakt hebt en hoor dat soort piepje, maar er gebeurt niks, tot ie ineens wel verschijnt 5-10 sec later. Dit stemt niet hoopvol voor (hopelijk) jarenlange updates die zoals bekend is van telefoons en andere auto's het er nooit sneller op maken, maar op den duur juist trager maken.
  • Panoramic Vision Display: mijn eerste reactie was: wow geweldig en nog steeds ziet het er zeer gaaf uit. Maar icm HUD zie ik het nut er niet meer van in. Terwijl ik reed vroeg ik mijn vrouw ook: heb jij als passagier nog baat erbij? Eigenlijk niet was haar antwoord, want het 18" scherm staat kaarsrecht en kan zij dus ook goed aflezen als het gaat om route of muziek.
  • Wat wel erg fijn is is dat BMW nog fysieke knoppen heeft voor de stoelen, de spiegels en de R/N/D/B standen en volumeknop en alarmlichten. Dat de A/C in het scherm zit vind ik prima, los van de luchtroosters dan, stel ik meestal puur de temp even iets hoger/lager in en het enige andere is inschakelen van stoelverwarming/-verkoeling als hij dit zou hebben en dat is allemaal goed te vinden.
  • Ook fijn is dat als je CarPlay voor je muziek gebruikt je die op het Home screen kan zien/bedienen naast je BMW navigatie. Die overigens ook erg goed werkt, als hij eenmaal loopt. Wat ik wel jammer vind is dat je niet kan kiezen om de navi links en muziek rechts te hebben, maar wie weet komt dat ooit nog.
  • Automatisch inparkeren: 2x geprobeerd: 1x bij een parkeergarage met palen overal en dat deed hij echt heel goed, je kan gewoon op het scherm een parkeerplek selecteren en vooruit/achteruit parkeren kiezen en dan starten maar. Wel eng vlot, maar dat maakt het zodra je er vertrouwen in hebt wel erg fijn om te hebben. Thuis hebben we een oprit waar je 4 auto's kwijt kan (2 voor en 2 naast elkaar) en ondanks dat ik meerdere keren rustig erlangs gereden ben en zowel vooruit als achteruit koos, hij zag er geen parkeerplek in. Wellicht dat de optie waarmee je een parkeeractie kan laten opnemen (ik ben de naam even kwijt) daarin helpt, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd, vond ik te tijdrovend.
  • Eucalyptus Green is eigenlijk gewoon grijs, zo staat hij ook op kenteken zei de dealer. Zondag was het zonnig en toen zag je wel een groene tint, maar niet enorm goed. Desondanks is het voor een grijze kleur wel een hele mooie! Met het M Sport pakket van de demo oogt het mooi, precies genoeg contrast en ik durf te wedden dat de niet M Sport uitvoering ook prima uitpakt, die vind ik met lichte kleuren te opvallend (zoals wit of space silver).
  • Verbruik was op de zonnige zondag met combinatie van binnendoor en snelweg 16,5 kWh/100 km. Dat was totaal 1u 40min rijden met gemiddeld 56,6 km/u. Volgens de auto zelf dus. Echt heel netjes. Vandaag met nat wegdek en 18C terug naar de dealer gereden, 30 min alleen maar snelweg, verbruik 17,9 kWh/100 km. Terugweg met mijn Kia EV6 dezelfde route 17,8 kWh/100 km. Maar... de BMW is wel een flink grotere auto dus erg netjes. Tegelijkertijd weet ik dat mijn EV6 AWD een stuk minder zuinig is dan de RWD, dus het is ook niet helemaal 1:1 vergelijk, maar alsnog vind ik het verbruik dus gewoon erg goed. Dit betekent namelijk dat uitgaande van puur snelweg en de netto 82,6 kWh dat je 461 km ver kan komen. En kijkend naar het gecombineerde verbruik van 16,5 kWh/100 km bij perfecte omstandigheden (zonnig, 19-21C) zou je op 500 km uitkomen.
Conclusie
Mijn persoonlijke conclusie, en ik ben een kritisch persoon, zeker als ik op het punt sta ±72k van mijn eigen geld uit te geven, is dat de BMW veel pluspunten heeft maar het op detailniveau en een paar essentiële punten toch wel af laat weten. En enkele punten zijn zeker geen dealbreakers, maar bij elkaar genomen voelt dit voor ons niet als een no-brainer om te doen.

En hoewel ik vaak de vergelijking trok met de EV6 en het misschien lijkt alsof ze even goed zijn, is dat natuurlijk niet zo. De EV6 heeft een aantal flinke nadelen en is gewoon echt minder als geheel. Maar als je een 4 jaar oude niet-premium auto vergelijkt met een hagelnieuwe premium EV die ook in een hogere prijsklasse zit, dan vallen bepaalde aspecten bij de BMW gewoon relatief gezien tegen.

Om als voorbeeld de nuance even aan te geven: het rijgeluid. De BMW is overall beter en zeker qua rijwind, maar het bandengeruis is zeker op vochtig wegdek zeker nadrukkelijk aanwezig. En dat op 21" bij de iX3 vs 20" bij de EV6. En daar komt bij dat je meer verwacht in deze prijsklasse. Puur o.b.v. korte proefritten in die auto's bekeken waren de Lexus RZ en Volvo EX60 echt mijlen beter. En dat zijn ook de auto's die ik als volgende stap ga vergelijken.

Kan dus heel goed zijn dat de BMW gewoon niet mijn auto is, want veel is gevoelsmatig of persoonlijke voorkeur. Zelfs zoiets als rijgeluiden is enerzijds een feit, maar sommige mensen boeit dit simpelweg totaal niet en als jij zo iemand bent dan is de BMW al ineens een stuk interessanter.

Dealerervaring
Als allerlaatste wil ik de dealerervaring nog wel even in heel positieve zin benoemen, want niet alleen dat ik de iX3 40 zonder problemen mee heb mogen krijgen voor 1,5 dag ondanks dat hij net binnen was. Ook hebben ze me supergoed te woord gestaan en gaven ze ook van hun kant telkens aan dat dit gewoon vrijblijvend was, etc. Tevens sprak ik nog met een BMW eigenaar toen we allebei even aan het wachten waren en die gaf aan zeer te spreken te zijn over de service, vroeg even voor welke auto ik kwam en zei zelf al iets van 5 BMW's te hebben gereden. Je merkt wel echt de passie voor het merk en dat zorgt er wel voor dat ondanks dat ik op dit moment niet voor de iX3 ga, het zou kunnen dat wanneer mijn enige andere 2 opties (EX60 en RZ) die ik nieuw overweeg evenveel minpunten met zich meebrengen dat ik dan juist wel voor de BMW ga, of een occasion, of even 1-2 jaar wachten, want als particulier kijk je toch met andere ogen en andere eisen naar 72k nieuw uitgeven of zeg 40-45k voor een i4/iX3 occasion van 3-4 jaar oud. Dan mogen er gevoelsmatig wat meer minpuntjes op zitten.
De snelheid automatisch overnemen kan ook op handmatig en dan kan je (dacht ik) wel snelheid bij plussen.

En ik heb laatst gereden in en EV6, ik ondervond juist heel veel rammeltjes en kraakjes (vooral over slecht wegdek).

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:56
Free1990 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Inderdaad was in logs gaan kijken. Wat vreemd was, was dat het nu bij ca. 9A was.

Op 7A min zetten lijkt dan niet per se oplossing?
Voor 7A geeft hij bij mij volgende (met protection aan):

Socket #1: PWM DC 11.6% (7.0 A)

Socket #1: 105% overcurrent triggered: 7.6 > 7.0

Socket #1: I1=7.6A I2=0.0A I3=0.0A P=1.7kW Idc=0.0mA

Socket #1: overcurrent detected (7.6A > 7.0A)

Socket #1: state main  : ERROR_CHARGING

Check eens wat hij bij l1 geeft als je deze op 7A of 9A zet. Want dan lijkt het me dat die bij jou al gouw boven de 110% gaat?

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

En het tweede, nog vervelendere, punt is dat er geen mogelijkheid is om de auto +5 km/u aan te laten houden of +5% bijv. Ja, die setting is er... maar niet i.c.m. Driving Assist Pro zegt ie.
Dit komt omdat nieuwe rijhulpsystemen aan de nieuwe UNECE DCAS regels moeten voldoen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lx3tZuF3BZ_h6ApL2_AvqTZC-Ug=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/anMou64CeKDwbRmucAoIzEka.avif?f=user_large

• kikakika
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Ik had het zelfde probleem na de update. Van de week is het gelukt om alsnog de Nederlandse taal te downloaden.

Ik heb mijn smartphone als netwerk ingesteld via de hotspot op de smartphone. Dit kun je doen bij wifi instellingen op de auto.

Daarna lukte het opeens wel. Echter wel met wat hoorden en stoten. Tussentijds af en toe de microfoon knop op het stuur ingedrukt en daarmee kon ik zie hoe ver het uploaden verliep.

Ik denk dat ik al en al gauw een half uur bezig ben geweest, maar het is gelukt.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste